LETAK LA NAMA KERAJAAN KHIANAT RAKYAT...ATAU MUDAH SEKALI KERAJAAN BANGSAT

 



Berebut pulak dah nama kerajaan.  Pak Mail kata kerajaan Umno, sebab Umno tiada kaitan dengan PN.  Abah cow pulak perasan kerajaan tebuk atap 2.0 sekarang ini adalah kerajaan PN yang gagal tu.  Kalau tanya lebai Hadi, dia mesti kata ini kerajaan yang Allah pilih berdasarkan dalil bla...bla...bla....


Hahaha ..hakikatnya, letak la nama apa pun, yang pasti ini bukan kerajaan mandat rakyat pun.  Bermula dari ayam yang dicuri dan dirompak, tak kira la siapa tukang sembelihnya, haram tetap haram.  Benda haram tak boleh jadi halal hanya kerana pak lebai turut bantu menyembelih ayam curi.


W.faudzin

KINI PENYANGAK DISOKONG PENGKHIANAT

PAS PILIH MATLAMAT MENGHALALKAN CARA

Luaskan pengaruh ke luar bandar, jangan hanya jerit di Parlimen




Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli menggesa Pakatan Harapan (PH) melipatgandakan usahanya untuk meraih sokongan pengundi luar bandar kerana penyelesaian gabungan itu memperluaskan pengaruhnya ke kawasan luar bandar “sebenarnya agak mudah”.






APA DAH JADI SAMPAI SEKARANG RASUAH LAGI

“PERJUANGAN MESTI BANGKIT SEMULA SETIAP KALI MENEMPUH KEKALAHAN DAN KEGAGALAN”

 

Persaingan DSAI dengan Ismai Sabri dalam pemilihan PM ke-9 berada di tahap paling personal kepada saya.

DSAI adalah seorang pemimpin perjuangan rakyat yang saya sokong.DSAI adalah juga Presiden parti saya dan sahabat saya.

Manakala Ismail Sabri adalah calon PM dari parti UMNO yang saya tentang sepanjang usia politik saya dari muda hingga ke tua ini.

Tetapi Ismail Sabri kepada saya di peringkat personal, dikesampingkan ideologi dan parti Umno yang didukungnya, beliau adalah sahabat karib saya juga.

Ismail Sabri yang saya panggil Sabri sahaja adalah bekas anak murid saya ketika beliau di Tingkatan Enam.Bukan itu sahaja, malah beliau adalah kawan duduk serumah ketika beliau seorang mahasiswa dan saya seorang guru Kolej swasta di Kuala Lumpur.Saya rapat dengan keluarga Ismail Sabri.

Jadi pada hari Selasa 17 Ogos 2021 saya terpaksa memilih antara DSAI pemimpin saya dengan Ismail Sabri Yacob, calon PM parti lawan saya.

Saya tidak teragak-agak telah memilih DSAI sebagai calon PM ke-9 Malaysia.

Saya percaya DSAI boleh memberi kepimpinan untuk selamatkan Malaysia dan rakyatnya dalam melawan Pandemik Covid-19, membawa negara ini keluar dari kemunduran ekonomi, membina sebuah negara Malaysia yang demokratik dan adil untuk seluruh rakyat dari pelbagai kaum dan agama.

Ada kemungkinan saya diantara ahli parlimen yang terawal menghantar perutusan akuan berkanun ke Istana Negara untuk memperakukan sokongan dan kepercayaan kepada DSAI sebagai PM ke-9.

Seperti ribuan rakyat dan penyokong yang berasa hiba dan sedih kerana DSAI masih belum terpilih untuk diangkat sebagai PM, saya dan keluarga, isteri dan anak-anak juga turut sugul dan bersedih.

Tetapi masa merawat kesedihan dan hiba.Kehidupan perlu diteruskan, perjuangan mesti bangkit semula setiap kali menempuh kekalahan dan kegagalan.

Saya mendapat kekuatan semula.

Sebagai seorang sahabat, sebagai bekas guru dan rakan serumah, maka selepas solat Subuh pada pagi ini, saya telah mengirim ucapan tahniah kepada Ismail Sabri Yacob atas perlantikannya sebagai Perdana Menteri.

HASSAN KARIM

Ahli Parlimen Pasir Gudang.


Varian Delta boleh membiak dalam hidung - Dr Noor Hisham


Varian Delta boleh membiak dalam hidung - Dr Noor Hisham
Dr Noor Hisham berharap semua orang mengambil suntikan vaksin COVID-19 demi mengelakkan risiko yang lebih tinggi terhadap jangkitan varian Delta itu. - Gambar/ Bernama
KUALA LUMPUR: Bukan sahaja boleh menular dalam tempoh lima hingga 15 saat serta tersebar melalui udara, kajian terkini mendapati varian Delta COVID-19 lebih ganas apabila boleh membiak di dalam hidung individu yang sudah menerima vaksin.
Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, kajian awal terhadap satu kes jangkitan mendapati, varian itu membiak di dalam hidung individu yang sudah divaksinasi seolah-olah dia belum mendapatkan vaksin.
“Virus yang membiak itu sama kadar jangkitannya terhadap orang yang tidak divaksinasi, yang bermaksud orang yang sudah divaksin dapat menyebarkan virus itu dan menjangkiti orang lain.
“Sebelum ini beberapa kajian yang dijalankan di hospital di India, Provincetown, Massachusetts dan Finland juga turut mendapati selepas penularan varian Delta, terdapat banyak virus dikesan di dalam hidung seseorang indvidu itu sama ada mereka diberi vaksin atau tidak,” ujar Dr Noor Hisham menerusi perkongsian di Facebook hari ini.
BACA: COVID-19: Malaysia catat 22,262 kes positif baharu, dengan Selangor 7,011 kes
Sumber Facebook DGHisham
Jelasnya lagi, meskipun terdapat kemungkinan varian Delta itu boleh menjangkiti orang lain, individu yang divaksin masih dapat dilindungi daripada gejala yang lebih teruk serta kematian, yang sekali gus mengurangkan kemasukan pesakit ke hospital dan penggunaan ICU.
Oleh itu, Dr Noor Hisham berharap semua orang mengambil suntikan vaksin COVID-19 demi mengelakkan risiko yang lebih tinggi terhadap jangkitan varian Delta itu.

Luaskan pengaruh ke luar bandar, jangan hanya jerit di Parlimen, Rafizi beritahu PH




facebook sharing button 
twitter sharing button 
whatsapp sharing button 
email sharing button 
Rafizi Ramli berkata, PH tidak mempunyai orang mencukupi untuk memperluaskan pengaruhnya ke luar bandar.

PETALING JAYA: Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli menggesa Pakatan Harapan (PH) melipatgandakan usahanya untuk meraih sokongan pengundi luar bandar kerana penyelesaian gabungan itu memperluaskan pengaruhnya ke kawasan luar bandar “sebenarnya agak mudah”.

“Ia bukan soalan strategi, ia adalah soal usaha,” kata bekas Ahli Parlimen Pandan itu dalam Sidang Kemuncak Pemimpin Pelajar Malaysia 2021.

“Jika anda mahu menembusi kawasan luar bandar, anda perlu mendapatkan ahli politik yang tahu bagaimana hendak bergerak di lapangan, ikhlas dan ingin tahu masalah luar bandar…berbanding menjerit di Parlimen.”

Rafizi diminta mengulas bagaimana PH boleh menembusi kawasan luar bandar dengan lebih baik, khasnya kawasan dikuasai orang Melayu, yang Presiden PKR, Anwar Ibrahim dan DAP mungkin tidak mempunyai begitu banyak pengaruh.

Beliau mendapati PH tidak mempunyai orang mencukupi untuk menjangkau pengundi luar bandar, sebahagian besarnya kerana ia “sukar dan memenatkan” dari segi masa serta usaha yang diperlukan untuk berbuat demikian.

Rafizi turut menggesa DAP tidak hanya “menumpang” PKR dan Amanah untuk mendapatkan undi orang Melayu di kawasan luar bandar, sambil menambah parti itu tidak boleh sekadar kata: “Saya akan dapatkan undi orang Cina, anda dapatkan Melayu.”

Katanya, mencapai penduduk di kawasan luar bandar memerlukan banyak pelaburan dan usaha.

“Secara semula jadi, ahli politik berfikiran jangka pendek. Apa-apa yang memakan masa terlalu lama, mereka mungkin tidak mahu lakukan kerana ia tidak mendapat hasil dalam satu atau dua tahun.

“Tetapi, jika PH mahu kembali menjadi kerajaan, ia memerlukan banyak usaha.”

WOIIIIII.......DAH BEREBUT LAK DAH JAWATAN...INGAT NAK JAGA RAKYAT

 


Jawatan TPM patut diberi kepada Bersatu, kata pemimpin parti




Timbalan Perdana Menteri wajar dilantik dari Bersatu, namun keputusannya terpulang kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob kata bekas pengerusi Bersatu Johor, Mazlan Bujang. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Jawatan Timbalan Perdana Menteri perlu diberi kepada Bersatu sebagai parti kedua mempunyai bilangan Ahli Parlimen paling ramai dalam gabungan kerajaan hari ini.

Bekas pengerusi Bersatu Johor, Mazlan Bujang dipetik Utusan Malaysia berkata tindakan itu wajar memandangkan Muhyiddin Yassin dengan berjiwa besar telah berkorban meletak jawatan bagi memberi laluan kepada wakil Umno menjadi Perdana Menteri baharu.

Beliau yang juga Ketua Bersatu Bahagian Tebrau bagaimanapun berharap semua pihak akan menyokong wakil daripada parti mana pun yang dipilih demi kestabilan politik.

“Ini (jawatan Timbalan Perdana Menteri) hak parti masing-masing. Siapa-siapa boleh membuat tuntutan kerana ketika ini tidak ada parti yang betul-betul cukup majoriti dan harap parti lain beri sokongan.

“Bila keadaan ini berlaku (tidak cukup majoriti) sudah tentu ada tawar-menawar, saya difahamkan bukan Bersatu sahaja tetapi Gabungan Parti Sarawak (GPS) turut menuntut jawatan Timbalan Perdana Menteri,” katanya.

Khamis lalu, Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) James Jemut Masing menegaskan jawatan Timbalan Perdana Menteri wajar diberi kepada pemimpin dari Sabah dan Sarawak sebagai mengiktiraf sumbangan dua negeri tersebut dalam pembentukan kerajaan dan politik yang stabil.

Mengulas lanjut, Mazlan turut memberitahu, tuntutan GPS untuk jawatan tersebut dibuat atas alasan pemimpin dari Malaysia Timur tidak pernah diberikan jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri sebelum ini.

Namun katanya, terpulang kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk membuat keputusan sama ada perlu atau tidak jawatan Timbalan Perdana Menteri diwujudkan, dan siapa calon yang mahu dipilihnya.

“Siapa juga yang menjadi Perdana Menteri sudah tentu akan tertekan berdepan situasi seperti itu kerana pasti ada ugutan sekiranya permintaan tidak dilayan.

“Perdana Menteri akan sentiasa dalam tekanan, mereka kena hadapilah kerana mereka sanggup (terima jawatan). Kalau Perdana Menteri pilih siapa timbalannya, adakah nanti dipersetujui rakan-rakan dalam gabungan lain,” katanya.

SELAMAT JALAN AHMAD ZAHID HAMIDI…


Bob Kelanang.



Dengan naiknya Ismail Sabri sebagai PM 9... maka riwayat politik Ahmad Zahid Hamidi pun akan terkubur la... jangan mimpi la dia nak terus kekal berjawatan Presiden UMNO... malah... nak jadi Timbalan Presiden UMNO pun Ahmad Zahid Hamidi boleh mula melupakannya...


KOH KOH KOH… 


Jawatan Naib Presiden?


KOH KOH KOH... itu pun jangan nak mimpi la...


KOH KOH KOH... takkan la Perdana Menteri nak kekal sebagai Naib Presiden UMNO?


KOH KOH KOH... mesti Perdana Menteri akan naik jadi Presiden UMNO... 


UMNO sepatutnya dah boleh buat pemilihan jawatan dalam parti la ikut saranan dan arahan Pendaftar Pertubuhan (RoS)...


KOH KOH KOH.... pakat kojol la karier politik Ahmad Zahid Hamidi...


KOH KOH KOH... bodo sangat, adan uker!!



Keh..keh...Ni gila ka apa?

 


W.Faudzidin


'Kita sudah lalui beberapa kali bertukar kerajaan, cukuplah kena malu kepada rakyat, malu kepada diri sendiri. Jangan guna mandat rakyat untuk tujuan salah, rakyat sedang memerhati,” katanya. - Annuar Musa. 


Hang gila ke apa?  Jangan guna mandat rakyat?  Semenjak bila rakyat beri mandat kpd kerajaan gagal PN bawah Mahiadin dan kerajaan baru bawah Ismail Sabri ni?  Kesemua korang tu jadi kerajaan melalui pengkhianatan dan rampas mandat rakyat, faham?


Bacaan positif politik masa depan PH



Kenaikan DS Ismail Sabri tidak menjadi apa-apa kerugian atau kekalahan bagi PH kerana bagi pemerhati yang mendalam, PH memperolehi kemenangan prinsip berdasarkan senario berikut:


1. Perlagaan atau pertembungan sebenar adalah di antara UMNO dan BERSATU. PH tidak terlibat, hanya pemerhati dari tepi yang kadang-kadang mengambil peluang menyerang. Ini biasa dalam politik.


2. Bersatu menjatuhkan PH dan UMNO pula menjatuhkan Bersatu. PH adalah okay kerana mereka memang tidak fokus untuk menjadi kerajaan semula dengan cara ‘tebuk atap’. Mereka fokus kepada Pilihanraya Umum ke 15. Ini adalah prinsip yang baik. Kerana jika dengan lantangnya PH mengkritik tindakan ‘tebuk atap’, tapi akhirnya mereka juga masuk semula dengan cara yang sama walau dengan apa jua justifikasi sekali pun, ia akan mencipta imej yang ‘hodoh’.


3. Terbukti DSAI juga khususnya, tidak merancang untuk membentuk kerajaan dan menjadi PM selepas Muhydin secara 'tebuk atap'. Buktinya, dia tidak pun memujuk rayu GPS untuk bersamanya. GPS sendiri memaklumkan yang PH tidak menghubungi mereka untuk tawar menawar. Ini juga menunjukkan DSAI dan PH tidak pelahap kuasa untuk menjadi PM dan kerajaan secara ‘tebuk atap’.


4. Tindakan itu juga sebenarnya lebih tepat kerana tiada banyak faedah untuk menjadi PM untuk tempoh terlalu singkat (hanya maksimum 2 tahun) atau kurang daripada itu. Ini kerana, sejurus Covid19 terkawal, parti-parti akan mula merubah pendirian semula dan bakal menuntut pilihanraya atau menarik sokongan. Apabila itu berlaku, kerajaan akan runtuh kembali dan hanya kekal beberapa bulan sahaja. Tentunya DSAI dan PH tidak ingin menanggung kesalahan pentadbiran kerajaan PN, sebagaimana letihnya dahulu PH cuba membersihkan beban ‘najis pentadbiran’ yang ditinggalkan kerajaan BN serta membuat reformasi. 


5. Pengambilan kerajaan sewaktu pandemik COVID19 yang sedang terlalu teruk, kesilapan keputusan kerajaan PN dalam tangani pandemik itu, ekonomi dan pelbagai masalah lain, semua itu tidak cukup untuk ditangani dalam tempoh sangat pendek. Ditambah sifat ‘lalang’ ahli parlimen yang tidak mengambil kira hasrat pengundi mereka dahulu.


6. Jika diambil juga, kelak nanti sewaktu pilihanraya, banyak isu yang belum dapat diselesaikan oleh PH. Maka ini akan membuka ruang banyak isu ‘bola tanggung’ untuk dipersalahkan PH sahaja, sedangkan kekotoran sebenar ditinggalkan oleh BN dan PN. Akibatnya PH bakal menerima kekalahan teruk dalam pilihanraya umum akan datang.


7. Sekali lagi, kemelut politik yang wujud semuanya hasil pakatan khianat oleh team bekas PKR, Bersatu dengan UMNO dan PAS. Bersatu dan ex-PKR khianati PH, akhirnya PH dan rakyat yang undi calon atas dasar mereka mewakili PH yang menjadi mangsa penipuan pengkhianat ini. 


8. Kerajaan PN begitu gilakan kuasa dan bimbang kehilangannya sehingga membuat pelbagai tindakan tidak demokratik seperti darurat yang tiada hasil positif dalam melawan COVID19, malah derhaka kepada Agong dalam kes tamatkan darurat tanpa perkenan Agong, langgar titah agar buka parlimen segera sehingga ditegur dengan tegas oleh Istana. 


9. Kemudian UMNO khianati Bersatu untuk rampas kuasa daripada PN Muhyidin. Pemimpin UMNO melancarkan serangan terancang dan seolah-olah menggambarkan ada dua tiga kem dalam UMNO. Mereka bijak mencipta pertelingkahan sesama mereka untuk mengabui mata PM Muhydin yang berasa dia disokong oleh sebahagian UMNO dan ditolak oleh sebahagian yang lain, padahal semua UMNO ada perancangan di belakang. Dengarkan rakaman audio bocor ucapan DS Ismail Sabri dalam meeting UMNO selepas beliau hendak dilantik sebagai TPM, beliau sebut jelas sentiasa rujuk presiden dalam buat keputusan hatta nak buat sidang media. Jelas sekali, ia hanya sandiwara sesama mereka agar mereka mendapat kerusi PM.


10. DS Najib dan Zahid kerap menghentam kerajaan PN, seolah PN gagal dalam pelbagai perkara. Mereka bertindak seolah pembangkang, untuk memberi tekanan kepada PM Muhyidin. Padahal semua itu palsu dan drama sahaja, itu semuanya bukan untuk rakyat tetapi dicipta khas sebagai tekanan kepada bekas PM dan rampas kerusi PM. UMNO tidak sanggup menjadi follower, mereka hanya ingin menjadi leader. Buktinya, Najib yang hentam teruk kerajaan PN padahal Ismail Sabri dan ramai Menteri UMNO adalah ‘main player’ dalam kerajaan ’yang dihentam’ itu. Selepas berjaya menjatuhkan Muhyidin, mereka tanpa segan silu menyokong Ismail dan rakan Menteri UMNO yang gagal itu sebagai PM dan kerajaan baru. 


11. Ini termasuklah pemimpin UMNO yang lain yang hentam kerajaan pimpinan Muhydin sebelum ini.  Hasilnya kini BERSATU menjadi serba salah, dengarnya Muhydin arahkan semua mereka agar jangan mengambil apa-apa jawatan dalam Kabinet Ismail. Adakah arahannya akan ditaati? Kita lihat nanti bagaimana secara perlahan UMNO akan ‘membunuh’ parti BERSATU. Lebih hampir ke pilihanraya nanti, lebih jelas nyata kelak.


12. Jelas, semua kemelut politik dalam negara adalah tiada kaitan dengan PH, sebuah pakatan pembangkang yang juga ‘agak lemah’ ketika ini. PH sepatutnya jangan terbawa-bawa dalam kancah itu, kerana ‘silent voters’ yang bijak, dapat melihat jijiknya permainan UMNO, PAS, BERSATU dan PN. PH perlu FOKUS untuk mendapatkan sokongan bumiputera yang jatuh teruk akibat isu-isu Islam dan Melayu yang dipermainkan sebelum ini. Semua isu dikaitkan dengan Islam dan Melayu terancam sewaktu mereka jadi pembangkang kerajaan PH dulu seperti isu arwah Adib, DongZong, judi, pemandu mabuk, pengiktirafan sijil UEC dan banyak lagi. Bila berkuasa, langsung tak diselesaikan pun oleh PN yang didalamnya ada UMNO, PAS dan BERSATU. Beban yang dipaksa-tanggungkan ke atas PH dalam isu-isu tadi sudah boleh diletakkan dari bahu PH.


13. Lebih lucu, sewaktu ada ura-ura kluster mahkamah seolah-olah akan sokong DSAI dan PH, timbul kompang-kompang mengutuk PH kononnya cuba ambil geng kotor atau dapat sokongan kluster dengan tawaran dibebas kes etc. Tiba-tiba, geng kluster inilah yang menyokong pelantikan Ismail Sabri. Jadi mana kritikan yang dahulunya dihalakan kepada PH kononnya cuba mendapatkan sokongan kluster mahkamah?. Sekarang geng kluster sudah bersama mereka, mereka pun senyap dan senyum. Lihat, betapa hodohnya perangai wakil rakyat apabila tiada prinsip, jauh sama sekali dari prinsip Islam.


Akhir kalam, PH tidak kalah apa-apa dalam kelam-kabut politik negara kini. PH hanya perlu siapkan barisan, mantapkan persefahaman, bina sokongan dengan siri-siri pencerahan. Jangan bimbang, peluru-peluru lama yang dihalakan kepada mereka dulu sudah sejuk, bahkan boleh dijadikan peluru gajah untuk buat serangan balas dalam PRU akan datang.


- Abu Mishkat


WAH...MAKIN RAMAI NDAK...

 

Ahmad Shahril Shahril





Dia pun nk jugak...hahaha,habis tuan penasihat yg juga merupakan timbalan presiden nak campak mana,makin menarik ni.PM tutup pintu depan,TPM buka pintu blkg 🤣🤣🤣.

TUAN PUNAHSIHAT DAH UGUT..PAKAT PAKAT KEBULOR JAWATAN TPM



Hambek... tuan penasihat nk jadi TPM,GPS pun mintak,PAS dah siap g jumpa pak mail...kena standbye super ring ni.

KESAN BERANTAI

 



Mohd mukhlis


Ini realiti peniaga kecil. Dari awal PN ambil alih kerajaan, saya sebut ada 3 ujian yang melanda negara, kesihatan, kepimpinan dan ekonomi. Bila ekonomi tak cantik, syarikat dan kilang akan buang pekerja. Lepas tu yang tak ada kerja tadi akan cuba buat gig ekonomi atau pun berniaga kecil kecilan.


Ingat, masalah ekonomi ini berantai. Contoh kalau tukaran wang asing kita teruk, harga barang yang di import akan jadi mahal. Jadi susu contohnya di import dari luar negara. Kalau anda nak tahu kos shipping kontena pun meningkat (itu subjek lain untuk hari yang berbeza), jadi nak tak nak harga susu misalnya terpaksa naik even dari pengedar sendiri.


Yang buka gerai pula terpaksa ambil barang dengan harga yang inflated, lepas itu dia pula terpaksa naikkan harga end product untuk elak kerugian. Inilah secara ringkasnya inflasi. Kalau last week nasi ayam RM5, this week rm5.5 dan gaji anda masih sama, anda sudah alami inflasi. That's simple economic 101. 


Ada cara untuk tak naik harga tapi dia kena banyakkan volume barang yang di jual. Benda akan jadi masalah kalau product yang dia jual itu kategori exotic, bukan minuman ruji harian. Contoh mudah air soya vs jus mangga susu. Air soya mungkin boleh RM2 satu cawan, tapi kalau mangga susu, maybe double the price sebab bahan-bahan yang di perlukan


Cumanya yang jadi masalah bila magga susu tadi naik harga, pelanggan mungkin akan rasa terkesan dan kurangkan kekerapan membeli. Saya tak salahkan peniaga naikkan harga sebab dia sendiri pun kena fikir macam mana hendak survive. Yang salah sekarang ini adalah mereka yang ada kuasa tapi tak tahu macam mana hendak balance antara lockdown demi nyawa dan kegiatan ekonomi yang juga demi nyawa. Dia ibarat di telan mati anak, di luah mati bapa. 


Tambahan pula banyak gerai tepi jalan naik, menambahkan lagi persaingan. Sudahlah susah, kena bersaing pula. Lepas itu kita fikir, untuk minuman yang eksotik ini, memerlukan pelanggan yang dalam golongan T20 atau M40 untuk terus hidup. Tapi laporan terkini sebut ramai yang dah turun kelas, dari M40 sudah jadi B60. Kalau macam ini siapa dan golongan mana ada kuasa hendak membeli?


Paling saya takut ada hyper inflasi, macam mana kena dekat Venuzuela. Di sama hyper inflasi membuatkan harga barang dan servis naik sebanyak 50% sebulan. Tapi apa kerajaan dia buat adalah dengan terus cetak lagi banyak duit. Jadinya nilai duit mereka jatuh, walaupun angka pada notes itu bertambah. Thank God Wan jargon at Tabbayun jatuh, kalau tak kita mesti dah start suruh bank negara print duit extra.

Kemelut yang Tak sudah.


Hamzah Rie Na


*Apa yang bakal Pak Mail hadapi selepas ini...?*


1. Desakan TPM dari Borneo

2. Desakan TPM dari PPBM

3. Pembahagian kerusi Menteri dan Timb Menteri utk parti2 yang menyokong.

4. Undi percaya di Parlimen

5. Kedudukan bekas PM, Mahiaddin

6. Kes Covid-19 yg tinggi

7. Adakah AG dan Speaker Dr ditukarkan..?

Siapa bakal AG dan Speaker yg baru..?

8. Kes mahkamah Najib dan Zahid..?

9. Adakah AA dan HZ akan duduk diam untuk masa depan politik mereka..?

10. Bagaimana kerusi2 UMNO yang dicuri oleh PPBM? UMNO bertegas nak ambil balik..?

11. Bagaimana masa depan politik PPBM akan datang..?

12. Bagaimana 7 tawaran kpd pembangkang oleh PM sebelum ini..? Adakah bakal ditawar semula..?

13. Siapa Menteri Kesihatan yg baru..?

14. Siapakah Menteri  Penyelaras Covid yg baru..? Adakah KJ kekal..?

15. Mahiaddin tidak mahu bekerjasama dgn Kleptokrat..! Sekarang ini bagaimana..? Nak jilat balik ludah..?

ADA JUGA SPESIS MANGKUK HAYUN YANG BANGGA MALAYSIA DITERTAWA? 🤦‍♀️







JKOM bahlol dan walauns tolol punyalah seronok sindir Anwar Ibrahim, MACAMlah selama ini Malaysia dan selepas ini akan makmur, maju, kaya, terkenal seluruh dunia diterajui PM selain Anwar Ibrahim. Oi badigol cuci taik mata tu, baca berita dunia dan tengok apa mereka lapor pasal kerajaan baru Malaysia?


Tak faham English hang google translate la... Kerana peratusan dungu kamu, kami yang tak rela perasuah, penyamun jadi ketua negara terkait sama! Marahlah aku! Aku rakyat bermaruah BUKAN jenis tak malu macam kamu!


1 dunia tahu 1MDB tu skandal curi duit rakyat Malaysia. Rakyat Malaysia tak malu tak bermaruah saja cakap fitnah! Kau ingat Malaysia ni duduk di hujung dunia ke? Tak berurusan dengan negara lain? Malaysia tak perlu pelabur kah? Apa punya samdol pun tak tau la!!! Kalau aku bukan rakyat Malaysia peduli apa negara ni siapa perintah! Sebab aku rakyatlah maka aku kisah dan bantah!


Kau dah bodoh tak de maruah takkan nak paksa orang lain yang berprinsip ikut sama? Diaorang punya bodoh menggugat kesabaran sungguh! Adoi la...


KEMUNCAK KEBEJATAN ELIT POLITIK BANGSA INI.



1.GERAK melihat keputusan 114 ahli parlimen mencalonkan seorang TPM yang gagal menggantikan  PM yang gagal adalah manifestasi nyata kebobrokan dan kebejatan elit politik negara ini. 


2.PM baru yang dimuktamadkan semalam merupakan TPM kepada PM yang mentadbir sebuah kerajaan yang gagal.Malah beliau adalah Menteri yang bertanggungawab menyebabkan lonjakan semula kes Covid19 dinegara ini dengan membuat keputusan salah melepaskan mereka yang pulang dari kempen PRN Sabah daripada kuarantin. 


3.Hanya orang gila dan tidak waras akan mencalonkan seorang yang nyata melakukan keputusan salah besar yang membabitkan nyawa rakyat menjadi PM. 


4.*Kegilaan dan ketidakwarasan elit politik adalah norma baru di negara ini dan semalam adalah kemuncak pameran kebejatan dan kebobrokan 114 mereka!*


5.DYMM Agong dan Majlis Raja2 *TIDAK* boleh disabitkan dengan kebejatan ini kerana baginda tertakluk kepada peruntukan perlembagaan dan undang2 sebagai Raja Berpelembagaan yang hanya boleh membuat keputusan berdasarkan keputusan majoriti ahli-ahli parlimen yang bobrok ini. 


6.*Bulan ini adalah Bulan Kemerdekaan.Merdeka adalah perjuangan ke arah satu PERUBAHAN besar.Elit politik 1957 pelopori perjuangan PERUBAHAN ini.Elit politik 2021 menghambat perjuangan PERUBAHAN dengan membuat keputusan bodoh mencalonkan seorang gagal menjadi PM.Asalkan PERUBAHAN tidak berlaku!* 


7.Kita tidak perlu terlalu hairan dengan sikap yang amat berbeza antara elit politik dahulu dan sekarang.Ibn Khaldun tokoh sosiologis paling ulung mengungkap jelas fenomena ini.Awal pembinaan negara diisi oleh elit politik yang patriotik dan baik.Diakhirnya nanti negara akan dihancurkan oleh elit politik rakus,bejat,bobrok yang hanyut dengan hasil kemewahan sebuah kemerdekaan. 


8.Hari ini negara ini diambang kehancuran kerana dibarisi 114 elit politik perosak yang digambarkan jelas oleh Ibn Khaldun itu. 


9.GERAK mengajak setiap rakyat yang patriotik, yang mahu selamatkan negara dari terus menuju kehancuran untuk bangkit dari episod hitam ini dan lawan habis-habisan elit2 politik yang menjadi perosak kepada tamadun bangsa ini. 


MOHAMAD EZAM MOHD NOR

Pertubuhan Perubahan Rakyat Malaysia

GERAK 


21 OGOS 2021, 11 MUHARAM 1443H

Terima keputusan dengan cekal, kerja untuk PRU-15, kata Anwar

 


APA BARANG KENA GULING...TAK KAN DOK SAJA DAH KENA TAPAW...

 


Muhyiddin diguling: Wan Fayhsal pujuk ahli Bersatu jangan bersedih


Muhyiddin diguling: Wan Fayhsal pujuk ahli Bersatu jangan bersedih.



Walaupun presiden mereka tidak lagi menjadi perdana menteri, tidak ada sebab untuk ahli Bersatu bersedih hati, sebaliknya mereka mesti berbangga.

Ketua Pemuda Bersatu (Armada) Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal berkata langkah yang diambil Muhyiddin Yassin awal minggu ini menunjukkan ahli parlimen Pagoh itu berjiwa besar.

Katanya Muhyiddin meletakkan kepentingan diri ke tepi sebaliknya mengutamakan negara dan rakyat serta menolak kerosakan yang lebih besar.

“Inilah pemimpin yang cakap serupa bikin, persis lilin yang membakar diri,” katanya dalam kenyataan awal malam ini.

Ia dibuat beberapa jam selepas Istana Negara mengumumkan Yang di-Pertuan Agong berkenan menerima Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri baru negara ini menggantikan Muhyiddin yang meletak jawatan pada 16 Ogos lalu.

Untuk rekod di sebalik kedudukannya yang kanan dalam Umno, Ismail Sabri dilantik menjadi timbalan kepada Muhyiddin pada 7 Julai lalu.

Apabila Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan keputusan majlis kerja tertinggi (MKT) parti itu agar semua ahli parlimen mereka menarik diri daripada kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada 3 Ogos, Ismail Sabri kekal dengan sokongannya kepada Muhyiddin.

Daripada sembilan ahli parlimen Umno yang menjadi menteri, hanya dua akur dengan arahan MKT iaitu Menteri Tenaga dan Sumber Asli Shamsul Anuar Nasarah, dan Menteri Pengajian Tinggi Noraini Ahmad.

Sudah berkorban banyak

Wan Ahmad Fayhsal berkata dia faham ramai ahli Bersatu sedih dan kecewa apabila Muhyiddin tidak lagi menjadi perdana menteri.

“Kenapa kita perlu bersedih sedangkan Tan Sri Presiden sendiri yang paling awal menurunkan sokongan kepada YAB Dato’ Seri Ismail Sabri, untuk menjadi pengganti beliau!” katanya.

Sebagai ahli Bersatu, kita bekas timbalan menteri belia dan sukan itu lagi, mereka patut berbangga kerana Muhyiddin menunjukkan contoh yang cemerlang selaku pemimpin Melayu tersohor.

Katanya Muhyiddin berkorban untuk mengelakkan perpecahan Melayu dan menjaga nyawa serta kehidupan rakyat yang terkesan akibat Covid-19.

“Bayangkan kalau kita pertahankan ego dan asabiyah kepartian kita, apa jadi kepada kesatuan yang kita bina bersama semua rakan-rakan yang membentuk kerajaan PN sebelum ini?

“Jangan marahkan nyamuk, habis kelambu dibakar! Akhirnya menang sorak, kampung tergadai persis pembangkang yang bercempera kerana masing-masing tak mahu mengalah untuk menjadi calon perdana menteri,” katanya.

Sebelum ini juga kata Wan Ahmad Fayhsal Bersatu sudah berkorban banyak seperti dilakukan di Johor, Melaka dan Perak.

“Tapi tetap tindakan-tindakan politik yang dibuat oleh Muhyiddin kekal sama dan istiqamah memelihara integriti kerajaan dan kestabilan politik.

“Tiada politik membalas dendam kerana kita faham norma politik baru di Malaysia adalah berasaskan muafakat koalisi yang perlu bertolak ansur demi kestabilan negara,” katanya.

MEMEGANG DARI LEGASI KEGAGALAN YANG SAMA , MAKA SEMOGA PEMERINTAHAN BELIAU TIDAK MENGECEWAKANKAN RAKYAT



CIPTAAN 1989
IWAN FALS


NORMAN RADZUAN

Memegang dari Legasi yang sama, dahulu gagal,kini menjadi perdana menteri,, moga pemerintahan beliau tidak menggagalkan rakyat lagi. Syabas UMNO kerna boleh melegasikan DS Sabri Ismail Sebagai PM yang Ke 9, Kluster Mahkamah, jangan dipadamkan termasuk isu GPS di Sarawak juga wajib di pantaukan dengan teliti. Buatlah yang terbaik.

 

  •  May be an image of 1 person and text that says "TAHNIAH YAB DATO' SRI ISMAIL SABRI BIN YAAKOB ATAS PELANTIKAN SEBAGAI PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG KE-9"

BUAT PEJUANG REFORMASI



NORMAN RADZUAN

Klip video ini ditujukan kepada DS Anwar dan kepada pejuang-pejuang keadilan yang mahu melakukan reform negara ini kepada lebih baik. jangan kecewa kerana DS Anwar tu dari muda lagi telah berjuang. 3 kali dipenjarakan ... dia keluar dia tetap lawan. Kehidupannya dihabiskan menjadi hamba untuk rakyat.

PRU15 sudah tidak lama. PRU lalu 27% org Melayu menyokong pejuangan ini. Rata-rata ia mereka yang menyokong pejuangan reform ini dimonopoli golongan intelektual. Jangan bimbang jika bukan generasi kita yang berjaya, anak-anak muda akn meneruskan pejuangan ini. Kita hanya perlukan 15% lagi ( anak-anak muda Melayu ) dari generasi yg lahir dari gedung Universiti utk menyelematkan negara.

Benar berjuang ertinya menempah susah. Jgn gundah dan berbanggalah kita sebahagian darinya. Kita bukan mengajak orang ramai merompak harta rakyat, menindas org susah, salah guna kuasa.... kita mahu negara ini benar-benar merdeka. Kita mahu rakyat menikmati kekayaan negara ini, bukan dicuri oleh pemimpin dan krooni-kroni serta keluarga mereka.

Adakah PH gagal? Tidak kita telah menang. Sepatutnya kita kerajaan. Kita telah berjaya menafikan mitos kononnya BN ini tidak holeh ditewaskan... jangan kecewa.

SEDIH...OWHH TIDAK...LAWAN TETAP LAWAN

 

SIRI 1

 

 MOHD MUKHLIS




Ada yang DM saya tadi kata sedih PH tak dapat balik kuasa, ada juga yang sindir gelak kata PM tepi, ada yang gelak kata Anwar gagal dari 1997, tak kurang juga yang kata sudah putus harapan dengan sistem demorakrasi sebab sia-sia sahaja turun undi. Tapi sebenarnya kita berjaya pada 2018; jangan lupa kita berjaya pecah mitos yang UMNO tak boleh di kalahkan.

Jadi orang melayu boleh hidup tanpa UMNO. Bezanya kalau Mahiadin jadi PM sampai PRU15, PH susah nak menang balik sebab UMNO boleh kata mereka bukan PM. Jadi bila mereka PM, dan gagal mereka tak ada alasan lagi. Silap-silap dengan GPS sekali kena tapau di Sarawak; ingat rakyat memerhati, sosial media penetration kita antara yang tertinggi di dunia, 86% tu.

Tuan-tuan, setiap zaman pada akan ada ujian untuk mereka sendiri. Dan ujian kita di Malaysia ini adalah untuk mencerdikkan bangsa kita dari penipuan ahli politik yang rakus dan khianat. Kena terus istiqamah mengajak pada kebenaran dan kebaikan.

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang mengajak kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Merekalah orang-orang beruntung" (QS Ali Imran: 104).

Saya ulang balik pada rakan-rakan saya yang duk gelak pasal PM tepilah, saya kata dia PM tepi pun elaun MP tetap masuk, MP ada keistimewaan boleh boleh rentas negeri.

Sebelum nak gelak dekat orang, awak tu dah berapa lama tak boleh balik kampung tengok orang tua?

Raya lepas berapa kali berapa kali raya tak dapat cium tangan ibu bapa, atau ibu bapa yang berapa lama tak dapat

peluk

anak-anak? Berapa ramai atuk dan nenek yang tak dapat pegang cucu sendiri?

Berapa ramai kenalan dekat dan jauh anda yang dah meninggal akibat Covid? Brought In Dead itu contoh kegagalan yang nyata. Benda ini jadi sebab mereka tak sempat di rawat di hospital. Ada yang kata mereka dah cuba sedaya upaya, kalau sedaya upaya tak ada lah banyak BID tu, BID tu tanda kegagalan yang nyata. Ini tak termasuk varian delta, gamma, lambda, kappa etc. Negara lain dah start discuss booster shot untuk delta tapi kita masih tak tahu apa.

Patut masalah ini kena bawa di parlimen dan bincang untuk tindakan segera, tapi mereka tak tahu buat apa.

Jadi saya nak tanya, yang awak gembira sangat kenapa? Lain lah cytro JKOM, gaji mereka di bayar untuk pretent rakyat happy. they need to serve their political master.

Saya ada member yang kerja kantin sekolah, dia cakap memang sakit zaman PN. Yang ada kilang pun tutup, buka gerai, kalau habis pakat semua buka gerai tepi jalan, siapa yang nak bayar income tax? Bab tax jangan tanya PakText ya. Yang dah habis duit dalam KWSP tak boleh nak korek apa lagi dah. Adakah awak gembira untuk mereka? Sebab tu fitch report ramal pertumbuhan 0% untuk 2021 (kena faham sikit bab ekonomi baru kita tahu di ke mana duit di belanjakan)

Dari dulu saya kata, sokong apa yang berfaedah untuk kita. Sebab itu saya dari dulu menulis untuk educate rakyat kenapa kena cakna dengan politik.

Tahun ini nak masuk 2 tahun anak kita PdPR, macam Dr Maszlee kata, dia bimbang dengan nasib dan masa depan anak kita. Awak gelak pada orang yang cuba untuk perbaiki nasib dan masa depan anak-anak awak. Kita ini berada di dalam kegagalan kerajaan yang lepas bukan sebab Perdana Menteri sahaja, seluruh kabinet gagal.

Keputusan kabinet adalah secara kolektif, fahamkan ini dulu. Sebab itu bila Mail Sabri kata di dah tutup pintu depan tapi Jemin buka pintu belakang, itu semua wayang. Apa-apa sahaja keputusan kabinet adalah tanggungjawap bersama.

Kalau siapa-siapa anggap Mail Sabri naik akan ada keajaiban, jangan mimpi. Orang putih kata putting an old wine in the new bottle. Alasan saya senang sahaja. 113 sokongan yang di dapat itu bukan percuma pasti ada political patronage. Pasti akan akan yang sibuk lobi TPM, jadi menteri, jadi timbalan menteri atau duta.

Awak ingat di berani nak reform potong separuh dari kabinet? Best case scenario, dia akan shuffle few kementerian penting macam lubuk duit MOF, dalam negeri dan pertahanan. Yang lain maybe dia akan retain muka yang sama untuk same support. Silap-silap Duta timur tengah dan duta khas bertaraf menteri ke China pun retain sekali.

Jadi kalau muka yang sama, what kind magic that you hope?

Tapi yang paling penting, Bersatu akan rasa the taste of their own medicine. Kalau AG bertukar, nampak geng-geng bersatu yang Najib duk bising dalam FB dia nanti pula akan jadi kluster Mahkamah. ( itu satu benda yang saya risau kalau Anwar jadi PM dan dapat sokongan dari geng pengkhianat, macam mana hendak buat dengan Xavier misalnya, dah Allah telah beri jawapan). Ini baru jangka masa terdekat. Dan kalau mereka tak dapat apa yang mereka hendak, bergaduh lagi la jawapnya.

 

SEDIH...OWHH TIDAK...LAWAN TETAP LAWAN

 

SIRI 2


MOHD MUKHLIS




 

Benda ini pun tak lama, 21 bulan atau pun satu tahun 9 bulan. Silap-silap masa bubar PRU15 nanti, kerusi Bersatu semua kena langgar dengan UMNO.Last sekali bersatu tinggal rangka ayam. PH nak recover balik seat bersatu tak susah rasanya, janji kuatkan kesepakatan PH. Yang lebih menarik, nanti PAS kena masuk bertanding dengan UMNO, jadi mana-mana pengundi atas pagar yang dulu undi PAS akan lari pada PH. Insyallah PH boleh bertapak di pantai timur.

Memerintah di zaman pendemik tak mudah. Satu benda silap yang saya ramal dulu PN, akan buat GST untuk cover pendapatan negara, rupanya lagi teruk sebab Parlimen tak buka jadi kita tak tahu berapa yang mereka sudah spend. Ikut laporan Bank negara yang Najib Razak duduk jaja, belanjawan tambahan luar parlimen pada 2021 pun dah lebih 100 blllion lebih. Jadi untuk lulus budget 2022, BN kena bentangkan jumlah hutang negara dan mana nak cekau duit nak bayar hutang; itu tak masuk duit bunga 1MDB lagi.

Semalam juga saya dah tulis snippet reaksi media luar kalau mail sabri naik and that most likely will be true. Kita tengok berapa kerat yang ucap tahniah. Mahiadin dulu rasanya kurang dari 10 negara yang ucap tahniah, paling awal singapore itupun sebab jiran sebelah.

Dan kalau kes kluster Mahkamah di lepaskan, lagi senang kerja kita.

Saya ramal PRU15 akan terjadi di mana norma baharu kempen politik. Di mana salam kaut dah tak boleh, berkumpul ramai-ramai dah tak boleh. Jadi sosial media sangat memainkan peranan yang penting. Sebab itu saya tegur kawan-kawan dalam PH, kita menulis kena guna bahasa yang baik sebab politik itu adalah seni menjual idealogi. Kalau kita dah start maki hamun orang, mana ada orang hendak beli idealogi kita. Itu yang terjadi dengan dengan walaun PAS; mereka maki hamun sampai takfiri mereka ingat orang akan tambah sokong mereka.

Benda-benda lain saya expect akan jadi status quo. Ada tadi saya baca kawan tulis kata kes adib akan selesai dan RUU355 akan di bentangkan, saya pun tak tahu dia ini menulis tengah high syabu ke apa.

Cumanya yang paling penting, PH jadi kerajaan atau tidak, saya boleh sentiasa menulis, komen pun open kepada publik sebab saya ada prinsip. Kesian juga tengok Mutfi Utara tak update apa-apa kat pasal politik masa kerajaan sertuan dia di baham tanah. Dia nak kutuk UMNO tak boleh sebab Mahiadin baca doa dia yang sokong UMNO. Nak berbalik pada PH tak boleh, dah banyak sangat tajassus. Lagi best fitnah dia kata Anwar rakus... Allah yang Maha Adil tolong jawapkan.

PRU15 nanti isu utama dia adalah economic voters, peluang pekerjaan dan semua bread and butter isu rakyat. Masa itu, depa jual la isu jawi ke, RUU355, komunis ke, Arwah adib ke, Dong Zhonng ke, sekolah vernakular ke, semua itu dah tak laku.

 

 

Rakyat dah tengok dengan jelas yang kerajaan BN ini sama sahaja dengan PN. Bila perut rakyat berkeroncong, masa itu hang sembang apa pun tak jalan.

Educate anak muda kita, manusia ini fitrah dia cintakan kebenaran. Kalau kita bagi fakta dan bukti yang jelas, mereka tak akan tolak kebenaran. Bukan semua anak muda kita totok dan taksub pada perkauman dan bangsa, tambahan lagi yang memerintah dan gagal ini adalah dari kalangan Melayu Isley, bukan dari DAP atau Anwar.

Jangan berputus asa, kalah menang itu mehnah perjuangan. Kita dah buktikan yang UMNO BN boleh tumpas PRU14 dan insyallah kita akan buktikan lagi untuk PRU15.

MMMS

 

HANCUR


Mahathir jadi PM (PH) - 22 bulan - Khianati PH.

Muhyidin (Bersatu) - 18 bulan - Dikhianati Umno

Ismail Sabri (Umno) - ?

Apakah kerajaan seperti ini yang mahu kita banggakan? Jangan salahkan rakyat jika kerajaan gagal kerana rakyat telah buat keputusan pada PRU14 yang lalu, tetapi hak mereka telah dirobek dgn rakus oleh pemain2 politik bangsat.

Rakyat terus bersabar agar hak mereka dikembalikan setelah kerajaan tebuk atap PN itu gagal. Malangnya, hak rakyat terus dinafikan. Hak rakyat berupa mandat mereka terus dijadikan mainan sesama pemain2 politik yang bangsat ini. Mereka mengagihkan jawatan sesama mereka, bila tidak puas hati, mereka terajang sesama mereka.

Rakyat hanya melihat dan terus melihat. Siapa lagi yang rakyat harus mengadu? Hanya Allah tempat kami mengadu. Alhamdulillah, nasib kami masih ada Anwar Ibrahim. Beliau tidak pernah putus asa untuk membela kami agar mendapatkan kembali hak kami. Beliau tidak peduli tewas atau menang, lawan tetap lawan!!

WFAUZDIN NS

 

(function() { var d = document, w = window; w

Rafizi dedah syarikat palsu pindah wang dari projek LCS

SHAH ALAM - Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli mendakwa Alizes Marine Limited merupakan syarikat yang ditubuhkan un...