MGID

SKANDAL 1MDB: TUN M KATA WAKIL RAKYAT BN HIPOKRIT

Pesanan Sukri runtun simpati Amanah ziarah pusara Allahyarham


Salahuddin mendengar penjelasan isteri Allahyarham Sukri ketika menziarahi keluarga Allahyarham di Kampung Lahar Yooi.Salahuddin mendengar penjelasan isteri Allahyarham Sukri ketika menziarahi keluarga Allahyarham di Kampung Lahar Yooi.
Kisah tragis seorang pemuda, Sukri Saad yang terjatuh dari Jambatan Pulau Pinang Rabu lalu akibat tekanan hidup yang ditanggungnya meruntun simpati Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub untuk mengunjungi pusara Allahyarham.
Salahuddin dan rombongan juga menunaikan solat jenazah di pusara Allahyarham Sukri dan bertemu isteri dan keluarga Allahyarham di Kampung Lahar Yooi Kepala Batas untuk mengucapkan takziah dan simpati yang mendalam.
Jasad Sukri, 38, ditemui pada jam 9 pagi tadi, kira-kira satu batu nautika dari tempat dia dipercayai jatuh dan dibawa ke Hospital Sungai Bakap untuk bedah siasat.
Motosikal, selipar dan telefon bimbit Mohd Shukri dijumpai pada pagi Rabu lalu di tepi jambatan dan ini mencetuskan operasi mencari oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat.
Dalam status terakhirnya di laman facebook yang menjadi viral di media sosial, Allahyarham sempat memberi peringatan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang supaya tidak tertipu dengan Umno.
“Yang terakhir buat Presiden Pas, janganlah tertipu dengan pimpinan Umno. Depa wayang jer kata dok sokong Rang Undang-undang (355) yang nak dibawa tu agar pembangkang berpecah.
“Bersatulah kembali menjadi pembangkang yang kuat agar nasib macam aku terbela. Nanti dah jadi kerajaan, media dah di'control' senang nak yakinkan rakyat tentang rang yang nk dibawa tu,” ujar Sukri dalam status Facebooknya.
Salahuddin dan rombongan menunaikan solat jenazah di pusara Allahyarham Sukri.Salahuddin dan rombongan menunaikan solat jenazah di pusara Allahyarham Sukri.
Bapa kepada dua cahaya mata ini enggan berdepan hukuman penjara empat bulan sekiranya didapati bersalah menjual rokok seludup.
Beliau menyatakan tertekan dengan kerajaan yang zalim dan menganggap hukuman berkenaan tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukannya berbanding kes jenayah berskala besar lain.
“Yang pengarah tibai berjuta (ringgit) boleh lepas pulak dengan duit jaminan. Celaka punya pimpinan kerajaan sekarang. Berniaga kedai runcit kampung je bukan untung besar pun, margin cukup nipis dibebani dengan cukai GST lagi.
“Ku tak sanggup lagi menyusahkan orang dengan meminjam duit. Mulaku pilih untuk dipenjara tapi terkenangkan anak nanti digelar anak banduan.
“Ya Allah ampuni dosaku Ya Allah. Ku tahu Kau memahami dan Maha Mengampun. Ku benarkan status terakhirku ini jadi viral untuk beritahu kita dipimpin pemimpin yang zalim,” kata peniaga itu lagi.

Pandikar bukan hakim, mantan menteri tak langgar sumpah kerahsiaan – Kit Siang


kit siang
KUALA LUMPUR, 28 OKT: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menegaskan bahawa tindakan tiga mantan menteri kabinet yang membangkitkan kebimbangan mereka mengenai isu skandal 1MDB di Parlimen baru-baru ini tidak melanggar mana-mana sumpah kerahsiaan.
Menurutnya, pandangan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang mendakwa mereka melanggar sumpah kerahsiaan hanyalah bersifat peribadi.
“Pandikar perlu tahu bahawa meskipun beliau memegang jawatan tertinggi daripada dalam pejabat speaker, beliau sebaliknya bukanlah seorang hakim yang berkuasa dalam mahkamah undang-undang,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Mantan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; mantan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal; dan mantan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Husni Hadzlah dirujuk sebagai individu yang didakwa melakukan kesalahan itu.
Pandikar dalam sidang medianya semalam berkata, kritikan lantang tiga mantan pemimpin dan pemimpin Barisan Nasional itu akan mendedahkan mereka kepada risiko berdepan tindakan undang-undang mengikut Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi (OSA).
“Apabila melanggar sumpah kerahsiaan, bermakna (mereka) tidak beretika dan berintegriti,” katanya.
Sebaliknya, menurut Kit Siang yang juga merupakan Ahli Parlimen Gelang Patah, Pandikar adalah pihak yang patut dilihat sebagai tidak mempunyai integriti kerana gagal memahami kepentingan doktrin pengasingan kuasa antara kuasa eksekutif dan kuasa perundangan.
Kenyataan Pandikar itu juga, menurut Kit Siang, menimbulkan persoalan sama ada Speaker mencadangkan agar Peguam Negara dan Ketua Polis Negara untuk mengambil tindakan terhadap trio berkenaan.
“Entah di mana di dunia ini ada Speaker Parlimen yang mencadangkan kepada eksekutif untuk mengenakan tindakan terhadap anggota Parlimen yang merupakan bekas menteri kabinet ekoran ucapan mereka di Parlimen?” soalnya.
Jelasnya juga, tiga mantan menteri itu dilindungi dengan hak keistimewaan untuk bercakap mengenai apa pun perkara di Parlimen, selain perkara-perkara yang melanggar isu sensitif mengikut Akta Hasutan.
“Daripada melindungi anggota Parlimen daripada sebarang pencabulan dari kuasa eksekutif, beliau sebaliknya seolah-olah menyebelahi eksekutif berbanding anggota Parlimen sehingga  mencadangkan supaya eksekutif mengenakan tindakan terhadap mereka,” katanya. – Roketkini.com

‘NAJIB TAK SELAMAT, SOROS LOBI AS JAUHI PM’

Ke mana hala tuju PAS selepas dibohongi umpan perpaduan ‘Melayu-Islam’ Umno?


Hadi-PAS-UMNO
Cita-cita peribadi dan misi jemaah adalah sesuatu yang jauh berbeza. Lebih-lebih lagi bila sudah wujud konsensus bersama yang dinamai tahaluf siyasi dalam sesebuah gerakan siasah.
Situasi ini dapat dilihat apabila PAS ‘tercicir’ dari bahtera Pakatan Rakyat sekaligus menguburkan agenda yang disetujui bersama sebelum ini.
PAS makin tertekan bila kegelojohan cita-cita peribadi ‘hudud’ atau setidak-tidaknya sekarang, RUU355 telah dipergunakan Umno untuk kepentingan politik mereka.
Persoalan mula timbul. Adakah Presiden PAS tidak fikir panjang sebelum kemukakan usul itu atau sememangnya ia adalah rancangan bersama apabila beliau, senang dilihat mesra dan baik dengan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak.
Ada pihak mengatakan hubungan Hadi dan Najib itu demi ‘perpaduan Melayu dan Islam’. Namun, realiti politik tidak memberi ruang untuk itu berlaku memandangkan UMNO yang menjadi nakhoda BN terbukti gagal melaksanakan dasar-dasar adil khususnya dasar-dasar ekonomi mapan yang akhirnya memangsakan golongan pekerja dan miskin – yang kebanyakannya juga ‘Melayu Islam’.
Akhirnya, usul RUU355 yang pada mulanya diletak sebagai usul perbahasan nombor empat kini sudah semakin terkebawah. Pimpinan dan ahli PAS yang riuh bertakbir gembira pada ketika ia dimasukkan dalam Aturan Mesyuarat kini pun sudah ada yang berasa curiga.
PAS terus menerima tamparan memalukan apabila Speaker Dewan Tan Sri Pandikar Amin menyatakan bahawa perbahasan RUU355 tertakluk pada kerajaan sama ada mendahulukannya atau tidak. Dalam erti kata lain, hanya kerajaan sahaja yang berkuasa menentukannya.
Malah, jika diluluskan sekalipun dalam perbahasan Parlimen sesi ini, RUU tersebut perlu melalui beberapa lagi sekatan termasuk sebelum perbahasan mengenainya diteruskan.
Kini, PAS semakin terhimpit dalam permainan Umno yang mengatasnamakan ‘Perpaduan Melayu dan Islam’ yang sebenarnya sangat abstrak dan longgar. Mengapa terlalu mudah PAS termakan umpan Umno?
Sepanjang polemik ‘hudud’ dan RUU355 ini, kita telah melihat banyak korban besar berlaku. Anasir pro-Umno di dalam PAS yang senyap-senyap berkempen bahawa ’pendekatan melalui Pakatan Rakyat merugikan PAS’ sebelum ini, sudah memecahkan gerakan Islam tersebut dan merugikan tahaluf siyasi dalam PR yang amat digeruni BN.
Polemik ini juga telah memberi mudarat kepada rakyat negara ini khususnya umat Islam akibat gejala takfiri dan label melabel oleh pemimpin akar umbi PAS terhadap mereka yang tidak meyokong RUU355 tersebut.
Sedang PAS semakin terhimpit dalam ruang lingkup hitam putih dan Umno. Gemblengan baharu oposisi melalui Pakatan Harapan semakin utuh dan berkesan dengan prinsip wahdatul fiqh wahdatul ‘amal (kesatuan fikrah dan kesatuan amal) untuk Malaysia yang lebih baik.
Hanya masa yang menentukan halatuju PAS selepas ini. Mungkin inilah yang dipanggil orang, yang dikejar tak dapat, yang digendong berciciran, kena tipu sampai ke sudah. 

BERDESING TELINGA NAJIB!! Giliran Muhyiddin TELANJANGKAN Najib Isu 1MDB Di Parlimen

BERDESING TELINGA NAJIB!! Giliran Muhyiddin TELANJANGKAN Najib Isu 1MDB Di Parlimen


NAJIB PANAS PUNGGUNG!! Shafie Afdal KUTUK Najib KAWKAW Dalam Parlimen

‘HADI, PAS JANGAN MERAPU GANGGU FOKUS RAKYAT TUMBANGKAN BN’

ANTARA NAJIB DAN TIGA BEKAS MENTERI, SIAPA YANG DULU KENA?



Ada dua perkara yang berlaku di Parlimen hari ini.

Pertama, usul untuk merujuk Najib Razak kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atas dakwaan mengelirukan Parlimen berkaitan ucapan Bajet 2017 yang dibentangkannya di Dewan Rakyat, Jumaat lalu.

Usul yang dikemukakan oleh seorang wakil DAP  itu mendakwa beberapa pengumuman yang dibaca oleh Najib dalam ucapan bajetnya tidak terdapat atau berbeza dengan apa yang terkandung dalam dokumen belanjawan.
Perbuatan itu dianggap cuba mengelirukan dewan kerana fakta yang sah ialah apa yang terkandung dalam dokumen belanjawan, bukan ucapan belanjawan oleh Najib

DAP memberi contoh, Najib dalam ucapannya menyebut SKMM akan membelanjakan RM1 bilion untuk menaik taraf liputan dan kualiti perkhidmatan jalur lebar di seluruh negara sedangkan dalam anggaran perbelanjaan yang diperuntukkan kepada Kementerian Komunikasi dan Multimeda yang menaungi SKMM, hanya RM57.5 juta diperuntukkan di bawah perbelanjaan pembangunan untuk projek jalur lebar.

Speaker Dewan Rakyat, Pandikar Amin Haji Mulia berkata, beliau memerlukan masa untuk menyiasat dakwaan berkenaan.

Ini kerana, tegasnya, kes prima facie mesti diwujudkan terlebih dahulu sebelum seseorang boleh dirujuk kepada jawatankuasa itu.

Kedua, kenyataan Pandikar Amin yang tidak menolak kemungkinan tiga bekas menteri yang menyentuh isu berkaitan 1MDB dalam ucapan membahaskan Bajet 2017 iaitu Muhyiddin Yassin, Shafie Apdal dan Husni Hanadzlah, telah melanggar sumpah kerahsiaan sebagai anggota kabinet.

Kata beliau, ketiga-tiga mereka telah mengangkat sumpah menyimpan rahsia sewaktu menjadi menteri sebelum ini dan tidak sewajarnya mendedahkan sesuatu perkara berkaitan keputusan kabinet, walau di dalam Parlimen sekali pun.

Menurutnya lagi, jika pun sesuatu tindakan tidak diambil dalam persidangan Dewan Rakyat, bekas-bekas menteri itu mungkin berdepan tindakan perundangan di bawah Akta Rahsia Rasmi atau Akta Hasutan.

Kes pertama memerlukan Pandikar Amin  sendiri membuat keputusan berkaitan Najib yang didakwa mengelirukan Parlimen.

Berapa lama agaknya Pandikar Amin perlukan masa untuk menyiasat?

Kes kedua pula dibangkitkan oleh Pandikar yang menyebut kemungkinan tindakan perundangan boleh diambil ke atas tiga bekas menteri berkenaan kerana didakwa telah melanggar sumpah kerahsiaan.

Dalam hal ini, apa tujuan Pandikar sebagai Speaker membangkitkan mengenai tindakan perundangan itu?
Apakah ia bertujuan agar pihak berkuasa segera mengambil tindakan perundangan terhadap Muhyiddin, Shafie dan Husni dan dengan demikian supaya  Najib tidak perlu lagi memberi apa-apa jawapan berkaitan isu-isu 1MDB dalam penggulungan Bajet 2017 nanti?

Tetapi, tidakkah dengan mendakwa ketiga-tiga bekas menteri itu melanggar sumpah kerahsiaan, bermakna mereka telah memperkatakan suatu kebenaran?

Jika tidak, untuk apa mereka seolah-olah diancam dengan Akta Rahsia Rasmi dan Akta Hasutan?

Akhirnya, kes yang mana satu yang akan sangkut?

Najib dihadapkan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atau Muhyiddin, Shafie dan Husni lebih dulu akan berdepan tindakan perundangan daripada kerajaan? (SH 27/10/2016).

(function() { var d = document, w = window; w

Pelan pemulihan TH terbukti berjaya, hanya si hati busuk terus tabur fitnah

  Oleh DATUK SERI DR MUJAHID YUSOF RAWA March 3, 2021  Ketika saya mengumumkan 1.25% hibah (dividen) Tabung Haji (TH) untuk 2018, saya ‘dise...