MGID

Syed Husin: Saya tak sangka jadi 'sebegini teruk'

BAGI AKU YANG NAK JAWATAN KOT.....KALAU KALAH...KALAH LAH...ORANG AKAN BERKATA BAHAWA PKR SAMA SAJA MACAM UMNO...JADI BAIK SOKONG UMNO....KITA KATA TIDAK..TAPI ORANG LAIN KATA LAIN....


"Ia menjadi teruk kerana ada pihak yang mengecam dan memburukkan parti, dengan bekerjasama dengan pihak-pihak luar, yang memusuhi parti dan pimpinan parti," kata veteran PKR itu.

Ketika diwawancara kelmarin, Dr Syed turut mengulas pelbagai perkara berhubung serangan bekas calon yang bertanding bagi menggantikannya Datuk Zaid Ibrahim dan sekitar kehangatan perebutan kerusi nombor dua itu.

Berikut sedutan wawancara tersebut yang dijalankan di pejabat Malaysiakini di Bangsar kelmarin:

Dalam ceramah Azmin, beliau menggunakan definasi Dr Syed tentang kesetiaan, pemimpin yang baik. Adakah Dr Syed Husin rasa selesa?

Saya sebut itu secara ikhlas. Saya hendak orang yang setia kepada perjuangan parti, pemimpin yang sanggup menjalankan tanggungjawab dan displin parti.

Kalau orang nak gunakan (nasihat) itu, gunakanlah. Seseorang boleh guna seperti itu, seseorang lagi boleh kata dia seperti itu. Dua-dua (calon) boleh guna perkataan itu.

NONEKeputusan (setakat minggu ketiga) menunjukkan Azmin sebelah kaki untuk menang?

Saya rasa dia (Azmin) boleh menang. Saya percaya kalau Zaid masuk pun, dia (Azmin) boleh menang. Saya percaya Zaid pun tahu, sebab dia tahu trend pencalonan. Tapi bila kita tahu, jangan memburukkan parti. Kenapa salahkan orang sahaja.

Jadi Dr Syed asalnya bukan buat keputusan untuk mengkritik Zaid?

Tidak... Saya jarang sekali berkata (mengeluarkan kenyataan), apatah lagi terhadap dia. Tetapi (sebaliknya) tengok apa yang dia sebut terhadap saya dan parti. Kita tidak mahu layan. Buat apa layan.

Dia selalu cakap apa yang dia buat (semata-mata) untuk baiki parti.

Kalau begitu, kita berbincang dalam mesyuarat parti. Kalau berterusan tujuh, lapan kali mesyuarat biro politik tak datang, apa ertinya?

Dan tak pernah waktu dia datang, dia menyebut, apa yang patut dilakukan oleh parti untuk memperbaikinya. Tak pernah sama ada melalui kata-kata atau melalui kertas. Semua ini dibuat diluar mesyuarat parti. Ini (punca) timbulnya (masalah).

Kalau misalnya kita tidak kemukankan dalam parti, mengikut proses parti, cara-cara untuk membaiki parti dan kita tahu Pakatan ada dasar terhadap akhbar tertentu, dan kita pergi ke situ, (jadi) seolah-olah kita melawan keputusan dan dasar Pakatan terhadap akhbar itu.

azlanDatuk Zaid dalam sidang akhbarnya, ketika ditanya apakah reaksi (peletakkan jawatannya) yang dijangka daripada parti, beliau berkata, Dr Syed akan gembira.

(Ketawa) Saya tidak faham kenapa (peletakan jawatan) berkuatkuasa pada 16 Disember... Gembira atau tidak itu tafsiran dia. Tetapi saya merasakan ini satu perkembangan yang baik untuk parti bergerak ke hadapan dan maju tanpa ada banyak kekacauan.

Orang bertanya, kenapa tidak kenapa tidak ambi tindakan? Kita merasakan, kalau ambil (tindakan) disiplin, akan ditafsirkan seolah-oleh menyekat dia untuk bertanding. Tapi apa yang dilakukannya melanggar displin dengan serang parti dan kecam pimpinan.

Semua itu melanggar disiplin. Dan memang dari awal sifatnya begitu. Sama ada saya gembira ataupun tidak terserah kepadanya.

Melepaskan jawatan timbalan presiden, kalau tahu jadi macam ini, adakah akan kekal (tidak berundur)?

Itu tidak mejadi perkiraan. Saya telah nyatakan bahawa umur saya lanjut. Ssaya sudah 74 tahun, ada orang anggap nyanyuk. Tapi alhadulillah saya tidak nyanyuk. Kalau tidak saya tidak ada di sini (ketawa).

Saya nak tumpu perhatian untuk kerja penulisan selain (tumpu) kepada isteri dan anak cucu saya. Jadi (saya) buat keputusan (tidak mempertahankan jawatan).

Saya memang sangka ada persaingan, tapi tak sangka sehingga menjadi begini teruk. Ia menjadi teruk kerana ada pihak yang mengecam dan memburukkan parti, dengan bekerjasama dengan pihak-pihak luar, yang memusuhi parti dan pimpinan parti.

Pihak luar, media misalnya, media yang akan kaitan dengan parti-parti tertentu. Sebab pemilihan ini bukan sahaja dikomen buruk oleh media tertentu, tetapi juga dikomen oleh pemimpin parti politik tertentu.

Adakah dia (Zaid) masuk untuk porak peranda parti?

Saya tidak tahu, kena tanya dia ah... Niatnya kita tidak tahu. Tapi kita boleh menilai dengan kata-kata dan tindakannya.

Jadi adakah dengan kata-kata dan tindakan itu, memperbaiki atau merosakkan parti. Dari situ secara objektifnya, walau apa pun dia kata, kalau misalnya kata-kata membawa kepada kemudaratan kepada parti, gelarlah apa pun.

Kalau tak, tak ada orang nak gelar trojan horse atau musuh dalam selimut. Jadi terserahlah.

pkr egm bangi zaid ibrahim joins pkr event 130609Setahun lebih beliau menyertai PKR, apa yang PKR harap daripada Zaid?

Saya tidak tahu, ada orang tuduh, saya tak ada bukti, dia minta masuk parti GERAKAN dulu. Tapi ada pihak dalam GERAKAN tidak mahu menerimanya kerana GERAKAN masih lagi dalam komponen BN.

Jadi kita terima dengan tangan terbuka. Sebelum dia masuk, dia minta nak jumpa saya, saya pergi jumpa dia di Tropicana Resort (di Petaling Jaya). Dia tanya beberapa soalan dan saya jawab. Saya ingat lagi, dan saya ada rekod soalan itu.

Saya berharap bahawa sesiapa sahaja yang masuk parti tentu ada niat yang baik untuk memberikan sumbangan kepada perkembangan parti.

Tapi saya kecewa, bila belum sempat beberapa bulan menjadi anggota, dia mulai serang parti kerana tidak sesuai dengan kehendak dia. Jadi saya rasa perbuatan ini tidak baik dan susah diterima.

Patutkah calon lain seperti Azmin memburukkan Datuk Zaid?

Sepatutnya tidak berlaku. Tapi jika kita lihat, benda itu bermula dengan satu pihak. Bermula dengan Zaid memburuk itu dan ini. Misalnya (kepada) saya sendiri. Dia bermula dengan interbiu saya dengan Merdeka Review.

Dalam Merdeka Review itu, saya serang kedua-dua (calon). Saya kata, yang satu ini kurang displin, tak datang mesyuarat. Yang satu lagi dianggap sombong, jarang menjawab SMS.

Jadi kedua-duanya mesti dibaiki. Saya percaya dia (Zaid) pun tidak baca interbiu itu. Dia kata dia dalam kereta, orang telefon dia, dia jawab saya ini nyanyuk.

Kalau dia baca, dia tak akan tuduh saya, (atau) menyatakan saya menuduh dia. Sebab saya (tegur) kedua-dua. Saya tidak beri indikasi untuk memihak kepada sesiapa.

Tapi dah jadi begitu... Itu pun saya tidak menjawab. Bila (dia) sebut saya nyanyuklah, nyanyulah, jadi saya tidak layan, sebab personal kan. Alhamdulillah, saya belum lagi nyanyuk. (ketawa).

Anwar Ibrahim Azmin Ali  at penanti nomination 23052009Apakah Azmin ada kelemahan yang perlu diperbaiki?

Sebenarnya saya dah beri pandangan kepadanya secara peribadi. Ada yang beliau terima dan ada yang tidak terima. Kadang-kadang saya pun ada majukan mesej orang lain terhadapnya, ada kala dia (Azmin) marah.

Kerja saya untuk meyakinkan kepadanya. Tapi saya tidak nafikan beliau mempunyai sifat menjadi seorang pemimpin parti dan calon timbalan presiden. Ada kelemahan, saya pun ada kelemahan.

Semua orang ada kelemahan. Anwar pun ada kelemahannya yang tersendiri. Cuma soalnya bagaimana untuk mengatasi kelemahan itu.

Zaid (dilaporkan) kata Dr Syed Husin seorang yang nyanyuk. Kemudian dia membuat penjelasan bukan nyanyuk tapi nyanyu, tapi ia tidak mengubah apa-apa. Adakah Dr Syed terasa?

Saya tak terasa. Macam macam orang kata, tuduh saya, label saya. Jadi perkara ini kecil. Jadi, timbul soalan kepada saya, siapa yang nyanyuk....

Saya menyatakan tidak ada keputusan oleh Pakatan tentang (jawatan) penyelaras pakatan. Tidak ada siapa yang dilantik sebagai penyelaras Pakatan. Dia menyatakan demikian.

Ataupun, kalau dia tidak berkata demikian, akhbar dan media internet berulang-ulang kali sebut. Dan dia tidak nafikan. Jadi siapa yang lupa? Saya lupa atau dia yang lupa tentang hal ini?

Dalam laman web menyebut beliau sebagi wakil kepada PKR.

Betul dia wakil. Tiap-tiap parti dalam Pakatan ada dua, tiga wakil dalam sekretariat Pakatan. Dari mula Pakatan ditubuhkan, saya pernah menjadi seorang wakil parti. Dan bila mesyuarat parti di pejabat parti tertentu, wakil daripada parti politik tersebut akan mempengerusi mesyuarat.

NONEJadi tidak ada salah seorang yang menyatakan awak (jadi) pengerusi tetap sekretariat. Kalau dia tidak sebut, media juga menyebutkan bahawa beliau menyiapkan manifesto Pakatan. Yang sebenarnya, saya tahu, deraf pertama itu ada orang lain yang tulis.

Dia sebagai anggota sekretariat bentangkan, tetapi seketariat bincang semula semula. Hantar balik kepada parti. Dan bila ia diputuskan (sebagai) manifesto yang terakhir, dia tidak ikuti mesyuarat kerana dia tidak suka ikuti mesyuarat (ketawa).

Yang dikemukakan dalam Konvensyen Pakatan adalah satu manifesto yang berbeza daripada yang asalnya. Dan masa diputuskan perkara itu, dia tidak berada dalam negara. Bila dia balilk, dia cuba nak berucap dalam konvensyen.

Ini soal kecil sebenarnya. Tetapi yang penting, kita mesti ikhlas dengan kebenaran. Kalau orang kata benda yang kita tidak buat, dan kita tidak nafikan, bahkan mengakui kita membuatnya, saya rasa ini satu masalah sikitlah.

Salah satu cadangan Zaid, supaya Anwar letak jawatan. Bukan sahaja beliau, tapi (bekas mufti Perlis) Dr Asri Zainul Abidin minta Anwar 'bersara politik'.

Dr Asri, Datuk Zaid Ibrahim dan Utusan Malaysia, dan pimpinan Umno, ia seolah-olah lagu sumbang dari okestra lapuk.

Anwar tetap relevan?

Saya rasa beliau tetap relevan dan mempunyai tenaga. Kadang-kadang saya kagum melihat (beliau) bertenaga dalam dan luar negara. Beliau masih boleh menyumbang dari segi tenaga dan pemikiran
mempertahankan jawatan timbalan presiden PKR, Dr Syed Husin Ali berkata beliau tidak menjangkakan persaingan bagi mengisi kekosongan itu "menjadi sebegini teruk".

USTAZ DIPERALAT, MASJID DIPERKOSA?

USTAZ DIPERALAT, MASJID DIPERKOSA?

Sunday, November 21, 2010

http://mstar.com.my/archives/2010/11/4/mstar_berita/016692462.jpg

Saya teringat sebuah hadis Rasulullsh s.a.w; "jika kamu sudah tidak punya rasa malu, maka lakukan apa saja semau kamu."

Apa yang tidak dilakukan oleh pemimpin UMNO/BN sewaktu pilihanraya kecil P.185 Batu Sapi yang berakhir pada 4 November lalu? Semua mereka telah lakukan. Bermula dua hari sebelum penamaan calon sehingga kepada malam pengumuman keputusan PRK Batu Sapi.

UMNO anjurkan pesta dangdut dan konsert di dataran Flat MPS dihadiri ramai dari kalangan remaja Muslim. Apa sebenarnya matlamat UMNO berbuat demikian? Jawapannya mudah. UMNO mahu melihat supaya remaja Muslim biar rosak akhlak mereka.

Serosak-rosaknya yang kalau boleh biar berakhir dengan kes pembuangan bayi. Tragedi musibah pembuangan bayi dan menggugurkan kandungan bukan lagi suatu yang asing untuk dibicara dan diperkatakan. Ia sudah sebahagian rutin yang membudaya di dalam diri remaja Muslim.

UMNO tidak bimbang atas musibah yang melanda remaja Muslim kita. Bagi UMNO, yang penting untuk diutamakan ialah kemenangan dalam pilihanraya, seterusnya mengekalkan kuasa supaya boleh terus salahgunakan kuasa untuk mengaut dan memunggah sebanyak mana harta negara dan hak rakyat! Itu matlamat utama UMNO/BN. Apa nak jadi dengan remaja Muslim, persetankan dengan semua itu!

UMNO telah memperalatkan para Ustaz dan menyalahgunakan rumah Allah untuk kepentingan mengekalkan kuasa mereka. Pada hari Jumaat, 29 Oktober 2010, semua masjid di Daerah Sandakan mendendangkan khutbah Jumaat oleh ustaz-ustaz yang jadi talibarut UMNO/BN!

Saya bersama Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz dan Hj. Mohd Sabu dan kebetulan juga Hj. Ansari serta Ketua Menteri Musa Aman menunaikan solat fardhu Jumaat di Masjid Al-Falah di DUN Karamunting, salah satu DUN di P.185 Batu Sapi.

Sebagai anak jati Kg. Karamunting, saya memang kenal mana-mana khatib yang dilantik untuk menyampaikan khutbah Jumaat di masjid tersebut. Tetapi kebetulan pada hari Jumaat yang dimaksudkan, saya lihat seorang muka baru yang berkhutbah, membaca teks yang telah disediakan. Menurut seorang sahabat, katanya itulah Ustaz Malai Ali.

Sewaktu khutbah disampaikan, Ustaz ini bercakap sebiji seperti seekor burung tiung yang bertutur dengan apa yang diajar oleh tuannya. Saya tenung muka ustaz ini, dalam hati kecil saya begitu rendah martabatnya sehingga sanggup menjual agama untuk kehidupan duniawi yang sementara.

Akhirnya, mungkin kerana terasa bersalah, dia tersasul apabila menyatakan, "hendaklah kita banyak bersalawat ke atas Allah s.w.t"

Nah! Siapa yang bagi tersasul lidahmu wahai ustaz jika bukan Allah s.w.t? Mujur setakat tersasul,.kalau Allah bagi bisu terus bagaimana?

Kemudian, pada 3 November, saya bersama Dato' Seri Nizar (Menteri Besar Perak yang telah dirampas kuasanya oleh UMNO/BN) telah sholat maghrib di masjid yang sama. Saya dan Nizar amat terkejut melihat menteri-menteri UMNO dan jemaah masjid yang dipenuhi oleh ahli-ahli UMNO mengadakan solat hajat memohon kemenangan Linda Tsen, calon PBS.

Lebih terkejut lagi saya apabila yang mengimamkan solat hajat itu ialah Imam Bahagian, Ustaz Azizul serta turut disertai oleh Ustaz Rukmana. Saya sempat melontarkan sepatah kata kepada salah seorang ahli UMNO yang turut serta dalam solat hajat; "Di mana maruah kamu sebagai umat Islam sehingga berani melakukan sesuat yanag diharamkan oleh Islam?"

Kepada Ustaz Azizul dan Ustaz Rukmana, mana harga diri kamu sebagai ilmuan Islam sehingga sanggup menjadi 'kerbau cucuk hidung' kepada pemimpin UMNO yang kemaruk kuasa? Apakah berat bagi kamu untuk menolak menjadi imam solat hajat tersebut? Apakah kamu lebih suka mendapat keredhaan manusia dari mencari keredhaan Allah s.w.t? Berapa UMNO bagi habuan pada kamu? Tepuk dada, tanyalah iman.

Oleh: IBNI ABDULLAH (sabahkini)

Kumpulan Dedah Payu Dara Popular Di Ukraine

Kumpulan Dedah Payu Dara Popular Di Ukraine

Sunday, November 21, 2010


GAMBAR fail menunjukkan seorang anggota polis menangkap seorang anggota pertubuhan wanita Femen yang mendedahkan payu dara di depan sebuah ibu pejabat polis di Kiev, Ukarine pada 9 November lalu.

KIEV, Ukraine - Bagaimanakah cara untuk memprotes keganasan domestik, rasuah dan lawatan Perdana Menteri Rusia, Vladimir Putin ke Ukraine?

Jawapannya ialah tanggalkan coli anda.

Sekumpulan aktivis muda termasuk wanita semakin menjadi popular kerana mereka melancarkan protes dengan tidak memakai baju.

Wanita-wanita yang mendedahkan payu dara itu turut bergelut dengan anggota-anggota polis yang menangkap mereka.

"Jika seksualiti digunakan untuk menjual kereta dan biskut, kenapakah tidak menggunakannya untuk tujuan sosial dan projek politik," kata seorang pemimpin kumpulan aktivis itu, Anna Hutsul, 26.

Dia yang menjadi anggota pertubuhan Femen berkata: "Kadangkala anda perlu menunjukkan payu dara anda untuk tujuan ideologi."

Kumpulan itu yang ditubuhkan dua tahun lalu kini menjadi pergerakan yang popular sehingga mendapat liputan berita, program bual bicara dan blog gosip.

Anggota-anggota kumpulan itu menjadi amat popular sehinggakan Hutsul merancang untuk melancarkan parti politik bagi bertanding mendapatkan kerusi di Parlimen. - AP

AKTA SIBER....HA..KERAJAAN TAKUT

Akta siber: Kerajaan mahu rakyat buta, pekak
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 21 Nov: PAS mendakwa tindakan Kementerian Dalam Negeri memperkenalkan garis panduan, definisi hasutan kepada pengguna internet sebagi satu lagi usaha untuk 'membuta dan memekakkan' rakyat.

Ketua Penerangannya, Idris Ahmad berkata, tindakan tersebut lebih kepada usaha menyekat maklumat sebenar sampai kepada rakyat.

"PAS berpandangan tindakan ini lebih kepada usaha untuk membendung maklumat penyelewengan kerajaan BN.

"Umno BN hanya bergantung kepada propaganda media perdana sahaja untuk mengekalkan pengaruh mereka di negara ini.

"Mereka tidak mampu untuk melawan serangan yang dibuat oleh media baru pada hari ini," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Katanya lagi, seluruh jentera Umno sudah tidak bermaya, dan hanya bergantung kepada media radio dan televisyen sahaja.

Malahan setengah tempat ujarnya, Umno terpaksa menswastakan program penerangan melalui NGO yang pro mereka agar boleh menarik orang datang.

"Jika tidak, orang tidak mahu datang jika atas lambang umno.

"Sebab itu tidak hairan kepada kita BN sudah membuka peluang kepada NGO untuk bersama BN dalam mesyuarat majlis tertinggi.

Beliau turut mempersoal tindakan kerajaan itu dengan asas bahawa telah banyak akta-akta yang diwujudkan untuk mengatasi masalah tersebut.

Ianya seperti Akta Rahsia Rasmi (OSA), Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Mesin Cetak dan Akta Hasutan.

"Kerajaan boleh bertindak mengikut akta yang sedia ada dengan membawa pesalah ke muka pengadilan," katanya.

Beliau bagaimanapun bersetuju jika tindakan diambil kepada mereka yang mendedahkan maklumat ketenteraan negara, penghinaan kepada agama dan bangsa.

"Tetapi jika maklumat yang didedahkan ialah penyelewingan yang merugikan negara dan rakyat, kenapa perlu kerajaan takut untuk menghadapi penghakiman yang akan dibuat oleh rakyat dalam pilihanraya umum akan datang," soalnya.

Pemilihan MPP PKR: Pemenang diketahui di penghujung Kongres Nasional PKR

INGAT YANG DAPAT JAWATAN KENA BUAT KERJA BETUL-BETUL...JANGAN SYOK SENDIRI......




Pemilihan MPP PKR: Pemenang diketahui di penghujung Kongres Nasional PKR

21/11/2010 2:09pm

KUALA LUMPUR 21 Nov — Pemenang bagi jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Naib Presiden, Anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP), Ketua Wanita dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) bagi penggal 2010-2013 dijangka diumumkan pada hari terakhir Kongres Nasional Tahunan PKR.

Kongres tersebut yang akan berlangsung selama tiga hari bermula Jumaat depan akan diadakan di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dekat sini.

Sehingga 14 Nov lepas, keputusan terhadap saingan bagi jawatan timbalan presiden menyaksikan Naib Presiden Mohamed Azmin Ali mendahului kedudukan dengan kelebihan undi sebanyak 11,350 undi.

Mohamed Azmin meraih 14,751 undi manakala pencabarnya Naib Presiden dan Pengerusi PKR Perak Mustaffa Kamil Ayub memperoleh 3,401 undi.

Anggota Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah, yang juga anak kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mendahului saingan bagi jawatan naib presiden yang memperuntukkan empat tempat dengan kelebihan undi sebanyak 1,518 undi daripada pencabar terdekatnya Pengarah Strategi PKR Tian Chua.

Nurul Izzah memperoleh 11,042 undi manakala Tian Chua dengan 9,524 undi dan mereka diikuti Pengarah Pilihan Raya Fuziah Salleh (7,878) serta Pengerusi PKR Pulau Pinang Mansor Othman (7,448).

Bagi jawatan anggota MPP yang memperuntukkan 20 tempat, Ketua Penerangan Wanita PKR, Elizabeth Wong Keat Ping mendahului saingan dengan memperoleh 8,367 undi; diikuti anggota MPP, Dr. Badrul Amin Baharon (7,814), anggota MPP Hee Loy Sian (6,694), Pengarah Pemantapan Politik Keanggotaan, Datuk Johari Abdul (6,570), dan anggota MPP, Khalid Jaafar (6,406).

Saingan Ketua Wanita PKR menyaksikan penyandangnya Zuraida Kamaruddin mendahului dua calon lain dengan kelebihan 2,362 undi.

Beliau memperoleh 4,510 undi manakala pencabarnya, timbalan pengerusi 2 Perlis, Dr. Suraya Sudin memperoleh 1,181 undi serta anggota MPP, Animah Ferrar dengan 967 undi.

Saingan bagi jawatan Ketua AMK pula, pertandingan dilihat sengit di antara penyandangnya Shamsul Iskandar Mohd. Akin dan anggota MPP, Badrul Hisham Shaharin.

Shamsul Iskandar memperoleh 3,981 undi manakala Badrul Hisham 3,273 undi, beza undi adalah sebanyak 708 undi.

Hari ini adalah hari terakhir pemilihan MPP, baki sebanyak 37 cabang lagi di Johor, Selangor, Sarawak dan Sabah akan mengadakan pemilihan MPP, manakala 15 cabang lagi telah selesai mengadakan pemilihannya semalam.

Kongres Nasional Tahunan PKR bersidang setahun sekali dan ia dihadiri oleh wakil-wakil yang dipilih di peringkat cabang, Majlis Pimpinan Negeri (MPN), AMK, Wanita dan anggota-anggota MPP. — Bernama

Lantik Rosmah menteri agar tidak ‘kacau’ kerajaan

Lantik Rosmah menteri agar tidak ‘kacau’ kerajaan
Harakahdaily

IPOH, 21 Nov: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak disaran melantik isterinya, Datik Seri Rosmah Mansor sebagai menteri supaya tidak ‘mengacau’ pentadbiran negara.

“Eloklah Rosmah disenaraikan oleh Najib sebagai mengisi kekosongan kerusi menteri penuh bagi melengkapkan rombakan yang akan diumumkan oleh Najib nanti.

“Kalau tidak, Rosmah akan terus menjadi pengacau dalam pemerintahan negara yang ada sekarang,” tulis Pengerusi Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim di dalam blognya.

Demikianlah, katanya Rosmah Mansor sebagai pemecah tradisi sebagai seorang isteri Perdana Menteri yang paling hebat dan berkuasa.

Justeru itu, tegasnya tekad Pakatan Rakyat bukan sahaja menjatuhkan BN dan Najib tetapi memastikan Rosmah bukan lagi menjadi pengacau kepada pemerintahan negara disayangi ini.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak mengulas kenyataan Rosmah Mansor yang memohon tempat di Asian University for Women, Bangladesh untuk pelajar wanita negara ini yang kurang berkemampuan.

"Insya Allah kalau ada peluang, saya akan cuba tempatkan empat ataupun lima wanita dari negara ini yang tidak berkemampuan untuk melanjutkan pelajaran ke Asian University for Women.

"Ini adalah mustahak bagi pelajar wanita negara ini bertukar-tukar fikiran serta mengenali amalan budaya kaum-kaum di negara lain," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Perasmian Istiadat Konvokesyen Kelima Unisel di Kampus Bestari Jaya di sini, semalam.

Menurt Khalil, sekali baca berita di atas nampak macam biasa sahaja tetapi sebenarnya untuk sekian kalinya Rosmah melangkaui tugas Menteri Pelajaran atau Menteri Pengajian Tinggi dengan membuat kenyataan yang langsung tidak ada kaitan dan bukannya tugas isteri Perdana Menteri.

“Kalaulah dia pandai dan sekolah tinggi sikit, kenyataan apapun yang melibatkan apa saja kementerian boleh dikeluarkan walaupun masih nampak jangalnya dengan cuma berlapikkan akan usahakan melalui kementerian yang berkaitan, dalam soal penghantaran pelajar dia boleh berlapik dengan katanya akan berusaha melalui Kementerian Pelajaran.

“Mana ada urusan hantar pelajar yang boleh diselesaikan tanpa ada campurtangan dari kerajaan dan dalam hal ini kementerian yang berkaitan ialah Kementerian Pelajaran,” ujarnya yang juga Adun Titi Serong.

Sebelum ini, katanya Rosmah dilihat beria-ia sangat dengan mendakwa dirinya wanita pertama negara sehinggalah dianjurkan persidangan wanita pertama dengan membelakangi Raja Permaisuri Agong sebagai wanita pertama yang sebenarnya.

Selain itu tanpa ada kementerian ‘Permata’ Rosmah mendapat peruntukan khusus sebanyak RM111 juta dalam Bajet 2011, satu jumlah yang besar walaupun hanya untuk prasekolah yang belum nampak hala tujunya.

(function() { var d = document, w = window; w

ANWAR PD - BEBERAPA AKTIVITI MEMBANTU MASYARAKAT

  4 MAC   Hari ini saya bersama pimpinan Pakatan Harapan (PH) mengadakan pertemuan dengan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan...