RENUNGAN BUAT KITA SEMUA . KISAH SOSIAL KEHIDUPAN ADIK BERADIK


Zaidah Sabjan

Renungan dan Iktibar buat diriku dan kalian yg masih ada adik beradik..

Antara ujian ketika meniti hari tua adalah ujian dengan adik beradik sedarah sedaging.

Ujian ini bukan ujian main-main macam zaman kanak-kanak dahulu. Jika dahulu zaman budak-budak, air dicincang takkan putus.

Tapi perbalahan adik beradik apabila semuanya sudah dewasa dan meniti hari tua, boleh memecah belahkan keluarga dan ikatan kasih sayang di jiwa jika tidak diuruskan dengan baik.

Tuhan akan menguji hati setiap adik beradik. Ini pasti. Sebab hidup adalah medan ujian.

Pada masa semuanya sudah besar panjang dan dewasa, adik beradik ramai yang sudah berkeluarga sendiri, mempunyai komitmen dan aset masing-masing.

Tibalah masa hati setiap adik beradik diuji dalam mengemudi sangkaan dan persepsi terhadap adik beradik sendiri.

Janganlah yang miskin dan susah dipukul rata sebagai malas.

Janganlah yang kaya raya dipukul rata sebagai sombong dan lupa diri.

Janganlah yang tidak habis darjah enam dianggap bodoh dan tiada masa depan.

Janganlah yang pandai, ada PhD dianggap lupa daratan.

Jangan, jangan, jangan. Memang banyak larangan dalam menjaga hubungan kekeluargaan.

Ianya tentang kawalan diri, tentang bagaimana setiap adik beradik mengawal lidah dan sangkaan terhadap adik beradik yang lain.

Jika setiap adik beradik cakna akan kerja syaitan untuk memecah belahkan ikatan kekeluargaan, maka agak susah juga kerja syaitan untuk menggoda setiap adik beradik agar sentiasa bersangka-sangka buruk antara satu sama lain.

Sebab, perompak akan memecah rumah yang mana penghuninya ketika itu sedang leka atau lupa.

Maka susahkanlah kerja syaitan dengan sentiasa mendoakan adik beradik kita dalam solat dan dalam sujud kita. Sukarkan kerja syaitan dengan berusaha membuang sebarang rasa dendam atau buruk sangka dengan adik beradik yang bermasalah.

Lihat ke wajah adik beradik dengan bayangan ketika setiap mereka masih baby atau masih budak-budak comel. Ini kunci mengekalkan kasih sayang antara adik beradik. Kekalkan memori comel di minda tentang mereka.

Apabila ada karenah adik beradik yang sangat menguji kesabaran, dah tentulah kita pasti marah. Ini lumrah.

Tapi, selepas dah tenang, kenang dan sentiasa ingat momen-momen comel dan lucu bersama adik beradik.

Bayangkan mata bundar Alang ketika kita menggomolnya di waktu dia masih bayi.

Bayangkan pula tangan mungil Ucu ketika kita memeluknya dikala dia takutkan gelap dahulu.

Bayangkan wajah mulus Kak Ngah ketika dia mengelap hingus yang berjejeh di hidung kita.

Bayangkan muka comot Abang Teh yang tega menggendong kita ketika kita main dukung -dukung dulu.

Kita sayangkan adik beradik kita kan?

Jika ada adik beradik yang mengadu pada kita perihal adik beradik lain pula, empati mendengar dan beri kata nasihat serta sokongan emosi.

Dan yang paling penting, sejukkan hati pengadu dan dorong untuk dia mengkayakan jiwa dengan sifat memaafkan dan dengan kasih sayang.

Dan, lagi bagus sekiranya kita mampu menasihati adik beradik yang menjadi bahan aduan itu.

Kita puji kebaikan kedua-duanya dan kita pujuk agar mereka berbaik semula. Ini peranan hebat kerana kita dapat menjadi penyambung silaturrahim. Rujuk hadis Nabi Saw tentang pahala menyambungkan silaturrahim ini.

Tapi jangan sesekali menjadi batu api dengan menyampaikan kepada adik beradik yang menjadi bahan aduan itu. Jaga bab ini.
Ini punca banyak perbalahan adik beradik.

Bukankah masa kita kecil-kecil dahulu, bila ada adik beradik yang terlepas tangan ketika kita di kedai, kita bagai nak gila mencari?

Kita secara default settingnya, memang sedia ada menyayangi Along, Angah, Ateh, Alang, Achik dan Ucu. Tapi syaitan tak suka kita saling berkasih sayang. Ingat ini.

Ingat janji kita masa kecil-kecil dahulu, yang kita mahu berkumpul adik beradik di syurga?

Perlu diingat, jika ada adik beradik yang susah, sakit atau miskin, itu adalah ujian untuk kita sebagai adik beradiknya juga. Tuhan yang menghantar ujian sebegitu di dalam 'setandan pisang' keluarga.

Siapa lagi yang afdal membantu tolong dan menyokong adik beradik, jika bukan kita?

Bukan untuk mengiyakan segala perbuatan
buruk atau perangai tidak baik adik beradik.

Tapi untuk membantu dan menarik tangan mereka kembali ke jalan yang lurus, itu peranan kita. Selebihnya, adalah kerja Tuhan.

Moga sebarang dendam dan parut emosi di zaman kanak-kanak atau di zaman emosi menggila akan reda dengan kasih sayang dan doa dari kita kepada adik beradik kita.♥️♥️😍

Dapat sesuatu?

Begitulah.

#AirDicincangTakAkanPutus

PENDAKWAAN TERPILIH KERAJAAN PERIKATAN NASIONAL TERSERLAH



8 Ogos 2020

1. Begitu tinggi usaha pihak tertentu dari Kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk mendesak dan menghukum YB Lim Guan Eng, walaupun kes tersebut telah ditutup oleh SPRM sebelum ini, akhirnya semalam beliau didakwa juga di Mahkamah.

2. Agak luar biasa serta aneh kes projek yang dibuat melalui tawaran terbuka dan pengerusi lembaga tawaran terdiri dari penjawat awam yang bermula hampir 10 tahun dahulu yang telah ditutup kesnya selepas siasatan SPRM diberi tekanan yang luar biasa dan liputan secara meluas oleh kerajaan PN.

3. Adakah ini usaha kerajaan Melayu Islam PN untuk menuntut 'keadilan' keatas 'salah laku' bekas Ketua Menteri dari parti DAP yang pernah menerajui Pulau Pinang?

4. Bersama UMNO dalam Kerajaan PN adalah PAS, sebuah parti yang mendakwa dirinya parti berteraskan Islam yang selalu melaungkan nilai murni keadilan Islam di setiap kampung dan desa.

5. Untuk membuktikan nilai keadilan Islam yang kononnya di hajatkan, PAS hendaklah menuntut membuka kembali siasatan berbagai kes projek sakit dan runtuh terutamanya di negeri Terengganu yang di warisi sekarang dari UMNO.

6. Terengganu di beri nama jolokan yang memalukan iaitu "Terengganu Darul Runtuh" kerana berbelas projek yang runtuh dan sakit semasa dan selepas ianya siap dibina.

7. Diantaranya ialah tiga projek terkemuka yang bernilai hampir RM1 billion iaitu Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak, Taman Ilmu Tembila di Besut dan Kompleks Bebas Cukai Kenyir di Hulu Terengganu.

8. Setelah siasatan runtuhan bumbung Stadium SMZA bernilau RM300 juta dibuat, anehnya tiada sesiapa didapati bersalah. Selain dari runtuhan, dua buah generator serta kabel dan peralatan elektrik bernilai berjuta ringgit juga telah hilang dicuri.

9. Taman Ilmu Tembila Besut bernilai RM350 juta terbengkalai menjadi projek sakit, bangunan pentadbirannya terpaksa dirobohkan dan kabel serta peralatan elektriknya juga dicuri dengan kerugian puluhan juta ringgit. Selepas hampir 20 tahun ianya masih belum dibuka.

10. Kompleks Bebas Cukai Kenyir bernilai hampir 300 juta juga terbengkalai dan masih belum dapat di gunakan sepenuhnya selepas 10 tahun.

11. Demi keadilan, kerajaan Melayu Islam - PN Terengganu yang diterajui PAS melalui Menteri Besar mesti mendesak SPRM menyiasat ke akar umbi kenapa wang rakyat Terengganu yang lebih 95% adalah orang Melayu Islam di bazirkan dan diselewengkan begitu sahaja.

12. Raja Petra Kamaruddin yang tinggal di England telah berjaya memainkan peranan utama mendesak Lim Guan Eng di dakwa dalam kes Terowong Bawah Laut Pulau Pinang selepas 10 tahun.

13. Raja Idris Kamaruddin, adik kepada Raja Petra yang menjadi orang kepercayaan Menteri Besar Terengganu telah dilantik menerajui GLC penting, sepatutnya memainkan peranan mendesak kerajaan Terengganu dan SPRM menyiasat mengapa begitu banyak projek runtuh, tidak siap dan sakit.

14. Berbeza dari projek terowong Pulau Pinang, Projek Taman Ilmu Terengganu melibatkan berbagai kes saman di mahkamah oleh kontraktor Korea dan kontraktor tempatan keatas kerajaan Negeri, termasuk pegawai pegawai Kerajaan dan juga syarikat berkait dengan UMNO melibatkan puluhan juta. Kes ini dipercayai berbau skandal yang besar melibatkan kerajaan dan pegawai tertinggi. Menteri Besar mesti bertindak.

15. Tiada gunanya kepakaran Raja Idris Kamaruddin yang berasal dari Selangor dan beberapa lagi rakan dari luar negeri Terengganu seperti Nurul Islam, Zaidi Talib dan W. Haswari memegang jawatan mendahului peluang kerja anak Terengganu kalau mereka tidak memainkan peranan berkesan menasihati Menteri Besar dengan baik.

16. Ramai rakyat anak Terengganu menyoal peranan mereka. Ada juga yang bertanya adakah Raja Idris masih memegang pasport British seperti abangnya? Raja Petra mempunyai "kekebalan" melempar berbagai tuduhan yang tidak bertanggungjawab dari England dan jauh dari tindakan undang-undang Malaysia.

17. Kalau Lim Guan Eng atas kes Terowong yang belum pun bermula lagi boleh didakwa selepas 10 tahun, projek projek Terengganu yang sudah pun berjalan, runtuh, terbengkalai dengan berbagai kes saman melibatkan warga asing, kontraktor tempatan dan pegawai kerajaan, patut diberi perhatian utama dan tindakan olh Menteri Besar Terengganu.

18. Malangnya, Terengganu telah dikenali sebagai negeri yang mempunyai projek yang berlaku jenayah tanpa penjenayah - "crime without criminals".

19. Atau adakah kerajaan PN mengamalkan pengadilan cara terpilih - "selective prosecution?" Adakah kerana kes Pulau Pinang melibatkan DAP dan bukan Islam ianya diasak habis habisan?

20. Adakah kes kes di Terengganu melibatkan pihak Melayu - Islam jadi tiada minat untuk menuntut keadilan walaupun melibatkan ratusan juta ringgit duit rakyat Terengganu?

21. Adakah kerajaan Melayu Islam PN berhasrat mengamalkan tuntutan murni Agama Islam yang sebenarnya atau hanya sekadar ditunggang untuk kepentingan politik?

22. Islam menuntut keadilan untuk semua tidak mengira agama atau bangsa. Itulah kerajaan Islam yang sebenarnya.

RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH
Pengerusi
PAKATAN HARAPAN Negeri Terengganu.

SALAH GUNA KUASA DAN LIM GUAN ENG



Semalam Lim Guan Eng telah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan pendakwaan diberitakan bermula hari ini, terkait dengan isu terowong dasar laut Pulau Pinang.

Dalam Islam, definisi asas rasuah dan salah guna kuasa pemerintahan boleh disimpul dari kisah Ibnu Al-Latbiah.

Rasulullah (SAW) telah melantik dan mewakilkan Ibnu Al-Latbiah (Abdullah Ibnu Latbiah), untuk urusan mengutip zakat dan sedekah di sebuah kawasan, kalau hari ini dalam negara Bahrain. Sebagai wakil rasmi Nabi dan Kerajaan Madinah, beliau disambut di sana, dan berbondong-bondonglah orang datang untuk menyerahkan bahagian zakat dan sedekah mereka kepada Al-Latbiah. Bahkan ada sebahagiannya yang mungkin tokoh perniagaan yang kaya, bukan hanya membayar zakat dan sedekah, tetapi juga memberi hadiah kepada Al-Latbiah. Apabila beliau pulang ke Madinah dan datang kepada Rasulullah (SAW), Al-Latbiah dengan jujurnya memberitahu Nabi: ini untuk kamu dan yang ini hadiah kepadaku (kalau beliau tidak tunjuk dan tidak memberitahu Nabi, siapa yang tahu?) Lalu Rasulullah (SAW) bangun di atas mimbar dan memuji Allah serta bersabda (Nabi bersabda di mimbar sebagai tanda ia peringatan untuk semua, bukan setakat Al-Latbiah):

“APAKAH YANG DIINGAT OLEH SEORANG `AMIL YANG KAMI LANTIK LALU DIA DATANG DAN BERKATA: INI UNTUK ENGKAU DAN YANG INI UNTUK AKU, ADAKAH SEKIRANYA DIA DUDUK DI RUMAH IBUNYA DAN BAPANYA, MAKA LIHATLAH ADAKAH AKAN DIBERI HADIAH KEPADANYA ATAU TIDAK..?"

Begitulah sikap berintegriti, kejujuran dan menolak rasuah yang diajar Nabi. Ringkasnya, jika orang memberi sesuatu kepada kita ketika kita memegang jawatan yang berkepentingan, maka kita tidak boleh menerimanya. Sebab itu Nabi bertanya, kalau kita sekadar orang biasa yang tinggal bersama ibubapa kita, adakah orang yang sama itu akan memberi kepada kita?

Lalu kepada sahabat-sahabat komrad seperjuangan dalam Parti Tindakan Demokratik (DAP), andaikata Lim Guan Eng tidak terjerumus ke dalam perlakuan seperti ini ketika menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang dahulu, janganlah gundah-gulana. Andai beliau benar, kebenaran mesti diangkat, kebenaran mesti dipertahan, kebenaran mesti diperjuang! Andai beliau benar juga, kami tidak segan-silu untuk bersama MELAWAN!

Zukri Aksah
Ketua Komunikasi Nasional
Gerakan Reformasi 98 - GERAK 98

#akukeadilan #kamikeadilan #neoreformia #keadilan21tahun #lawantetaplawan #dsai4pm #reformasi98 #gerakanreformasi98 #GERAK98
Anwar Ibrahim Dr Wan Azizah Wan Ismail
Mohamad Ezam Nor
Parti Keadilan Rakyat Democratic Action Party
Pakatan Harapan

KOMAN SPANA BANYAK RUNTUH DI DARUL RUNTUH


MZA

Banyaknye projek yang terbengkalai dan runtuh di negeri Hadi Awang tapi semua tutup kes sebab Melayu islam. Lahanat sungguh puak Melayu islam yang jumud ni. Malu ke cina kapiaq Penang saja..tertinggal 40 tahun ke belakang...tak maju maju...


SEJAK ADA JAWATAN, UDAH MENGALAHKAN UMNO NAK MENAKUTKAN ORANG..😑😑


Shahbudin.

KISAH KADUK NAIK JUNJUNG

Mana-mana pihak yang membuat ulasan berlebihan mengenai sesuatu perkara yang sedang dibicarakan di mahkamah boleh dikenakan tindakan undang-undang, maklum Menteri di JPM (Undang-undang dan parlimen) Takiyuddin Hassan.

Beliau dipetik Bernama berkata ini termasuklah kes membabitkan bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam.

"Ia boleh menjadi penghinaan kepada mahkamah. Malah jika sesuatu kes yang masih berjalan di mahkamah dan disebut di parlimen, ia akan jadi subjudis.

"Jadi ia merupakan satu ingatan kepada masyarakat umum untuk lebih berhati-hati ketika memberikan sebarang komen," katanya.

LIM TAK DAPAT RASUAH TAPI YANG OFFER ORANG MELAYU?

WALAUN DAN MACAI SILA BACA : TEROWONG P PINANG SYARIKAT MELAYU DAPAT PUN PN TAK PUAS HATI?

TREND KELUAR PARTI MENJADIKAN BERSATU SEMAKIN MENGECIL.KINI MENJADI MANGSA BULI UMNO


Sebaik saja Tun Mahathir Mohamad mengumumkan akan menubuhkan sebuah parti baru petang semalam, ternampak sudah ramai mula membuat keputusan meninggalkan Bersatu.
Antaranya termasuk beberapa Ahli MPT Pusat seperti A Kadir Jasin dan Tariq Ismail, pimpinan di peringkat bahagian dan mereka yang merupakan pejuang-pejuang asal Bersatu.
Di Selangor, Adun Jeram, Mohd Shaid Rosli bersama ahli-ahli jawatankuasa dan ketua-ketua cawangan Bersatu Kuala Selangor juga mengumumkan keluar Bersatu.
Mereka bertindak meninggalkan Bersatu kerana ingin bersama-sama berjuang dalam parti yang bakal ditubuhkan Tun Mahathir tidak lama lagi.
Majoritinya memberi alasan meninggalkan Bersatu kerana berasakan parti itu sudah tergelincir daripada landasan perjuangan yang sebenar sejak ia bergabung semula dengan UMNO yang telah ditolak rakyat untuk membentuk kerajaan PN.
Lebih mengecewakan mereka ialah kerana Tun Mahathir yang merupakan antara pengasas dan tunjang kekuatan Bersatu turut dipecat oleh Muhyiddin Yassin atas kepentingan untuk mengekalkan kedudukannya sebagai Perdana Menteri.
Berdasarkan trend keluar parti yang mula melanda Bersatu sekarang ini, ia dipercayai akan terus berlaku dengan lebih ramai lagi dipercayai akan berbuat demikian selepas ini.
Lebih-lebih lagi, setelah parti itu wujud nanti dan Tun Mahathir pula mula menjelajah ke seluruh negara memperkenalkan parti tersebut, adalah diyakini lebih ramai akan meninggalkan Bersatu.
Bersatu dan parti yang bakal ditubuhkan oleh Tun Mahathir boleh dikira sebagai kembar siam dari segi kedudukan serta perjuangn dan oleh kerana Bersatu sudah dilihat terpesong perjuangannya, tentulah pilihannya beralih kepada parti baru tersebut.
Selain itu, mereka yang kalah dalam pemilihan Bersatu di peringkat MPT tidak lama lagi akan berpotensi untuk keluar daripada parti itu.
Mereka yang kalah itu tidak akan kekal dalam Bersatu, selain kerana kecewa, mereka juga sedar parti itu mungkin tiada masa depan lagi selepas PRU15 akan datang.
Pihak yang menang dalam pertandingan pun terus bertahan dalam Bersatu hanya semata-mata kerana kedudukan, jawatan dan ada sedikit sebanyal habuan yang masih boleh diperolehi.
Melihat kerakusan UMNO yang ego tidak mahu berkongsi kerusi, rata-rata dalam Bersatu sekarang sedar tentang masa depan kelam parti itu.
Tetapi, dengan jumlah ahli hanya sekitar lebih 100 ribu, apalah daya Bersatu untuk berlawan dengan UMNO dari segi untuk menuntut jumlah kerusi yang lebih tinggi.
Dengan adanya parti baru Tun Mahathir ini dan trend keluar parti berterusan lagi, tidak dapat dielakkan Bersatu akhirnya akan jadi tambah mengecil jumlah keahliannya.
Dalam kedudukan cawangan di sesetengah bahagian tidak lebih daripada jari tangan, akar umbi yang lemah dan tiada petugas yang mantap, ditambah dengan trend keluar parti yang ada sekarang, Bersatu berdepan risiko besar sebenarnya.
Lebih ramai ahli Bersatu dijangka akan terus meninggalkan parti itu, apalagi jika setelah Tun Mahathir turun padang menjelajah ke seluruh negara memperkenalkan parti barunya nanti.
Di samping Bersatu akan terus mengecil dan lemah, keadaan itu dengan sendirinya memberi kelebihan kepada UMNO untuk terus menekan, membuli dan kedekut dalam pembahagian kerusi.
Sudahnya, walaupun Perdana Menteri sekarang adalah Presiden Bersatu, tetapi di mana nasib parti itu selepas PRU15 akan datang nanti? (Shahbudindotcom 08/08/2020)

DAP lancar tabung solidariti RM10 seminggu untuk Guan Eng


Semalam Lim Guan Eng dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 kerana menyalahgunakan kedudukannya sebagai ketua menteri Pulau Pinang.
PETALING JAYA: DAP melancarkan tabung RM10 seminggu untuk membayar wang ikat jamin yang dikenakan ke atas setiausaha agung parti itu Lim Guan Eng oleh mahkamah semalam berkait pertuduhan rasuah yang dihadapinya.
Setiausaha publisiti DAP Tony Pua dalam satu kenyataan berkata, tabung berkenaan adalah untuk membayar wang ikat jamin RM1 juta yang ditetapkan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, serta membayar dana yang dipinjam daripada penyokong.
“Kami melancarkan kempen tabung RM10 seminggu untuk membayar wang ikat jamin Lim dan membayar balik jumlah yang kami pinjam.
“Kami percaya rakyat Malaysia akan menyokong kebaikan bagi memastikan keadilan tertegak,” katanya.
Tony Pua
Semalam Lim dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 kerana menyalahgunakan kedudukannya sebagai ketua menteri Pulau Pinang untuk meminta upah 10% daripada keuntungan projek jalan dan terowong di negeri itu daripada pengarah kanan Consortium Zenith Construction Sdn Bhd Zarul Ahmad Mohd Zulkifli.
Lim yang didakwa melakukan kesalahan itu pada 2011 memohon dibicarakan.
Beliau akan berdepan 2 lagi pertuduhan SPRM pada Isnin dan Selasa minggu depan.
Pua berkata, pihak pendakwaan meminta ikat jamin sebanyak RM2 juta, tetapi mahkamah memutuskan RM1 juta, dan pihaknya telah membayar RM500,000, sementara bakinya perlu dibayar pada Isnin.
“Kami telah membayar RM500,000 kepada mahkamah dengan menggunakan dana yang dipinjam daripada penyokong. Kami perlu membayar RM500,000 lagi pada Isnin,” katanya.
Beliau juga berkata, baki dana yang diterima akan digunakan untuk pilihan raya umum (PRU) akan datang bagi menentang “kerajaan pintu belakang” dan mengembalikan mandat kepada rakyat Malaysia yang mengundi perubahan pada 2018.
“Ini bukanlah kali pertama Lim perlu berdepan pertuduhan yang dibuat-buat oleh pihak berkuasa di mahkamah,” katanya.

MALAYSIA BOLEH...


Hanya di Malaysia!

Musa Aman.. 32 Adun cabar TYT sabah.. Nasib yang cabar tu UMNO.. TYT ni standard Sultan Atau Raja sebuah Negeri... Senyap sunyi jer bani Melayu.. hat Mufti Utara pun lebih sama..

Bayangkan kalau yang cabar TYT Pulau Pinang tu parti DAP... Lim Guan Eng.. aku tak tahu depa punya menjerit lah tengah padang Kota,Kat Komtar kata DAP kurang ajar.. Biadap..cabar kuasa Raja Raja Melayu.. tak hormat Ketua Agama Islam... Mencabar Kedaulatan Melayu...

Mudah jer Allah nak tunjuk wajah sorang sorang Bani melayu Khawarij PAS ngan UMNO.. :)

Ipohmali

KEH...KEH...KEH..

APAKAH YANG SAYA LALUI INI SATU BENTUK PILIH KASIH?



Hati saya sangat pedih dan pilu apabila isteri saya Betty Chew ditahan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia walaupun dia tidak ada kaitan dengan projek terowong mahupun apa-apa hal kerajaan.
Sedikit lega apabila dia telah dilepaskan daripada tahanan. Bimbang juga jika dia ditahan bermalam di lokap SPRM seperti saya semalam.
Saya terpaksa menukar pakaian ke baju oren lokap SPRM, mengharungi tidur malam beralaskan lantai papan bilik lokap yang sempit (tanpa bantal mahupun tilam), dan tidak bernasib baik seperti Menteri Kewangan sebelum saya yang tidak perlu bermalam walau satu malam pun dalam lokap.
Sama ada ini satu bentuk pilih kasih atau tidak, hanya SPRM yang boleh menjawabnya.
Saya tidak hairan PN cuba menekan saya dengan tuduhan tidak berasas. Ini kerana kerajaan yang tidak dipilih rakyat ini perlu mengukuhkan majoriti tipis mereka di Parlimen.
Tetapi untuk mereka menjadikan isteri saya sebagai sasaran, yang walaupun seorang peguam namun tidak pernah hidup dengan mewah, membuktikan bahawa mereka sanggup menyeksa jiwa tanpa perasaan belas kasihan.
LIM GUAN ENG
Setiausaha Agung DAP.

DAKWA RASUAH, ADA KE BUKTI RASUAH?

BERANIKAH MENTERI KESIHATAN AMBIL TINDAKAN TERHADAP HISHAMUDDIN?

PARTI BARU TUN M AKAN SERTAI PH?

BARU SEDAR TUBUHNYA PELBAGAI PARTI ITU ADALAH HAK DEMOKRASI

AGAKNYA...La ni OT95 dah sedaq kot yg menubuhkan parti baharu adalah hak demokrasi...😁
***************
Dari FB wall DAKJ
1. Tun Dr Mahathir berkata, beliau dan rakan-rakan seperjuangannya tidak ada pilihan melainkan menubuhkan sebuah parti politik baru walaupun menyedari bahawa sudah ada banyak parti politik, terutama di kalangan orang Melayu di negara ini.
2. Beliau menambah parti politik yang beliau tubuhkan dahulu bagi menjatuhkan kerajaan kleptokrasi Mohd Najib Abdul Razak, iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), telah dilarikan (hijacked) oleh Presidennya, Muhyiddin Mohd Yassin.
3. Bersatu yang dihijack itu tidak lagi memperjuangkan matlamat asalnya iaitu menghapuskan kerajaan kleptokrasi sebaliknya bekerjasama dengan kleptokrat bagi menghidupkan semula pemerintahan kleptokrasi.
4. Beliau berkata, pejuang-pejuang asal Bersatu tidak ada tempat lagi dalam parti tersebut dan tidak akan dicalonkan untuk bertanding dalam pilihan raya akan datang.
5. Oleh yang demikian, kata Dr Mahathir mereka tidak ada pilihan lain melainkan menjadi ahli sebuah parti baru yang berasaskan semangat perjuangan dan bukannya duit.
6. Parti baru yang bakal tubuhkan itu akan berasaskan perjuangan untuk orang Melayu dan Pribumi. Ini kerana parti-parti Melayu-Pribumi yang ada sekarang telah menggadai maruah bangsa Melayu, agama Islam dan hala tuju perjuangan.
7. Dr Mahathir berkata, parti baru itu akan memastikan yang rakyat Malaysia dari kaum-kaum lain juga akan mendapat pembelaan dan layanan sewajarnya.
-A. Kadir Jasin




BEBERAPA PERISTIWA YANG BERLAKU


HAMDAN TAHA

Hari ni tun Dr M umum dia tubuh parti baru. Saya dari tahun 90 sehingga sekarang masih tetap tidak pernah menyokong Tun Dr M ini...
Tapi ada sikap yang saya harus puji kepada beliau. Sikap keyakinan diri yang kuat yang ada pada beliau. Tidak banyak melawak dan serius bila berlawan. Watak itu membezakan dia dan musuh politiknya seperti anwar dan pak lah juga najib...beliau sentiasa menang kerana watak melawan yang tinggi...umur sahaja yang menyebabkan sedikit keterbatasan...
Dia tubuh parti lagi untuk dia terus melawan dengan musuh barunya iaitu TSMY. Bezanya sekarang TSMY ada pendekar pendekar baru yang sentiasa menjaganya iaitu Umno dan Pas. Dua pendekar ini sangat hebat pencak silatnya dan ada ilmu kebal bersama mereka....
Kita tinggu perkembangan selanjutnya selepas parti baru Tun Dr M di tubuhkan. Cuma keyakinan saya parti itu lebih bagus dari Amanah dari segi kekuatan nanti. Sudah pasti Tun Dr M bukan tubuhkan sebuah parti untuk menjadi pengikut tetapi untuk menjadi ketua....
Selamat maju jaya tun Dr M...
DAP parti paling karut dan merasakan mereka ni malaikat dan orang baik belaka...
Bila orang umno di dakwa bukan main lagi buat kenyataan setuju dan seolah olah Umno tu semua yang ada di dalamnya peyamun dan perompak...SPRM di puji...Mahkamah di puji...Hakim pun di puji...bla bla bla bla..
Sekali pemimpin mereka di bawa ke mahkamah oleh SPRM...terus tukar nada...ini pendakwaan politik bukan ada bukti....tidak dapat di buktikan....dan saya akan lawan habis habisan...saya akan bersihkan nama saya di mahkamah.....
Ayat yang sama dengan Dato Najib ialah saya akan bersihkan nama saya di mahkamah....tapi ingat bila dah di jatuhkan hukuman jangan pula kata Hakim salah buat keputusan....
Cakap tak serupa bikin LGE dan Penyokongnya...yang lebih teruk Tun Dr M pun boleh berkata pendawaan LGE di lihat ke arah pendawaan politik....

Nampaknya convid dah merebak rebak antaranya acara balik kampung pada raya haji
Hari ini dah sampai Shah Alam.seksen 23 nampaknya.....yang lebih bahaya merebak kepada anak anak dan mereka ke sekolah....dua jenis sekolah pulak...sekolah kembangsaan waktu pagi....petang ke sekolah kafa....
Ini semua akan lebih menyulitkan. Jika serangan awal dulu dari klauter tabliq nampak lebih mudah di cari dan di panggil kerana kita boleh kenal pasti mereka...
Tapi kali ini tak tahu....tiba tiba kena sahaja....semoga Allah selamatkan kita....Perlis dah tutup semula....Kedah juga sepatutnya ambil pendekatan yang sama....PKP seluruh Kedah....
Saya paling kelakar sekali ialah bila menteri kewangan bagi tahu Tabung Harapan yang di buat oleh kerajaan PH itu telah di gunakan untuk membayar hutang 1MDB
Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah sumpah saya tak bagi 1 sen pun pada tabung itu.....
Yang bagi ke tabung itu adalah orang yang semuanya benci Dato Najib dan 1MDB....mereka lah yang berbaris bagi derma ke Tabung Harapan itu.....rupanya duit pembenci Najib dan 1MDB itu lah yang di gunakan bayar hutang 1MDB.....Kah kah kah kah....
Saya tak tahu lah siapa menteri yang buat keputusan itu. Jika menteri kewangan baru ini yang buat pun kelakar....jika LGE yang buat pun lagi kelakar.....
Jentera Umno dan Pas asyik balun duit tu LGE sapu kononnya....rupanya selamatkan Najib Razak punya hal.

(function() { var d = document, w = window; w

KERAJAAN TIADA MARUAH DAN MEROSAKKAN, AGONG DIGESA SEGERA CAMPURTANGAN

  1.Pertubuhan Perubahan Rakyat Malaysia GERAK amat kesal dengan sikap dan cara kerajaan hari ini mengurus negara tangani pandemik. 2. Keput...