MGID

TAWARAN UNTUK GENERASI KEDUA FELDA LEBIH BAIK DARI DASAR Bn




Oleh:AMIRUDDIN AHMAD

Bersempena dengan lawatan Najib ke Jengka dan mengumumkan “Durian Runtuh”ANAK telah melancarkan program dengan lebih releven dari pemberian saham yang akan mengakibatkan kerugian kepada peneroka.ANAK yang menyedari bahawa kerugian dan kekurangan ini boleh dilakukan sekiranya pihak kerajaan yang memerah keringat susah payah peneroka dapat mememikirkan  sesuatu idea yang lebih bernas selain dari mengwar-warkan durian runtuh kepada peneroka dan  memaksa peneroka menandatangani borang pinjaman wang bank.

Tawaran yang kenali sebagai Tawaran bagi anak generasi ke 2 ini adalah berhasrat kepada pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat , dan cadangan ini adalah kerana kerajaan Bn tidak mempunyai jawapan konkrit dan hak anak peneroka tidak dibela oleh kerajaan Bn.

Menurut Presiden ANAK Sdr Mazlan Aliman , Pakatan mempunyai cadangan dan syor yang lebih baik dari Bn kerana ianya bukan sahaja mempunyai cadangan bagi membangunkan negara melalui pelan yang dirancang akan tetapi pelan jangka panjang buat generasi keduanya .ANAK mempunyai beberapa pelan yang akan memberi lebih banyak faedah kepada generasi kedua felda antaranya menubuhkan universiti felda khas untuk anak-anak felda dan melatih dalam bidang biotek,pertanian yang boleh melahirkan cerdik pandai dikalangan anak-anak peneroka.Hampir rm100 juta dibelanjakan diberikan kepada anak-anak  peneroka untuk belajar di universiti lim Kwok Wing dan ini boleh dialihkan kepada Universiti yang ditubuhkan.

Mewujudkan teknopelan, projek tanam semula diberikan kepada koperasi felda, dan jika ada kelemahan dibaiki dan bekalkan input pertanian dan wujudnya koperasi di peringkat induk , dan koperasi ada pendapatan begitu juga dengan koperasi di blok-blok .Anak-anak peneroka dapat menjadi usahawan melalui pengirisan kebun kebun mereka. Setiap tahun, kontrak tanam semula sebanyak rm400 juta di kuasai oleh orang-orang tertentu .kegagalan  tanaman semula adalah berpunca dari sikap sebegini.Hampi 90% kontrak ini dikuasai oleh orang Umno dan pegawai felda lah yang kena maki dengan peneroka.Pegawai felda pula tidak dapat berbuat apa-apa kerana dikusai oleh orang-orang tertentu.

Pakatan , menurut Mazlan mempunyai pandangan untuk membina rumah untuk generasi keduanya kerana berpandangan boleh berbuat demikian kerana felda mempunyai keuntungan yang besar.kerajaan Bn tidak pernah memikirkan keadaan ini.Selain itu juga , tanah seluas 360,000 hektar sebanyak 5 ekar, boleh diberikan kepada pelan generasi ke dua.
“Saya lebih senang berjuang untuk membina rumah kepada penyokong-penyokong Umno kerana kebanyakkan anak-anak ahli pas dan PKR sudah memiliki rumah-rumah sendiri di felda-felda.Hanya anak-anak Umno sahaja yang masih menumpang rumah-rumah orang tua mereka” jelas Sdr mazlan lagi.


Dalam masa yang sama juga Sdr mazlan menjelaskan bahawa ANAK tidak akan menghalang sedikit pun peneroka menerima “Durian Runtuh” kerana sudah wujud poster dan kertas-kertas laying yang mendakwa ANAK menghalang peneroka mendapatkan “Durian Runtuh” yang di war-warkan oleh Najib.


Menurut Mazlan lagi Selama ini pun Felda Global Venture mengalami kerugian di luar negara sebanyak 4 billion ringgit .Namun , peneroka tidak pernah menyedarinya  dan 54  kwasan felda inilah yang menjadi kawasan dan peti undi tetap bagi Bn.

Menurut Mazlan lagi , pinjaman yang ditawarkan kepada peneroka dan diberikan dalam bahasa inggeris kepada peneroka dan pinjaman ini juga melibatkan 5% dalam pinjman mereka.“Saya bersedia menanggung dan bersedia menanggung kerugian,caj,penalty,kos undang,dan apa duit perbelanjaan dikenakan didakwa atau kena bayar walau apa juga kena bayar atau orang perseorangan yang bertanggungjawab ke atas saya”

Selama ini pun kerugian dan kehilangan di felda Sg buaya di bawah mohd mohamad taib, labu johson dan  sedayan isa samad,felda cahaya baru dibawah muhyiddin yassin. bila kita bg pandangan peneroka kata ianya takka pemimpin melayu nak tipu melayu, lagi pula menteri besar, bila dah kena tipu peneroka kata nak buat macam mana dah kena tipu, percaya qada dan qadar saja la…

APA KHABAR SEKHINCHAN IKAN BAKAR

Apa khabar Sekinchan Ikan Bakar?

 

IHSAN WARTAMAYA

 

OLEH SEBAB TAUKE DIA NI ENJOY SAKAN,MAKA SAPA SAPA YANG PI MAKAN DI RESTORAN INI BERSUBAHAT DENGAN APA YANG DIA BUAT....JADI MUDAH CERITA ..... RAKYAT BOIKOT...... 

Di atas ni .. di Kota Damansara. Tutup .... Di Bukit Tinggi, Kelang sudah 2 bulan .. Tutup .. .
Di Segambut .. .Lelong
Bersih 3.0 ni memang tak patut betul la ... 
Sebab sehari Bersih .. semua restoran tutup
Tu pasal tokey dia meragan tak sudah .. 
Kalu dia kata Jual Nasi Lemak .. doa dia mungkin jadi kenyataan ..
Tapi tak per la .. bleh pakai Ferrari lagi .. kira OK la .. 
Wakakak !!! ..

Mahathir sedang mengumumkan Marina diperguna untuk gulingkan kerajaan Najib?

Rakyat Malaysia patut berterima kasih kepada bekas Perdana Menteri Mahathir kerana telah menyediakan bukti kelima mengenai kempen fitnah untuk memburuk-burukkan BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat dan mengapa "panel penyiasatan bebas" yang diketuai oleh Haniff Omar tidak boleh diterima sama sekali dan mesti ditolak dengan sekeras-kerasnya.

Empat bukti yang lain yang telah diberikan oleh Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan dua bekas Ketua Polis Negara, yakni:

1. Dakwaan melulu yang tidak bertanggungjawab oleh Perdana Menteri, Najib Razak bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 sebenarnya adalah satu "kudeta" atau percubaan oleh pihak pembangkang untuk menggulingkan kerajaan;

2. Sokongan padu yang diberikan dengan serta-merta oleh bekas Ketua Polis Negara Haniff Omar bagi dakwaan Najib mengenai cubaan untuk menggulingkan kerajaan yang juga menyatakan bahawa beliau telah mengenalpasti individu-individu pesimpati komunis di BERSIH 3.0 yang dilihat dalam peristiwa demonstrasi tahun 1970-an dengan lebih dakwaan bahawa kanak-kanak dan ejen-ejen provokasi digunakan sebagai taktik komunis.

3. Rahim Noor, bekas Ketua Polis Negara yang telah memberikan sokongan padu dengan serta-merta kepada teori menggulingkan kerajaan juga telah melemparkan tuduhan bahawa BERSIH 3.0 telah menggunakan taktik "Marxist" serta menuduh pihak pembangkang mahu melihat tumpahnya darah kerana tidak yakin akan dapat menakluk Putrajaya.

4. Dakwaan Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein dalam temuduga bersama Sunday Star pada 20 Mei bahawa "demokrasi telah dirampas" (hijacked) pada 28 April.

Tulisan blog Mahathir dua hari yang lepas bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 adalah satu "penyediaan" oleh Pakatan Rakyat untuk mencetuskan kekecohan dan rusuhan untuk menolak keputusan Pilihanraya Umum Ke-13 sekiranya pihak pembangkang kalah adalah bukti yang kelima dalam kempen fitnah dan tohmahan BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat yang melibatkan bekas Perdana Menteri, dua Ketua Polis Negara, walaupun mereka semua ini, sampai sekarang belum lagi membekalkan sekelumit pun bukti untuk menyokong pendirian dan pendapat mereka, yang telah dinyatakan pada bulan yang lepas.

Apa yang telah mereka lakukan dengan "melonggokkan" semua pendapat mereka itu adalah supaya "panel penyiasatan bebas" Haniff ditolak sama sekali kerana tiada sesiapapun yang akan percaya bahawa panel tersebut benar-benar bebas, adil dan objektif apabila wujudnya kempen fitnah yang dilancarkan terhadap BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat.

Malah, Haniff (gambar kiri), bersama-sama dengan Mahathir, Hishammuddin dan Rahim Noor haruslah tampil kehadapan sebagai saksi utama untuk memberi justifikasi dakwaan mereka di hadapan panel penyiasatan yang benar-benar bebas, adil dan kredibel berhubung apa yang benar-benar telah berlaku dalam perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April dimana keganasan telah dicetuskan, tidak kira kakitangan polis, wakil-wakil media atau peserta-peserta yang telah berhimpun di sana.

Jika kelima-lima daripada mereka, Najib, Mahathir, Hishammuddin, Haniff and Rahim Noor - tidak mampu untuk menyediakan apa-apa bukti untuk menyokong dakwaan mereka terhadap BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat, kesemua VVIP ini harus menarik balik dakwaan tidak berasas ini dan memohon maaf dengan mulia dan tertib kepada semua rakyat Malaysia.

Adakah gambaran ini memberikan idea bahawa Marina Mahathir telah dipergunakan oleh BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat untuk menggulingkan kerajaan Najib dengan menggunakan keganasan, seperi yang dinyatakan oleh Mahathir?

Adakah Mahathir sedang menggunakan alat yang sama untuk memburuk-burukkan imej 200,000 hingga 300,000 rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama, kawasan, kelas, jantina dan umur yang telah turun padang pada 28 April untuk menyahut seruan untuk menuntut pilihanraya yang bebas dan bersih di Malaysia?

Mahathir patut memuji anaknya Marina di atas semangat kerakyatan dan patriotisme dalam penyertaannya dalam BERSIH 3.0 pada 28 April dan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011, daripada mengutuk dan mencemuhnya dan peserta-peserta yang lain dalam perhimpunan BERSIH 3.0.
Baca: Mahathir ramal demo ganas untuk gulingkan kerajaan pilihan rakyat

*Kenyataan media oleh Lim Kit Siang (gambar kanan) selaku Ketua Parlimen DAP dan Ahli Parlimen Ipoh Timur.

Raja Dato' Kamarul Bahrin Ahmad Shah - Ceramah Khas di Rhu Muda

KERABAT DI RAJA INI PERNAH MENCETUSKAN SATU FENOMENA SUATU KETIKA DAHULU.
KISAH BELIAU DAN BEKAS ISTERI WARGA AUSTRALIA



(function() { var d = document, w = window; w

SAYA SENGAJA MENUNGGU PENGESAHAN PENGKHIANATAN INI SEBELUM MENULIS... DAN MAAF, KALI INI SAYA AKAN MENGKRITIK PARTI SENDIRI (TENTUNYA SEBUAH LETERAN PANJANG)

Dalam Program Himpunan Muafakat Pemuda Keadilan Malaysia pada 31 Oktober 1999, saya yang entah siapa-siapa ketika itu, tidak dikenali orang ...