MGID

Pendirian PAS Kuala Terengganu

Pendirian PAS Kuala Terengganu Terhadap YBM Raja Dato’ Kamarul Bahrin Shah, AP Kuala Terengganu


Assalamualaikum Wrt Wbt
IMG-20150801-WA0080Kepada Semua Ahli PAS Kawasan Kuala Terengganu
Tuan/puan,
PENDIRIAN PAS KAWASAN KUALA TERENGGANU TERHADAP YBM RAJA DATO’ KAMARUL BAHRIN SHAH (AHLI PARLIMEN KUALA TERENGGANU)
Sebagaimana yang dimaklumi bahawa YBM Raja Dato’ Kamarul Bahrin Shah (Ahli Parlimen Kuala Terengganu) telah diisytiharkan secara rasmi sebagai Pengerusi Gerakan Harapan Baru (GHB) negeri Terengganu sepertimana yang telah diumumkan dalam himpunan GHB pada 31.7.2015 di Jerteh Besut dan beliau telah memperakui menerimanya.
IMG-20150801-WA0079Sehubungan dengan itu PAS Kawasan Kuala Terengganu yang bermesyuarat pada 1.8.2015 berpegang kepada perkeliling isu GHB yang dikeluarkan oleh PAS Pusat bertarikh 29.7.2015 rujukan : PAS/PA/2.01/15-17(8) antaranya tidak lagi mengabungkan diri, bekerjasama, memberi apa-apa jua bantuan atau kemudahan kepada YBM Ahli Parlimen Kuala Terengganu.
Kerjasama dan perhatian dalam mematuhi arahan ini amatlah diharapkan.
Sekian, terima kasih
Yang Menjalankan Amanah,
MOHD SOUD @ SAID @ MAT ALI
Setiusaha PAS Kawasan KT

JANGAN MENGHIDUPKAN SEMULA BUDAYA TAKFIRI YANG TELAH BERJAYA DIKIKIS OLEH ALMARHUM USTAZ FADZIL



Ihsan : Al Hussen



BismillahirRahmanirRahim  

Saya menerima satu artikel yang disebarkan dalam alam maya yang berjudul "TEGAS TANGANI ANASIR DALAM JAMAAH" ditulis oleh Izwan Abdul Halim (Exco Pemuda Pas Malaysia).

 Saya amat terkejut apabila membaca artikel yang menyimpulkan hukuman bunuh terhadap "kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar Islam juga" yang dinisbahkan kalam tersebut kepada seorang tokoh agama di negeri Kedah.

 Saya MENGANGAP bahawa kenyataan ini amat bahaya, bahkan memasarkan kembali pemikiran takfiri di kalangan masyarakat.

 Di sini saya turunkan petikan tersebut beserta ulasan secara point dari kenyataan tersebut. " Nabi suruh bunuh kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar Islam juga, dia mari ajak kita sokong, maka kumpulan baru itu untuk memecah belah, akan hilangkan kekuatan jamaah, nabi suruh bunuh, jangan taruh".

 "Kalau ada kuasa bunuh, tak ada kuasa kita halang jangan biar dia merebak, ini hadith sohih Muslim, saya bacakan depan pimpinan tu, tapi orang yang tak percaya Hadis dan Quran payah kira, orang ni tak sah untuk lantik sebagai pimpinan" tegasnya menyandarkan ketegasan hukum berdalilkan ayat 105 surah an Nisa.9 Dari petikan tersebut ini komen saya:

 1. Budaya mudah menghukum dengan hanya bersandarkan kepada 'teks' hadis yang difahami oleh pemberi kenyataan amat berbahaya, kenyataan ini secara umum (sebagaimana yang saya selami) merujuk kepada hadis yang berkaitan dengan jamaah, lalu perkataan jamaah itu disandarkan kepada satu pihak sahaja, sedangkan di kalangan para ulama hadis menafsirkan jamaah itu kepada beberapa makna, antaranya :

 a. Sawadul a'zam (pandangan majoriti yang dipegang oleh Muslimin) b. Imam mujtahid dan fuqaha c. Sahabat Nabi d. Kesatuan ummat Islam e. Kesatuan ummat Islam yang dipimpin oleh pemimpin agung.

 Semua takrifan tersebut, tidak DIRUJUK kepada mana2 jamaah, bahkan kebanyakan syurrah (para pensyarah Hadith) menilai al Jamaah itu dirujuk kepada ummat Islam yang bernaung di bawah pimpinan seorang khalifah.

Bermudahan dalam menafsirkan istilah jamaah ini akan menatijahkan kecelaruan dalam berhukum sehingga akan menyebabkan tuduhan kufur, murtad, berdosa dan mati jahiliah akan berleluasa di kalangan ummat ini.

 2. Ketegasan hukum ini kononnya disandarkan kepada ayat 105 surah an Nisa. Ayat 105 surah an Nisa adalah: " Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab (Al Quran) kepadamu (Muhammad) membawa kebenaran, agar engkau mengadili antara manusia dengan apa yang telah diajarkan Allah kepadamu dan janganlah engkau menjadi penentang (orang yang tidak bersalah) kerana (membela) orang yang berkhianat".

 Setelah anda meneliti ayat di atas, dimanakah yang boleh dinyatakan "ketegasan hukuman" yang dimaksudkan sehingga membolehkan membunuh orang yang "mari dengan parti Islam baru". Ayat al Quran bukan boleh dipasangkan mengikut suka hati sahaja.

 Saya membelik dua tafsir (Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir dan Al Muyassar fi Tafsiril Quran), saya tak temui maksud ketegasan hukum tersebut. Sekali lagi kesucian ayat Al Quran yang seharusnya membawa rahmat kepada manusia sejagat dinukilkan dengan secara yang 'amat2 salah' sehingga menghalalkan darah manusia yang amat suci dalam agama ini.

 Kepada Saudara Izwan dan yang sewaktu dengannya ! Berhatilah2 dalam menukilkan dalil sehingga agama yang rahmat ini tidak disalahertikan.

Ridzwan bin Abu Bakar 
9 30 Julai 2015 / 15 Syawal 1436 H 
Perlembahan Ilmu, Derang

Artikel yang dimaksudkan itu ialah sebagaimana berikut :

TEGAS TANGANI ANASIR DALAM JAMAAH


 Oleh IZWAN ABDUL HALIM

izwan@harakah.net.my
ALOR SETAR: Tokoh ulama PAS Negeri Kedah, Tuan Guru Abdul Wahab Hassan melontarkan peringatan bermakna untuk direnungi seluruh anggota Harakah Islamiyah PAS berhubung pendirian dan tindakan terhadap situasi dalaman yang sedang melanda jamaah masa ini.
Menurutnya, terdapat empat kewajipan utama pemimpin dengan perkara pertama adalah ‘tanfizu syariah’ iaitulah meluluskan syariah sekadar boleh dan termampu, di mana hasrat itu tidak ada pada parti Islam baharu yang disebut-sebut akan ditubuhkan.
Kedua ujarnya, ‘nasyru dakwah’ iaitulah mengibarkan dakwah seluas-luasnya dan ketiga adalah ‘al qada u ala tawaghit’ yakni segera menyelesaikan segala bentuk penyelewengan terutama di dalam jamaah.
 “Saya tengok terlalu lewat bertindak dari pimpinan. Semua yang ternyata bawa cela (kerosakan) tak patut lekat (berada) dah, bagi saya jangan taruh (simpan) dah. Puak ni taruh jadi bahaya, jadi duri dalam daging,” tegas beliau yang dikenali dengan julukan Tuan Guru Awang Lanai.
Manakala keempat katanya, ‘idadu jaish ‘ila ikalimatillah’ iaitulah menyediakan sebanyak mungkin tentera atau kumpulan tenaga kerja untuk meninggikan kalimah Allah.
Beliau turut memetik takrif kepimpinan oleh Imam Al-Mawardi RA dari kitab Ahkamu Sultaniah yang bermaksud “Kepimpinan diasaskan sebagai pengganti Nabi-nabi meneruskan sistem pemerintahan dalam menjaga agama dan urus tadbir dunia dengan hukum hakamnya dan pegangan mereka di tengah-tengah ummah adalah wajib disepakati”.
Perkara itu terangnya, telah tercatat sejak tahun 450 Hijrah lagi, malangnya ulama-ulama di dalam Umno membutakan mata dan membisu terhadap perkara itu kerana menjaga periuk nasi dan kepentingan peribadi.
“Ini sebab depa (mereka) belajar (agama) mula tujuan macam tu dah. Sebab tu saya pesan kepada pelajar kita yang pergi mengaji luar negeri, jangan niat pergi belajar tu untuk nak cari makan gaji, nampak kuasa dan sebagainya.
“Siapa yang niat tujuan dia belajar (agama) macam tu, Allah akan turunkan dia tiga bala. Yang pertamanya dibalakan dengan jawatan. Kedua Allah letakkan dia dipinggir negeri di tempat tidak ada orang boleh kira berbicara.
“Bala ketiga Allah Taala matikan ketika umurnya muda lagi, tak sampai had pencen akan mati awal. Jadi yang belajar kerana tujuan tu, tengok dalam kitab Ihya’ Ulumuddin Imam Ghazali sebut nasihat ni kepada pelajar-pelajar.
“Jadi, pergi luar negeri kena niat elok nawaitu. Ingat niat nampak habuan besar, balik rupanya jumpa tiga bala ni,” ujar Mudir Pondok Tahzibun Nufus Lanai, Parit Panjang. Kerana itulah katanya, pemilihan pemimpin dalam Islam, apatah lagi Jamaah Islam, mestilah mereka yang ahli agama dan sekiranya tidak, bermakna parti atau kumpulan tersebut hanya ada Islam pada nama semata-mata.
Malah menurutnya, sebagaimana pemimpin itu adalah pengganti Nabi menjaga agama dan politik dunia, maka perlantikan pemimpin di kalangan umat juga wajib dengan ijmak ulama. Beliau yang berpengalaman hampir 30 tahun sebagai Yang DiPertua PAS Kawasan Baling turut menggesa pimpinan agar segera bertindak terhadap semua anasir di dalam jamaah dan akuinya pernah menyampaikan perkara tersebut kepada pimpinan.
“Jangan bela, jangan beri layanan langsung kepada puak-puak baru timbul ini sama ada PasMa, G18, kena pisah hapus jangan bagi sempat tumbuh.
“Dalam hadis riwayat Muslim ada kata, “Barangsiapa yang datang kepada kalian sedang urusan kalian berada di tangan seorang lelaki (pemimpin), lalu dia hendak memecah belah ikatan kesatuan dan mencerai beraikan jamaah kalian, maka bunuhlah dia”.
“Nabi suruh bunuh kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar Islam juga. Dia mari ajak kita sokong, maka kumpulan baru itu untuk memecah belah, akan hilangkan kekuatan jamaah, Nabi suruh bunuh, jangan taruh.
“Kalau ada kuasa bunuh, tak ada kuasa kita halang jangan biar dia merebak. Ini hadis sahih Muslim, saya bacakan depan pimpinan tu. Tapi orang tak percaya hadis dan Quran payah kira. Orang ni tak sah untuk lantik pimpinan,” tegasnya menyandarkan ketegasan hukum berdalilkan ayat 105 surah an-Nisa’.
Katanya, Gerakan Harapan Baru (GHB) dalam pemerhatiannya mengambil pandangan mereka daripada golongan bukan Islam terutama DAP berdasarkan sikap berdiam diri anggota GHB tatkala DAP menyerang pimpinan PAS, di mana diam itu adalah tanda setuju.
Sedangkan katanya, serangan DAP itu adalah kepada para alim ulama dan dasar Islam yang diperjuangkan PAS.
Beliau menggesa agar golongan seperti itu jangan dibawa masuk ke premis dan entiti jamaah serta dijauhi.
Membaca petikan kitab, Tuan Guru menyebut, mendepani gerak kerja jamaah adalah wajib atas setiap Muslim dan mengerjakannya dan melunasinya adalah tanggung jawab yang dituntut serta dipertanggung jawabkan di hadapan Allah.
“Akan ditanya kamu kerja tak untuk kuatkan jamaah Islam. Tuhan akan tanya kamu buat tak kerja ni? Tahap mana kamu kerja? Itu saja akan ditanya. Kita hidup atas muka bumi kuatkan tak jamaah Islam?
“Ini kadang-kadang tak ambil tahu langsung masalah jamaah Islam nak hidup atau mati, senyap saja. Nabi kata, “Setiap amalan dicatat dan dipegang dengannya pertanggung jawaban atas mereka”.
“Kerana inilah Islam seru kita untuk tempatkan diri dalam jamaah dan tegah untuk pencilkan diri ketika adanya jamaah. Kalau tak ada, wajib kita bantu tubuhkan jamaah. Jelas kena ada jamaah sehingga kalau pemimpin menyeleweng sekalipun, zalim sekalipun tetap kena duduk dalam jamaah,” terang beliau.
Tuan Guru turut membacakan hadis Nabi di mana menegaskan sesiapa keluar dari jamaah yang telah terpimpin maka boleh dipenggal lehernya kecuali ia kembali kepada jamaah dengan menegaskan bahawa hadis itu kuat kerana terdapat dalam Musnad Imam Ibnu Hambal, Sunan Tarmizi dan Sahih Muslim.
Jelasnya, terjadinya perkara-perkara sedemikian adalah disebabkan berjuang dengan tidak berpandu al-Quran dan hadis serta berjuang mementingkan jawatan dan kebendaan, bukan menuju akhirat.SUMBER
CATATAN :
Entah kenapa sumber asal artikel tersebut  ( http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/36677-tegas-tangani-anasir-dalam-jamaah) kini tidak dapat di akses.

PATUT LA RAMAI DI MELAKA...INI HABUAN TIPU MELAYU

Wow..honda city..30 bijik motosikal..iphone..dn byk lg....pasti ramai...pssttt..ada jkkk dpt sampai 10keping cabutan bertuah...kalau x bertuah..x tau ler...sampai kad cabutan bertuah pun nk kelepet...kakakaka....
Sukur la Msia masih aman..
Makan dapat..duit raya dapat.. kereta pn dpt..
Punya la takut..orang tak ramai..

Awang Selamat nasihat Ahmad Maslan jadi pemimpin bijak

http://wrlr.blogspot.com/2015/04/mat-maslan-buat-bodo-lagi-setelah.html

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Ahmad Maslan perlu lebih berhati-hati sebelum bercakap dengan mengambil kira implikasinya kepada kerajaan dan masyarakat awam. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Ogos, 2015.Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Ahmad Maslan perlu lebih berhati-hati sebelum bercakap dengan mengambil kira implikasinya kepada kerajaan dan masyarakat awam. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Ogos, 2015.
Akhbar Utusan Malaysia hari ini menasihati Datuk Ahmad Maslan supaya menjadi pemimpin yang bijak susulan pelantikan beliau sebagai timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri yang berkuat kuasa Rabu lalu.
Melalui ruangan pojok Awang Selamat, akhbar edisi mingguan milik Umno itu menyarankan Ahmad menggunakan peluang kedua yang diberi untuk memperbaiki kelemahan dirinya yang sering mengeluarkan kata-kata kontroversi tanpa mengendahkan kesan terhadap kerajaan dan masyarakat.
"Harap-harap Ahmad akan ambil iktibar pengalaman sebelum ini yang kerap mencetuskan kontroversi melalui kenyataannya."Beliau perlu lebih berhati-hati sebelum bercakap dengan mengambil kira implikasi kepada kerajaan dan masyarakat awam," katanya.
Kata Awang, walaupun Ahmad disifatkan sebagai seorang yang berdedikasi, rajin dan komited dalam menjalankan tugasnya, namun apa yang rakyat perlukan adalah pemimpin yang bijak dan kemas dalam mengurus persepsi.
"Kerja kuat sahaja tidak memadai. Lebih-lebih lagi pada era yang mencabar ini.
"Ini zaman yang menuntut pemimpin bijak dan kemas dalam mengurus persepsi. Lagipun, pemimpin bukan sahaja dinilai dengan kata-kata, yang lebih penting tindakan dan hasilnya," katanya.
Ahmad sebelum ini kerap dikritik kerana mengeluarkan kenyataan yang dianggap kurang bijak dan mengundang kontroversi terutamanya apabila menerangkan mengenai cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dalam kapasitinya sebagai timbalan menteri kewangan.
Selasa lalu, dalam satu rombakan Kabinet, Najib mengumumkan pelantikan Ahmad, yang juga ahli Parlimen Pontian yang kini dalam penggal keduanya, sebagai timbalan menteri di kementerian yang baru pula. – 2 Ogos, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/awang-selamat-nasihat-ahmad-maslan-jadi-pemimpin-bijak#sthash.vohnLqFp.dpuf

(function() { var d = document, w = window; w

NAK TURUN KES-RAMAI LA LOMPAT

  IBRAHIM MAT ISA Kalau ada lima ekor katak lagi yang melompat ke kolam sana, kes Covid19 ini dijangka menurun di bawah angka 500 sehari. ...