KEH..KEH..ASAL BUKA JA BERITA , TAK DA CERITA LAIN...MAT SAKAW TIPU MACAI UMNO.....TAK PATUT..TAK PATUT...

 


Najib, Zahid langgar janji undur jika terpalit kes mahkamah, kata Nazri





Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz berkata Najib Razak dan Ahmad
 Zahid Hamidi tidak mengotakan janji dibuat walaupun menguasai
 Umno. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Najib Razak dan Ahmad Zahid Hamidi melanggar perjanjian dibuat pada 2009 untuk berundur, kata Nazri Aziz

Ahli Parlimen Padang Rengas mendedahkan, perjanjian itu meletakkan syarat mana-mana pemimpin parti dihadap ke mahkamah perlu mengundur diri.

Nazri berkata, perjanjian itu dipersetujui Najib yang ketika itu perdana menteri dan Zahid sebagai timbalan perdana menteri.

“Sekarang, mereka menguasai parti dan bukan mengotakan janji yang telah dibuat,” katanya menurut Astro Awani.

-ADVERTISEMENT-
Ads by 

Nazri berkata demikian dalam satu forum di Yusof Ishak Institute.

Najib dalam proses terakhir merayu keputusan dibuat dua mahkamah sebelum ini yang menjatuhi hukuman bersalah terhadapnya melibatkan penyelewengan RM42 juta dana SRC International.

Manakala, Zahid pula dalam proses membela diri atas 47 pertuduhan yang disabitkan ke atasnya melibatkan pecah amanah dana milik Yayasan Akal Budi.

Umno jadi ‘musuh’ Ismail

Diminta mengulas usaha meneruskan perjanjian persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik dengan Pakatan Harapan (PH), Nazri menjelaskan masalah dihadapi Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob adalah tentangan dalaman Umno dan bukan pihak lain.

“Yang menentang MoU ini bukan pembangkang, tetapi sebaliknya daripada parti kami sendiri, mereka di dalam Umno.

“Saya bimbang dengan Umno. Saya tidak bimbang tentang PAS atau Bersatu. Umno merupakan musuh terbesar kita pada masa ini,” katanya.

Nazri juga mendakwa, ada pihak tertentu yang mahu MoU ditamatkan dan mahukan pilihan raya umum ke-15 (PRU15) disegerakan kerana mempunyai kepentingan peribadi.

“Perkara ini datang dari parti saya sendiri, kenapa? Ini kerana kepentingan peribadi, nak mengelak kes mahkamah.

“Apa yang akan berlaku kepada mereka jika mahkamah mendapati mereka bersalah? Ini memalukan dan tidak masuk akal,” katanya.

Beliau juga menjelaskan Umno tidak sepatutnya ghairah mendesak apa yang mereka kehendaki kerana parti itu bukan lagi mendominasi kerajaan.

ELOK LA LAPOR POLIS-BAGI GENAP 50 PERTUDUHAN DAK PUN 100 GENAP ......KAH...KAH.....-HAI NAJIB...KENAPAKAH KAU JADI PM ?

 


Didakwa ‘berbohong’ isu Sulu, Pemuda Amanah buat laporan terhadap Najib




Ahli Pemuda Amanah Ammar Atan (tengah) menunjukkan salinan laporan polis kepada media.

KUALA LUMPUR: Pemuda Amanah membuat laporan polis terhadap Najib Razak susulan dakwaan penipuan berhubung tuntutan dibuat waris Sultan Sulu, yang mana bekas perdana menteri itu meletakkan kesalahan kepada Pakatan Harapan (PH) dalam kekusutan proses perundangan tuntutan pampasan.

Ketua biro ekonomi sayap itu, Ammar Atan, mendakwa Najib berbohong membabitkan perkara berkenaan dalam hantaran di Facebook, yang dimuat naik pada 2 Mac, 12 Jul dan 13 Jul.

Antara pembohongan didakwa dilakukan Najib termasuk saman difailkan waris Sultan Sulu, pada 2019, selepas PH berkuasa dan gabungan itu tidak menentang kes itu di mahkamah timbang tara.

Najib juga dikatakan menuduh PH penyebab kepada Sabah kehilangan kedaulatannya.

-ADVERTISEMENT-
Ads by 

Laporan itu dibuat terhadap Najib di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, hari ini.

“Beliau secara jelas cuba memusing isu, mengelirukan orang awam dan menghasut rakyat terhadap PH atau kerajaan hari ini.

“Justeru, kami mendesak polis menyiasat Najib mengikut Seksyen 233 (Akta Komunikasi dan Multimedia 1998) dan Seksyen 499 (kerana fitnah),” katanya.

Ammar ketika mengulas lanjut, berkata Pemuda Amanah bersedia berdebat dengan Najib berhubung isu berkenaan.

Katanya, saman dimulakan waris Sultan Sulu, di Madrid, pada Dis 2017, bermula sebelum PH berkuasa.

Dua anak syarikat Petronas di Azerbaijan dilaporkan dirampas bailiff selepas mahkamah timbang tara Perancis memutuskan, pada Mac, Malaysia perlu membayar waris Sultan Sulu, sekurang-kurangnya RM62.59 bilion.

Rampasan anak syarikat Petronas berdaftar di Luxembourg, Petronas Azerbaijan (Shah Deniz) dan Petronas South Caucasus, merupakan sebahagian tindakan perundangan dilakukan waris itu, pada 2017, sebagai pampasan terhadap Sabah yang dipajak kepada syarikat perdagangan British, pada 1878.

BAIK JADI AHLI POLITIK CEPAT KAYA

 





Tentera mesti berkhidmat 21 tahun dulu baru boleh dapat pencen. Itu la... Siapa suruh masuk tentera. Lain kali masuk politik.

Jadi MP satu penggal penuh je dah dapat pencen. Lepas tu kalau dapat jadi menteri, ada pencen menteri pulak.

Kalau 1 penggal kementerian lain, penggal berikut kementerian lain, dapat 2 pencen menteri. Kan ke untung macam tu?

Tentera apalah sangat jasa kepada negara. Setakat mempertahankan kedaulatan negara je. Bukan macam ahli parlimen.

Mereka bersengkang mata dalam dewan berborak. Lagi lagi menteri. Ingat tak penat ke nak goyang kaki tak buat apa? Penat tau!

Jadi terimalah dengan hati terbuka. Faham hakikat yang ahli parlimen dan menteri miskin lepas bersara. Mereka perlu duit.

Tentera lepas tamat khidmat, semua kaya raya. Tak perlu duit pun. Ok? Cuma pesan aku, baca ni jangan jadi pembaris. Guane boh?

Raja Gelap

KISAH NAJIB DAN SULU


 

Najib akhirnya terkantoi menipu dalam kes tuntutan waris sulu..

Kes saman waris sultan sulu bermula pada 2017, sehingga kes diputuskan pada 2018 (masa ni Najib still PM) Malaysia tak pernah hantar wakil dimahkamah timbang tara..










MMMM....MENGGELETAR LA SANGAAAATTT

 


Cess...menggeletar konon...patutnya menggeletar bahkan sawan babi bila tengok pemimpin mentekedarah duit rakyat dan perompak diraikan....ini dengan betina baru nak geletar sampai dalam kain? Cesss...aku setuju doc ni cakap..


w.faudzin

MANA KAMI NAK AMBIK TAU SEMUA TU- HANGPA NAK MAMPOIH KA NAK BANGRAPKA BUKAN URUSAN KAMI- KAMI SIBUK LA NI NAK ANGKAT TPM SAPA PUN TAK TAU LAGI.

 


Pantau tahap bankrap, Anwar beritahu PM susulan kenaikan OPR





Anwar Ibrahim berkata kebankrapan akan mencetuskan kesulitan besar
 terhadap ribuan keluarga, selain menghalang pemulihan ekonomi
 negara.

PETALING JAYA: Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menuntut Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, supaya berjaga-jaga dengan risiko kes bankrap susulan kenaikan kadar dasar semalaman (OPR).

Katanya, kerajaan mesti menjangka keperluan rakyat yang sedang bergelut, bukannya menjadi penyelamat terhadap konglomerat gagal.

“Perdana menteri perlu memantau tahap kebankrapan dan memastikan keluarga Malaysia diberi sokongan ketika menempuh keadaan inflasi tinggi demi meneruskan kehidupan dan mengelak kesan berpanjangan kebankrapan,” katanya di Facebook.

Anwar yang juga presiden PKR berkata demikian sebagai mengulas dapatan Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM), yang menyatakan hampir 32,000 rakyat berdepan risiko diisytihar bankrap dalam tempoh dua tahun akan datang, sekiranya OPR dinaikkan sekali lagi.

-ADVERTISEMENT-
Ads by 

Ads by Kiosked

Beliau berkata, kebankrapan itu akan mencetuskan kesulitan besar terhadap ribuan keluarga, termasuk menghalang pemulihan ekonomi negara.

Anwar menyeru kerajaan mengawal selia bantuan atau moratorium pinjaman bagi keluarga kurang bernasib baik yang sedang berdepan peningkatan pembayaran susulan kenaikan OPR, sambil menambah bank sebenarnya mempunyai kemampuan melaksanakan langkah berkenaan.

Pada Isnin, Presiden 4PM Rosland Mohd Arif, berkata lebih 46,000 individu diisytihar bankrap sejak pandemik bermula selepas gagal melunaskan bayaran pinjaman.

Katanya, kenaikan OPR seterusnya akan menyebabkan peminjam terpaksa mengeluarkan lebih banyak wang untuk membayar balik pinjaman dan memaksa individu semuda 25 tahun sudah diisytihar bankrap.

Minggu lalu, Bank Negara (BNM) menaikkan OPR seterusnya kepada 25 mata asas kepada 2.25%. Sebelum ini, bank pusat berkenaan menaikkan kadar itu kepada 2% daripada 1.75%, pada Mei – dilaporkan rekod terendah – susulan penurunan 25 mata asas, pada Julai 2020.

Katanya, kelembapan ekonomi global berlaku disebabkan kesan pandemik.

Ads by Kiosked

Cabang kajian Fitch Solutions menjangkakan bank pusat itu akan meningkatkan OPR seterusnya kepada 50 mata asas kepada 2.75% menjelang penghujung tahun ini, kesan daripada penyusutan nilai ringgit, peningkatan harga komoditi dan kenaikan permintaan tempatan.

APA MALAYSIA BOLEH PELAJARI DARI SRI LANKA?

 

Amatlah menyakitkan dan memalukan untuk melihat penderitaan Sri Lanka – bagaimana sebuah

 negara yang tujuh puluh tahun yang lepas, semasa era saya bersekolah, dikatakan sebagai

 “permata Asia Selatan”, telah mengambil jalan kemusnahan dan berakhir sebagai sebuah negara

 yang bankrap dan gagal, di mana rakyatnya membakar bukan sahaja rumah Perdana Menteri dan

 Menteri-menteri Kabinet, tetapi Presidennya juga terpaksa lari meninggalkan kediaman rasmi dan

 negaranya untuk menyelamatkan diri dari kemarahan rakyat selepas berhadapan tentangan

 selama 72 jam dengan kakitangan imigresen di lapangan terbang.

Apakah pengajaran yang boleh dipelajari Malaysia dari Sri Lanka?

Sekiranya Sri Lanka bertanya diri mereka, dalam tujuh puluh tahun yang lepas, di manakah silapnya dan kemudiannya memperbetulkan hala tuju dan dasar pembinaan negaranya, negara tersebut mungkin akan dapat mengelakkan nasib malangnya hari ini.

Bolehkah Malaysia mempelajari pengajaran ini dari Sri Lanka?

Tujuh puluh tahun yang lepas, Colombo terkenal dengan Rancangan Colombo, suatu badan antara-kerajaan kawasan serantau untuk membangunkan sumber manusia di kawasan serantau Asia Selatan dan Asia Tenggara, tetapi hari ini, Colombo dikenali dengan situasi di mana Presidennya melarikan diri selepas menang besar dalam pilihan raya dan juga di mana rakyat sendiri membakar kediaman Perdana Menteri dan Menteri Kabinet.

Sekiranya Malaysia ingin mengelakkan nasib “negara gagal” seperti Sri Lanka sebelum ulang tahun ke-100 negara dalam dekad-dekad yang akan datang ini, Malaysia perlu melalui mengkaji diri kita, untuk mencari “di manakah silapnya” apabila kita gagal untuk memenuhi potensi kita untuk menjadi sebuah negara hebat bertaraf dunia, sebaliknya menjadi “kleptokrasi dalam bentuk yang terburuk”.

Antara kesilapan yang telah kita buat dalam dasar dan prinsip pembinaan negara dalam setengah abad yang lepas, yang menyebabkan kita terus ditinggalkan di belakang lebih banyak negara, termasuklah kemungkinan ditinggalkan di belakang China dan Indonesia menjelang penghujung dekad ini dalam Indeks Persepsi Rasuah Transparency International adalah:

– Kegagalan untuk menerima hakikat yang Malaysia adalah sebuah negara bermasyarakat majmuk dan kepelbagaian kaum, bahasa, budaya, dan agama di negara kita ini adalah satu aset dan bukannya liabiliti.

– Ketidakpatuhan terhadap Perkara 8(1) Perlembagaan yang menyatakan “Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang”, di mana tidak ada pengasingan rakyat kelas pertama, kelas kedua, atau ketiga, sebaliknya semua rakyat adalah sama rata di sisi undang-undang.

– Keraguan mengenai doktrin pemisahan kuasa dan kedaulatan undang-undang.

– Keadaan rasuah yang semakin teruk – kita telah meningkatkan pendapatan per kapita sebanyak 30 kali ganda dari tahun 1970 ke hari ini, tetapi kita juga telah meningkatkan rasuah dan skandal kewangan sebanyak 63,000 kali ganda, seperti yang dapat dilihat dari skandal Bank Rakyat yang bernilai RM100 juta pada tahun 1979, skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF) yang bernilai RM2.5 billion pada tahun 1983, dan skandal 1MBD yang bernilai RM42 billion dalam dekad yang lepas.

– Kualiti standard pendidikan yang semakin menurun dan kegagalan Pelan Pendidikan yang menyasarkan Malaysia untuk mencapai kedudukan di atas purata global dan menjadi salah satu daripada sepertiga negara teratas dalam penilaian pendidikan antarabangsa.

– Pemesongan dan penyalahgunaan Dasar Ekonomi Baharu dan penerusan dasar ini selepas 1990 walaupun dasar ini pada awalnya dirancang hanya untuk 20 tahun.

– Diaspora Malaysia pertama di mana lebih daripada sejuta rakyat Malaysia yang berbakat berpindah keluar untuk menjadikan negara lain yang hebat dan bukannya Malaysia.

– Mimpi ngeri yang berlanjutan selama 50 tahun di Sabah di mana pendatang tanpa izin telah diberikan hak mengundi.

Saya tetap berpegang kepada pendirian saya bahawa persoalan yang paling penting di Malaysia hari ini bukanlah mengenai siapa yang akan menang dalam pilihan raya yang akan datang, sebaliknya sama ada Malaysia akan menjadi sebuah negara gagal sebelum ulang tahun ke-100 negara dalam dekad-dekad yang akan datang atau sama ada kita mampu mengubah nasib negara dengan menetapkan semula dasar-dasar pembinaan negara untuk mengelakkan nasib yang menimpa Sri Lanka.

Gabungan People’s Freedom Alliance di Sri Lanka telah menang besar dalam pilihan raya parlimen Sri Lanka pada 5 Ogos 2020, memenangi 145 dari 225 kerusi, tetapi tidak sampai dua tahun kemudian, Presiden Sri Lanka terpaksa lari meninggalkan negara tersebut.

Rakyat Malaysia telah membuktikan sebelum ini yang kita tahu membezakan di antara yang benar dan yang salah dalam Pilihan Raya Umum ke-14 pada tahun 2018.

Bolehkah kita katakan yang sama dalam Pilihan Raya Umum ke-15, sama ada diadakan tahun ini atau dalam 2023?

LIM KIT SIANG

Veteran DAP/Ahli Parlimen Iskandar Puteri.

14.07.2022 - FOKUS 4.45 | NAJIB RAZAK DAKWA RAJA KAMARUL TERLIBAT ISU ST...



Datuk Seri Najib Razak yang kini dinamakan sebagai ‘banduan bebas’ nampaknya masih lagi ingin bercakap tentang banyak perkara seolah-olah masih lagi perdana menteri Malaysia. Beliau berlagak kononnya serba tahu dan perasan kononnya masih relevan serta disanjung rakyat.

Wawancara penuh bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim | SKOP


Wawancara eksklusif bersama Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) yang mengupas pelbagai isu termasuk kenaikan harga barang, kos sara hidup, kerjasama politik menjelang PRU15, serta persiapan KEADILAN menerusi Kongres parti tersebut pada 16 & 17 Julai 2022. Temubual dirakam pada 4 Julai 2022.

SIAPA PULA UNDANG PN MASUK KHEMAH BESAR?



Datuk Marzuki menurut satu wawancara dengan Malaysiakini, berkata walaupun PEJUANG bersetuju dengan strategi itu, ia tidak boleh menerima kepimpinan Anwar Ibrahim. Maknanya jelas. AMANAH tidak berkompromi dalam membawa idea Khemah Besar, iaitu kepimpinan Anwar Ibrahim, sekaligus mengalahkan Barisan Nasional dan Perikatan Nasional yang sehingga hari ini gagal menangani masalah kenaikan kos sara hidup rakyat dan inflasi.

BARU NGAM!ANWAR TOLAK KHEMAH BESAR BINA KEKUATAN PARTI INDUK

BETUL BETUL PUNYA SAKAW NI....


RANIA ZARA MEDINA


Habis tanah di Sarawak ditarah menjadi hak milik sendiri 

Tapi penyokong-penyokong  cakap kekayaan bumi mereka dirompak oleh bumi Malaya.. kena kenal pasti perompak betol-betul  dulu ni 

 



Edisi Siasat

  · 

SENARAI HARTA YG DI MILIKI OLEH Taib Mahmud.

1. 750 hektar … di Sungai Lubai Tengah, Limbang Srwk Plantations Entiti perniagaan ini tlh diswastakn, 60% pegangan saham dimiliki olh Hamid Sepawi (sepupu Taib) & Hasmi b Hasnan.

2. 4,400 hektar … di Sungai Medalam, Lawas Celerity Design Sdn Bhd – Abu Bekir Taib (anak Taib Mahmud).

3. 9.000 hektar … di Batang, Limbang Future Atmosphere Sdn Bhd Abu Bekir Taib.

4. 11,000 hektar di Ulu Medamit, Limbang – Dataran Aras Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.

5. 3,000 hektar … di Tinjar,Miri – Amazing Green Sdn Bhd – Teresa Toyad (keluarga Taib yg berkahwin dgn bekas Setiausaha Kerajaan Negeri) & CEO kpd SCORE Wilson Baya Dandot.

6. 750 hektar … di Jalan, Miri.

7. 2,000 hektar … di lokasi penting lapangan trbang, Miri – Kumpulan Parabena Sdn Bhd & Mesti Bersatu Sdn Bhd Taib Mahmud & Raziah Mahmud.

8. 500 hektar … di Sungai Sibuti, Miri – Premium Haven Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.

9. 5,000 hektar … di Sungai Teru & Batang Baram – Essential Straits Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.

10. 1,100 hektar di Sungai Karap Umpama Mantap Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.

11. 10,000 hektar di Lot 1208 Sungai Karap – Abu Bekir Taib.

12. 50 hektar … di Jalan Tusan, Sibuti – Ukiran Mantap Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.

13. 4,000 hektar di Sungai Bok, Tinjar – Log Oak Promotion Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.

14. 4,500 hektar di Sungai Tutoh Syarikat Radiant Lagoon – Abu Bekir Taib.

15. 5,000 hektar di Sungai Karap & Sungai Kulak – Amgreen Gain Sdn Bhd – Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).

16. 50 hektar … di Sungai Karabungan, Niah – Hamid Sepawi (sepupu Taib) & Hasmi b Hasnan.

17. 31,000 hektar … tanah NCR di Long Lamai – Merawa Sdn Bhd (anak syarikat Samling Global).

18. 2,600 hektar di Jalan Setium – Mega Bumimas Sdn Bhd (anak syarikat Ta An – Hamed Sepawi (sepupu Taib).

19. 10,000 hektar di Similajau – Sahua Enterprise Sdn Bhd – Mohamid Morshidi bin Abdul Ghani (Setiausaha BN Sarawak).

20. 4,500 hektar … di Similajau – Derawan Sdn Bhd – Mohamid Morshidi bin Abdul Ghani (Setiausaha BN Sarawak).

21. 15,000 hektar … tanah NCR kaum Penan di Ba Jawi Samling Plywood (Miri) Sdn Bhd.

22. 1,600 hektar … di Setuan – Hasmi Hasan (proksi Taib).

23. 10,000 hektar di Sungai Takan & Ulu Sungai Nyatak, Tatau – Ikrar Bumi Sdn Bhd Elia Geneid (anak saudara Taib).

24. 8,000 hektar … di Balingian (sebahagian besar kawasan ini asalnya adalah hutam simpan Setuan Besar) – Saradu Plantations Sdn Bhd, Organic Treasure Sdn Bhd & Kumpulan Parabena Sdn Bhd – Raziah Mahmud (adik Taib) & Robert Geneid (ipar Taib).

25. 10,000 hektar … di Ulu Mukah – Sarawak Plantations Entiti perniagaan ini telah diswastakn, 60% pegangan saham dimiliki olh Hamid Sepawi (sepupu Taib) & Hasmi b Hasnan.

26. 5,000 hektar … di Mukah – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) & LCD (pengerusinya ialah Taib Mahmud).

27. 5,000 hektar di Sungai Bawan – Palmlyn Sdn Bhd Taib Mahmud & Arip Mahmud.

28. 13,000 hektar di Sungai Bawan Golden Star Ace Sdn Bhd – Taib Mahmud & Arip Mahmud.

29. 4,000 hektar di Sungai Sikat, Mukah – Bella Magic Sdn Bhd – Abu Bekir Taib.

30. 5,000 hektar di Kenyana Rajah Mutiara Sdn Bhd Taib Mahmud & Arip Mahmud.

31. 2,000 hektar di Loba Kabang – Victoria Square Development Sdn Bhd Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).

32. 2,050 hektar di Penasu Igan – Victoria Square Development Sdn Bhd Ibrahim Mahmud (abang/adik Taib).

33. 5,000 hektar di Antara Batang, Oya & Batang Mukah – Kub Sepadu Sdn Bhd – Hamid Sepawi (sepupu Taib).

34. 10,500 hektar di Sungai Retus – Hariyama Sdn Bhd Taib Mahmud & Arip Mahmud.

35. 768 hektar … di Pasai Siong, Sungai Retus – Masretus Oil Palm Plantation Sdn Bhd Ibrahim Mahmud(abang/ adik Taib), Yahya bin Ibrahim (anak saudara Taib) & Mahmud bin Ibrahim (anak saudara Taib).

36. 400 hektar … di Tulai Meradong – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) & LCD(pengerusinya ialah Taib Mahmud).

37. 2,000 hektar … di Batang Lebaan, Sibu – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) & LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).

38. 100 hektar … di Sungai Lengan, Sibu – Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) & LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).

39. 600 hektar … di Sungai Melayu, Meradong – Sarawak Plantations – Entiti perniagaan ini telah diswastakan, 60% pegangan saham dimiliki olh Hamid Sepawi (sepupu Taib) & Hasmi b Hasnan.

40. 1,113 hektar di Batang Lassa – Europalm Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) – Hamid Sepawi (sepupu Taib).

41. 1,500 hektar … di Jin Matu, Daro – Europalm Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) Hamid Sepawi (sepupu Taib).

42. 90 hektar … di Kampung Tebang, Batang Lassa,Daro – Multi Maximum Sdn Bhd (anak syarikat Ta Ann Holdings) Hamid Sepawi (sepupu Taib).

43. 15,000 hektar di Pulau Bruit – Eastern Eden Sdn Bhd & Poh Zhen Sdn Bhd – Arip Mahmud (abang/adik Taib), Ali Mahmud (abang/adik Taib) & Azerina Mohd Arip (ipar Taib).

44. 7,700 hektar di Paloh Delta Padi Sdn Bhd (Taib Mahmud) & LCDA (pengerusinya ialah Taib Mahmud).

 

(function() { var d = document, w = window; w

PH-BN AKAN JADI GABUNGAN BESAR – ZAHID HAMIDI

  Kerajaan Perpaduan dibentuk Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) diyakini terus menjadi gabungan besar yang tidak akan berakhir ...