Anwar minta rakan biarkan belanjawan lulus dulu*...


Azhar Archil


Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata dia telah meminta Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng untuk tidak melakukan undi belah bahagi pada Belanjawan 2021 hari ini.

Ini kerana kata Anwar, dia tidak mahu dilihat menolak insentif baru yang diumumkan oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Namun, Anwar berikrar pihaknya akan meminta undi belah bahagi diadakan semasa peringkat jawatankuasa ketika anggota parlimen membahaskan perbelanjaan setiap kementerian.

Menjelaskan tindakannya setelah mengadakan pertemuan dengan Ahli Parlimen Pakatan Harapan, Anwar berkata gabungan itu tetap menentang belanjawan yang dibentangkan Perikatan Nasional (PN).

Ini kerana isu utama seperti perbelanjaan "tidak realistik" belum dijawab oleh Zafrul, katanya.

"Tetapi apa yang dilakukannya adalah mengumumkan geran dan elaun tambahan untuk barisan depan, petani, nelayan dan lain-lain.

"Itu menjadikan isu ini sulit. Saya tidak mahu dilihat mengabaikan fakta bahawa menteri telah mengambil beberapa langkah, yang lebih diterima oleh rakyat.

"Walaupun Lim dan Mohamad mempunyai pandangan yang kuat, saya merayu mereka, berikan tugas itu, buat masa ini kita harus biarkan (belanjawan) terus berjalan," katanya kepada wartawan di lobi Dewan Rakyat hari ini.

Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa keputusan Anwar untuk tidak melakukan undi belah bahagi dibuat pada saat-saat akhir.

Berikutan itu berlaku satu pertemuan selama dua jam mengenai perkara itu yang dikatakan berlangsung 'panas'.

"Ia ambil masa lama sebab mereka (MP) sama ada hentam atau pertahankan dia (Anwar)," kata seorang ahli Parlimen Harapan yang hadir dalam mesyuarat itu.

"Keputusan Anwar jadikan semua orang berada dalam posisi yang sangat sulit," katanya.

Sumber berkata Presiden Amanah, Mohamad "geram dan kecewa" terhadap presiden PKR itu, manakala DAP "sangat tidak senang" dengan keputusan berkenaan.

Bercakap kepada wartawan, Anwar berkata keputusan hari ini bukan bermaksud Pakatan Harapan akan membenarkan belanjawan diluluskan pada peringkat jawatankuasa atau bacaan kali ketiga nanti.

"Kita telah buat keputusan untuk minta belah bahagi

"Seandainya beberapa kementerian bercanggah dengan pendirian kita dalam pengurusan kerajaan baik, penyelewengan, soal dasar. Ini kita mula dari hari Isnin," katanya.

PH katanya, juga ingin penjelasan lebih terperinci mengenai pengumuman terbaru yang dibuat oleh menteri kewangan hari ini.

Hari ini, Zafrul mengumumkan beberapa perubahan, termasuk meluaskan pengeluaran Akaun 1 KWSP kepada semua pencarum yang terjejas pendapatan tahun ini.

Terdahulu, Umno turut menuntut perkara itu dan membayangkan akan menolak belanjawan jika ia tidak dipenuhi.

Zafrul turut mengumumkan bahawa peruntukan untuk Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) akan dikurangkan. Perinciannya akan dimaklumkan di peringkat jawatankuasa.

Sementara itu, ketika ditanya sama ada dia mempunyai cukup majoriti di Dewan Rakyat, Anwar berkata: *"Kita akan menyentuh soal itu bila tiba masanya (we will cross it at the right time)"*.


KENA FIKIR SEBELUM BERTINDAK


Rezial mohd Nordin

 Dap 42

Pkr 38

Amanah 11

Warisan 8

Muda 1

Bebas maszlee 1

PBS 2

Pujawang 4


Total 107 je.


Kalau semua undi menolak sekalipun, tetap PN akan menang sebab numbers mereka lebih ramai setelah umno buat keputusan menyokong budget. Malah, kuli najib zahid yg dikatakan akan menolak budget pun x bangun minta undian belah bahagi dijalankan.

Jadi mungkin sebab itu DAP dan PKR sepakat utk tidak minta undian belah bahagi dijalankan.

PN ada 114 MP, kalau tolak MP Gerik, masih ada 113 MP.

Jadi bg aku, bangun minta undian belah bahagi dijalankan atau tidak, tak membawa apa-apa perubahan.

*ada dengar tak umno memekak-mekak kata " sape tolak budget adalah pengkhianat rakyat dan langgar nasihat ydpa"? So buat apa nak terus burukkan nama pembangkang kalai dah tahu x blh nak kalahkan PN melalui undian belah bahagi? 


Smart move from DAP & PKR

ANWAR MINTA RAKAN BIARKAN BELANJAWAN LULUS DULU SUPAYA WALAUN PANCUT AWAL…


Bob Kelanang


KOH KOH KOH… JILAKER!! 


Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata dia telah meminta Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng untuk tidak melakukan undi belah bahagi pada Belanjawan 2021 hari ini.

Ini kerana kata Anwar, dia tidak mahu dilihat menolak insentif baru yang diumumkan oleh Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz.

Namun, Anwar berikrar pihaknya akan meminta undi belah bahagi diadakan semasa peringkat jawatankuasa ketika anggota parlimen membahaskan perbelanjaan setiap kementerian.

Menjelaskan tindakannya setelah mengadakan pertemuan dengan Ahli Parlimen Pakatan Harapan, Anwar berkata gabungan itu tetap menentang belanjawan yang dibentangkan Perikatan Nasional (PN).

Ini kerana isu utama seperti perbelanjaan "tidak realistik" belum dijawab oleh Zafrul, katanya.

"Tetapi apa yang dilakukannya adalah mengumumkan geran dan elaun tambahan untuk barisan depan, petani, nelayan dan lain-lain.

"Itu menjadikan isu ini sulit. Saya tidak mahu dilihat mengabaikan fakta bahawa menteri telah mengambil beberapa langkah, yang lebih diterima oleh rakyat.


"Walaupun Lim dan Mohamad mempunyai pandangan yang kuat, saya merayu mereka, berikan tugas itu, buat masa ini kita harus biarkan (belanjawan) terus berjalan," katanya kepada wartawan di lobi Dewan Rakyat hari ini.


Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa keputusan Anwar untuk tidak melakukan undi belah bahagi dibuat pada saat-saat akhir.

Berikutan itu berlaku satu pertemuan selama dua jam mengenai perkara itu yang dikatakan berlangsung 'panas'.

"Ia ambil masa lama sebab mereka (MP) sama ada hentam atau pertahankan dia (Anwar)," kata seorang ahli Parlimen Harapan yang hadir dalam mesyuarat itu.

"Keputusan Anwar jadikan semua orang berada dalam posisi yang sangat sulit," katanya.

Sumber berkata Presiden Amanah, Mohamad "geram dan kecewa" terhadap presiden PKR itu, manakala DAP "sangat tidak senang" dengan keputusan berkenaan.

Bercakap kepada wartawan, Anwar berkata keputusan hari ini bukan bermaksud Pakatan Harapan akan membenarkan belanjawan diluluskan pada peringkat jawatankuasa atau bacaan kali ketiga nanti.

"Kita telah buat keputusan untuk minta belah bahagi

"Seandainya beberapa kementerian bercanggah dengan pendirian kita dalam pengurusan kerajaan baik, penyelewengan, soal dasar. Ini kita mula dari hari Isnin," katanya.

PH katanya, juga ingin penjelasan lebih terperinci mengenai pengumuman terbaru yang dibuat oleh menteri kewangan hari ini.

Hari ini, Zafrul mengumumkan beberapa perubahan, termasuk meluaskan pengeluaran Akaun 1 KWSP kepada semua pencarum yang terjejas pendapatan tahun ini.

Terdahulu, Umno turut menuntut perkara itu dan membayangkan akan menolak belanjawan jika ia tidak dipenuhi.

Zafrul turut mengumumkan bahawa peruntukan untuk Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) akan dikurangkan. Perinciannya akan dimaklumkan di peringkat jawatankuasa.

Sementara itu, ketika ditanya sama ada dia mempunyai cukup majoriti di Dewan Rakyat, Anwar berkata: "Kita akan menyentuh soal itu bila tiba masanya (we will cross it at the right time)".

Jangan rai terlalu awal, Belanjawan boleh ditolak peringkat jawatankuasa, kata Anwar

 

PETALING JAYA: Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mengingatkan Ahli Parlimen pemerintah supaya jangan meraikan ‘kemenangan’ terlalu awal, kerana Belanjawan 2021 masih boleh ditolak di peringkat jawatankuasa, walaupun lulus di peringkat dasar.

Anwar berkata keputusan majoriti pembangkang untuk tidak menyokong cadangan mengadakan undian secara belah bahagi hari ini kerana tidak mahu mengganggu Belanjawan 2021 di peringkat awal, memandangkan masih terdapat proses yang perlu dilalui.

Anwar mengingatkan Belanjawan 2021 masih boleh ditolak pada bacaan dan perbahasan seterusnya sekiranya ia masih tidak memenuhi aspirasi rakyat.

“Masih terlalu awal untuk mereka merayakan berlebihan, walhal yang kita fikirkan ini bukan soal kemenangan politik tetapi kemenangan rakyat dan kebajikan rakyat,” katanya.

“Kita ambil keputusan untuk tidak (undi) berbelah bahagi, (kerana) tidak mahu ganggu di peringkat awal.

“Hal ini kerana ada gambaran tidak tepat dalam kalangan rakyat, kalau kita tolak sepenuhnya, ia akan menyebabkan terjejasnya gaji penjawat awam, elaun buat petugas barisan hadapan dan kemudahan lain serta bantuan rakyat,” katanya di Parlimen, hari ini.

Terdahulu, Dewan Rakyat meluluskan RUU Perbekalan 2021 di peringkat dasar melalui undian suara selepas sebahagian besar Ahli Parlimen, termasuk pembangkang tidak menyokong cadangan undian secara belah bahagi.

Yang di-Pertua Dewan Rakyat mengumumkan perkembangan itu selepas mendapati majoriti suara Ahli Parlimen menyokong Belanjawan 2021.

Sebaliknya, Anwar menegaskan pada minggu hadapan, semasa perbahasan di peringkat jawatankuasa dan bacaan RUU Perbekalan peringkat ketiga, blok pembangkang akan menolak Belanjawan 2021 sekiranya ia tidak memenuhi aspirasi rakyat.

“Minggu depan kita akan bertarung dengan lebih sengit kerana kita akan dengar perincian. Ini hanya pusingan pertama, perbahasan lebih teliti akan dilakukan di peringkat jawatankuasa bermula Isnin depan. Kita akan ambil keputusan untuk undi belah bahagi.

“Ia sekiranya beberapa kementerian bercanggah dengan pendirian kita dalam soal pengurusan kerajaan, penyelewengan, peruntukan untuk Jasa.

“Ini kita akan teruskan pada Isnin. Kita menolak belanjawan ini dari segi prinsipnya,” katanya.

Tambahnya, beberapa isu membabitkan elaun untuk petugas barisan hadapan, bantuan bagi rakyat miskin seperti kelompok petani dan nelayan tidak dihiraukan kerajaan dan perkara inilah yang akan dibawa semasa perbahasan di peringkat jawatankuasa.

Perbahasan Belanjawan 2021 akan diteruskan ke peringkat jawatankuasa. Pusingan undian seterusnya akan menyaksikan sama ada belanjawan tersebut diluluskan dengan sebarang pindaan atau sebaliknya.

Difahamkan pentadbiran Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memenuhi dua tuntutan Barisan Nasional (BN) sebelum ini, iaitu melanjutkan moratorium ke atas pembayaran pinjaman bank dan membolehkan pencarum mengeluarkan sehingga RM10,000 daripada Akaun 1 KWSP.


LIVES Isu

UMNO Sedia Untuk Bekerjasama Dengan PKR?

TIDAK BENAR DAKWAAN IANYA DILULUSKAN

 AMIN AHMAD


PARLIMEN | Tidak benar dakwaan Belanjawan 2021 sudah lulus. Bacaan ketiga hanya pada 17 Disember 2020. Selepas ini penelitian di peringkat jawatankuasa. Kita tunggu Menteri Kewangan kemuka pindaan-pindaan yang beliau umum tadi juga.

VIDEO SIDANG MEDIA PH : Belanjawan LULUS, Apa Kata Dato' Seri Anwar Ibrahim

(Dewan Gempar) Dewan Rakyat Kecoh Sebelum Belanjawan 2021 Diluluskan Di ...

APA DISEBALIK PENGUNDIAN DAN SOKONGAN PEMBANGKANG

 

Secara ringkas: tuntutan-tuntutan asas yang diminta oleh PH diterima (meskipun tidak 100%), maka penolakan Bajet di peringkat dasar susah dipertahankan. 

Difikirkan bahawa perkara-perkara yang tidak dapat diterima di dalam Bajet lebih sesuai dilawan satu persatu (properly targeting each issue) di peringkat Jawatankuasa bermula Isnin ini.

. Tuntutan ramai spt pengeluaran KWSP dah dipersetujui. Jika bantah peringkat ni,  ramai pekerja marah. (8juta org tu).





DUA SEBAB MENGAPA HANYA 13 ORANG SAHAJA AHLI PARLIMEN BANGUN UNTUK UNDI BELAH BAGI BAJET DI PARLIMEN


Oleh: Isham Jalil


PERTAMA ialah Mahathir. Ahli-ahli Parlimen PKR dan DAP tidak lagi menyokong Mahathir. 

Mahathir kini seperti kera sumbang, hanya disokong oleh anaknya dan 11 ahli Parlimen PAN.

KEDUA ialah Anwar. Dia tahu tanpa sokongan UMNO maka dia tidak akan cukup ahli Parlimen untuk menang dalam undian Bajet tersebut. 

Jika dia dan ahli-ahli Parlimen PKR bangun untuk undi belah bagi sekali pun, ia adalah suatu langkah yang sia-sia dan memalukan.

Oleh itu elok dia malukan Mahathir saja dengan tidak bangun apabila Mahathir bangun.


ISHAM JALIL

26 November 2020


https://www.facebook.com/220524935369705/posts/866733870748805/?d=n



SABAR DAN TENANG THE ART OF WAR...


Faezuddin Puad

1. Makluman awal diterima berhubung insiden dalam Dewan Rakyat tadi ada kaitan dengan strategi politik.


2. Apabila melibatkan strategi, sudah tentu ianya tak boleh diberitahu kepada umum. Analogi mudah, tidak ada polis yang akan beritahu kepada umum cara tangkapan atau bila masa dan tarikh mereka mahu tangkap penjenayah. 


3. Urusan perjalanan Belanjawan 2021 untuk diluluskan sepenuhnya masih panjang dan berliku. 


4. Selepas ini akan ada sesi undian untuk setiap kementerian. Mungkin pada hemat PH tidak semua perlu ditolak. Mungkin ada yang boleh dipersetujui dan ada yang perlu diperbaiki.


5. Dalam masa sama, kita percaya usaha untuk kembalikan mandat rakyat masih diteruskan PH.


6. Justeru, strategi perlu disusun rapi dan teratur. Jangan sampai bocor ke tangan musuh. 


7. Lalu, masih terlalu awal untuk kita nilai semuanya. Sabar dan tenang.



 

KENAPA KITA PULA PERLU MEMOHON

 

Eng Huat Koh

Lanjutan dari penjelasan berhubung saranan membuat Pilihan Samada Moratorium atau Pengurangan Ansuran


Sehubungan dengan pencerahan  tersebut, berikut diperturunkan rumusan berhubung pihak yang mendapat keuntungan atau kerugian hasil dari perlaksanaan Moratorium atau Pengurangan Ansuran Bulanan seperti dibawah :-


1) Moratorium :-


a) Pinjaman berbentuk Sewa Beli (pinjaman kenderaan) di mana kadar bunga tetap dikenakan - PEMINJAM UNTUNG dan bank kurang untung sebab terikat dgn perjanjian sewa beli dan Moratorium tidak membenarkan penggenaan denda lewat utk tempoh tersebut.


b) Pinjaman berbentuk Housing Loan dimana kadar bunga berasaskan baki pinjaman berkurangan - BANK UNTUNG sebab dimasa Moratorium kadar bunga masih dikenakan cuma penggantungan ansuran dan tak boleh caj denda lewat sahaja dimasa tempoh Moratorium 


2) Pengurangan ansuran bulanan - Bank UNTUNG SEPENUHNYA sebab boleh caj kadar bunga utk tempoh perlanjutan pinjaman dan denda lewat kiranya bayaran ansuran tidak dibuat 


Persoalannya 


1. Kenapa rakyat diarah hubungi bank utk membuat pilihan?


2. Kewajaran membuat pilihan walaupun sebenarnya yg diusul adalah lanjutan Moratorium utk tempoh masa 3 bulan mahupun 6 bulan. Menampakkan badan pengawasan bank tidak tahu membuat pilihan yg terbaik utk peminjam🤦‍♂️atau memberi ruang kpd pihak bank utk mempengaruhi peminjam kepada pilihan yg tidak diusulkan - Pengurangan Ansuran Bulanan


3.Sepatutnya bank diarah utk mempertimbangkan ketidak bolehan mengenakan kadar bunga atau pd kadar bunga asas utk perlanjutan Moratorium ke atas pinjaman perumahan spt mana pinjaman sewa beli 


4.Kenapa utk peminjam B40 sahaja? Bukankah wabak pandemik ini memberi kesan terhadap setiap golongan masyarakat?


5. Kenapa BNM yg fungsi utamanya sbg badan pengawasan perbankan bertindak spt jurucakap bank tanpa mempedulikan obligasi sosial rakyat terkesan.



DILULUSKAN TETAPI PN BELUM SELAMAT.

 BELANJAWAN 2021DILULUS

Selepas Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mengumumkan pelbagai peruntukan tambahan termasuk kebenaran mengeluarkan wang dari Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) seperti yang dituntut pelbagai pihak belanjawan 2021 yang menarik perhatian ramai sejak beberapa hari lalu, akhirnya diluluskan melalui undi suara di Dewan Rakyat hari ini.

Cubaan Mahfuz Omar (PH-Pokok Sena) yang mahu pengundian dibuat secara en bloc tidak kesampaian apabila cadangan itu gagal mendapat sokongan sekurang-kurangnya 15 ahli parlimen. Ketika semakan dibuat kakitangan Dewan Rakyat hanya 13 ahli parlimen yang berdiri untuk menyokong cadangan Mahfuz.

Pengundian hari ini adalah kekangan pertama yang perlu dilalui belanjawan kerajaan Perikatan Nasional itu. Selepas ini ia akan dibawa ke peringkat jawatankuasa untuk dibahaskan sebelum ia sekali lagi diundi sebelum diluluskan. 



ANWAR AKAN TETAP AKAN JADI PM?


SUBSIDI HARGA PADI DIKURANGKAN, PETANI SENSARA


AHLI POLITIK TERLIBAT ‘PENGANTARA’ BAWA MASUK PEKERJA ASING


DARURATKAH MALAYSIA PETANG INI?

 

Jika tiada sebarang halangan, pengundian peirngkat dasar Belanjawan 2021 akan diadakan petang ini.

Ia dijadualkan selepas Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz menyampaikan penggulungan pada jam 2.00 petang.

Dua kemungkinan akan berlaku dalam pengundian petang ini – Belanjawan 2021 diluluskan atau ditolak.

Sama ada ditolak atau diluluskan, ia banyak bergantung kepada intipati penggulungan oleh Tengku Zafrul nanti.

Sebagaimana disebut dalam perbahasan sebelum ini, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menyatakan, blok pembangkang hanya akan memberi sokongan terhadap belanjawan jika beberapa syarat yang dituntut dipenuhi oleh kerajaan.

Syarat yang diminta ialah pengeluaran KWSP maksimum RM10 ribu, lanjutan moratorium pinjaman bank selama enam bulan lagi, pembatalan dana RM85.5 juta untuk Jasa serta RM8.5 juta untuk NGO politik, Penggerak Komuniti Negara.

Bagi BNBBC yang dipengerusikan Najib Razak yang mana keanggotaannya seramai 23 Ahli Parlimen BN, tuntutan mereka khusus berkaitan pengeluaran KWSP dan moratorium pinjaman bank.

Najib secara terbuka dalam perbahasannya menegaskan, tanpa syarat itu dipenuhi oleh kerajaan, BNBBC akan menolak Belanjawan 2021.

Kata beliau, jika kerajaan boleh mengisytiharkan PKPB berkali-kali, tiada sebab moratorium tidak boleh dilanjutkan dan pengeluaran wang KWSP dibenarkan.

Dalam erti kata lain, undi BN adalah bergantung kepada sama ada kerajaan sedia memenuhi tuntutan yang diminta itu atau sebaliknya.

Jika kerajaan tetap dengan pendirian seperti sekarang, BNBBC hampir pasti akan bersama blok pembangkang menolak belanjawan.

Apabila belanjawan ditolak, kerajaan PN pimpinan Muhyiddin Yassin dikira jatuh dengan sendirinya.

Ia juga menjadikan buat pertama kali dalam sejarah sebuah kerajaan dijatuhkan melalui penolakan terhadap belanjawan.

Meski demikian, sekiranya belanjawan ditolak, Muhyiddin masih ada tiga pilihan – meletak jawatan bersama kabinetnya, memohon pembubaran Parlimen bagi diadakan PRU atau mengisytiharkan darurat.

Ramai yang menjangka, dua pilihan pertama iaitu meletak jawatan dan membubarkan Parlimen bukan merupakan pertimbangan yang ada dalam pemikiran Muhyiddin ketika ini.

Muhyiddin dikatakan tidak mungkin meletak jawatan kerana ia tentu akan dibantah oleh dua orang kanannya dalam kerajaan, Azmin Ali dan Hamzah Zainudddin.

Meletak jawatan untuk memberi laluan pembentukan kerajaan baru bukan saja bererti masa depan Muhyiddin berakhir, tetapi juga merupakan penamat kepada karier politik dua orang kanannya itu.

Lebih-lebih lagi bagi Azmin, kehilangan kuasa adalah detik yang paling ditakutinya, terutama kemungkinan beliau akan didakwa berkaitan “video Haziq”.

Begitu juga dengan memohon pembubaran Parlimen, ia dikatakan bukan menjadi pilihan Muhyiddin kerana Yang Dipertuan Agong dipercayai tidak akan memberi perkenan terhadap perkara itu berikutan wabak Covid19 masih lagi di tahap membimbangkan sekarang ini.

Lagi pula, kalau pun pembubaran Parlimen diperkenankan, ia tetap memberi kesukaran kepada Bersatu untuk berlawan dalam pilihanraya semula nanti.

Ini kerana, walaupun Pas merupakan komponen PN, tetapi parti itu juga bermuafakat bersama UMNO dalam MN dan kiranya kedudukan Bersatu dilihat lemah serta tidak memungkinkan ke arah kemenangan, tidak mustahil Pas lebih memilih UMNO berbanding Bersatu.

Dengan yang demikian, pilihan yang paling mungkin diambil Muhyiddin kiranya belanjwan ditolak ialah mengisytiharkan darurat dengan beliau boleh terus kekal mengetuai kerajaan untuk suatu tempoh tertentu sebelum PRU15 diadakan.

Melalui tempoh tertentu yang ada itu nanti, Muhyiddin dipercayai akan menggunakan segala peluang tersebut untuk mengukuhkan kedudukan Bersatu dan mencari rakan yang benar-benar sanggup bersamanya untuk menghadapi PRU15.

Maka, apakah petang ini negara akan diisytiharkan darurat?

Apakah Agong akan memperkenankan darurat kali ini setelah baginda pernah menolaknya sebelum ini?

Sekali lagi, kebijaksanaan Agong amat-amat diharapkan oleh seluruh rakyat Malaysia. (Shahbudindotcom 26/11/2020)

Malaysia hilang hala tuju dalam pembangunan tenaga boleh baharu?

 

Oleh Wong Kah Woh

(Ahli Parlimen Ipoh Timor dan mantan Pengerusi SEDA)

Saya telah menerima jawapan daripada Kementerian Tenaga dan Sumber Asli (KeTSA) bertarikh 10.11.2020 yang menyatakan kementerian sedang mengkaji semula sasaran 20 peratus tenaga boleh baharu (TBB) menjelang 2025 dan hendak menetapkan satu sasaran TBB yang lebih inklusif. 

Ini adalah amat mengejutkan dan jelas Malaysia di bawah pemerintahan Kerajaan PN telah hilang hala tuju dalam pembangunan TBB.

Sebelum ini, Kerajaan PH telah menetapkan sasaran peningkatan TBB dalam penjanaan elektrik ke 20 peratus menjelang tahun 2025, tidak termasuk penjanaan hidro besar yang melebihi 100 megawatt

Sasaran ini, antara lain, dapat membantu dalam penurunan pelepasan karbon negara dan berpotensi untuk menjana RM33.2 bilion pelaburan dan 100,000 peluang pekerjaan baharu.

Kerajaan PN tidak mempunyai kemahuan politik untuk membangunkan sektor TBB di Malaysia dan jawapan dari KeTSA tersebut menunjukkan Kerajaan PN seolah-olah mengaku kalah sebelum masuk medan perang, walaupun kita masih ada masa empat tahun untuk mencapai sasaran 20 peratus yang ditetapkan.

Sekiranya KeTSA tidak mempunyai idea baharu, sekurang-kurangnya ia boleh meneruskan hala tuju MESTECC yang telah ditetapkan sebelum ini.

Antaranya, Renewable Energy Transition Roadmap (RETR) yang merupakan usahasama jabatan-jabatan seperti Sektor Tenaga MESTECC, SEDA, Suruhanjaya Tenaga (ST) dan pemegang kepentingan industri terbabit telahpun dimuktamadkan sejak bulan Februari 2020 yang lepas dan sedia untuk dilancarkan pada bulan April 2020.

Namun, tiada sebarang perkembangan untuk pelancaran RETR setelah pengambilalihan pemerintahan oleh Kerajaan PN. Kita juga tidak nampak apa-apa usaha baharu dalam sektor pembangunan TBB diumumkan oleh Kerajaan PN. Apa yang sudah berlaku?

Pada masa yang sama, atas kegagalan pemerintahan Kerajaan PN dalam memahami keperluan industri, pemain industri TBB juga berasa kehilangan hala tuju dan keyakinan apabila tiada apa-apa pengumuman oleh Kerajaan PN berkenaan dengan rancangan pasca-NEM 2.0 (Net Energy Metering 2.0).

Pemerintahan PH sebelum ini telah memperkenalkan konsep “1 to 1 off-set” yang lumayan dalam NEM 2.0 dan membawa pengambilan kuota NEM yang besar dalam masa 2 tahun kebelakangan ini.

Laman sesawang SEDA menunjukkan hampir 400 megawatt kuota NEM telah dipenuhi dan ini bermaksud lebih 95 peratus kuota yang dipenuhi ini adalah hasil daripada konsep baharu di bawah NEM 2.0.

NEM 2.0 akan tamat tempohnya pada 31.12.2020 dan sehingga kini, industri masih sedang menunggu jawapan sama ada NEM 3.0 akan diperkenalkan dan sama ada ia akan meneruskan pulangan “1 to 1 off-set” seperti dalam NEM 2.0. Kelewatan ini telah menyebabkan pelabur dan pemain industri telah hilang keyakinan.

Kerajaan PH telah meletakkan segala usaha di atas landasan yang betul dan Kerajaan PN hanya perlu memastikan prestasi pelaksanannya. Namun, Kerajaan PN nampaknya bersikap lebih cenderung untuk mematikan polisi-polisi baik tersebut. 



KAH.....SELUAQ DALAM GANTUNG KAT POKOK PUN DIA BOLEH SAPU.GADUH NGAN NETIZEN KEMUDIAN NAK SAMAN....ADOIIII CAM BUDAK BUDAK.


AHMAD MUNIR




Dulu masa dia jadi KM melaka, geng ameno kata kalau tiang letrik dipakaikan skirt dan letak makeup, mamat ni akan bedal jugak 😄


 Image may contain: 1 person, text that says "8:18 4G Replies 2d Like Reply 4 Author Rahim TambyChik Sheikh Azhar Sheikh Ahmad Jam Rolex tak penting sahabat berbanding dgn pelakon yg terlibat didlm video ini... 8m Like Reply Sheikh Azhar Sheikh Ahmad Rahim TambyChik jam Rolex itukan bukti jangal tan sri...orang sakit tulang belakang boleh dayung mcm orang muda ke tan Sri...lain lah tan Sri..bohsia muda jadi makanan.. soalan buat tan Sri..video black and white Ni tahun 70an bolehlah nak kencing rakyat... 4m Like Reply Replying to Rahim TambyChik Cancel Rahim TambyChik GIF"

Menteri KPKT tubuh NGO untuk kepentingan politik?


Oleh Wong Kah Woh

(Ahli Parlimen Ipoh Timor)

Baru tadi, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan YB Zuraidah Kamaruddin telah menjawab berkenaan dengan peruntukkan sejumlah RM8.6 juta pada tahun 2021 kepada Penggerak Komuniti Tempatan (PeKT). Beliau telah mengaitkan PeKT dengan Dasar Komuniti Negara yang dilancarkan pada Februari 2019.

Beliau menyatakan program-program yang dilaksanakan di bawah Dasar Komuniti Negara dan bagaimana PeKT akan memainkan peranan dalam pelaksanaan program-program tersebut.

Jawapan Menteri KPKT merupakan suatu jawapan yang putar belit dan tidak langsung menyentuh berkenaan dengan isu pokok iaitu kepentingan politik dalam perkara ini.

Dua minggu yang lepas, saya telah menerima jawapan daripada Menteri KPKT yang mana Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM2.6 juta pada tahun 2020 untuk tujuan PeKT di 3 Negeri yang diperintah oleh Pembangkang. Sejumlah 261 ahli PeKT yang melibatkan 46 buah Kerajaan Tempatan telah dilantik.

Sekiranya tujuan utama PeKT adalah untuk membantu dalam pelaksanaan Dasar Komuniti Negara seperti yang didakwa oleh Menteri KPKT, beliau perlu menjawab soalan-soalan pokok seperti berikut yang tidak terjawab:-

(1)         Samaada pelantikan Ahli-Ahli PeKT merupakan lantikan politik semata-mata?

(2)         Samaada KPKT tidak mempunyai keyakinan dan kepercayaan ke atas Kerajaan Tempatan di Negeri-Negeri yang diperintah oleh pihak Pembangkang dalam melaksanakan Dasar Komuniti Negara?

(3)         Samaada KPKT tidak berhasrat untuk melaksanakan program di bawah Dasar Komuniti Negara, atau KPKT berpendapat program-program tersebut adalah tidak perlu di Negeri-Negeri yang diperintah Kerajaan PN, memandangkan tidak ada seorang pun ahli PeKT dilantik?

Jelas, Menteri KPKT hanya cuba memutarbelitkan fakta dalam isu penubuhan PeKT dan cuba untuk melindungi fakta sebenar bahawa ia adalah bertujuan politik semata-mata.

Peruntukkan sebanyak RM8.6 juta kepada PeKT seperti yang dicadangkan dalam Belanjawan 2021 harus ditarik balik dan digunakan untuk tujuan-tujuan lain yang memanfaatkan rakyat.


Penganalisis ramal Najib, Anwar pemenang besar jika belanjawan ditolak


Seorang penganalisis berkata, Najib Razak (kiri) dan Anwar Ibrahim mungkin sependapat dalam menolak Belanjawan 2021, tetapi untuk mereka bekerjasama ialah perkara lain.

PETALING JAYA: Seorang penganalisis sosiopolitik meramalkan bekas perdana menteri, Najib Razak dan Presiden PKR, Anwar Ibrahim akan menjadi “pemenang terbesar” jika Belanjawan 2021 tidak diluluskan di Dewan Rakyat.

Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, Najib akan mendakwa beliau bertindak atas kepentingan rakyat, manakala Anwar berpeluang mengubah kerajaan.

Dalam perbahasan mengenai belanjawan, Najib menuntut kerajaan membenarkan pengeluaran “one-off” sebanyak RM10,000 daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan moratorium pinjaman dilanjutkan 6 bulan sebagai syarat untuk mendapat sokongan Barisan Nasional.

“Beliau dan Umno akan mendakwa belanjawan ditolak kerana perjuangan mereka untuk mendapatkan tawaran terbaik untuk rakyat.

“Anwar dan PKR akan mendapat manfaat kerana mereka kini mempunyai peluang untuk mengubah lanskap politik negara dengan menjatuhkan kerajaan pimpinan Perikatan Nasional,” kata Awang Azman.

Awang Azman Pawi.

Belanjawan memerlukan majoriti mudah untuk diluluskan dan ini akan mencabar kerajaan dengan majoriti tipis, khasnya jika ahli Parlimen Umno bersama ahli Parlimen pembangkang menolaknya.

Awang Azman berkata, kegagalan meluluskan belanjawan akan menjadi undi “tidak percaya” terhadap Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, yang perlu meletak jawatan dan menyebabkan kerajaan pimpinannya tumbang.

Tetapi, katanya, masih ada ruang untuk kerajaan berunding dengan ahli Parlimen bagi mendapatkan sokongan mereka untuk belanjawan itu.

“Berdasarkan situasi Covid-19, Yang di-Pertuan Agong tidak mungkin mengizinkan pilihan raya diadakan dan ini bermakna melantik perdana menteri baru yang mendapat sokongan majoriti.

“Tetapi, walaupun Najib dan Anwar sependapat dalam menolak belanjawan itu, bekerjasama untuk menubuhkan kerajaan ialah perkara lain dan akan bergantung kepada keadaan politik ketika itu.

Seorang lagi penganalisis yang juga bekas pensyarah Universiti Teknologi Malaysia, Azmi Hassan berkata, Najib akan dilihat sebagai pemenang hanya dalam isu KWSP dan moratorium, tetapi masih akan didakwa bermain politik terhadap Muhyiddin.

Katanya, mereka yang menentang belanjawan itu atau berkecuali daripada menyokongnya akan dilihat mendahulukan politik berbanding kebajikan rakyat.

Beliau percaya kerajaan masih mempunyai masa dan mungkin akan berunding dengan ahli Parlimen bagi mendapatkan sokongan mereka untuk meluluskan belanjawan itu.

Katanya, sukar untuk Anwar menubuhkan kerajaan baru, walaupun jika belanjawan ditolak dan Muhyiddin meletak jawatan.

“Umno dan DAP perlu bekerjasama, itu mustahil berlaku.

“Malah, sukar untuk mana-mana ahli Parlimen membukti beliau mempunyai sokongan majoriti.

“Ini sebabnya kenapa ia mungkin berlaku walaupun jika kerajaan tumbang, Muhyiddin masih akan dilantik sebagai PM sementara sehingga pilihan raya boleh diadakan.”


JALAN SENDIRI BUAT DSAI KERANA DUA KALI DIKHIANATI.


 

PT95 a.k.a SETAN Tua dalam wawancara bersama Astro Awani telah MENUDUH DSAI bekali-kali menolak kerjasama meskipun dia sendiri yang isytihar enggan bekerjasama dengan DSAI dan PKR setelah ditolak dari jadi calon PM 6 bulan. PT95 hanya mahu kerjasama dengan Amanah dan DAP sahaja.

 

JIKA BENAR PUN tuduhan itu...tindakan itu masuk akal sebab TIADA MANUSIA WARAS yang akan beri kerjasama setelah DUA kali orang yang sama berBOHONG, KHIANAT, MUNGKIR JANJI, mengecam, mengeji, menghina, memperlekeh dan memfitnah dirinya.

 

Lagi bertambah logik sebab PT95 Tak suka DAP dan Tak suka Anwar, malah pendokong dia setiap hari menghina, mengeji dan mengutuk DSAI. Takkan nak kena suka kat PT95? Ini kerja orang Otak Senget yang tempatnya di Hospital Tanjung Rambutan.

 

Apa sifat-sifat orang MUNAFIK tuan-tuan..???? Tu pun ada PUAK MASAM yang masih sayang dan enggan memusuhi PT95 walau di depan mereka kata "sokong" DSAI, siap bagi SD lagi. Di belakang?? Di belakang, depa guna anai-anai untuk balun, kutuk, hina, keji, fitnah, hantam sama dia la...., tunggu apa lagi?

 

Wallahualam.

- Zus Din

26 November 2020

Youtube link : https://youtu.be/ydyAo0Rs-vU

 

 

JASA JADI J-KOM, PEMBAZIRAN TETAP PEMBAZIRAN


Kerajaan PN terdesak sangat takut kalah undi Belanjawan 2021, kata tokoh wartawan


Kerajaan PN terdesak sangat takut kalah undi Belanjawan 2021, kata tokoh wartawan



(function() { var d = document, w = window; w

PERBAHASAN RANCANGAN MALAYSIA KE 12 OLEH KETUA PEMBANGKANG JAM 12 TENGAHARI 28 SEPTEMER 2021