BUKAN ANWAR TAK BERJIWA BESAR,TAPI ZURAIDA YANG BERJIWA KECIL



Walaupun Anwar Ibrahim telah menyatakan agar hadir mesyuarat PKR, tetapi Zuraidah Kamaruddin – tak reti bahasa agaknya – terus juga mendesak untuk agar Presiden PKR itu sedia bertemu dengan pihaknya secara berasingan untuk mesyuarat perdamaian.
Katanya, Anwar sebagai bakal Perdana Menteri ke-8 perlu berjiwa besar dalam hal ini.
“Kita nak bertemu dengan Anwar dalam mesyuarat rekonsiliasi dan saya ingat Perdana Menteri ke-8 kena berjiwa besarlah,” katanya lagi.
Benarkah Anwar tidak berjiwa besar?
Bolehkah Anwar dikata tidak berjiwa besar hanya kerana menolak mesyuarat rekonsilasi yang dituntut Zuraidah, sebaliknya mahukan beliau, Azmin Ali dan lain-lain hadir mesyuarat PKR?
Dalam hal ini, sebenarnya bukan bermakna Anwar tidak berjiwa besar apabila menolak bertemu dalam mesyuarat berasingan sebagaimana yang dituntut oleh Zuraidah dan Geng Kartel dalam parti itu.
Harus difahami Anwar selaku Presiden PKR adalah menjaga keseluruhan parti dan bukannya puak-puak tertentu saja.
Jika dimulakan melayan apa yang dituntut Zuraidah, sedangkan mesyuarat PKR beliau tak mahu hadir juga, ia adalah duluan yang buruk kepada parti di mana selepas ini mungkin semua orang akan menuntut mesyuarat berasingan juga apabila timbul apa-apa masalah.
Akhirnya ia tentu saja akan menyebabkan mesyuarat MPP dan Biro Politik hilang fungsinya.
Isunya di sini ialah kenapa Zuraidah dan yang lain-lain masih enggan hadir mesyuarat PKR sebagaimana diminta oleh Anwar?
Bukankah mesyuarat MPP PKR dan Biro Politik adalah medan terbaik membincangkan apa juga masalah berkaitan parti?
Yang nyata, dengan keengganan Zuraidah hadir mesyuarat PKR, tetapi tak habis-habis menuntut pertemuan berasingan dengan Anwar, beliaulah yang sebenarnya memiliki jiwa yang kecil.
Jika melalui media macam-macam berani dikatanya mengenai Anwar, mengapa tidak berjiwa besar untuk bercakap secara berdepan dalam mesyuarat?
Ya…Zuraidah memang berjiwa kecil, cuma ego dan kepalanya masih besar tanpa menyedari siapa dirinya dalam PKR berbanding Anwar. (Shahbudindotcom 22/09/2019)


PH AKAN DITOLAK JIKA MAHATHIR TERUS JUAL ASET KHAZANAH




1.Khazanah ertinya harta atau aset. Khazanah Nasional ertinya aset negara. Sebagai ahli parlimen saya minta Kerajaan Persekutuan mencari jalan lain untuk membayar hutang negara sekarang. Jangan cari jalan mudah dengan menjual harta Khazanah Nasional untuk membayar hutang.
2. Pakatan Harapan mengkritik bekas Perdana Menteri Najib dan Barisan Nasional kerana menyebabkan negara memikul beban hutang yang besar akibat rasuah dan salahurus negara. Najib dan BN telah dihukum oleh rakyat kerana itu di dalam Pilihanraya Umum ke-14 pada 9 Mei 2018 yang lalu.
3. Jika Kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Dr Mahathir sekarang menjual harta-harta Khazanah Nasional untuk membayar hutang sehingga negara kehilangan harta, percayalah rakyat yang melihat dan membuka mata akan menghukum PH dalam Pilihanraya Umum akan datang.
4. Jadi apa yang Kerajaan Persekutuan pelu buat sekarang untuk mengelakkan lebih banyak harta Khazanah daripada dijual? Apakah anggota kabinet yang diketuai Perdana Menteri sudah habis idea sehingga terpaksa mengambil jalan menjual harta negara?
5. Saya mohon Perdana Menteri dan kabinet sekarang membawa perkara mustahak ini kepada Parlimen yang akan bersidang pada 7 Oktober 2019. Beri peluang kepada ahli-ahli parlimen dari kedua-dua belah pihak, kerajaan dan pembangkang memberikan idea dan buah fikiran untuk membantu Pihak Eksekutif menangani isu pembayaran hutang negara yang melebihi satu trilion ringgit angkara salah urus kewangan dan ekonomi serta rasuah dan salahguna kuasa kerajaan BN yang lalu.
6. Untuk sementara waktu, hentikan dulu sebarang langkah untuk menjual lagi harta-harta Khazanah Nasional atau lain-lain syarikat milik kerajaan.
Hassan bin Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
22 September 2019



KALAU BOLEH PDRM BAGI SIKIT NASIHAT KE INSAN INI ....INDAHNYA AHKLAK ...


Nasib baik kita ada penyokong parti suci sebegini rupa...Lebih banyak lebih bagus. Tahu kenapa? Ianya memberikan gambaran bahawa parti yang memperjuangkan agama ini punya pengikut yang buruk akhlaknya... Bukan dakwah begini, tetapi mencerca sebegini bukanlah akhlak islam yang baik...

Banyak lagi contoh yang kita boleh ambil. Tetapi, kita biarkan, kerana generasi baru terpelajar pastinya menilai sikap begini. Mudah sahaja orang menilai. Sama ada tak sekolah tinggi, atau kurang membaca, walak membuta tuli, atau terencat akal....Jadi banyak penilaian bagi yang cerdik dalam maya ini. 

Kalaulah benci sekali pun pada parti lain yang tak diiktiraf islam, tapi akhlak begini bukan ajaran islam pun. Malah kalau kita ikutkan ceramah dari beberapa pimpinan parti suci, kita dapati lebih kurang saja akhlaknya...jom kita dengar dan lihat,Banyak lagi yang hebat lagi pun ada..tapi ini contoh kepura puraan parti agama.....






Imej mungkin mengandungi: 2 orang
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teksImej mungkin mengandungi: teks


Tiada penerangan foto disediakan.

CARA Umno DAN Pas TIPU ORANG MELAYU JUAL TANAH


Hak milik setara saja... TOL? Temporary Owner Land... Hahahhaha... Kalau pun hakmilik kekal sekali pun kerajaan boleh ambil dgn membayar pampasan... Inikan sementara...

Tanah kita ini hak milik kerajaan meskipun ada geran atas nama kita. Kalau kerajaan nak ambil kita tidak boleh membangkang kecuali mengikut prosidur dibenarkan!!!



Oleh : Muhamad Hishamudin Hashim Zahari Sulaiman .

Kalu tak tau baca peta, belajar...

Jgn terus dgn kebodohan diri pertahankan benda yg nyata salah

CONTOH "GERAN TANAH" YANG DIGUNA OLEH UMNO PAS UNTUK KELIRUKAN ORANG RAMAI
(Disertakan peta, lukisan & fakta. Ambil lah peluang ini untuk belajar tengok peta & geran tanah.)

Subjek: Plot tanah hakmilik sementara PT 9109

Sungai Kedondong adalah yg berwarna putih panjang di bahagian atas peta. Sempadan plot tanah PT 9109 dilukis dalam warna kuning. Struktur-struktur haram yg diroboh pula dilukis dalam warna merah.

Nampak tak rumah-rumah haram (merah) terletak di LUAR sempadan pemilik tanah PT9109 (kuning)?

Struktur di LUAR sempadan tanah yg dimiliki maksudnya struktur HARAM lah. Jadi betul lah kerajaan ambil tindakan meroboh struktur-struktur haram yang telah menceroboh tanah kerajaan.

Nak argue kononnya cukai dibayar? Nak argue kononnya ada geran tanah?

Ye, memang kau miliki tanah plot A. Memang kau bayar cukai tanah untuk plot A. Memang kau ada resit cukai tanah plot A. Memang kau ada geran tanah plot A. TAPI kau bina rumah bina bengkel bina kedai di atas tanah plot B. Siapa ajar buat macam tu?

Cuba korang tengok juga bahagian kanan gambar peta. Nampak tak berpuluh-puluh biji rumah HARAM dibina di luar sempadan petak kuning? Ada juga yg dibina sampai tepi-tepi sungai. Itu tanah rizab sungai yang dimiliki kerajaan negeri. Siapa ajar bina rumah tepi-tepi sungai?

Tanah rizab sungai yg diwartakan lazimnya ikut segi dan susur sungai sebagai langkah bersedia (contingency) in case ada keperluan melebarkan sungai di masa akan datang. Siapa ajar bina rumah di dalam rizab sungai?

Cukup jelas bahawa tindakan tegas kerajaan negeri adalah betul, tapi malangnya ramai tidak reti baca peta, tidak reti baca geran tanah, tidak reti ukur tanah, sebab itu termakan spin & fitnah UMNO PAS.

Dengan sekeping geran tanah yg bermasalah sahaja UMNO PAS telah berjaya menghasut orang ramai membenci kerajaan negeri.

Kredit Friends Of Selangor

Interesting speech to read from Ex Presiden Alumni bekas Pelajar murid2 tua Kolej Melayu Kuala Kangsar





[17/09, 1:38 pm] Tan Sri Dato' Dr Megat Najmuddin Megat Khas: 

*SIAPA PENGKHIANAT SEBENAR BANGSA MELAYU*

Dalam sejarah politik negara, hanya dibawah pimpinan UMNO lah kuasa politik Melayu yang diawal tahun 1955 pilihanraya tempatan peĊ•tama memenangi hampir 85% kerusi menjunam kepada dibawah 2/3 pada piliharaya 1959.

Hanya dibawah UMNO, Melayu dahulunya mempunyai Menteri Kewangan dan Menteri Pendidikan dua jawatan terpenting negara dari MCA dan Menteri Pembangunan Kerjaraya dari MIC.
Merekalah sebenarnya menguasai pembangunan dan kewangan negara.
Maka dari sejak merdeka hinggalah ketahun 1970 an pentadbiran negara berada bukan ditangan Melayu.
Malah hingga kepenghujung 70an diantara jabatan jabatan kerajaan yang ada pada masa itu semuanya dikuasai oleh pegawai pegawai tinggi bukan Melayu melainkan satu jabatan iaitu jabatan perhutanan.

Itulah hakikatnya apabila seawal salepas merdeka, apabila UMNO dan pemimpin Melayu mula berkuasa, *Melayu telah mula tergadai hak dan maruah diri dibumi Melayu akibat pemimpin pemimpin Melayu yang mula menjual kuasa untuk kepuasan dan keseronokan peribadi,* sementara Melayu semakin miskin dan hina dan Tun Abd. Razak hanya mampu mengalihkan Melayu yang pada masa itu dikatakan tidak berharta hatta tanah tempat tinggal ke hutan rimba (saperti Bukit Serampang) dijadikan *peneroka dan kini 4 generasi* mereka terperangkap sebagai *peneroka FELDA* yang kini kekal sebagai peneroka saperti hamba dan terasing dari kelompok masyarakat Melayu dan desa yang jauh terbela dan dibela.

Hari ini kita menyaksikan bagaimana *FELDA dihancurkan oleh bukan Cina.* *Bukan DAP tetapi oleh pemimpin UMNO itu sendiri.*
Inilah balasan UMNO kepada Melayu FELDA yang merupakan *bank safe deposit kuasa UMNO* yang sebelum ini menjamin 67 kerusi Parlimen untuk UMNO.

Sejarah tidak lupa siapakah angkara Singapura dan Pulau Pinang terlepas dari kuasa kita. Bukankah sejarah tercipta semasa UMNO memerintah Negara?

Di Singapura dahulunya ada UMNO begitu juga Pulau Pinang .
*Kedua duanya terlepas dari tangan kita bukan kerana DAP tetapi kerana kita*. Kerana kelemahan pemimpin UMNO.

Kenapa bangkitkan tentang Pulau Pinang dan menyalahkan DAP? 
*Bukankah lama sudah kuasa Melayu terlepas di Pulau Pinang juga kerana pemimpin UMNO.*
Bukankah UMNO yang merestui dan mengiktiraf  parti *GERAKAN* yang berkuasa disana?
*Kenapa salahkan DAP* yang mengambil kuasa dari GERAKAN ?
*Nasib Melayu kurang terbela di Pulau Pinang bukan kerana DAP* .
*Malah peruntukan kerajaan negeri kepada pembangunan Islam dibawah DAP kini berlipat kali ganda.*
Dalam DAP ada wakil rakyat Melayu dalam DAP ada *ramai ahli Melayu.* Mereka juga mendukung Perlembagaan negara.
Hanya yang ketara *MCA* dalam perbincangan perhimpunan agong berbicara dalam *bahasa Cina* menakala *DAP berbicara dalam bahasa Kebangsaan iaitu Bahasa Melayu.*
MCA didalam perlembagaanya *menolak Perkara 152* iaitu *Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan* dan memperjuangkan sekolah Cina tetapi ini bukan perjuangan DAP.

Dalam Perlembagaan, semua Parti Politik  dinegara ini dan faham matlamat mereka semua.  *Semua mereka kecuali MCA* seperti disebut diatas menerima Perlembagaan negara tanpa syarat kecuali MCA dan itulah sebabnya mereka adalah pertubuhan berdaftar.

Kenapa DAP musuh kita?

*Jelasnya inilah manipulasi UMNO.*

Pernah hilang kuasa dibawah PERIKATAN diakhir 60an.

Diakhir 60an politik bukan Melayu bertambah kuat dan *Melayu semakin mundur dan lemah dibawah UMNO.*
Namun UMNO masih mahu terus berkuasa.

*Dasar UMNO dari sejak awal lagi ialah menakut-nakutkan Melayu* tentang hilang kuasa, hilang hak istimewa, hilang kedudukan Raja Raja, hilangnya Islam di negara tercinta.

Dalilnya yang wujud seawal mencapai kemerdekaan ialah ancaman dari *persepsi* perkauman yang menakutkan Melayu.
Maka dicipta ancaman komunis sebagai racun bersalut gula yang sebenarnya matlamatnya *menakutkan dibenak pemikiran Melayu tentang ancaman kaum Cina terhadap ketuanan Melayu .*
Cina sebagai sinonim Komunis.
Tentunya amat menakutkan. Ini membuat Melayu yakin pada perjuangan UMNO membela dan mempertahankan ketuanan Melayu untuk beberapa dekad mendatang selepas PERIKATAN dibubarkan dan digantikan dengan BN.

Kesimpulan nyata dari sejarah setakat 1970an pemimpin UMNO berjaya menakutkan Melayu tentang ancaman kaum Cina yang disamakan dengan Komunis.
Menakutkan Melayu dengan kebangkitan kuasa kaum Cina di negara ini sejak merdeka adalah modus operandi politik UMNO.
Sebaliknya pada masa yang sama kuasa kewangan pendidikan dan membangunkan negara diserahkan oleh pemimpin UMNO kepada bukan Melayu di dalam kerajaan Perikatan.

*Sesungguhnya kita semua adalah mangsa kebodohan, ketamakan, ketidak bertanggungjawab pemimpin UMNO yang menjadikan kita semua terumbang ambing selrpas tahun 1969.

Buktinya jelas bilangan kita yang berjaya mengejar ilmu untuk kejayaan hidup boleh dibilang dengan jari.
*Sepatutnya kita boleh lebih jauh baik* sekiranya sistem pendidikan disekolah kebangsaan di zaman kita dahulu dapat mendidik kita ditahap yang sepatutnya lebih baik dibandingkan dengan aliran lain di English Collage High School Muar,
 Kluang.

*Tertubuhnya BN dibawah Tun Razak sebagai penutup kegagalan UMNO bersama PERIKATAN yang berakhir dengan peristiwa 13 Mei 1969* yang menimbulkan kesedaran dan kebangkitan Melayu.
Sesungguhnya 1957 - 1969 adalah satu jangka masa pemimpin Melayu berseronok honeymoon selepas merdeka.
*YB2 Melayu UMNO* kini berstatus sama seperti pegawai tinggi kolonial Inggeris cuma bezanya Melayu ini Melayu tidak berilmu kebanyakannya dan Melayu yang digambarkan oleh penulis barat sebagai pemalas, bodoh, pemabuk, suka berjudi dan berfoya-foya.

Maka tidak hairanlah pada waktu itu maka menaikkan status pemimpin dan pegawai Melayu ke status sama seperti penjajah dapat dilihat disemua peringkat hirarki lapisan masyarakat tempatan.
Maka mencurah curahlah arak di Mess Parlimen untuk wakil rakyat. Mencurah curahlah arak di mess tentera, PDRM hatta harga beer di kem askar Melayu yang disebut sebagi NAFI adalah hampir sama dengan coca cola.
Fenomena ini berterusan hingga akhir 70 an.

Pada masa yang sama  kilang arak di Petaling Jaya dirasmikan pembukaannya oleh Tun Razak dan puncaknya pusat perjudian terbesar di Asia yang merupakan menara gading maksiat di negara ini bertakhta di Genting Highland dan duduk bersemayam sebagai Pengerusi adalah datuk kepada Datuk Sri Najib dan Datuk Sri Hishamuddin, Mertua kepada Tun Razak dan Tun Hussin Onn, dua Perdana Menteri Malaysia sebelum ini dan Presiden UMNO lambang kuasa Melayu yang telah banyak juga mencederakan maruah Melayu dan maruah Negara sebagai negara yang dikatakan Islam sebagai agamanya.

*Apakah semua ini angkara DAP ?*

Selepas 1969 dan tertubuhnya BN, UMNO terus memerlukan sokongan Melayu untuk terus berkuasa.
Kini apakah lagi dalilnya yang perlu dicari sebagai meneruskan usaha *menakutkan Melayu tentang kehilangan kuasa, hak istimewa , kedudukan Islam dan raja raja.*

*Ya Melayu perlu dikuasai pemikirannya supaya terus mengharapkan pembelaan dari UMNO* yang sebelumnya gagal membela Melayu dibawah fasa pertama berdama PERIKATAN.

*Melayu perlu dimomokan dan ditakutkan oleh ancaman Cina.*

Masalahnya selepas 1969 ancaman komunis telah tamat.
Oleh itu ancaman komunis tidak lagi wujud untuk digunakan oleh pemimpin UMNO bagi menakutkan Melayu tentang bahaya ancaman kaum Cina keatas kuasa Melayu.

*Maka bermulalah era baru dalam sejarah indoktrinasi negatif pemikiran Melayu selepas tamatnya indoktrinasi pemikiran negatif fasa pertama oleh UMNO ke atas Melayu dizaman pemerintahan PERIKATAN yang gagal membela nasib Melayu.*

Kebangkitan Cina di bumi Melayu adalah merupakan isu sensitif yang mempengaruhi pemikiran Melayu yang jauh tertinggal di belakang kaum Cina dinegara ini. *Ini dikenal pasti sebagai racun mujarab bersalut madu politik UMNO yang mudah digunakan untuk memesongkan fokus sebenar Melayu tentang kemunduran mereka dan membolehkan UMNO mengeksploitasikan keadaan dan mendakwa diri mereka sebagai penyelamat Melayu di atas sentimen sempit nafsu perkauman yang mengambarkan Cina sebagai musuh Melayu.*

Maka di atas pendekatan ini lah *pemikiran Melayu dipesongkan ke arah menakutkan mereka tentang kekuatan Cina* dan *membentuk satu pemikiran Melayu yang membenci Cina.*
Ini jelas dilaksanakan secara *halus dan sulit* di dalam program bina semangat melalui Biro Tata Negara dan berbagai perkumpulan Melayu yang lain

Seterusnya *mewujudkan perasaan takut cemburu iri hati dan sakit hati Melayu terhadap Cina* yang diwujudkan dengan berbagai cara ini akhirnya diolah dengan menjuruskan *prasangka jahat terhadap Cina* untuk mencapai maksud sebenar UMNO iaitu *menyamakan ancaman Cina ini sebagai ancaman DAP yang merupakan parti politik berbilang kaum yang bertambah kuat dan diterima oleh bukan Melayu dan dipimpin oleh pemimpin yang berilmu dan berkebolehan.*

Maka kini berjayalah *UMNO memesongkan pemikiran sebahagian Melayu kearah membenci DAP sedangkan DAP adalah juga parti yang dianggotai oleh Cina India dan Melayu.*

Senjata makan tuan begitulah bayangan pepatah Melayu.
*Pemikiran jahat UMNO terhadap DAP kini menarik ramai generasi muda Melayu yang berpendidikan menyertai DAP.*

Bahkan *DAP kini memenangi hati bukan Melayu dan mendapat sokongan hampir 90% dari penggundi bukan Melayu dan kini DAP menyertai PH yang dianggotai oleh tiga parti politik majoriti Melayu.*

Dimana UMNO dalam BN ? *Satu* parti politik Melayu diantara 13 parti politik bukan Melayu.

Di Selangor, *Melayu masih berkuasa dan terbela walau pun DAP adalah parti bersama* yang membentuk *kerajaan bukan BN di Selangor yang amat berjaya* tidak seperti dibawah BN dahulu.

Sedarlah *kejatuhan sesuatu bangsa zaman moden* ini adalah ditentukan oleh *bangsa mereka sendiri dan bukan kerana kejayaan kaum lain.*

*Melayu hari ini akan menjadi bangsat kerana dibangsatkan oleh Melayu UMNO dan bukan oleh DAP.*

Zimbabwe, Sri Lanka kini didalam cengkaman Cina komunis bukan kerana adanya rakyat mereka berketurunan Cina yang menekan mereka.
*Mereka dibangsatkan oleh pemimpin korup mereka yang menggadaikan negara mereka ke tangan Komunis China.*

*What Zimbabwee and Sri Lanka today is what Malaysia tomorrow.*

Dahulunya perajurit kita anak melayu beribu terkorban dan ramai lagi yang cacat tercedera mempertahankan negara bangsa di medan perang di hutan belantara hidup rakyat terseksa.
*Hari ini berbondung-bondung China Kominis diberikan layanan istimewa dan datang dan duduk di bumi Melayu malah diberi layanan lebih istimewa dari penjajah yang pernah menjajah kita.*

Kini telah wjud *wilayah bebas dalam bentuk tapak kediaman dan perkilangan industri bagi rakyat China Komunis di bumi kita.*
Universiti China besar tersergam indah khusus untuk pelajar *China Komunis dibina dikawasan Dengkil berdekatan Sepang.*
*Kita kini berhutang ratusan billion Ringgit kepada Cina untuk projek ECRL yang menguntungkan Cina menakala beban hutang ditanggung oleh rakyat.*

Puncaknya kini *UMNO BN duduk roundtable bersama berbincang dengan wakil Parti Komunis China dibumi kita.*
Apakah akan berlaku *transformasi ideologi komunis kepada UMNO BN.*

Dalam suasana kita di bumi Melayu ini mula dikelilingi dan dibayangi oleh *kuasa Komunis China apakah ketuanan Melayu, hak istimewa Melayu, kedudukan Raja Raja Melayu, Islam sebagai agama negara tidak terancam ?*

Apakah Cina rakyat Malaysia yang mengancam Melayu. ?

Apakah segala ancaman dan kerosakan yang berlaku keatas 1MDB SRC, LTAT, TABUNG HAJI. MARA. FELDA FGV . FIC . BANK NEGARA  pengkhianatan terhadap Tanah Rezab Melayu yang kini hanya tinggal 12% dan di Johor skandal rasuah mengkhianati hak terhadap peruntukan hartanah lot Bumiputra bagi rakyat Melayu Johor *adalah malapetaka dan angkara DAP ?*

*Sedarlah bahawa pemimpin pemimpin Melayu UMNO yang diberikan kuasa dan amanah oleh Melayu kini yang menghancurkan serta merosakan Melayu dan Neg  ara .*

[17/09, 1:42 pm] Tan Sri Dato' Megat Najmuddin Megat Khas: Interesting viewpoints! We Malays, esp UMNO/PAS,love to blame DAP for our problems! Fair it not? Read on please!

ANWAR PM..JANGAN LA STRESS DAN MEROYAN....



Nampaknya ramai yang stress, malah sesetengahnya kelihatan seperti mula seram sejuk macam nak demam bila semalam Tun Mahathir Mohamad berkata, beliau akan menetapkan tarikh penyerahan jawatannya kepada Anwar Ibrahim.
Kenyataan Tun Mahathir itu adalah susulan interbiu Bloomberg dengan Anwar Ibrahim di mana beliau menzahirkan keyakinan akan mengambil alih teraju pentadbiran negara pada tahun 2020 iaitu tahun depan.
Kata Tun Mahathir, “saya tetap berpegang kepada janji saya dan tarikh penyerahan jawatan akan ditentukan kemudian”.
Walaupun Tun Mahathir belum lagi menyebut bila tarikh yang tepat beliau akan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar, sekurang-kurangnya kenyataan terbaru ini menunjukkan ada sedikit perkembangan yang lebih memberangsangkan.
Jika sebelum ini beliau hanya mengatakan akan berpegang kepada janji, malah tempoh yang disebutnya juga tidak menentu – mula-mula dua tahun, kemudian dua setengah tahun, selepas itu tiga tahun dan seterusnya sehingga ekonomi pulih serta selalu mengelak untuk bercakap tentang tarikh – yang nyata Tun Mahathir kini sudah agak terbuka dan tidak lagi kabur dalam kata-katanya.
Kata-katanya bahawa beliau akan menetapkan tarikh penyerahan jawatan menunjukkan Tun Mahathir sudah sedia untuk mengundurkan dirinya.
Dengan usianya menuju 95 pada tahun depan dan perlunya PH tambah diperkukuhkan menghadapi cabaran penyatuan ummah UMNO dan Pas, mahu tidak mahu Tun Mahathir juga sedar beliau tidak punya banyak pilihan, selain kudrat yang terbatas, meskipun mungkin nafsu dan kehendaknya adalah berlainan.
Di samping Anwar satu-satunya pilihan yang relevan untuk menggantikannya, ditambah dengan janji yang sudah lama dipersetujui, menyimpang daripada konsensus itu adalah ibarat mengundang bala buat PH sendiri.
Dalam hal ini, apabila mungkin tidak lama lagi Tun Mahathir akan menetapkan sendiri tarikh pengundurannya bagi membolehkan Anwar menggantikannya, ia adalah detik penting dalam memastikan kelangsungan PH sebagai sebuah kerajaan.
Pentadbiran Anwar selepas itu bukan saja suatu kesinambungan kepada dasar-dasar Tun Mahathir, tetapi juga merupakan suatu gambaran bahawa PH adalah gabungan yang boleh terus diyakini untuk mentadbir negara ini dengan lebih lama.
Oleh itu, terutama mereka daripada Bersatu atau pentaksub Tun Mahathir atau pembenci Anwar, janganlah mudah stress atau menggelupur tak tentu pasal melihat peralihan kuasa yang seolah-olah semakin hampir menjadi kenyataan ini.
Jika dalam waktu terdekat ini Tun Mahathir tiba-tiba terbuka hati menetapkan sendiri tarikh pengundurannya sebagaimana yang dijanjikannya untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar, ia adalah suatu berita baik sebenarnya.
Dengan itu PH boleh terus berfungsi sebagai kerajaan yang berkesan sebagaimana mandat diberikan rakyat pada PRU14 yang lalu.
Berbanding jika Tun Mahathir enggan menyerahkan jawatan kepada Anwar yang tentunya menyebabkan PH berpecah dan memberi lebih peluang kepada UMNO dan BN berkuasa semula, tindakan beliau menunaikan janji seharusnya diberikan pujian, sanjungan serta sokongan.
Kita hanya ada dua pilihan saja dalam politik negara ini – terus meyakini PH atau menyerahkan kembali kuasa dalam PRU akan datang kepada UMNO dan BN yang telah kita sama-sama tumbangkan.
Kalau hati dan keyakinan kita masih kepada PH, tanyalah diri kita, tidakkah dengan menolak penyerahan jawatan kepada Anwar itu bermakna kita mahu UMNO dan BN merakus kuasa semula dalam negara ini?
Relaks dulu dan janganlah cepat sangat nak stress.
Takut bila UMNO dan BN berkuasa semula nanti, kita jadi lebih lebih stress lagi akhirnya. (Shahbudindotcom 21/09/2019)




Sekiranya kita memberi perhatian kepada budaya emosi orang Melayu, kita dapati bangsa ini mempunyai kecenderungan yang besar untuk terbawa-bawa terhadap sesuatu secara emosional sehingga melampaui paras logik.
Kita misalkan dua ekor haiwan, katakan beruk, kedua-duanya jantan yang tanpa segan silu menyatakan kesejenisan mereka untuk hidup sebumbung. Itu satu contoh atau kes yang paling hampir untuk kita renungi, dan kupas bersama. Ia tergelincir dari kebiasaan orang Melayu.
Orang Melayu apabila telah terlalu berkehendak kepada sesuatu, dan belum tentu beroleh, kebiasaannya akan menjurus kepada dua keadaan; kalau tidak gila, dia akan mati.
Ada pantun yang banyak membayangkan Melayu suka kepada gila ini. Sebagai contoh pantun di bawah ini:
Rumah kecil pintu ke laut,
Tempat orang menggesek biola,
Tubuh kecil bagai diraut
Di situ tempat hatiku gila.
Selain itu pantun yang mengisyaratkan kehilangan kewarasan sehingga sanggup mati sia-sia turut tergambar pada pantun di bawah ini:
Sakit menebang kayu berlubang
Kayu hidup dimakan api
Sakit menumpang kasih orang
Daripada hidup baiklah mati.
Keadaan gila dan rasa gian untuk mati di atas sebetulnya memang membingungkan, kerana mereka yang mengalaminya, dalam hal ini beruk jantan berkopiah, tidak dapat melihat apa yang orang lain lihat iaitu kehodohan, keburukan, kebobrokan, kebejatan, kehinaan, kesampahan, ketahian, kehanyiran, kehancingan, kebangsatan pasangan yang didambainya Namun demikian untuk jenis gila yang sudah publik, Wazir Jahan Karim dalam “Prelude to Madness: The Language of Emotion in Courtship and Early Marriage” menyatakan, gila ini dirujuk orang sebagai “gila meroyan”. Di tahap akhirnya saat mengalami kemusnahan atau fatal, ia dipanggil tahap “mengamuk”. Orang awam biasanya sudah “tidak dan” (atau tidak lagi berkesempatan) untuk menyelamatkan mereka yang mengalami kegilaan di dua tahap ini.
Biasanya orang Melayu membiarkan sahaja si pencinta dan si pengena melakukan apa sahaja. Sikap membiarkan ini ada bahayanya untuk kita yang menjadi tukang tengok.
Apabila jenis gila yang melarat ini mencapai tahap amuk yang memudaratkan masyarakat, orang kampung tidak akan lagi sempat membetulkan keadaan. Tukang tengok akan turut ditimpa bencana.
Apa yang menarik ialah tahap amuk yang menurut kita gila dan berisiko bahaya ini selalunya dipunca dan disandarkan kepada agama (selain cinta gila).
Melayu memang begitu, untuk betul-betul gila, untuk terus menjadi bebal, malah untuk mati secara bodoh, mereka akan mendalilkan agama.
Pada tahun 1676, ada beberapa lebai melarat di Jawa yang baru pulang dari Mekah, mengaku ingin melakukan sesuatu yang besar untuk agama. Mereka menyerang secara histerikal seisi kampung yang dilihat tidak Islam, berkeris membunuh orang yang menolak Islam, dan anehnya terdapat pengikut yang serupa tiada otak, memuja dan kemudian membinakan makam besar untuknya.
Apabila pihak berkuasa Belanda merobohkan makam lantaran pemujaan terhadap penjenayah adalah sesuatu yang hina, mereka tanpa segan silu membinakannya kembali.
Wazir Jahan Karim menceritakan perihal tersebut begini:
“The belief that Islam was responsible for amok attacks extends at least to the seventeenth century. At this time the sea captain Tavernier asserted in his discussion of Batavia that men who ran amok were ‘Mussalmans of the lower class’ who had returned from Mecca and were trying to do a service to God.
“Such men would run through the streets killing all who were not of the Mussalman faith. He went on to note that after an amok-runner had been slain everyone would contribute to build him a splendid tomb, which then became a shrine. Tavernier provided a specific example of such a Mussalman who was revered as a saint, whose tomb was regularly destroyed by the Dutch but rebuilt by his followers.”
Petikan di atas menunjukkan perangai gila meroyan Melayu ini boleh menjangkitkan kepada orang lain – kepada sekumpulan pengikut yang atas nama agama akan menjadikan upacara pemujaan itu sesuatu yang kudus dan diberi nama-nama seperti taawun, jihad, takbir untuk mencapai ke akhirat.
Apa sahaja percubaan kita menyedarkan mereka seperti memberi nasihat dan menegur dengan keras adalah sia-sia. Maklumlah mereka sedang mabuk nazi cinta, atau maklum juga yang seekor lagi itu sudah terkena ilmu nazi, maka memang dalam ketika ini sudah pun dibangangkan demikian teruk. Maka yang kena penangan ilmu nazi seperti ini memang biasa tidak melihat apa yang orang awam lihat.
Sekiranya gila merana dan meroyan sama jenis yang dipamer cumbu-cumbuannya itu di khalayak ramai bertukar menjadi tahap gila kenazian paling parah dan kritikal iaitu amuk, orang yang melakukannya, yakni pengamuk, biasa akan merasakan ia merupakan sesuatu yang positif.
Hitler, sebagai contoh, percaya dia melakukan kebaikan untuk kemanusiaan, padahal dia itu syaitan nazi.
Pun demikian, jurnal perubatan semuanya mengatakan amuk adalah sesuatu yang malang, dan menjahanamkan kita yang menjadi tukang tengok. Jika tiada usaha mencegahnya, lebih ramai yang akan mengalami korban, dan boleh jahanam seisi kampung.
Amuk lantaran terbodoh dek cinta (kemudian dibisik-bisikkan iblis bahawa ini semua atas nama agama) sebetulnya mempunyai beberapa sindrom yang boleh dikenalpasti. Sindrom ini jika cepat kita kesani hendaklah lekas pula dirawat.
Mereka yang akan mengamuk ini pertamanya telah mengalami kehilangan kawalan diri. Biasanya akan meracau-racau. Mereka akan memetik nama atau menyandarkan perbuatan mereka kepada orang yang telah meninggal dunia demi mengesahkan perbuatan sumbang bercumbu senggama di khalayak. Orang yang telah meninggal dunia tidak boleh bersuara, tetapi orang gila boleh tolong mencipta-cipta.
Kedua, mereka terlihat mengalami kemurungan kerana terhempuk kecewa oleh sesuatu sebab yang membuatkan mereka sangat nanar. Petunjuknya kita boleh melihat kelakuan cara mereka berpakaian (mengenakan busana yang tidak pernah dikenakan selama ini) atau cara mereka bercakap yang penuh ambiguiti dan tenggelam punca.
Ketiga, terdapat penyataan idea nazi untuk memusnahkan mereka yang enggan bersama-sama atau kecenderungan mencipta dalam imaginasi, musuh, yang menurut mereka yang gila ini sebagai sumber semua masalah.
Dalam hal ini beruk yang sedang bercinta menunjal-nunjalkan keris kemurungan mereka kepada satu pihak seraya menyerukan, contohnya, teriakan boikot dan macam-macam lagi.
Terakhir, si pencinta gila yang mencapai tahap bahaya ini mengalami kehilangan memori. Meskipun kita selaku tukang tengok bersungguh-sungguh mengingatkan mereka perihal kenangan lalu yang mungkin pahit dan pernah terkena, atau kenangan manis betapa orang-orang tersayang pernah mencegah agar jangan bercinta dengan beruk yang hodoh ini, yang terkena ilmu tidak akan mengendahkan kepada kenangan lalu kerana seperti sindrom amuk yang disebut The Journal of Mental Science, mereka telah mengalami kehilangan memori oleh ilmu guna-guna tadi.
Menurut saya, sementara yang bercumbu-rayu di awam itu tidak sampai menyebabkan kita ditimpa bahaya, kita wajar menjadi tukang tengok.
Akan tetapi, memandangkan gila meroyan itu sudah publik, dan berpotensi menjadi amuk nazi yang fatal, maka tiada sebab kita tidak bersegera menanganinya.
Apakah yang patut kita lakukan, masakan kita tengok sahaja perihal seumpama Hitler begini, sementara kita ini sebagai orang awam belum diamuknazikan?
Apakah kita memang menunggu ada yang menjadi korban?



(function() { var d = document, w = window; w

TAZKIRAH UNTUK WALAUN BOD YANG DITIPU PIMPINAN PAS.

Hamdan Taha  Kes perjudian yang kecoh sekarang ini apabila mahfuz dapat jawapan bertulis dari menteri kewangan Ada pimpinan pas kata itu buk...