Siapa yang memerlukan 798 peti undi?

Siapa yang memerlukan 798 peti undi?

Wong Chin Huat | Nov 24, 2011 04:06:32 pm

MCA menyatakan bantahannya terhadap cadangan untuk memperluaskan hak mengundi kepada warga Malaysia yang menetap di luar negeri. Alasannya cukup bodoh, sehingga mengundang cemuhan warga Malaysia - sama ada di luar mahupun di dalam Malaysia. MCA kemudiannya memberi alasan baru, yang disahut Perdana Menteri - bahawa pelaksanaannya terhalang dengan masalah teknikal yang agak rumit, kerana kira-kira 800 peti undi perlu diletakkan di Kedutaan Besar Malaysia di luar negeri.

Mengapa perlunya kira-kira 800 peti undi? Ini kerana kita mempunyai 222 kawasan parlimen dan 576 kawasan ADUN. Seandainya 13 DUN dibubarkan serentak dengan pembubaran parlimen, maka terdapat 798 kawasan pengundian. Namun, apakah setiap Kedutaan Besar Malaysia akan mempunyai pengundi yang datang dari kesemua 798 kawasan?

Pengundian tidak hadir semestinya perlu didaftarkan. Seandainya hanya pengundi dari 20 kawasan mengundi di satu Kedutaan Besar, apa perlunya untuk menyediakan 798 peti undi? Justeru itu, jikalau pengundi dari 30 kawasan parlimen dan 90 kawasan DUN tampil mendaftarkan diri, apakah kita perlu menyediakan 120 peti undi?

Semestinya tidak. Malah jika kesemua 798 kawasan pengundian mempunyai pengundi yang tampil untuk membuang undi sekalipun, mustahil setiap kawasan pengundian mempunyai ratusan orang pengundi. Jadi, melainkan kawasan pengundian yang mempunyai bilangan pengundi yang ramai, lantas memerlukan peti yang khusus, kawasan yang lain boleh berkongsi peti berdasarkan negeri/wilayah - hanya diasingkan semasa perkiraan undi. Dengan ini, kita mungkin hanya memerlukan 16 peti untuk parlimen dan 13 peti untuk negeri, atau lebih kurang - untuk menyempurnakan pengundian pos di luar negeri.

Justeru itu, logistik bukan masalahnya. Masalahnya sama ada ahli politik mempunyai tekad politik. Bantahan terhadap pengundian di luar negeri dengan alasan teknikal, meskipun lebih "mendalam" nampaknya, tetap bangang.

Anda yang cerdik mungkin akan menemui satu lagi persoalan, seandainya dikatakan berdepan dengan tekanan logistik seandainya hak pengundian diberikan kepada warga yang menetap di luar negeri - maka bagaimana pula dengan pengundi pos yang sedia ada, termasuk diplomat, penuntut dan keluarga mereka? Apakah mereka tidak memerlukan 798 peti undi?

Seandainya kita kerap membaca buletin antarabangsa, akan kita mendapat tanggapan bahawa mereka bakal pergi mengundi di Kedutaan Besar, sebagaimana yang dilakukan buruh asing dari Indonesia atau Filipina. Namun, hakikat di sebaliknya, mungkin tiada orang yang pernah membuang undi yang berkesan dari luar negeri!

Pengundi dari luar negeri yang sedia ada akan menghantar undinya kembali ke tanahair. Persoalannya, rekod tempoh kempen PRU kita yang tersingkat adalah lapan hari. Undi pos dikirim empat hari sebelum hari membuang undi. Kalaupun mereka menerimanya pada hari pengundian, apakah mungkin ia sampai ke tangan pengarah kawasan pengundian pada hari tersebut sebelum jam 5 petang?

Hj Rahim Salleh yang pernah menjawat Pengarah SPR di Kedah (1999), Pulau Pinang (2004) dan Kelantan (2008), pernah membuat kenyataan dalam ceramah selepas dirinya bersara, bahawa dirinya tidak pernah menjumpai satu pun undi yang dikirim dari luar negeri.

Ini mengapa tiada masalah logistik dalam hal mengundi oleh warga Malaysia yang menetap di luar negeri - pengundian luar negeri tidak memberi makna selain pada namanya.

Mengapa buruh asing lebih senang untuk memperolehi hak mengundi berbanding warga Malaysia yang menetap di luar negeri? Jawapannya senang, ramai warga Malaysia pindah ke luar negeri kerana tidak berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan. Bukankah kerajaan sebenarnya menghentak kaki diri dengan batu seandainya membenarkan mereka mengundi?

M.Bakri Musa yang kini berada di Amerika Syarikat berkata, warga Malaysia yang menetap di luar negeri untuk jangka panjang, terutamanya mereka yang mempunyai hak menetap di negara asing, tidak harus memiliki hak mengundi di Malaysia, kerana pertama, mereka tidak menanggung akibat daripada keputusan pengundian; kedua, mereka tidak membayar cukai; dan ketiga ia bakal menambah kos pilihan raya.

Pertama, pendirian ini bercanggah dengan perlembagaan, kerana kedua-dua sebab pertama bukan alasan pelucutan hak pengundian sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan. Sesungguhnya, kita boleh meminda perlembagaan untuk menyesuaikannya. Persoalannya, apakah ia selari dengan kepentingan negara untuk menyekat hak pengundian warga Malaysia di luar negeri?

Dalam zaman globalisasi, semakin ramai yang mana kehidupan, kerja, pemilikan harta dan pembelanjaan seseorang tidak terbatas di satu tempat. Seandainya kita masih mengharapkan lebih ramai pakar pulang dari luar negeri, maka kita perlu menghargai mereka yang berada di luar negeri, tetapi enggan melepaskan hak mereka untuk mengundi. Untuk persoalan cukai pula, kita tidak seharusnya hanya tertumpu pada cukai pendapatan. Mereka yang berada di luar negeri masih memiliki harta dan saudara mara di sini, malah sering juga menghantar wang balik ke rumah - tidak harus dianggap tidak membayar cukai langsung.

Pada dasarnya, pilihan kita adalah bersifat politik: adakah kita mahu pakar ini pulang dari luar negeri? Jika mahu, maka ia tidak harus hanya tertumpu kepada faktor ekonomi, tetapi perlu merangkumi hak politik, perlu menyambut dan bukannya menolak mereka.

Dari kenyataan Peguam Negara, nampaknya pihak berkuasa tidak bersedia untuk menghalang penggunaan dakwat kekal. Pendaftaran secara automatik sebagai pengundi dan peluasan hak mengundi kepada warga di luar negeri - meliputi lingkungan yang lebih luas - sama ada pihak berkuasa melaksanakannya bergantung kepada sejauh manakah hasrat rakyat. Mungkin pindaan perlembagaan diperlukan untuk melaksanakan penggunaan dakwat kekal, namun, dalam isu hak pengundian warga Malaysia di luar negeri, ia sememangnya akan bercanggah dengan perlembagaan seandainya tidak dilaksanakan.

Jikalau warga Malaysia di luar negeri ingin memperjuangkan hak dirinya, maka mereka seharusnya menyahut Global BERSIH 2.0, untuk memprotes pada 26 November di seluruh dunia, agar kerajaan memandang serius kemarahan yang terpendam dalam hati rakyat.

*Wong Chin Huat ialah pengkaji politik dan kolumnis MerdekaReview. Diterjemah dan disunting dari teks asal yang disiarkan pada 16 November 2011.

Sekat Suara Rakyat, PR Bantah RUU Perhimpunan Aman



KUALA LUMPUR 23 NOV : Pakatan Rakyat akan mengemukan memorandum membantah Rang Undang-Udang Perhimpunan Aman 2011 yang telah dibentangkan di Dewan Rakyat kerana mendakwa bil tersebut menyekat kebebasan berhimpun dan bertentangan dengan semangat demokratik.

Sehubungan dengan itu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata rombongan Pakatan akan menghantar memo tersebut kepada Suruhanjaya Hak Asasi Malaysia (SUHAKAM) pada hari esok, jam 1.30 tengahari.

"Majlis Pakatan Rakyat memandang berat, kerana ia jelas memperlihatkan satu rang undang-undang yang bertentangan dengan jaminan yang dibuat oleh Datuk Seri Najib Razak untuk memberikan kelonggaran dan hak rakyat dalam negara demokratik.

"Walaupun Seksyen 27 Akta Polis itu bakal dibatalkan, tetapi ada beberapa perkara syarat baru dalam soal perhimpunan, seperti notis 30 hari, kuasa mutlak kepada pihak polis, dan segala bentuk perhimpunan yang tidak akan diizinkan di bawah kelulusan mereka, dan rayuan hanya kepada menteri. Ini semua tidak mempamerkan suatu perkara yang demokratik," katanya pada satu sidang media di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen.

Antara cadangan di dalam rang yang dibentangkan pada Isnin lalu adalah:

- Notis awal 30 hari hendaklah diberi untuk berhimpun. Perhimpunan boleh diteruskan, kecuali terdapat bantahan daripada polis.

- Tiada protes jalanan dibenarkan.

- Tiada protes dalam 50 meter daripada kawasan yang dilarang, termasuk hospital, sekolah dan rumah ibadat.

- Denda RM10,000 kepada penganjur perhimpunan yang tidak mengemukan notis kepada polis.

Sementara itu, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menyifatkan rang undang-undang itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang memberi kebebasan untuk berhimpun dan bersuara.

"Ia merupakan satu langkah ke belakang, dan semua merasa amat kecewa dengan Rang Undang-Undang ini, Datuk Seri Najib telah memusnahkan apa yang beliau ucapkan pada dua bulan lepas (15 September ) yang memperkatakan Malaysia akan mempunyai sistem demokrasi yang terbaik di dunia, " katanya.

Menurut Kit Siang, rang itu menaikan denda individu yang ditahan dalam perhimpunan daripada RM2,000 hingga ke RM20,000.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata sekiranya Parlimen meluluskan rang ini, ia akan menyempitkan ruang kepada penyuburan demokrasi yang lebih segar.

"Yang jelas beberapa perkara itu mengecilkan ruang demokrasi. Bayangkan kalau esok Israel serang Arab Saudi, dan kita mahu mengadakan perhimpunan secara aman berkenaan perkara itu, bagaimana dalam tempoh 30 hari untuk mendapatkan satu notis daripada pihak Polis, jadi ini satu contoh yang mengecilkan demokrasi dan kita bimbang ia datang kepada ceramah-ceramah kecil yang hari ini kita boleh buat dengan notis selama 10 hari yang kini memerlukan 30 hari, jadi bayangkan," katanya.




P/raya Serentak, SPR Perlu Tunaikan Dahulu Tuntutan BERSIH





KUALA LUMPUR, 24 NOV : Pakatan Rakyat mengambil pendirian bersedia bertemu dan berbincang dengan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) berhubung penetapan tarikh pilihanraya secara serentak antara negeri dan pusat.

Namun menegaskan SPR tidak perlu hanya tertumpu kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat disamping Suruhanjaya tersebut perlu melunaskan tuntutan BERSIHN 2.0 terlebih dahulu, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Satu keputusan dibuat oleh Pakatan Rakyat,setelah Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya, Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengumumkan hasrat beliau untuk menemui pimpinan Pakatan Rakyat merujuk kepada kes pilihanraya persekutuan dan negeri, pada saya ia agak aneh, kalau dia hendak berunding , dia perlu berunding kepada semua kerajaan negeri," kata Anwar pada sidang media di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen

Sebelum ini, SPR berharap pilihan raya umum bagi kerusi Parlimen semua negeri dan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kecuali Sarawak diadakan serentak.

Abdul Aziz berkata, beliau akan menemui para pemimpin politik parti Pakatan Rakyat yang memerintah di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan berhubung pilihan raya umum ke-13.

Dakwa SPR,pertemuan itu bertujuan menerangkan kebaikan pilihan raya peringkat DUN dan Parlimen diadakan serentak antaranya bagi menjimatkan perbelanjaan, masa dan tenaga kerana prosesnya sama.

" Kalau nak berunding ialah antara kerajaan Malaysia ( pusat ) dengan kerajaan-kerajaan negeri ataupun Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR), ini seolah-olah Tan Sri Aziz berucap untuk menjadi jurucakap dan pandangan bagi Umno dan Barisan Nasional.

" Saya nak nasihatkan dia ( Tan Sri Aziz) supaya perhati betul-betul, kalau hendak runding jangan dia runding khusus dengan negeri-negeri Pakatan Rakyat, jadi ada peraturan yang berbeza, jadi kita ingin menyebut, kita sedia berunding dengan SPR, tetapi yang kita hendak SPR ini melaksanakan tuntutan-tuntutan Bersih 2.0 ini, dan jangan melengah-melengahkan dengan menggunakan jawatankuasa pilihanraya," kata Anwar.

JANGAN SEKAT HAK RAKYAT HANYA KERANA TAKUT UNTUK JATUH DALAM PILIHANRAYA AKAN DATANG




SHAH ALAM 24 NOV: Badan Bukan Kerajaan (NGO), Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memandang serius pembentangan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman bagi menjamin kebebasan berhimpun yang dianggap sebagai penipuan licik kerajaan BN untuk menafikan hak rakyat yang dijamin oleh perlembagaan.

Pengasas SAMM, Badrul Hisham Shaharin berkata Rang Undang-undang tersebut merupakan 'tranformasi Politik' negetif Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai suatu perangkap yang menjelaskan lagi sikap kerajaan yang begitu takut melihat kebangkitan rakyat.

"Sebelum ini rakyat seolah-olah dijanjikan sebuah sinar harapan apabila beberapa langkah Kerajaan Malaysia termasuklah pemansuhkan akta keselamatan dalam negeri (ISA), namun akhirnya rakyat sekali lagi ditipu atas nama transformasi Barisan Nasional apabila akta tersebut masih lagi digunakan di Sabah dengan penahanan 13 aktivis PAS." jelas beliau yang juga dikenali sebagai Chegu Bad.

Beliau yang juga Ketua Cabang Rembau berkata dengan rang Undang-Undang tersebut bukan sahaja menyebabkan perhimpunan aman tidak dapat dijalankan malah tiada lagi ceramah umum akan dibenarkan.

"Kita sebenarnya menuju ke pemerintahan kuku besi dalam bahasa lunak yang dicanang kerajaan pemerintah." jelas beliau dalam satu kenyataan media.
Semalam, ketika pembentangan rang undang-undang itu, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz berkata antara kandungan penting undang-undang yang dicadangkan itu, termasuk:

*Notis awal 30 hari untuk berhimpun, kecuali mereka yang berada di kawasan yang dtetapkan oleh menteri dalam negeri.
negeri.

*Selepas memaklumkan, perhimpunan boleh diteruskan, kecuali terdapat bantahan daripada polis.

*Tiada protes jalanan dibenarkan.

*Tiada protes dalam 50 meter daripada kawasan yang dilarang, termasuk hospital, sekolah dan rumah ibadat, Empangan, takungan dan kawasan tadahan air,Loji rawatan air, Stesen penjana elektrik, Stesen minyak,Balai bomba, Lapangan terbang, Landasan keretapi, Terminal pengangkutan awam darat, Pelabuhan, terusan, limbungan, dermaga, jeti, jambatan dan marina.

Menurut Ghegu Bad, Rang Undang-Undang tersebut sengaja digubal disaat Pilihan Raya Umum ke-13 semakin hampir bagi menghalang kebangkitan Pakatan Rakyat.

Dalam masa yang sama rang tersebut juga sebagai usaha menghalang kebangkitan rakyat mengadakan protes berhubung kelemahan dan penyelewengan yang sedang berlaku secara berleluasa dalam kerajaan pimpinan Najib.

Katanya berdasarkan lokasi-lokasi larangan yang telah ditetapkan tersebut menunjukkan tidak ada tempat lagi yang dibolehkan untuk diadakan perhimpunan.

Ketika Dewan Rakyat bersiap sedia untuk perbahasan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011, hari ini, beberapa kumpulan pejuang hak asasi mengadakan demonstrasi bagi membantah penggubalan akta baru itu.

NONESambil menuntut hak perlembagaan dilindungi, aktivis hak sivil yang diketuai oleh NGO, Kempen Kebebasan Berhimpun (KKB) berkumpul di hadapan pintu pagar bangunan Parlimen.

Menghairankan, jumlah polis yang dikerahkan bagi mengawal perhimpunan itu adalah minimum.

"Kami mahu Parlimen tarik balik rang undang-undang yang zalim ini serta-merta kerana ia adalah tidak sah dan menindas.

Janji ditransformasi menjadi penipuan yang keji


Ng Eng Kiat

Menurut khabar dan spekulasi, Perdana Menteri Najib Razak dijangkakan membubarkan Parlimen dan meminta supaya Pilihan Raya Umum ke-13 diadakan dalam masa beberapa bulan lagi. Pada pilihan raya yang akan datang ini, Najib buat julung kali memimpin Barisan Nasional dalam misi membentuk kerajaan. Secara langsung, pilihan raya ini adalah satu ujian sejauh manakah keyakinan rakyat terhadap pemerintahan Najib.

Najib mengambil alih tampuk kuasa sejak April 2009 selepas menggantikan Abdullah Ahmad Badawi yang terpaksa meletak jawatan - untuk bertanggungjawab ke atas prestasi terburuk BN dalam pilihan raya umum Malaysia pada 8 Mac 2008. Antara faktor yang dikatakan menyebabkan BN hilang majoriti 2/3 di parlimen di samping hilang kuasa di empat negeri adalah kegagalan Abdullah - atau lebih dikenali sebagai Pak Lah - melaksanakan janji-janji perubahan yang telah memberi harapan kepada rakyat semasa PRU ke-11 pada 2004.

Demokrasi jalanan turut menjadi faktor besar. Himpunan raksasa "BERSIH" yang menuntut pilihan raya bebas dan adil serta gerakan HINDRAF yang berjaya menyentuh hati komuniti kaum India antara peristiwa yang gemar dirujuk pemerhati politik dalam mengisahkan hari bersejarah 8 Mac 2008.

Tidak dinafikan juga, media alternatif yang bebas daripada kongkongan mutlak BN menyumbang terhadap pembentukan audiens baru yang lebih bersikap kritikal dan sedia menyoal setiap tindak tanduk kerajaan. BN tidak lagi mampu bergantung pada media massa arus perdana sahaja dan perkara ini turut dipersetujui Pak Lah yang mengakui "BN kalah perang siber".

Maka, sejurus penggantian Pak Lah, Perdana Menteri baru segera mendapatkan khidmat nasihat pelbagai firma konsultasi komunikasi dan media. Dalam jangka masa pendek Najib berkuasa, kerajaan Malaysia telah membelanjakan berjuta-juta ringgit atas kempen-kempen komunikasi - atau lebih tepat lagi, propaganda - yang dihasilkan syarikat-syarikat asing seperti APCO dan FBC. Baru-baru ini, FBC terpaksa menanggung malu selepas dipecat beberapa rangkaian media asing kerana dijumpai menerima bayaran daripada kerajaan Malaysia untuk menghasilkan program pro-kerajaan Malaysia.

Kempen "branding" atau penjenamaan seperti 1Malaysia dan pembentukan imej Najib sebagai seorang pemimpin yang "cool" atau sempoi terus menjadi agenda terpenting. Dengan kempen "perubahan" Presiden Amerika Syarikat Barack Obama yang dilaksanakan dengan jayanya, agenda "perubahan" dilihat menjadi suatu fenomena global. Tidak dinafikan, di Malaysia, sudah bertahun-tahun slogan "perubahan" menjadi asas kepada agenda parti-parti pembangkang. Maka, untuk Najib mempopularkan dirinya di samping dilihat peka terhadap "perubahan" yang dituntut, beliau tiada pilihan selain memulakan program-program yang bersifat "perubahan" atau sekurang-kurangnya memberi persepsi bahawa beliau mewakili "perubahan".

Namun, perkataan "perubahan" dan reformasi sesungguhnya sinonim dengan perjuangan parti-parti yang anti-BN. Oleh itu, "transformasi" menjadi slogan Najib. Tidak dinafikan, ramai di antara generasi pengundi muda yang membesar dengan ditemani siri kartun Transformers, yang turut dihidupkan semula dalam beberapa tahun yang lepas melalui siri filem wayang Hollywood. Namun, cukup sempoikah pakej "transformasi" yang dihadiahkan Najib? Adakah rakyat akan memberi undi kepada seseorang pemimpin hanya kerana beliau sempoi?

Najib sebelum ini sudah menghadapi pelbagai persoalan kredibiliti terutamanya apabila dikaitkan dalam kes pembunuhan seorang wanita Mongolia. Gaya hidup mewah yang dimiliki isterinya - Wanita Pertama Negara Malaysia yang pertama sekali - turut memberi persepsi bahawa Najib yang sempoi ini sebenarnya agak jauh dari realiti keperitan rakyat bawahan. Lagi teruk, semasa melancarkan program Menu Rakyat 1Malaysia, beliau digambarkan mengambil sepinggan nasi kandar yang nampak lumayan sekali siap dengan dua ketul kepak ayam walaupun harga makanannya disiarkan RM3 sahaja. Mungkinkah semua ini helah yang sempoi?

Cakap pasal helah, naik darah aku. Janji-janji yang dibuat Najib sempena Hari Malaysia telah mengalami transformasi - menjadi penipuan yang keji sekali. Beliau kata, negara Malaysia akan menjadi demokrasi terbagus di dunia. ISA akan dimansuhkan. Akhbar akan diberi lebih ruang kebebasan. Rakyat tidak akan dianiaya atas kepercayaan politik mereka. Sempoi gila.

Tapi, ISA digantikan dua akta baru yang akan mengekalkan penahanan tanpa bicara. Lagi, hari ini janji mansuh ISA, besok tahan 13 orang di bawah ISA. Hari ini nak jadi demokrasi terhebat, besok bentang rang undang-undang baru untuk mengharamkan perhimpunan jalanan. Di bawah Akta Perhimpunan Aman, denda untuk sesiapa yang menganjurkan perhimpunan tanpa memberitahu pihak polis ialah RM10,000. Manakala sesiapa yang ditangkap semasa suatu perhimpunan boleh didenda RM20,000. Sempoi tak? Inilah dia transformasi Najib. Sempoi sekali.

Sementara beliau berjanji untuk mendengar cadangan yang bakal dibuat Jawatankuasa Khas Parlimen untuk mengkaji tuntutan untuk mereformasikan sistem pilihanraya Malaysia, tiada jaminan bahawa Najib akan membenarkan Jawatankuasa tersebut menyelesaikan tugasnya sebelum membubarkan Parlimen sekaligus menutup Jawatankuasa itu juga. Jelas, pilihanraya yang akan datang tidak akan adil dan bersih tanpa berlakunya satu reformasi.

Adakah reformasi itu akan datang daripada Najib dan BN? Bagi saya, untuk reformasi berlaku, reformasi perlu bermula dari tangan setiap rakyat. Undi di tangan kita boleh memulakan reformasi untuk membersihkan tanahair kita daripada elemen-elemen yang nampak sempoi tapi bersifat kotor sebenarnya.

*Ng Eng Kiat, aktivis sosial dan hak asasi manusia, kini berkhidmat dengan kerajaan negeri Pulau Pinang.

Akta baru sekat ‘hak’ protes di kawasan masjid, kata Pemuda PAS

November 24, 2011

Sebenarnya larangan berhimpun ini juga dilakukan oleh regim Husni Mubarak..sehinggakan semua aktiviti rakyat dilarang.Akhirnya tumbang juga regim mubarak....Kita perlu yakin akta yang cuba di perkenalkan ini adalah akta yang mahu menyekat kebangkitan rakyat.Sebab jika berlakunya perhimpunan BERSIH 3.0...maka ini yang merisaukan Najib dan regimnya.

Perhimpunan bersih 1.0 dahulunya menyebabkan 5 negeri jatuh..dan perhimpunan 3.0 jika dianjurkan,kita percaya akan juga menjadi siri kebangkitan rakyat yang besar dan akan menyebabkan regim Najib bimbang akan memperngaruhi pilihanraya umum akan datang dan besar kemungkinan, walau dengan menggunakan pendatang , dengan memberi kad pengenalan,kita percaya pendatang indonesia yang telah menjadi pengundi , telah melalui proses demokrasi di negara mereka sejak lama dahulu.






KUALA LUMPUR, 24 Nov — Pemuda PAS mempersoalkan peruntukan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman yang melarang perhimpunan diadakan di pekarangan rumah ibadat khususnya masjid berbanding amalan selama ini.

Ketuanya Nasrudin Hasan (gambar) berkata, selama ini isu-isu melibatkan Islam, perhimpunan atau protes diadakan di kawasan masjid.

“Sebagai contoh, jika timbul isu yang melibatkan kepentingan agama Islam seperti penghinaan terhadap agama, isu akidah dan seumpamanya, sudah tentu bermula dari mimbar khutbah sehinggalah pekarangan masjid menjadi lokasi himpunan yang paling starategik dan berkesan, justeru tujuan himpunan aman dianjurkan adalah untuk memberi maklumat, mencetuskan kesedaran, menyatukan suara dan tindakan.

“Demikian juga himpunan aman yang memerlukan perarakan dari satu destinasi ke satu destinasi yang lain untuk menarik perhatian umum terhadap mesej yang dibawa oleh penganjur jelas memerlukan jalan raya,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Rang Undang-undang Perhimpunan Aman akan dibentangkan untuk bacaan kali kedua hari ini dan dibahaskan.

Katanya, ada isu yang berlaku terkadang perlu ditangani segera dan oleh itu, apa rasionalnya apabila terpaksa menunggu 30 hari selepas notis, barulah himpunan aman itu boleh dilangsungkan kerana disyaratkan notis himpunan tersebut mestilah 30 hari sebelum. “Peraturan ini tidak menepati aspirasi penganjuran himpunan aman.

“Kita bukan berhimpun untuk konsert hiburan yang membolehkan kita bersiap awal. Penganjuran konsert, usahkan 30 hari, tiga bulan sebelum pun tidak mengapa,” kata beliau lagi.

Sebaliknya menurut beliau, ini adalah himpunan aman yang banyak keadaannya bersifat respons balas terhadap sesuatu isu semasa yang timbul dan perlu tindakan pantas.

“Contoh mudah, hari ini orang hina agama anda, apakah anda perlu menunggu 30 hari untuk menyatakan bantahan terhadap penghinaan tersebut?

“Jika sifat himpunan itu aman, maka apa yang diperlukan ialah kawalan keselamatan oleh pihak polis pada hari peristiwa atau himpunan itu dianjurkan tanpa perlu pihak polis melancarkan sebarang provokasi seperti menggunakan gas pemedih mata dan ‘water cannon’,” tambah Nasrudin dengan merujuk kepada hhimpunan aman Citra Warna, perarakan Maulidur Rasul, Hari Kebangsaan atau sambutan Hari Kemerdekaan negara serta lainnya.

“Semua himpunan besar itu memerlukan lokasi seperti pekarangan masjid dan jalan raya.

“Saya melihat, di sebalik tabir slogan transformasi yang diledakkan oleh Umno dan BN, mereka secara strategik sedang merangka satu tindakan untuk lebih mencengkam kuasa ke atas rakyat sekali gus membohongi rakyat dengan pelbagai komitmen kononnya ke arah perubahan tetapi perubahan yang dimaksudkan ialah perubahan yang lebih mengukuhkan cengkaman, menyempitkan ruang demokrasi, mengeraskan hukuman ke atas rakyat,” kata beliau lagi.