MGID

RAIKAN MEREKA

Jadual waktu Sambutan Hari Orang Asal 2009
Kampung Chang Sungai Gepai, Bidor, PERAK
9 Ogos 2009
Masa
Aktiviti
9.30pg – 9.35pg
Ucapan alu-aluan dari pengerusi majlis
Persembahan sewang dari kanak-kanak SPNS
9.35pg – 9.45pg
Upacara cenagoh (Pemberkatan)
9.45pg – 9.50pg
Ucapan pengerusi AJK: Abri Yok Chopil
Pengenalan dan Tujuan HOA 2009
9.50pg – 10.05pg
Ucapan 1: SPNS-Zurainie Ngah
10.05pg – 10.20pg
Ucapan 2: JKOAP-Azmi Ng Porgi
Kepentingan Kerjasama
10.20pg – 10.35pg
Ucapan 3: INSTITUSI MAIRAKNAK-Bah Gaharai Kadek
Kepentingan Sokongan Dan Kerjasama Daripada Mairaknak-Mairaknak Dalam Usaha Perjuangan Masyarakat Orang Asal
10.35pg – 10.50pg
Persembahan-Pensol dari Bah Anai Kg.Bt.16
10.50pg – 11.05pg
Ucapan 4: TASK FORCE-Tony Williams Hunt
11.05pg – 11.20pg
Ucapan 5: YB Dr.Kumar (Sungai Siput)
Isu Penswastaan Hospital Dan Kesannya Pada Masyarakat Miskin Di Malaysia
11.20pg – 11.30pg
Ucapan 6: KOMAS-Jerald Joseph
11.30pg – 11.40pg
Ucapan 7: BAR COUNCIL
11.40pg – 12.00tgh
Upacara perasmian oleh semua orang : centung & banner
12.00tgh – 12.05tgh
Pemberian cenderahati dan ucapan penutupan

Sesi perbincangan bersama VIP yang hadir
Sidang akhbar
12.05tgh
Makan tengah hari
12.15tgh
Bersurai
2.30ptg-3.00ptg
Sesi Dialog
Sessi dialog / sessi soal jawap bersama SUHAKAM
3.00ptg-5.00ptg
Sukan
Tarik Upih(Kanak-Kanak)
Kaki Gajah/Tempurung (Kanak-Kanak)
Kupas Kelapa (Dewasa)
Menyumpit (Dewasa)
Anyam Atap Bertam (Dewasa)
Makan Pisang (Dewasa)
5.00ptg-7.00mlm
Mandi/rehat
7.00mlm-8.00mlm
Makan malam
8.00mlm-8.10mlm
Ucapan dari pengacara majlis
8.10mlm-8.30mlm
8.30mlm-8.45mlm
8.45mlm-9.00mlm
Pertunjuk video/slide-Nisah Ngah
Pesanan dan nasihat dari SPNS-Dahil Yok Chopil
Pesanan dan nasihat dari Institusi Mairaknak-Bah Gaharai Kadek
9.00mlm-9.15mlm
9.20mlm-9.35mlm
9.40mlm-10.00mlm
10.05mlm-10.25mlm
10.30mlm-10.45mlm
10.50mlm-11.05mlm
11.10mlm-11.25mlm
11.30mlm-11.45mlm
11.50mlm-12.00tghmlm
Persembahan Kebudayaan
Sewang-Kg.Ras
Pensol-Kg.Kejau (Yassin)
Penyampaian Hadiah Sukan
Sewang-Kg.Tisong (Bek Selibah)
Sewang-Kg.Kejau (Yassin)
Penyampaian Hadiah Untuk Acara Sukan
Sewang-Kg.Sat (Bah Menek + Bah Itah)
Lakonan+Tarian Sewang-Kanak-Kanak SPNS
12.00tghmlm
Ucapa penutup dari pengerusi majlis
Selesai………

AMALAN YANG SEPATUTNYA...TETAPI JADI SEBALIKNYA


Amalkan tiga budaya untuk mantapkan kembali UMNO - Najib
08/08/2009 1:47pm


PEKAN 8 Ogos — Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak berkata para pemimpin dan anggota parti itu mesti mempraktikkan tiga budaya - “mendengar, berkhidmat dan menyelesaikan masalah” bagi memantapkan semula UMNO.




PEKAN -DSNRazak mahu Umno kembali kepada asal, namun kini ianya lewat kerana adalah sukar untuk membendung budaya ini kerana ianya semakin jauh dari orang Melayu.Ini adalah kerana budaya tersebut sudah tidak ada kepada pimpinan Umno,malah kepada PR, ianya harus diambil kira dalam menjalankan pentadbiran sekarang ini.Peringatan juga kepada semua pimpinan.



JANGAN KETAM MENGAJAR ANAK KETAM BERJALAN MACAM BUKAN KETAM



1.BUDAYA MENDENGAR


Pimpinan tak pernah mendengar pandangan rakyat demi menjaga ego,menjaga periuk nasi dan juga lain-lain sebab termasuk menjaga kedudukan.Misalnya bila rakyat memahami bahawa rasuah itu salah dan tindakan hendaklah adil.Pimpinan tak mendengar.Bila rakat tegur pemimpin ,hapuskan rasuah, kami nak demontrasi aman dan berarak secara aman.Pimpinan kata tak boleh ,lalu hantar polis,maka jadi kecoh.kalau pimpinan kata boleh jaga diri sesiapa yang buat kacau bukan sahaja unit amal akan cekup dan belasah, malah pihak polis tangkap humban dalam penajara.Pemimpinkata kenapa tak buat dalam stadium.Rakyat marah dan seakan-akan diperbodohkan.Cukup setakat contoh tersebut.



2 BERKHIDMAT


Budaya Umno ada khidmat, pada kawan-kawan dan kroni.Bila rakyat buat aduan misalnya nak bertukar tempat bertugas dari johor ke Perak,minta tolong wakil rakyat Umno,kerana Umno memerintah,wakil rakyat kta "kalau nak jaga emak , tok sah kerja" khidmat wakil rakyat Umno.Jawab macam babi.

Sekarang bila hilang sokongan orang Melayu, bukan sahaja pej wakil jadi kosong sambutan pun jadi kosong,Biar wakil rakyat dan ahli Umno sahaja yang hadir dalam program wakil mereka.Dalam pakatan Rakyat ada nampak ok juga.hadir kenduri kendara bila di panggil.Wakil Umno dk meniru la ni.Dulu ...lantak pi hangpa la nak mampuih ka ,nak ranap ka.Saki baki ada lagi.Kenduri kendara,sakit demam jiran dan porang lampung tak tunjuk muka.banyak lagi.Sebab tu Umno tak akan berubah.Kena taya dan dengar dari orang kampung bukan ahli Umno.Tanya orang ramai.



SELESAI MASAALAH


Macam di atas tadi lah.nak selesai masalah aku ka atau nak selesai masalah rakyat.Masaalah aku, lesen tak dapat lagi,duit tak banyak lagi, projek tak ada.Macamana nak bergerak.Ada yang nak jadi pemimpin ada 2 bini.Dapat kontrak dulu sebab jadi ahli Umno,jadi dapt banyak projek,jadi kaya.Kawin 2.Lepas kawin dua ,masalah tmbul,nak jadi calon atau ketua bahagian lawan ,guna duit .Bagi rasuah untuk beli undi.berbelas ribu habih.Anak bini dirumah minta 2 ratus pun tak bagi duit.


Baiklah ...yang ada dikampung, dilantik sebagai wakil orang kampung, maka kerana itu jadi wakil kampung ,malah dilantik pula sebagai pegawai esekutif negeri.Tapi dikampung, jiran buat kenduri tak hadir, mayat belakang rumah tak hadir, yang hadir, sembang dengan kawan-kawan -kawan politik.Tau bila kenduri jadi apa??orang kampung tak hadir .boleh kira dengan jari.yang muka hadir semua orang luar.Kawan luar ramai.Ahli Umno lahkatakan.Macam inilah yang ada dikampung-kampung.Depa tak dak nak dengar aihh Najib cakap.Najib dok jauh.mana nak pantau kami.nak elok balik ,senag saja.Buang mana yang dok ada la ni.Gati yang baru.yang cerdik lagi.Bukan yang dok ada la ni.



(function() { var d = document, w = window; w

CERITA MATA LEBAM ANWAR ANGKARA TUN/ANWAR DI PUKUL [PIDATO DATUK EZAM GE...