PAS tuntut kerusi MB, Sultan perkenan?

OLEH: : AMIRULMUKMININ

Walaupun kebanyakan pemimpin PAS Pusat berikrar tidak akan
meninggalkan Pakatan Rakyat tetapi strategi parti itu dalam krisis
penukaran MB Selangor seolah-oleh menzahirkan niat mereka untuk
membentuk kerajaan bersama Umno

Terbaharu, melalui pesanan WhatsApp tersebar berita yang didakwa
diterbitkan oleh PAS Selangor. Pesanan itu menyebut Presiden PAS Hadi
Awang dipanggil menghadap sultan Selangor. Dalam pertemuan itu sultan
memberitahu tidak bersetuju dengan calon MB Dr Wan Azizah. Sultan
meminta PAS menamakan calon daripada parti tersebut. Hadi menolak dan
berkata kerusi MB adalah milik PKR.

Perkara kedua yang terpapar dalam pesanan itu adalah pertemuan Anwar
dan Hadi di Terengganu pada 11 Ogos lalu. Dalam pertemuan itu Anwar
didakwa membawa surat untuk Hadi menandatanganinya bagi mencalonkan
Azizah sebagai MB. Hadi menolak dengan alasan tidak mahu melawan
kehendak sultan.

Kedua-dua perkara itu didakwa diterangkan dalam perjumpaan Adun-Adun
PAS Selangor bersama kepimpinan PAS Pusat pada 15 Ogos lalu.

Kelucuan hujah

Bagaimanapun, dua perkara tersebut kelihatan lucu sekiranya benar Hadi
bertemu Sultan. Ketika bertemu sultan Hadi berkata kerusi MB milik
PKR. Bermakna Hadi tidak akan campurtangan  dan memberi PKR sepenuh
kuasa menentukan calon MB. Tentunya beliau tidak akan menyokong Khalid
sebagaimana yang telah dilakukannya. Ketika bertemu Anwar pula Hadi
berkata tidak mahu melawan titah sultan. Bermakna Hadi tidak mahu
menyerahkan kerusi MB kepada PKR dan mahu calon dari PAS.

Adakah presiden PAS mempunyai masalah ingatan dan suka berbolak balik
dalam membuat keputusan? Jika inilah yang diterangkan kepada PAS
Selangor maka wajarnya Adun Hulu Kelang dan Morib meninggalkan PAS.
Mereka tentu tidak tahan dengan lawak jenaka yang tidak berpenghujung
itu.

Sekiranya benar PAS cuba merebut kerusi MB maka janji Setiausaha
Agungnya Mustafa Ali yang telah dilafaskan sebanyak tiga kali kepada
media bahwa kerusi itu milik PKR hanyalah mainan politik belaka. PAS
yang dianggotai ulama akan menjadi parti yang tidak boleh dipercayai.

Pertemuan dengan sultan jika benar berlaku tidak sepatutnya dijadikan
asas kepada calon MB. Mengikut kelaziman, sultan merupakan kuasa yang
paling tinggi tidak akan meminta calon dari mana-mana parti,
sebaliknya calon MB akan dipersembahkan kepada baginda dan akan
dilantik sekiranya baginda bersetuju.

Pertemuan dengan sultan dan titah baginda sepatutnya diberitahu oleh
Hadi kepada Majlis Presiden Pakatan. Kemudian PAS boleh mencalonkan
sesiapa yang diingininya. Namun semua itu tidak berlaku. Sebaliknya
Khalid dibenar bertemu sultan pada 11 Ogos dan PAS terus menyokong
beliau walaupun PKR dan DAP telah menarik sokongan. Hal itu
menunjukkan komplot antara Hadi dan Khalid.

Namun perkara yang mungkin sekali berlaku ialah sultan tidak meminta
calon dari PAS tetapi terdapat pihak dalam PAS yang sengaja
mengeluarkan berita palsu mengenai permintaan itu.

Begitu juga dengan pertemuan Anwar dan Hadi. Anwar tidak membawa surat
menyokong Azizah. Mengikut sumber dari PKR, Hadi banyak mempersoalkan
Anwar dalam pertemuan itu. Antaranya Anwar dituduh menjadi punca
huru-hara politik di Malaysia, PR kalah dalam PRU 13 kerana Anwar
tidak menerima PAS mencalonkan Tengku Razaleigh sebagai Perdana
Menteri, sokongan Melayu terhakis akibat Anwar dan sebagainya.

Setelah 20 minit, Anwar mencelah berkata, kunjungan beliau ke
Terengganu untuk berbincang mengenai isu Selangor. Namun Hadi tidak
lagi mengendahkan Anwar dan perbincangan seterusnya hanya berlaku
antara Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali dan rakan sejawatnya Saifudin
Nasution.

Hadi tidak pernah menyatakan perihal permintaan sultan kepada Anwar
sebagaimana yang diperkatakan dalam taklimat PAS Pusat kepada PAS
Selangor.

Calon MB baharu daripada PAS tidak sepatutnya timbul apabila semakin
hampir tarikh AJK PAS Pusat bermesyuarat. Perihal permintaan sultan ,
jika ada, seharusnya diberitahu lebih awal. Memberitahu pada waktu
yang amat lewat, sehingga 15 hari selepas pertemuan tentunya akan
menimbulkan prasangka.

Membeli masa

Pendedahan seperti itu seolah-olah bertujuan menghasut golongan
profesional PAS agar bersetuju dengan puak ulama untuk tidak mengundi
menyokong pencalonan Wan Azizah. Mereka membuka medan perdebatan baru
dengan usul calon PAS sebagai MB.

Perbuatan seperti itu menyebabkan lebih banyak masa diperlukan apabila
ketiga-tiga parti komponen Pakatan perlu bermesyuarat semula, berdebat
dan mungkin menangguhkan keputusan berminggu-minggu lamanya.

Tidak dapat dinafikan usaha kelompok UG dalam PAS yang menimbulkan isu
sultan di saat akhir ini adalah untuk membeli masa (buying time).
Sebelum ini Umno berusaha melakukannya selepas Khalid memberitahu
sultan beliau mempunyai majoriti cukup di DUN.

Bukan untuk Khalid kekal berkuasa tetapi untuk memerintah sehinga dua
bulan dan memberi kelebihan kepada BN untuk bersedia menghadapi
pilihan raya negeri. Sebaliknya berlaku apabila Wan Azizah mendapat
sokongan majoriti 30 Adun dan bermakna game over bagi Khalid.

Maka pelan B menggunakan puak UG PAS pula dilakukan menggunakan nama
sultan. Tujuannya agar Pakatan mengambil beberapa minggu untuk
membahaskan calon MB. Selepas persetujuan dicapai, tiba-tiba DUN
dibubar oleh sultan. Maka tanpa persediaan dan mengalami luka parah
akibat bergaduh sesama sendiri, tentulah BN akan menang mudah di
Selangor.

Apakah yang cuba dibuktikan oleh puak UG dalam PAS? Mereka berkuasa
memecahkan PR? Adakah dengan cara itu Umno akan menyokong hudud di
Kelantan. Jangan harap. PAS yang lemah tidak akan digeruni Umno. Malah
dalam PRU 14 dijangka PAS tidak akan berupaya bertahan di Kelantan
dengan corak politik adu domba yang dilaksanakannya hari ini. Apakah
hala tuju puak UG selepas itu?

PAS wajar selesaikan perlantikan MB dalam kerangka Pakatan

PAS wajar selesaikan perlantikan MB dalam kerangka Pakatan

 http://wrlr.blogspot.com/2014/08/jangan-percaya-khabar-angin-hj-hadi.html






Saya dimaklumkan bahawa selepas mesyuarat di antara Dato’ Seri Abdul Hadi Awang dengan 13 ADUN PAS dari Selangor semalam, beberapa maklumat yang kurang tepat telah disebarkan melalui whatsapp dan media sosial.

Di antara maklumat yang disebarkan ini termasuklah:

1. Keputusan PAS menolak pencalonan Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail kononnya adalah atas titah ke bawah DYMM Tuanku Sultan Selangor;

2. Dato’ Seri Anwar Ibrahim terbang ke Kuala Terengganu pada hari Isnin, 11 Ogos 2014 yang lalu untuk mendapatkan surat sokongan melantik Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail yang kemudiannya ditolak oleh Presiden PAS itu

Saya hadir mewakili KEADILAN bersama-sama Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam pertemuan dengan Dato’ Seri Abdul Hadi Awang dan Dato’ Mustapha Ali itu. Keputusan Dato’ Seri Anwar Ibrahim untuk terbang ke Kuala Terengganu berjumpa Dato’ Seri Abdul Hadi Awang bukanlah untuk mendapatkan tandatangan kepada apa-apa surat sokongan tetapi mengambil kira perlunya membawa proses membuat keputusan kembali ke kerangka Pakatan Rakyat.

Pada hari Sabtu 9 Ogos 2014, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang dan Dato’ Mustapha Ali telah terbang ke Kuala Lumpur untuk berjumpa dengan pimpinan tertinggi DAP tanpa dimaklumkan kepada pimpinan KEADILAN. Di dalam mesyuarat itu, pimpinan PAS itu membentangkan pendapat mereka mengenai pendirian mereka yang menolak pencalonan Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail dengan harapan DAP akan bersetuju dengan pendirian mereka.

Setelah dimaklumkan oleh pimpinan DAP mengenai perkembangan ini, Dato’ Seri Anwar Ibrahim membuat keputusan untuk berjumpa sendiri dengan Dato’ Seri Abdul Hadi Awang bagi membincangkan jalan memperbaiki hubungan baik di antara parti-parti di dalam Pakatan Rakyat.

Oleh yang demikian, maklumat yang disebarkan kononnya Dato’ Seri Anwar Ibrahim membawa surat sokongan di dalam pertemuan itu adalah palsu dan pembohongan yang tidak membantu merungkai kemelut perlantikan Menteri Besar Pakatan Rakyat yang baru.

Sebagai sebuah kerajaan yang memenangi mandat dua pertiga dalam PRU13 yang lalu, sewajarnya keputusan melantik seorang Menteri Besar dari kalangan ADUN Pakatan Rakyat itu dapat dibuat secara muafakat bersama. Tuanku lebih arif dengan Perlembagaan dan Undang-undang Tubuh negeri Selangor. Setakat ini KeADILan difahamkan Tuanku Sultan Selangor terbuka dalam perkara tersebut dan akan membuat keputusan berlandaskan prinsip undang-undang.

Proses mengikut Perlembagaan dan Undang-undang Tubuh Selangor untuk melantik seorang Menteri Besar adalah jelas dan ia bermula dengan pencalonan seorang ADUN dari parti-parti yang mempunyai majoriti di dalam dewan. Sewajarnya KEADILAN, DAP dan PAS harus berupaya mempersetujui seorang calon dari kalangan ADUN Pakatan Rakyat untuk dibawa pencalonan bagi perkenan ke bawah DYMM Tuanku Sultan Selangor.

Kami sedar bahawa penolakan terhadap pencalonan Dato’ Seri Dr Wan Azizah sebenarnya telah berlaku lama sebelum pun berita kononnya titah ke bawah DYMM Tuanku Sultan Selangor ini mula disebarkan. Umum mengetahui bahawa penolakan tersebut oleh sebahagian pimpinan PAS dibuat kerana beliau adalah seorang wanita.

 Sehingga kini, pimpinan tertinggi PAS masih lagi belum memberi alasan yang jelas kenapa beberapa pimpinan PAS terus membuat kenyataan terbuka menolak pencalonan Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail walaupun JK PAS Pusat belum bersidang.

Persoalan Menteri Besar Selangor ini seharusnya telah lama diselesaikan berdasarkan prinsip muafakat dan saling menghormati dalam Pakatan Rakyat. Seharusnya kesepakatan dapat dicapai pada mesyuarat Majlis Pimpinan 23 Julai 2014 yang lalu malangnya ia terpaksa ditangguhkan.

Pakatan Rakyat semenjak 2008 belum pernah melanggar prinsip menghormati hak parti masing-masing untuk mengemukakan nama calon Menteri Besar dan Ketua Menteri mereka. Tidak timbul soal parti lain mengusulkan nama lain yang pasti ditafsir melanggar etika ini dan mungkin melaga-lagakan pimpinan dlm parti sekutu.

Proses membuat keputusan di dalam kerangka Pakatan Rakyat perlu dipertahankan. Adalah tidak adil sekiranya isu ini dijadikan pertembungan di antara KEADILAN dan PAS semata-mata sedangkan keseluruhan kepimpinan DAP dan 15 ADUNnya juga menyokong pencalonan Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail.

Oleh yang demikian, saya berharap supaya PAS mengambil kira majoriti 30 Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor telah membuat keputusan yang jelas.


 
DATO’ SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
Setiausaha Agong KEADILAN
16 Ogos 2014


WANITA LAYAK MENJADI PEMIMPIN . PANDANGAN QARDAWI DIZAMAN INI


Ramai pula sejak akhir akhir ini mengatakan wanita tidak layak menjadi pemimpin. Mengalahkan mufti la pulak berhujah. Pada hal ngaji pun tak sejauh mana. Inilah manusia yanghanya pandai mengkritik tapi sembab. Baca di bawah ini. Banyak pandangan pro kontra tetapi pamdagan ini adalah sesuai untuk masa dan zaman kini.

Bila hujah dah habis , diberi pula masalah lain..oooosebaba Anwar Ibrahimnak lantik isteri jadi MB..Habis Mahathir anak jadi MB tak pa pulak? Najib bukan anak PPPPPM ka dulu, tak pa pulak, Hishammuddin sepupu Najib tak pa pulakya....Oooooo tarak baca punya orang. Tak sokong PR tak pa, tak mengundi pakatan tak apa.. Tapi kalau kau undi Umno apasal la dok sibuk rumahtangga PR pulak?

Kononnya Anwar nak guna duit 3 Billion,dan yang paling tragis sekali ialah nak beli ADUN DAN AHLI PARLIMEN BN.Nah lagi hebat...Kalau cam tu 53% rakyat yang undi pada pilihanraya lalu, sudah tentu lah suka, cara mudah nak beli ahli parlimen BN yang senang dirasuah?   

 Habis yang lingkup berpuluh puloh billion projek mega dan salah urus tahunan tak kcoh pulak? 

 http://chegubard.blogspot.com/2012/09/senarai-sebahagian-kecil-dari.html



 Kritikan melampau peguam Umno yang dilemparkan kepada Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail jika dilantik sebagai menteri besar dikecam ramai pihak. Gambar fail The Malaysian Insider.




















Dr. Yusoff Al-Qaradhawi dalam kitabnya Min Fiqh al-dawlah fil Islam, mempunyai pandangan yang sedikit berbeza, beliau berpandangan bahawa dalam konteks kepimpinan dunia hari ini, beliau lebih cenderung mengharuskan wanita memegang kesemua jawatan termasuk Perdana Menteri dengan beberapa syarat. 

Antara hujjah Dr. Yusoff Al-Qaradhawi dan mereka yang mempersetujui keharusan ini adalah seperti berikut :-

1. Kisah kepimpinan wanita di peringkat tertinggi iaitu Ratu Balqis, digambarkan sebagai seorang pemimpin wanita tertinggi negara yang berwibawa serta mampu membawa kaumnya kepada kebaikan dunia akhirat. Firman Allah SWT:
قالوا نحن أولوا قوة وأولوا بأس شديد والأمر إليك فانظري ماذا تأمرين (النمل :33)
قالت رب إني ظلمت نفسي وأسلمت مع سليمان لله رب العالمين (النمل: 44)
Mafhum : Berkatalah kami (lelaki) yang mempunyai kekuatan, sesungguhnya kami serahkan urusan ini kepdamu ( ratu balqis) …” berkatalah Balqis “ Demi Tuhanku sesungguhnya aku telah berlaku zalim terhdp diriku nescaya kini aku akan beriman kepada Allah bersama Nabi Sulaiman” ( An-Naml 33 dan 44)

2. Mempersoalkan sifat umum pada hadith riwayat Bukhari tadi dengan hujjah :
a. Beliau menyatakan bahawa perkara menggunakan umum hadith untuk melarang kepimpinan dari kalangan wanita adalah tidak disepakati sepenuhnya. Selain itu, sekiranya ia diambil dengan pengertian umum lafaz sahaja maka akan bertentangan dengan kisah tawladan Ratu Balqis sebagai pemimpin tertinggi yang berjaya. Ratu Balqis digambarkan oleh Allah sebagai berkata :
قالت ياأيها الملأ أفتوني في أمري ما كنت قاطعة أمرا حتى تشهدوني(32)

Mafhum : “Wahai pembesar berikanlah pandangan kepadaku dalam urusan ini, aku tidak pernah memutuskan sesuatu perkara sebelum kamu hadir memberi pendapat dan mempersetujuinya” ( An-Naml 32)

b. Mengambil kaedah fiqhiyyah العادة محكمة dan bersandarkan kepada fiqh waqi’ , reality hari ini kebanyakan wanita menyumbang kebaikan yang banyak untuk negara malah adakalanya lebih daripada lelaki, bahkan mereka juga ada yang lebih berkelayakan dari pelbagai sudut berbanding lelaki. 

Ini bermakna, kita perlu memahami hadith dan sunnah fi’liyah Rasulullah SAW berdasarkan ‘mulabasat’ atau suasana zaman dan kemampuan wanita ketika itu. Hasilnya, Al-Qaradhawi seolah-olah cuba memberi isyarat di sini, bahawa isu hukum kepimpinan wanita adalah isu furu’ yang boleh berubah menurut peredaran zaman, apa yang penting adalah syarat KEMAMPUAN DARI PELBAGAI SUDUT tanpa menjadikan JANTINA SEBAGAI PUNCA PERBEZAAN UTAMA DAN KELAYAKAN.

3. Hadith tadi juga memberi kefahaman bahawa ketika wujudnya Khilafah Islamiyyah, wanita memang kelihatan amat kurang sesuai menjadi imamah uzma iaitu khalifah walaupun di ketika zaman ini. Hal ini sememangnya disepakati larangannya, tetapi selepas ketiadaan khilafah tahun 1924 M, sebahagian ulama’ telah meng‘qias’ kan kepimpinan ratu Balqis sebagai Presiden yang punyai kuasa dalam memberi persetujuan terhadap sebarang pelaksanaan dasar. Justeru, dalam ketiadaan khilafah, negara-negara umat Islam hanyalah bertaraf seperti Gabenor di wilayah yang terhad. Sehubungan dengan itu, wanita boleh memegang jawatan menteri, Qadhi atau lain-lain. 

4. Dalam masyarakat di bawah system demokrasi hari ini, apabila wanita dilantik ke jawatan kementerian, Parlimen, Pentadbiran atau lainnya, ia tidak bermakna ia memegang jawatan ini secara veto, hakikatnya ia adalah kepimpinan secara kolektif, yang mempunyai sebuah institusi dalam menentukan tindakan. Justeru, menurut al-Qaradhawi, ia tidak bertentangan dengan Hadtih walau menurut apa jua tafsiran.


Khalid ‘pentingkan diri’ jika bubar DUN, kata Guan Eng


Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyifatkan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai pentingkan diri jika membubarkan DUN Selangor bagi mengekalkan kedudukan. – Gambar fail The Malaysian Insider.Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyifatkan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai pentingkan diri jika membubarkan DUN Selangor bagi mengekalkan kedudukan. – Gambar fail The Malaysian Insider.






















Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bakal dilihat "begitu mementingkan diri sendiri" sekiranya beliau membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) sedangkan jelas beliau kehilangan majoriti sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun), kata Lim Guan Eng.
Setiausaha Agung DAP itu berkata, pembubaran sidang DUN bercanggah dengan prinsip sebenar demokrasi.
"Itu menunjukkan beliau sangat mementingkan diri dan membelakangkan prinsip demokrasi, Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri dan mandat rakyat untuk kekal sebagai menteri besar.

"Itu menunjukkan (Khalid) lebih mementingkan kedudukan berbanding hak rakyat dan kedaulatan undang-undang.
  "Ini ancaman yang sering beliau gunakan untuk kekal sebagai menteri besar," kata Ketua Menteri Pulau Pinang itu lagi ketika ditanya kemungkinan Khalid akan membubarkan sidang DUN dan mengadakan pilihan raya mengejut untuk menamatkan krisis kepimpinan di Selangor.

Khalid semalam berkata, sebarang keputusan berhubung perkara itu, termasuk peletakan jawatannya sebagai menteri besar termasuk pelantikan menteri besar baru hanya akan diputuskan selepas pertemuan dengan Sultan Selangor.

Lim berkata, jelas dalam undang-undang tubuh di Selangor, sesiapa yang mempunyai majoriti Adun adalah layak untuk dilantik sebagai menteri besar.

"Ini dibuktikan ketika krisis Perlembagaan di Perak pada 2009. Menteri besar baru dilantik tanpa membubarkan DUN. Dalam insiden itu, hanya tiga Adun terkesan.

"Di Selangor, Pakatan Rakyat (PR) memenangi majoriti besar (berbanding Perak). PR menang 44 daripada 56 kerusi DUN, 30 Adun lagi menyokong (Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail) sebagai menteri besar baru," katanya.

Lim merujuk kepada PR hilang kerajaan Perak pada 2009 selepas tiga Adun PR meninggalkan parti itu dan menjadi Adun Bebas mesra Barisan Nasional (BN).

Dalam Pilihan Raya Umum 2009, PR memenangi 31 daripada 59 kerusi DUN di Perak.
Sultan Perak ketika itu enggan memperkenankan permohonan menteri besar ketika itu, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin untuk membubarkan DUN dan mengadakan pilihan raya semula.
Kerajaan PR tewas apabila kehilangan majoriti kepada BN yang kemudiannya melantik Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sebagai menteri besar.

Lim berkata, Dr Wan Azizah terbukti mempunyai majoriti 30 anggota DUN apabila mereka menyuarakannya secara terbuka memilih beliau menjadi menteri besar.
"Sehingga hari ini, Khalid masih belum membuktikan sokongan Adun yang diterimanya. Mungkin hanya 12 daripada Umno.

"Kita masih lagi tidak tahu bakinya, tapi adakah kita tidak pandai mengira?" soalnya.
Kepimpinan PAS masih belum memutuskan keputusan sama ada mengekalkan Khalid atau menggantikannya dengan Dr Wan Azizah menjadi menteri besar baru.
Parti itu dijangka bermesyuarat esok untuk memutuskan perkara itu dan dijangka mengemukakan calon alternatif bagi jawatan berkenaan.

"Kita perlu menunggu hingga esok," kata Lim ketika ditanya jangkaan keputusan mesyuarat PAS.
"Kerusi itu milik PKR. Kenapa PKR tidak lagi mahukan Khalid, itu terpulang kepada mereka untuk menjelaskannya," katanya.
"Bagi DAP, kami menghormati keputusan itu. Jika PKR mahu tukar, sebagai rakan yang setia, kita hormatinya dan menerima Dr Wan Azizah sebagai menteri besar baru," katanya. – 16 Ogos, 2014.

JANGAN PERCAYA KHABAR ANGIN HJ HADI BAWA SURAT JUMPA SULTAN...TETAPI HJ HADI KATA ANWAR JADI BARUA MAHATHIR 16 TAHUN


 OLEH :    TULANG BESI



Cerita ini sepertinya telah disebar begitu meluas.

Pertama nya , cerita ini karut kerana Anwar tidak membawa apa2 surat apabila bertemu dgn Haji Hadi.

Pertemuan pun pendek dan sepanjang pertemuan isu Wan Azizah jadi MB tidak pun diperbincangkan.

Tak sempat bincang pun.Malah dalam pertemuan tersebut Hj Hadi mengatakan pada Anwar bahawa Mu jadi barua  Mahatir 16 tahun.Mu punca cina India naik kepala di Malaysia ni.Malaysia jadi huru hara puncanya Mu.

Anwar hanya diam dan meminta maaf dan hanya berbual dengan Saifuddin dan berangkat balik,

Keduanya, kalau istana tak setuju Wan Azizah jadi MB mengapa istana tak bagitau Anwar terus. Kenapa nak bagitau PAS?

Ketiga, dengan kekalnya Exco dalam kerajaan Khalid menandakan PAS telah khianat kepada Pakatan Rakyat Sepatutnya exco2 PAS letak jawatan sebagai menghormati semangat Pakatan Rakyat.
Ini cerita karut

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203778516135748&set=a.1091027568286.14545.1604406281&type=1


Setiap kali Anwar cuba buat benda besar yg hancurkan umno haji hadi pasti jadi penghalang
Nak harap Haji Hadi buat move bak hancurkan umno rasanya sampai kiamat la.

Negeri terengganu dlm tgn boleh hilang inikan pula nak kalahkan umno di pusat.

Misal-calon pm, nak tukar khalid ibrahim, kota damansara, pil kuda, sept 16 semua ini telah di halang oleh Hj Hadi.

 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=692576280833509&set=p.692576280833509&type=1

Geng UG dalam PAS tolak Azizah kerana mereka tahu MB yang sebenar adalah Anwar Ibrahim
Kan ke mereka pegang Asal Bukan Anwar (ABA).

Haji Hadi benci sangat dgn Anwar Ibrahim kerana Anwar Ibrahim mengagalkan program perpaduang dgn UMNO.

Padahal Arwah Ustaz Fadzil siap nak lantik Anwar sebaga PM lagi


Dalam Sidang Akhbar selepas mesyuarat Lujnah Politik PAS tadi SU Agung berkata PAS tidak pernah arah ADUN2 PAS untuk tidak menyokong Wan Azizah sebagai MB.

Makanya, apa salahnya Saari dan Hasnul menyokong Wan Azizah?

Mengapa perlu dipanggil untuk disiasat?
Walaupun Tuan Guru Haji Hadi Presiden PAS mempunyai ilmu dalam kitab yang mendalam tapi ia tidak menjadikannya MAKSUM.
Ia juga tidak bermakna beliau mahir dalam ilmu2 politik dan ia juga tidak bermakna beliau sentiasa benar dalam membuat ijtihad politik.
Ia juga tidak bermakna beliau bebas dari pengaruh orang2 yang berada di keliling beliau.
Makanya, jangan lah kita terkeliru antara kealiman dlm perkara dlm kitab dengan kealiman tentang perkara dalam realiti kehidupan.
Kalau Saidina Umar boleh ditegur oleh perempuan tua di hadapan khalayak ramai, apatah lagi Presiden PAS.
Kalau kita mengkritik Presiden PAS kita tidak mengkritik ilmu nya yang tinggi dari kitab.
Kita mengkritik tingkah laku dan keputusan nya dalam realiti politik dan pentadbiran negara serta parti.
Kalau Presiden salah kita kena tegur dan betulkan.
Presiden PAS bukan Nabi dan bukan Rasul.
Misalnya Presiden PAS pergi jumpa UMNO dalam gelap dan lepas tu berbohong.
Kita sbg orang Islam wajib menegur dan membetulkan perkara ini. Bukan pegi sokong.
Itu bukan ajaran Islam.

PENDEDAHAN BARU TULANG BESI


"Saari Sungib yang kukenali..." - Adun PAS Meru

"Yb Shaari bukan sebarang pejuang. Pengalaman dlm bersidang, traveling dan diam sebilik dgn beliau didalam dan diluar negara...beliau tidak berhenti2 membaca Al Quran, berzikir dan bersalawat.
Jam 3 pagi dah bangun solat mlm walau dimana berada.

Pelbagai usul yg dibawa dlm Sidang DUN sejak menjadi ADUN Pas menaikkan imej Pas dimata rakyat.

Pernah ditahan ISA dan diseksa. Banyak buku2 yg telah ditulis. Kesihatannya juga terganggu semenjak akhir2 ini.

Saya menangis bila membaca pelbagai bad remarks yg dicampakkan keatas dirinya.
Saya yakin pengorbanannya besar kpd jamaah.

Sanggup korbankan diri utk jamaah. Biarlah Jawatankuasa Disilplin berperanan ......"

-YB Dr Abdul Rani Osman-
ADUN Meru


Kalau berlaku PR Negeri calon PAS yang konfirm kalah (rasanya) adalah:


1) Zaidy Talib - ADUN TEmpler
2) Mohd Khairuddin Othman - ADUN Paya Jaras
3) Iskandar - ADUN Chempaka
4) Solihin Mukhyi - ADUN Sabak
5) Ahmad Yunus - Adun Sijangkang
6) Dr Halimah Ali - Adun Selat Klang

Semua di atas menang dgn undi Cina yang sebegitu besar.
Namun selepas ini mereka2 ini akan dilabel sebagai calon UG yg pro UMNO.
Mustahil pengundi2 Cina akan menyokong mereka.
Juga pengundi2 Melayu UMNO tidak akan menyokong mereka.
Melainkan PAS menukar mereka2 di atas dengan calon lain terutamanya yang bukan Exco.

Majlis Syura Ulama Sokong Khalid Ibrahim Yang Suka Tinggal Solat

Ini sedutan dari kenyataan akhbar terbaru YB Hasnol Morib berkenaan sokongan beliau kepada Wan Azizah:

Tski juga seorang yang suka meninggalkan solat. Majlis syura ulamak tahu tak maklumat ini?

Exco yang duduk berjam2 dengan tski boleh mengesahkan perkara ini. Kenapa nak pertahankan tski sampai setengah mati?


Tulang Besi sendiri pernah dijemput dlm satu perjumpaan antara blogger2 dgn MB Selangor.

Waktu itu Tulang Besi bekerja di Indonesia maka Tulang Besi telah mewakilkan kepada adik Tulang Besi untuk hadir.

Adik TUlang Besi menyaksikan sendiri walaupun program tersebut habis dekat2 jam 8 malam tapi Khalid Ibrahim terus je pergi makan tak solat. Waktu itu dlam meja yang sama sewaktu orang lain pergi solat, Khalid Ibrahim makan bersama blogger ROcky Bru dan Patrick Teoh

Selari dengan pendedahan YB Hasnul rupanya.

MUSTAHIL HAJI HADI TAK TAU KHALID IBRAHIM SUKA TINGGAL SOLAT!!!!!

Ini kerana waktu Hasan Ali sebuk berkonspirasi mahu menjatuhkan Khalid Ibrahim utk ganti dgn beliau, semua orang dia cerita yang Khalid suka tinggal solat.

Mustahil Hasan Ali tak cerita benda ni pada Presiden PAS.

Namun, demi menantu Presiden PAS tetap mendokong Khalid Ibrahim

Jahat nya Harun Din,Majlis Syura Ulama, Presiden PAS. Dewan Ulama PAS dan semua ulama2 muda PAS mcm Din Ayam, Tantawi Vellfire, Takiri, Mokhtar Senik Al Maunah.

Mereka sanggup menyokong Khalid Ibrahim yang suka meninggalkan solat demi kepentingan dunia dan tamak haloba mereka.

Mana pergi agama kamu?

Hinanya Presiden PAS. Hinanya Harun Din. Hinanya Mat Yaakob. Hinanya Din Ayam. Hinanya Tantawi Vellfire. Hinanya Mokhar Senik Al Maunah. Hinanya Ust Mohd Khairuddin At-Takiri Hinanya Solihin Mukhyi. Hinanya Mohd Khairuddin Othman Hinanya Idris Ahmad, Hinanya Ridzuan Mat Not. Hinanya PAS Wilayah. Hinanya Majlis Syura Ulama PAS. Hinanya Dewan Ulama PAS Pusat. Hinanya ulama2 dalam PAS.

Sanggup guna agama guna wala guna cakap2 agama semata-mata mahu mendokong MB Khalid Ibrahim yang suka meninggalkan solat lima waktu.

Mereka diatas meletakkan kepentingan dunia lebih dari agama.

Demi wang ringgit dan pangkat mereka sanggup dokong calon yang suka meninggalkan solat

Misteri sungguh apabila Majlis Syura Ulama PAS menyokong Tan Sri Khalid sbg MB sedangkan beliau adalah seorang yg suka meninggalkan solat.

Adakah Majlis Syura hendak menunggu pengesahan dari mahkamah atau SPRM baru hendak menarik sokongan dari Tan Sri Khalid.

Masaalahnya di Malaysia meninggalakan solat bukan menjadi kesalahan dari segi undang undang.

Tapi mustahil Presiden dan Syura tidak tahu perkara ini. Namun mereka terus menyokong Khalid yg suka meninggalkan solat.

TULANG BESI
www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog ini
Read more!(Selanjutnya)

Thursday, August 14, 2014


Tindakan Membelakangkan PAS Adalah Bijak

Walaupun PKR dan DAP bersikap agak tidak hormat kepada PAS kerana mengisytiharkan penubuhan kerajaan baru sebelum PAS membuat keputusan tetapi tindakan itu adalah perlu dan berjustifikasi.

Pertamanya, tiada jaminan PAS akan membuat keputusan yang akan menyokong Pakatan Rakyat. Presiden PAS akan masuk mesyuarat dengan membawa keputusan dua badan dalam PAS – yakni keputusan Majlis Syura Ulama PAS serta keputusan Dewan Ulama Pas yang mahu PAS menyokong Khalid Ibrahim.

Keduanya, pengundian terhadap sikap PAS akan dibuat secara terbuka. Ini bermakna AJK2 dilantik akan menyokong kehendak Presiden PAS apa sahaja yang dikehendaki.

Ketiga. kalau Presiden serius nescaya beliau sudah memanggil mesyuarat AJK PAS Pusat secara tergempar.

Itupun kalau Presiden PAS mengizinkan pengundian dijalankan. Kalau Presiden PAS mahukan keputusan yang sebulat suara maka akhirnya mesyuarat PAS tersebut akan tergantung dan tiada keputusan.

BIla tiada keputusan maka keputusan Majlis Syura Ulama dan Dewan Ulama PAS akan terpakai.

Hasilnya kerajaan PAS+UMNO+Khalid akan terus berkuasa dan imej PAS terus hancur di mata rakyat.

Ingat, Presiden sekarang ini sanggup melihat PAS berpecah dan hancur demi menjayakan kehendak beliau mengekalkan Khalid Ibrahim

TIndakan PKR dan DAP ini adalah untuk menyelamatkan Pakatan Rakyat.

Pada 17 nanti, kalau pun PAS mengambil keputusan bersama dgn UMNO, mereka masih tidak boleh membentuk kerajaan.

Kalau ikut kehendak Presiden, PAS akan hancur dan Pakatan Rakyat akan hancur.

Keadaan sekarang adalah darurat dan PKR dan DAP terpaksa mengambil apa sahaja tindakan yang terbaik untuk Pakatan Rakyat.

Masanya ADUN2 PAS keluar dari garis wala' dan menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat dan Wan Azizah.

Sudah tiada masa untuk berehat ataupun menunggu arahan kalau kamu sayang PAS.


TULANG BESI

BUSUK PERUT

Setelah imej Pas dipudarkan, Imej Hj Hadi lagi teruk bersama Anwar, Khalid nak bubar DUN. Aku baru saja jelaskan dalam artikel 3 hari lepas bagaimana Khalid mungkin memberikan peluang Umno bersedia untuk pilihanraya.

Kalau Khalid ni seorang yang jujur, sudah tentulah dia akan membenarkan dan membawa Wan Azizah mengadap Sultan. 

"Tuanku , Patik kemukakan calon yang telah mendapat majoriti sokongan DUN menggantikan patik yang  hina dina ini , kerana beliau telah disokong rakyat dan juga ahli politik yang lain"

Perkara ini boleh berlaku dengan aman kerana inilah yang terjadi ketika krisis Perak dahulu. Aku perturunkan gambar gambar krisis di Perak untuk kenangan nostalgia jatuhnya Pakatan Perak  akibat 3 ekoq luncai keluar Pakatan.

Inilah yang terjadi diPerak 12 Tahun dahulu. Masa berjalan begitu cepat dan kini angkara MB yang tidak mahu melepaskan jawatan.Beliau akan dikenang sebagai MB yang dikatakan baik tetapi paling teruk dalam sejarah negara dan negeriSelangor. 

Jika beliau cerdik dan bijak serta berhati mulia sudah tentulah Khalid ini akan memberikan jalan mudah buat Pakatan membentuk kerajaan semula. 

Gambar gambar ini aku ambil dan sebahagian besarnya disiarkan dalam Suara Keadilan waktu itu...

 

 PERAK DALAM DILEMA FEBRUARI 2

 

Khalid tak tolak kemungkinan bubar DUN S'gor

 

 

 

 










 Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menolak kemungkinan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) sebagai langkah menyelesaikan krisis kepimpinan yang melanda negeri itu.
  
Bagaimanapun, beliau berkata segala keputusan akan diambil setelah beliau mendapat nasihat dan perkenan Sultan Selangor.
   

(function() { var d = document, w = window; w

NAK AMBIL VAKSIN PUN TAK TERKAWAL...YANG LAIN KE LAUT LAH GAMAKNYA...

  Kekeliruan berlaku di luar pusat vaksinasi utama KL Imran Ariff  - May 15, 2021  Komunikasi lemah menyebabkan penerima vaksin yang berkump...