ADAKAH PAS BERCAKAP UNTUK DIRI SENDIRI?

 

 al husseyn..

 


 

 

 

Mencari kemulian bersama Perkasa, PAS akan menerima penghinaan dari Allah

 Sekiranya umat Islam mencari kemuliaan dengan selain daripada Islam, maka umat Islam akan menerima penghinaan daripada Allah SWT. 

Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang berkata demikian dalam ucapannya di Majlis Ijtima' Idulfitri Anak-Anak Terengganu di Perantauan yang berlangsung di Markaz Tarbiah PAS Kuala Terengganu, Kuala Ibai, disini, hari ini 12 September 2010.
  Demikian ucapanya, Haji Hadi ketika beliau memetik kata-kata Sayidina Umar bin Khatthab :  

   Nahnu qaumun a’azzanallahu bil Islam, lau ibtaghainal izzata siwal Islam la-azzallanaLlahu - Kita adalah kaum yang yang dimuliakan Allah dengan Islam, andai kita mencari kemuliaan selain Islam maka kita akan menerima penghinaan dari  Allah subhanahu wata'ala.

Dan dengan sebab itu PAS tidak berminat dengan Perkasa.Tidak beminat dengan berbagai-bagai perjuangan yang berlandaskan kepada perkauman, dijadikan aqidah! 

 Tidak salah kita sayangkan kaum, tak salah sayang kepada bangsa.Tetapi menjadikan kecintaan kaum adalah aqidah dan ideologi, itu bercanggah!  

 Itu kata-kata Hj Hadi yang dulu...Hj Hadi sekarang sudah lain macam jadinya.Kalangan wala'un cuba menafikan tetapi cubaan mereka hanyalah umpama menegakan benang yang basah. Kalangan wala'un cuba mempertahankan hal yang tidak benar. Mereka sedar bahawa bekerjasama dengan Perkasa adalah salah, maka mereka perlu  menutup dengan apa cara sekali pun ...

Bayangkanlah sekiranya almarhum Ust Abu Bakar Chik masih ada ....

 Mengulas ucapan Hj Hadi, almarhum Ust Abu Bakar Chik berkata, kita tidak bersetuju dengan Umno dengan langkah Perkasa. Bahkan kita tidak sekali-kali bersama-sama dengan kelompok yang mendokong perkauman.

Kita akan bina bersama-sama dengan mereka yang menjadikan Islam sebagai teras perjuangan ataupun mereka yang menerima dasar-dasar Islam di dalam negara ini , walaupun dia bukan Islam!

Allahyarham menegaskan tidak akan bersama-sama orang Melayu yang beragama Islam yang mendokong pergerakan perkauman.

Kita akan menentangnya dan kita tidak sekali-kali terbabit dengan perwatakan yang mereka buat," tegasnya.

Beliau yakin dengan penyesunan semula berbagai elemen didalam negara untuk menuju kesejahteraan; termasuklah tahaluf dengan DAP dengan PKR.

"Kita nak menuju kepada masyarakat sejahtera, adil untuk semua; bukan untuk perjuangan sempit nak mempertahankan perkauman Melayu, " katanya.

Usul Persendirian TGHH untuk meminda Akta Mahkamah Syariah( Bidangkuasa Jenayah)1965




Usul Persendirian TGHH untuk meminda Akta Mahkamah Syariah( Bidangkuasa Jenayah)1965 bertarikh 18 mac 2015, mengapa ianya digembargemburkan sbg hudud? ????

Amanah mampu menang di kerusi Pas atau Umno – Mat Sabu







Amanah mampu menang di kerusi Pas atau Umno - Mat Sabu

Amanah mampu menang di kerusi Pas atau Umno – Mat Sabu


Walaupun masih baru, Parti Amanah Negara (AMANAH) yakin tidak sukar untuk menarik sokongan daripada Umno dan PAS.

Presidennya Mohamad Sabu berkata PAS memang kuat untuk menang beberapa kerusi bersendirian, tetapi dalam real politik Malaysia, parti bertanding perlu masuk gelanggang sebagai sebuah gabungan.

Mohamad, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata, rakyat Malaysia akan memilih parti yang boleh membentuk kerajaan, sama ada BN atau Pakatan Harapan.

Bagaimanapun, Mohamad mengakui masih terdapat parti sekutu mereka ragu sama ada mereka dapat membayangi pengaruh PAS di kawasan luar bandar untuk menjamin undi Pakatan.

“PAS berpengaruh di Kelantan dan Terengganu. Justeru ada antara sekutu kita fikir jika kita ketepikan PAS, Pakatan tidak akan dapat undi majoriti.

“Tetapi saya tidak setuju,” kata Mohamad dalam wawancara bersama Sin Chew Daily.

Mohamad sebaliknya berkata AMANAH harus merampas peluang ketika Umno dan PAS bermasalah mendapatkan sokongan.

“Tidak sukar tetapi perlukan masa, terutamanya apabila penyokong Umno sedang kecewa dengan pemimpin mereka,” kata Mohamad yang membangkitkan kiritkkan tokoh Umno seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Sanudi Junid dan Tan Sri Rafizah Aziz.

Mohamad, bekas timbalan presiden PAS, membentuk AMANAH setelah disingkirkan beramai-ramai dalam pemilihan oleh kumpulan proulama.

AMANAH turut menampilkan dirinya sebagai sebuah parti Islam tetapi terbuka kepada penganut semua agama.

P/S:

Amanah diragui prestasinya oleh puak Timbalan Presiden PKR Azmin Ali. Mereka enggan mengiktiraf Pakatan Harapan di Selangor dan kekal bertahaluf bersama Pas kerana takut orang Melayu tidak mengundi kerajaan sedia ada dalam pilihan raya umum akan datang.

Golongan ini mencipta mitos bahawa Pas mempunyai pengaruh yang kuat dalam kalangan orang Melayu luar bandar. Mitos itu menjadi duri dalam daging kepada pemimpin utama PKR menyebabkan parti itu bergeser antara puak, yang mahukan Pakatan Harapan dan puak yang mahu pergabungan dengan Pas sahaja.

Sedangkan realitinya sejak 1950an Pas wujud, sekali pun orang Melayu Selangor tidak pernah memberi sokongan padu kepada mereka sehinggalah Anwar dipecat dan dianiaya pada 1998.

Sejarah juga membuktikan pergabungan antara PKR dan Pas pada PRU 2004 merupakan malapetaka. PKR mendapat satu kerusi parlimen, Permatang Pauh dan Pas 6 kerusi parlimen sahaja.

Merdeka Center: Pengundi Melayu tolak Najib buat pertama kali





Merdeka Center: Pengundi Melayu tolak Najib buat pertama kali

Merdeka Center: Pengundi Melayu tolak Najib buat pertama kali


Satu kaji selidik menunjukkan kerajaan Datuk Seri Najib Razak tidak lagi mendapat sokongan rakyat – untuk kali pertama berlaku – lapor akhbar Straits Times (ST) Singapura.

Memetik keputusan kaji selidik Merdeka Center, akhbar itu melaporkan hanya 31 peratus pengundi Melayu berpuas hati terhadap kerajaan semasa.

Keputusan itu menunjukkan sokongan pengundi Melayu berkurangan di bawah 50 peratus untuk kali pertama sejak agensi berkenaan merekodkan data mengenainya pada Februari 2012.
Kemerosotan sokongan itu dilihat begitu drastik kerana pada Januari lalu tahap keyakinan di kalangan pengundi Melayu berada di paras 52 peratus.

Faktor demografi pula memainkan peranan penting kerana ia membentuk sokongan padu penyokong Umno yang membantu gabungan pemerintah terus berkuasa ketika parti lain dalam BN menunjukkan kelemahan.

Lapor ST, keputusan kajian itu dibentangkan kepada penganalisis sektor kewangan pada minggu lalu.

Sokongan keseluruhan terhadap kerajaan juga menurun kepada 23 peratus – tahap terburuk pernah dicatatkan sejak kaji selidik mengenainya mula dibuat Merdeka Center pada 2012.

Mengenai pengundi Cina pula, hanya lima peratus responden menyokong kerajaan berbanding 11 peratus pada Januari lalu.
Kaji selidik sama juga mendapati kemerosotan sokongan terhadap kerajaan kebanyakannya disebabkan oleh cara isu ekonomi ditangani.

Data dikumpul Merdeka Center menunjukkan hanya 17 peratus responden berpuas hati dengan cara kerajaan menguruskan ekonomi berbanding 78 peratus yang tidak berpuas hati.

Kaji selidik itu dijalankan di kalangan responden di Semenanjung Malaysia pada Ogos, sejurus selepas Najib menggugurkan Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada tugasnya sebagai timbalan perdana menteri.

TAHNIAH BUAT PAS DI ATAS KEJAYAAN MENGHIMPUNKAN AHLI DI DLM FASTAQIM H60K




Admin banyak terima ulasan serta komen-komen Bangga serta Ujub daripada pimpinan dan ustad2 PAS..

DAN sebahagian daripada komen2 mereka tersebut Admin balas dgn beberapa fakta agar mereka mampu berfikir dgn waras demi masa depan generasi mendatang..

Di sini Admin cuba perturunkan sebahagian sahaja secara ringkas dlm bahasa rojak malas nak susun ayat sbb jika guna bahasa yg indah dan tersusun sekali pun kalau minda dah tertutup tetap jumud juga :
***************************

PAS mahu menang kat lubuk melayu sahaja ker..? pantai timur.. Kelantan dan Trangganu.. bukannya boleh perintah Malaysia.. kalau setakat nak kuasai negeri2 miskin nak buat apa syeikh..? Pandang ke depan negara ini kita punya, untuk survival generasi kita maka sewajarnya kita agihkan ekonomi negara seadil2nya utk generasi yg akan dtg.. bukannya kuasai negeri2 mundur..

Aku x nampak misi dan visi PAS utk menguasai Kerajaan Pusat yg aku nampak PAS hanya mahu mengekalkan Kelantan dan beberapa kawasan lubuk melayu.. Visi PAS seharusnya menawan Pantai Barat yg kaya bukannya selesa dgn negeri2 mundur........

 Mmg hasil bumi pantai timur banyak tetapi jika tidak menguasai Putrajaya semuanya x de makna.. selagi tidak mengusai Putrajaya maka selagi itu melayu terus mundur dan ditindas... sbb tu aku tolak PAS kerana perjuangan PAS terlalu sempit hanya utk kekal di Kelantan dan kawasan2 lubuk melayu..

Tak perlu kita berbangga dan syok sendiri dgn kehadiran ahli yg ramai jika pengisian jiwa mereka tidak diisi dgn usaha bagi menawan Putrajaya dan seterusnya mengambil alih tampok pemerintahan negara.. 

Allah suruh kita berusaha keluar dr kezaliman dan penindasan bukan hanya mengharapkan Redho Allah tanpa usaha.. dan Allah sendiri tidak Redho ke atas kita jika kita membenarkan penindasan terus berjalan ke atas rakyat jelata.. 

kalian x rasa berdosa ker jika rakyat ditindas dgn tiadanya usaha dari kita utk menyekat dan menghapuskan kezaliman tersebut?
Satu2nya cara utk menghapuskan kezaliman tersebut sdalah dgn menguasai Putrajaya.. bukannya menguasai Kelantan dan kawasan2 lubuk melayu..

Aku x tahulah kalau org PAS dan pantai timur tidak mahu majukan negeri mereka setara Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Johor.. jika kita hanya berbangga dgn kelompok kita dan Ahli Parti kita yg ramai tetapi kita miskin tak ubahlah kita sama seperti PERKASA dan Pekida yg berbangga dgn Ahli yg ramai tetapi Habuk pun tarak..

Mungkin Ijtihad Ahli PAS Allah akan lebih Redho ke atas kita jika kita terus Miskin hingga ke akhir hayat..
ISTIQOMAH HINGGA KEMENANGAN..

Aku tak pasti kemenangan bagaimana yg kalian cuba terjemahkan..

Dari apa yg aku belajar kita hendaklah berjaya di dunia dan di akhirat.. Ketamadunan Islam dibangunkan dgn Ilmu sehingga menjadi sebuah empayar yg penuh dgn limpahan kekayaan material.. Tamadun Islam tidak dibangunkan dgn kejahilan dan kemiskinan..

100 tahun sebelum Empayar Islam Othmaniah hancur di tangan Yahudi dan Nasara mereka menyekat serta sudah tidak lagi meneruskan Kemajuan Ilmu Pendidikan dan teknologi. Khalifah Othmaniyah menolak wacana ilmu dan perbahasan Ilmiah secara terbuka.. Kejumudan dalam mendepani perubahan Zaman menyebabkan Empayar islam Othmaniyah menjadi lemah dan miskin sehingga berhutang dgn Yahudi dan Nasara dan Turkey Muflis. Akhirnya Othmaniah ketinggalan 100 tahun kebelakang dari segala kemajuan ilmu dan teknologi (pembuatan, makanan, kesihatan dan ketenteraan)

Rakyat Turkey menjadi rakyat paling naive di Eropah.. buta ilmu dlm memajukan ekonomi dan teknologi.. akhirnya Othmaniyah ditumbangkan dgn mudah oleh musuh islam. Khalifahnya dihalau keluar dari Turkey dgn penuh kehinaan kerana ilmu dan miskin ekonomi..

Zaman itu rakyat Othmaniyah antara rakyat yg teramai di eropah tetapi mereka mudah dialahkan oleh yahudi dan nasara kerana tiada mempunyai ilmu dan miskin.. ramai tidak semestinya kuat......

DAN sehingga kini kebanyakkan negara umat islam masih lagi meneruskan doktrin merendah2 serta meremehkan segala ilmu selain dari ilmu agama seperti mana yg pernah dilakukan oleh beberapa orang Khalifah terakhir empayar Islam Othmaniah dahulu..

Apakah ahli PAS yg ramai itu sasarannya hanya utk menguasai negeri2 mundur dan lubuk melayu sahaja..? Apakah PAS tidak kesah jika tidak manpu menawan negeri2 kaya di pantai barat? Dan Apakah PAS mampu menguasai negara kita jika mengenepikan usaha utk menguasai Putrajaya..

Dengan mengksampingkan sokongan bukan islam yg berjumlah 45% dlm negara kita apakah PAS mampu memerintah Melaysia..? Kita kena ingat UMNO kekal berkuasa atas tiket " Undi Bukan Melayu yg mana 12 parti komponen BN terdiri daripada parti2 bukan melayu..

Selama ini UMNO terus berkuasa kerana Undi Bukan Melayu.. dlm PRU 12 dan 13 Undi Bukan Melayu telah beralih arah kepada PR menyebabkan UMNO hilang byk kerusi dan BN hampir kalah.. kekuatan UMNO sebenarnya bukan atas undi melayu tetapi atas Undi Bukan Melayu..

Tiba2 PAS pula dengan sengaja menolak dan mencerca bukan melayu seolah2 Undi Bukan Melayu tidak penting buat PAS..
Kita tgk bagaimana liciknya UMNO dalam situasi ini.. Bila PAS menolak dan bermusuh dgn bukan melayu UMNO mulai cucuk jarum agar permusuhan PAS dgn bukan melayu terus marak.. 

Blogers dan facebookers upahan UMNO tiba2 menyokong PAS dan menyemarakkan lagi api permusuhan tersebut lalu PERKASA diutuskan UMNO utk mencurah minyak hingga menyebabkan PAS semakin hangus terbakar..

Siapa akan lupa dgn kerja2 PERKASA yg menghina agama hindu dgn mengusung serta memijak kepala lembu.. Yang pernah membakar patung pemimpin DAP serta memecah pintu grill Pejabat DAP serta melemparkan bangkai ayam dan menjirus darah ayam di tangga ibu pejabat DAP juga memecahkan signboard Ibu pehabat PKR.

Mengapakah sebegitu tipis maruah PAS sehingga tergamak berkawan dgn sebuah NGO yg rosak akal fikiran dan celaru fikrahnya, suatu soalan yg agak sukar utk Admin jawab........

Bila PAS dgn sengaja mencetuskan persengketaan dan mencerca bukan melayu dan menjalinkan kerja sama dgn PERKASA ianya secara tidak langsung telah memberi nafas semula kpd UMNO bagi mengaut undi bukan melayu semaksima mungkin dlm PRU14 nanti..

Ya.. Kalian boleh bersorak dan bersoraklah semahunya..
Tetapi kalian lupa satu perkara......


"MENANG SORAK UNDI TERGADAI"
Teuku Zacharyah Iskandar


Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO 



ROYALTI PETROLEUM DAN TUNGGAKAN CARUMAN YIK


Saya difahamkan, Petronas/Kerajaan Pusat dalam proses membayar 'wang ihsan' tahun 2015 kepada Kelantan sejumlah RM 50 juta.
RM 25 juta akan dibayar melalui MAIK dan bakinya RM 25 lagi menerusi JPP.

MAIK pula disebut akan menyalurkan RM 8 juta untuk kegunaan YIK. 

Jika maklumat ini benar, saya berharap sebahagian dari RM 8 juta itu akan digunakan untuk menyelesaikan tunggakan caruman guru-guru YIK.

Itu pun sudah tentu tidak mencukupi berbanding caruman dan bayaran pinjaman yang tertunggak sudah mencecah hampir RM 15 juta.

Sungguhpun saya menolak bayaran royalti ditukarkan kepada wang ihsan dan sebahagian darinya pula dibayar kepada agensi kerajaan Pusat sendiri, namun apa kan daya?

Perjuangan royalti bagaikan sendu.

Apa yang dulunya diperlekeh oleh banyak orang, kini paling kurang Kelantan menerima cebisan khazanah petroleum sekali pun atas nama ihsan.

Berbalik kepada tunggakan bayaran caruman dan pinjaman guru-guru YIK, saya tidak salahkan Exco Pendidikan atau pegawai YIK.

Beliau menjaga portfolio pendidikan tetapi isu ini adalah isu kewangan di Kota Darulnaim.

YIK tidak dapat berbuat apa-apa jika wang yang diberikan oleh Kota Darulnaim tidak mencukupi.

'Kewangan' adalah termasuk pengurusan aset yang diberikan kepada YIK selama ini.

Sekadar satu contoh, pernah saya hujahkan untuk menolak permohonan satu syarikat konsensi perladangan YIK untuk menukar kawasan yang telah diluluskan dengan kawasan baru dalam hutan simpan masih mempunyai kayu kayan.

Logik saya adalah kerana cadangan asal syarikat ini adalah untuk membuat perladangan. Apa perlu ditukar dengan kawasan berhutan?

Hujahan saya ditolak. Bila kelulusan diberi, didapati ia bertindih dengan kelulusan membalak sedia ada. Kerajaan negeri menerima bantahan dari Persatuan Pembalak Negeri Kelantan.

Malangnya, bukan syarikat ini yang diputuskan berundur tetapi syarikat-syarikat yang telah mendapat kelulusan diminta memberi jalan dengan cara mereka diberi kawasan lain dua kali lebih luas dari kawasan asal dan diberi hak menebang habis membangunkan ladang.

Hari ini saya mendapat tahu, dari 5,400 ekar yang diluluskan kepada KTeknik (bukan nama penuh) itu, hanya 3,600 ekar sahaja boleh ditanam dengan sawit. Selebihnya adalah tanah berbukit tinggi dan curam.

Saya hairan apa sebab dulunya kawasan ini dipohon oleh syarikat ini pada hal ia berbukit curam.

Saya berharap, melalui catatan ini, hal yang sama tidak berlaku di bawah YIK sekarang dan akan datang.

Kesimpulan, usahlah dipersalahkan pihak lain termasuk YIK atau Exconya untuk menutup kelemahan sendiri.


Husam Musa
Adun Salor
5 Muharam 1437H/18 Oktober 2015

(function() { var d = document, w = window; w

KITA MENJADI NEGARA PALING TINGGI MELIBATKAN KEMATIAN MENGIKUT PURATA PENDUDUK

  Hamdan Taha. 7910 kes kematian di sebabkan covid 19 pada bulan sept sehingga semalam Kita menjadi negara paling tinggi melibatkan kematian...