ANAK SELUANG NAK FITNAH NGA KOR MENG. SEKALI SULTAN JOHOR SOUND.


 

USAHA MENGEMBALIKAN KEYAKINAN PELABUR


 

BARU 6 BULAN USAHA KBS


 

TAHNIAH KERAJAAN SARAWAK.






Anwar Ibrahim

 Saya ingin menzahirkan penghargaan kepada Premier Sarawak, YAB Datuk Patinggi Tan Sri Abang Haji Abdul Rahman Zohari Tun Datuk Abang Haji Openg atas jemputan menghadiri Seminar Antarabangsa Imam As-Syafi’i 1444H / 2023M hari ini. 


Inisiatif Kerajaan Sarawak menganjurkan seminar ini  menunjukkan pimpinan negeri cakna kepada kepentingan perubahan semasa, cabaran baru dan pada yang sama tetap berakar kepada tradisi, budaya dan keyakinan agama. 


Dalam ucapan tadi saya singgung kekuatan Imam As-Syafi’i dalam meneroka pemikiran baru dengan memahami realiti masyarakat setempat dalam mengeluarkan pandangan hukum yang dikenali dengan qawl qadîm (pendapat yang dikeluarkan semasa beliau di Iraq) dan qawl jadid (pendapat semasa beliau berada di Mesir). 


Selain mendalami pemikiran dan sumbangan Imam As-Syafi’i, saya juga menyarankan agar sumbangan ulama tempatan seperti Shaykh Uthman Sarawak, ulama kelahiran Sarawak wajar diwacanakan agar menjadi inspirasi kepada anak muda kelak. 


Begitu jua khazanah lama rantau ini harus digali dan didalami kandungannya sebagaimana kitab ‘Munyatul Musalli’ (impian orang yang bersolat) karya Shaykh Daud bin Abdullah al-Fatani yang menyentuh mengenai kepemimpinan dan keadilan supaya bermanfaat khususnya untuk para pemimpin dan masyarakat awam.


#MalaysiaMADANI



HALIM ROMLI. PERANCANGAN MAHATHIR JATUHKAN ANWAR


 

DIA NI HANGPA KATA BAGUIH.


 

KERAJAAN INI PUNYA PLANNING. HANTAR ATLIT DAN BELAJAR DISANA.


 

KEH KEH KEH... SANUSI AIR MUKA KERING




 

TERJEMAHAN AL QURAN PERINGKAT GLOBAL.

 




Perdana Menteri. YAB Dato' Seri Anwar Ibrahim mengadakan pertemuan bersama Pengurus Besar Noor International Center for the translations of the Noble Quran, Sheikh Ali bin Abdullah Al Madhi bagi membincangkan tentang kepentingan meningkatkan ketersediaan dan akses kepada terjemahan Al-Quran dalam berbagai bahasa dalam usaha memungkinkan individu dari pelbagai latar bahasa untuk memahami Islam dengan lebih mendalam.


Gerakan menterjemah ini tidak hanya berperanan sebagai medium menyebar pengetahuan tentang Islam, namun turut bertujuan untuk merapatkan jurang antara kumpulan masayarakat, sekali gus menggalak sikap toleransi dalam kehidupan.


Sumber: FB YAB Perdana Menteri Anwar Ibrahim


#KomunikasiKomuniti

#MalaysiaMADANI



MANUSIA YANG TAK BOLEH LIHAT RAKYAT MALAYSIA BERSATU







 Bila melihat orang Melayu bersatu, mereka kepanasan, bila lihat kaum cina, india, bumiputra Sabah dan Sarawak bersama org melayu, mereka lagi kepanasan..


Soalan saya.. SIAPAKAH MEREKA..??



SIAPAKAH MAHATHIR


 

MENTERI KDN JELASKAN ISU KALIMAH ALLAH


 

YB AMIRUL INI JAWAB FITNAH SANUSI . BAKAL SAMAN ..


 

PEJABAT KOPERASI ANGKASA KENA SITA.


 

PMX PRIHATIN PADA ANGGOTA


 

MENTERI SEBELUM NI KAYU LA TU

 



Presrasi buruk Malaysia di SEA Games. Ada pihak salahkan Kerajaan Perpaduan kerana ia kerajaan semasa. Asal boleh digunakan untuk burukkan kerajaan, semua nak ditalakkan kepada kerajaan.


Tapi kerajaan ini baru 6 bulan. Ahli sukan pasti tahu dalam 6 bulan, berapa banyak sangat persediaan boleh dibuat. Persediaan sukan bukan 6 bulan saja. Makan tahun. Paling tidak pun setahun.


Sukan SEA ni acara dwi tahunan. Dua tahun sekali kan? Persediaan sepatutnya dilakukan sebaik tamat temasya sebelum ini. Buat post-moterm, sediakan peruntukan, lantik jurulatih dan sebagainya.


Tak sesuai nak salahkan kerajaan tapi kalau hendak salahkan juga, kenalah salahkan kerajaan sebelum ini. Tanya Menteri Sukan sebelum ini, sejak tamat temasya terakhir, apa perubahan yang dah dibuat?


Itu baru kena. Sebab ada setahun setengah. Kalau penambah baikan dibuat oleh menteri sebelum ini, pasti dah nampak hasil. Kalau tak ada kemajuan, itu maknanya menteri sebelum ini kayu la. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.


NAMA ALLAH, AZAN & KONSERT COLDPLAY



Norman Radzuan


Semakin dkt PRN semakin ganas provakasi pembangkang

NAMA ALLAH, AZAN & KONSERT COLDPLAY


Di saat PRN semakin hampir pelbagai isu lama dibangkitkan. Ini kerana seperti saya ulaskan semalam apabila tiada isu rasuah, salah guna kuasa maka isu yg ampuh untuk tarik undi Melayu, naratifnya ialah membangkitnya isu sensitiviti kaum majoriti iaitu bangsa Melayu.


Dlm hal ini saya ingin berpesan kpd para Menteri, isu ini ia hendaklah diselesaikan cara yg penuh cermat. Sebab kita bukan sahaja berlawan dgn org Melayu tetapi berdepan dgn org Melayu ekstrims di mana bagi mereka parti mereka adalah agama dan keahlian parti mereka tiket ke syurga.


Kita kena ingat kebanyakan mereka itu ramai di dlm kelompok yg dipesan Imam Syafie, “Aku mampu berhujah dgn 10 org yg berilmu tetapi aku pasti kalah dgn seorang yg jahil, kerana org yg jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu.”


1) Dlm isi ini Tuan Guru Hadi Awang dan Tuan Guru Nik Aziz pada tahun 2013 berkata org bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah. Begitu juga Mufti Perlis, Dr Asri memberi pandangan yg serupa.


Isu kalimah Allah ini tidak wujud di negara2 Arab kerana Kristian Arab dan Bible dlm Bahasa Arab sejak sebelum dan selepas Rasulullah saw, memang menggunakan perkataan Allah merujuk kpd Tuhan.


Di Semenanjung Malaysia, dlm kitab agama Sikh, nama Allah disebut. Sementara org cina yg bukan muslim di Kelantan terbiasa dgn kalimah ‘inshaa Allah’. 


Logo Polis dan Tentera tertulis ‘Allah’ dan ‘Muhammad’ yg mana turut dipakai oleh anggota yg muslim dan non muslim.


Saya tertarik dgn pandangan Ketua Pemuda UMNO yg saya anggap bijak berpolitik. Beliau mengambil pendekatan selamat terutama ketika kita menghampiri Pilihanraya Negeri.


Asyraf Wajdi Dusuki  mencadangkan membuat permohonan kpd Mahkamah Rayuan agar keputusan Mahkamah Tinggi tersebut ditangguhkan terlebih dahulu sehingga mahkamah lebih tinggi membuat keputusan muktamad.


Kerajaan juga perlu mengadakan sidang meja bulat sama ada secara maya atau tidak dgn pemegang taruh seperti wakil kerajaan negeri, wakil persatuan peguam syariah dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam bagi merangka strategi seterusnya.


2) Tentang isu lama juga iaitu Azan. 99% bangsa bukan Melayu atau org bukan Islam tahu Azan akn berkumandang 5 kali sehari. Cuma yg kita dgr apabila rungutan apabila bacaan Al Quran juga dimainkan di awal2 pagi sebelum Subuh dgn menggunakan pembesar suara.


Isunya adalah semua aktiviti di masjid dan surau2 dipasang pembesar suara sekuat kuatnya sehingga penduduk bukan Islam terganggu. Kalau buat semua aktiviti itu hanya dalam masjid tanpa speaker boleh saja.


Ramai org bukan Muslim keliru antara azan dan bacaan2 selain azan dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Islam tidak membenarkan suara2 dikuatkan kerana ia bukan menambahkan cinta mereka kpd Islam, sebaliknya menimbulkan salahfaham byk pihak. Itu pandangan Ulama2 mengenainya.


Mengenai terjadi di Penang ia kes terpencil kawasan penduduk. Malah anak muda PKR telah membuat laporan polis. Penduduk di kawasan tersebut tidak mewakili parti atau mana2 kumpulan.


3) Akhirnya Konsert Coldplay dijadikan senjata utk PRN. Bab ini Cybertrooper kerajaan mesti berperanan memberi penerangan. Ini kerana ia sengaja dipolitikkan kerana kerajaan PN yg dianggotai PAS sendiri pernah membenarkan artis LGBT, Billie Eilish mengadakan konsert. Isu ini akn terus dimainkan sehingga PRN nanti.



LEBAI NI BANYAK SANGAT TIPU FITNAH....HATI HATI TUAN TUAN

 


Banjir besar di Kelantan selama ni sebab Kelantan banyak maksiat ke? Aku tanya sebab kalau ikut kata Dusuki ni, begitulah adanya.


Lebai kena banyakkan lagi dakwah dekat Kelantan. Jangan biar Kelantan tenggelam kerana maksiat.


Bukan aku yang kata tapi Dusuki yang kata. Nak marah, pergi marah dia. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.



KRONOLOGI KALIMAH ALLAH


 

Laaaa...rupanya presiden KOAM SHAIDAN KASSIM.

 


Kesihannya budak- budak Parti Ajaran SESAT ini semakin rosak minda dan jiwa sesatnya. Pemilihan atlet ke sukan SEA ditentukan Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM). Menteri tak boleh masuk campur..tapi bila kalah, menteri pulak yang kena minta maaf??.

Siapa Presiden KOM? laaaa..  budak Ajaran SESAT ini *Shahidan kassim orang Parti AJARAN SESAT*  patutlah PAS beriya sgt salahkan menteri😂 nak tutup kelemahan orang2 nya.


MEREKA SEZAMAN DAN ISU BERTEKAK PUN SAMA. TAPI HADI KATA CARI TITIK PERSAMAAN.


 

DUDUK KONDOMINIUM NI MELAYU TAK BANYAK MANA PUN. MASJID TANJUNG TOKONG DEKAT TU SAJA. TAPI NAK CARI ISU...TU LA DIA.


 

MASAALAH 410 BUAH RUMAH DI KPG SINGLIAQ LAUT. SANUSI SEMBANG SAJA.


 

MINTA ULAMAK, TAPI DAPAT MAMAK.


 

SILAP PANGKAH DAPAT TAIK


 

PAS DELETE BERITA COLDPLAY


 

HANYA MEREKA YANG FAHAM MEREKA.

 



Mohd Shah Rim


Saya rancang nak jumpa Perdana Menteri sebelum Ramadan lagi," demikian tegas bekas Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz ketika diminta mengulas mengenai pertemuan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di sini pada Jumaat.


Menurut beliau, pertemuan itu menjadi kenyataan apabila Perdana Menteri hadir ke Rumah Terbuka Malaysia Madani di Pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV di sini.


* nampak tak level walaun..?? kebodohan mereka ni bukan level biasa.. cuma walaun saja yang faham jiwa walaun..

😆😆😆



TIDAK TONJOLKAN PEMBANGKANG INTELEKTUAL

 

Woii lebai..Isu asas air 2 negeri Pas hang tak kalut....



Norman Radzuan


Lepas Azan, Kalimah, Coldplay kini Sukan Sea

TIDAK TONJOLKAN PEMBANGKANG INTELEKTUAL


Hari ini beberapa pemimpin Pas mengulas mengenai Sukan Sea. Jika anda bijak… apa yg anda dpt lihat cara pembangkang berfikir? Lucu, tiada idea, ekstrim, tiada daya pemikiran intelektual dan apa lagi…


Oleh kerana cara mereka seperti kanak2 tadika berfikir biarlah saya sendiri yg menjawab soalan2 mereka cara kanak2 berfikir….


“ Beginilah pemimpin pembangkang. Sebenarnya kita mampu raih 50 pingat emas tetapi oleh kerana di Sukan Sea kali ini tiada 2 acara favourite negara iaitu acara memfitnah dan menunggang agama jadi sasaran Emas mengikut sasaran gagal diperolehi.”


Saya terkejut lebai komen pasal pingat emas. Tahukah mereka bahawa sindiran mereka itu seolah olah menghina atlet negara dan mereka seperti tiada langsung semangat kesukanan.


Sdgkan atlit kita telah berusaha berjuang utk mengharumkan nama negara. Mereka pergi utk menang… siapapun tidak mahu kalah. Sepatutnya mereka ucapkan tahniah dahulu kpd atlet dan berikan kata2 semangat utk berusaha di temasya akn dtg. Selepas itu baru meminta Menteri berikan post mortem…itu baru betul dan profesional.


Bab sukan pun hendak dipolitikkan. Lepas ini pemimpin2 kerajaan kalau menguap pastikan mulut ditutup, lepas makan pastikan angkat pinggan sendiri, kalau pakai songkok pastikan jgn senget… kerana mereka akn perhatikan segala galanya asal boleh mengkritik dan membangkang.


Selepas 6 bulan saya tidak nampak pembangkang yg ada skg menjadi pembangkang sebagai chk n balance utk kerajaan. Saya mengharap mereka mengkritik soal good governance. 


Isu yg dibawa hanyalah tertumpu menaikkan kemarahan antara kaum atau sensitiviti agama utk lahirkan persepsi. Itulah standard mereka…apa nak buat jual agama adalah jualan yg laris di negara ini.



SELAGI HANGPA SOKONG PUAK NI...MEMANG MELINGKUP LA..

 


HANG PI BERAK DEPAN PINTU PAGAQ UMAH MB....


 

(function() { var d = document, w = window; w

TERBAIK

 Terbaik KPKM. Sebagai usaha untuk membendung kenaikan harga makanan, pengusaha restoran akan diberikan lesen beli dengan harga borong terus...