RESAH GELISAH KAH ?

 

Shahbudin Hussein




Serius dan seperti tidak selesa nampaknya wajah Zahid Hamidi dan Najib berbincang sesuatu di hospital tadi…adakah tindakan Ismail Sabri menjemput pemimpin2 PH bertemu dengannya di Putrajaya petang tadi merupakan topik perbualan yang menggelisahkan mereka ini?

JADI HAMBA DUNIA JUGA...

 Terpaksalah setuju nampaknya, kalau bantah nanti tak dapat pulak jawatan menteri….




AMARAN PADA MAKLUK PEROSAK DALAM PH

 

Kepada segelintir makhluk haprak di dalam Pakatan Harapan


1. Kamu kelihatan kuat kerana kamu berada di dalam Pakatan Harapan.


2. PH kuat kerana tunjang kepimpinannya yang kuat dan sokongan ahli/anggota dan penyokong yang padu dan jitu. 


4. Kekuatan kepimpinan PH ditunjangi oleh Anwar Ibrahim, dibantu kuat oleh Lim Guan Eng dan Mat Sabu. 


3. Jika kamu masih mempertikai kepimpinan PH yang ada, maka kamu wajib menguji kekuatan diri kamu sendiri. 


4. Jika kamu mahu menguji kekuatan sebenar kamu secara individu sila berada di luar PH. Bertanding selaku calon bebas atau kamu sertai parti di luar PH.


5. Mutakhir ini kami dengar ada desas desus suara sumbang mempertikai kepimpinan Anwar Ibrahim dan cadangan menukar beliau dengan pemimpin lain. Namun tidak pula dicadangkan sebarang nama lain untuk menggantikan beliau.


6.  Kami ahli/anggota biasa ini tidak melihat sebarang keperluan untuk menukar Anwar Ibrahim sebagai Pengerusi PH. Kerana kualiti kepimpinan Anwar Ibrahim hingga sekarang tiada siapa boleh atasi.


7. Kami cabar golongan haprak ini menamakan siapa yang lebih kredibilitinya berbanding Anwar Ibrahim untuk menjadi Pengerusi PH berserta dengan justifikasi.


8. Jika nama dan tubuh badan yang dicadangkan kualiti kredibilitinya tidak melebihi Anwar Ibrahim maka sah kamu memang haprak. Apabila sah kamu haprak maka PH bukan lagi platform politik yang sesuai buat kamu.


Sekian.


Aki Rock


BILA HATI TELAH HITAM

 

Hamzah Rie Na


Bila hati dah hitam, mcm2 idea busuk keluar dari minda caitok.


Lalu dizahirkan didlm penulisan. Sakit hati dan kerjasama ph dgn umno didalam membetulkan keadaan negara yg teruk ini.


Umno tak nak atok bukan salah dsai. Mereka lagi kenal atok dari korang caitok. Macamana liciknya atok korang tu. Dah lah licik kaki khianat pula.


Itu pun korang tak nampak kan? Rosaknya negara kerana atok korang yg bagi jalan pada moidin utk khianat. Tak dapat apa yg dia nak dia juga khianat moidin. Tapi yg dihina DSAI. Itulah caitok yg otak dilengan landut atok korang.

HARAP BERJAYA

 

Hamdan Taha


Alhamdulilah PM dah Jumpa wakil Pembangkang tiga parti yang paling besar ini satu kebijaksanaan apabila dapat berdamai demi negara 


Kerajaan sekarang sebenarnya bukan milik 114 ahli parlimen sahaja tapi milik semua rakyat malaysia


Kerajaan sekarang walaupun Pm datang dari Umno tapi kerajaan ini bukan lagi namanya kerajaan Umno atau BN dan bukan juga kerajaan PN


Berbaik dengan semua parti apabila telah terbentuk kerajaan adalah kerja paling mulia,malah saya lebih suka jika semua parti politik ada dalam kerajaan dan membangkang juga dalam kepompong kerajaan,tapi belum sampai masanya lagi ini baru permulaan


Sebenarnya Tan Sri Muhidden semasa di lantik sudah boleh mulakan pendamaian ini kerana pendemik baru bermula,tapi entah mana penasihat di gunakan beliau terlupa berbuat begitu dan akhirnya beliau di paksa letak jawatan


Hari ini selogan parti menguasai kerajaan sudah tidak terpakai,dan satu parti nak ambil semua jawatan juga sudah tidak terpakai,kerana kerajaan ini terbentuk atas dasar kerjasama parti yang tidak ada kesamaan dari segi perjuangan


Peruntukan ahli parlimen sama ada pemerintah atau pembangkang wajib di berikan sama rata kerana itu adalah duit rakyat dan bukan milik parti pemerintah sahaja,peruntukan itu wajib di gunakan untuk semua 30 juta rakyat bukan untuk orang parti tetentu sahaja seperti puluhan tahun yang BN amalkan zaman itu sudah berlalu


Semoga kerjasama politik ini dapat memulihkan negara dengan segera dan tidak lagi berlaku vaksin pun di politikan dan covid juga di politikkan untuk kepentingan parti pemerintah


Kita doakan berjaya



SEJARAH TIDAK PERNAH MUNGKIR!_*


(Renungan Buat Ahli PAS)







Pada tanggal 22/10/2012 di dalam Dewan Rakyat yg mulia, DAP berkobar-kobar mempertahankan PAS ekoran tuduhan pemimpin MCA menuduh arwah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat membenarkan orang Islam merogol bukan Islam.


SEWAKTU.. Anthony Loke Siew Fook (yg kini Menteri Pengangkutan) dilaporkan begitu bersemangat mempertahankan TGNA daripada penghinaan berterusan MCA sehingga menepuk meja Parlimen ketika itu, Speaker Dewan dgn segera mematikan mikrofon beliau dan menghalang beliau dari terus berhujah.


MALAH TIADA SEORANG PEMIMPIN UMNO ketika itu nak membidas MCA.. #UmnoDahBacul ??!


TAHUKAH ANDA.. Anthony Loke telah menerima surat penghargaan (bertarikh 25/10/2012) drpd TGNA sendiri kerana keberanian beliau pertahankan TGNA.


Harakahdaily juga memetik Anthony sebagai berkata bahawa, “Dalam politik kita berbeza pendapat, itu perkara biasa. Umpamanya, kita dalam DAP juga punyai pendapat berbeza dengan PAS dalam soal hukum Hudud. Tetapi kita tidak pergi sampai ke tahap memburuk-burukkan dan menghina Islam.”


HAKIKATNYA, setelah pemergian arwah TGNA.. kini MCA dipuja diangkat disanjung oleh lebai2 PAS malah sanggup bekerjasama dgn MCA.


TEPOKKKK...


Via #SR


* Sejarah tak pernah menipu. MCA juga dipeluk cium sekarang.

tq AbeTah Hj Fatah utk hantaran ini.


PRU-15 PPBM Bakal Kena Bungkus Macam Nasi Lemak 5Sen....

BUKANKAH ‘CAKAP TAK SERUPA BIKIN’ ITU SIFAT MUNAFIQ?



“Mereka tidak mampu menyembunyikan diri kerana sangat bernafsu rakus untuk mendapatkan habuan kemenangan dengan apa sahaja cara, termasuklah dengan berbohong dan memberikan janji palsu yang pasti tidak akan ditunaikan. Apabila diberikan amanah, mereka melakukan pengkhianatan dengan pelbagai cara apapun. “Kerja mereka hanyalah menipu semua orang, sama ada orang Islam ataupun bukan Islam. Hal ini disebabkan tujuannya hanyalah untuk mendapatkan kemenangan dan habuannya dengan sesiapa sahaja, bukanlah untuk menegakkan Islam dengan hujah yang bijaksana,” katanya.

AWAS STRATEGI LICIK UMNO!!KENAPA PM TAK JEMPUT TUN & SHAFIE? MUSUH UMNO ...

PANAS!! ISMAIL SABRI PENING URUS KABINET?



Perdana Menteri Malaysia ke-9, Dato' Sri Ismail Sabri bakal mengadap Agong pada hari ini untuk mempersembahkan senarai Kabinet beliau. Adakah ianya akan menjadi "kabinet perang" atau sebaliknya?

Guan Eng dedah ini punca beliau bekerjasama dengan PM

 


Guan Eng dedah ini punca beliau bekerjasama dengan PM


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mencadangkan dua pelan untuk menang dalam perang melawan Covid-19 dan membantu rakyat mengharungi kemelesetan ekonomi.

Beliau mencadangkan “Pelan Reset Covid-19” untuk melawan peningkatan jumlah jangkitan dan kematian, serta pelan pemulihan ekonomi negara secara dwipartisan bagi membantu rakyat Malaysia yang hilang pekerjaan dan punca pendapatan akibat kemelesetan ekonomi berpunca daripada pandemik.

“Menyelamatkan nyawa dan mata pencarian dengan memenangi perang melawan Covid-19 dan membantu rakyat Malaysia mengatasi kemelesetan ekonomi serta reformasi institusi yang nyata adalah kunci kepada sebarang kerjasama tulen bersama Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob.

“Perkara ini telah disampaikan kepada Ismail dalam pertemuan hampir sejam setengah dengan beliau semalam bersama Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu,” katanya dalam kenyataan.

Lim berkata, vaksinasi dan ujian saringan besar-besaran perlu dipercepatkan untuk menghalang lonjakan kes Covid-19.

“Pakatan Harapan (PH) telah mencadangkan penerapan saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dalam pelaksanaan Cari, Uji, Kesan, Kuarantin dan Sokong serta Vaksinasi (FTTIS + V) berskala besar, dengan menyaring 1% penduduk setiap hari atau menjalankan 320,000 ujian.”

Beliau mendapati RM4 bilion perlu diperuntukkan untuk tujuan itu dan meningkatkan sistem sokongan kesihatan serta tenaga kerja, khasnya katil Unit Rawatan Rapi (ICU) serta penghantaran vaksin.

Bagi pelan pemulihan ekonomi, beliau menggesa kerajaan menyediakan lebih banyak bantuan kewangan kepada golongan terjejas kerana kemelesetan ekonomi menyebabkan kerugian lebih RM500 bilion sejak perintah kawalan pergerakan pertama pada Mac 2020.

Antara bantuan kewangan yang digariskannya ialah suntikan dana langsung RM45 bilion yang perlu disertakan pengecualian faedah bagi moratorium pinjaman bank untuk baki tiga bulan tahun ini, kecuali kumpulan T20.

“Bantuan kebajikan masyarakat perlu dinaikkan kepada RM1,000 setiap bulan, termasuk kepada penganggur yang akan menelan belanja lebih RM1 bilion sebulan.

“RM6 bilion perlu diperuntukkan bagi menawarkan insentif upah dan pengambilan pekerja untuk mewujudkan 300,000 pekerjaan baharu demi mengurangkan kadar pengangguran.

“Perniagaan perlu diberi RM30 bilion dalam bentuk geran, insentif kewangan, subsidi upah, sewa dan utiliti, bukannya pinjaman dan jaminan, demi menyelamatkan pekerjaan dan memperlahankan penutupan perniagaan.”

Semalam, Ismail menemui tiga pemimpin tertinggi PH di Perdana Putra dan mencapai kata sepakat untuk memperkukuhkan fungsi Parlimen sebagai institusi bertanggungjawab menyemak dan mengimbang tadbir urus eksekutif.

Anwar mendedahkan pertemuan itu hanya membincangkan ekonomi dan rakyat, manakala isu pelantikan wakil pembangkang dalam Kabinet tidak dibangkitkan.

SAMA MACAM MAKAN GAJI BUTA YANG SELALU ORANG DOK JAJA...TAK RASA MALU KAH ?

 Panas! Menantu Hadi kena serang dalam DUN sebab tak buat kerja


Panas! Menantu Hadi kena serang dalam DUN sebab tak buat kerja


Beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pembangkang mempersoalkan peranan Exco Kesihatan, Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak, Mohd Akmal Kamarudin yang dikatakan ‘banyak hilang’ ketika kerajaan berdepan pandemik Covid-19.

Tan Kar Hing (PKR-Simpang Pulai), Howard Lee Chuan How (DAP-Pasir Pinji) dan Datuk Asmuni Awi (Amanah-Manjoi) membangkitkan perkara itu pada sesi perbahasan Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ke-14 di sini pada Khamis.

Kar Hing berkata, penularan kes Covid-19 di Perak telah menunjukkan kebimbangan dengan kadar peningkatan kes yang tinggi, kemasukan pesakit ke unit rawatan rapi (ICU) dan jumlah kematian direkodkan setiap hari..

Menurutnya, dalam keadaan itu Exco Kesihatan sepatutnya memainkan peranan penting dengan memberi kenyataan menjelaskan situasi semasa agar rakyat mendapat maklumat yang lengkap.

“Kesungguhan Exco Kesihatan dalam perkara ini lemah. Saya ingin bertanya kepada beliau apa peranannya untuk mengatasi Covid-19, apa usahanya, saya ingin mendengar penjelasannya.

“Saya berasa kasihan apabila dalam kebanyakan isu, Menteri Besar (Datuk Saarani Mohamad) yang banyak dilihat turun ke kawasan PKPD (Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan), pelancaran PIKAS (Program Imunisasi Industri Covid-19 Kerjasama Awam-Swasta) dan sebagainya, tetapi tidak Exco Kesihatan.

“Mungkin Exco Kesihatan lebih sibuk berbanding Menteri Besar. Pada perkiraan saya, jika beliau tidak dapat melakukan tugasnya, eloklah dibuat rombakan diganti dengan orang lain yang boleh melakukan lebih baik,” katanya.

Howard Lee turut menegur ADUN Selama dari Pas itu apabila tidak banyak membantu dalam memastikan keperluan peralatan kecemasan di hospital-hospital rawatan Covid-19 mencukupi.

Katanya, berlaku situasi pengamal perubatan yang terpaksa tebal muka meminta bantuan daripada masyarakat dan wakil rakyat, merayu meminta mesin ‘oxygen concentrator’ dan segala peralatan yang kurang.

“Di manakah Exco Kesihatan kita? Wajarkah seluruh tanggungjawab ini dibebankan sepenuhnya ke atas bahu Menteri Besar sehinggakan semua portfolio pun Menteri Besar kena turun padang?

“Ini bukan perkara remeh. Perkakasan ini diperlukan untuk membantu menyelamatkan setiap warga yang bakal jadi korban nyawa Covid-19 sekiranya Exco Kesihatan terus tetap goyang kaki,” katanya.

Asmuni yang juga Pengerusi Parti Amanah Negera (Amanah) negeri berkata, sehingga kini tidak nampak sebarang kenyataan dibuat exco berkenaan berkaitan langkah-langkah yang akan diambil oleh kerajaan negeri bagi mempercepatkan proses menangani wabak Covid-19 melainkan kenyataan dibuat Menteri Besar.

“Kami juga terkejut apabila jawapan soalan lisan pagi tadi (Khamis) dijawab oleh Menteri Besar kerana soalannya berkaitan Covid-19 yang sepatutnya dijawab oleh Exco Kesihatan.

“Saya tak nak spekulasi apa-apa tapi apa yang berlaku ini telah menimbulkan tanda tanya,” katanya.


Undi 18: PM baharu perlu realisasikan, wujudkan sistem e-voting pasca pandemik Covid 19

 Pelaksanaan Undi 18 akan terus menghantui sesiapa pun yang menjadi kerajaan Malaysia.



Bagi Ketua Angkatan Muda KEADILAN Johor, R. Yuneswaran, Rang Undang-undang Undi 18 yang telah diluluskan di kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara dengan majoriti dua per tiga pada tahun 2019 perlu dilaksanakan seberapa segera bagi memberikan hak kepada anak muda memilih pemimpin yang mereka inginkan.



Katanya, tidak wajar Undi 18 tertangguh selepas 2 tahun dan tiada satu pun usaha untuk merealisasikannya.



"Suruhanjaya Pilihan Raya pernah memberi garis masa untuk merealisasi Undi 18 pada 1 Julai 2021, dengan menetapkan tempoh selama dua tahun menyediakan infrastrukturnya bersama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).



"Kini kita telah pun berada di bulan Ogos 2021, namun tiada pelaksanaan sehingga hari ini. Adakah Kerajaan Datuk Seri Ismail Sabri akan melaksanakannya?" tanyanya dalam kenyataan.



Tegas Yuneswaran, kerajaan Perikatan Nasional sebelum ini jelas gagal melaksanakan Undi 18 dalam tempoh 17 bulan pemerintahan mereka.



Malah, katanya, bekas Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yasin juga menggunakan Undi 18 sebagai tawaran politik dalam pengumuman beliau pada 13 Ogos lalu untuk mendapatkan sokongan pembangkang.



"Adakah Undi 18 menjadi bahan politik? Hak mengundi adalah perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Perkara 119 di mana perkara ini tidak boleh dipolitikkan sama sekali.



"Semalam 25 Ogos, Perdana Menteri mengadakan perjumpaan bersama Pemimpin Pakatan Harapan demi kepentingan rakyat dan negara.



"Perjumpaan antara Perdana Menteri dan Pemimpin PH itu menunjukan satu pendekataan yang progresif untuk membincang usaha-usaha untuk menyelesaikan krisis pandemik dan ekonomi (yang seharusnya dilanjutkan kepada Undi 18)," katanya.



Selain itu, Yuneswaran turut menyarankan kerajaan baharu untuk memulakan langkah menggunakan sistem e-voting terutama ketika pandemik Covid 19 masih belum benar-benar dapat diatasi bagi pengundi berasa selamat mengundi menerusi kaedah konvensional.



"Kerajaan harus mengkaji sistem undi secara dalam talian (e-voting) untuk mengalakkan lebih ramai pengundi menyertai proses memilih pemimpin melalui pilihan raya. Kita seharusnya mengadaptasi sistem e-voting dalam norma baru. Hampir 30 negara telah mengamalkan sistem ini dan berjaya.



"Perdana Menteri perlu lebih terbuka dalam pelaksanaan Undi 18, tidak lagi memberi alasan untuk menangguhkan pelaksanaan dan

menunjukkan keikhlasan pentadbiran beliau terhadap suara anak-anak muda dalam sistem demokrasi," katanya lagi.

 


BERIBU PELAJAR YATIM AKIBAT COVID YANG DIBANTU 33 SAHAJA?


PDPR: IBU BAPA TIDAK DIBERI PANDUAN DIDIK ANAK-ANAK DI RUMAH


Keluarga gagal Malaysia

 

Sukar untuk kita menafikan keluarga Malaysia ada banyak masalah yang tidak selesai.

Keluarga satu kumpulan manusia yang hidup bersama dan diikat samada oleh perkahwinan, keturunan atau pengangkatan. Keluarga gagal pula bermaksud, keluarga yang mempunyai krisis serius yang mengakibatkan keadaan negatif dalam hubungan.

Keluarga gagal biasanya dihantui oleh perceraian, keganasan rumahtangga, penganiayaan anak-anak, keluarga tunggal, dan ibu bapa sibuk. Manakala keganasan rumah tangga dalam keluarga selalu dihubungkan dengan keganasan secara seksual, atau fizikal; baik suami kepada isteri, atau isteri kepada suami; atau bapa atau ibu terhadap anak-anak yang mana mereka ditendang, ditampar, dicucuh benda panas, dipijak, dan macam-macam lain.

Pada 2018, Ketua Perangkawan Mohd Uzir Mahidin berkata laporan menunjukkan jumlah perceraian dalam kalangan rakyat meningkat 12% kepada 56,975 pada 2019, berbanding 50,862 pada tahun sebelumnya. Terdapat laporan demi laporan yang kes perceraian naik mendadak ketika PKP. Jadi, keluarga gagal itu sudah semacam kebiasaan.

Antara yang ikut menyumbang kepada keluarga gagal biasanya ialah kerana tiada persefahaman, komunikasi (dialog), perbezaan yang dibesar-besarkan, poligami; juga perbalahan melibatkan harta benda, keyakinan agama, orientasi seksual, jurang pendidikan dan generasi, pegangan politik, dan ketua keluarga yang terlalu percaya diri dan memaksakan.

Sukar untuk kita menafikan keluarga Malaysia ada banyak masalah yang tidak selesai. Memang kita sekeluarga. Kita ahli keluarga kerana kita makan hidangan yang sama, berkongsi payah derita sejarah yang sama, bahkan keinginan materi yang sama. Namun demikian satu hal yang menjadikan sesebuah keluarga tidak bahagia, malah gagal, ialah apabila masa depan dan cara mendapatkan apa yang diinginkan itu tidak sama.

Satu yang paling penting dalam sebuah keluarga ialah ekuiti. Iaitu apa yang dikatakan oleh ahli sosiologi terkemuka, Ali Shariati, di mana bakat diraikan dan potensi semua orang diberikan mengikut keupayaan dan kelayakan mereka. Jika itu tiada dalam keluarga maka keluarga itu menuju kegagalan. Kalau si adik yang ada bakat untuk dikembangkan dalam bidang tertentu dan kemudian dinafikan sang ayah, sedang anak lain diberikan peluang tersebut maka itu petanda gagal.

Jika keluarga saling tidak memahami kerana bahasa yang digunakan berbeza-beza sehingga setiap perutusan anggotanya tidak tiba ke tujuan, maka keluarga itu ada pakej lengkap untuk gagal. Bayangkan, si bapa mempunyai aspirasi bahawa anak tertentu sahaja yang boleh diberi peluang dan lebih kesempatan. Anak angkat yang diterima lama dahulu sebagai ahli, dilayan sambil lewa. Terdapat pula anak yang tercicir teruk, melarat malah dicuai atau diabaikan. Belum pula lagi ahli keluarga itu diperhitungkan kerana ada perbezaan mendasar seperti budaya dan agama.

Lebih dahsyat kalau ada ahli keluarga itu kaki buli. Sang abang yang percaya dirinya sulung atau anak kandung, akan menghentak adik-beradik yang dianggap pungutan. Sering kali bila bertelingkah, si abang akan membangkitkan begini, “Kau itu anak datang, pulang ke asal kau lah, menyemak ada dalam rumah ini.”

Nah, apakah perasaan sang adik yang diherdik sedemikian? Sang bapa umpama dalam Ahmad Albab, memberi kelonggaran kepada anak-anak yang hartawan. Kerana mereka kaya dan berada maka mereka boleh berbuat sesukanya. Juga lebih parah, kalau keluarga ini tiada sang ibu. Maka kebapaan dan kepatriakian menekan anak-anak perempuan yang merasa diri mereka tidak diberi ruang untuk menentukan nasib diri.

Keluarga gagal juga bila si bapa kahwin ramai dan ingin memuaskan bini-bini. Poligami antara faktor besar sebuah keluarga gagal. Tambah-tambah kalau bini-bini ini saling berebut dan mengancam untuk beroleh kedudukan selamat, iaitu isteri senior yang kanan dan boleh menentukan. Belum lagi isteri muda yang dijanji aneka macam. Bayangkan anak-anak dalam keluarga gagal begini. Apa jenis hubungan yang mereka ada?

Oleh sebab itu, saya ingin menjelaskan dengan sesuci hati, kerana saya seperti anda juga, amat menyayangi negara ini. Kita sebuah keluarga besar yang gagal. Tidak ada ekuiti. Tidak ada dialog. Tidak ada rasa percaya lagi. Materi yang sedikit menjadi rebutan sesama kita serasa mencemaskan dan sesak semak. Tidak ada lagi keinginan untuk mencipta masa depan yang selamat bersama-sama. Kita saling meluat dan berprasangka. Tidak ada prihatin. Tidak ada. Sifar. Kosong. “Zero”.

Keluarga gagal ini bunyinya macam diperbesar-besarkan. Kita akan memujuk diri konon sebenarnya itu hanya berlaku dalam kalangan politikus. Dalam kalangan rakyat, selalu ada setiakawan dan solidariti. Sesama rakyat pelbagai bangsa, yang di bawah, dalam kalangan murbawan konon masih ada rasa percaya dan kasih.

Konon, di kedai mamak, teh tarik dan roti canai menyatukan kita. Atau konon, kalau ada atlet negara yang bertanding dalam acara sukan kegemaran; kita masih bersatu sebagai keluarga. Atau misalnya, dalam aspek tertentu kita sebagai ahli keluarga masih bertolak ansur dan tidak berbalah.

Sembang. Ini semua sembang.

Hakikat paling sial mengenai keluarga gagal ini ialah kerana kita tidak dapat atau tidak bersedia untuk berubah melakukan pembaharuan mengikut paksi kebaikan dan kebenaran bersama. Tidak ada reformasi. Kita suka duduk terperuk lapuk sebab lagi gagal, lagi mudah untuk abang kakak yang mendapat banyak itu menekan adik-adiknya yang tidak begitu mendapat seperti kita.

Hakikat terpaling-paling sial dan lahanat adalah penyamunan. Negara ini penuh dengan samun. Kita berikan ia terma yang kearab-araban iaitu rasuah, agar bunyinya ada hukum-hakam fikah yang bermaslahat dan bermaqasid. Tetapi hakikatnya ia adalah kejadian samun. Kita tidak dapat menghalang penyamunan ini terjadi. Bila kita keluar membetulkan adegan samun ini, kita disamun dari belakang. Juga disamun dari atas. Maruah kita dicuri. Kehormatan kita dijual beli.

Ini keluarga gagal. Betul kita sekeluarga, tetapi kita keluarga yang disfungsi. Orang atas-atas tidak peduli. Ringgit adalah keutamaan mereka.

Demikianlah buruknya menyamakan negara ini sebagai sebuah keluarga. Sama buruknya bila seorang pemimpin menyamakan dirinya sebagai ayah atau bapa. Utusan-perutusan muluk konon kita masih adik-beradik hanyalah untuk melengahkan tuntutan kita yang lebih berpelajaran dan celik mata untuk dilayani sama adil. Mereka yang diatas sedang melengahkan, sedang berpura menimbang, atau sedang buat-buat lupa masalah sebenarnya bertimpa.

Dalam keluarga gagal, kita akan sering bertemukan anggota keluarga yang menutup-nutup kehancuran ini kerana konon tidak mahu jiran tetangga tahu. Padahal semua orang sudah maklum kita keluarga gagal. Sementara itu, mereka mempercepatkan samunan, dan berlekas untuk menindas sambil dipujuk-pujuk; ‘Jangan susah hati, kita sekeluarga’.

Keluarga apa?

Keluarga gagal.

Terkini !!! Pejabat Perdana Menteri umum tiada pengumuman senarai kabinet hari ini

 Terkini !!! Pejabat Perdana Menteri umum tiada pengumuman senarai kabinet hari ini



Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob tidak akan membuat sebarang pengumuman berhubung pembentukan anggota Kabinet hari ini.

Perkara itu dimaklumkan oleh Pejabat Perdana Menteri (PMO) sejurus selepas Ismail Sabri tiba di Bangunan Perdana Putra sekitar 3.37 petang di Putrajaya.

Beliau sebelum itu, menyembah maklum senarai anggota Kabinet kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Abdulaziz di Kuantan, Pahang.

Menurut Istana Negara, majlis sembah menghadap itu berlangsung selama 1 jam 30 minit bermula jam 11 pagi tadi.

Panas! Hadi pertahan Taliban

 Panas! Hadi pertahan Taliban


Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa media Barat telah menggunakan isu melibatkan Taliban bagi memburukkan Islam tanpa mengkaji ajaran Islam secara menyeluruh.

Malah katanya, penyebaran berita palsu kononnya Taliban berniaga dadah adalah suatu yang tidak masuk akal terhadap kumpulan yang keras berpegang kepada agama.

Sebaliknya, beliau menjelaskan, apa yang berlaku adalah kumpulan bukan Islam yang datang untuk berniaga dadah dan memarahi Taliban kerana mengharamkannya dengan keras.

Mengulas lanjut, Abdul Hadi berkata, perkataan T4L1ban dalam bahasa Pashto bererti pelajar, dikenali dengan kumpulan pelajar agama dan ditubuhkan Almarhum Mulla Umar Mujahid bersama rakan-rakannya di wilayah Kandahar yang terletak di selatan Afghanistan.

“Beliau dibaiah menjadi Amir (Ketua) T4L1ban pada tahun 1994. Mereka ialah kumpulan pelajar agama yang mengikuti sistem pengajian Deoband di India yang bermazhab Hanafi. Institusi pengajian yang mengikut sistem lama, sepertimana sistem pondok di Malaysia yang lebih khusus kepada Mazhab Syafi‘i sahaja berdasarkan pegangan penduduk setempat,” katanya melalui satu kenyataan yang disiarkan di laman sosial Facebooknya pada Rabu.

Jelas beliau, pada awalnya, mereka menyertai perang untuk berjihad menentang tentera Soviet yang menceroboh negara Afghanistan.

“Kemudiannya perjuangan mereka berubah kepada tindakan menentang isu keruntuhan moral dan jenayah yang merebak di wilayah Kandahar. Khususnya apabila pihak Mujahidin tidak mampu untuk menubuhkan kerajaan selepas pengunduran tentera Soviet.

“Kumpulan Taliban seterusnya dituduh terlibat dalam perang proksi yang dicetuskan selepas pengunduran Kesatuan Soviet (Soviet Union), tuduhan yang digunakan oleh Agensi Perisik Pusat (CIA).

“Begitu juga terdapat tuduhan yang digunakan oleh perisikan Pakistan bagi menentang kumpulan Mujahidin, apabila Taliban membebaskan mereka setelah ditawan oleh satu kumpulan Mujahidin. Walau bagaimanapun, pihak T4L1ban menafikan dengan sekeras-kerasnya semua tuduhan itu.

“Apabila mereka memenangi pertempuran pada peringkat awal, mereka bertindak memaksa Mazhab Hanafi yang asal diamalkan. Sehinggalah mereka mewajibkan kaum lelaki supaya berjanggut dan tidak membenarkan golongan wanita bersekolah dan pelbagai tindakan yang lain lagi,” kata Abdul Hadi.

Kini, katanya setelah kumpulan Taliban sekali lagi berjaya mencipta sejarah di Afghanistan dengan mengalahkan tentera Amerika Syarikat yang akhirnya terpaksa berundur, tiba-tiba berlaku suatu perubahan dalam pendekatan mereka.

“Antaranya ialah mengisytiharkan pengampunan secara beramai-ramai terhadap kakitangan kerajaan yang sebelum ini berada di bawah pengaruh Amerika Syarikat.

“Selain itu, mereka juga mengambil pendekatan meraikan terhadap kepelbagaian masyarakat di Afghanistan yang terdiri daripada masyarakat majmuk pelbagai qabilah, suku kaum, mazhab Sunni dan Syiah. Sekalipun mereka mempunyai majoriti kaum Pashtun beraliran Sunni yang bermazhab Hanafi,” ujarnya.

SATU KESILAPAN BESAR KERJASAMA PH DENGAN PM KERAJAAN



Sepatutnya PH jangan terkena 'perangkap' samar. UMNO sudah ada pengalaman lebih 60 tahun berkuasa. PH cuma ada pengalaman berkuasa hanya 22 bulan sahaja. Itu pun telah dikemudikan oleh seorang atok yg dahinya bercabang dua.


Pelawaan si Mail tu utk sekadar membereskan dan menyelesaikan sedikit masalah foundation dan struktur kerajaan baru dia. Dan bukan benar2 utk sama2 membantu hapuskan COVID dan pulihkan ekonomi dlm membina semula negara. Bunyinya macam retorik tapi sebenarnya bullshit.


Apa sebenarnya KEPAKARAN HEBAT yg ada pada Anwar, Mat Sabu dan LGE itu .. sehingga sebuah kerajaan baru 'beria2 sangat' utk menggunakan formula2 mujarab dari mereka bertiga ini. Ini adalah satu pelawaan yg bersifat retorik dari sebelah pihak kerajaan. Sebenarnya pihak PM dan kerajaan tidak sedikit pun terkesima dgn bentuk bantuan kerjasama dari PH. Tapi pihak PM dan orang2 di sebelah sana sudah dapat baca dgn teori SWOTnya, kelemahan dan ancaman yg ada padanya dia akan convert utk jadikan peluang !


Ada dua peluang yg diorang boleh bina ketika ini. Yg pertama diorang cuba mengamankan dan menstabilkan ribut politik dalaman yg wujud masakini pasal masalah menstrukturkan  jentera dan kabinet kerajaan supaya ianya akan menjadi cool pada awalnya dan mantap pada akhirnya.


PM dan diorang sebenarnya pandai dan berstrategik dlm setiap step dan  gerak. Semuanya akan memberi keuntungan yg LEBIH kpd diorang dan bukan kpd PH. Saya percaya ada seseorang yg sangat berpengalaman yg cukup lama dlm hidup juga dlm politik, yg bijak lagi licik berada di belakang, what to do and how to start? .. penasihat mentor tu tuan2 .. bukan calang2 ...


Yg keduanya ialah sebab diorang sudah mula menyusun strategi utk PRU15. Kerjasama dgn parti pembangkang boleh menggambarkan satu kerajaan yg prihatin dan bertanggungjawab kpd rakyat dan negara dari segi pengurusan persepsi. Di sini PM sekali lagi mendapat extra competitive advantage dan telah membuat satu pilihan yg sangat baik dari segi game theory. PH jugak yg sedikit akan rugi.


Tuan2 .. dlm sebuah kerajaan yg berkuasa kpd penduduk yg mempunyai populasi hampir 33 juta, bukan diorang tak boleh cari pakar yg terpakar dlm membina ekonomi dan meredakan COVID .. macam2 pakar dan penasihat profesional pun boleh ada .. tak semestinya bergantung semata2 dari Anwar, Mat Sabu dan LGE.


Saya percaya .. kalau ada kalibat Rafizi bin Ramli, dia akan tolak bentuk kerjasama yg seperti ini. Sebab politik Rafizi tidak sama dan dia adalah seorang politician yg sangat berstrategi.


Credit: Penulis


Kitab rujukan tuduhan Anwar liberal dan plural - Mengajar walaun cara membaca secara kritikal (Siri 1)

 






Di bawah ini adalah beberapa foto muka surat daripada sebuah buku yang dijadikan sandaran atau rujukan induk oleh seorang ustaz Pas bernama Mohd Saiba Yaacob untuk menuduh Anwar sebagai liberal dan plural. Hairan juga, muka depan buku, tajuk dan penulisnya tidak didedahkan pula.
Jelas tampak ia dibaca dan ditelaah secara berulang, digaris, dibulat dan dibintang, bersungguh benar Ustaz Mohd Saiba mengkaji buku itu. Mungkin juga ia dijadikan sukatan atau kurikulum usrah bertajuk Anwar liberalis pluralis. Walhasil, Ustaz Mohd Saiba sangat mengimani bahawa Anwar seorang bermazhab liberal dan plural.
Satu soalan, bersediakah ustaz jika ustaz dicabar di mahkamah? Saya cuma bertanya, kerana saya yakin Anwar tiada masa untuk menyaman ustaz.
Saya tidaklah mengkaji secara mendalam sangat pemikiran Anwar Ibrahim. Tetapi untuk memahami ucapan atau tulisan Anwar (yang diolah dalam buku misteri ini sebagai dalil Anwar berfahaman liberal dan plural), cukup saya membaca buah fikir dan tulisan reformis akhir abad ke 19 dan awal abad 20 seperti Syeikh Muhammad Abduh, Abdul Rahman al-Kawakibi, al-Amir Syakib Arsalan, atau tulisan reformis Nusantara seperti Syed Syeikh al-Hadi atau Zainal Abidin bin Ahmad (Za'ba) atau Haji Abdul Malik Karim Amrullah (Hamka), atau membaca karya ulama reformis abad 20 dan 21 seperti karya2 Syeikh Muhammad al-Ghazali, Syekh Yusuf al-Qaradawi, Syeikh Taha Jabir al-'Alwani, Syeikh Dr. Muhammad 'Imarah atau karya2 pemikir kontemporari seperti Fahmy Huweidy dari Mesir ataupun membaca tulisan kritis Syed Hussein Alatas, Rustam A. Sani, Syed Husin Ali dan lain-lain dari Malaysia.
Manakala kontemporari ini ada seorang sarjana pemikir muda dari Universiti Nasional Singapura bernama Dr. Azhar Ibrahim dengan bukunya yang berkualiti kerana ketajaman jurus fikir di dalamnya.
Kalau dari Malaysia, sarjana pemikir yang menulis mengkritik atau memikir ulang tradisi pemikiran Islam secara tuntas antaranya Prof Dr. Mohd Fauzi Abdul Hamid dari USM. Dr. Maszlee Malik tidak perlu saya perkenalkan lagi, seorang pemikir muda yang sudah lama dilabel liberal oleh walaun.
Keterujaan Mohd Saiba terhadap buku misteri yang mengolah segala ucapan dan tulisan Anwar sebagai fahaman liberal plural adalah disebabkan kekurangan daya intelektual dan kenaifan daya analisis kritis terhadap sesebuah tulisan atau buku.
Ya, saya tidak perlu mentelaah tulisan dan ucapan Anwar sebegitu mendalam jika saya sudah biasa membaca ide-ide reformis dari Timur Tengah dan Nusantara itu. Apa yang diungkap oleh Anwar tidak jauh berbeda dengan ungkapan reformasi tokoh2 ulama dan pemikir pengkritik kejumudan umat Islam itu.
Merujuk kepada foto muka surat buku di bawah, kenapa Maqasid Syariah disinonimkan dengan faham pluralisme? Ilmu Maqasid Syariah adalah ilmu yang ada disiplin dan akar umbinya tersendiri, bukan ilmu kaum pluralis.
Oh, tidak pelik kerana beberapa tahun dulu pernah presiden sebuah parti Islam mendakwa orang-orang yang galak mempromosikan konsep Maqasid Syariah itu hanyalah mahukan maqasid tetapi menolak syariah! Apa yang dia faham dengan maqasid Syariah? Kenyataannya itu sungguh dangkal dan tertinggal jauh di belakang perkembangan ilmu Islam.
Kenapa dia mendakwa secara dangkal begitu? Kerana kita golongan yang pro reform progresif Islam ini kerap mengkritik kempen hudud yang dibawanya sebagai berniat politik dan tidak melihat kepada tuntutan maqasid syariah. Baginya, syariah itu adalah hudud dan hudud adalah syariah. Sungguh meleset. Sedangkan kita melihat hudud itu dari pelbagai dimensi, sama ada dari sudut hukum taklifi (wajib, sunat, makruh dan harus) atau hukum wadh'ie (sebab, syarat, halangan, sah, batal, rukhsah dan 'azimah). Demikianlah maksud hukum syariah sebenar yang komprehensif, ia bukan hanya aspek taklifi sahaja.
Kini sejak berpelukan dengan Umno BN baru dia faham apa yang kita kritik dulu dan barulah pandai bercakap atau menulis tentang fiqh awlawiyat, fiqh muwazanat dan fiqh ma-alaat setahun dua ini. Jadi janganlah kita terpedaya dengan gelaran tuan guru kerana tuan guru pun ada yang sangat slow learning dan ketinggalan jauh.
Dengan kritikan saya kepada tuan guru ketua parti Islam yang ketinggalan dalam fahaman ilmu maqasid syariah itu, saya tak perlu lagi mengkritik Ustaz Mohd Saiba dalam perkara yang sama. Pokok besar sudah tumbang, tak perlu lagi buang masa tebang pokok kecil. Biarkan pokok besar itu tumbang dan menimpa pokok kecil lalu tumbang bersama-sama.
Cuma di sini saya ingin mengajak (atau boleh baca 'mengajar') Ustaz Mohd Saiba membaca dan berfikir secara analitikal kritikal secara serentak.
Apabila ustaz membaca frasa "Anwar dengan terus terang dan tegas memberi jaminankepada Barat bahawa jika beliau berkuasa, maka undang-undang syariah tidak akan dilaksanakan", bacalah ia dengan otak yang terbuka dan minda yang selesa. Jangan mudah sesak dan lemas dengan gaya penulis yang dangkal dan cetek.
Sepatutnya ustaz membaca dan bermonolog sendiri sebelum membuat keputusan dan menjadi pentaqlid buta kepada penulis. Dalam frasa yang dikutip penulis daripada ucapan Anwar itu, cuba bertanya apa maksud syariah yang dimahukan Anwar ketika itu? Apa yang audiens Barat di depan Anwar faham dengan terminologi syariah? Apa yang Pas maksudkan dengan syariah? Dan apakah maksud syariah sebenarnya?
Betul, lafaznya sama, tapi maksudnya berlainan merujuk kepada berlainan faham atau gambaran. Orang Arab kata: الحكم على الشيء فرع عن تصوره (Hukum terhadap sesuatu itu adalah satu cabang daripada gambarannya)
Orang Pas faham Syariah itu ialah hudud. Fahaman itu berasal usul daripada pemikiran Abu al-A'la al-Maududi, lalu diceduk oleh Syed Qutb dan dipegang oleh ulama Pas khususnya yang balik dari Mesir lalu disurah dan dicurahkan dalam usraz, tazkirah dan ceramah agama. Proses itulah yang melahirkan satu generasi walaun totok sukar berfikir.
Jadi bila Anwar bercakap di depan audiens Barat yang takut terhadap syariah, sudah tentu dia maksudkan dengan syariah yang dia janji tak akan laksanakan jika berkuasa itu ialah syariah sebagaimana yang difahami secara cetek oleh golongan gerakan Islam ekstrim seperti Pas, Taliban dan IS.
Adakah Anwar memusuhi syariah dengan maksudnya yang sebenar? Tak mungkin. Kerana Anwar mengamalkan syariah dalam kehidupan peribadinya iaitu solat dan rukun2 Islam yang lain. Anwar juga mengamalkan syariah dalam keluarganya, beliau mendidik anak isterinya dengan ajaran syariah yg sebenar sepèrti menutup aurat dan mengawal pergaulan. Anwar jugalah pejuang awal sistem ekonomi berlandaskan syariah sebelum ulama Pas pandai bercakap tentang ekonomi Islam.
Ironinya, ternyata kini pemimpin politik yang Pas menikmati kuasa bersama itu lebih tidak patuh syariah atau liberal berbanding Anwar dan keluarganya. Sila berfikir secara ķritis ustaz Mohd Saiba yer, lama kelamaan sel-sel otak ustaz akan berkembang pesat dan tak terbelenggu dengan sebuah buku.
Kalau hendak disebut bukti2 lain Anwar pro syariah yang sebenar (bukan syariah yg difahami secara cetek oleh gerakan Islam seperti Pas yang menjadi fitnah kepada orang Barat), ia adalah sangat banyak. Tetapi malangnya mentaliti walaun membabi buta tak akan nampak perkara yang jelas kerana terkepung dalam doktrin usrah pemandulan minda dan anti berfikir.
Setakat itu dulu jawapan dan perkongsian saya kepada anda dan orang2 seperti anda wahai Ustaz Mohd Saiba tentang maksud syariah. Semoga ustaz lebih terbuka dengan membaca sambil berfikir secara analitikal kritikal selepas ini.
Untuk melatih diri ustaz dan anak buah usrah ustaz menjadi pembaca dan ilmuan yang kritis selepas ini, saya mencadangkan ustaz membaca buku2 berikut:
1. Al-Islam wa al-Nasraniyyah ma'a al-'Ilmi wa al-Madaniyyah - Syeikh Muhammad Abduh
2. Tafsir al-Manar - Syeikh Muhammad Rasyid Ridha murid Muhammad Abduh.
2. Toba-i' al-Istibdad - Syeikh Abdul Rahman al-Kawakibi (edisi BM: Tabiat Kediktatoran)
3. Haadhir al-'Alam al-Islami - Lothrop Stoddard dgn komentar al-Amir Syakib Arsalan
4. Islamic Modernism in Malaya, the Life and Thought of Sayid Syeikh al-Hadi - Ibrahim Abu Bakar
5. Syed Syeikh al-Hadi Pembaharu Semangat Islam dan Sosial - editor Mohd Mokhtar Abu Hassan et al
6. Seruan Islam Syed Syeikh al-Hadi - Alijah Gordon
7. Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri - Za'ba
8. Mencari Ketinggi Dunia dan Akhirat - Za'ba
9. Kenangan-kenanganku di Malaya - Hamka
10. 4 Bulan di Amerika - Hamka
11. Sejarah Umat Islam - Hamka
12. Turathuna al-Fikri fi Mizan al-Syar-i wa al-'Aqli - Syeikh Muhammad al-Ghazali
13. Dustur al-Wahdah al-Thaqafiyah bayna al-Muslimin - Syeikh Muhammad al-Ghazali
14. Sirr Taakhuri al-'Arab wa al-Muslimin - Syeikh Muhamamd al-Ghazali
15. Azmah al-'Aql al-Muslim - Syeikh Dr. Abdul Hamid Abu Sulaiman (mantan Rektor UIAM)
16. Syubuhat hawla al-Fikri al-Islami al-Mu'asir - Syeikh Salim al-Bahnasawi
17. Ma'alim al-Manhaj al-Islami - Syeikh Dr. Muhammad 'Imarah
18. Al-Islam wa al-Ta'ddudiyah - Syeikh Dr. Muhammad 'Imarah
19. Muwatinun La Dzimmiyyun - Fahmy Huweidy
20. Khata' fi al-Tafsir - Mawlana Wahiduddin Khan (pengkritik tegar al-Maududi)
21. Intelektual Masyarakat Membangun - Syed Hussein Alatas
22. Peranan Intelektual - Himpunan tulisan Usman Awang, Rustam A. Sani, Syed Husin Ali et all
23. Revolusi Intelektual - Dr. Zulkifli Hasan HEP UIAM
24. The Malays Their Problems and Future & The Malay Rulers - Syed Husin Ali
25. Memperkasakan Rakyat: Analisis dan Perjuangan - Dr. Mohd Nasir Hashim (pernah digelar penyembah Karl Marx oleh tok guru presideng)
26. Memikir Ulang Tradisi Untuk Pembaharuan - Dr. Azhar Ibrahim UNS
27. Islamisme dan Bahananya: Cabaran Besar Politik Malaysia Abad Ke 21- Prof Dr Mohd Fauzi A. Hamid
28. Shariazisation of Malay-muslim Identity in Contemporary Malaysia - Prof Dr. Mohd Fauzi A. Hamid
Itu cuma sebahagian daripada buku-buku yang wajar dibaca kalau ustaz ingin menjadi seorang yang terbuka dan berdaya intelektual dalam melayani maudhu' pemikiran Islam. Tajuk-tajuk buku itu sekadar contoh sahaja kerana saya memilikinya, banyak lagi buku lain juga membicarakan sesuatu isu dengan kupasan dari pelbagai dimensi. Buku-buku pemikiran al-Qaradawi tidak perlu saya sebutkan lagi kerana ia sangat banyak dan meluas. Ini harus kita lakukan supaya minda kita terbuka dan kritis. Jujur dan maaf cakap, saya kasihan melihat daya intelektual ustaz dalam lontaran hujah tuduhan Anwar liberal dan plural itu berada di tahap kronik (seperti contoh tangkap layar di bawah).
Jangan kepungkan daerah pembacaan kepada tulisan presiden Pas sahaja atau tulisan ahli politik pemegang PhD dalam parti Pas sahaja. Bukan saya bermaksud merendahkan mereka, tetapi siapa yang biasa membaca bahan ilmiah berwasit dengan rujukan, pasti akan mengetahui dengan mudah tulisan-tulisan presiden dan ulama Pas masih cetek dan tohor tahap analisis kritis dalam sesuatu isu, selalunya tanpa rujukan silang disertakan (kecuali buku terbarunya 'Islam dan Demokrasi' yang sebahagian babnya ada rujukan namun masih tidak konsisten dan tidak sistematik). Hal itu menjadikan buah fikir mereka sangat mudah, simplistik, singkat dan dangkal, hanya sesuai dijadikan jamuan walaun dalam usrah tertutup sesama ahli.
Apa pun terima kasih kepada ustaz kerana sudi berkongsi sumber pemikiran dan tuduhan ustaz kepada seorang pemimpin gerakan reformasi yang boleh disifatkan sebagai a prominent intellectual muslim reformist atau مسلم مصلح مثقف بارز yang dikenali dunia.

(function() { var d = document, w = window; w

Pakatan Harapan: Pembentangan Bajet PH Kepada Media