Tindakan terhadap Fuziah ‘overzealous’, kata peguam

Tindakan terhadap Fuziah ‘overzealous’, kata peguam
Peguam beliau, Ahmad Nizam Abdul Hamid berkata, Fuziah sudah membuat turun video itu secara sukarela beberapa jam selepas ia dimuatnaik sebaik sahaja menyedari ia video lama.

Pihak kerajaan tidak perlu memperbesarkan isu kesilapan ahli parlimen Kuantan, Fuziah Salleh yang membuat naik video lama di facebook beliau kerana ia sudah dibuang secara sukarela.
Peguam beliau, Ahmad Nizam Abdul Hamid berkata, Fuziah sudah membuat turun video itu secara sukarela beberapa jam selepas ia dimuatnaik sebaik sahaja menyedari ia video lama.
“Jika kes ini diambil tindakan, ia satu tindakan ‘overzealous’ (berlebihan) kerana YB Fuziah telah membuat turun semula video itu beberapa jam selepas ianya dinaikkan apabila mengetahui ia tidak betul.
“Fuziah membuat naik video itu kira-kira jam 9 – 10 malam manakala selepas ia disedari beliau tidak betul, ia dibuat turun jam 1- 2 pagi pada hari itu juga.
“Manakala laporan yang dibuat oleh Imigresyen terhadapnya hanya pada keesokan harinya,” cerita Ahmad Nizam kepada Malaysia Dateline.
AHMAD NIZAM HAMID
Fuziah membuat naik rakaman video yang menunjukkan orang ramai menyerbu Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin Sultan Iskandar (CIQ) di Johor Bahru menerusi akaun Facebook (FB) miliknya.
Beberapa jam selepas menyedari ia video lama, Fuziah telah menurunkkannya semula.
“Fuziah tidak ada niat jahat di sini. Ia bertujuan untuk memberikan peringatan kepada kerajaan sahaja.
“Selepas menyedari ia video lama, Fuziah sendiri menurunkannya semula sebelum laporan polis dibuat oleh pihak Imigresen mengenainya,” kata Nizam.
Polis telah memanggil Fuziah dan merakamkan kenyataan dari beliau selepas laporan dibuat terhadap bekas Timbalan Menteri Agama itu.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata, pihaknya turut merampas gajet yang digunakan untuk memuat naik video dan kenyataan berkenaan.
“Pada 10 April (Jumaat) lalu, polis sudah menjalankan siasatan berhubung satu kenyataan dan video yang dimuat naik pemilik akaun Fuziah Salleh di FB.
“Pengarah Jabatan Imigresen Johor sudah menafikan perkara berkenaan sebelum memuat laporan polis berhubung perkara berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur hari ini.
Huzir berkata, siasatan diklasifikasi mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan iaitu fitnah dan Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan iaitu kenyataan yang mendatangkan khianat awam.
“Selain itu, kes turut disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

WALAU TIDAK DISEBUT SYED SADDIQ PERLU TAMPIL JELASKAN.


Kira-kira tiga hari lalu muncul sebuah rakaman video yang kemudian bertebaran di media sosial berkenaan seorang wanita muda jelita meluahkan perasaan kecewa terhadap hubungannya dengan seseorang yang ternama.
Walaupun wanita itu tidak menyebut siapa lelaki yang dimaksudkannya, tetapi oleh kerana sebelum ini gambarnya berpelukan dengan bekas Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman lebih dulu tersebar luas, ramai pengguna media sosial tanpa berselindung mengaitkan beliau dengan wanita terbabit.
Tambahan lagi, jika diteliti intipati luahan hati wanita muda dalam video itu, tidaklah sukar untuk memahami bahawa apa yang diluahkannya adalah ditujukan kepada Syed Saddiq yang baru-baru ini membuat laporan polis berhubung kehilangan atau kekurangan wang kira-kira RM250 ribu daripada peti simpanan di rumahnya.
Sebaik laporan polis dibuatnya, blog ini ada menggesa agar SPRM menyiasat Syed Saddiq berhubung sumber serta kesahihan wangnya yang hilang itu.
Dilaporkan kemudian SPRM sudah pun membuka kertas siasatannya dan Syed Saddiq serta beberapa pihak yang lain juga difahamkan sudah diambil keterangan oleh agensi pencegah rasuah itu.
Sebelum itu, Syed Saddiq telah tampil menjelaskan wang tersebut adalah simpanannya untuk membaiki rumah yang baru dibelinya bersama keluarganya, sementara sebahagian daripada RM250 ribu itu adalah wang ayah dan ibunya.
Apabila tersebar video ini, saya sengaja lambat sikit untuk membuat ulasan kerana mengharapkan Syed Saddiq segera tampil memberi penjelasan berkenaan hubungannya dengan wanita muda jelita itu serta dakwaan yang dibuatnya.
Sebagai pemimpin muda yang selalu melaungkan slogan “Berani Kerana Benar”dan “Kekal Berprinsip” dalam perjuangannya selama ini, Syed Saddiq tidak harus berdiam diri saja dalam isu terbaru ini.
Beliau mesti berani tampil menjelaskan sejauh mana hubungannya dengan wanita muda jelita itu dan sama ada benar segala dakwaan yang dibuatnya sebagaimana terkandung dalam video itu.
Video tersebut di sini https://www.facebook.com/301114980619309/posts/636661210398016/?vh=e&d=n
Adalah dibimbangi jika Syed Saddiq terus berdiam diri, wanita muda jelita itu akan tampil lagi dengan rakaman video yang seterusnya beserta pelbagai dakwaan lain terhadap beliau.
Jika itu berlaku, sudah tentu nama dan imej Syed Saddiq akan lebih buruk di mata umum, lebih-lebih lagi beliau bakal mempertahankan jawatannya sebagai Ketua Armada Bersatu tidak lama lagi.
Pendeknya, berdiam diri dan membisu bukanlah pilihan yang wajar baginya.
Atau, kiranya Syed Saddiq lebih berani dan yakin dirinya di pihak yang benar serta segala dakwaan dalam video itu adalah palsu, apa kata beliau saman saja wanita muda jelita tersebut?
Ayuh Syed Saddiq, inilah masanya untuk membuktikan “nothingtodide” yang selalu jadi sebulan sebelum ini bukan sekadar kata-kata yang sedap diungkapkan, tetapi juga mesti berani untuk dilaksanakan. (ShahbudinHusin 12/04/2020)


PENGKHIANAT MAHU JATUHKAN KREDIBILITI YB FUZIAH SALLEH?



Kalau mahu jatuhkan kredibiliti MP Kuantan, YB Fuziah Salleh dengan hanya isu video yang di naik turun di FB beliau, kemudiannya didelete beserta dengan permohonan maaf, sedikit pun tidak menjejaskan imej beliau.  Bahkan, imej beliau dilihat lebih mulia kerana akur dengan kesilapan dan tidak ego untuk memohon maaf. 

Berapa banyak pemimpin lain dan media seperti Harakah yang membuat fitnah atau laporan salah kepada parti dan pemimpin PH sebelum ini.  Terbaru bagaimana Harakah membuat fitnah terhadap Dap, kemudian memadamkannya kerana khuatir disaman, tanpa memohon maaf.  Berapa ramai pemimpin Pas yang menfitnah, kemudian memadamkannya takut kepada saman, bukan takut kepada Allah, tanpa memohon maaf? Tidak percaya, cuba tanya Mokhtar Senik. 

Sewaktu PH menjadi kerajaan, macam2 fitnah dibuat terhadap PH dan pemimpin.  Ada yang fitnah menteri pertahanan pakai pakaian seragam komunis.  Ada yang tuduh kerajaan PH sokong ICERD.  Ada yang fitnah kononnya kerajaan PH sokong LGBT.  Ada yang siar gambar lama menunjukkan sendiket jual kad pengenalan di Sabah, sedangkan itu gambar di era kerajaan bawah Najib. Fitnah berbagai bentuk bermain dengan isu perkauman.  Kerajaan PH tidak melatah dan menanganinya dengan baik tanpa menggunakan tindakan undang2.  Itu kelemahan kerajaan PH. 

Sewaktu PH menjadi kerajaan dan YB Fuziah Salleh menjadi Timbalan Menteri, beliau telah difitnah secara peribadi.  Beliau sedikit pun tidak menggunakan kuasanya untuk membuat laporan agar penfitnahnya dikenakan tindakan.  Beliau tidak pernah minta sesiapa untuk membuat laporan polis.  Tetapi kami merasakan laporan perlu dibuat agar fitnah peribadi begini tidak berterusan. 

Demi Allah, YB Fuziah pernah menasihatkan saya dan kawan2 agar laporan Polis itu ditarik balik. Kami enggan kecuali yang menfitnah sendiri sanggup berunding dengan kami sebagai tanda keikhlasan.  YB Fuziah boleh sahaja menggunakan pengaruhnya sebagai Timbalan Menteri untuk meminta siasatan dan tindakan terhadap penfitnahnya disegerakan. Beliau tidak berbuat demikian bahkan berulangkali minta kami tarik balik laporan polis berkenaan.

Sehingga kerajaan PH dikhianati, kes yang kami lapor itu kami tidak tahu statusnya sekarang. Nampaknya, penfitnah tersebut bersorak gembira apabila YB Fuziah dipanggil untuk siasatan. Aku nasihatkan, tidak perlulah penfitnah itu mengingatkan kami tentang kes yang sudah hampir setahun terbengkalai itu. 

Usaha pengkhianat untuk menjatuhkan kredibiliti YB Fuziah pasti gagal kerana bekas Timbalan Menteri ini cukup dikenali di kalangan rakyat khususnya di Kuantan.  Selaku Timbalan Menteri, terlalu banyak beliau lakukan untuk perkembangan Islam.  Guru-guru KAFA tahu apa peranan beliau selama ini di dalam berusaha untuk memantapkan dan menaik taraf guru2 KAFA.  Bukan sahaja soal gaji yang berjaya dinaikkan, malah beliau berusaha untuk akan datang menjadikan guru KAFA ini sebagai jawatan tetap di dalam JPA. Malangnya, kerajaan PH dikhianati dan tumbang.  Doakan kerajaan PH kembali untuk menyambung mandat rakyat di dalam masa terdekat. InsyaAllah.

Kami bangga, YB Fuziah Salleh telah memberikan kerjasama dengan baik kepada pihak Polis tanpa berdolak dalik.  Pihak Polis pula telah melakukan tugas dengan baik dan profesional, serta pantas sekali.  Saya yakin kes ini akan diselesaikan dengan pantas tidak mungkin sehingga setahun.  Apatah lagi di bawah Akta SKMM di mana menterinya kami kenal sangat.  Pengundi2 di IM merinduinya kerana selepas lakukan khianat, tidak nampak muka sangat di IM.  Berkurung sungguh dia dalam tempuh PKP ini. 

Kami tidak lupa, tiada pengkhianatan yang lebih besar dan memudharatkan negara selain dari mewujudkan kerajaan tanpa mandat rakyat melalui pengkhianatan.  Itulah "maudhuk" yang saya cabar MP Indera Mahkota untuk berdebat secara terbuka di bumi IM. 

WFAUZDIN NS

PERLANTIKAN REEZAL MERICAN DIBANTAH?



Shahbudin Hussein

Selain dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan, Muhyiddin juga dikatakan melantik Reezal Merican Naina Merican dua jawatan lain:-

1. Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Pulau Pinang dan;

2. Pengerusi Majlis Pembangunan Bumiputera Pulau Pinang.

Sehubungan itu, ada pemimpin UMNO tiada berapa setuju dengan tindakan Muhyiddin kerana berasakan sepatutnya salah satu jawatan itu diberikan kepada pemimpin UMNO yang lain di Pulau Pinang, seperti Musa Sheikh Fadzir misalnya.

Takkan semua dia tapau jawatan, kata mereka yang tidak puas hati itu.

Dalam masa yang sama, geng Azmin dalam Bersatu juga membantah keputusan Muhyiddin itu kerana mereka mahukan Mansor Othman, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi merangkap Ahli Parlimen Nibong Tebal diberikan salah satu jawatan tersebut.

Kenapa mesti kedua-dua jawatan diberikan kepada Reezal Merican, bantah kumpulan Azmin.

Apa agaknya pertimbangan Muhyiddin sehingga kedua-dua jawatan itu diberikan kepada Reezal Merican?

Takkan berbahagi harta rampasan perang sesama geng PN macam itu caranya dilakukan Muhyiddin?

PAS KRITIK BILA TAK DAPAT, KALAU DAPAT ‘KENYANG’

SIKAP MELAYU YANG SENTIASA KENA KELENTONGAN

NILAI BANTUAN RM100, DITERIMA RM28?

KEDAI GUNTING: NETIZEN MARAH POLISI BERUBAH-UBAH

SEKTOR HARTANAH MEROSOT HINGGA 30%

Kerajaan perlu dedah trend jangkitan di setiap zon

Kerajaan perlu dedah trend jangkitan di setiap zon

Kerajaan perlu mendedahkan pola jangkitan di setiap kawasan zon merah, oren dan hijau untuk mengenalpasti tahap keselamatan mukim berkenaan sama ada terus mencatat penurunan atau peningkatan kes aktif, kata Pengarah Komunikasi AMANAH Nasional, Khalid Samad.
Beliau berkata, graf trend jangkitan adalah penting sebagai panduan untuk kerajaan yang mula membenarkan kegiatan aktiviti ekonomi dijalankan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuatkuasa.
Malangnya, beliau berkata, data yang dikongsikan ketika ini hanya memperuntukkan jumlah kes dalam sesuatu kem, namun sama sekali tidak mengumumkan trend jangkitan di setiap zon kawasan merah, oren dan hijau.
“Sebaiknya trend jangkitan dibuat dalam bentuk carta di mana kita catitkan jumlah kes setiap hari, kemudian kita rekod sama ada jumlah kes bertambah atau berkurang.
“Ini yang tidak dikongsikan. Hanya sekadar jumlah.
“Ianya penting untuk kita tahu trend jangkitan sama ada ianya masih aktif, dah mula latar atau tak ada kes sama sekali di sesuatu mukim itu,” katanya dalam siaran langsung eksklusif menerusi aplikasi Zoom bersama Malaysia Dateline, hari ini.
Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata, bagi trend jangkitan yang mula menampakkan penurunan atau sifar jangkitan, kerajaan boleh menimbangkan pendekatan seterusnya bagi mengekalkan pola kes ditahap selamat daripada terus meningkat.
Menurut bekas Menteri Wilayah Persekutuan itu, biarpun sesuatu mukim mencatat rekod kes yang sama, namun tidak semestinya ia mempunyai trend jangkitan sama oleh kerana sesuatu mukim tersebut mungkin mencatat keadaan yang tidak lagi aktif.
“Contohnya, mukim pertama ada 21 kes tetapi menunjukkan trend jangkitan dah turun kepada mendatar. Mukim kedua juga ada 21 kes, tapi menunjukkan trend masih aktif.
“Jadi, pendekatan kita mesti berbeza kerana yang penting adalah untuk melihat aktiviti jangkitan itu. Jadi kita nampak, mukim pertama dah selesai, individu yang berjangkit pun tiada lagi,” elasnya.
Mengulas lanjut, beliau berkata, ketika ini pendedahan trend berkenaan adalah penting berbanding hanya mengumumkan jumlah kes di setiap kawasan.
“Yang penting bukan sekadar jumlah tapi trend jangkitan. Yang mana dah melatar, sepatutnya kita tangani dengan cara berbeza. Tapi mereka hanya laporkan warna zon namun tidak trend di setiap zon.
“Semalam, MITI keluarkan kebenaran untuk peniaga tertentu mula aktif kembali. Ini menimbulkan keresahan ramai kerana orang tak tahu sama ada industri tersebut beroperasi di mukim yang selamat atau mukim yang masih aktif jangkitan,” tegas Khalid lagi.
Mematuhi langkah penjarakan sosial, temubual bersama Khalid diadakan menerusi aplikasi Zoom.

KISAH PEKEBUN SAYUR DI CAMERON HIGHLAND



Mat Saman Kati

Ramai pulak yang tag aku kat posting-posting yang berkaitan dengan sayur. Tak larat aku nak melayan komen-komen...nampak sangat depa tak tau rantaian bekalan ni. Mai aku nak cerita sikit sebab benda ni tak ada dalam rekod.

Ni aku cerita berdasarkan pengalaman aku sendiri berkebun di Cameron.

Nombor satu sekali, kebanyakan kebun sayur di Cameron ni kebun haram.Kebun-kebun yang hangpa nampak tepi jalan tu hanya showroom untuk pelancong. Kebun yang real, paling kurang pun kena masuk dua tiga kilometer kedalam dan bukan ada jalan tar. Yang ada jalan kebun.

Aku nak cari tapak kebun, kena cari kabel kat Pejabat Tanah. Depa tolong carikan..janji bayar bulan. Majoriti buat macam tu, jadi kalau secara rasmi depa kata ada seribu hektar kebun sayur di Cameron, ada 4ribu hektar lagi yang haram. Ni bukan aku yang cakap...pi tanya Presiden REACH, Ramakrishnan tu.

Selesai satu bab.

Nak angkut keluar sayur dari kebun kena pakai 4WD. Dulu depa pakai Landrover yang ada tulis CH kat pintu landrover tu. Landrover ni boleh jalan dalam kawasan Cameron saja. Sekarang ramai yang pakai Hilux dua pintu sebab nombor satu, Hilux ni boleh bawa sampai tiga tan kalau pandai susun. Time takda bawa sayur, boleh pakai pi Ipoh.

Bawa sayur tiga tan ni takat tepi jalan saja...lepas tu lori 10 tan dok tunggu. Lori ni akan bawa ke pusat pengumpulan sama ada di Bertam Valley, Brincang atau Kampung Raja. Kat situ depa susun, mana nak hantar Selayang, mana nak hantar Penang dan mana nak hantar Singapore.

Lori kemudian hantar sayur-sayur ni pergi ketempat yang diatas, dan serahkan kepada pemborong sayur. Dari pemborong ni, depa hantar pulak sama ada ke pasar harian atau supermarket.

Hangpa cuma tau pi supermarket, semua ada. Bila takdak..salahkan petani yang dok hujung dunia tu.

Tapi cukup la...aku tak mau gaduh pasai ni lagi dah. Hangpa tunggu saja la dua tiga minggu lagi. Petani pun tak ada buang sayur...hangpa pun takdak sayur. Kita makan Maggi.


PEMUJA DAP


"Dia PEMUJA DAP." Itu kenyataan yg diulang ulang dlm tulisannya. Utk memperkuatkan hujahnya dilampirkan gambar Dr Musa dg Dr Dzul. Seolah olah terbuktilah sudah tuduhan itu. Itukah level seorg yg digelar ahli akademik yg saban hari membuat rujukkan, kajian, mengumpul sampel data (data sekundar dan data primer) seterusnya membuat analisa dan penemuan ilmiah utk dijadikan bahan rujukkan para pelajarnya?

Saya bukan pembela DAP, juga bukan pentaksub mana mana parti politik atau fahaman politik. Hanya melihat sesuatu isu itu disudut kebenaran. Kerana Islam menuntut bercakap BENAR bukan FITNAH.

Analoginya saya permudahkan, jika saya seorg PEMUJA Datuk Siti Nurhaliza, saya membuat kenyataan menghina  ratu jazz Malaysia Datuk Seila Majid. Sedangkan saya tidak ada hubungan pun dg  Datuk Siti. Adakah ADIL peminat Datuk Seila Majid juga orang ramai menyelar dan menyerang Datuk Siti. Hatta jika saya ada hubungan keluargaan dg Datuk Siti pun, disegi undang undang adalah tidak adil menyerang Datuk Siti.

Prof ini hanya bertujuan tidak baik mengheret isu Dr Musa ini dg parti parti politik. Kini dia menghala senapangnya kearah Ikram setelah tembakkannya yg pertama tersasar.

FESYEN LONGKANG?

Hamsina Hamzah

Hasil kajian yang dikeluarkan geng *KITOL BARBER SHOP* mendapat gaya rambut longkang mampu menghilangkan tekanan dan darah tinggi sepanjang tempoh PKP.

#Pembaris

KENAPA JADI BEGINI?



Shahbudin Hussein

Hampir semua negeri dah batalkan bazar Ramadan, tapi kenapalah menteri WP ini masih nak buka  juga?

Lagi pula, dalam masjid dan surau pun ditutup, apa pentingnya lagi bazar Ramadan dibuka?

KAJIAN ENTAH DARI MANA...


Shukri Ahmad

Perkhidmatan Gunting Rambut Kurangkan Tekanan Darah Tinggi?

1. Terkejut saya baca tweet Dr. Afif Bahardin ini. Saya cuba cari jurnal mana yang dikatakan tersebut.

2. Akhirnya saya jumpa. Tajuknya, A Cluster-Randomized Trial of Blood-Pressure Reduction in Black Barbershops. Betul dia kata, kajian ini diterbitkan dalam The New England Journal of Medicine pada tahun 2018.

3. Kajian ini nak menguji program kawalan tekanan darah tinggi dalam kalangan lelaki berkulit hitam, yang mana mereka minta tukang gunting rambut (barbers) untuk promosikan kesihatan dengan menghubungkan klien dengan rawatan perubatan oleh ahli farmasi.

Dalam bahasa mudah, kajian ini nak tengok, efektif tak kalau ahli farmasi buat kerjasama dengan kedai gunting rambut (sebab ini tempat lepak lelaki kulit hitam kot, macam kedai mamak di Malaysia) untuk promosi rawatan perubatan.

4. Seramai 319 orang lelaki kulit hitam non-Hispanic berumur 35-79 tahun, dengan tekanan darah sistolik 140mm Hg ke atas terlibat dalam kajian ini.

5. Mereka dibahagikan secara rawak kepada dua kumpulan:

i) Kumpulan intervensi: penggunting rambut promosi follow-up dengan ahli farmasi dan uji tekanan darah. Ahli farmasi ini turun sendiri kedai tersebut dan jumpa dengan mereka.

ii) Kumpulan kawalan: penggunting rambut promosi perubahan cara hidup dan temujanji doktor.

6. Keputusannya, intervensi rawatan perubatan yang diberi oleh ahli farmasi yang turun kedai tersebut lebih berkesan mengurangkan tekanan darah (bagi mereka yang ada hypertension) berbanding kumpulan satu lagi.

7. Jadi kenyataan Dr Afif ini jelas ada tujuan politik. Mana boleh “mislead” rakyat dengan kenyataan bahawa perkhidmatan kedai gunting rambut boleh mengurangkan tekanan darah tinggi.

8. Keputusan kajian ini cakap pasal barber tolong promosi kesihatan sahaja. Yang berkesannya ubat dan follow up oleh ahli farmasi, bukan sebab dia pergi gunting rambut masa PKP Covid-19.

9. Kalau ya pun nak sokong Azmin Ali, jangan guna hujah yang tak cerdik tapi konon nak nampak cerdik.

#KopiPasta

LEPAS TIBAI MOHON MAAF...HA.HA...SAMA MACAM PERANGAI LEBAI JUGA YA...


I
Kenyataan Permohonan Maaf kepada YB Siti Zailah

1. Petang tadi, saya telah melayangkan suatu “tweet” sebagai balasan kepada artikel berita terbitan Malaysiakini yang bertajuk "SIS : Underlying tone in Siti Zailah's 'advisory' video wrong”. Tweet asal saya yang ditujukan kepada YB Siti Zailah adalah berdasarkan kandungan berita Malaysiakini tersebut, dan tidak mengambil kira video YB Siti Zailah.

2. Selepas menonton video “Rumah Tangga Bahagia Fasa PKP”  YB Siti, saya tidak lagi bersependapat dengan Malaysiakini bahawa kenyataan-kenyataan beliau adalah tidak sesuai. Dalam video tersebut, YB Siti hanya memberikan nasihat umum dan holistik mengenai bagaimana untuk menguruskan konflik rumah tangga semasa PKP.

3. Dalam video yang sama, beliau juga menggesa mangsa keganasan rumah tangga untuk meminta bantuan, melalui helpline yang dikendalikan oleh kementerian. Beliau juga menjelaskan bahawa semua aduan yang diterima buat masa ini telahpun diselesaikan.

4. Oleh yang demikian, saya dengan rendah diri ingin memohon maaf kepada YB Siti Zailah. Saya telah melakukan kesilapan dalam membuat penilaian dengan terlalu cepat dan hanya berdasarkan satu sumber. Kesalahan ini adalah kesalahan saya seorang saja dan ianya tidak melibatkan pendirian Parti saya.

5. Saya juga ingin menegaskan bahawa kenyataan ini bukanlah suatu alasan untuk ahli politik muda seperti saya untuk mengulangi kesalahan yang sama lagi. Saya akan berwaspada sebelum saya membuat sebarang kenyataan di media sosial saya pada masa akan datang.

6. Saya juga menasihatkan orang ramai supaya tidak mengulangi kesilapan saya dengan membuat kesimpulan secara sembrono tanpa meneliti sumber maklumat terlebih dahulu.

7.Pada waktu yang genting ini, kita hendaklah menangani wabak COVID-19 secara tabah dan bersatu. Kita tidak harus terganggu daripada menghadapi isu pandemik. Oleh itu, pemuda MCA akan terus melaksanakan tanggungjawab kami dalam membantu sektor-sektor masyarakat yang terjejas akibat wabak COVID-19.

Dengan itu, saya meminta maaf di atas perbuatan saya.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,
Nicole Wong

STATEMENT OF APOLOGY TO YB SITI ZAILAH

 1. Earlier, I posted a tweet in response to a news article published by Malaysiakini titled: "SIS : Underlying tone in Siti Zailah's 'advisory' video wrong”. My earlier tweet on YB Siti Zailah was based on the contents of the said Malaysiakini article alone, and not on YB Siti Zailah’s actual video.

2. Upon viewing YB Siti's “Rumah Tangga Bahagia Fasa PKP” video later, I find that her statements were actually not objectionable at all. In her video, YB Siti offered general and holistic advice on how to manage household conflicts during the MCO.

3. In the same video, she also urged victims of domestic violence to seek help, and provided a ministry-run helpline for that purpose.

4. As such, I would like to offer my humblest apologies to YB Siti Zailah, and seek for her forgiveness. I have made the mistake of making judgments too quickly based on a single sources, without vecking the veracity of that course first. I should not have done so. This mistake is mine and mine alone, and does not XX the standing of my party.

6. I would like to stress that this apology is still no excuse for a young politician like myself to make similar blunders in future. I shall endeavour to be more vigilant and diligent in vetting my social media postings in the future.

7. I also urge members of the public not to repeat my mistake of jumping to conclusions without conducting due diligence by vetting the sources of information first.

8. This is a time when we should be working shoulder-to-shoulder  against the COVID-19 pandemic, instead of turning on each other.   We must remain steadfast in this cause and not be swayed or distracted from confronting the global pandemic head on. In this regard, the MCA Youth shall continue to do our part in helping affected communities by providing them with essential goods and services. No more distractions.

Thank you

Humblest apologies,
Nicole Wong

(function() { var d = document, w = window; w

MOU DENGAN PH BERI KELEBIHAN HAMZAH DILANTIK TPM….

Rasanya ramai yang tidak mengetahui bahawa di sebalik termetrainya MOU Transformasi dan Kestabilan Politik antara kerajaan dengan blok pemba...