AKHIR ZAMAN. DULU ORANG TAK PERCAYA.USTZ FAWWAZ MAT JAN



JADI USTAZ TAKUT LAGI?





Sampaikan khabar ini kepada Sultan Selangor dan Sultan Johor Darul Takzim

 Oleh kerajaan rakyat

 

Sampaikan khabar ini kepada Sultan Selangor dan Sultan Johor Darul Takzim.

Saya mukadimahkan posting ini dengan ayat "Sampaikan khabar ini kepada Sultan Selangor dan Sultan Johor Darul Takzim" kerna saya adalah anak kelahiran Johor Darul Takzim dan sejak 26 tahun lalu bermastautin di Selangor Darul Ehsan. Maka itu saya rasa bertanggungjawab untuk memberi peringatan kepada kededua sultan berkenaan terutamanya terhadap Paduka Sri Sultan Ibrahim Ismail ibni al-Marhum Sultan Mahmud Iskandar al-Haj justeru hadirnya perasaan kasih dan sayang saya terhadap negeri kelahiran saya, Johor Darul Takzim.

Sesuatu yang amat nyata sejak kebelakangan ini rakyat terbanyak mula mempertikaikan secara meluas dan terbuka melalui laman-laman social seperti blog, facebook dan twitter sejarah serta fungsi institusi kesultanan Melayu lantaran kekerapan keterlanjuran tutur bicara, perangai dan tingkah laku dikalangan sultan dan raja-raja Melayu.

Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia yang mempunyai paling ramai sultan dan raja. Kerajaan Rakyat yakin ramai rakyat Malaysia tidak pasti apakah sebenarya jasa dan faedah kesemua sultan dan raja-raya Melayu ini terhadapan agama Islam, bangsa Melayu dan negara tercinta. Hanya satu yang pasti; setiap sultan dan raja Melayu ini hidup dengan penuh kemewahan dan ianya dibiayai melalui titik peluh dan keringat rakyat marhean. Sultan bermewah sedangkan rakyatnya derita dalam kemiskinan.

Raja yang baik adalah raja yang bersederhana dalam kehidupan dan boleh menerima teguran walau pun ianya dianggap pahit untuk ditelan. Apakah hidup di alam musafir ini dianggap cukup lama bagi yang berdarjat raja atau sultan sehingga teguran terhadap mereka dianggap satu penderhakaan?

Sepatutnya raja-raja Melayu kembali kepada Islam yang syumul bertetapan dengan amanah yang diberi sebagai Ketua Agama Islam. Tidakkah ini memalukan bagi seseorang yang diangkat menjadi Ketua Agama Islam tetapi kehidupan dan budaya hidup sendiri pun bercanggah dengan apa yang diketuainya?

Raja-raja Melayu patut mengambil iktibar dan contoh para sahabat r.a. yang diberi amanah sebagaimana dilakukan oleh Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar r.a.

Kata- kata yang terkenal daripada Saidina Abu Bakar r.a. semasa beliau diangkat menjadi khalifah selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya aku telah dilantik di kalangan kamu sedangkan aku bukanlah orang yang terbaik. Maka jika aku melakukan kebaikan, bantulah aku tetapi sekiranya aku terpesong maka betulkanlah aku. Benar itu adalah amanah dan dusta itu adalah khianat. Orang yang lemah di kalangan kamu merupakan orang kuat disisiku sehingga aku akan menunaikan kemahuannya serta memberi haknya semula. Manakala orang yang kuat di kalangan kamu merupakan orang lemah disisiku sehingga aku akan mengambil kembali hak yang telah dirampas. Oleh itu taatilah aku selagi mana aku mentaati Allah dan rasul Nya dan jika aku mengingkari Allah dan rasul Nya maka jangan kamu mentaatiku".



Ucapan ini menyatakan kepada kita bagaimana raja dan pemimpin mestilah telus dan terikat dengan undang-undang sebagaimana yang dikenakan terhadap rakyat jelata kerana raja dan pemimpin bukannya kebal daripada sebarang undang-undang. Jika kamu kebal di dunia sekali pun, kamu tidak akan terlepas di hadapan Allah walau sebesar zarah kerana undang-undang Allah adalah seadil-adilnya.

Ini pula pesanan Saidina Umar al-Khattab r.a. ketika mula-mula diangkat menjadi khalifah mengantikan Saidina Abu Bakar r.a. yang mana beliau diingatkan dengan sebilah pedang.

" Saya menerima ujian dan kamu semua memberi ujian kepada saya. Saya mengantikan kepimpinan untuk kamu semua selepas sahabat saya (Abu Bakar r.a.). Sesiapa yang hadir maka kita akan memberi khabar gembira dengan jiwa raga kita dan sesiapa yang tidak hadir maka urusannya adalah tanggung jawab orang yang mempunyai kekuatan dan amanah. Sesiapa yang berbuat baik, maka kami tambah kebaikannya dan sesiapa yang berbuat jahat, kami akan menghukumnya. Semoga Allah memberi ampun kepada saya dan kamu semua"

Ketaatan kepada raja tidak sesekali sama dengan ketaatan kepada Allah dan rasul Nya. Jika raja sendiri sudah terpesong maka kita tidak wajib mentaatinya walau pun dimurkai kerana kemurkaan Allah tiada batasnya. Kemewahan dan darjat hanyalah pinjaman semata-mata kerana Allah s.w.t. ingin menguji setakat mana keimanan hamba Nya dan kemana di belanjakan hartanya itu.

ORANG BODO CAKAP...SETIAP BUTIR NASI YANG DISUAP ADALAH HASIL PERJUANGAN Umno


 CAKAP PAKAI AKAI...TAK BERSANDARKAN  AGAMA....Itu sebahagaian kecil kot yang Umno  bagi dia berjaya...berlambak lagi yang merempat Umno tak terkata apa ka? awat teruk sangat? setiap butir nasi yang dimakan adalah hasil perjuangan Umno....laaaaaa awat hang teruk sangat?.....Umno tak dak pun ramai yang boleh idup....tak kan la jadi doktor dah cakap cam tu......






DUNIA MODEN PEMANDUAN



MAHATHIR KATA ORANG UMNO BODOH BODOH SEBAB NAJIB TAK BOLEH DISINGKIR

Umno jadi penghalang pengganti Najib, kata Dr M

Ramai pemimpin berkebolehan ganti Datuk Seri Najib Razak tetapi Umno jadi penghalang usaha itu, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Disember, 2014.Ramai pemimpin berkebolehan ganti Datuk Seri Najib Razak tetapi Umno jadi penghalang usaha itu, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Disember, 2014.























Ramai pemimpin yang berkebolehan menggantikan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri namun Umno menjadi penghalang kepada usaha itu, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas perdana menteri itu berkata usaha kemasukan pemimpin baharu ke dalam Umno terhalang ekoran kepimpinan parti itu yang lebih gemar mempertahankan kedudukan sebagaimana yang terlihat di Selangor.
“Sebenarnya ramai, ramai yang layak. Tetapi Umno tak bagi masuk. Umno tak bagi masuk dalam Umno pasal masing-masing jaga tempat dia, kalau masuk orang yang lebih layak daripada dia, dia tak dapat tempat.


“Sebab itu (contohnya) kita cari dalam Umno di Selangor. Selangor ini penuh dengan orang Melayu yang bijak-bijak belaka, yang pandai, yang berjaya tetapi tak boleh masuk Umno. (Kena) cantas, tak boleh. Pasal dia nak jaga tempat dia.

“Ha! (kalau orang itu) masuk, (dia) tak boleh jadi ketua bahagianlah, (dia) tak jadi calonlah, tak dapat jadi datuklah. Jadi pasal masing-masing fikir tentang kepentingan diri. Sebab itu kita cari siapa nak ganti (pemimpin tertinggi) oh tak ada kononnya,” katanya dalam satu wawancara bersama Sinar Harian minggu lalu.
Dr Mahathir berkata perkara itu sebenarnya boleh dielakkan kerana ramai lagi pemimpin di Selangor yang berkebolehan dan berkeupayaan datang dari seluruh negara.

Beliau berkata, kemenangan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum yang lalu juga bukanlah didorong kerana kepimpinan Najib sebaliknya pengundi parti itu takut kepada pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

Katanya, pengundi BN bimbang jika Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya menerajui negara maka Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang akan dilantik menjadi timbalan perdana menteri. 
“Orang yang sokong BN (dalam PRU13) hari itu bukan kerana BN, bukan kerana kepimpinan Datuk Seri Najib (tetapi) kerana takut kepada Anwar. Kalau (kemenangan) dapat (kepada) Anwar, dia (pengundi) nampak Kit Siang nanti mai sama, jadi timbalan perdana menteri lepas itu (menteri) dalam negeri, nanti orang kena tangkap, itu yang (mereka) tolak.

“Tapi kalau Azmin naik, dan Anwar masuk dalam (penjara), mungkin fikiran rakyat akan bertukar. (Mereka) tak takut pada Azmin, (mereka) takut Anwar. Anwar kalau dah masuk, (kena) kurung, takut kepada Anwar itu sudah hilang,” katanya merujuk kepada Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali.

Mengulas mengenai konsep wasatiyyah (kesederhanaan) yang dipromosikan Najib, Dr Mahathir berkata Islam sendiri dilengkapi ciri itu namun tidak dipraktikkan umatnya.

Katanya, Al-Quran sendiri jelas menyeru umatnya agar melakukan pentadbiran yang baik, menerima keberadaan orang bukan Islam dan tidak memaksa golongan itu.

“Tetapi yang berlaku sekarang ialah penganut agama Islam ini keterlaluan, lebih daripada yang disuruh oleh agama. Benda yang dilarang agama pun mereka buat dengan nama agama.

“Umpamanya, dia bunuh orang Islam atas nama Islam. Itu tak kena. Itu bukan Islam.Jadi ini penyelewengan. Bukan agama itu tidak sederhana. Agama itu sudah pun sederhana, tak payah disederhanakan.


“Tuhan dah tunjuk kepada kita dalam Al-Quran, dalam hadis, kita adalah agama yang sederhana,”katanya kepada Sinar Harian. – 8 Disember, 2014.

MAMAT NI LETAK JAWATAN LEPAS DESAK ANWAR LETAK JAWATAN...HA.HA.HA

Shamsuddin letak jawatan ketua pembangkang...WOIIII...AWAT HANG LETAK JAWATAN???

Selepas beberapa kali menolak jawatan pengerusi PAC, Datuk Mohd Shamsudin Lias mengambil keputusan untuk meletak jawatan sebagai Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor .
 
Beliau menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Speaker, Hannah Yeoh selepas memulangkan Toyota Camry kepada kerajaan negeri pagi ini di Bangunan kerajaan negeri di shah Alam.
 
Bercakap kepada pemberita, ADUN BN Sungai Burong itu berkata beliau membuat keputusan itu berdasarkan prinsip "integriti" 

(function() { var d = document, w = window; w

PRU15 AKAN BERLAKU PADA BULAN JUN 2022

 KAMAL SHAH JUSI Kpd guru2 yg tak ambil vaksin, penuntut2 IPT, pelbagai lapisan penjawat awam, pemandu2 umur over 70an dan pelbagai pihak ...