UMNO SABAH TERUS MELUKUT DI TEPI GHANIMAH KUDETA







Demikian lontaran perasaan Ketua UMNO Sabah, Bung Moktar Radin dalam wawancara khas anjuran Penerangan UMNO Malaysia baru-baru ini. Jelas UMNO Sabah cuba diperkecilkan oleh BERSATU, walaupun mereka menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8. Ketidakpuasan hati UMNO Sabah itu mendorong Presiden UMNO Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi, pada 17 April lalu, menuntut agar beberapa pemimpin parti itu diberi jawatan dalam kerajaan Muhyiddin Yassin. Surat itu antara lain meminta Bung Moktar dilantik sebagai pengerusi Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah. Adakah surat Zahid itu satu usaha pembulian UMNO terhadap Muhyiddin? Atau memang sewajarnya UMNO Sabah mendapat ghanimah hasil persekongkolan mereka dalam kudeta yang menumbangkan Kerajaan yang dipilih oleh mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-14? BERSATU kini mempunyai 6 Ahli Parlimen di Sabah, BARISAN NASIONAL (2) dan Gabungan Sabah terdiri daripada PBS, STAR dan PBRS masing-masing 1 kerusi. 13. Begitulah cara Muhyiddin yang mahu mengukuhkan kedudukan BERSATU di Sabah. Walhal semua ahli BERSATU dari Sabah adalah mereka yang melompat parti.




ANWAR DAN ISU ROHINGYA







Wuhan isytihar bebas Covid-19 selepas pesakit kritikal terakhir dibenar keluar hospital



Hospital sementara yang dibina khas di Wuhan bagi merawat pesakit Covid-19. (Gambar AP)

Bandar Wuhan yang menjadi pusat awal koronavirus tidak lagi mempunyai pesakit Covid-19 di hospital selepas 12 individu terakhir dibenarkan keluar wad pada Ahad.

Pelepasan tersebut mengakhiri mimpi buruk selama 4 bulan untuk bandar itu, di mana penyakit ini pertama kali dikesan pada Disember.
Jumlah pesakit yang dirawat akibat Covid-19 di Wuhan mencapai kemuncak pada 18 Februari dengan 38,020 kes dan hampir 10,000 daripadanya berada dalam keadaan parah atau kritikal.
“Dengan usaha bersama Wuhan dan bantuan perubatan nasional yang diberikan kepada wilayah Hubei, semua kes Covid-19 di Wuhan diselesaikan pada 26 April,” kata jurucakap Suruhanjaya Kesihatan Nasional, Mi Feng.
Pengumuman itu dibuat hanya sehari selepas bandar itu membenarkan pesakit terakhir yang berada dalam keadaan parah sebelum ini keluar daripada hospital.
Pesakit itu juga merupakan kes kritikal terakhir di wilayah Hubei.
Pesakit terakhir yang dibenarkan discaj dari Wuhan Chest Hospital itu merupakan seorang lelaki berusia 77 tahun dikenali sebagai Ding selepas dia 2 kali diuji negatif untuk Sars-CoV-2, virus yang menyebabkan Covid-19, dan dibenarkan keluar pada tengah hari Ahad.
”Saya sangat merindui keluarga saya!” Ding memberitahu Changjing Daily.
Seorang pesakit lain yang tidak dikenali ternyata lega ketika meninggalkan hospital: “Udara di luar sangat segar! Cuaca sangat baik hari ini!”
Wuhan menempuh perjalanan panjang dalam usaha menjadikan bandar itu tiada lagi pesakit Covid-19.
Bandar yang mempunyai 11 juta penduduk itu juga merupakan pusat pengangkutan untuk bahagian tengah China, menjalani “lockdown” ketat pada 23 Januari lalu selama 76 hari sehingga secara rasmi dibuka semula pada 8 April.
“Tiada lagi pesakit di hospital pada 26 April menandakan pencapaian besar untuk rawatan Covid-19 di bandar ini,” kata Suruhanjaya Kesihatan Wuhan dalam satu kenyataan.
Bagaimanapun, ini tidak bermakna semua pesakit yang dikeluarkan tidak memerlukan rawatan susulan kerana mereka mungkin masih memerlukan rawatan penjagaan lanjut.
”Menghapus semua kes yang teruk menandakan kemenangan bagi pertempuran untuk melindungi Wuhan,” kata Menteri Kesihatan Ma Xiaowei kepada China Central Television pada Sabtu.














VIDEO DAN DOKUMANTARI :Pentagon secara rasmi dedahkan video UFO


Pentagon secara rasmi mengeluarkan 3 video pendek yang menunjukkan “objek tidak dikenali di udara” bergerak pantas semasa dirakam oleh kamera inframerah. (Gambar YouTube)

Pentagon secara rasmi mengeluarkan 3 video pendek yang menunjukkan “objek tidak dikenali di udara” yang sebelum ini dikeluarkan oleh sebuah syarikat swasta.

Video itu menunjukkan apa yang kelihatan sebagai objek terbang yang tidak dikenali bergerak pantas semasa dirakam oleh kamera inframerah.

DUKUMANTARI PILOT 15 US NAVY
2 daripada video tersebut kedengaran suara anggota yang menyatakan kekagumannya apabila melihat objek itu bergerak dengan cepat.
Manakala satu lagi suara mengandaikan ia mungkin drone.
Sebelum ini tentera Laut mengakui kebenaran video tersebut iaitu pada September tahun lalu.


“Bagi menepis spekulasi dan tanggapan masyarakat terhadap rakaman video yang dikeluarkan sebelum ini sama ada ia realiti atau palsu dapat dilihat menerusi video ini.
“Setelah melakukan kajian menyeluruh, jabatan memutuskan pendedahan video ini tidak menyentuh sebarang sensitiviti kepada sistem atau kemampuan.
“Malah ia juga tidak mengganggu siasatan selanjutnya mengenai pencerobohan objek tidak dikenali di udara oleh tentera,” menurut jurucakap Pentagon, Sue Gough dalam satu kenyataan.
Tentera Laut kini mempunyai garis panduan bagaimana untuk melaporkan jika apa yang mereka lihat kemungkinan UFO.
Video pertama yang didedahkan tentera Laut sekitar Disember 2017 dan Mac 2018 kepada The Stars Academy of Arts & Sciences, iaitu sebuah syarikat yang diasaskan oleh bekas pemuzik Blink-182, Tom DeLonge yang mengkaji maklumat mengenai objek tidak dikenali di udara.
Pada 2017, salah seorang juruterbang yang melihat salah satu objek yang tidak dikenali pada 2004 memberitahu CNN ia bergerak dengan cara yang tidak dapat dijelaskan.

“Ia berlaku sangat pantas seperti bola ping pong, memantul dari dinding, ia melantun dan pergi ke arah bertentangan,” kata juruterbang Angkatan Laut AS yang sudah bersara, David Fravour.
Pentagon sebelum ini mengkaji rakaman objek yang tidak dikenali sebagai sebahagian daripada program rahsia sejak ia dilancarkan atas arahan bekas Senator Harry Reid dari Nevada.
Menurut Pentagon, program yang dilancarkan pada 2007 dan berakhir pada 2012 selepas mereka mendapati ada sektor lain yang perlu diberi keutamaan dan memerlukan dana yang lebih banyak.
Bagaimanapun menurut Luis Elizondo iaitu bekas ketua program rahsia, pada 2017 dia secara peribadi percaya “ada bukti yang sangat kuat kita mungkin tidak bersendirian.”
“Pesawat ini… kami gelarnya sebagai pesawat – menunjukkan ciri-ciri yang tidak ada dalam inventori AS dan juga inventori lain yang kami ketahui,” kata Elizondo mengenai objek yang mereka kaji.


Pengunjung 2 pasar di PJ digesa jalani ujian Covid-19


Kerja nyahjangkitan dilakukan di Pasar Taman Megah SS24 selepas seorang peniaga sayur disahkan positif Covid-19.
PETALING JAYA: Pihak berkuasa menggesa sesiapa saja yang pernah ke 2 pasar basah di Petaling Jaya baru-baru ini untuk menjalani ujian saringan Covid-19.
Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah Petaling, Johary Anuar berkata, mereka yang pernah mengunjungi Pasar Jalan Othman antara 5 hingga 18 April lalu dan membeli makanan laut di sana perlu menjalani ujian saringan di klinik kesihatan Taman Medan atau Kelana Jaya.
Begitu juga individu yang pernah berjumpa dengan peniaga sayur di Pasar Taman Megah SS24 antara 11 hingga 25 April lalu untuk menjalani ujian saringan di 2 klinik kerajaan itu.
“Mereka yang ada simptom boleh pergi (menjalani ujian saringan) pada bila-bila masa.”
Dua peniaga, masing-masing seorang di pasar basah di Jalan Othman dan Taman Megah sedang menerima rawatan Covid-19.
Sementara itu, ujian saringan bagi peniaga akan diadakan di 2 pasar itu hari ini dan esok.
Terdapat 578 peniaga di Pasar Jalan Othman dan 60 peniaga di Pasar Taman Megah.
Semalam, pihak berkuasa menutup Pasar Jalan Othman yang lebih dikenali sebagai “Pasar Old Town”, selepas seorang peniaga berusia 51 tahun di bahagian makanan laut dikesan positif Covid-19 hujung minggu lalu.
Peniaga itu dipercayai sebahagian daripada kluster Covid-19 Pasar Borong Kuala Lumpur di Selayang.
Sebelum ini, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) menutup Pasar Taman Megah untuk nyahjangkitan selepas seorang peniaga sayur disahkan positif Covid-19.
“Kedua-dua pasar ini akan ditutup sekurang-kurangnya 5 hari,” kata Johary.

BILA LEBAI MENULIS....JOM RENUNGKAN


Mat Jarum

Pada mulanya aku tak kisah pun takat lebai ni. Cara hantar penulisan pada Ebit Liew pun pada mulanya aku bersangka buruk kelaku sahaja atau pun setakat busuk perut ..perut Melayu kadang tak semua elok bersih sangat pun. Lebih sikit pun payah, kurang lagi suka malah kalau boleh nak pijak.Tambah -tambah kalau lah ada sikit kuasa , wah bukan main lagi la akan ditindasnya, malah kalau boleh biarlah nampak bila ditindas tu, orang yang ditindas  tu nampak susah dari dia.Macam dia punya kuasa tentukan itu ini.

Tapi bila pendedahan demi pendedahan, cakap demi cakap, aku rasa ada sesuatu yang tak kena. Kaji wajah, mata, pertuturan, aku rasa ada yang tak kena.

Imej mungkin mengandungi: 2 orang, teks
Dari segi cakap ... NAMPAK .....

Manfaatkan kepesatan teknologi dengan adakan sidang Parlimen dalam talian


Oleh Langgak
Kepesatan teknologi ketika ini terutama dalam bidang IT membawa 1001 kebaikan kepada kehidupan seharian kita.
Ia mempertingkatkan keupayaan dalam mendepani permasalahan terutama pada masa krisis.
Sehubungan itu, kepesatan teknologi tersebut perlu dimanfaatkan sebaik-baiknya terutama ketika dunia kini sedang menghadapi pandemik Covid-19. Parlimen Malaysia perlu perlu memainkan peranannya.
Sepertimana disebutkan sebelum ini, institusi itu perlu menjalankan tanggungjawabnya untuk meneliti usaha kerajaan dalam menangani  impak kesihatan awam dan ekonomi disebabkan wabak itu. 
Sebab itu wujud gesaan agar Dewan Rakyat meneroka kemungkinan mengadakan sidang Parlimen kecemasan secara dalam maya atau atas talian bagi membincangkan cara membendung penularan pandemik berkenaan dan kesannya ke atas ekonomi.
Maldives, walaupun antara negara terkecil di dunia, telah beralih kepada teknologi persidangan video untuk meneruskan sesi parlimennya ketika pandemik Covid-19, lapor Bernama.
Dikenali sebagai Majlis Rakyat, Parlimen Maldives yang terdiri 87 ahli parlimen, mengadakan sesi secara maya dengan bantuan Microsoft 365 termasuk Microsoft Teams.
Parlimen itu pertama kali menggunakan teknologi berkenaan pada Januari 2019. Susulan wabak Covid-19, Parlimen memutuskan menggunakan sepenuhnya Microsoft Teams untuk sesi bermula pada 30 Mac.
Malaysia juga perlu mengadakan sidang Parlimen dalam talian bagi menjayakan misi serampang dua mata untuk memerangi wabak Covid-19 dan menyelamatkan ekonomi negara pasca pandemik tersebut.
Oleh itu, Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKM) dicadangkan proaktif dalam memastikan sidang Parlimen atas talian ini menjadi kenyataan.
Dengan adanya persidangan seumpama ini, sidang Parlimen dapat diadakan dengan lebih lama serta lebih banyak isu-isu penting dapat diketengahkan. Demi kehidupan rakyat, ekonomi negara dan masa depan Malaysia. 


Sidang Parlimen sehari: Menteri PN kantoi putar belit nasihat KKM?


Terdapat percangahan antara kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan dengan Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berhubung keputusan mengadakan sidang Parlimen selama sehari pada 18 Mei ini, dakwa Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang.

Takiyuddin yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Parlimen sebelum ini menjelaskan sebarang keputusan kerajaan ketika ini dipandu atas nasihat Kementerian Kesihatan (KKM) susulan penularan pandemik Covid-19 di negara ini.

Bagaimanapun, Kit Siang mendakwa kenyataan Takiyuddin nyata bercanggah dengan apa yang ditegaskan Dr Noor Hisham pada sidang media hariannya semalam. 

“Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah semalam, Kementerian Kesihatan tidak pernah menasihatkan supaya persidangan Parlimen selama sehari.

“Ia seolah-olah menghina sistem demokrasi berparlimen dan melumpuhkan fungsi Parlimen dalam meneliti serta menyemak imbang tindakan kerajaan dalam mengendalikan wabak Covid-19 di negara kita.

“Jelas sekali Menteri yang bertanggungjawab dengan Hal Ehwal Parlimen, Datuk Takiyauddin Hassan telah salah faham ataupun memutarbelitkan nasihat yang diberikan oleh Kementerian Kesihatan berikutan situasi Covid-19,” ujarnya.

Kit Siang adalah yang pertama menzahirkan rasa “ragu” dengan kenyataan Takiyuddin yang didakwa kononnya mendapat nasihat pihak KKM dan pakar-pakar kesihatan.

Pemimpin veteran DAP itu, dalam pada itu turut menggesa Parlimen bersidang sekurang-kurangnya 10 hari bagi memberi peluang kepada wakil rakyat untuk meneliti usaha membendung Covid-19 oleh kerajaan. 

Beliau turut menggesa Parlimen menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Kesihatan dan Kebajikan Sosial bagi membolehkan kerajaan mengambil pengajaran daripada kejayaan serta kegagalan negara-negara lain dalam menangani wabak ini.

“Peperangan melawan Covid-19 ini adalah peperangan global, bukan tempatan.

“Kita pula perlu membantu membangunkan kaedah terbaik dalam perjuangan ini dan mengelakkan sebarang cadangan tidak tepat seperti mencadangkan persidangan Parlimen untuk satu hari sahaja,” tegasnya.

Kit Siang sebelum ini turut mencadangkan Parlimen Malaysia mengikut langkah yang diambil Parlimen di negara-negara lain dengan mengadakan persidangan Parlimen secara maya.


Parti politik baharu akan ditubuhkan?

Parti politik baharu akan ditubuhkan?



Bagi seorang individu yang begitu aktif terlibat dalam satu rampasan kuasa awal tahun ini, adalah aneh untuk Tan Sri Muhyiddin mendakwa kononnya orang ramai sudah meluat dengan politik dan sebaliknya mahu kerajaan bekerja keras demi rakyat.
Orang ramai boleh melihat bahawa watak-watak utama dalam kerajaan ‘gabungan anak ayam’ Perikatan Nasional (PN) lah yang sedang berebut kedudukan dan kuasa sambil negara berdepan krisis wabak Covid-19.
Barangkali Perdana Menteri membuat kenyataan sedemikian dalam usahanya untuk menyembunyikan hakikat bahawa pada ketika ini, beliau berada dalam keadaan yang amat berbahaya walaupun mempunyai kuasa besar sebagai ketua kerajaan.
Kenapa saya kata begini? Kita mulakan dengan satu kisah benar. Saya dan Lim Kit Siang bergegas pulang dari acara di Johor pada 25 Julai 2015 atas permintaan Setiausaha Agung Parti Keadilan, Saifuddin Nasution Ismail untuk satu perbincangan tergempar. Sebagai sekutu rapat, kami memang sering berbincang, terutamanya apabila ada perkembangan penting dalam politik negara.
Saifuddin memberitahu kami bahawa beliau mendapat khabar yang Peguam Negara Abdul Gani Patail akan mendakwa Perdana Menteri Najib Razak atas kesalahan salahguna kuasa dalam kes SRC pada minggu berikutnya. Kit Siang berfikir seketika dan bertanya kepada kami: “Adakah Najib akan menunggu sahaja membiarkan dirinya di’sembelih’?”
Tiga hari kemudian, pada 28 Julai 2015, Gani, Muhyiddin dan Shafie Apdal dipecat daripada kerajaan Barisan Nasional.
Berbalik ke hari ini. Muhyiddin sedang mentadbir gabungan lemahnya ini dengan kewujudan 10 puak dalam PN.
Ada empat puak dalam parti Bersatu – mereka yang masuk pada tahun 2016; mereka yang masuk Bersatu dari Umno selepas Pakatan Harapan menang dalam PRU 2018; kumpulan Azmin Ali; dan penyokong Tun Dr Mahathir Mohamad yang mampu menimbulkan masalah dalam pemilihan parti yang nampaknya telah dilengahkan ekoran krisis Covid-19.
Empat puak lagi adalah kumpulan-kumpulan bertelagah dalam Umno; setiap satunya dipimpin Najib, Ahmad Zahid Hamidi, Hishammuddin Hussein, dan kumpulan tak berpihak yang dianggotai Mohammad Hassan serta Khairy Jamaluddin.
Dua puak lagi ialah PAS dan Gabungan Parti Sarawak.
Pilihan-pilihan Muhyiddin
Sebaiknya, Muhyiddin akan mahu menghapuskan penyokong Mahathir, dan mencari jalan supaya Bersatu tidak menjalankan pemilihan parti. Beliau akan mahu menghindar cabaran Mukhriz untuk kerusi presiden, yang walaupun sukar untuk Menteri Besar Kedah itu menang, namun tidaklah begitu mustahil.
Muhyiddin juga tahu bahawa daripada empat puak Umno, beliau hanya boleh percayakan puak Hishammuddin.
‘Pemberontak’ PKR, Azmin Ali sedang berharap untuk mempunyai struktur parti bagi beliau memainkan peranan penting dan untuk membawa masuk penyokong akar umbinya yang sekarang tidak mempunyai induk politik kerana Bersatu berada dalam keadaan tergantung. Beliau juga perlu mewujudkan ruang untuk penyokong bukan-Melayu yang tidak lagi dialu-alukan dalam PKR serta tidak mampu ke mana-mana.
Bagi mengabsahkan kerajaan Muhyiddin, beliau perlu menunjukkan bahawa kerajaannya bersih. Pengundi, terutamanya golongan penentu atas pagar dalam kalangan orang Melayu, amat menghargai soal integriti, selain soal kesejahteraan ekonomi.
Selain menjamin peluang pekerjaan dan kesejahteraan ekonomi untuk rakyat Malaysia, Perdana Menteri turut perlu menunjukkan kepada pengundi bahawa beliau komited membanteras rasuah, jika tidak beliau tidak akan meraih keabsahan moral kerana melancarkan rampasan kuasa terhadap kerajaan Pakatan Harapan yang dilantik secara demokratik.
Untuk meyakinkan orang ramai, beliau perlu menunjukkan komitmennya menentang rasuah dengan membiarkan keadilan terlaksana – supaya Najib dan Rosmah Mansor, Tengku Adnan dan Zahid Hamidi disumbat ke penjara apabila mereka didapati bersalah atas tuduhan rasuah di mahkamah.
Masalahnya, mampukah beliau berbuat demikian tanpa diserang Umno?
Jika menanti keputusan mahkamah terlalu berisiko, adakah Muhyiddin akan memilih untuk memutuskan hubungan dengan Umno dan Bersatu pada masa yang sama sebelum pembesar-pembesar Umno sempat melawan?
Parti baharu?
Ada cakap-cakap kononnya Muhyiddin, Azmin dan Hishammuddin sedang mencuba untuk menubuhkan parti baharu. Bagi mereka, ini mungkin satu penyelesaian yang bijak untuk semua masalah di atas. Tidak perlu bimbang tentang pemilihan Bersatu, penyokong Azmin ada rumah baharu, dan puak Hishammuddin dapat menghadirkan sokongan sebenar yang diperlukan Muhyiddin.
Pun begitu, ada dua cabaran terhadap perancangan ini.
Pertama, Muhyiddin hanya memiliki sokongan 113 atau 114 kerusi, maksimum. Jika Ahli-ahli Parlimen parti-parti Pakatan Harapan (PKR, DAP, Amanah) dan Warisan, serta kumpulan Mahathir dalam Bersatu kekal bersama; Muhyiddin tiada ruang untuk berkuntau.
Jika Muhyiddin, Azmin dan Hishammudin berjaya memecahkan gabungan ‘Pakatan plus’ ini, mereka akan mampu menubuhkan parti baharu tanpa memerlukan puak Najib dan Zahid. Mengikut perkiraan mereka, barangkali masih perlu menggoda beberapa Ahli Parlimen PH untuk menyertai mereka.
Kedua, Muhyiddin mesti berhati-hati dengan Umno Johor. Pemimpinnya begitu bersemangat untuk mendapatkan semula kuasa yang mereka hilang dalam PRU lalu.
Nasihat saya buat Perdana Menteri (yang dahulunya saya bekerja begitu rapat bersama beliau, dan banyak berbincang dengan penuh jujur ketika kami bekerjasama dalam PH) ialah: Umno mungkin sahaja memperdaya beliau di Johor.
Pilihan raya mengejut di Johor mungkin mengakhiri hayat Bersatu di negeri itu, malah Muhyiddin juga mungkin kehilangan kerusinya di DUN Bukit Gambir.
Di tengah arus politik yang deras ini, Muhyiddin lah yang mungkin memulakan sesuatu untuk menewaskan lawannya dalam Umno. Atau mungkin Umno Johor yang memulakan serangan terhadap Perdana Menteri.
Bagi Pakatan Harapan dan rakan-rakan sekutu yang memilih untuk kekal bersama, seperti Warisan dan kumpulan pro-Mahathir dalam Bersatu; kita mesti kekal bersama. Rakyat Malaysia yang mengundi Pakatan Harapan demi kerajaan yang bersih serta peluang ekonomi yang lebih baik akan terus menyokong kita.


MAT SABU DAKWA HADI BOHONG ISU ROHIYA



Setiap kali saya menghadiri mesyuarat di antara Menteri-Menteri pertahanan Asean ataupun di antara Negara-Negara di dalam Asean, Isu penindasan Umat Islam Rohingya selalu saya utarakan.
Isu rohingya ianya tanggungjawab dan masalah bersama untuk diselesaikan.
Ketika pertemuan bersama Setiausaha Pertahanan Amerika, Menteri Pertahanan UK, Perancis, Jerman, Australia, New Zealand, Russia, dan Menteri Pertahanan China saya sebagai Menteri Pertahanan Malaysia tegas menimbulkan isu Rohingya supaya jalan penyelesaian yang terbaik dicapai untuk menyelamatkan rakyat Rohingya yang dihalau keluar daripada tanah air mereka.
Begitu juga sewaktu bertemu dengan Menteri Pertahanan Qatar, Kami membincangkan supaya Qatar memainkan peranan lebih hebat, menghulurkan bantuan lebih tinggi kepada rakyat Rohingya khasnya mebantu hospital Cox’s Bazar yang telah Malaysia membuka field hospitalnya di situ.
Oleh itu jika Hadi Awang mengatakan bahawa kerajaan Pakatan Harapan tidak memperdulikan hal Rohingya adalah satu fitnah dan pembohongan yang cukup besar.
Terkini, agensi berita antarabangsa melaporkan bot pelarian Rohingya dihalau daripada Malaysia menyebabkan kemalangan jiwa hampir 30 org di perairan Malaysia berlaku semasa pemerintahan Perikatan Nasional yang Hadi Awang bersamanya.
Mengapa Hadi Awang sanggup berbohong di atas isu Rohingya sedangkan saya sebagai Menteri Pertahanan malaysia termasuk Tun Mahathir selaku Perdana Menteri amat lantang menyuarakan pembelaan terhadap Umat Islam Rohingya dan pelarian Rohingya secara amnya yang ditindas oleh kerajaan zalim Myanmar pimpinan Aung San Suu Kyi.
HJ MOHAMMAD SABU
Presiden,
Parti Amanah Negara.
28 April 2020.

Mental Miskin Berjiwa Pengemis



Mental Miskin Berjiwa Pengemis


Azman Nasir

Seorang sahabat lama yang tinggal di Perth, Australia bercerita tentang pengalamannya pertama,

Suatu petang, sesudah menikmati secangkir capucino di Gloria Jeans Cafe yang capucinonya paling sedap, kami singgah di kedai roti yang sudah hampir mahu tutup. Membeli sebatang roti kismis dan minta kepada si penjaga kedai roti, untuk dipotong, sebab bila sampai nanti di rumah senang dimakan.

Selesai dipotong dan dibungkus rapi, lalu diserahkan kepada saya. Langsung saya mengunjuk wang kertas 10 AUD. Tapi ditolak dengan senyum manis, sambil berkata,
"It's free, nothing to pay.”

"Are you sure?”, kata saya.

Gadis remaja yang bertugas menjual itu, menjelaskan, bahawa kalau kedai sudah hampir mahu ditutup, roti tidak boleh lagi dijual. Boleh diberikan kepada siapa yang mahu atau dihantarkan ke Second Hand Shop untuk orang yang memerlukan.

Agak tercengang juga saya mendengar penjelasannya. Terbayang, kalau di Malaysia, wah boleh saja bankrap, kerana orang ramai bakal menunggu kedai tutup supaya dapat yang percuma.

Belum selesai cerita dengan si gadis, tiba-tiba datang sepasang suami isteri, yang juga mahu membeli roti. Rupanya tanpa saya sedari, mereka sudah mendengar percakapan kami. Kelihatan si suami adalah orang Australia, sementara isterinya orang Asia. Si isteri juga minta roti dari si gadis, tetapi dicegah oleh suaminya, sambil berkata,

"No darling, please. We have enough money to buy. Why do we have to pick up a free one?"

Kalau kita mampu beli, jangan ambil yang percuma. Let other people who need it more than us to take it.

Wahhhh... Saya rasa tersindir dan wajah saya panas… Ego saya melonjak ke muka, benar-benar tersindir dengan perkataannya itu. Dalam hati saya tergamam, ”Hmm... Saya ini dulu berniaga juga tau?”

Tapi, syukur cepat sedar diri, tidak sampai terucapkan. Kerana orang yang bercakap itu si suami kepada isterinya, masakan saya tiba-tiba menyampuk di tengah-tengah?

Hampir saja saya berbuat kesalahan. Kerana mereka tidak pun bercakap dengan saya… Kalau saya merasa tersindir, itu salah saya sendiri.

Hingga menjelang tidur, kata-kata si suami kepada isterinya masih terngiang-ngiang di telinga,

"We have enough money to buy... Why do we have to pick up a free one." Kalau kita mampu beli, jangan ambil yang percuma.

Setelah saya renungkan, saya merasakan bahawa kata-kata itu benar. Kalau semua orang yang punya duit, ikut sama dan dapatkan roti percuma, yang biasanya dihantarkan ke Second Hand Shop untuk dibahagi secara percuma, bermakna orang yang sungguh-sungguh memerlukan bakal tidak dapat bahagian roti percuma.

Walau pun saya sesungguhnya mahu membayar, namun si gadis yang tidak mahu menerima wang saya. Pelajaran hidup ini tidak mungkin akan saya lupakan.

Kalau kita mampu beli. Jangan ambil yang percuma. Biarlah orang lain yang lebih memerlukan mendapatkannya.

Satu sikap prihatin terhadap orang lain diterapkan dengan kesungguhan hati.

Kini saya baru tahu, kenapa di kelab ada kopi percuma, tetapi jarang ada yang ambil, mereka lebih suka membeli. Bukan kerana segan, tetapi terlebih kerana rasa peduli mereka pada orang lain, yang mungkin lebih memerlukan.

Pelajaran yang sungguh-sungguh memberikan inspirasi bagi diri saya sendiri.

Tuhan sudah memberikan rezeki dan keberkatan yang cukup untuk kita, tidak perlu lagi kita mengambil bahagian berkat yang diperuntukkan bagi orang lain. Ketika kita mendengar ada program untuk membantu orang miskin, apa yang ada dalam benak kita?

Apakah kita akan ikut serta agar mendapat bahagian? Ataukah kita memaklumkan agar sahabat dan saudara kita dapat bahagian juga?

Atau kita ikut jadi pahlawan dengan mengajukan diri sebagai pendamping program, tetapi dalam fikiran kita tersimpan niat busuk untuk memperkayakan diri sendiri?

Sahabat, kemiskinan bukan untuk dieksploitasi. Orang miskin dan kemiskinan adalah ladang amal. Keberadaan orang miskin adalah cara Tuhan untuk menguji sejauh mana pemedulian dan keimanan kita. Jangan mengaku beriman jika tetangga kanan kiri masih ada yang kelaparan.

Sudah sampai saatnya kita bangkit dan sedar, tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Menjaga harga diri lebih baik daripada menjatuhkan kehormatan hanya demi sesuap nasi.

"Maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan?"

"Biasakanlah memberi makan orang miskin." (QS: 107 Al-Ma'un: 3)

Semoga bermanfaat hendaknya..


POLIS SERBU PONDOK BURUK DISANGKA TEMPAT MAKSIAT, ADA SEORANG TUA MENGEREKOT DI ATAS PANGKIN KAYU SAMBIL MENAHAN LAPAR


Imej mungkin mengandungi: 1 orang, berdiri dan luar


Niat mahu menyerbu sebuah pondok buruk di hutan kecil berhampiran Damaisari, Wangsa Melawati, bertukar simpati apabila mendapati ia sebenarnya dihuni oleh seorang warga tua. Warga tua yang dikenali sebagai Muhammad Dris itu sudah mencecah 74 tahun, hanya mengenakan kain pelikat dan paling menyayat hati mengerekot di atas pangkin kayu sambil menahan lapar.
Jelas Timbalan Ketua Balai, Sarjan Jasman Aris, mereka masuk ke hutan kecil itu dengan niat mahu menyerbu pondok buruk yang mungkin dijadikan sarang maksiat tapi sangkaan kami meleset sama sekali.
“Tak sangka ada lagi orang yang terlalu daif sehingga terpaksa tinggal dalam keadaan serba daif di pondok buruk di dalam hutan, ” katanya.
Tersentuh dengan keadaan pak cik Muhammad, beberapa anggota polis terus membelikan makanan untuknya. Dia menangis apabila melihat jumlah makanan yang dibelikan. Menurut Jasman lagi, pak cik Muhammad tinggal di pondok buruk itu sejak 30 tahun lalu, ketika kawasan itu masih lagi sebuah estet getah.
“Dia tinggal sebatang kara dan tidak mahu menyusahkan orang lain. Katanya, dia hanya makan roti hasil sumbangan mereka yang tahu dia tinggal di situ,” katanya.
Anggota polis dari Balai Polis Wangsa Maju terus mengambil inisiatif memaklumkan keadaan pakcik Muhammad kepada Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan usaha untuk mendapatkan rumah yang lebih selesa sedang dijalankan.
Menurut posting terbaru Facebook Balai Polis Wangsa Maju, Baitulmal MAIWP akan menanggung kos pembinaan rumah pak cik berkenaan setelah dipersetujui beliau untuk dipindahkan.
Kredit twitter wanista.com



(function() { var d = document, w = window; w

JANGAN DOK KONAR BARING LAGI LA…

Bob Kelanang Pada 16 Jun lalu Yang di-Pertuan Agong menzahirkan pandangan bahawa parlimen perlu bersidang segera.Titah tersebut bagaimanapun...