PERSEFAHAMAN PM7 DAN BAKAL PM8



Hari ini saya mengadakan pertemuan selama 30 minit bersama Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya.
Dalam pertemuan tersebut saya telah memohon persetujuan Perdana Menteri untuk mengeluarkan kenyataan berhubung beberapa isu.
Pertamanya, pendirian Tun Dr Mahathir dan saya berhubung isu peralihan kuasa sama sekali tidak pernah berubah seperti yang dipersetujui oleh Pakatan Harapan (PH) dan dijanjikan berulang kali oleh Perdana Menteri.
Saya memaklumkan isu peralihan kuasa ini perlu dilakukan secara aman dan teratur dalam tempoh yang munasabah serta mendapat persefahaman bersama.
Kami bersetuju untuk menumpukan perhatian pada pertumbuhan ekonomi dan penyediaan ke arah penganjuran Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).
Kami juga tidak bersetuju sekiranya ada usaha lain yang menyimpang dari persetujuan tersebut atau menggunakan nama saya dan Perdana Menteri dalam mana-mana muslihat lain.
Perdana Menteri turut mengambil perhatian mengenai dakwaan terhadap kalangan anggota jemaah menteri yang menyalahgunakan kuasa atau meraih dukungan politik menerusi pemberian projek.
ANWAR IBRAHIM
21 November 2019
Kredit foto: Pejabat Perdana Menteri/Nurhilmy Basiron

KISAH SR DAN FITNAH 90 JUTA.




Sudah sudah lah PAS..tak payah Bodoh kah ahli..kalau rasa saman Sarawak Report Kos tinggi..Saman jer Husam, Mahfuz.. Malah Exco Kedah dengan beraninya tunjuk resit transaksi RM 2.5 juta Duit UMNO masuk ke akaun PAS.. Jadi saman jer lah.. ni yg tuduh ni taraf Pemimpin Utama,EXCO..

Pemimpin PAS mengaku jer lah... FAKTANYA.. Sebenarnya Memang wujud Kerjasama Sulit PAS dan UMNO  sebelum PRU 14 pecahkan pembangkang.. sepertimana ditulis Sarawak Report.. Mengaku jer lah PAS memang terima Duit UMNO.. Makan Duit UMNO.. berapa pun jumlah yang sampai pada PAS tak penting..Yang penting telah dibuktikan sebelum PRU 14, Haji Hadi.. PAS makan duit UMNO.. Buat kerja untuk UMNO..Jadi Khadam Najib untuk pertahankan BN di Putrajaya.. Duit Deposit calon pun UMNO tolong Support.. :)๐Ÿ‘๐Ÿ‘Œ๐Ÿ’ช๐Ÿฟ

Cnp Ipohmali๐Ÿฅณ๐Ÿคน๐Ÿฝ‍♂๐Ÿ˜Š


TUN MAHATHIR ANGKUH ,APEC SATU TAHUN LAGI, RAKYAT SUSAH HARI INI.




1.Kenyataan Tun Mahathir semalam bahawa PH perlu memecatnya sekiranya mahukan transisi segera jelas satu kenyataan angkuh dan tidak berpijak dibumi nyata.

2.Saya sudah jangkakan dalam kenyataan saya sebaik PRK Tg Piai bahawa Tun Mahathir tidak akan berubah dan mengambil iktibar sewajarnya. Semalam ternyata benar dengan kenyataan angkuh beliau itu.

3.Tiada langsung sikap tawadhuk dan humility dalam menerima kekalahan paling buruk dan mesej paling jelas daripada rakyat biasa.Yang kita lihat adalah sikap keangkuhan dan kedegilan, menepati ciri2 seorang yang sudah lama berkuasa dan takut hilang kuasa.

4.Rombakan kabinet hanya satu muslihat untuk kelemahan diri sendiri yang jelas dipamerkan oleh undi rakyat di Tg Piai.Kemarahan rakyat memang kepada jentera kerajaan seluruhnya tetapi BUKANKAH PERDANA MENTERI SENDIRI KETUA KERAJAAN ITU? 

5.Alasan Sidang APEC November 2020 juga satu muslihat mencari ruang terus berkuasa.Ya APEC penting tetapi lebih penting adalah kelangsungan hidup rakyat biasa sekarang yang amat susah dan dipamerkan dengan jelas di TgPiai.APEC SATU TAHUN LAGI, RAKYAT MELARAT SEKARANG!

6.Mesej dari Allah dengan satu peristiwa luarbiasa dari penghujung benua seharusnya cukup menginsafkan dan sebagai seorang yang dipenghujung usia beliau seharusnya mengambil mesej dan sikap yang betul.Bukan ikut perangai Firaun yang semakin lama berkuasa semakin angkuh dan gila kepada kuasa.

7.Jangan dengar pemimpin2 desperado sekeliling PM yang kepentingan mereka hanya mahu selamatkan diri mereka yang sudah hilang maruah dan legitimasi dengan kes jenayah songsang, rasuah dan kelompok elit yang hanya mahu menjaga harta mereka seperi Qarun yang tidak langsung ada rasa tanggungjawab kepada rakyat yang susah dibawah ini.

8.Dan para menteri kabinet lain yang masih punya integriti, bangkitlah nyatakan yang benar.Mengapa mereka harus jadi seperti menteri dan bekas menteri desperado yang hanya mengampu dan membodek.Dulu mereka panglima membantai keras kabinet kerajaan dulu yang membisu tidak meneger ketua yang melampaui batas dan sekarang mereka berperangai sama?!Apakah jawatan menteri mengubah jiwa panglima mereka kepada jiwa bacul?

9.Saya alu2kan kenyataan Tan Sri Muhyiddin yang menyatakan dengan jelas keperluan reaksi drastik daripada pemerintah terhadap keputusan luarbiasa rakyat diTg Piai.Saya tidak nampak kenyataan tegas seperti ini daripada ahli kabinet lain?!

Semoga Allah swt memberi kekuatan kepada beliau sebagaimana Allah memberinya kekuatan dalam kabinet dahulu untuk menyatakan hak demi rakyat dan negara.

Mohamad Ezam Mohd Nor
21 November 2019, 24 RabiulAwwal 1441H.

PASAI APA DSAI TAK MAHU PECAT AZMIN...


Tun Fatimah&Mohd Asri Abu Bakar

Masih ramai lagi yang tanya soalan ini padahal saya dah jawap bulan 7 lepas. Membaca politik ini adalah seperti menganalisa permainan catur grandmaster vs master. Kadang-kadang kita tengok sepatutnya dia dah boleh checkmate lawan tapi kenapa grandmaster itu masih delay dari make the final move. Orang yang bijak bila dia buat sesuatu dia akan fikir 3-4 steps di hadapan dari lawan dia. Looks can be deceived. 

Awak ingat orang yang dah biasa kena penjara dan tersiksa sama ke dengan pejuang palsu yang tak pernah di uji? Bagi saya satu kes court Azmin lawan UMNO/BN dulu macam mana Rafizi berani lawan sampai hampir2 ke pintu penjara.

Nak handle kes Azmin ini pun sama. Cari jalan untuk maximize the pain, biar dia bleed to death. Biar sahaja dia gantung tak bertali. Nak lompat ke parti lain pun tak ada orang yang mahu, nak keluar pula tak berani. Sampai masa nanti bila DSAI jadi PM ke 8 (In sya ALLAH), time itu lah baru pecat dia, atau pun biar sahaja dia dalam parti tanpa jawatan menteri; kalau kes video tak tangkap dulu, whichever arrive first. 

PRU 15 nanti dia takkan dapat bertanding sendiri kalau tak ada orang nak sign watikah perlantikan calon. Nasib dia akan jadi setaraf Nasaruddin Mat Isa atau pun Ezam kotak; datang tak berjemput, pulang tak berhantar.

Dalam politik, everything is a calculated risk. Siapa yang belajar risk management dia tahu la apa dia risk versus reward. The higher the risk, the better the reward. Dan orang macam Azmin is not known to be a risk taker. Macam mana dia ternak lebai di kerajaan Selangor PRU lepas sebab takut hilang jawatan MB. Dia biasanya lempar batu sembunyi tangan. Dan kartel2 nya seperti Zuraidah akan buat kerja. 

Jangan kita lupa bila PH cadangkan TunM jadi calon Perdana Menteri, kartel Azmin yang paling kuat bising kata TunM dah tua. Zuraidah nak cadangkan PH lantik Azmin jadi PM (sebab DSAI dalam penjara) tapi rakyat semua tahu dia sendiri tak layak. Jadi Menteri Besar Selangor pun ikut pintu belakang. Lepas tu lantik MB Boneka baru pun ikut pintu belakang. Tengok la kualti MB Boneka, apa pun tak tahu. Ini yang jadi bila lantik orang yang tak layak.

Kali ni Azmin silap percaturan; dia nak jadi PM ke 8 ikut pintu belakang. Tiba-tiba muncul kes video Sandakan; saya rasa ini permainan Lobakman sebab dia sendiri yang beria-ria pasal isu ini siap buat forensik report dari Indonesia lagi. Bila dia dah tau cita-cita dia nak jadi PM belakang terburai, dia cuba bodek TunM jadi menteri sampai habis penggal. 

Saya rasa polis pun tak lama boleh simpan kes Sandakan. Kalau dah 95% accuracy tu dah kira tepat la. Sedangkan kes samun kat kedai yang video gambar kualiti Nokia 3310 pun polis boleh cekup, inikan video kualiti HD. Polis pun tak boleh KIV kes ini lama-lama kalau tak nama baik polis sendiri akan tercemar.

Bagi saya langkah DSAI untuk tidak pecat Azmin adalah langkah yang paling tepat. Kalau DSAI pecat Azmin, dia ada alasan untuk keluar parti tapi bila DSAI buat tak kisah, Azmin sendiri akan mereput dalam PKR macam datang tak berjemput, pulang tak berhantar. 

Bila Azmin dah tersilap langkah semalam pun bagus, sebab apa-apa pun tindakan DSAI selepas ini adalah justifikasi pengkhianatan Azmin terhadap Majlis Presiden PH. Majlis Presiden PH juga perlu bertindak sesuatu sebelum di gelar lame duck council.

ROMBAKAN KABINET: MAJORITI PEMIMPIN BERSATU SOKONG

BEKAS PEMIMPIN PELAJAR DEDAH HELAH AZMIN

CITER TAHYUL AZMIN & H2O NAK BENTUK GOMEN BACKDOOR...



Mohd Asri n Tun Fatimah



Ini dalam Islam di namakan mengadu domba. Dengan kawan yang sana dia cucuk kata DAP di belakang. Yang kawan di sini kata di sokong. Politik makan keliling ini tak lama, yang di kata sokong bawa rebah. Di Tanjung Piai ada ke mereka mengundi untuk PH?

Sebab tu saya malas nak dengar cerita tahyul kata H20 (Hishammudin Hussein) boleh bentuk backdoor government dengan Azmin. He simply does not have the numbers. Dan dalam UMNO sendiri ada fraksi yang tak puas hati dengan tindakan H20. Tengok semalam berkicap H20 kena rembat dengan penyokong UMNO sebab cuba buat back door deal dengan Azmin.

Yang menulis kata semua MP UMNO akan backup H20 is basically writing on steroid. Kalau separuh aje MP UMNO yang sokong H20, dan paling banyak 5 MP PKR kartel dan lets say 5 MP Bersatu.  Baru 35 orang. 35 orang MP nak buat solat Jumaat pun tak cukup rukunlah, lagi sembang nak tubuh kerajaan. 18 seat pas tu tak payah masuk dalam equation la, yang kat Lorong Haji Taib pun maruah depa lagi tinggi dari 18 MP yang boleh dicagar beli.

Siapa yang mahir dengan psywar tahu, ura-ura nak buat undi tak percaya ini mainan pembangkang mengadu domba. Mereka nak suruh PH bersangka buruk antara satu sama lain. Memang cliche penyakit Melayu. Family sendiri dah porak poranda, depa nak porak porandakan family PH pula.

Kalau Anwar buat undi tak percaya, fikirlah apa sentiment pengundi PH? Mesti kata Anwar gelojoh, tak sabar etc. Macam nama awak dah dalam geran tanahlah, nak risau apa lambat laun harta tu akan jatuh kepada awak kalau Allah izinkan. Kalau Allah tak izinkan, berdoa lah keluar air mata darah di stadium pun tetap tak dapat jadi Perdana Menteri.

Lepas tu tak fikir ker, kalaula hipotetikal depa geng2 Azmin dan H2O dapat juga tubuh kerajaan dengan 112 kerusi, nanti PRU 15 depa nak bertanding atas ticket apa? Ingat rakyat nak vote ke mereka semula lepas mereka khianat kem PH dan BN?

Azmin tak payah nak ceritalah, dia insyallah akan ke dalam kalau Perdana Menteri bertukar. Yang lain2 ini mereka pasti akan jaga survival politik mereka, dan tak sewenang2nya khianat parti. Semua langkah dalam politik adalah risiko yang telah di congak, kecualilah langkah sumbang tersepit kes hotel Sandakan dan kes Rm90 juta.

PH TAK LAYAK MEMERINTAH JIKA TIDAK MEMAHAMI RAKYAT

PAK KADOK TAKBIR SOKONG MCA

SEKOLAH DIBEKALKAN SENARAI ‘PEKERJAAN TIADA MASA DEPAN’

PAS, PEMBANGKANG YANG KERJANYA LEBIH BANYAK MENJILAT PM



Pas adalah parti pembangkang di peringkat persekutuan dan atas kedudukan itu, ia sepatutnya memainkan peranan “semak dan imbang” terhadap kerajaan dengan sebaik-baiknya.

Tetapi, kerja Pas kebelakangan ini lebih banyak mengampu, malah kadang-kadang menjilat siapa saja yang menjadi Perdana Menteri daripada menjadi pembangkang dalam erti kata yang sebenarnya.

Barangkali kali terakhir Pas berperanan sebagai pembangkang yang benar-benar pembangkang ialah ketika bersama Pakatan Rakyat sebelum meninggalkan gabungan itu pada pertengahan tahun 2015.

Selepas itu hinggalah sekarang, Pas seolah-olah lupa kerjanya sebagai pembangkang, tetapi mencipta peranan baru - pembangkang yang asyik mengampu Perdana Menteri.

Sebaik meninggalkan PR dan bergerak sendirian atas kuasa ketiga kononnya ketika itu, Pas memilih untuk berbaik-baik dengan UMNO dan BN yang dipimpin oleh Najib Razak.

Selain berbaik dengan UMNO dan BN sebagai kerajaan serta secara terbuka menjadi penyerang kepada sesama pembangkang iaitu PH, terdapat juga dakwaan Pas dan pemimpin tertentunya ada menerima sumbangan wang yang lumayan daripada pemimpin tertentu untuk aktiviti partinya.

Oleh itu, meskipun bergerak secara sendirian dan sebagai kuasa ketiga, kerja utama Pas ialah untuk memecahkan undi bagi memberi kelebihan kepada UMNO dan BN memenangi PRU14.

Pilihan itu dijadikan keutamaan berdasarkan keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada tahun 2016 yang memperlihatkan pertandingan tiga penjuru - BN, PH dan Pas - memberi laluan mudah untuk BN memenanginya.

Bagi mencapai tujuan terselindung itu, sebelum PRU14, bukan saja PH yang menjadi sasaran kecaman serta serangan Pas, bahkan Tun Mahathir Mohamad, calon Perdana Menteri PH pada ketika itu, turut diserang dengan pelbagai kata nista dan penghinaan seperti sudah tua nyanyuk, patut banyakkan beramal ibadat dan bermain dengan cucu serta hanya layak menjadi doktor di Klinik 1Malaysia.

Bagaimanapun, dengan takdir Tuhan dan kuasa rakyat yang benar-benar mahukan perubahan, cubaan Pas membantu BN dalam PRU14 tidak menjadi kenyataan sepertimana keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, sebaliknya PH yang berjaya menjadi kerajaan.

Sebaik saja PH menjadi kerajaan dan Tun Mahathir menduduki kerusi Perdana Menteri, dengan 18 kerusi Parlimen yang dimilikinya, walaupun masih kekal sebagai pembangkang, Pas mula mengubah haluan menjadi parti yang “makan keliling”,

Oleh sebab sudah akrab dengan UMNO dan barangkali kerana ada “budi yang perlu dibayar dengan body”, Pas terus mengukuhkan kerjasamanya dengan parti assabiyah itu sehingga membentuk Muafakat Nasional bagi tujuan memberi saingan kepada PH dalam PRU akan datang.

Bagaimanapun, dalam masa yang sama Pas tetap mengampu dan menjilat Tun Mahathir sehingga  kerap membuat kunjungan, memberi puji-pujian dan menyokong agar Perdana Menteri berusia 94 tahun itu terus kekal berkhidmat sehingga habis penggal.

Terbaru, Hadi Awang sekali lagi memuji Tun Mahathir ibarat kelapa tua yang makin tua makin menjadi serta dianggap satu-satunya tokoh yang dianggap mampu menyelamatkan negara ini.

Dalam waktu yang sama, sementara bekerjasama dengan UMNO untuk menumbangkan PH dalam PRU15 akan datang, bukan saja Pas tidak pernah menyerang Tun Mahathir, malah mengkritik kerajaan pun jarang-jarang sekali dilakukan.

Sebaliknya, meriam serangan Pas lebih banyak dihalakan kepada Anwar Ibrahim dengan pelbagai persepsi dan andaian buruk mengenai nasib orang Melayu, kedudukan Islam dan negara apabila Presiden PKR itu menjadi Perdana Menteri nanti.

Juga dikatakan di belakang Anwar sebagai Perdana Menteri nanti adalah DAP, walhal dalam PH sekarang pun di mana Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri, DAP adalah sebahagian parti yang berada di dalamnya.

Sesekali, kalau ada pun kritikan kepada kerajaan, ia hanya yang berkaitan pemimpin DAP dan Amanah saja.

Hakikatnya, serangan Pas kepada Anwar amat melucukan dan seolah-olah ada dendam peribadi yang tak sudah-sudah kerana Ahli Parlimen Port Dickson itu belum lagi berkuasa dan belum terbukti apa-apa kesalahan, kecurangan dan kerosakan kepada agama, bangsa serta negara telah dilakukannya.

Realitinya, itulah Pas sekarang, duduk sebagai pembangkang, tapi kerjanya tak sudah-sudah mengampu dan menjilat Perdana Menteri, manakala kerja membangkang atau memberi pandangan bernas tidak lagi menjadi keutamaan.

Barangkali tiada ilmu sains politik yang dapat menghuraikan pendekatan dan caca marba pendirian serta hala tuju parti Islam yang dipimpin Hadi sekarang ini.

Najib sudah dibodek dan dijilat, kini giliran Tun Mahathir pula dibodek dan dijilat.

Walaupun berbeza parti dan sebagai pembangkang, tindakan membodek dan menjilat itu hanya kerana satu sebab - jawatan Perdana Menteri yang Najib dan Tun Mahathir sandang.

Maknanya, Pas di era Hadi ini wajib mengampu dan menjilat siapa saja yang menjadi Perdana Menteri, walaupun pernah mengutuk dan mencaci sebelum itu.

Untuk itu, walaupun tetap sebagai pembangkang, bila Anwar jadi Perdana Menteri nanti, janganlah terkejut jika ampu dan jilat Pas serta Hadi kelak akan segera beralih kepada Presiden PKR itu pula.

Sudah biasa mengampu dan menjilat Perdana Menteri - siapa pun yang duduk di kerusi itu, sama ada Najib, Tun Mahathir atau Anwar - nikmat dunianya tetap sama bagi Pas. (ShahbudinHusin 20/11/2019)

(function() { var d = document, w = window; w

Musuh anda tak semestinya perlu jadi musuh saya - Zahid