Ringgit ditutup rendah lagi berbanding dolar



Ringgit ditutup rendah berbanding dolar AS berikutan harga minyak yang merosot dan tekanan yang ditingkatkan oleh jangkaan meningkat mengenai keputusan kenaikan kadar faedah yang agresif oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat esok, kata penganalisis.

Pada 6 petang, mata wang tempatan merosot kepada 4.5585/5595 berbanding dolar AS daripada 4.5495/5515 pada Isnin, lapor Bernama.

Penganalisis Pasaran Kanan OANDA Eropah Craig Erlam berkata bank pusat, termasuk Bank of England, Swiss National Bank dan South African Reserve Bank, telah bersedia pada minggu ini untuk memberikan kenaikan kadar yang besar dalam usaha berterusan memerangi inflasi.

“Bank of Japan juga akan bermesyuarat pada Khamis tetapi topik perbincangan dijangka mengenai cara untuk menjana inflasi yang mampan dan yen yang meningkat,” katanya dalam nota penyelidikan.

Pada masa ini, harga minyak mentah Brent merosot 0.16 peratus kepada US$91.85 setong.

Sementara itu, ringgit diniagakan rendah berbanding sekumpulan mata wang utama.

Ia susut berbanding pound kepada 5.2049/2060 daripada 5.1678/1700 semalam dan merosot berbanding dolar Singapura kepada 3.2341/2353 daripada 3.2261/2278 sebelum ini.

Unit tempatan turut susut berbanding euro kepada 4.5608/5618 daripada 4.5372/5392 pada Isnin dan berkurangan berbanding yen Jepun kepada 3.1725/1734 daripada 3.1706/1724 semalam.


AIHHH MASA MANA PUN TAK APA...PH SEDIA SAJA BILA BILA MASA-LAGI LAMA LAGI KUAT PH..MISI NAK TAWAN KELANTAN NI.

 

PAS akan cadang PRU15 tak dilaksana tahun ini, kata Idris





Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata parti itu tidak akan membubarkan DUN di Kedah, Kelantan dan Terengganu sehingga sekitar Mac 2023 apabila penggal tamat. (Gambar Bernsama)

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS Idris Ahmad berkata wakil parti yang berada dalam gabungan kerajaan akan mengutarakan pendapat supaya pilihan raya umum ke-15 (PRU15) tidak dilaksanakan tahun ini.

“Dalam suasana hari ini, tidak perlu lagilah mengadakan PRU15 terutamanya waktu (hampir musim) banjir, kita sudah tahu akan banjir dan ia akan menyukarkan dalam kalangan yang menguruskan pilihan raya itu nanti,“ katanya kepada pemberita selepas Majlis Perhimpunan Dwibulanan Agensi Hal Ehwal Agama dan Amanat Menteri.

Idris berkata, PAS tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kedah, Kelantan dan Terengganu sehingga sekitar Mac 2023 apabila penggal DUN tamat.

Semalam, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dipetik sebagai berkata perkara berkaitan PRU15 akan dibincangkan dalam Mesyuarat Kabinet pada Rabu ini selain perkembangan ekonomi negara.

Mat Sabu: PH Jangan Takut Kembali Berkuasa, Mampu Buat Lebih Baik


UCAPAN PENUH: Presiden AMANAH Mohamad Sabu mengingatkan ahli parti agar jangan berasa bimbang untuk kembali memerintah selepas Pilihan Raya Umum ke-15. Malah katanya, Pakatan Harapan (PH) mampu melakukan dengan lebih baik berbanding tahun 2018. Ini kerana kata beliau, para pegawai sektor awam bersedia untuk berkhidmat dengan mana-mana kerajaan dengan penuh komitmen dan bersungguh-sungguh. “Sebab (kita) ada pegawai kerajan yang bila beri arahan mereka bersedia memikul amanah,” katanya dalam sesi penggulungan Konvensyen AMANAH 2022 di Seremban pada Ahad .

PARTI AGAMA YANG AKAN DIBENCI KERANA AGAMAWAN BODOH


Jamzuri Ardani


 Sampai hari ini kempen parti lebai masih mengulangi beberapa fitnah yang sudah terbukti bohong di mahkamah. 

Patutlah masyarakat Eropah dahulu pernah begitu marah dan membenci pemimpin gereja dan golongan agamawan di kalangan mereka. 

Hari ini Parti Lebai mengulangi apa yang pernah dilakukan oleh pemimpin gereja Eropah dahulu ... mengongkong minda masyarakat dan menyebar pembohongan.

Saya harap umat Islam tidak akan meninggalkan agama Islam kerana benci dengan puak-puak lebai ini sepertimana masyarakat Eropah dahulu menginggalkan agama mereka kerana marah dan benci dengan golongan agamawan di kalangan mereka.


MENGAPAKAH PH PERLU MELAKUKAN KEMPEN KERAJAAN MELAYU SEBAGAI KERAJAAN GAGAL.

 



Tommy Thomas mencadangkan pembangkang gunakan isu kerajaan Melayu sebagai gagal untuk kempen PRU15. Baca di sini https://bit.ly/3eXnkyC.


Sebagai seorang yang membenci perkauman, aku sebenarnya terkejut dengan kenyataan Tommy ini. Sekali imbas, kenyataannya memang rasis.


Tetapi jika dinilai semula, itu sebenarnya adalah jawapan kepada sentimen yang dimainkan oleh mereka yang jadi kerajaan pada hari ini.


Jangan lupa, Melayu dan Islam terancam menjadi tema mereka dan sebab untuk mereka melakukan pengkhianatan terhadap kerajaan yang dipilih oleh rakyat dahulu.


Mereka gunakan sentimen itu untuk menghalalkan apa yang jelas haram. Jadi hari ini, bukanlah satu dosa kalau kita persoal mereka atas sentimen yang sama.


Setelah lebih dua tahun Melayu Islam merampas kerajaan, terbelakah Melayu dan Islam di negara ini? Adakah kini orang Melayu tidak lagi terancam?


Aku rasa jawapannya ada pada semua. Kita sendiri tahu betapa hidup semakin menderita pada hari ini. Dengan keadaan ekonomi yang tidak stabil kesan salah tadbir yang nyata.


Jelas sentimen Islam dan Melayu terancam yang mereka gunakan ketika khianat dahulu bukanlah perjuangan luhur dari mereka. Kerana hari ini, yang susah majoritinya Melayu juga.


Raduan Che Ros juga tak perlu melenting. Lupakah dia PM sekarang pernah mainkan isu perkauman dahulu. Sampai bina Mara Digital Mall konon untuk bela nasib peniaga Melayu.


Sekarang Isnail dah jadi PM. Apa cerita dengan mall tersebut? Buat sekadar melepaskan batuk di tangga. Bila Melayu dah terpedaya, dia pun terus buat-buat lupa.


Perkauman telah lama jadi modal politik busuk PAS dan UMNO. Tak pernah pula kita dengar MPN beri amaran mahupun nasihat UMNO, PAS dan PPBM.


Jadi mempersoalkan kejayaan kerajaan didominasi Melayu Islam ini bukanlah satu permainan isu kaum sebaliknya sebagai penjentik minda supaya orang Melayu bangkit dari lena.


Mereka yang mengetuai kerajaan hari ini adalah mereka yang dahulunya sibuk berbicara soal orang Melayu. Tapi selepas kuasa mereka perolehi, tiada apa mereka buat untuk Melayu.


Sampai mereka sanggup nak buat PRU masa banjir sedangkan orang Melayu yang pada kebiasaannya paling terus terjejas bila tiba musim banjir.


Membela Melayu dan Islam hanyalah retorik politik mereka demi mendapatkan kuasa. Dapat kuasa, mereka sakau semua. Mereka bukan pejuang tapi pendusta.


Untuk PRU15, usah terpesona dengan permainan rasis seperti ini lagi. Pilih pemimpin biarlah yang punyai intergriti dan berdasarkan kredibiliti. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.


Najib si banduan dan mengapa undang-undang tidak patut diperkotak-katikkan di Malaysia



Keluhuran undang-undang perlu dilaksanakan seadilnya kepada semua - tanpa mengira darjat kehidupan mereka

20 Sep 2022

Ramai di Malaysia yang melepaskan nafas kelegaan apabila bekas Perdana Menteri Najib Razak dihantar ke penjara selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan bersalah berkaitan kes rasuahnya.

Mereka yang percaya kepada pentingnya moral di dalam kehidupan seharian merasakan keadilan akhirnya dilaksanakan.

Namun, ia bukanlah pengakhiran kepada kisah yang panjang ini di mana ia cukup mengesalkan buat mereka yang mengikuti saga yang berlanjutan di mana kita menyaksikan bagaimana ada yang olok-olok sakit, sehinggalah kepada peristiwa gigitan anjing yang melambatkan sidang mahkamah.

Sesetengah pihak juga tertanya-tanya jika Najib akan menerima layanan yang sama seperti banduan lain, berdasarkan status politiknya yang terdahulu serta kebiasaan berasaskan diskriminasi dan feudalisme yang masih mengakar di dalam dunia moden Malaysia.

Mereka bertanyakan beberapa soalan. Mengapa Najib tidak digari ketika beliau diiring ke penjara? Mengapa beliau tidak memakai pakaian banduan? Dan mengapa beliau tidak dibotakkan?

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Make a pledge or schedule an auto donation to Aliran every month or every quarter

·         Become an Aliran member

Untuk hal ini, kita dimaklumkan bahawa ia bergantung kepada budi bicara penguatkuasa penjara.

Penjara sepatutnya menjadi tempat yang menyamakan semua orang. Tidak kiralah jika seseorang penjenayah yang dijatuhkan hukuman itu biasa mempunyai hidup mewah atau kopi kegemarannya.

Dapatlah kita fahami jika pasangan dan anak kebanyakan banduan menyatakan kesedihan dan rasa kehilangan orang yang tersayang. Namun, fakta yang tidak dapat kita ubah adalah para banduan perlu melaksanakan hukuman akibat jenayah dan kesalahan mereka dan harapnya mereka insaf dan berubah menjadi baik.

Kita sedar bahawa Najib, sebagai bekas Perdana Menteri, memerlukan langkah keselamatan tambahan. Selain daripada sebab politik, beliau juga boleh menjadi sasaran banduan lain yang marah serta cemburu, yang hanya boleh bermimpi melakukan perompakan kleptokratik yang sebegitu besar!

Terdapat juga sebuah klip video yang tular, yang disyaki Najib dituduh sedang memeriksa apa yang dilihat sebagai sebuah rumah. Mereka yang skeptik mendakwa bahawa Najib diberikan sebuah rumah di dalam kawasan penjara – yang dinafikan oleh pihak penguatkuasa penjara.

Apa yang kita tahu seterusnya, Najib kemudian dibawa ke hospital kerana – kita semua dimaklumkan – beliau mempunyai komplikasi kesihatan yang serius. Peguam harapannya Shafee Abdullah mendakwa banduan ini perlu dimasukkan darah bagi mengelakkan angin ahmar – pandangan yang membingungkan segelintir pengguna media sosial. 

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin memberikan jaminan bahawa Najib akan diperuntukkan hak asasinya untuk mendapatkan akses kepada penjagaan kesihatan seperti banduan lainnya.

Dalam kata lain, jangan ada orang lain yang mendapat keistimewaan berbanding orang lain, misalannya golongan yang terlibat dalam
“scheme of things” itu.

Kisah Najib di penjara ini serta penjelasan oleh Khairy ini perlu disoroti kerana di dalam sebuah masyarakat di mana orang biasa sudah biasa melihat pilih kasih dua darjat – perbezaan di antara ‘kluster kayangan’ (golongan elit) dan marhaen (orang biasa) di dalam soal pelaksanaan dan prosedur perundangan.

Pilih kasih yang tidak adil ini jelas berlaku ketika kuncitara Covid, di mana sesetengah menteri dan selebriti melanggar peraturan – seringkali tanpa diberikan denda berat kepada mereka.

Ramai kini yang tertanya-tanya jika banduan lain juga mempunyai akses penjagaan kesihatan yang cekap seperti yang diberikan kepada Najib. Terdapat segelintir yang mahukan pindaan perlembagaan dilakukan bagi mengelakkan ahli Parlimen yang sudah dijatuhkan hukuman untuk kekal sebagai ahli ketika menantikan keputusan pengampunan sedang dijalankan.

Khabar angin juga rancak di Whatsapp yang mengatakan bahawa Najib barangkali dihantar ke Cheras bagi ‘rehab’ di dalam keadaan yang lebih menyenangkannya. Mereka yang di tampuk kekuasaan perlu memberikan tindak balas dan menyatakan jika perkara ini benar atau tidak dan, jika benar, atas sebab kesihatan apa yang memerlukan beliau dirawat begitu.

Hanya baru-baru ini ramai yang merasa lega apabila sidang lima hakim di peringkat Mahkamah Persekutuan, diketuai oleh Ketua Hakim Tengku Maimun Tuan Mat, melakukan apa yang patut dan seadilnya. Mereka tidak berganjak apabila berdepan dengan tuduhan jahat di media sosial dan pelbagai bentuk ugutan daripada mereka yang tidak suka akan hukuman yang dijatuhkan kepada Najib.

Sebarang usaha untuk mendapatkan campurtangan eksekutif agar keputusan mahkamah untuk beralih kepada pihak perayu juga akan meletakkan sistem keadilan ke dalam kancah yang merbahaya. Juga jika wujudnya sebarang percubaan untuk memberikan layanan istimewa yang tidak sepatutnya kepada banduan. Sebarang usaha mengubahkan peraturan hanya akan dilihat sebagai memperkotak-katikkan perundangan.

Jika eksekuti atau campurtangan lain wujud, ia akan mengingatkan kita kepada kegelapan krisis perlembagaan pada 1998. ‘Persidangan rujukan’ baru-baru ini oleh kehakiman bagi memperingati arwah Salleh Abas, yang dipecat sebagai Tuan Yang di-Pertua Mahkamah Agung pada 1998, merupakan sebuah peringatan gelap kepada sisa hitam dalam sejarah kolektif kita bersama.

Keluhuran undang-undang perlu dilaksanakan seadilnya kepada semua – tanpa mengira darjat kehidupan mereka. Hal ni akan memastikan agar kita dapat mengangkat kebebasan kehakiman serta demokrasi.

Keadilan perlu diangkat, dan kehakiman, lebih-lebih lagi yang bebas, perlu menjadi benteng harapan terakhir buat rakyat, terutamanya mereka yang miskin dan sebatang-kara.

Mustafa K Anuar
Editor bersama, surat berita Aliran
19 September 2022

Terjemahan oleh Zikri Rahman

 

Prof Agus pilih Anwar Ibrahim #fyp #CapCut #fypシ #fypシ゚viral #asratkongsi #malaysiatiktok #politik #anwaribrahim #tiktokchallenge


 

DATUK ZAHRIN. NAK UNDI LAGI UMNO KAH...HENTIKANLAH...


 

PN CEMAS ZUHDI,IDRIS,HAMZAH AKUI PH AKAN MENANG


 

LIVE !! MAHU BUAT PRU MUSIM BANJIR? TAKDE OTAK KE?



Demi kepentingan peribadi kluster mahkamah, rakyat mahu dikorbankan?

TETAMU YANGG MENZIRAHI MAJLIS PEMAKAMAN RATU ELIZEBERT DIBAWA DENGAN BAS









 

MMMMMM......SEMBANG.......

 

W. FAUDZIN


Bila dah kena atas kepala sendiri, ada je alasan lebai kan? Kalau ada kuasa pun, korang ingat mereka buat? Konsert kat Bukit Jalil baru-baru ni ok je...bawah kuasa kamu juga tu. Contoh, ada kuasa tapi RUU 355 senyap je. Ada kuasa, tapi pramugari tetap gak buka aurat. Ada kuasa, tapi pertandingan bina badan jantan betina dibuat jugak di Kedah. Ada kuasa, tapi naikkan cabutan judi yang dulunya dikurangkan oleh kerajaan PH. Lebai-lebai ni bila buka mulut je, terus menipu....




KEH..KEH..KEH...APA PUNYA PAS- PUNYA TAK MALU-KASIHAN TAKIYUDDIN, DIA LUPA MUSUH UMNO BUKAN SAJA PH TAPI JUGA BERSATU

 

Seperti seorang yang amat takut kehilangan jawatan serta kemewahan dunia, Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hasan tampil mengingatkan UMNO bahawa musuh bersama mereka ialah PH.

Selain itu, kata beliau juga, musuh Pas bukanlah BN.

Beliau seterusnya menekankan bahawa hanya gabungan Pas dengan UMNO/BN atas konsep penyatuan ummah dan perpaduan nasional saja yang mampu menjadi formula berkesan untuk mereka menghadapi PH.

Tambahnya lagi, pendekatan itu diterima majoriti pengundi ke arah mewujudkan sebuah “kerajaan prihatin rakyat” dengan langkah penambahbaikan sistem penyampaian perkhidmatan kepada seluruh rakyat di samping pada masa yang sama memberi perhatian khusus kepada aspek semak dan imbang.

“PAS amat optimis hanya dengan perpaduan dan kerjasama politik di antara parti-parti utama Melayu-Islam sahaja akan dapat mengelakkan pertandingan lebih dari dua penjuru dalam PRU15 nanti,” katanya dalam kenyataan media media hari ini.

Kadang-kadang kasihan pun ada dengan pimpinan Pas yang masih tak henti-henti bermuka tebal mahu bekerjasama dengan UMNO, meskipun UMNO sudah berkali-kali menegaskan pendirian untuk bertanding solo dalam PRU15 akan datang.

Macam-macam usaha, helah dan provokasi cuba dilakukan untuk mengubah pendirian UMNO itu dan kenyataan Takiyuddin ini adalah sambungan daripada beberapa kenyataan pelbagai pimpinan Pas dengan nada yang sama sebelum ini.

Nampak sangat Pas semakin cemas takut ditimpa kekalahan, seterusnya hilang segala nikmat dunia melalui jawatan menteri yang diduduki sekarang.

Mengingatkan bahawa PH adalah musuh bersama yang perlu dikalahkan adalah cubaan terbaru Pas untuk terus memancing perhatian UMNO.

Kasihan…kasihan…kasihan….

Untuk makluman Takiyuddin, UMNO bukanlah tidak sedar bahawa PH merupakan musuh mereka kerana PH jugalah yang mengalahkan UMNO/BN pada pada PRU14 yang lalu.

Tetapi, dalam situasi politik semasa, Pas janganlah terus lurus macam pembaris, sebaliknya hendaklah juga sedar bahawa Bersatu yang sedang mereka peluk erat sekarang ini juga merupakan musuh kepada UMNO.

Bersatu bukan saja sama-sama terlibat dengan PH dalam mengalahkan UMNO/BN pada PRU14 lalu, bahkan mempunyai iltizam berterusan untuk “membunuh” UMNO.

Sementara parti-parti lain dalam PH hanya berlawan dengan UMNO secara politik, Bersatu jauh ke depan dengan menyediakan “papan pengkhianatan” untuk pemimpin-pemimpin UMNO melompat menyertai mereka.

Dengan itu, Bersatu sebenarnya lebih merupakan musuh kepada UMNO berbanding PH.

Mengingatkan UMNO untuk saling bekerjasama menentang PH kerana kononnya PH adalah musuh bersama tidak mungkin mengubah pendirian UMNO selagi Pas kekal berpelukan dengan Bersatu yang merupakan musuh UMNO itu.

Lebih dahsyat, dalam Pas berusaha mahu bekerjasama dengan UMNO itu, bukanlah rahsia lagi bahawa mereka juga mahu membawa Bersatu masuk sama ke dalam kelambu kerjasama itu.

Maka, sudah tentu ia sesuatu yang mustahil kerana UMNO dengan Bersatu ini tidak ubah perbandingannya macam Pas dengan Amanah.

Sebagaimana Pas keras menolak Amanah dan enggan bekerjasamaa dalam apa bentuk sekali pun dengan parti tersebut, itulah juga sikap UMNO terhadap Bersatu.

Kalau Pas benar-benar mahu bekerjasama dengan UMNO, satu saja jalan yang terbuka iaitu mereka mesti segera meninggalkan Bersatu dan keluar daripada PN.

Tapi, sediakan Pas melakukannya dan mampukah Takiyuddin menjadi pendahulu membuka mulut melafazkan talak kepada Bersatu? – ShahbudinHusin 20/09/2022.



MELAYU MUDAH LUPA - INI KAH PERJUANGAN UMNO SEKARANG INI ? - TAMBRIN TUN GHAFAR

 


Tamrin Tun Ghafar

 

Selasa -  13/09/22

( 1  -  29 )

 

 

1.    Yang  bergema  di Dewan Merdeka  WTC  baru - baru ini  ialah  

 

'HIDUP  NAJIB'  

 

'MALU  APA  BOSS 

 KU'

 

 'BEBAS KAN  NAJIB'

 

perhimpunan  ini  diadakan  ekoran  keputusan Mahkamah  Persekutuan  yang  terdiri  dari  5 Hakim  bersetuju  dengan  pendapat  Mahkamah Rayuan  yang  terdiri dari  3 Hakim  dan  Mahkamah  Tinggi terdiri dari seorang Hakim  yang  mendapati  Najib  telah  melakukan  rompakan  RM42 juta

 

2.   Bagi  menguatkan  lagi hujah  ,  2 peguam , Shafee Abdullah  dan Zaid Ibrahim  turut  berucap  selain dari  beberapa ahli keluarga  dan seorang Ahli Parlimen

 

3.  Najib  didapati  bersalah  dengan hukuman 12 tahun  penjara  dan denda RM210  juta

 

4.   Sementara  mendapat  jawapan  rayuan pengampunan  dari Agong  dan  'review' ,  Najib  dikatakan  berada di Penjara Kajang  sebagai  salah seorang  banduan

 

5.  Walaupun  Pengarah  Penjara  telah  menafikan  bahawa Najib  di beri  'LAYANAN  ISTEMEWA'   namum  ramai  yang  maseh  mempersoalkan  kenyataan  atau  penafian  tersebut

 

6.  Mahkamah  juga  mendapati  Rosmah Mansor ,  isteri Najib  bersalah , dan  menjatuhkan  hukuman  10 tahun penjara dan denda RM970 juta

 

7.   Selepas  Rosmah ,  giliran  Bung Mokhtar Radin dan isteri kedua beliau ,  diikuti Azeez  Rahim  atau  Azeez  Keling dan Zahid Hamidi yang  menghadapi  87  pertuduhan

 

8.   Tidak  mustahil  ramai lagi  pemimpin - pemimpin UMNO  akan  diheret ke Mahkamah  

 

9.  Yang menjadi  PERSOALAN  apakah  ini  perjuangan  UMNO  kini  berbanding  dengan  UMNO  dimasa dahulu  dimana  mereka  berkumpul  demi menjaga  Hak Melayu  BUKAN  diperalatkan  untuk  kepentingan  Najib  ,  Presiden UMNO  dan  yang  lain

 

10.   Sebenarnya  UMNO  sudah  rosak di sebabkan : 

 

    CASH  IS  KING

 

11.  Sebahagian  besar  ahli UMNO  telah  'di beli'  oleh Najib  samada secara terus ( direct ) mahupun  melalui  'balaci'  beliau yang akhirnya  berjaya  menjadikan UMNO itu hak peribadi  beliau

 

12.  Walaupun  sebahagian  besar  orang Melayu  'lapar'   namun  majoriti  mereka  MENOLAK  UMNO  pada  Pilihanraya Umum ke 14  yang diadakan  pada hari Rabu 9hb Mei 2018

 

13.  Tun Dr. Mahathir sudah pun membuat  ramalan 30 tahun dahulu bahawa  pada tahun 2020  atau mungkin awal lagi ,  orang Melayu  akan menolak  UMNO  kerana  amalan rasuah  , dan  pentingkan diri dan keluarga

 

14.  Tun Ghafar Baba  ( Al Fatehah )  juga  pernah  menyuarakan  kebimbangan  yang  sama  terhadap apa yang  akan  menimpa UMNO

 

15.  Hairan bagaimana Tok Guru Nik Aziz  ( TGNA )  ( Al Fatehah )  menyebut  2 nama ,  Najib dan Zahid dalam doa  beliau

 

16.  Dalam suasana  dimana Najib dan  yang  lain sedang dan mungkin di penjarakan juga ,  kita  tidak  boleh lupa  peranan  5 orang wanita  :

 

i.   Rosmah  Mansor -  gila jawatan dan rasuah  

 

ii.   Clare Rewcastle Brown  dari  Sarawak  Report  yang beroperasi  dari  London -  orang  pertama  yang  membongkar penipuan 1MDB

 

iii.   Loretta  Lynch  -  Peguam Negara  Amerika Syarikat  yang telah  berjaya  menggumpul  dan memulangkan  USD 1.2  Billion kepada  Kerajaan Malaysia

 

iv.  Mary Ann Jolley  -    pemberita  Al Jazerra -  walaupun pernah diusir  keluar negara  oleh  Najib namun akhirnya  berjaya  menemubual  Najib  sehingga  hilang 'control' , dan lari

 

v.  Tun Tengku Maimun Tuan Mat ,  Ketua Hakim Negara bersama 2 Hakim wanita dan 2 Hakim Lelaki  menjatuhkan Hukuman muktamad     dan  mempenjarakan  Najib

 

17.  Najib ,  Rosmah  dan  yang  lain BERNASIB  BAIK   kerana  'crime'  yang  dilakukan   mereka  adalah  dinegara ini ;  jika  di Saudi Arabia atau  Negara  -  Negara  Islam  di Timur Tengah ,  samada  dipotong  tangan  atau  leher mereka di pancung ;  di Negara Komunis China , hukuman  pesalah  ialah  tembak mati

 

18.   Watak  Najib dan Rosmah  sama  seperti  pasangan suami isteri Bonnie and Clyde yang akirnya  terpaksa  ditembak  mati oleh sepasukan  polis Amerika Syarikat

 

19.   Sudah mula kedengaran  :

 

'JIKA  TIDAK  MEROMPAK ,  MENCURI  DAN  RASUAH ,  BUKAN  UMNO   NAMA NYA'

 

20.   Idris Ahmad , Naib Presiden PAS   yang kini BERSEKONGKOL   dengan UMNO  dalam Kabinet pernah   menuduh :

 

'UMNO ,  SIANG  BELA  MELAYU ,

MALAM  JUAL MELAYU'

 

21.      Kedua - dua kenyataan itu tidak mustahil  ada kebenaran nya

 

22.   UMNO  maseh di tokok lama ; TIDAK  PERCAYA  jika  dikatakan  UMNO  akan  gagal  sekali lagi , dan akan MELENTING  jika di tuduh  Parti  ini  sudah rosak akibat  di selubungi  RASUAH

 

23.   UMNO  akan  cakap  dan  lakukan  apa   sahaja  tanpa  berfikir panjang  termasuk  yang  terbaru   anak  Najib   sanggup  MENYAMAKAN  beliau  dengan  Nabi Allah Yusof  dan Nelson Mandela

 

24.  Nabi Yusuf  digoda  oleh isteri pembesar Mesir  bernama Aziz sedangkan Nelson Mandela adalah  PEJUANG  Kulit Hitam di Afrika Selatan  yang  menentang  Dasar Kulit Puteh - Aperthaid

 

25.  Nabi Yusuf  dan  Nelson Mandela di penjarakan  BUKAN  kerana mencuri harta rakyat  seperti Najib dan Rosmah  tetapi  atas  dasar  BERJUANG  UNTUK  RAKYAT

 

26.  Sebelum terlupa ,  suami pertama  Rosmah  juga  bernama  Aziz  seperti nama suami Zulaika 

 

26..    ORANG  MELAYU  TIDAK  LAGI  BOLEH  MENGHARAPKAN  UMNO  MEMBELA  NASIB  MEREKA ;   UMNO  HANYA  PANDAI  BERPURA - PURA  MENJELANG   PILAHANRAYA

 

27.   UMNO  yang  banyak berjasa  kepada  saya dan keluarga  kini umpama  bas usang   dimana hampir  kesemua alat ganti rosak  ; tambah pula ia di pandu oleh Wak Jawa  yang  mungkin  terlebih minum air ketum

 

LAIN  PADANG

LAIN  BELALANG

LAIN  DULU

LAIN  SEKARANG

 

28.   Dalam keadaan  begini  di bimbangkan  susah untuk sampai ke destinasi  ,  dan amat merbahayakan  penumpang

 

29.   Dari segi  keselamatan  ada lah lebih baik  kesemua  penumpang  didalam nya turun  dan  menunggu   keanderaan  dan  pemandu  yang  lebih baik  untuk sampai ke destinasi  dengan  lebih  selamat

 

 

Wassalam

Terima  Kasih

 

UMNO SIBUK TANGISI NAJIB WAKTU RAKYAT TAK ADA KERJA


Serangan Pas tanpa henti terhadap PH tanda terdesak hadapi PRU 15


Pas terdesak untuk kekal relevan di arena politik Malaysia dengan menyerang Pakatan Harapan (PH) secara bertalu talu.


Hal itu dibangkitkan oleh KEADILAN Kemaman, Terengganu.


Menurut Kenyataan Biro Komunikasi dan Penerangan Cabang Kemaman, Pas yang dibelit isu kegagalan menunaikan janji manifesto biar pun telah 3 tahun memerintah Kerajaan Persekutuan amat faham tidak balas pengundi ke atas mereka pada Pilihan Raya Umum ke 15.


Manakala musuh tradisinya Umno kini telah menjadi 'rakan selingkuh', maka PH adalah sasaran baharu demi mengekalkan sokongan.


"Serangan bertali arus pimpinan Pas dari pelbagai peringkat terhadap PH akhir-akhir ini membuktikan Pas berada dalam keadaan terdesak dan muflis idea untuk menarik sokongan pengundi menjelang PRU 15


"Pelbagai siri fitnah dan pembohongan dilemparkan kepada pimpanan PH. Dalam masa yang sama siri-siri kegagalan Pas dalam membela rakyat disenyapkan oleh ahli Pas sendiri," kata kenyataan itu.


Menurut KEADILAN Kemaman lagi, Pas juga mahu menutup isu kegagalan menyaman pengasas laman web Sarawak Report di United Kingdom yang memakan diri mereka.


Namun taktik memfitnah PH kata KEADILAN kemaman menunjukkan bahawa parti itu lebih menjijikkan berbanding parti sekular biar pun dianggotai pada ustaz dan ulama.


"Taktik politik murahan dan tidak beretika seperti ini menjijikan bagi sebuah parti yang sentiasa mencanangkan Islam sebagai panduan mereka dalam berpolitik.


"PH harus tegas dalam menghadapi serangan fitnah bertalu-talu daripada parti Pas. Rakyat wajib menolak Pas pada PRU 15 bagi membendung budaya takfir dan ekstrimis agama daripada terus merebak," kata kenyataan itu.

(function() { var d = document, w = window; w

PH-BN AKAN JADI GABUNGAN BESAR – ZAHID HAMIDI

  Kerajaan Perpaduan dibentuk Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) diyakini terus menjadi gabungan besar yang tidak akan berakhir ...