INI BUKAN MANUSIA KOT NI : Kanak-kanak perempuan 3 tahun maut didera ibu kandung, bapa tiri

 


Ketua Polis Kedah, Wan Hassan Wan Ahmad berkata pihaknya
 menerima maklumat kematian kanak-kanak terbabit jam 7.30 malam
 semalam daripada pihak hospital. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun maut dipercayai didera oleh ibu kandung dan bapa tirinya dalam kejadian di rumah mereka di Jitra, Kedah, semalam.

Ketua Polis Kedah, Wan Hassan Wan Ahmad, berkata pihaknya menerima maklumat kematian kanak-kanak terbabit jam 7.30 malam semalam daripada pihak hospital.

“Hasil pemeriksaan pada badan mangsa menemukan kesan luka dan lebam dipercayai akibat didera.

“Hasil bedah siasat mendapati mangsa meninggal dunia akibat usus pecah dipercayai akibat hentakan benda tumpul,” katanya menurut laporan Utusan Malaysia.

Ads by Kiosked

Wan Hassan berkata, maklumat mendapati kanak-kanak terbabit meninggal dunia kira-kira dua jam sebelum dibawa ke hospital.

Mangsa merupakan anak bongsu daripada tiga beradik mempunyai penyakit asma dan sakit kulit, manakala dua lagi anak wanita itu tidak mengalami kesan kecederaan akibat didera.

Katanya, ibu kandung mangsa berusia 26 tahun dikatakan baru berkahwin dengan suspek berusia 22 tahun kira-kira empat bulan lalu.

“Suspek lelaki berniaga air manakala wanita tidak bekerja dan mempunyai rekod jenayah berkaitan curi motosikal. Hasil ujian urian mendapati mereka didapati negatif dadah,” kata Wan Hassan.

Kedua-dua mereka direman selama tujuh hari bermula hari ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Tergugatkah Islam Tanpa Pas, Melayu Tanpa Umno?

 Oleh: Muhammad Azha Salahudin


ULASAN: Mungkin ada yang terfikir apa yang akan terjadi kepada orang Melayu dan Islam di Malaysia sekiranya parti Pas dan Umno tidak wujud? Adakah orang Melayu akan terus dihina atau orang Islam akan terjerumus ke lembah kekafiran? Jawapannya tidak.


Orang Melayu dan Islam akan meneruskan kehidupan mereka seperti biasa tanpa sebarang ketakutan dan keraguan terhadap kaum dan agama yang lain.


Isu perkauman dan keagamaan telah menjadi satu senjata paling ampuh yang digunakan oleh Umno dan Pas terutama sekali jika berlakunya pilihan raya. Orang Melayu dan Islam yang terancam sebenarnya adalah pemimpin dan ahli parti mereka sendiri apabila kehilangan kuasa dan kedudukan untuk merompak dan menjarah hasil kekayaan negara.


Melayu mudah diperdaya?


Isu yang melibatkan kaum dan agama ini sangat sensitif untuk disentuh terutama sekali melibatkan kaum Melayu. Mereka akan mudah terpedaya dengan isu yang dimainkan oleh Pas dan Umno yang bertujuan untuk mendapatkan sokongan sedangkan Pas dan Umno juga gagal untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang Melayu dan Islam.

Muhammad Azha Salahudin

Perkara ini dapat dibuktikan apabila orang Melayu masih hidup dalam kemiskinan setelah enam dekad negara kita mencapai kemerdekaan dan selama enam dekat itu juga Umno masih menjadi kerajaan.


Kenapa sehingga ke hari ini pelbagai rancangan telah dirancang, pelbagai kerja telah dirangka tetapi orang Melayu masih miskin? Hal ini berlaku kerana mereka hanya memikirkan soal kuasa dan kedudukan berbanding memikirkan nasib rakyat.


Pas juga dilihat gagal dalam membina sebuah negara yang berlandaskan Islam. Walaupun Pas sekarang merupakan sebahagian daripada kerajaan tetapi tidak ada kesungguhan pun untuk melaksanakannya.


Hudud, tulisan jawi tidak diperjuangkan


RUU 355 atau hudud tidak dilaksanakan, tulisan jawi tidak dimartabatkan, kilang dan minuman arak masih dijual dan cabutan bertuah judi juga ditambah semula setelah dikurangkan oleh kerajaan Pakatan Harapan.


Adakah ini negara Islam yang diperjuangkan oleh Pas sejak sekian lama sehingga sanggup mengeluarkan fatwa dan mengkafirkan umat Islam yang tidak seideologi dengan mereka?


Kita jangan mudah terpengaruh dengan sentimen dan isu perkauman yang dimainkan oleh pihak tertentu yang mempunyai kepentingan sehingga buta untuk melihat realiti, pekak untuk menerima kebenaran dan takut untuk melakukan perubahan. Kita perlu berpijak pada bumi yang nyata.


Sekiranya parti politik itu dilabelkan sebagai rasis atau perkauman hanya kerana berlandaskan kaum maka Umno dan Pas juga boleh dianggap sebagai parti rasis kerana memperjuangkan nasib satu kaum sahaja.


_________________________________________________________________________________

Penulis merupakan Timbalan Pengarah Strategi Unit Pendidikan Angkatan Muda KEADILAN Malaysia


Lelaki ini dedah taktik Mudir Tahfiz kaut untung jutaan ringgit, pedagang agama kutip derma

 


Lelaki ini dedah taktik Mudir Tahfiz kaut untung jutaan ringgit, pedagang agama kutip derma

Perasankah kalian awal tahun 2000 hingga sekarang…orang beragama atau bergelar Ustaz kehidupan mereka jauh berbeza dengan guru2 agama sebelum ini. Maksudnya kehidupan mereka penuh kemewahan.

Jika dahulu guru2 agama menaiki basikal, motorsikal atau diambil ke rumah untuk ke majlis2 tertentu kini tidak lagi. Rata2 mereka yang popular kini mempunyai Velfire serta driver.

Saya antara insan paling gembira lahir pelbagai sekolah agama terutama pusat2 Tahfiz yang tumbuh bak cendawan. Di Sabah ini banyak jugalah yang saya dan rakan2 membantu. Tapi disebalik kemunculan sekolah2 agama ini ada sesuatu yang amat mengecewakan.

Ada antara mereka yang menubuhkan sekolah2 agama ini semata mata utk ‘perniagaan’ mereka. Dalam erti kata lain ada antara mereka tamat pengajian tiada pekerjaan, ada yg tidak mahu makan gaji dan ingin menjadi seperti Mudir mereka mempunyai pusat pengajian agama sendiri dan hidup mewah.

Modus operandi mereka mudah… cari individu yg ingin mewakafkan tanah 2-3 ekar dan bina rangka2 bangunan. Mereka tahu dgn teknologi yang ada dan berdasarkan pengalaman mereka belajar dan mengajar apabila publisiti dibuat mereka akn menerima bantuan puluhan hingga ke ratusan ribu. Malah khabarnya ada berjuta.

Maka iklan pun bermula..”bantulah kami utk siapkan bangunan Tahfiz”. Sebagai org Islam tentulah saya gembira tetapi kecewa kerana ia dibina lebih ke arah kepentingan Mudir dan tenaga2 pengajarnya. Kenapa saya kata begitu?

Sekolah2 yg dibina kebanyakkan tidak mengikut spesifikasi keselamatan. Jika wujud suasana tidak selamat, tiada erti kehidupan kerana pengajian Maqasid Syariah dlm ajaran Islam meletakkan aspek nyawa sebahagian perkara asas.

Dlm hierarki Abraham Maslow pula hal berkaitan fisiologi, kesihatan dan keselamatan adalah hierarki paling utama diperlukan setiap manusia. Namun isu keselamatan tidak pernah dihirau dan bukan menjadi amalan.

Yg penting siap utk menanti derma beribu ribu… bukannya income berdasarkan kpd yuran pelajar2 mereka. Sebab itu ia tumbuh seperti cendawan selepas hujan.

Anak angkat saya yg juga pengajar Tahfiz pernah memberitahu saya… kebanyakkan Mudir2 ini tahu derma akn dtg mencurah curah apabila diiklankan. Tapi ramai Mudir2 sekolah agama telah menyalah gunakan dana2 tersebut utk tujuan peribadi.

Saya ada pengalaman sendiri. Saya dan rakan2 malah saudara mara di KL menghulur derma di beberapa buah pusat Tahfiz. Yg mengecewakan derma kita itu utk kebersihan terutama tandas tidak dilakukan… yg kita nampak Mudirnya berkereta baru. HP tak mahu mengalah.

Kita yg menderma pun tak pakai kereta baru…mana kita tidak kecewa. Sebab itu saya tidak lagi amalkan beri cash. Beli beras atau hantar bungkuskan makanan.

Bila bicara isu kubah Surau dkt RM 500k itu bagi saya kerja bodoh. Utk apa buat kubah ia bukan syarat wajib solat samada solat sendirian atau berjamaah. Lebih aneh mahu buat kubah yg hebat dan mahal tetapi mengharap bantuan org ramai?

Hidup tak habis meminta minta. Lebih aneh minta bantuan tetapi diri sendiri berkereta mewah yg harga kenderaan tersebut mampu membina kubah yg diimpikan. Itu yg kita rasa geram dkt pengasas sekolah2 agama ini.

Masih saya ingat rakan saya di KL yg merupakan penjual kereta Produa. Dtg lebai ingin memiliki kereta. Ditanya adakah mahu kenderaan besar utk kapasiti tempat duduk 7 org. Katanya dia mahu beli utk kegunaan peribadi.

Bila diminta diberikan dokumen seperti slip gaji, EPF dan lain2… Mudir sekolah agama itu beritahu dia mahu beli cash. Wow beli kereta harga lebih RM 50k cash.

Berbalik kpd isu kubah tersebut adalah lebih baik bajet tersebut digunakan utk tandas bertaraf 4 bintang atau bilik asrama dilengkapi almari dan katil yg baik. Kadang2 kita sedih ke mana duit yg diberikan sdgkan bilik asrama pelajar sgt daif.

Ramai umat Islam menyakini kubah adalah warisan budaya Islam atau ada juga ingatkan ia syarat wajib utk membina surau atau masjid. Ia tanggapan yg salah.

Kubah bukan hanya digunakan pada bangunan masjid, tapi digunakan juga pada bangunan2 rumah ibadah bukan muslim terutama Kristian. Ada buku menulis menyatakan rekabentuk pertama masjid Madinah dahulu belum mengunakan kubah.

Berbalik kpd isu sekolah2 agama yg ingin dibina ia mesti mempunyai proposal yg baik samada pelan bangunan dgn ciri2 keselamatan dan pengurusan yg baik bagi memastikan pelajar mendapat pendidikan yg berkualiti bukan setakat ajar menghafal.

Siapa tenaga pengajar dan siapa pengurus kewangan mesti dipantau dan diaudit oleh Jabatan Agama Islam Negeri dan Daerah. Barulah diluluskan pembinaanya bukan dah siap dibina baru mohon lesen. Tak beri lesen nanti dituduh kafir, kejam dan bermacam mcm lagi.

Saya hairan mengapa lebai tak kiralah Ustaz, Mudir, Pendakwah, NGO2 Islam bila kita bertanya soal audit… mereka melenting marah. Seolah ‘haram’ jika soalan itu ditanya.

Di situ kita tahu sekolah2 agama yg dibina tiada proposal yg baik dari pengurusannya. Ada ‘hanky panky’ yg mereka bimbang jika akaun diaudit. Ada ke patut Nik Abduh berkata, ‘ Derma sahaja jangan ditanya sampai atau tidak.’ 😀

Sebab itu zaman skg netizen menggelar org agama sebagai ‘pedagang agama atau pelacur agama’. Org agama dulu mengajar utk kita bersifat tawaduk dan rajin bersedekah. Zaman skg org agama sibuk bercerita tak salah utk kaya.

Betul Ustaz tak salah jadi kaya. Yg salah kau kaya kau minta derma lagi dgn org ramai. Kalau kehidupan kau mcm Umar Al Khattab tak mengapa… ini yg bersedekah duduk rumah teres yg minta derma duduk banglo dan bercuti ke luar negara main salji.

Norman Radzuan


KENA LAH BANYAK MEMBACA DAN MEMBUAT KAJIAN

 


MB Kelantan perlu rajin membaca sikit laporan audit berkaitan Tabung Haji, kata Mujahid



MB Kelantan perlu rajin membaca sikit laporan audit berkaitan Tabung Haji, kata Mujahid




Tabung Haji zaman PH perit? Tetapi fakta menunjukkan zaman PH bawah saya TH berjaya dipulihkan.

1. Penstrukturan semula berjaya imbangkan defisit antara aset dan liabiliti.

2. Berjaya patuh akta TH tentang seksyen 22 dalam pengagihan hibah yg sejak 2014 zaman BN diberi amaran tidak patuh.

3. Berjaya patuh MFRS dan IFRS yang merupakan syarat perakaunan bersih yg tidak dipatuhi dalam akaun 2017 zaman BN.

4. Pencarum bertambah dan aset lebih tinggi dari tanggungan menandakan kesihatan TH dari sudut kewangan.

5. Kelestarian TH dipacu oleh penstrukturan semula “strategic asset re-location” dan perbelanjaan berkesan pentadbiran untuk kekal unggul dan kukuh menghadap tahun mendatang yang mencabar.

6. Pendeposit mempercayai usaha yang dilakukan zaman PH kerana tidak berlaku ‘bank run’ atau panik walaupun terpaksa memberikan hibah rendah tahun pertama pemulihan untuk 2018.

7.MB Kelantan perlu rajin membaca sikit semua laporan audit dari tahun 2018-2020 dan akan mendapati laporan sebagai bersih, patuh dan menggambarkan kedudukan sebenar (bukan manipulasi)

Tabung Haji : MB Kelantan perlu rajin membaca sikit - Mujahid

Segala yang dinikmati hari ini adalah hasil kejayaan penstrukturan semula zaman PH.
Soalan saya kepada MB Melayu-Isle nak dengar fakta atau nak ulang fitnah terhadap TH?

Yb DS Dr. Mujahid Yusof Rawa
Naib Presiden AMANAH
Mantan Menteri Agama.

(function() { var d = document, w = window; w

SUFFERING

Fuh... Suffering kata dia. Menderita di bawah PH dulu. Apa agaknya yang derita tu? Yang kenalkan GST sampai hampir semua barang naik harga...