KEKAL TENANG YANG TIDAK LAGI BERTENANG - SIAPA DIA?




Padah bersikap kurang ajar dengan orang yang angkat dia.  Jiwa sudah tidak tenteram sehinggakan setahun tidak hadir mesyuarat parti kerana tidak mampu berdepan dan bertentang mata dengan insan yang mendidik dan mengangkat dirinya hingga ke tahap ini.  

Mesyuarat dengan parti tiada masa, retreat bersama parti pun tidak berkesempatan.  Tetapi banyak masa untuk bertemu dengan pemimpin2 Umno, tidak cukup siang, bertemu malam di rumahnya sehinggakan diberi jamu makan.  Alasannya bincang pasal projek.  Eh, projek untuk wakil rakyat Umno ke?  Bagaimana dengan kos sara hidup rakyat yang lain?

Sampai bila mahu menipu?  Dia kata, saya bertemu dengan semua orang tidak kira siapa.  Sesiapa yang mahu bertemu dengan saya, saya sebagai menteri kerajaan sentiasa terbuka, katanya.  Ewaah....betul ke mereka mahu bertemu kamu untuk mengadu masalah atau kamu yang memanggil mereka untuk mengadu masalah semburit?   Kalau kebetulan mereka yang mahu bertemu kamu untuk bincang masalah rakyat, kenapa tidak bertemu di pejabat?  Mengapa di rumah kamu waktu malam siap disediakan catering untuk makan besar?  Cukup2lah menipu.

Khabarnya, kes semburit dah semakin ke episod akhir.  Polis kata mungkin hujung tahun ini akan diketahui siapa pasangan Haziq.  Oleh kerana gelabah puyuh, terpaksalah buat kerja gila berpakat dengan musuh untuk menghancurkan PH.  Hatinya busuk sekali.  Padanya, kalau dia tak boleh jadi PM, dia akan tentukan Anwar tidak akan jadi PM.  

Siapa dia itu?

WFAUZDIN NS

NOTIS MESYUARAT KARTEL SULIT TAPI BOCOR



Kartel nie notis mesyuarat rahsia bocor, notis pembatalan mesyuarat rahsia pun bocor..😂

*NOTIS SULIT & PENTING*

-Edaran Segera kepada yang berkenaan-

*PEMBATALAN MESYUARAT MPP AMK MALAYSIA*

Adalah dimaklumkan bahawa mesyuarat MPP AMK Malaysia sepertimana panggilan bertarikh 20 November 2019 (RABU), jam 8.00 malam di Rumah Pemuda, Shah Alam dimaklumkan *DIBATALKAN*.

Pembatalan berkenaan kerana notis yang sepatutnya berstatus RAHSIA telah bocor ke pihak media dan akan mengganggu proses penyusunan yang dirancang oleh YB Hilman Idham sebagai Timbalan Ketua AMK. 

Saya akan memaklumkan tarikh baru dalam waktu terdekat selepas pembatalan ini. Harap maklum.

Nazree Yunus
Naib Ketua AMK Malaysia

JAWATAN PM BUKAN HARTA PERIBADI TUN M, BUANG MASA SAJA UNTUK SESIAPA, SELAIN ANWAR BAKAL PM8



Sebelum ini, saya sudah dua tiga kali menulis menyentuh tentang perbezaan antara BN dan PH berhubung perlantikan Perdana Menteri.

Dalam BN, siapa yang menjadi Presiden UMNO, maka dialah yang akan menduduki kerusi Perdana Menteri.

Presiden UMNO yang menjadi Perdana Menteri pula boleh mengatur dan menentukan siapa yang dikehendakinya untuk menjadi penggantinya.

Pelbagai cara boleh dilakukan bagi tujuan itu seperti memberi jawatan kanan dalam kerajaan atau menyokong calon tertentu yang bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO.

Bahkan, ketika tidak lagi menghendaki Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO untuk menggantikannya, Perdana Menteri, melalui cengkaman kuasa yang dimilikinya dalam kerajaan, turut boleh memecat bakal penggantinya dengan pelbagai hujah serta alasan.

Begitulah besar dan berpusatnya kuasa seorang Perdana Menteri di era BN. 

Itu belum dikira lagi kuasa untuk memperkayakan diri sendiri, keluarga, anak-anak dan kroni.

Walaupun berkuasa atas nama BN, tapi penentuan Perdana Menteri ditentukan hanya dalam kelambu UMNO. BN sekadar “rubber stamp” untuk diberi maklum saja.

Tetapi, PH berbeza dengan BN di mana penentuan calon Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri akan diputuskan oleh Majlis Presiden yang dianggotai oleh pemimpin-pemimpin kanan parti yang bergabung di bawahnya.

Kedudukan Tun Mahathir Mohamad dan Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri adalah diputuskan oleh Majlis Presiden sebelum PRU14 lagi dan ia disah serta diumumkan secara rasmi dalam Kongres PH yang diadakan pada 7 Januari 2018, empat bulan sebelum PRU14.

Bersekali dengan itu, turut diputuskan ialah kedudukan Anwar Ibrahim sebagai bakal pengganti kepada Tun Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri ke-8.

Selagi Majlis Presiden PH tidak membuat apa-apa perubahan atau mengubah keputusan itu, kedudukan Anwar sebagai bakal Perdana Menteri ke-8 adalah kekal dan tidak boleh dibantah.

Bermakna, tanpa mengubah keputusan dan konsensus Majlis Presiden PH itu, bukan saja Tun Mahathir tidak boleh melantik orang lain selain Anwar sebagai penggantinya, malah buang masa saja bagi sesiapa yang lain untuk berangan-angan menjadi Perdana Menteri ke-8.

Lebih daripada itu, ini bermakna dalam era PH berkuasa, penentuan siapa akan menjadi Perdana Menteri adalah ditentukan secara bersama oleh gabungan parti pemerintah itu, bukan lagi oleh siapa yang duduk di kerusi empuk Perdana Menteri.

Ia tidak seperti dalam BN dahulu di mana jawatan Perdana Menteri seolah-olah harta peribadi yang boleh diserah atau dihadiahkan kepada sesiapa yang disukai oleh seseorang yang menjadi Perdana Menteri dan boleh dielakkan atau ditarik balik daripada mereka yang tidak disukai.

Lantaran ini, saya jadi tergelak, mungkin berdasarkan perkembangan politik dalam sehari dua ini, ada yang berkata Tun Mahathir kononnya memang tidak mahu menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar, tetapi mahu menghadiahkannya kepada Hishammuddin Hussein.

Ternampak daif sangat pandangan sedemikian rupa kerana untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada orang lain dalam PH selain Anwar yang sudah dipersetujui pun, jika tanpa persetujuan Majlis Presiden, tidak mungkin dapat dilakukan oleh Tun Mahathir, apa lagi untuk menyerahkannya kepada pemimpin pembangkang daripada UMNO.

Yang menang pilihanraya adalah PH, jadi mana mungkin tiba-tiba jawatan Perdana Menteri mahu dikembalikan kepada BN.

Lagi pun, jika Tun Mahathir boleh menyerahkan jawatan Perdana Menteri macam dulu-dulu, buat apa diserahkannya kepada Hishammuddin yang merupakan sepupu Najib Razak.



Lebih baik diserahkan saja kepada anaknya sendiri, Mukhriz!! (ShahbudinHusin 20/11/2019)

PH TAK PERLU JADI KERAJAAN SEPENGGAL



**PH tak perlu jadi kerajaan sepenggal**

Keputusan tg Piai isyarat approach dan politik PH sekarang tak menguntungkan..  jika dikatakan kerajaan sepenggal..  maka buatlah pendekatan BN semasa jadi kerajaan..  Rakyat malaysia pemikirannya kelas ketiga..  ini yg disebut Rasulullah yakni golongan Ruwaibidhah timbul diakhir zaman yg akan mendapat tempat memimpin rakyat begini...  Rakyat malaysia terutama melayu tak melihat kebaikkan tapi lebih kpd sentimen..  maka sentimen ini yg perlu diapi2kan... 

Ubahlah cara PH sekarang..  ambil pendekatan BN dulu..  contohnya pendekatan BN..

1.   Rakyat malaysia tak perlu diberi kebebasan media..  rakyat tak boleh tahu banyak..  apa kerosakkan yg kerajaan buat kena disembunyikan.. Sekat suara pembangkang dlm media arus perdana dan jangan ada ketelusan berita.. 
Berpolitik sepanjang masa burukkan pembangkang..  Kawal dan guna media perdana sebanyak mungkin..  hanya benar pembangkang guna media parti sendiri utk bersuara..  Star.. utusan dll tak boleh dibawah mca dan umno..  ambil alih.. 

2.  Jangan beri peruntukkan buat semua MP pembangkang...  Dan sekat aliran wang ke kawasan pembangkang...

3.  Jsngan beri Royalti pd terengganu dan kelantan..  kaburkan mata rakyat dgn beri sedikit wang ehsan tapi salurkan pd mpkk bukan negeri..  biar mpkk ph mewah utk beri dedak pd ahlinya dan rakyat setempat... 

4.  Adakan Brim... rakyat lebih suka dedak begini...   beri pada B20 dan M40... beri lebih dr apa BN beri dulu..   

soal duit..  boleh saja jual harta dan tanah utk projek dilakukan sesiapa saja...  media tak akan tahu cerita sebenar sebab sudah disekat...  rakyat malaysia tak kisah sangat tanah jatuh pada rakyat asing pun... 
kerajaan pun boleh kutip cukai sebanyak boleh..  ambil melalui sst dan naikkan..  minyak petrol apungkan dan balun setinggi boleh..  rakyat malaysia bukan kisah sangat..  bagitahu je minyak dunia naik..   macam BN buat..  pernah cecah lebih RM2.40 utk ron95...

5.  Mewahkan MP kerajaan dgn beri dedak..  jadi tak ada lah yg nak lawan PM..  beri dedak sebanyak mungkin contoh RM 10 juta sebulan supaya MP kerajaan boleh salur agihkan pd setiap dun dan pastikan dedak sampai pd ahli.. 

6.  Tangkap Sesiapa saja yg melawan dan celupar terutama MP pembangkang dibawah Sosma..  Bafia..  skmm...  dan apa2 peruntukkan undang2... 
kaitkan apa yg boleh dibawah undang2...   spt yg berlaku pd Rafizi... LGE... 
ugutan begini perlu utk takutkan rakyat.. 

7.  Banyak berikan muka pd bukan melayu...  beri apa mereka mahu..  contohnya iktiraf UEC... jadi semua sekolah vernakular sama spt sekolah kebangsaan dan boleh dapat peruntukkan dan pelajar boleh dapat kerja dgn kerajaan..   UEC ini ada disebut dlm manifesto BN pru 14 dulu..  org melayu tak kisah pun...  janji dedak cukup.. 
Media kena ceritakan betapa bagusnya UEC utk org melayu jadi tak nsmpaklah kecacatan..  ini contoh...  macam2 lagi yg boleh dibuat...

8.  Banyakkan buat majlis keagamaan dan perhimpunan.. rakyat suka benda makan free ni..  ambil lah tajuk apa2 pun..  “kami bersama rohingya.”.  pakailah baju sedondon semua.. ajak pembangkang sekali..  siapa yg tak ikut..  hentam dlm media...  itu contoh... 

9.  Bsnyakkan projek rakyat..  dan tipu sebanyak boleh dlm projek yg boleh masuk akaun parti dan peribadi...   tak kan tak pandai??
beri projek2 ni pd kroni2...  tak perlu open tender...  rakyat bukan tahu pun.. 
Jadi...   sebagai pulangan kroni2 ini akan bekerja utk parti dan kuatkan parti.. i.e ketua bahagian.. 
ketua bahagian perlu yg mewah berharta maka dedak boleh ditaburkan dan samseng boleh diupah utk ugut dan ganggu mereka yg cuba lawan... 

Semua diatas dialami masa BN perintah..  ia sangat berkesan..  rakyat kebanyakkan yg pemikiran kelas ketiga ni tak kisah sangat..  apa yg ada dan perubahan ph bawa tak terkesan pd mereka..  

Begitulah pendekatan yg perlu...  rakyat malaysia kelas ketiga tak perlu maju sangat..  kaburi lah dgn wawasan dan masukkanlah agenda2 apa2 pun... tak buat takpe janji media dikawal...  janji dicapati dulu pun bukan rakyat kisah sangat...   yg penting media dikawal..  

Buatlah spt saranan diatas.. sptnya waktu BN dulu.. 
PH pasti akan jadi kerajaan lama yg berpenggal2...   jangan risau.. 
👍👍👍😆

Kredit-Rizadh Arrayyan

PM TIDAK BOLEH LAGI BERDALIH SERAH JAWATAN



Pagi tadi, Tun Mahathir Mohamad dilaporkan mengalami pendarahan hidung sehingga sidang medianya terpaksa disingkatkan dan kemudian dikejarkan ke hospital untuk menerima rawatan.
Walaupun beliau dilaporkan stabil dan tiada apa-apa perlu dibimbangi mengenai kedudukan kesihatannya, tetapi dalam usia menjangkau 95 tahun, jangankan berdarah hidung, luka di jari kelingking pun tetap membimbangkan.
Apa lagi bagi mereka yang bergantung nyawa politik kepadanya, laporan pendarahan hidung itu tidak mustahil membuatkan ada yang jantung mereka berdegup dengan lebih kencang dibuatnya.
Bagaimanapun, apabila petang tadi Tun Mahathir boleh hadir merasmikan Multaqa Ulama Asia Tenggara 2019 di sebuah hotel berhampiran KLIA, ramai yang berasa lega.
Maknanya, beliau benar-benar sudah sihat dan tiada apa-apa yang membimbangkan mengenai kesihatannya.
Cuma, dalam sidang media selepas perasmian itu, reaksi Tun Mahathir mengenai peralihan kuasa dilihat tidak begitu menyenangkan.
Sementara mengakui beliau mungkin menjadi salah satu punca kekalahan calon Bersatu di Tanjung Piai, Tun Mahathir bagaimanapun seperti masih mahu berdalih atau mencari alasan untuk melengah-lengahkan, bahkan mungkin enggan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim.
Kata Tun Mahathir, beliau tidak pasti sama ada negara benar-benar sudah sedia dengan peralihan kuasa itu.
“Kita belum tahu lagi keadaan negara sekarang ini, sama ada bersedia untuk beralih pentadbiran ataupun tidak.
“Apabila sampai masanya, kita tentukan,” katanya.
Ehhhh…apa ni Tun, kalau menumbangkan BN dan menjadikan PH sebagai kerajaan pun rakyat Malaysia sedia dan sanggup melakukannya, apalah sangat sekadar bertukar Perdana Menteri daripada gabungan parti-parti yang sama.
Tidak ada masalah sebenarnya, malah lebih ramai negara ini yang tidak sabar melihat peralihan kuasa kepada Anwar itu terlaksana.
Lagi pun, kedudukan Anwar sebagai calon pengganti dan bakal Perdana Menteri ke-8 sudah pun diumum dan diketahui lama sebelum ini lagi.
Bahkan, melihat keadaan negara yang sentiasa bergolak dan Tun sendiri nampaknya tidak mampu melakukan banyak perkara, maklumlah sudah terlalu lanjut usia dan sekarang berdarah hidung pula, hanyalah Anwarlah harapan yang ada dipergantungkan untuk membawa harapan baru.
Oleh itu, janganlah Tun bimbang dengan kononnya ada ketidakpastian negara kepada peralihan itu kerana ia mungkin hanya suatu bisikan jahat saja agaknya.
Bisikan baik yang sebetulnya ialah peralihan kuasa itu mesti dipatuhi dan jangan melebihi tempoh dua tahun sebagaimana yang Tun sendiri janjikan sebelum ini.
Ditakuti jika selepas ini berlaku hidung berdarah lagi atau lain-lain kejadian tak terduga, maka ada baiknya Tun tidak berlengah dan berdalih lagi mengenai peralihan kuasa itu.
Tetapkan tarikhnya sekarang dan rakyat Malaysia akan lebih menyanjungi Tun selepas itu. (ShahbudinHusin 19/11/2019)

*KENALI AZMIN*



Oleh  : Zanirun Baba

Dengan mengenal cara dan seni  politik Azmin, pertemuan malam tadi adalah gimik semata-mata. Ia inisiatif Azmin untuk menimbulkan kegemparan yang kosong. Itulah yang Azmin mahu dengan pertemuan di rumahnya itu. Ia mahu umum melihat beliau ada kekuatan dan sokongan. Dan ia seperti dilayan oleh khalayak.

Sebagai orang terdesak, Azmin melakukan dan boleh melakukan apa-apa sahaja. Azmin kini diasak dengan pelbagai masalah yang belum selesai. Isu video lucah Haziq sangat-sangat menghantuinya. Sokongan terhadapnya dari dalam parti semakin mengurang. Seorang demi seorang rakan dan kawan bersamanya, telah mufaraqah dan sedar serta cemuh dengan political 'animal'nya. Sokongan padu ditunjukkan oleh Keadilan di seluruh negara kepada Anwar sebagai Presiden, tambah meresahnya.

Cuma dalam hal itu beliau bernasib baik kerana mempunyai rakan dan jiran yang baik seperti Hishammuddin yang juga terdesak. Hisham kini sedang menghadapi zaman malap dalam UMNO kerana sikap yang diambilnya tidak mahu sama-sama membangun parti selepas kehilangan kerajaan. Tindakannya tidak mempertahankan jawatan dalam perhimpunan agung UMNO dilihat sikap tidak  bertanggungjawab bekas Naib Presiden itu.

Menyimpulkan pertemuan sekumpulan wakil rakyat di kediaman Azmin malam tadi, adalah sebagai pernyataan apa disebut sebelum ini, kononnya ada 29 orang wakil rakyat UMNO akan bergabung dengan Dr Mahathir. Mereka akan meninggalkan UMNO dan menyertai Bersatu. Penghijrahan itu diketuai Ahli Parlimen Sembrong (Hishammuddin), yang telah pun mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan Dr Mahathir.

Bagaimana pun usaha Hishammudin itu yang digelar pula sebagai cuba membentuk kerajaan pintu belakang gagal apabila timbul beberapa kejadian mengejutkan. Ini termasuklah terbongkarnya video lucah Haziq yang watak utamanya mirip wajah Azmin. Pembongkaran video lucah itu benar-benar mengejutkan Azmin dan juga Hishammuddin. Dan paling mengejutkan sampai tidak terkata ialah Dr Mahathir Mohamad.

Apapun usaha dan rancangan kolaborasi Hishammudin dengan Azmin tidak terhenti di situ sahaja. Keraguan kepada keduanya timbul dalam parti masing-masing. Mereka yang setia kepada parti, baik Keadilan maubpun UMNO marah dan menyifatkan perbuatan Azmin dan Hishammudin itu sebagai pengkhianat dan belot.

Ada yang bimbang dan cemas dengan rancangan untuk bentuk kerajaan dari pintu belakang oleh Azmin dan Hishammuddin itu. Saya awal-awal sudah membaca akan kewujudan naratif baru politik negara ini membabitkan kolaborasi Azmin dan Hishammuddin. Citra ini ada satu nukilkan dalam buku baru saya; PENJARA BUKAN PUSARA - Anwar PM Yang Didambakan.

Sebenarnya mereka yang tahu membilang angka tidak perlu cemas. Usaha mereka berdua itu walau pun mendapat restu Dr Mahathir sekali pun ia tetap tidak akan berjaya.

Dengan mengambil kira semua yang hadir di pertemuan malam tadi sedia dan ikhlas bersama, jumlah MP hanya baharu 27 orang. Angka ini kalau dicampur dengan jumlah kerusi miliki Bersatu kini sebanyak 28 ia baharu jadi 55 orang. Katakan PAS sedia untuk mendukung kerajaan baru itu, dengan mengira 18 orang wakil PAS baru berjumlah 73 kerusi. Katakan Warisan (8) juga bersedia baharu ada 81 kerusi. Apakah dengan jumlah itu mampu untuk mendukung Dr Mahathir kekal sebagai PM kemudian melantik Azmin sebagai Timbalan Perdana Menteri?

Kita telah tegas berkali-kali, apa-apa motion, atau perubahan dalam Parlimen tidak mudah berlaku sekiranya ia tidak membabitkan ahli Parlimen DAP dan Amanah. Baik kumpulan mendukung Dr Mahathir, atau pun kumplan menyokong Zahid Hamidi mau pun kumpulan menyokong Anwar, mereka tidak dapat berbuat apa-apa sekiranya wakil DAP dan Amanah tidak bersama mereka.

Dalam kata lain yang menjadi kunci rahsia dan kunci hikmat sama ada untuk mempertahankan kerajaan yang ada hari ini atau untuk membentuk kerajaan baru (secara dari pintu belakang) ia memerlukan sokongan daripada 53 anggota parlimen daripada DAP dan Amanah.

Ertinya mana-mana pihak pun yang cuba membaiki kerajaan yang ada kini memerlukan sokongan DAP dan Amanah. Dan realiti hari ini kesemua ahli parlimen DAP dan Amanah masih jujur kepada janji asal dan mereka setia kepada akad yang dibuat sebelum ini. DAP dan Amanah adalah the king maker.

Makanya, pertemuan di Putrajaya malam tadi tidak memberi apa-apa impak yang perlu dibimbangkan. Ia hanya sebagai pertemuan majlis Aqiqah cucu Azmin ke empat sahaja tanpa ada apa-apa kesan politik menggemparkan. Kegemparan dan rasa takut hanya kepada mereka sedia kala takutkan hantu, di mana bila "terjeropak" dengan tunggul kayu pun mereka sangkakan hantu dan lari lintang pukang.

Kepada Azmin diharap akan mengadakan kenduri lebih besar lagi selepas ini...

(function() { var d = document, w = window; w

GILA TALAK KA NIH ?

Hamzah Rie Na Sekarang korang tahulah kan? Kerja pas siang mlm ratip salah DAP. Punya gila essim dengan dap, Tak ada ribut Tak ada petir nak...