BACA PERINTAH LARANGAN INI


KUALA LUMPUR - Pergerakan dari Semenanjung ke Sabah serta Sarawak, dan sebaliknya, adalah tidak dibenarkan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini dikuatkuasakan, menurut Kementerian Luar Negeri.

Dalam satu kenyataan menjawab soalan lazim (FAQ) mengenai Perintah Kawalan Pergerakan, kementerian itu memaklumkan sebarang pergerakan dalam Semenanjung, boleh dirujuk kepada Polis Diraja Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri.

“Penerbangan dari (atau) ke Semenanjung Malaysia ke/dari Sabah dan Sarawak adalah tidak dibenarkan, sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini dikuatkuasakan,” menurut kenyataan itu.

Kenyataan itu turut menekankan sebarang perubahan atau keputusan oleh Kerajaan Malaysia, berhubung pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa, iaitu merujuk kepada soalan sama ada kerajaan merancang untuk memendek atau melanjutkan tempoh perintah itu sepanjang tarikh 18 hingga 31 Mac ini.

Sementara itu, kementerian itu juga menyatakan tiada warganegara asing yang dibenarkan memasuki Malaysia, dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan, kecuali bagi warganegara asing berstatus diplomat yang berkhidmat di negara ini berserta tanggungan mereka.

“Diplomat asing dan tanggungan mereka adalah dibenarkan untuk memasuki dan meninggalkan Malaysia semasa perintah ini berkuat kuasa, dan disyaratkan untuk membuat kuarantin secara sukarela selama 14 hari.

“Bagi pegawai kerajaan asing yang bukan berstatus diplomat (yang menetap di Malaysia) juga adalah dibenarkan memasuki atau meninggalkan Malaysia, dengan syarat dokumen penggajian dapat dibuktikan semasa kemasukan ke Malaysia,” jelasnya.

Selain itu rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura juga tidak dibenarkan berulang-alik.

Warganegara dan penduduk tetap Malaysia yang mempunyai permit kerja sah di Singapura, dibenarkan keluar ke negara itu untuk bekerja, dengan syarat mempunyai surat panggilan kerja daripada majikan, serta persetujuan bertulis bahawa kemudahan penginapan disediakan oleh majikan di sana, sehingga 31 Mac ini, menurut kenyataan itu.



10%RAKYAT MALAYSIA TIDAK IKUT LARANGAN PERINTAH BERKURUNG



PUTRAJAYA - Kerajaan mendedahkan kira-kira 10 peratus daripada 32 juta rakyat Malaysia gagal mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan.
Menteri Keselamatan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, angka tersebut bukan suatu jumlah yang kecil kerana ia melibatkan kira-kira 3 juta penduduk negara ini.
Menurutnya, masih banyak kawasan yang seolah-olah tidak sedar atau sengaja tidak mengambil tahu kepentingan Perintah Kawalan Pergerakan dengan berada di luar kediaman.
“Saya harap keadaan akan lebih terkawal dengan penglibatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan.
"Penglibatan anggota tentera dalam membantu polis meliputi tugas dalam sekatan jalan raya, rondaan di bandar dan luar bandar, kawalan di hospital serta menjaga kawasan tumpuan seperti pasar,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Berkenaan Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan hari ini.
Menurutnya, Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) juga terlibat yang terlibat dalam Perintah Kawalan Pergerakan.
"Anggota yang digerakkan ialah seramai 3,000 anggota. Pada mesyuarat hari ini, kita berbincang dan memang ada keperluan penambahan anggota Rela lebih-lebih lagi di kawasan luar bandar.
“Keseluruhan yang terlibat dalam Perintah Kawalan Pergerakan ini ialah 50,000 anggota melibatkan PDRM, ATM, APMM, Rela, penguat kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT),” katanya.
Katanya, PDRM turut mewujudkan Pasukan Petugas Khas (Task Force) bersama ATM bagi memastikan gerakan kerja berkaitan pematuhan rakyat terhadap Perintah Kawalan Pergerakan.
“Pasukan ini juga turut akan disertai Rela dan APMM. Selain pelaksanaan di peringkat Persekutuan, kita turut dimaklumkan bahawa Majlis Keselamatan Negeri sudah digerakkan.
“Kita minta setiap daerah iaitu Pusat Pengurusan Bencana perlu digerakkan. Buat masa sekarang sudah ada pusat yang digerakkan ini melaksanakan tugas,” katanya.
Dalam pada itu, Ismail Sabri bekata, dakwaan dan khabar angin di media sosial bahawa tentera akan mengambil alih tugas polis adalah tidak benar.
“Malah ada yang kata setiap sekatan jalan raya akan ada kereta kebal. Bunyinya agak lucu tetapi itulah yang berlegar di media sosial sekarang. Apa yang dilaksanakan ini ialah di bawah Kementerian Kesihatan.
“Seperti semua tahu, Perintah Kawalan Pergerakan ini di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit dan bukan Undang-Undang Darurat,” katanya.
Sementara itu, beliau sekali lagi meminta peserta tabligh yang menyertai program di Masjid Jamek Sri Petaling supaya tampil membuat saringan kerana bukan hanya melibatkan keselamatan diri tetapi keluarga mereka.
“Kematian disebabkan Covid-19 ini bukan hanya meragut nyawa peserta tetapi ahli keluarga. Selain itu, warga asing yang turut serta dalam majlis tersebut, kita juga mahu mereka tampil untuk memuat saringan
“Kita bukan mahu menahan mereka tetapi menjaga kesihatan mereka dan memberikan yang terbaik,” katanya.

JIKA MUHYIDDIN KALAH,MAHATHIR JADI PM SEMULA?



Ramai yang melihat hubungan Muhyiddin Yassin dengan Tun Mahathir Mohamad kini ibarat “sudah berpatah arang, berkerat rotan”.
Hampir tidak ada yang yakin hubungan kedua-duanya dapat dipulihkan, meskipun mereka berada dalam parti yang sama.
Baik penyokong Tun Mahathir atau penyokong Muhyiddin, semuanya tidak pasti sama ada hubungan kedua pemimpin itu dapat dipulihkan dalam waktu terdekat ini.
Malah, mereka nampaknya lebih yakin permusuhan itu akan terus berpanjangan dan kian berkembang untuk tahun-tahun mendatang.
Berikutan Tun Mahathir sudah diisytiharkan menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi Bersatu, ini bermakna beliau sekurang-kurangnya akan mengetuai Bersatu untuk tempoh tiga tahun lagi.
Bagi perebutan jawatan Presiden Bersatu di mana Muhyiddin akan dicabar oleh Mukhriz Mahathir, tidak dapat tidak, pertandingan itu nanti adalah pertandingan proksi sebenarnya.
Terlihat di sini Tun Mahathir dengan sengaja telah meletakkan anaknya untuk menentang Muhyiddin bagi memastikan jawatan Pengerusi dan Presiden Bersatu dapat dikuasainya.
Jika Tun Mahathir tidak mahu meneruskan perbalahannya dengan Muhyiddin, beliau boleh saja meminta anaknya kekal bertanding jawatan Timbalan Presiden, jawatan yang dipegang Mukhriz ketika ini.
Jika itu berlaku, pastilah jawatan Pengerusi dan Presiden akan dimenangi tanpa bertanding oleh Tun Mahathir dan Muhyiddin, malah sesiapa yang cuba mencabar Mukhriz bagi kerusi Timbalan Presiden pun akan sukar untuk mencapai kemenangan.
Tetapi, dengan Mukhriz mencabar Muhyiddin, jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden juga ditandingan oleh calon-calon daripada pasukan Tun Mahathir dan Muhyiddin.
Bermakna, Bersatu dalam pemilihan akan datang ini sudah terbelah dua antara kem Tun Mahathir dan Muhyiddin.
Selepas pemilihan nanti, kecuali jika pasukan Muhyiddin mampu memenangi semua kerusi yang dipertandingkan, kemungkinan Bersatu untuk terus terbelah dua adalah tinggi sekali.
Jika pasukan Tun Mahathir yang menguasai pemilihan itu nanti, beliau pasti akan terus melakulan serangan dan kacau-ganggu terhadap Muhyiddin selaku Perdana Menteri yang tidak direstuinya.
Kalau pasukan Muhyiddin tidak menang semua atau majoriti jawatan yang dipertandingkan dan selaku Pengerusi di mana Tun Mahathir mempunyai banyak kuasa dalam Bersatu, itu bermakna ia adalah petanda buruk buat masa depan beliau selaku Perdana Menteri.
Tun Mahathir dipercayai akan lebih memberi tekanan untuk menjatuhkan Muhyiddin.
Dalam hal ini, soalan yang banyak ditanya ialah apakah Tun Mahathir sebenarnya berhasrat mahu jadi Perdana Menteri semula?
Apakah jika Tun Mahathir dapat mengusai Bersatu selepas pemilihan nanti, beliau akan kembali menjadi Perdana Menteri dengan cara terus memberi tekanan supaya PN menyingkirkan Muhyiddin atau melalui sokongan PH menerusi undi tidak percaya di Parlimen?
Kalau melalui PN, adakah parti-parti dalam gabungan itu sedia meneriima Tun Mahathir semula setelah sebelum ini telah mengenepikannya berikutan ideanya menubuhkan kerajaan tanpa parti ditolak?
Jika menerusi PH pula, mahukah Anwar Ibrahim terus memberi sokongan kepada Tun Mahathir, sedangkan baru-baru beliau menyatakan tidak lagi mempercayai bekas Perdana Menteri itu?
Atau adakah kali ini, asalkan dapat memenuhi keinginannya menjatuhkan Muhyiddin, maka Tun Mahathir sedia memberi sokongan kepada Anwar sebagai Perdana Menteri ke-9? (ShahbudinHusin 22/03/2020)

VIDEO: Bekas Menteri PH Cuba Ajar Muhyiddin



VIDEO: Tengok apa PM Kanada Umum Untuk rakyat dia, bila PM Malaysia nak umum macam ni?

[VIDEO] Bila tengok PM Kanada umum macam-macam kat rakyat dia ni duk terfikir bila lah agaknya PM Malaysia nak umum macam ni? Dua kali keluar TV hanya nak bagitahu duduk kat rumah. Lepas tu pecat orang tu, sekat peruntukan orang ni dalam parti dia.










[VIDEO] Plastik sampah jadi pakaian frontliners kita ???




Satu video amatur yang tular menunjukkan bagaimana pengorbanan frontliners kita berhadapan dengan krisis
 Covid-19 kali ini. Ini adalah pengorbanan mereka dalam berhadapan wabak berbahaya ini walaupun kekurangan 
fasiliti yang mencukupi. Syabas buat mereka. 

Orang awam dinasihati kekal mengikuti arahan untuk 
berada di rumah bagi mengekang wabak ini dari terus berleluasa.

Kematian kesepuluh Covid-19 di P. Pinang dari kluster tabligh


 
Foto hiasan
PUTRAJAYA – Satu lagi kematian akibat virus Covid-19, kali ini di Hospital Pulau Pinang menjadikan keseluruhan 10 kes kematian setakat pukul 5 petang ini.
Mangsa lelaki warga tempatan berumur 74 tahun dari kluster tabligh.
Beliau dimasukkan ke Hospital Pulau Pinang pada 13 Mac dan meninggal dunia jam 4.05 petang hari ini, 22 Mac 2020.
Perkembangan terbaharu itu diumumkan Ketua Pengarah Kesihatan dalam sidang media harian mengenai Covid-19 di sini.
Berita lanjut menyusul. – MalaysiaGazette


VIDEO JOM BERITA: MCA CABAR MELAYU ISLAM: PAS MEMBISU

Edar segera 10 juta topeng muka secara percuma kepada petugas barisan hadapan

Edar segera 10 juta topeng muka secara percuma kepada petugas barisan hadapan


Kerajaan perlu mengedarkan 10 juta topeng muka yang diberikan oleh kerajaan China secara percuma kepada rakyat Malaysia terutama kepada petugas barisan hadapan yang sedang memerangi wabak Covid-19
Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, selepas diedarkan kepada petugas barisan hadapan, baki topeng muka tersebut perlu dibahagikan sama rata kepada semua rakyat Malaysia melalui pejabat ahli parlimen tanpa mengira parti politik.
Kit Siang berkata, ketika ini semua pihak perlu bertindak sebagai satu negara, tanpa mengira kaum, agama, kawasan, mahupun latar belakang politik.
“Dengan pengedaran topeng muka secara percuma kepada rakyat Malaysia, kejadian di mana orang awam diarahkan pulang daripada jabatan kerajaan kerana tidak memakai topeng muka tidak patut lagi berlaku.
“Di peringkat antarabangsa, kita telah melepasi tahap 300,000 kes yang disahkan, yang berkemungkinan hanyalah sebahagian kecil daripada jumlah sebenar kes.
“Dengan korban nyawa terkini yang telah mencecah paras 13,000 nyawa sehingga Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres menyatakan bahawa kemelesetan global pada skala yang tidak pernah dilihat sedang menghampiri kita,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Ahli Parlimen Iskandar Puteri itu juga berkata, selain China, terdapat kekurangan ketara terhadap ‘tindakan polisi yang terancang, tegas, dan berkoordinasi’ daripada negara-negara yang Guterres jangkakan bakal menghadapi kemelesetan tersebut.
Kita Siang turut memetik laporan kematian baharu di Itali yang mencatatkan sebanyak 793 kematian sekaligus meningkatkan jumlah korban kepada 4,825 nyawa ataupun 38.3 peratus jumlah kematian yang direkodkan di seluruh dunia.
Katanya, Negara Mediterranian yang mempunyai penduduk seramai 60 juta itu telah mengatasi kedudukan China sebagai tumpuan global dalam penyebaran Covid-19.
Itali kemudiannya melaporkan 1,420 kematian baharu pada hari Jumaat dan Sabtu lalu yang meningkatkan jumlah kematian keseluruhan di negara tersebut kepada satu paras yang lebih tinggi daripada jumlah yang dilaporkan oleh China dan Iran.
“Kadar jangkitan di Itali meningkat daripada 6,557 kes kepada 53,578 kes. Jumlah kematian di daerah Lombardy sekitar Milan adalah 3,095 kematian dengan 25,515 kes positif.
“Angka yang tidak menyenangkan di Itali ini menunjukkan yang wabak ini mampu mengatasi pelbagai langkah pengasingan dan penjarakkan sosial yang dikuatkuasakan oleh kerajaan Itali.
“Wabak ini kekal tidak dapat dibendung sekaligus membawa kepada kegagalan sistem kesihatan sedia ada, terutamanya di bahagian selatan negara tersebut.
“Adakah Malaysia akan mengikut langkah Itali, ataupun China, yang kini melaporkan tiada sebarang kes jangkitan baharu tempatan untuk tiga hari berturut walaupun negara tersebut masih menghadapi peningkatan ketara kes Covid-19 daripada luar negara?,” soalnya.

Topeng muka: Menteri Pengguna umum naik harga, Menteri Kanan mahu turun pula

Topeng muka: Menteri Pengguna umum naik harga, Menteri Kanan mahu turun pula
Selepas tiga hari, harga siling bagi topeng muka tiga lapis diumum naik kepada RM2, kerajaan mahu menurunkan paras harga barang keperluan dalam berdepan wabak Covid-19 itu pula.
Menteri Kanan yang juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata kerajaan mendapati kadar RM2 ketika ini terlalu tinggi.
“Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan berbincang pagi esok, supaya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna melihat semula kadar harga berkenaan.
“Kerajaan mahu ia diturunkan lebih banyak lagi, tiada sebab harga dinaikkan kerana kerajaan sudah setuju menghapuskan duti import topeng muka,” tegasnya dalam sidang media selepas mesyuarat MKN, hari ini.
Kerajaan juga, kata Ismail Sabri, akan melihat kedudukan harga dan bekalan produk keperluan pengguna bagi tujuan penjagaan kesihatan seperti cecair pembasmi kuman.
Jelasnya, kerajaan membiayai sepenuhnya tempahan 10 juta topeng muka dari China bagi tujuan kegunaan petugas barisan hadapan selain lebihannya untuk agihan di kawasan berisiko tinggi.
Lima pengeluar
Pada 19 Mac lalu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Alexander Nanta Linggi berkata, langkah menaikkan harga siling bagi topeng muka kepada RM2 berbanding 80 sen sebelum ini kerana kekurangan bahan memproses serta berlaku kenaikan harga pada bahan asas.
Sehubungan itu, bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dalam reaksinya membantah kenaikan harga siling untuk topeng tersebut.
“Terlalu tinggi pada saat bekalan sukar diperolehi. Ini membebankan rakyat dan rakyat mungkin memilih tidak membeli kerana harga mahal dan keadaan ini menyebakan usaha kerajaan membendung Covid-19 akan menempuh kegagalan,” katanya.
Ketika menerajui KPDNHEP sebelum ini, Saifuddin memberitahu kerajaan telah meminta lima pengeluar topeng muka terbesar tempatan menambah pengeluaran topeng muka tiga lapisan bagi menangani masalah kekurangan bekalan yang berlaku.
Pada 14 Februari itu, beliau berkata, mengikut rundingan yang diadakan, ada pengeluar tempatan berupaya mengeluarkan sehingga 100,000 unit topeng muka jenis itu dalam tempoh seminggu.
Terdapat juga pengeluar tempatan terbabit, tambahnya, yang sudah mempunyai bekalan sedia ada dalam kuantiti sehingga 200,000 unit.

VIDEO JOM VIDEO : ISLAM TIDAK SUKA KEPADA ORANG-ORANG YANG KHIANAT

APABILA TOK PETI PUN MENJADI BAHAN KECAMAN, APA LAGI PARA PENGKHIANAT



Kesihan juga melihat Tok Peti ni kena hentam.  Tapi jika difikirkan, meamng itu selayaknya apabila agamawan cuba bermain politik kepartian dan berbau perkauman pula.

Elok kerajaan PH perintah, tiada sekatan kepada Pembangkang, semua wakil rakyat pembangkang waktu tu dapat peruntukan, sekolah-sekolah pondok dapat peruntukan yang banyak, guru-guru KAFA naik elaun, royalti minyak untuk kelantan dan Terenganu dua negeri Melayu Islam pun dapat.  Dpt "one off " lagi RM 400 juta.  Dapat lagi kemudian RM 1.4 Bilion.  Dan, semuanya berjalan dgn baik, kecuali bunyi-bunyi suara perkauman dan agama dimainkan.  Tok peti ni pun terlibat sama.  Di dalam menghadapi gelombang pertama COVID-19, kerajaan PH berjaya tangani dengan baik sehingga dapat pujian dari WHO.  Mesyuarat MB-MB pun tidak pernah dipinggirkan negeri-negeri yang diperintah oleh Umno dan Pas. 

Buat la baik macam mana pun, selagi ada iblis, dunia tidak akan aman.  Akhirnya, rampas kuasa dgn khianat.  Pak-pak lebai yang telah lama kemaruk kuasa pun campak kitab masuk longkang.  Tak sabar menanti PRU14.  Dapat jadi menteri jaga asap lori pun dah kira hebat.  Tok peti ni diam seribu bahasa, tidak tahu nak jatuhkan hukum apa.  Kalau yg merampas dan khianat itu melayu dan Islam, maka halal? 

Sekarang, Tok peti yang kuat mengampu ini pula minta kita lupakan perbezaan politik bila bencana menimpa.  Siapa berpolitik?  Dalam keadaan bencana ini pun kerajaan pintu belakang yg dihalalkan oleh Tok peti ini bermesyuarat boleh lupakan negeri-negeri yang PH perintah?  Tidak kering dakwat angkat sumpah jadi PM, sudah mula hentikan peruntukan kepada kawasan Pembangkang?  Tok peti tidak mahu tegur ke atau mulut telah di gam?

Lihatlah apa yang menteri-menteri kamu buat sekarang.  Masing-masing hilang arah, cakap pun merapu dan menjadi bahan ketawa.  Hilang maruah, kedaulatan serta keberkatan negara ini kerana tangan-tangan pengkhianat yang disokong oleh ugamawan yang pentingkan dunia. 

Semoga Allah kembalikan negara ini kepada yang berhak. 

WFAUZDIN NS


TAK HABIS HABIS LAGI.....



Ada lagi pemimpin PAS jahil kaitkan Pelancong China dengan kes hari..Ni sekali lagi nak Ulang kepada Mamak PAS Nurul Isam...Toksah buat fitnah.. Pelancong China takda kaitan dengan kes dan gelombang hari ini..15 Pesakit China COVID-19 yang ditahan..semuanya Pulih, termasuk semua 22 Pesakit COVID-19 dikalangan kotak rapat zaman Dr Dzul..

Selepas itu 11 hari tanpa Kes Baru.. mana Pergi Pelancong China ? Untuk pengetahuan sejak 23 januari..Nasib rakyat China masa macam nasib kita hari ini..Depa pun kena  Lockdown sejak 23 January.. Depa nak melancong kemana..Keluar dari rumah pun dah tak boleh...

Tu sebab Bila Muhyidin angkat sumpah, dia pun tak sekat Pelancong China..Sebab China sendiri dah Lock down Negara dia..Tu sebab zaman PH , Kerajaan Malaysia terpaksa buat misi bawa balik Pelajar dan Rakyat kita disana..Sebab depa dan Tutup pintu keluar...  Tang Mana China nak melancongnya..rakyat kita sendiri terperangkap  tak boleh keluar..

Jadi kut mana Yang Pelancong China tu nak keluar..Tambah-tambah dikawasan Hubei dan Wuhan.. Masa tu Dr Wan Azizah berhubung dengan semua Negara menjaga pintu masuk..begitu berhubung dengan WHO..Jadi jarak 23 Januari dan 24 febuari kerajaan PH..lebih dari sebulan.. Dan bersambung 11 hari tanpa kes.. nak salah PH apa lagi..

Ni nak habaq.. Malaysia di era PH dipuji WHO tangani COVID-19.. Depa sebut sangat sangat Baik ! Masa tu Singapura puji Malaysia,, Netizen jepun pun puji Malaysia tangani wabak..Bukan Pujian tu datang dari kalangan lebai..dari 22 Pesakit, 20 darinya zaman Dr Dzul Pulih..

Yang ada hari ini semua pembawa dari Zaman PN, Satu kes Kluster   Tabligh di Sri Petaling yang Balik dari Korea..satu Rakyat Malaysia sendiri iaiu pengerusi UDA yang pulang dari Shanghai.. Takda kaitan dengan Pelancong China..

Lain kali..kalau dah malu tak mampu dan dapat uruskan bencana.. Jangan salahkan orang... Sedar diri sikit.. Ini petunjuk Allah untuk kelompok ruwaibidhah macam korang..satu satu Allah perlihatkan apa yang korang tuduh..akhir kembali kepada korang...

Sebenarnya besar Hikmah langkah Sheraton tu..Allah perlihatkan wajah wajah jahat bukan dari kalangan Ulama jahat..tapi kelompok yang gila kuasa.. takkan nak kami kata Bala sebab PN perintah mcm Ulama PAS selalu sebut kat orang..

Bab mengata menuduh orang sedap lah.. kena tibai sikit melompat..bak pepatah Arab sebut...

ضربني وبكى، شتمني واشتكى...

dia yang pukul aku..., dia pula yang menangis. Dia yang maki aku, dia pula yang mengadu...

:)

*Ipohmali*

VIDEO : JOM BERITA RENTASAN BERITA 654 | PANAS!!! INI PUNCA PIMPINAN PAS DIKECAM AMANAH?



NASIB SEORANG PENGKHIANAT




LIHATLAH SEKELILING KITA


Masturah Yusoff


Ada peniaga kecil nasi lemak di tepi jalan termenung, Jualan sudah tiada 3 hari, Pampers dan susu anak, Apetah lagi stok makanan, Sudah makin susut sekali.

Suami cuba berfikir,
Bagaimana nak cari belanja rumah,
Di saat kawalan pergerakan ini,
Beliau mencuba menjadi runner pula,Mana tahu boleh dapat sedikit upah membeli barang keperluan.

Suami dengan semangat luar biasa,
Teruja,Menaip di grup FB perumahan,Dengan status,
" siapa memerlukan runner, boleh hubungi saya. Upah seikhlas hati "

Berdebar,
Namun semangatnya berkobar.

Tak lama kemudian,
Komen pun masuk,
" Tak payahlah bang buat masa sekarang ni keluar.Kami pun duduk rumah je. "

Kemudian,
Ada lagi berbunyi,
" PM dah suruh duduk diam je.
Bukannya lama, 14 hari je. "

Ada lagi menambah,
" Usah memperjudikan nasib bang. Yang kerja office pun sekarang duduk di rumah. "

Lebih pedih,
" orang kita ni degil. Suruh duduk dalam rumah, dia nak keluar rumah "

Ketat rasa dadanya,
Dengan takungan airmata,
Dilihat anak kecil terbaring di atas tilam nipis,Sang isteri sambil menepuk-nepuk anak yang berusia 3 tahun untuk tidur bertanya, Ada ke orang nak guna runner, bang ?

Dikalihkan wajahnya ke jendela,
Kosong pandangannya.

Dilihat kembali status di grup tadi,
Di klik butang 'DELETE',
Dan, Hilanglah status itu dari ruang grup perumahan.

Tolehlah kiri dan kanan rumah kita,
Mungkin mereka seperti di atas ada berdekatan dengan kita, Hulurkan bantuan.

Kasut kita semua tidak sama.

Sebarkan kasih sayang.

MY DECISION


Ibrahim Mat Isa


This is my decision. Maybe yours might contra to mine.

I just wanna say that, if this kudeta government seeks advice, or just need a professional services from our ex health minister Dr Dzul, just forget it.

To help them is pointless. Day by day their supporters in social media condemn PH without looking at the realtime specific data about Covid19 situation in Malaysia.

They had toppled us, let them handle this burden and we just see what they can do. If many people die, let them die because of the moronic Malaysian politicians stupidity.

This morning, my friend told me, please slow down in your writing due to some action might be taken under skmm. Meaning what?

So, let's #KITAjagaKITA. Fill up our own fuel tank for tomorrow's journey. Defeat them in the next election!

ASKAR ISRAEL TERUK TERJEJAS COVIC 19

‪Malek Hussein

Maariv, akhbar Israel, pada 19 Mac 2020 melaporkan 5,639 askar Israel kini dikuarantin kerana dibimbangi telah dijangkiti COVID-19.‬

‪Setakat ini daripada 529 kes COVID-19 yang disahkan di Israel, 433 kes atau 81.9% adalah dari kalangan askar Israel.‬

‪Berikutan wabak COVID-19, Angkatan Tentera Israel (IDF) mengenakan perintah berkurung ke atas semua kem tentera selama 30 hari untuk mengekang COVID-19 merebak.‬

‪Israel juga kini mengerahkan MOSSAD, agensi perisikannya, dan Unit 81, unit intelligen tentera paling rahsia dalam IDF, untuk ditugaskan dalam operasi mencipta teknologi baru bagi memerangi COVID-19.‬

BEZA ANTARA MENTERI KESIHATAN PH DAN ON

https://www.facebook.com/100000353970691/posts/3014196135268823/

Hari ini Dr Lee Boo Chye menegur dan membetulkan fakta Menteri Kesihatan berkenaan kaitan air suam dan COVID-19..
Untuk Pengetahuan..Ini Dr Lee Boon Chye.. Ahli Parlimen Gopeng kawasan aku... Dia ni Timbalan Menteri Kesihatan kerajaan yang sah sebelum ini dari mandat rakyat...

sebelum ini kita bukan hanya ada pakar Ph.D dalam bidang Toksikologi dari Imperial College seperti Dr Dzulkifly Ahmad sebagai Menteri Kesihatan.. Tetapi kita ada Dr Lee Boon Chye, Pakar Bedah Jantung Ipoh Specialist Hospital sebagai Timbalan Menteri Kesihatan.. tu belum Dr Wan Azizah lagi..

Nampak tak ? Inilah Pemimpin Menteri PH dulu..Ini lah Teknorat.. Inilah kelompok Al-Qawi Al Amin.. Yang Haprak dulu..semua dah duduk dalam PN..Lepas tu masa umum Kabinet ,tanpa rasa malu, Muhyidin baca ayat Quran ayat 26 surah Al Qasas pasal Al Qawi Al Amin..

إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ

 kerana  sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dapat dipercaya(amanah)".

 Patutnya masa nak umum kabinet tu.. baca ayat pasal (al-kha'inin) Pengkhianat dalam surah Al Nisa' ayat 107.... 

وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا

Dan janganlah kamu membela orang-orang yang mengkhianati dirinya. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang selalu berkhianat lagi bergelumbang dosa...

Bab Dosa ni mesti Mufti Utara lebih Faham...sebab kebelakangan ni selalu cerita bab Dosa..malah mungkin dia pun dah rasa dah hari ini hasil Dosa dosa fitnah yang dia buat.. :)

Ipohmali

Umno akan ceraikan Muhyiddin sekiranya Mahathir kembali memimpin Pribumi







Umno telah secara rasmi memberitahu Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang parti itu akan meninggalkan Perikatan Nasional sekiranya Tun Dr Mahathir Mohamad kembali memimpin Parti Pribumi Bersatu.

PAS tidak bagitahu pendirian mereka tentang Mahathir tetapi akan juga meninggalkan Perikatan Nasional juga sekiranya Mahathir bawa DAP balik masuk ke dalam kerajaan.


FROM DR ZULKIFLY TWITTER


From Dr Dzulkefly's twitter, he outlined some of the best methods to reduce the impact of the virus spreading so quickly and prevent it from new infections;

He wrote:

Admittedly, 1st Wave (Containtment), WE knew we cant 'isolate' our rakyat frm the novel Coronavirus.

Cant ban travellers. But Wuhan itself was lockdown 23 Jan, then Wenzhou & Zhejiang by 3rd Feb.

"Aggressive Contct Tracing, isolated-treated: 22 +ve, 20 dischrged wt 2 in d ward.

STFC 2.0*

Strategic Objectives:

* Reduce Burden of COVID-19
* Minimise Morbidity & Mortality
* Drive Ro (Reproduction Naught) to < by Flattening Epidemic Curve
* Buy time for health services to COPE esp ICUs - ventilators etc, 'Repurposing anti-virals & intensifying research.

STFC 3.0*

End-Game (Ro<1 p="">
* Effective Containment thru
*Testing, Tracking, Isolating  & Treating (TTTl)
* Doing well until major cluster @Ijtima’
Kick-start Mitigation Strategies

* Enhance TTTI
- Drive Movt Control Order aka 'Intense Social Distancing' + All Hygiene Measures.

***   ***   ***

This is what he was trying to convey some ideas to the "warm water" minister as if the authority could have enough facilities to execute that way!

Whatever there are, Dr Dzul still have a tonnes of ways on how to combat this decease. Hoping this backdoor govt will look onto the positive way!

Good nite everyone. Pray for Malaysian.

Abg Aim 😎



Kerajaan disaran wujudkan SOP cegah Covid-19 di stesen minyak

Kerajaan disaran wujudkan SOP cegah Covid-19 di stesen minyak

Profesor perubatan menyarankan kerajaan agar mewujudkan prosedur operasi standard (SOP) di stesen minyak supaya pencegahan Covid-19 dapat dijalankan.
Pakar Perunding Perubatan Keluarga Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Profesor Datuk Dr Muhammad Tauffik Mohd Noor berkata, virus Covid-19 mampu melekat pada sebarang permukaan dalam tempoh agak lama.
“Disebabkan stesen minyak menjadi tumpuan ramai, jadi kita tidak tahu sama ada individu yang mengunakannya adalah positif Covid-19 atau kontak rapat kerana ia sangat cepat merebak,” katanya.
Walau bagaimanapun, beliau berpendapat tidak boleh menuduh pam minyak sebagai ejen penyebaran virus yang berbahaya itu tanpa bukti dan data yang sahih.
“Banyak lagi tempat lain yang boleh bertindak sebagai ejen sebaran,” dipetik Sinar Harian.
Sehubungan itu, beliau mengingatkan langkah pencegahan amat penting sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan sehingga 31 Mac ini.
Dr Muhammad Tauffik mencadangkan pengendali stesen minyak menyediakan sarung tangan di kaunter pam minyak dan pengguna perlu memakainya sebelum mengisi minyak.
“Cecair pembasmi kuman juga perlu disediakan. Pastikan pengguna menggunakan cecair pembasmi kuman sebelum dan selepas menggunakan pam minyak.
“Ini adalah langkah pencegahan yang betul,” katanya lagi.
Kelmarin, seorang doktor perubatan dari Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) mengatakan virus Covid-19 mudah merebak di stesen minyak.
Beliau yang tular di media sosial itu menyarankan pengguna mengamalkan langkah pencegahan.

Pertubuhan teksi rayu kerajaan, syarikat beri pelepasan khas


 

Kamarudin Mohd Hussain.
Yang Dipertua Gabungan Teksi Malaysia, Kamarudin Mohd Hussain bercakap kepada media berhubung tindakan Anthony Loke buat pusingan U terhadap peraturan e-hailing dan penggunaan cermin gelap di Restoran NZ, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 11 MEI 2019
KUALA LUMPUR – Gabungan Pertubuhan Teksi, Kereta Sewa, Limosin dan Teksi Lapangan Terbang Se’Malaysia (GTSM) merayu kepada kerajaan dan syarikat teksi agar memberi perlepasan khas kepada ahli pertubuhan itu.
Yang Di-Pertuanya, Kamarudin Mohd Hussain berkata, pendapatan ahli GTSM terjejas teruk akibat penularan Covid- 19 di dalam negara.
“Pengisytiharan Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula 18 Mac yang lalu bukan sahaja merencatkan ekonomi negara, malah turut memberi kesan yang sangat buruk kepada pendapatan kami.
“Kami bukan sahaja kehilangan pendapatan 100 peratus, malah di dalam ketiadaan penumpang kami masih diwajibkan menjelaskan sewaan harian sekurang-kurangnya RM50 kepada syarikat teksi,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Sementara itu, GTSM turut menzahirkan rasa kesal terhadap Pertubuhan Keselamatan Sosial terhadap (Perkeso) yang mewajibkan ahlinya mencarum yang kononnya demi memberi perlindungan keselamatan sosial sedangkan mereka sering menghadapi kesukaran dalam membuat sesuatu tuntutan.
“Malah jawapan Perkeso berhubung isu Covid-19 kepada kami
benar-benar mengecewakan kami, kami dimaklumkan Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) yang diperkenalkan kepada kami bukan sahaja tidak mempunyai Skim Keilatan, malah turut tidak mempunyai Progra Pengekalan Pekerjaan (ERP), dan sekaligus tidak melayakkan kami yang mencarum di Perkeso mendapatkan bantuan RM600 yang diumumkan oleh Perkeso baru-baru ini,” ujarnya.
Menurut Kamarudin, persoalannya yang timbil mengapa selama ini ahli GTSM diarahkan dan diwajidkan mencarum di Perkeso sedangkan mereka tidak boleh membuat tuntutan mahupun menerima bantuan?
Tambah beliau, jika ahlinya gagal melakukan caruman mereka boleh dipenjara selama dua tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya sekali. – MalaysiaGazette

BILA MENTERI ALAM SEKITAR CAKAP DAN KEMUDIAN VIDEO DAH DIPADAM



Tuan Ibrahim kata.. "Hikmah dari Covid-19 adalah kenderaan banyak berhenti dan boleh mengurangkan asap.. Ianya dapat menjaga pencemaran alam.."

Tuan Ibrahim sedar ke tidak.. Bukan sahaja kenderaan yang boleh mengeluarkan asap.. Bahkan kilang² besar juga mengeluarkan asap yang lebih bahaya pencemarannya dari asap kenderaan..???

Kalau ana kata Tuan Ibrahim bebal.. Malas buat kajian.. Ramai yang marah.. Ramai juga yang akan maki hamun..

Hakikatnya itulah level walaun's yang menjadi butir tahi Tuan Ibrahim..

😊😊

DAH JADI KERAJAAN KAN?



Semasa PH menjadi kerajaan, apa saja perkara atau peristiwa yang berlaku, orang Pas akan salahkan kerajaan.

Pemandu mabuk, salah kerajaan. Pramugari tak pakai tudung, salah kerajaan. Surau tak dengar azan, salah kerajaan. Pintu pagar masjid berkunci, salah kerajaan.

Sebutlah apa saja perkara tak baik, walaupun perkara itu bukan di bawah tanggungjawab kerajaan sepenuhnya, kerajaan tetap disalahkan. Setiap hari, hal itulah yang didepani oleh kerajaan PH dulu.

Misalnya, pramugari tak pakai tudung, hakikatnya bukanlah salah kerajaan sepenuhnya. Banyak pihak yang terlibat termasuk pihak swasta jika kewajipan bertudung mahu diwajibkan kepada pramugari. Banyak peraturan dan prosedur yang perlu diteliti dengan mendalam.

Pramugari berbeza dengan polis dan tentera wanita kerana polis dan tentera di bawah kerajaan sepenuhnya. Justeru penguatkuasaannya lebih mudah. Namun tak boleh dinafi, walaupun begitu, masih ada kakitangan kerajaan wanita yang belum memakai tudung.

Lebih lucu ialah, surau tak dengar azan pun salah kerajaan juga. Boleh jadi, sistem pembesar suara surau berkenaan pada pagi itu rosak, atau juru azan terlewat bangun tak diambil kira. Salahkan kerajaan lebih senang.

Itu belum lagi isu-isu besar negara seperti RUU 355, isu sijil UEC, sekolah vernakular, kes kematian Adib (semoga Allah ampuninya), kilang dan premis arak, LGBT, hina Nabi dan Islam dan banyak lagi.

Semua isu itu bukan mudah untuk diambil tindakan apatah lagi menjatuhkan hukuman kerana banyak pemegang taruh yang terlibat. 

Apatah lagi semua pemegang taruh itu pula bukanlah sekadar seorang individu tetapi kadang-kadang melibatkan kaum dan penganut agama tertentu yang tentunya rundingan mengenainya bukanlah semudah berunding menetapkan tarikh perkahwinan pasangan yang mahu kahwin segera.

Walaupun pelbagai penjelasan diberi, orang Pas tetapkan salahkan kerajaan ketika itu. Bukan setakat salahkan, bahkan pelbagai fitnah dan tuduhan dilempar sehingga ramai pemimpin dan pengikut Pas yang disaman kerana memfitnah dan menyebar berita palsu.

Hari ini Pas dah jadi sebahagian daripada kerajaan. Kritikan awalnya ialah, kerajaan yang Pas terlibat adalah kerajaan pintu belakang, tapi lebih terkenal dengan kerajaan tebuk atap.

Orang Pas tak boleh marah jika orang ramai salahkan Pas dan kerajaan kerana tubuhkan kerajaan tebuk atap. Ya, sama seperti orang Pas salahkan kerajaan dulu dalam pelbagai hal.

Hari ini orang Pas tak boleh marah apabila orang ramai sebut masjid tutup tak boleh sembahyang Jumaat kerana kerajaan. Tak dengar azan di surau kerana kerajaan. Tak boleh sembahyang berjamaah kerana kerajaan. 

Tak boleh keluar rumah kerana kerajaan. Tak boleh ziarah orang tua kerana kerajaan. Pelajar SPM tak boleh masuk kelas kerana kerajaan. Puluhan ribu pekerja tak dapat gaji kerana kerajaan.

Penerbangan tangguh kerana kerajaan. Kedai tutup kerana kerajaan. Projek tak jalan kerana kerajaan. Semuanya kerana kerajaan dan pemimpin kerajaan.

Ya, orang ramai tahu masalah Covid-19, tapi orang ramai nak kata, masalah ini juga kerana kerajaan. Dan jangan lupa, Pas yang dulunya ghairah menyalahkan kerajaan PH, pada hari mereka berada dalam kerajaan.

Maka hari ini, kami nak kata kepada Pas sama seperti Pas kata kepada kami dulu. Semua perkara yang berlaku ini, tak boleh azan, tak boleh solat Jumaat, tak boleh solat berjamaah, masjid tutup, surau tutup, pergi solat kena tangkap, semuanya salah kerajaan.

Dan, Pas dapat saham juga kerana Pas sebahagian daripada kerajaan. Apa macam? Mana Pas mau lari? Apa alasan Pas nak bagi? Tak mengaku salah?

Kamu kerajaan, kamulah yang salah, macam kamu kata kepada kami dulu.

Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

MEMORANDUM MAHASISWA BANTAH UEC KEPADA AHLI PARLIMEN MALAYSIA



Alhamdulillah saya serta rakan-rakan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) hari ini telah menyerahkan satu memorandum khas kepada Ahli Parlimen Kubang Kerian, Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official) berkaitan kempen Mahasiswa Bantah UEC.

Kami memilih Ahli Parlimen Kubang Kerian kerana parti beliau (PAS) konsisten sejak sebelum, semasa dan selepas PRU14 menolak UEC yang menjadi punca kepada krisis polarisasi kaum dalam negara kita.

Berikut merupakan tuntutan Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) kepada seluruh ahli Parlimen Malaysia :

1. Ahli Parlimen Malaysia mestilah sebulat suara menolak pengiktirafan UEC ini secara rasmi sama ada di dalam perbahasan sidang Parlimen atau di media sosial kerana ianya jelas bertentangan dengan Akta Pendidikan Negara 1996.

2. Ahli Parlimen Malaysia mestilah memboikot mana-mana pihak atau NGO yang memberikan tekanan atau paksaan kepada kerajaan untuk mengiktiraf dan melaksanakan sistem pendidikan UEC dalam negara kerana UEC jelas bersifat memelihara kepentingan pihak tertentu sahaja dan mengundang kepada krisis polarisasi kaum. 

3. Ahli Parlimen Malaysia mestilah memastikan sistem pendidikan Negara diperkasa dan mampu menjadi platform untuk menyatukan rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum seperti yang direkodkan di dalam Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960.

4. Ahli Parlimen Malaysia mestilah menggubal satu undang – undang khas atau meminda undang-undang yang berkaitan agar setiap sekolah di Malaysia sama ada di bawah kerajaan atau persendirian wajib menyediakan kelas pengajian subjek Bahasa Melayu dan Sejarah Malaysia yang setara dengan sukatan pelajaran kurikulum kebangsaan kepada pelajar-pelajar mereka.

5. Ahli Parlimen Malaysia mestilah memastikan sistem UEC dirombak serta dikemaskini supaya selaras dengan Sistem Pendidikan Kebangsaan agar perpaduan Nasional antara kaum dalam kalangan rakyat Malaysia dapat diperkasa dari semasa ke semasa khususnya antara kaum Melayu dan Cina.

Sekian, Terima Kasih.

‘’ Istiqamah Bersama Islam”

Yang benar,

Muhammad Faizzuddin bin Mohd Zai
Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia - GAMIS
🔜🔜🔜🔜🔜🔜🔜
KPM sudah iktiraf UEC dalam program guru?
 https://www.ismaweb.net/2020/03/18/11kpm-sudah-iktiraf-uec-dalam-program-guru/

Masihkah kau ingat?
Sidang media KP Umno (2018)
🔜🔜🔜🔜🔜
Tak nak halau MCA keluar dari kerajaan ke Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Pusat Dewan Pemuda PAS Malaysia - DPPM Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan , sekarang sudah bacul laaaa kau org , ni bukan peringkat cadangan dah bab UEC , ke masih berbulan madu lagi
🔜🔜🔜🔜🔜🔜🔜🔜
DI MANA MEREKA APABILA KERAJAAN PN SUDAH MENIKTIRAF UEC KENAPA JADI BISU

Ketika negara dalam krisis, mari kita timbang kembali Kerajaan Perpaduan

Ketika negara dalam krisis, mari kita timbang kembali Kerajaan Perpaduan


Kenyataan Lim Kit Siang bahawa Pakatan Harapan (PH) sedia mempertimbangkan untuk membolehkan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad menjadi Menteri Kesihatan semula perlu diberi perhatian serius.
Ini kerana, negara sangat memerlukan tokoh-tokoh utama untuk memimpin ketika negara dan dunia sedang menghadapi ancaman wabak Covid-19.
Negara bukan sahaja memerlukan Menteri Kesihatan yang terbaik tetapi juga memerlukan Menteri Belia dan Sukan yang terbaik. PH boleh menawarkan kembali Syed Saddiq Abdul Rahman dari Bersatu untuk kembali bagi menggantikan Menteri Perikatan Nasional (PN) yang ada.
Berbanding dengan menteri yang ada, Syed Saddiq telah berjaya menggerakkan anak muda untuk bersukan melalui Hari Sukan dan sebagainya. Beliau menjadi ikon aktivisme anak muda.
Negara juga memerlukan Menteri Pengangkutan yang terbaik. PH boleh menawar Anthony Loke dari DAP bagi menggantikan Menteri PN dari MCA yang hanya memikirkan soal kaumnya sahaja.
Terbukti Anthony mendapat sokongan dan kesukaan ramai. Bukan sahaja kepada kementerian beliau tetapi juga imej DAP. Beliau berjaya memberikan imej sederhana DAP yang selama ini diberikan pelbagai lebel buruk.
Begitu juga negara memerlukan Menteri Hal Ehwal Pengguna yang terbaik. PH boleh menawarkan Datuk Saifudin Nasution Ismail dari PKR. Ketika beliau mengemudi kementerian itu, tidak ada isu berbangkit tentang kawalan harga makanan sebagaimana kerajaan PN sekarang.
Kalau sebelum itu, setiap kali raya krisis kenaikan harga barangan berlaku, namun di bawah Saifudin ia berjaya ditangani dengan baik.
Negara juga memerlukan jurucakap kerajaan yang baik. Kita perlukan seorang pemimpin yang dapat menerangkan sesuatu isu dengan baik tanpa takut kepada kecaman. Take the bull by the horns kata orang puteh.
Nampaknya Menteri Kemunikasi yang kita ada perlukan pengganti. Kalau dahulu ramai yang kata Menteri Komunikasi PH tidak berfungsi dengan baik, apa kurangnya menteri yang ada sekarang.
Kalau begitulah keadaannya dan semua orang bersetuju dengan perkara ini, maka apakah bentuk kerajaan ini nanti?
Bagi saya, jadilah ia Kerajaan Perpaduan. Ia pernah dicadangkan oleh Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika Pas letih berhadapan dengan pilihan raya kecil demi pilihan raya kecil dahulu.
Ia juga pernah dicadangkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini ketika negara tidak mempunyai kerajaan.
Namun kedua-dua cadangan itu ditolak. Bukan kerana cadangan itu tidak baik tetapi faktor pendorong kepada cadangan itu tidak ada.
Kini negara dan dunia berhadapan dengan krisis besar. Kita perlu tampil ke depan bagi menghadapi krisis ini dengan kepimpinan terbaik.
Kita perlukan Perdana Menteri terbaik, kita perlukan Menteri Kesihatan terbaik dan juga memerlukan Menteri Komunikasi yang terbaik.
Hanya dengan pemimpin terbaik negara boleh menghadapi krisis ini dengan jaya. Jika tidak anak cucu kita di kemudian hari akan kencing di atas kubur kita kerana kegagalan dan kesombongan kita.
Saya mohon mencadangkan Kerajaan Perpaduan. Kalau ditolak, saya tidak rugi apa-apa.

(function() { var d = document, w = window; w

PRU-15: Anwar hormati suara akar umbi tapi parti komponen gesa guna logo PH

  Oleh FAZLI RADZI   /  September 16, 2021 Penggunaan logo Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) perlu diselesaikan se...