TU DIAA AIHHHH. PUNYA LA TERUK...PAIP BOMBA PUN TARAK

 

Musibah kebakaran di Kota Bharu, kerajaan wajib bertanggungjawab


AMANAH Kelantan menegaskan bahawa kerajaan Pusat dan negeri wajib bertanggungjawab dalam musibah kebakaran membabitkan sembilan rumah di belakang Pasar Berek 12 pagi semalam.

Pengerusinya, Ustaz Muhammad Husain berkata, tragedi yang menyaksikan api merebak dengan cepat itu berkaitan dengan masalah ketiadaan sumber air yang boleh digunakan oleh pihak bomba.

“Atas apa alasan sekalipun pihak kerajaan sama ada di pihak kerajaan Persekutuan dan negeri wajib bertanggungjawab dalam isu ini dengan kegagalan untuk menyediakan kemudahan air yang menjadi keperluan penting,” tegasnya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berpendapat kebakaran menjelang Syawal itu bukan sahaja musibah tetapi melibatkan tadbir urus kerajaan yang dilihat gagal menyelesaikan keperluan rakyat terutama dalam perkara yang melibatkan kesihatan dan lebih-lebih lagi keselamatan.

Untuk rekod, kebakaran kira-kira jam 9.35 pagi semalam berlaku ketika cuaca panas dan berangin.

Pihak bomba akan menyiasat punca kejadian dari pelbagai aspek termasuk dakwaan bunyi letupan seperti mercun bola sekiranya ada laporan sedemikian.






















PHd APA MACAM NI ....MALU UNIVERSITI SAJA...KALAU AKU LAMA DAH SEPAK BUANG...

 


Terkini! Saman fitnah Dr Kamarul terhadap AMANAH dibatalkan

Terkini! Saman fitnah Dr Kamarul terhadap AMANAH dibatalkan

Hakim Mahkamah Sesyen Shah Alam, Fathiyah Idris hari ini telah membatalkan saman Dr Kamarul Zaman Haji Yusoff terhadap Parti Amanah Negara (AMANAH) berkaitan satu saman yang difailkan oleh beliau.

Beliau telah memfailkan kes tersebut pada 6 Januari 2022 terhadap AMANAH kerana didakwa telah memfitnah beliau berasaskan satu artikel yang diterbitkan atas talian bertajuk “Jangan lupa tunjukkan ijazah dan CGPA” yang disiarkan pada tahun 2017.

Saman tersebut telah dibatalkan berikutan satu notis permohonan untuk pembatalan kes itu telah difailkan oleh AMANAH atas alasan kegagalan Kamarul untuk menamakan pegawai awam AMANAH sebagai defendan.

Kamarul dalam kes ini telah menyaman AMANAH sebagai defendan kedua melalui Setiausaha Agungnya iaitu Datuk Wira Mohd Hatta Md Ramli dan tindakan itu adalah bertentangan dengan kehendak Seksyen 9(c) Akta Pertubuhan 1966.

Berikutan pembatalan itu, Kamarul juga telah dikenakan kos sebanyak RM2000.

Saman fitnah Kamarul terhadap AMANAH dibatalkan
Dr Zulqarnain Lukman

Dalam kes yang sama, Kamarul telah menamakan Khalid Abdul Samad sebagai defendan pertama dan NAJ Press Resources (M) Sdn Bhd sebagai defendan ketiga.

Mahkamah selanjutnya telah menetapkan tarikh sebutan pada 30 Jun 2022 untuk pihak-pihak memfailkan dokumen-dokumen bagi perbicaraan terhadap Khalid dan NAJ Press Resources.

Kamarul diwakili oleh peguam Mohd Harris Mohan dan AMANAH diwakili oleh peguam Dr Zulqarnain Lukman.

Khalid Abdul Samad pula diwakili oleh peguam YB Muhammad Faiz Fadhil dan NAJ Press Resources diwakili oleh peguam Hairulallias.


LAAAAA...HARAMJADAH SUNGGUH....

 Pemimpin Umno dakwa aktiviti maksiat berleluasa selama 32 tahun Pas mentadbir Kelantan


Pemimpin Umno dakwa aktiviti maksiat berleluasa selama 32 tahun Pas mentadbir Kelantan


Walaupun digelar sebagai Serambi Mekah dan sudah ditadbir golongan agamawan selama lebih 30 tahun, Kelantan belum cukup Islamik, kata pemimpin Umno.

Bahkan kata Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Ahmad Jazlan Yaakub berdasarkan pandangan parti itu selama 32 tahun PAS mentadbir Kelantan aktiviti maksiat dan kemiskinan masih berleluasa.

Justeru menjelang pilihan raya umum (PRU) akan datang, Ahmad Jazlan berkata, Umno dan BN berjanji untuk menjadikan negeri Cik Siti Wan Kembang itu lebih Islamik berbanding sekarang.

Jelasnya antara aspek yang akan ditekankan jika BN berjaya menguasai Kelantan ialah usaha membawa keluar rakyat negeri itu daripada kepompong kemiskinan.

Turut ditawarkan ialah khidmat pendidikan agama lebih baik, dan penguatkuasaan jenayah syariah yang lebih serius.

“Kalau Umno-BN memerintah Kelantan nanti, bidang agama ini akan diuruskan oleh ulama.

“Umno juga tokoh-tokoh ulama yang akan kami ketengahkan kali ini dan mereka yang akan membantu kerajaan,” katanya pada sidang media selepas program makan colek bersama media Kelantan di Kota Bharu, semalam.

Tambah Ahmad Jazlan, bidang agama negeri pula adalah di bawah bidang kuasa sultan yang dibantu oleh majlis agama Islam dan jabatan berkaitan. Selain itu katanya Kelantan juga mempunyai mufti sendiri.

“Mereka itulah yang akan menentukan fatwa-fatwa. Kalau ulama jadi menteri besar pun dia tak boleh buat fatwa.

“Selama ini kita saja bangga kononnya Kelantan dipimpin ulama, saya pun tak tahulah kalau setakat Kota Bharu Bandaraya Islam, apakah yang lebih Islamiknya?” kata ahli parlimen Machang itu lagi.

Pada masa sama, menurut Ahmad Jazlan, jika BN mentadbir Kelantan dasar melarang kedai nombor ekor, penjualan arak juga akan dilarang.

Janji kurangkan kemiskinan

Terdahulu Ahmad Jazlan ditanya sejauh mana masyarakat Kelantan sebati dengan pentadbiran PAS yang menampilkan tokoh-tokoh agama dan apakah BN juga akan mengambil pendekatan sama untuk menawan hati rakyat pada PRU ke-15 nanti.

Untuk rekod PAS dan Umno mempunyai sejarah perseteruan yang panjang sebelum hubungan itu cuba diperbaiki selepas kedua-dua parti menjadi pembangkang selepas PRU ke-14 dengan menandatangani piagam Muafakat Nasional.

Di sebalik hubungan tersebut, kerjasama dalam kerajaan Kelantan dan Terengganu – yang dikuasai PAS – tidak terjelma seperti sepatutnya.

Selepas kedua-dua parti terbabit menjadi kerajaan pusat, hubungan itu kembali retak dan kian tegang.

Ahmad Jazlan berkata BN berjanji jika diberi peluang menjadi mentadbir, Kelantan akan menjadi sebuah negeri yang lebih Islamik berbanding sekarang kerana sebuah kerajaan bukan sekadar tidak memiliki kedai nombor ekor dan arak saja.

“Kalau dipimpin BN, kami akan sediakan peruntukan khusus untuk memperkukuh penguatkuasaan dalam bidang Islam, macam mana kita nak membanteras (jenayah) berkaitan dengan syariah.

“Saya boleh bagi jaminan, kalau BN memerintah, Kelantan ini akan lebih Islamik daripada PAS,” katanya.

Mengenai aspek sosial, Ahmad Jazlan berkata, turut diberi perhatian ialah usaha mengurangkan kadar kemiskinan dan membawa masyarakat yang tercicir kepada kehidupan lebih baik.

“Kalau kita tak buat dalam masa lima tahun, pilihan raya seterusnya saya minta rakyat tolong tarik balik sokongan (daripada BN),” katanya..

KAH..KAH...KAH...TU PUN NAK SEMBAH LAGI UMNO

 


LIPAS atau CICAK? PooodahPund

🤣🤣🤣
Crdits#GomeszArshavin
May be an image of 5 people and text that says "malaysiakini 'PASLeaks tak terjejas imej parti, setiap bulan kita terima 1,000 ahli baru' APRIL 29, 2022 AT 4:09 PM Kadang-kadang 2,000, 4,000 pun ada ahli baharu, kata Presiden PAS, Abdul Hadi Awang. April 29 2022, 4:09 PM April 29 2022, 4:10 PM TGHI"
2

SAPA NAK DAPATKAN MONYET ISTANA

 

Hanya tinggal kurang 3 jam lagi untuk korang dapatkan Monyet Istana NFT sebelum jualan ditutup jam 9:00 malam ni.
Bagi mereka yang nak beli & donate pada legal defence fund, tapi tak tahu macam mana, korang boleh PM aku. Aku boleh guide korang.
Kutipan dari jualan Monyet Istana ni akan disumbangkan pada legal defence fund untuk support orang lain yang bakal disiasat, didakwa dan dibicara kerana mengamalkan kebebasan berekspresi. Bukan untuk kegunaan aku sendiri.

Lagi 2,959 pelanggan saman CIMB atas ralat kredit pendua


facebook sharing button 
twitter sharing button 
whatsapp sharing button 
email sharing button 
Saman tindakan kelas terbaharu oleh 2,959
 pelanggan CIMB menyusul dua saman sama oleh 662
 pelanggan lain.

GEORGE TOWN: Kumpulan ketiga 2,959 pelanggan memfailkan saman tindakan kelas terhadap CIMB Bank atas kecuaian berhubung ralat kredit pendua yang menyebabkan akaun mereka dibekukan dan berhutang.

Mereka mendakwa tindakan bank membekukan akaun dan kemudian memasukkan jumlah terhutang tanpa persetujuan mereka menyalahi undang-undang.

Terdahulu, 662 pelanggan lain dilapor memfailkan dua saman berasingan terhadap bank itu berhubung insiden sama Februari lalu, CIMB berkata, ralat pemprosesan berkaitan perkhidmatan kiriman wang pihak ketiga menyebabkan pemindahan dibuat kepada pelanggan diproses dua kali secara tidak sengaja. Bank itu kemudiannya berkata, ia cuba mendapatkan semula jumlah pendua itu, tetapi menafikan dakwaan salah laku dan akan mempertahankan diri.

Dalam saman terbaharu yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 7 April lalu, seramai 2,959 pelanggan meminta jumlah yang diambil dari akaun mereka dikembalikan kerana ia didebitkan secara salah.

Mereka mendakwa sudah menghubungi bank itu pada pertengahan 2020 berhubung “jumlah pendua” dan diberitahu ia adalah sah.

Mereka memohon deklarasi bahawa CIMB melanggar kewajipan fidusiarinya dengan tidak memastikan jumlah wang yang dikreditkan itu ke akaun adalah teratur.

Menurut mereka, bank itu turut melanggar kontrak dengan gagal memberikan notis mencukupi sebelum mengambil jumlah pendua dari akaun mereka.

Sehubungan itu, mereka menuntut ganti rugi am, teladan dan teruk dengan faedah 5% setahun dari tarikh saman difailkan berserta kos.

Menurut pemfailan mahkamah oleh Tetuan Isa Aziz Ibrahim, 2,959 pelanggan itu mempunyai lebih 3,000 akaun dengan CIMB.

Seramai 2,957 plaintif dalam saman itu diwakili Fadhlina Abdul Rahman, 40, dan Kamarul Hisham Abdul Hadi, 44.

Dalam respons segera terhadap saman itu, CIMB berkata, disebabkan ini adalah prosiding undang-undang, ia akan mempertahankan pendiriannya dengan tegas dan menyerahkan keputusan kepada proses wajar mahkamah.

“Semua langkah pemulihan yang diambil selaras amalan standard industri dan selepas notis serta pemberitahuan sewajarnya. Bank kekal komited dalam mencapai penyelesaian adil dan terurus dengan pelanggan terjejas.”

Dalam dua saman terdahulu yang difailkan 662 pelanggan, CIMB berkata, ia tidak melanggar sebarang kontrak dengan pemegang akaunnya kerana ia bebas memasukkan atau menahan mana-mana akaun dikehendakinya.

Bank itu berkata, akibat kredit penduan itu, pemegang akaun “diperkayakan secara tidak adil” dan tidak memaklumkan kepada bank mengenai jumlah pendua dalam akaun mereka.

CIMB berkata, ia dibenar mendapatkan kembali jumlah pendua itu kerana ia berhak secara sah dan kontrak untuk berbuat demikian.

Setinggan di Butterworth dapat rumah percuma RM60,000


facebook sharing button 
twitter sharing button 
whatsapp sharing button 
email sharing button 
Jagdeep Singh Deo (dua dari kanan) dan Satees Muniandy (kanan) menunjukkan gambaran artis kediaman baharu kepada penduduk di Komtar hari ini.

GEORGE TOWN: Lebih 300 penduduk setinggan di Butterworth akan mendapat rumah percuma daripada kerajaan Pulau Pinang berjumlah RM22.4 juta bagi projek penempatan semula.

Rumah itu diperuntukkan kepada penduduk di Kampung Ujong Batu – penempatan lama di muara sungai Perai, yang mempunyai kira-kira 300 kediaman dan pernah didiami pekerja di limbungan berhampiran.

Exco negeri, Jagdeep Singh Deo berkata, kerajaan Pulau Pinang membeli 353 unit di bangunan kediaman baharu dinamakan Pangsapuri Suria, yang dibina 500m dari Harbour Place.

Beliau berkata, penduduk akan menerima kunci kediaman seluas 663 kaki persegi yang bernilai RM60,000 itu dalam tempoh dua tahun.

“Kami memberi penduduk kampung ini rumah baik yang dilengkapi semua kemudahan. Ini adalah pangsapuri berkualiti tinggi,” kata pengerusi jawatankuasa perumahan negeri itu di Komtar.

ADUN Bagan Dalam, Satees Muniandy berkata, tapak kampung berkeluasan 5ha yang dikelilingi tanah berpaya itu milik kerajaan negeri.

Katanya, kerajaan tidak mempunyai rancangan untuk membangunkan tanah itu selepas penempatan itu ditinggalkan.

“Pejabat saya membelanjakan RM40,000 setiap tahun untuk membaiki rumah di kawasan penempatan itu yang sering mengalami kerosakan,” katanya.

HUSAM MUSA: Hutan menampung jutaan - jutaan hidupan Anugerah Allah.

 Hutan menampung jutaan - jutaan hidupan Anugerah Allah.

Dari sisi lain, hutan kita adalah penempatan genetik, koleksi spesis, eko sistem, landskap, populasi, sumber air dan sumber kekayaan bukan balak.
Dari segi frame masa, sesebuah hutan yg kita miliki, bukan lahir semalam.
Untuk hutan ini menjadi se kaya yg kita miliki, ia melalui proses ribuan bah kan jutaan tahun perjalanan ekologi.
Nilai sebenar khazanah hutan dari aspek genetik dan kepelbagaian hidupan belum diketahui.
Hanya sebahagian kecil dari kekayaan khazanahnya yg sudah difahami.
Pemetaan kekayaan hidupan, screening dan penyenaraian inventori penuh hutan-hutan kita belum pernah dilakukan secara menyeluruh dan bersakla besar.
Bukan sahaja kita, dunia sendiri belum memahami sepenuhnya sumbangan dan peranan Hutan Hujan Tropika ini kepada kesejahteraan manusia sejagat.
Masakan Allah menciptakan hutan yg begitu luas dan kaya hanya untuk tebangan balak.
Satu yg hampir pasti - semakin kita memahami rahsia hutan-hutan ini, semakin kita mengetahui ketergantungan setiap hidupan antara satu sama lain dalam sebuah keteraturan ekologi.
Allah telah menciptakannya dengan indah, tersusun, berguna dan lengkap sebagai sebuah kesatuan dalam kepelbagaian.
Mengapakah kita tidak bersyukur dengan anugerah ini?
Menggunakan mana yg diperlukan tanpa memusnahkan?
Pembalakan tebang habis atas Hutan Simpan Kekal seluas sekitar 600,000 ekar dalam tempoh yg relatif singkat di Kelantan adalah satu pemusnahan besar Kekayaan Kepelbagaian Kehidupan.
Sekali pemusnahan berlaku, tidak akan kita ketemui lagi gantinya untuk selama-lamanya.
Memang benar. Kita belum mengetahui nilai khazanahnya.
Namun, bagi orang ber'akal, harta yg dimiliki tetapi belum diketahui nilainya tidak perlu dibuang atau dibinasakan.
Lihatlah nilai khazanah hutan melebihi balak tebang habis semata-mata.
Satu hari kita akan menyesal atas kegopohan kita itu.


(function() { var d = document, w = window; w

Hentikan eksport ayam hingga harga ayam stabil. Baguslah ada juga tindakan daripada kerajaan. Tapi berkesankah?

Umno Haramjadah Gags Hentikan eksport ayam hingga harga ayam stabil. Baguslah ada juga tindakan daripada kerajaan. Tapi berkesankah? ...