MACAM NI LAH NANTI ORANG DOK KATA PKR NI MACAM PARTI LAIN JUGAK...PEMILIHAN PUN KECOH...KATA HEBAT SANGAT UNDI ELEKTRONIK BAGAI...ORANG NANTI KUTUK ..POOOOODAHHHH

 

Pemilihan PKR 2022: Hans Isaac dakwa ada kaitan dengan 'orang keliling' Altimet



Hasimi Muhamad
Pemilihan PKR 2022: Hans Isaac dakwa ada kaitan dengan 'orang keliling' Altimet
Datuk Hans Isaac (kanan) mengesahkan hubungannya dengan Altimet (kiri) tidak mempunyai sebarang masalah. - Foto/Instagram Altimet dan Hans Isaac
KUALA LUMPUR: Pengarah dan pelakon terkenal, Datuk Hans Isaac tidak menolak kemungkinan apa yang berlaku melibatkan keputusan jawatan Ketua Cabang PKR Ampang pada Pemilihan PKR 2022 yang diadakan semula, didakwa ada kaitan dengan 'orang sekeliling' penyanyi rap, Altimet.
Bagaimanapun, pelakon dan pengarah popular itu menegaskan Altimet atau nama sebenarnya Syed Ahmad Syed Abdul Rahman tidak mempunyai sebarang kaitan dalam hal tersebut, dan tidak tahu apa yang berlaku.
Hans turut mengesahkan hubungannya dengan pelantun lagu Kalau Aku Kaya itu tidak mempunyai sebarang masalah.
"Altimet ini sahabat, jadi (apa yang berlaku) mungkin orang keliling dia lah, bukan Altimet.
"Apa yang telah berlaku sekarang tidak ada kena mengena dengan Altimet. Altimet sebenarnya tidak tahu apapun yang berlaku. Ada orang keliling dia, yang itu saya boleh pasti. Saya tak nak sebut nama, itu orang keliling dia.
"Sebab saya pun tanya Altimet, macam mana you boleh masuk Ampang? Dia cakap terus dengan saya bahawa dia 'dapat wahyu. Saya (Altimet) tak ada duit'.. semua itu dia cakap dengan saya sendiri," katanya ketika dihubungi Astro AWANI, hari ini.
Altimet dilapor menang dalam pemilihan Ketua Cabang PKR Ampang selepas kiraan semula dibuat dengan undian 743 berbanding Hans yang memperoleh 734 undi.
Mengulas lanjut, pelakon filem Cuci itu menambah apa yang berlaku juga berada di luar kawalan Altimet.
"Ini kita biar kepada JPP (Jawatankuasa Pemilihan Parti PKR) dengan pihak-pihak keliling itu untuk mereka nilaikan. Altimet tak ada apa, dia ini memang baik. Altimet sebenarnya tak tahu apa yang sedang berlaku," ujar Hans lagi.
Hans yang juga bekas Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) berkata, beliau turut menghubungi Altimet untuk mengucapkan tahniah atas kemenangan berkenaan.
"Semalam saya hantar mesej kepada dia, saya cakap 'ia ucapan tahniah yang berat sebab kemenangan telah diambil daripada saya. Tetapi its okay, dan all the best'," kongsi Hans.
Dalam masa yang sama, Hans sekali lagi menafikan dakwaan bahawa beliau cuba 'melobi' untuk meraih undi pada Pemilihan PKR 2022, dan bersikap rasis.
"Ini datang daripada pihak lawan, tetapi (pengundi) Ampang ini boleh nilaikan. Mereka tahu apa yang berlaku, mereka tahu kerja dan usaha saya di Ampang ini selama dua, tiga tahun ini.
"Muka-muka yang bertanding ini banyak tak buat apa pun di Ampang. Datang letak (pencalonan) kata ada wahyu lah atau macam-macam… Mereka gunakan nama wahyu.
"Jadi biarlah mereka punya hak dan cara untuk melobi, atau cara nak menangkan jawatan itu. Tetapi saya tidak akan main permainan itu, saya duduk tegak dengan integriti. Kalau nak menang, menang dengan cara yang betul," tegas Hans.
Astro AWANI sebelum ini melaporkan Hans menang jawatan Ketua Cabang PKR Ampang selepas pemilihan kali kedua dijalankan dengan memperoleh 748 undi, menewaskan pencabar terdekat Altimet dengan perbezaan dua undi, iaitu 746 undi.
Sebelum proses pemilihan kedua dijalankan, Daing Muhammad Reduan Bachok dilapor menewaskan Hans dan Altimet apabila beliau menerima jumlah undian tertinggi iaitu 942 undi.
Bagaimanapun, berikutan dakwaan pelanggaran etika dalam pemilihan cabang berkenaan, JPP PKR telah menubuhkan panel siasatan yang kemudiannya mendapati Daing Muhammad terlibat dalam kegiatan "membeli undi”.

DYMM SULTAN KEDAH KATA TUTUP.


 

ORANG MUNAFIK CAKAP


 

Alaaaaa...tak kan nak ikut stail atok saka kot..Janji bukan kitab suci...yang penting kencing lebih....tu la tu yang jadi hau biru...semua tak boleh nak kawal...uncai diam diri....

 



Perjanjian lantik TPM wujud, saya antara saksi’, kata bekas ketua setiausaha sulit Muhyiddin.





Bekas ketua setiausaha sulit kepada Muhyiddin Yassin, Marzuki Mohamad, menegaskan ada perjanjian melantik jawatan timbalan perdana menteri yang disaksikan dua individu penting daripada Umno dan Bersatu. (Gambar Facebook)

PETALING JAYA: Bekas ketua setiausaha sulit kepada Muhyiddin Yassin, Marzuki Mohamad, mengesahkan wujud perjanjian antara bekas perdana menteri itu dengan Ismail Sabri Yaakob, mengenai pelantikan jawatan timbalan perdana menteri.

Katanya, perjanjian itu disaksikan dua individu penting daripada Umno dan Bersatu.

“Saya ingin mengesahkan perjanjian ini wujud. Sebagai pegawai perdana menteri kelapan pada waktu itu, saya terlibat secara langsung dalam penyediaan perjanjian ini.

“Ia ditandatangani oleh Muhyiddin dan perdana menteri pada 17 Ogos 2021 dan disaksikan oleh seorang menteri dari parti Bersatu dan seorang menteri dari Umno,” katanya dalam kenyataan.

-ADVERTISEMENT-
Ads by 

Marzuki berkata, satu fasal dalam perjanjian itu menyebut bahawa dokumen perjanjian dipersetujui itu, tidak boleh diterbitkan atau dizahirkan dalam apa-apa bentuk, sebaliknya hanya boleh disimpan untuk rujukan kedua-dua pihak.

“Ia hanya boleh disimpan untuk rujukan kedua-dua pihak,” katanya.

Katanya, beliau sendiri terbabit dalam penyediaan perjanjian di antara Perikatan Nasional (PN) yang dianggotai Bersatu, PAS, Gerakan, Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan Parti Maju Sabah (SAPP) itu dengan perdana menteri.

Semalam, Presiden PAS Abdul Hadi Awang, menafikan dakwaan Bersatu mengenai kewujudan perjanjian antara Ismail dengan PN berhubung jawatan timbalan perdana menteri.

Beliau bagaimanapun mengakui ada perbincangan mengenai jawatan itu pada awal penubuhan kerajaan pimpinan perdana menteri, namun tidak ada keputusan dicapai.

“Tiada ada janji (perjanjian). Kita ada bincang (jawatan timbalan perdana menteri), tetapi tak ada keputusan,” katanya.

Kelmarin, Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan, juga menafikan ada perjanjian seumpama itu bagi melantik timbalan perdana menteri sebelum Ismail menjadi perdana menteri.

Katanya, jika benar perjanjian itu wujud, mengapa baru sekarang ia dibangkitkan oleh sesetengah pihak ketika ini.

Shahril juga mendakwa pelantikan jawatan timbalan perdana menteri tidak pernah dibincangkan dengan mana-mana pihak, termasuk PAS dalam PN.

Pada 2 Jul, Muhyiddin yang juga presiden Bersatu, berkata ada bertemu dengan Ismail, beberapa hari sebelum itu, untuk membincangkan pelantikan dalam Jemaah Menteri, termasuk jawatan timbalan perdana menteri yang menurutnya berkait dengan perjanjian PN dengan perdana menteri.

BERGAMBAR : YAYASAN FOODBANK MEMBANTU MANGSA BANJIR BALING.

 

YB SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL


Banjir di Baling Kedah.

Yayasan Foodbank(YFB) segera turun ke lokasi. Sumbangan terawal YFB terima berupa barangan dari Masjid Umar Al Khatab, Bkt Damansara.

YFB juga mempunyai markaz kecil kami di Kupang dan turun ditenggelami air.

Sukarelawan YFB telah membersihkan kesan banjir dan kami akan teruskan misi bantuan.

Solidariti dan simpati seluruh warga YFB kepada penduduk yang terkesan banjir..












Gaji RM2,500 golongan M40: Kerajaan perlu kaji semula penyampaian bantuan bersasar

 


Kerajaan BN - PN seharusnya mengkaji semula klasifikasi pendapatan isi rumah T20, M40 dan B40 yang dibuat pada era pentadbdiran Perdana Menteri Najib Razak.


Hal itu, kata Timbalan Presiden KEADILAN Rafizi Ramli, amat penting kerana pemberian bantuan selepas ini dilapor akan dibuat secara bersasar dan perlulah diagihkan kepada golongan yang benar benar memerlukan.


"Kalau sistem itu elok dan berkesan maka teruskan. Tetapi jika klasifikasi kumpulan sasaran tidak betul maka sekumpulan rakyat yang wajar diberi subsidi akan tercicir.


"Macam mana kerajan dapat (angka) B40 ini, anggaran dari mana dan kenapa ada kelemahan kalau kita teruskan klasifikasi ini?


"Cara mereka menetapkan T20, M40 B40 berdasarkan statistik biasa. Setiap 2 tahun Jabatan Statistik akan buat kaji selidik pendapatan isi rumah. Mereka ambil sample, katakan ada 2 juta sample dan dia akan senaraikan isi rumah pendapatan paling bawah. Atau T20 isi rumah pendapatan 20% paling tertinggi.


"Kemudian dia tengok M40 dan seterusnya (B40)," katanya dalam siri The Ayuh Malaysia Show, malam tadi.


Jelas Rafizi pendekatan klasifikasi era Najib itu kurang tepat berdasarkan individu yang dianggap membawa pendapatan ke seisi keluarga di Malaysia bukanlah seorang tetapi lebih daripada seorang dan tidak pula dikira tanggungannya.


"Penanda aras T20 berpendapatan RM10,960. Golongan ini dia tak kisah berapa banyak yang bawa pendapatan itu.


"Kalau ikut kaji selidik pendapatan isi rumah 2019, purata sumber pendapatan isi rumah 1.8 (pencari pendapatan). Maknanya bukan seorang bawa pendapatan tetapi hampir 2 orang. Kalau T20 itu pendapatan cecah RM10,000 maksudnya isteri gaji RM5,000 dan suami RM5,500 dia sudah T20


"Apa masalah? Kalau kita tahu M40 berpendapatan 4,850, tapi kalau dia dua orang bekerja maka RM2,500 seorang, pendapatan telah dikira M40 dan mereka terus tak dapat bantuan


"Dia dilayan oleh sistem ekonomi dan perkhidmatan kerajaan sama seperti gaji RM17,000. Jadi dari segi itu, bagi saya kalau nak buat subsidi bersasar tak cukup lihat pendapatan isi rumah semata mata. Kalau pun kita letakkan (ke kategori) B60 maka masih lagi tidak menjawab beberapa soalan utama.


"Pertama, soal isi rumah dan berapa tanggungan. Seorang gaji RM6,000 tetapi anak 5 atau mungkin anak ada yang cacat bila ditolak semua tanggungan, pendapatan boleh belanja besar kemungkinan kurang daripada orang bergaji RM5,000 tetapi anak seorang," katanya.


Tegas mantan Ahli Parlimen Pandan itu lagi, kerajaan perlu berusaha lebih keras dalam menentukan tanggungan keluarga.


Kaedah memberi bantuan kepada keluarga memiliki tanggungan lebih banyak, katanya lebih tepat berbanding berdasarkan pendapatan semasa.


"Secara konsep bila kita nak buat subsidi bersasar tak cukup berdasarkan isi rumah semata mata. Kita perlu mencari jalan untuk bina pangkalan data yang mengambil kira soal jumlah dalam isi rumah, tanggungan, supaya akhirnya bantuan dapat disasarkan kepada yang betul betul memerlukan.


"Kita perlu ubah dari soal pendapatan kepada beban. Kita nak sasarkan kumpulan betul betul terbeban. Selama ini mereka tengok gaji sahaja," katanya.


Atas sebab itu, kata Rafizi, kerajaan berbelanja RM60 bilion subsidi dan kemudian guna alasan ada keciciran.


Maka timbul hujah T20 guna petrol subsidi. Sebaliknya tambah Rafizi sekiranya T20 itu gaji RM5,500 seorang, cikgu pun dikategorikan perlu guna RM4.90 seliter dan rakyat akan menyaksikan keciciran serta ketidakseimbangan sosiol lebih besar pada masa hadapan.


(function() { var d = document, w = window; w

AGAK AGAK KALAU LAH DIA NI BUKAN SIAPA SIAPA...AGAK AGAK CEPAT DAK DAPAT BANTUAN NI ?

  Nik Abduh buat permohonan ikut proses betul, tak timbul isu salah guna kuasa, kata exco Faiz Zainudin  - September 27, 2022 Tidak timbul i...