SAIFUDDIN NASUTION BERI 'TIPS" KEPADA UMNO UNTUK MENGENALI PAS.KHIANAT KAWAN KAWAN DAN HALOBA

PATUT UMNO PECAT DIA...TALAM DUA MUKA

 

Shahbudin.

Hari ini Annuar Musa kecam Zahid Hamidi kerana sokong Anwar, tapi sebenarnya dia lebih dulu sokong Presiden PKR itu, malah mengharapkan Anwar menyelamatkan Malaysia.....



SEKOLAH PERLU DITANGGUHKAN, UMUMKAN SEKARANG

 

Image may contain: 8 people, people standing and child


SEKOLAH PERLU DITANGGUHKAN, UMUMKAN SEKARANG

Bukan tutup ekonomi ketatkan sahaja SOP

LANGKAH PKP MASIH TERLALU AWAL

Saya terbaca pengumuman DS Masidi Manjun kemungkinan utk mengadakan PKP semula di Sabah. Saya melihat tindakan beliau tak ubah seperti dilakukan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Noraini Ahmad.

Maksud saya mengambil keputusan mudah tanpa mahu memikirkan implikasi lebih besar kpd rakyat. Saya baru mendengar komen di Astro Awani Asia mengenai keadaan di China dan langkah perlu dilakukan negara kita.

Dr Khir Swee Khem memberitahu Covid19 ini akn berterusan sehingga 2-3 tahun lagi. Adakah kita mahu tutup ekonomi utk tempoh tersebut. Mustahil jadi adalah perlu masyarakat hidup dlm normal baru. Dr tersebut berkata PKP tidak perlu diadakan kerana kita sudah belajar dan mengenali Covid19 ini.

Bersesuaian dgn pendapatanya dlm keadaan skg tindakan yg wajar adalah menyekat pergerakan daerah Zon Merah sahaja.. itu pun jika perlu. Ini kerana Sabah pada Oktober lalu lebih 30 hari telah mengadakan PKPP atau PKPD tetapi dlm tempoh tersebut jumlah harian masih sekitar 500-900 sehari.

Tapi impilkasi kpd rakyat Sabah ekonomi lumpuh. Rata2 perniagaan di Sabah 80% bergantung kpd pelancong. Border dunia ditutup...namun pada Julai hingga Sep keceriaan kembali terlibat di wajah peniaga2 apabila ramai pelancong Semenanjung hadir. Tiba2 menjadi teruk apabila sektor ekonomi ditutup semula akibatnya beratus permis perniagaan ditutup sehingga skg.

Pada peringkat skg langkah yg perlu diambil bukan sahaja di Sabah tetapi di seluruh negara ialah menangguhkan persekolahan anak2. Tarikh 1hb Mac bersamaan dgn tarikh kemasukkan pelajar IPT dianggap lebih sesuai.

Jika sekolah mahu dibuka atas keperluan lain... cukup hanya pelajar Tingkatan 5 dan 6 atas sahaja dibenarkan. Selainnya ditangguhkan dahulu. Boleh mulakan secara kelas online dahulu. Pengumuman ini mesti dilakukan segera utk mengelakkan kepayahan ibu bapa terutama anak2 mereka yg tinggal di asrama.

Di China mereka galakkan mempromosikan normal baru kpd penduduk mereka. Mereka menggerakkan ekonomi dgn SOP yg ketat. Mereka juga sudah mula menggalakkan ekonomi pelancongan. Begitulah dilakukan di Singapura.

Kes di Sabah bukannya disekat rakyat Sabah ke sana sini tetapi sekat kemasukkan PTI yg bebas keluar masuk. Masalah pemimpin politik negara kita mereka tidak fokus kpd perkara asas.

Harapan saya bertindak awal Menteri Pendidikan. Hanya tinggal 2 minggu sahaja lagi. Umumkan lebih awal agar tidak menyusahkan ibu bapa pelajar. Bayangkan jika ada ibu bapa yg tinggal di Kedah mahu menghantar anak mereka ke sekolah asrama di Melaka....

 

BICARA YB KHALID SAMAD - "PRU 15 - TIPU HELAH UMNO/BN"

FBOOKER TERJEMAH KEBODOHAN WALAUN PAS BERKAITAN MERCEDEZ YANG DIBELI KERAJAAN PULAU PINANG

 

LEMAH MATEMATIK...



INI papa nak jawab dua (2) ekor walaun bebal ni, yang fail matematik sepanjang zaman. persekolah berkenaan kereta Merz Penang dan Merz Klate…

Kalau negeri kaya seperti Penang tu xheran la nak berbelanja beli Merz sebab Penang menyumbang KDNK yang tinggi manakala negeri miskin yang xmampu nak bayar gaji pejawat awam DAN meminta wang dari kerajaan persekutuan tu nampak sangat melampau... bagus lagi beli lori pengangkut sampah sebab negeri Kelantan kotor, penuh sampah aka SAKA...

Lihat di bawah ni...

Perbezaan Mercedes Penang vs Mercedes Kelantan

Penang = Hanya KM pakai Mercedes

Kelantan = MB pakai, semua exco pun pakai

Penang = RM460K sahaja

Kelantan = RM700K (semua sekali RM3.5 juta)

Penang = Negeri kaya

Kelantan = Negeri miskin, papa kedana

Penang = Tiada hutang

Kelantan = Sarat hutang (1.3 bilion)

KOH KOH KOH... jilaker!!

 

JANGAN TERKEJUT JIKA PN MINTA BANTUAN MAHATHIR...



NORMAN RADZUAN

Perjalanan Anwar masih jauh...
HALANGAN ANWAR JUGA DTG DARI DALAMAN PH
Perjalanan politik Anwar sungguh mencabar. Bukan sahaja teruk dibelasah, diaibkan dan dipenjarakan di zaman rejim Mahathir tapi sekali lagi dilakukan di zaman Najib. Malah Mahathir sekali lagi mengkhianati Anwar selepas diberi kepercayaan oleh Anwar utk bersama PH.
Skg mata tertumpu ke PWTC. Semua menantikan apakah keputusan Majlis Tertinggi UMNO. Jika mereka menolak utk bersama Bersatu bermakna kerajaan PN akn jatuh, jika sebaliknya bermakna kerajaan PN akn terus menjadi kerajaan sehingga PRU15.
Berdasarkan surat dan perakuan Annuar Musa bahawa Zahid Hamidi telah menandatangani surat sokongan Anwar Ibrahim sebagai PM bermakna atas kertas Anwar boleh ditabalkan sebagai PM dan dari segi moral Tan Sri Muhyiddin kerajaannya sudah jatuh.
Rakyat kini hanya menunggu kebijaksanaan baginda? Jgn terlalu ghairah...masih menjadi tanda tanya andaikata UMNO menolak bersama Bersatu adakah akn berlaku PRU15 atau sekadar pertukaran kerajaan seperti berlaku kpd PN. Berdasarkan kpd kes semasa Covid19 dilihat adalah mustahil utk diadakan PRU15.
Adakah Muhyiddin mahu diadakan PRU15? Dia berbohong jika mahu PRU diadakan. Perlu diingat tanpa UMNO akn membuatkan Muhyiddin, Azmin dan Zuraida hilang dari rada politik tanahair. Next...?
Bagi saya halangan Anwar terlebih dahulu ialah permuafakatan PH. Jgn terkejut andaikata ada pemimpin2 PAN menolak utk gabungan bersama PH dgn pelbagai alasan.
Alasan yg ampuh diberikan tidak mahu kerjasama dgn kleptopkrasi walaupun PAN bekerjasama dgn UMNO di Perak. Ini kerana sejak 8 bulan yg lalu di mata beberapa pemimpin PAN sentiasa mencari salah Ketua Pembangkang itu.
Mereka suruh cari nombor, bila Anwar ada nombor mereka tolak kerjasama dgn UMNO. Tapi mereka mahu bekerjasama dgn pengkhianat PH sendiri. Anwar sudah tua, mahu anak muda dan bermacam alasan mereka mahukan. Mereka boleh kerjasama dgn sesiapa sahaja tetapi tidak Anwar Ibrahim. Hebat Mahathir dlm 22 bulan boleh mengubah semangat setiakawan beberapa pemimpin PAN.
Jadi jgn terkejut jika hanya 3-4 pemimpin PAN yg akn bersama PKR dan DAP jika keputusan Majlis Tertinggi UMNO mahu bekerjasama dgn PH.
Lihat gambar di bawah yg sering dimainkan oleh pemimpin PAN.
Gambar Mazlee dikeluarkan dan dimasukkan gambar Lid dan Fuz... Fahami maksud yg tersirat... ia bukan gambar biasa2. Yg pasti mereka sgt menolak PRU15 dan rela PN memerintah kerana jika berlaku PRU15 separuh dari mereka akn hilang wajah mereka di Parlimen.
JGN TERKEJUT AZMIN HUBUNGI MAHATHIR SEBAGAI TALIAN HAYAT membawa MP2 yg menyokong Mahathir utk bersama GC PN yg baru.


PILIHANRAYA SEWAKTU COVID TAK OK. TAPI TUKAR KERAJAAN SEWAKTU COVID OK


 Berikutan kebimbangan meningkatnya semula kes Covid19 dalam negara, sementelah banyak negara lain dalam dunia juga menunjukkan trend yang sama, mengadakan PRU dalam waktu terdekat ini dianggap tidak sesuai sama sekali.

Untuk itu, ramai tidak setuju dengan keputusan UMNO mahu menarik sokongan terhadap Muhyiddin Yassin dan keluar daripada PN bagi tujuan mengasak kerajaan agar mengadakan PRU dengan segera.

Setelah mendapat sokongan majoriti dengan 189 daripada 191 UMNO bahagian-bahagian yang meluluskan usul menolak kerjasama dengan Bersatu, tindakan susulan yang sewajarnya diambil oleh UMNO jika mahu PRU ialah keluar segera daripada kerajaan PN.

Kalau tidak, setakat melalak dan bising-bising di luar, Muhyiddin Yassin mungkin buat tak tahu saja sebagaimana sikap biasanya selama ini.

Begitu pun, tindakan UMNO ketika ini tertangguh buat sementara menunggu perkara tersebut disah dan diluluskan dalam Perhimpunan Agung UMNO pada 31 Januari depan.

Tetapi, melihat trend peningkatan kes Covid19 sekarang ini, ramai berpendapat tindakan UMNO meneruskan desakan pada 31 Januari nanti tidak lagi sesuai dan bukan waktunya.

Jika diadakan PRU berikutan kehendak UMNO itu, ia dianggap hanya mengundang bahaya dan berisiko kehilangan lebih banyak nyawa.

Ramai yang berpendapat, jika pun UMNO mahu PRU, hasrat itu patut ditangguhkan dulu sehingga kes Covid19 benar-benar reda.

Namun begitu, dalam kes enggan bekerjasama dengan Bersatu dan hasrat menarik diri daripada kerajaan, UMNO sudah pun bergerak jauh dan tidak mungkin berundur walau setapak sekali pun.

Bagi UMNO, lagi lama mereka berada dalam kerajaan bersama Bersatu, lagi terancam masa depan mereka, selain tidak tahan lagi berterusan kena buli.

Selain keputusan untuk berpisah dengan Bersatu bukan saja disokong oleh majoriti UMNO bahagian-bahagian melalui usul yang diluluskan sebulat suara, Annuar Musa yang dilihat condong kepada Bersatu turut sudah dipecat sebagai Setiausaha Agung BN.

Ini menunjukkan UMNO benar-benar serius untuk melaksanakan apa yang dirancangnya.

Lebih daripada itu, Ahli Parlimen Machang, Ahmad Jazlan Yaakob yang menyokong kuat keputusan UMNO mahu berpisah dengan Bersatu juga telah meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia.

Dengan yang demikian, adalah sukar dan hampir mustahil untuk UMNO menarik balik hasratnya mahu keluar daripada kerajaan PN selepas Perhimpunan Agung UMNO, 31 Januari nanti sebagaimana lulusnya pula usul di peringkat bahagian-bahagian.

Jika UMNO berundur daripadanya, ia hanya akan menyebabkan nama Zahid Hamidi tambah tercemar dan tidak lagi dipercayai oleh akar umbi parti yang ternampak begitu bersemangat pada waktu ini untuk bertempur dengan Bersatu dalam PRU.

Maka, apa pilihan yang sewajarnya bagi UMNO?

Harus difahami bahawa peningkatan kes Covid19 sekarang di mana menjelang Mei, kiranya trend semasa berterusan, kes sehari dijangka meningkat sehingga 8,000 sehari, yang tidak wajar diadakan hanyalah PRU saja.

Ini kerana bila diadakan PRU di mana penjarakan sosial dan pergaulan sukar dikawal, kes Covid19 boleh saja meningkat dengan mendadak.

Walau pun demikian, menarik sokongan, berpisah dengan Bersatu, keluar daripada kerajaan PN, malah menukar kerajaan, langsung tidak mendatangkan risiko merebaknya semula kes Covid19.

Bagi tujuan itu, UMNO harus menukar strateginya daripada mendesak Muhyiddin mengadakan PRU kepada menjatuhkan kerajaan sedia ada untuk membentuk sebuah kerajaan baru yang lain.

Dalam hal ini, tiada pilihan lain, UMNO harus memberi sokongan secara terbuka kepada Anwar Ibrahim yang sudah pun mengutus surat kepada Yang Dipertuan Agong bagi tujuan mempersembahkan sokongan majoriti yang dimilikinya.

Hanya dengan UMNO bersama Anwar mengadakan sidang media secara terbuka mengumumkan majoriti yang dimiliki, barulah lebih mudah disahkan Muhyiddin dan PN tidak lagi memiliki sokongan bagi terus mengurus kerajaan.

Sesuai dengan Covid19 belum lagi reda, Muhyiddin dalam hal ini lebih baik berlapang dada dan bersikap terbuka dengan sedia berundur setelah UMNO bertindak menarik sokongannya.

Tidak perlulah beliau mengadap Agong untuk membubarkan Parlimen dan ambillah contoh sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Ahmad Faizal Azumu atau Peja yang rela hati meletak jawatan sebaik kalah undi percaya sebagai Menteri Besar Perak tidak lama sebelum ini.

Tambahan lagi, selain banyak kegagalan lain yang ditunjukkkannya sejak 10 bulan lalu, meningkatnya semula Covid19 adalah juga petanda kegagalan kerajaan pimpinan beliau mengurus wabak tersebut.

Ambillah peluang daripada pertukaran kerajaan itu nanti untuk bermuhasabah, akur dengan kegagalan, sekaligus untuk berehat bersama keluarga susulan pembedahan kansernya tidak lama sebelum ini.

Daripada lebih mungkin “hanyut” dalam PRU, lebih baiklah Muhyiddin menghabiskan sisa-sisa usia tidak sihatnya dengan berehat. 


(Shahbudindotcom 08/01/2021)




Mat Sabu: Apa Yang Kelam Kabut Sangat Politik Malaysia? Kenapa Ada Pihak...

Pas, Umno dikecam netizen, guna jentera kerajaan sampaikan bantuan parti

 

Pas, Umno dikecam netizen, guna jentera kerajaan sampaikan bantuan parti

Tindakan Pas dan Umno menggunakan jentera kerajaan untuk mengedarkan bantuan atas nama mereka dikecam oleh netizen dan orang ramai.

Bagi mereka, tindakan ini tidak bertanggungjawab dan menyalahgunakan jentera kerajaan secara terang-terangan.

Bernama menyiarkan gambar pasukan Bomba digunakan untuk mengedarkan bantuan yang dihantar kepada mangsa banjir atas bekas yang berlogo Muafakat Nasional (MN) yang menggabungkan logo Pas dan Umno.

“Anggota Bomba dan Penyelamat Temerloh meredah Sungai Pahang dalam misi menghantar sumbangan barangan keperluan ke kampung terputus hubungan dalam Parlimen Kuala Krau, Pahang hari ini,” lapor Bernama menerusi twitternya.

“Kena letak logo ke…puikkkk,” tulis Haeman membalas twitter Bernama itu melihat kepada logo Pas dan Umno pada beg pembungkus bantuan itu.

“Apasal bukan Unit Amal Pas ke dengan Pemuda Umno yang redah banjir hulur bantuan. Kaki kena ayaq banjir berkudis ke,” tulis Argyp #Rakyatjagarakyat menerusi twitter beliau.

“Sedih dana pembayar cukai digunakan untuk milej politik. Macam mereka tak tahu bahawa ia menyalahgunakan wang pembayar cukai. Beg plastik MN,” tulis Gary LFW dalam bahasa Inggeris menerusi twitternya pula.


' UMNO "cerai" BERSATU ' - EP 13

Isu BERSATU Bukanlah Isu Kecil…


Image may contain: 1 person, sitting, living room and indoor


BOB KELANANG

Ramai tanya aku... sebenarnya apa yang berlaku antara BERSATU, UMNO dan PAS... Kenapa UMNO macam bengang sangat dengan BERSATU dan kenapa jugak ada beberapa pihak dalam UMNO yang sebenarnya bengang dengan PAS...

Macam ni la AUNs... Luorang pun tahu kan... UMNO ader menang banyak kerusi Parlimen pada PRU14 kan... jadi selayaknya dalam kes Perikatan Nasional (PN)... UMNO la jadi pailang... jadi taikorsai... jadi abang besar... Tapi tidak... UMNO macam sekadar jadi pelengkap... semua laba dan untung dapat ke BERSATU dan PAS... mana boleh jadi...

Kalu orang UMNO yang dapat laba dari Perikatan Nasional (PN)... semua tu adalah orang-orang yang sedang tersingkir dari dalam UMNO... macam Khairy Jamaluddin, Ismail Sabri, Annuar Musa dan Hishamuddin Hussien... Tapi warlord dalam UMNO tak dapat apa-apa keuntungan dan laba...

Itu kes UMNO dengan BERSATU...

Bagi Muafakat Nasional (MN) pulak... PAS buat UMNO macam xder makna... betul la PAS menang besar di dua negeri (Kelantan dan Terengganu)... tapi PAS langsung tak bagi muka kat UMNO... macam mana la boleh ader dua tafsiran Muafakat Nasional (MN) ni... Ini yang jadi 'berat nanang' ni... masalah besar...

Kalu dalam keadaan belum ader PRU pun dah xbole PAS nak bekerjasama... berbahagi kuasa dan laba/untung.... macam mana pada PRU15... kedua-dua pihak PAS dan UMNO memang mencari undi di lubuk yang sama... pada pola pengundi yang sama... bangsa Melayu Islam... jadi macam mana nak deal nanti... semua akan berlaga antara satu sama lain...

Jadi... jalan torbaek... sebelum PRU15... UMNO kena dapatkan kembali kuasa... dan sokongan para pengundi Melayu... dan UMNO kena berbuat sesuatu... bab duit pon satu hal... BERSATU masih lagi meneruskan ancaman pendakwaan DAN sekat dana UMNO macam apa yang PH buat dulu... so... "where got road"… mana ader jalan...

Tapi ini semua surface jer... ini semua gambaran kasar jer... hahahahaaa…

Ader benda lain sebenarnya...

 

JANGAN DOK MAIN DUA KOLAM.....TANGISAN AIR MATA BUAYA

 

Tangisan penyatuan di PWTC masih segar dalam ingatan, Umno ingatkan Pas

Tangisan penyatuan di PWTC masih segar dalam ingatan, Umno ingatkan Pas

Susulan hubungan antara Bersatu dan Umno yang dikatakan tegang, beberapa pemimpin parti itu berharap rakan sekutu mereka, PAS tegas pendirian menyatakan sokongan.

PAS perlu memutuskan untuk kekal sebagai rakan komponen Perikatan Nasional (PN) bersama Bersatu atau mempertahankan gagasan Muafakat Nasional (MN) bersama Umno.

“Saya berharap PAS boleh lebih tegas dengan pendirian mereka melihat kepada persefahaman antara Bersatu dan Umno,” kata Pengerusi Umno Kelantan, Ahmad Jazlan Yaakub secara ringkas ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Senada dengan Jazlan, Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Razlan Rafii juga percaya akar umbi PAS masih mahu berjuang bersama partinya.

“Saya percaya akar umbi PAS juga mahukan Umno terus bersama mencipta kemenangan seperti yang diidamkan semasa kami sama-sama jadi pembangkang.

“Kita merayu demi kesatuan penyatuan ummah kepada PAS agar kekalkan MN dan kita sama-sama masuk pilihan raya umum (PRU) demi kesatuan yang jitu,” katanya.

Tambah Razlan, dia juga berharap PAS masih mengingati peristiwa penyatuan kedua-dua parti itu melalui piagam MN.

“Tangisan penyatuan di PWTC (Pusat Dagangan Dunia Putra) masih segar dalam ingatan setiap orang Melayu. Mereka suka dan gembira dengan kesatuan ini.

“Bukan datang bergolek, ia bermula di atas pentas ceramah penyatuan ummah, pemimpin Umno naik pentas, mohon maaf kepada ahli PAS, dan pemimpin PAS naik pentas memohon maaf terhadap ahli Umno, terlerai sudah amarah dan kecil hati antara PAS dan Umno.

“Itu bezanya perkahwinan PAS dan Umno sekiranya hendak dibandingkan dengan madu kita iaitu Bersatu,” tambahnya.

Selain itu, Anggota Parlimen Arau dari Umno, Shahidan Kassim pula menyifatkan PAS mempunyai kelebihan sekiranya kekal bersama Umno.

Kalau Bersatu nak kawan elok-elok, ikhlas.

“Tidak, kalau PAS pergi dengan Bersatu tanpa Umno dia yang ada kerusi kurang dari 18 mungkin tinggal sembilan tetapi kalau pergi dengan Umno PAS dapat 26 kerusi (untuk PRU akan datang),” katanya.

Masih berharap partinya bersama Bersatu mencapai kata sepakat, Shahidan juga menambah, hal itu akan dapat memajukan pentadbiran negara.

“Kalau Bersatu mahu kawan dengan kita elok-elok secara ikhlas, semua parti Melayu ini boleh tadbir negara dan kita akan dapat sokongan dua pertiga majoriti,” katanya lagi.

Untuk rekod, selepas kerajaan Pakatan Harapan (PH) dijatuhkan melalui Langkah Sheraton, Bersatu membentuk kerajaan baru melalui kerjasama longgar dengan beberapa parti lain termasuk Umno dan BN.

Ia kemudian menyaksikan munculnya PN yang disertai PAS sebagai salah satu parti komponen manakala Umno dan BN kekal berada di luar gabungan tersebut.

Hal itu menimbulkan rasa kurang senang beberapa pemimpin Umno yang menyuarakan hal itu sama ada secara terbuka atau berkias, kerana PAS dan Umno sendiri sudah memeterai perjanjian persefahaman melalui MN.

Malah, pergeseran antara Bersatu dan Umno kian ketara selepas terdapat beberapa cubaan Umno untuk merebut kembali kerusi tradisi yang ditandingi mereka namun kini dimiliki oleh Bersatu.

Bukan cuma itu, perselisihan Umno dan Bersatu dikeruhkan lagi susulan dakwaan Bersatu yang galak ‘mencuri’ dan membeli ahli Umno.

Ekoran itu, semalam, Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno yang dipengerusikan presidennya Ahmad Zahid Hamidi memutuskan untuk membawa usul masalah hubungan tegang parti itu dengan Bersatu dalam perhimpunan agung Umno, yang dijadual 31 Januari ini.

Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan (gambar, bawah) berkata, MT mengambil keputusan itu setelah mempertimbangkan usul yang dikemukakan oleh 189 daripada 191 bahagian parti, yang dikatakan menolak untuk bekerjasama dengan Bersatu.

Sementara itu, Bersatu dalam satu mesyuarat majlis pimpinan tertingginya semalam, pula menegaskan agar semua pihak yang terlibat dalam PN menunjukkan sikap sebaliknya dan beranggapan mengadakan PRU pada masa terdekat bukan satu langkah baik.

Terbaru, PAS pula berkata, pihaknya enggan terlibat dalam perselisihan antara rakan sekutu dan sebaliknya menyeru mereka saling berlapang dada.

Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan berkata, pihaknya percaya hanya perpaduan yang utuh dapat membawa kepada pembangunan negara yang bersatu padu.

PAS perlu buat keputusan selamat dan bijak

Sementara itu, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Dr Muhammad Faiz Na’aman berkata, dia yakin PAS tidak akan meninggalkan kerajaan PN, sejurus meletakkan jurang kerjasama dengan Bersatu.

“Saya yakin PAS tidak akan memilih jalan begitu kerana ia akan memberi kesan kepada parti itu juga. Jadi PAS juga kin sedang bertindak dengan selamat,” katanya.

Tambahnya, Bersatu tidak menghalang mana-mana rakan komponen PN untuk bekerjasama dengan pihak lain, namun akui partinya akan terkesan sekiranya PAS bertindak meneruskan gagasan bersama MN.

“Kita tidak pernah beri kata dua kepada PAS tetapi kita harap PAS wajar lihat dari sudut mana pihak yang lebih mudah dipercayai dalam jangka masa panjang.

“[…] Kita tidak boleh buat apa-apa kalau itu pilihan dia (PAS). Kalau PAS pilih MN dan tinggalkan PN, ia sedikit sebanyak ada kesan (kepada Bersatu) saya tidak nafikan,” jelasnya lagi.



DS Ahmad Said : "Apa jasa PAS kepada rakyat Terengganu"

DEMI PERTAHANKAN KERAJAAN TEBUK ATAP, PAS RELA JADI BATU API LAGA-LAGAKAN PEMIMPIN UMNO ?


Image may contain: 1 person, text that says "dateline Takiyuddin insan jalan sebenarnya menerokal Ummah September sebuah gagasan inklusif ummah bangsa negara... teruskan pimpinanmu medan jaya! tter Takiyuijam malam tadi. Perkar ini dibu oleh Setiau a Agun Pas, Datuk Takiyu Hass melalui twitter beliau Gambar yang disiarkan Takiyuddin dalam tw malam tadi, menjelang Umno menjelang mesyuarat MT Umno malam tadi ngadakan mesyuarat Majlis Pas bayang iktiraf tingginya. Mohamad Hassan iau membayangkan pengiktarafa ng diberikan oleh Pas kepada Umr pimpin Umno buka alah melalui hubungan baik antara Zahid siden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi ang dengan Mohamad yang lebih 9:23 enali sebagai Tok Mat itu. Oleh MALAYSIA DATELINE"


Simpati dengan Umno. Mereka tahu, Umno telah lama dibuli oleh Bersatu dalam kerajaan tebuk atap PN. Umno cuba acah2 gertak takutkan Muhyiddin kononnya Umno akan tarik diri dari kerajaan PN, malangnya Muhyiddin tahu bagaimana nak 'ubat' mereka.

Sebab itu, berpuluh kali Umno bermesyuarat, akhirnya balik asal iaitu sokong kerajaan PN. Memang susah mahu bergerak jika 'telor' sudah dipicit. Munasabahkah waktu sekarang sedang 'sakit' tapi sengaja tunggu bertahun lagi untuk berubat? Itu menambah penyakit namanya. Sudah maklum, sekarang ini Umno telah dibuli dan dianiayai oleh Bersatu, mengapa tunggu PRU15 nanti baru mahu tarik sokongan? Berani atau tidak sebenarnya?

Bagi parti lebai, memang perangai lebai begitu. Kami di dalam Keadilan bukan kenal lebai sehari dua. Saifuddin Nasution, SUA Keadilan malam tadi ada beri 'tips" kepada Fuad Zakarshi bagaimana mengenali puak lebai. Sebab itu, jangan pelik jika lebai main dua kolam. Lebai bukan sahaja suka berbini dua dan lebih, berpolitik pun lebai suka 'berpoligami". Cuma, satu nikah sah, satu lagi "mutaah'.

Peranan Bersatu, buli Umno dan tekan Presiden Umno dengan kes mahkamah. Peranan parti lebai pula, laga-lagakan presiden Umno dengan timbalannya. Lama-lama Umno akan hancur. Itu strategi mereka.

Umno masih menunggu saat hancur?

WFAUZDIN NS

 

PM Muhyiddin lembab, Covid 19 merebak pantas


Malaysiakini - Anwar scoffs at Dr M, cites 2013 popular vote when he led  election charge


Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dinasihatkan mengambil pendekatan yang lebih drastik menangani peningkatan mendadak jangkitan Covid 19 sejak seminggu lalu.

Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sewajarnya meneliti keluhan orang ramai serta pengamal perubatan yang menghantar surat terbuka kepada beliau hari ini.

“Rata-rata mereka menzahirkan kebimbangan yang mesti diambil perhatian secara serius.

“Oleh yang demikian, saya menggesa Perdana Menteri memberi perhatian dan penekanan yang lebih berhubung kes Covid-19 yang semakin membimbangkan.

“Wabak Covid-19 adalah isu negara. Kerajaan perlu mengambil kira pandangan pakar-pakar yang antaranya mengesyorkan untuk meningkatkan ujian Covid-19 dengan menggunakan kit RTK-Ag yang lebih murah, berbanding PCR (yang digunakan sekarang),” kata Anwar dalam satu kenyataan.

Selain mengamalkan prosedur ujian yang lebih ekonomik, Ahli Parlimen Port Dickson itu juga menyarankan agar kerajaan mempercepatkan proses pengawalseliaan terhadap kontak rapat pesakit sehingga imunisasi dapat dimulakan dengan lancar sebaik sahaja vaksin pertama tiba.

Katanya, selain mengutamakan kumpulan berisiko tinggi, kerajaan juga wajar mempertimbangkan pemberian vaksin kepada pekerja migran untuk melindungi sektor industri daripada terjejas.

“Kos vaksin juga mesti dikawal dan harus kurang dari RM100 setiap dos.

“Saya percaya cadangan mereka (pengamal perubatan) ini ada asas serta hujah kukuh dan kerajaan tidak harus mengabaikannya,” kata Anwar lagi.

Jangkitan Covid 19 di Malaysia dianggap berada pada tahap membimbangkan dalam seminggu ini apabila kes baharu sering memperlihatkan jumlah di atas 3,000 sehari, serta kes aktif melebihi 20,000.

Panas! Umno, Bersatu mahu Pas pilih MN atau PN, jangan ‘main dua kolam’

 

Panas! Umno, Bersatu mahu Pas pilih MN atau PN, jangan ‘main dua kolam’


Susulan hubungan antara Bersatu dan Umno yang dikatakan tegang, beberapa pemimpin parti itu berharap rakan sekutu mereka, PAS tegas pendirian menyatakan sokongan.

PAS perlu memutuskan untuk kekal sebagai rakan komponen Perikatan Nasional (PN) bersama Bersatu atau mempertahankan gagasan Muafakat Nasional (MN) bersama Umno.

“Saya berharap PAS boleh lebih tegas dengan pendirian mereka melihat kepada persefahaman antara Bersatu dan Umno,” kata Pengerusi Umno Kelantan, Ahmad Jazlan Yaakub secara ringkas ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Senada dengan Jazlan, Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Razlan Rafii juga percaya akar umbi PAS masih mahu berjuang bersama partinya.

“Saya percaya akar umbi PAS juga mahukan Umno terus bersama mencipta kemenangan seperti yang diidamkan semasa kami sama-sama jadi pembangkang.

“Kita merayu demi kesatuan penyatuan ummah kepada PAS agar kekalkan MN dan kita sama-sama masuk pilihan raya umum (PRU) demi kesatuan yang jitu,” katanya.

Tambah Razlan, dia juga berharap PAS masih mengingati peristiwa penyatuan kedua-dua parti itu melalui piagam MN.

 

“Tangisan penyatuan di PWTC (Pusat Dagangan Dunia Putra) masih segar dalam ingatan setiap orang Melayu. Mereka suka dan gembira dengan kesatuan ini.

“Bukan datang bergolek, ia bermula di atas pentas ceramah penyatuan ummah, pemimpin Umno naik pentas, mohon maaf kepada ahli PAS, dan pemimpin PAS naik pentas memohon maaf terhadap ahli Umno, terlerai sudah amarah dan kecil hati antara PAS dan Umno.

“Itu bezanya perkahwinan PAS dan Umno sekiranya hendak dibandingkan dengan madu kita iaitu Bersatu,” tambahnya.

Selain itu, Anggota Parlimen Arau dari Umno, Shahidan Kassim pula menyifatkan PAS mempunyai kelebihan sekiranya kekal bersama Umno.

Kalau Bersatu nak kawan elok-elok, ikhlas

“Tidak, kalau PAS pergi dengan Bersatu tanpa Umno dia yang ada kerusi kurang dari 18 mungkin tinggal sembilan tetapi kalau pergi dengan Umno PAS dapat 26 kerusi (untuk PRU akan datang),” katanya.

Masih berharap partinya bersama Bersatu mencapai kata sepakat, Shahidan juga menambah, hal itu akan dapat memajukan pentadbiran negara.

“Kalau Bersatu mahu kawan dengan kita elok-elok secara ikhlas, semua parti Melayu ini boleh tadbir negara dan kita akan dapat sokongan dua pertiga majoriti,” katanya lagi.

Untuk rekod, selepas kerajaan Pakatan Harapan (PH) dijatuhkan melalui Langkah Sheraton, Bersatu membentuk kerajaan baru melalui kerjasama longgar dengan beberapa parti lain termasuk Umno dan BN.

 

Ia kemudian menyaksikan munculnya PN yang disertai PAS sebagai salah satu parti komponen manakala Umno dan BN kekal berada di luar gabungan tersebut.

Hal itu menimbulkan rasa kurang senang beberapa pemimpin Umno yang menyuarakan hal itu sama ada secara terbuka atau berkias, kerana PAS dan Umno sendiri sudah memeterai perjanjian persefahaman melalui MN.

Malah, pergeseran antara Bersatu dan Umno kian ketara selepas terdapat beberapa cubaan Umno untuk merebut kembali kerusi tradisi yang ditandingi mereka namun kini dimiliki oleh Bersatu.

Bukan cuma itu, perselisihan Umno dan Bersatu dikeruhkan lagi susulan dakwaan Bersatu yang galak ‘mencuri’ dan membeli ahli Umno.

Ekoran itu, semalam, Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno yang dipengerusikan presidennya Ahmad Zahid Hamidi memutuskan untuk membawa usul masalah hubungan tegang parti itu dengan Bersatu dalam perhimpunan agung Umno, yang dijadual 31 Januari ini.

Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan (gambar, bawah) berkata, MT mengambil keputusan itu setelah mempertimbangkan usul yang dikemukakan oleh 189 daripada 191 bahagian parti, yang dikatakan menolak untuk bekerjasama dengan Bersatu.

 

Sementara itu, Bersatu dalam satu mesyuarat majlis pimpinan tertingginya semalam, pula menegaskan agar semua pihak yang terlibat dalam PN menunjukkan sikap sebaliknya dan beranggapan mengadakan PRU pada masa terdekat bukan satu langkah baik.

Terbaru, PAS pula berkata, pihaknya enggan terlibat dalam perselisihan antara rakan sekutu dan sebaliknya menyeru mereka saling berlapang dada.

Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan berkata, pihaknya percaya hanya perpaduan yang utuh dapat membawa kepada pembangunan negara yang bersatu padu.

PAS perlu buat keputusan selamat dan bijak

Sementara itu, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Dr Muhammad Faiz Na’aman berkata, dia yakin PAS tidak akan meninggalkan kerajaan PN, sejurus meletakkan jurang kerjasama dengan Bersatu.

“Saya yakin PAS tidak akan memilih jalan begitu kerana ia akan memberi kesan kepada parti itu juga. Jadi PAS juga kin sedang bertindak dengan selamat,” katanya.

Tambahnya, Bersatu tidak menghalang mana-mana rakan komponen PN untuk bekerjasama dengan pihak lain, namun akui partinya akan terkesan sekiranya PAS bertindak meneruskan gagasan bersama MN.

“Kita tidak pernah beri kata dua kepada PAS tetapi kita harap PAS wajar lihat dari sudut mana pihak yang lebih mudah dipercayai dalam jangka masa panjang.

“[…] Kita tidak boleh buat apa-apa kalau itu pilihan dia (PAS). Kalau PAS pilih MN dan tinggalkan PN, ia sedikit sebanyak ada kesan (kepada Bersatu) saya tidak nafikan,” jelasnya lagi.


Laporan tambahan oleh Zikri Kamarulzaman



Penjajaran politik tidak korbankan prinsip – Saifuddin


PKR has become stronger since Azmin's departure, says Saifuddin Nasution


Penjajaran semula politik yang banyak diperkatakan kebelakangan ini difahami dengan pelbagai istilah, termasuk mengubah hala tuju dan prinsip perjuangan yang didukung sejak sekian lama.

Bagi Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, penjaran semula politik yang diamalkan parti itu tidak akan dilakukan secara semberono dan mengetepikan nilai-nilai yang diperjuangkan selama ini demi perlu bersekutu menghadapi pilihan raya atau membentuk kerajaan.

“Kita melihat perjalanan politik negara ini, bila bercakap tentang pilihan raya sukar untuk kita jangkakan sebuah parti akan menguasai kerusi majoriti. Kerana itu kita perlu berkawan.

“Dalam proses berkawan itu kalau perlu berkawan dengan pihak yang dulunya menjadi lawan maka kita perlu melakukan perubahan itu.

“Jadi dalam konteks inilah penjajaran yang kita buat. Tetapi dalam konteks KEADILAN, maksud penjajaran baru ini kami istilahkan sebagai mestilah berteraskan landasan yang jelas.

“Kita boleh saja melakukan pengubahsuaian, tetapi ia harus bermula daripada prinsip dan asas yang jelas. Kalau kita ingin ambil dari sudut agama Islam, kita harus berpolitik secara beragama. Kita dilarang mempolitikkan agama,” katanya dalam forum Borak Dahsyat: Politik penjajaran baharu PRU 15, anjuran Studio Jalan Kapar, malam tadi.

Menurut Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu itu lagi, penjajaran politik juga perlu bertitik tolak daripada pertanggungjawaban dan menolak politik bobrok menunggang kuasa untuk mengamalkan kronisme dan nepotisme.

“Penjajaran ini harus bertolak dari prinsip bertanggungjawab dan ada pertanggungjawaban. Itu prinsip yang jelas. Penjajaran juga bertolak dari prinsip kuasa itu satu amanah.

“Kuasa ini satu anugerah, boleh dijadikan satu tiket untuk mengaut kekayaan dan penyalahgunaan kuasa. Point saya adalah penjajaran baru dalam politik dari kacamata KEADILAN ialah bermula dari tapak atau prinsip yang jelas.

“Kalau prinsip jelas maka penjajaran itu tidak sampai mengorbankan prinsip. Saya fikir itu jauh lebih penting daripada penjajaran dilihat dengan siapa kita berkawan atau dengan siapa kita berlawan,” katanya lagi.

Dalam erti kata mudah, kata Saifuddin, penjajaran politik sekiranya berlaku dengan parti yang pernah dimusuhi wajib berteraskan prinsip memerangi rasuah, penyelewengan dan mengutamakan urustadbir yang baik.



(function() { var d = document, w = window; w

PATUTLAH H2O BERSUNGGUH KRITIK KERAJAAN MENJELANG KETUA-KETUA PARTI MENGHADAP AGONG BARU-BARU INI…

ANTARA PENGALAMAN PENAKUT HISHAMUDDIN NI KETIKA DEBAT MAHASISWA DI UKM,NKETIKA BELIAU MENJADI KETUA PEMUDA. SAKSI HIDUP DATO MAHFUZ OMAR DAN...