AKU MENGHASUT AGAR NETIZEN BUAT LAPORAN POLIS TERHADAP PROFF MANGKOK NI...DIA MUAT NAIK KEMUDIAN DIA PADAM...


 

PKPD di 9 lokaliti di Kelantan, Pahang dan Negeri Sembilan

 

PETALING JAYA: Perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) akan dilaksanakan di sembilan lokaliti di Kelantan, Pahang dan Negeri Sembilan mulai esok hingga 12 Mei ini.

Menteri Kanan (Keselamatan), Ismail Sabri Yaakob berkata, dua daripada lokaliti itu membabitkan Maahad Tahfiz Al Azhari (MTAZ) di Machang, Kelantan serta Kampung Bangkahulu di Gemas, Negeri Sembilan.

Katanya, tujuh lokaliti di Pahang terdiri daripada Kampung Baru Sungai Chalit, Projek Transformasi Luar Bandar (RTP) Sungai Chalit, Taman Sungai Klau, Taman Maju Sungai Klau, Taman Kelau Jaya, Taman Harmoni dan Kampung Sungai Klau di Raub, Pahang.

‘Surat Istana Negara’ tak laku, pasangan dakwa Agong benar rentas negeri ditahan

 

Ketua Polis Daerah Dang Wangi Mohamad Zainal Abdullah berkata, suspek berusia 27 dan 47 tahun itu menyerahkan surat didapati menggunakan kepala surat atas nama Istana Negara.

PETALING JAYA: Seorang lelaki dan wanita ditahan selepas mengemukakan “surat Istana Negara” sebagai kebenaran untuk merentas negeri ketika pemeriksaan polis, Isnin lalu.

Sebelum itu, anggota Cawangan Unit Rondaan Bermotosikal Balai Polis Dang Wangi melihat suspek terbabit dalam keadaan mencurigakan di hadapan sebuah restoran di Jalan P Ramlee, Kuala Lumpur, ketika melakukan rondaan.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi Mohamad Zainal Abdullah berkata, ketika pemeriksaan dijalankan, suspek berusia 27 dan 47 tahun itu menyerahkan tiga keping surat, kononnya dokumen yang memberi kebenaran untuk rentas negeri.

“Surat itu didapati menggunakan kepala surat atas nama Istana Negara, Jalan Tuanku Abdul Rahman, dengan surat berkenaan menjelaskan kebenaran diperoleh daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

“Polis membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu manakala suspek terbabit direman tiga hari hingga esok bagi membantu siasatan,” katanya, menurut laporan Bernama.

Zainal berkata, wanita itu didapati pernah terlibat dengan siasatan bawah Seksyen 489(c) Kanun Keseksaan kerana memiliki wang palsu dan Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu pada 2017 dan 2018.

Beliau berkata, lelaki itu pula tidak mempunyai rekod jenayah lampau.



((PANAS ULANGSIAR )) DATO KAMAL: PENJAJARAN BARU HAMPIR PASTI, PRU15 UMNO+PKR VS PP...

video MASAK DI HALAMAN RUMAH MENTUA DIKOMPAUN RM50,000



“Kanun tidak mempertikaikan kepentingan dan tanggungjawab untuk mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan, walau bagaimanapun di dalam kes ini, Kanun berpendapat sebarang tindakan haruslah dilaksanakan mengikut budi bicara. “Mengambilkira tiada pelanggan semasa kejadian dan Wan Mohd Faisal sedang memasak di halaman rumah mentua beliau dan bukannya di kedai atau restoran, Kanun mendesak agar KKM membatalkan kompaun tersebut.


VIDEO Parlimen terus digantung: Azalina persoal justifikasi Takiyuddin



Penjelasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan berhubung sebab kerajaan tetap menggantung Parlimen, hanya membangkitkan lebih banyak persoalan. Persoalan itu dibangkitkan oleh Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat Azalina Othman Said dalam satu kenyataannya




VIDEO BERHENTILAH MENUNGGANG AGAMA



Tindakan tersebut dikecam oleh pimpinan PAKATAN HARAPAN yang menyifatkan pembelian wakil rakyat dalam cubaan menebuk atap Kerajaan Sabah itu sebagai jahat, tidak demokratik dan tidak bermoral. “Pakatan Harapan mengecam sekeras-kerasnya politik khianat yang dilakukan Tan Sri Musa Aman, Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan Perikatan Nasional serta tawaran sehingga RM32 juta seorang, bersekali dengan tawaran jawatan Timbalan Ketua Menteri,” menurut kenyataan mereka ketika itu.







VIDEO DIKIR "SAMAN COVID RM50K" - TOLONG DENGAR RINTIHAN RAKYAT

KES SEORANG LELAKI MERABA SEORANG WANITA DI KOTA BHARU, KELANTAN



'

[VIDEO] Wanita nyaris dicabul, sempat lari selamatkan diri

TERBARU ...Wanita nyaris dicabul, sempat lari selamatkan diri

Hari tu amoi keno raba punggung.

Pagi ni (27.4.2021) awek nyaris kena. Berlaku di Taman Limau Manis, Kota Bharu.

Ini video penuh mangsa mula diganggu sehingga berkejaran di tengah jalan tapi mujur terselamat.

Memang terciritlah kalau kena macam ni di kawasan sunyi.

Rasanya kena minta AJK taman tambah bilangan cctv memandangkan kejadian yang tidak diingini sering berlaku sejak kebelakangan ini.

Diharap kaum hawa dapat mengambil iktibar dari video ini.



Video Player
00:05
02:19

 



PERTAMA KALI AKU SETUJU DENGAN TINDAKAN MENTERI PENDIDIKAN INI,

 

Jenaka rogol? Tiada toleransi! - Radzi Jidin

Hasimi Muhamad
Jenaka rogol? Tiada toleransi!  - Radzi Jidin
Menurut Radzi, Kementerian Pendidikan sedang meneliti dan perkara itu masih dalam siasatan polis. - Foto Astro AWANI/SHAHIR OMAR
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) memandang serius dan tdak akan bertoleransi berhubung isu seorang guru lelaki yang didakwa membuat jenaka mengenai jenayah rogol, baru-baru ini.
Menterinya, Datuk Radzi Mohd Jidin berkata, tiada KPM masih meneliti dan perkara berkenaan masih dalam siasatan pihak polis.
"Kita ambil serius dan sedang melihat secara mendalam dan jika didapati ada kes, tindakan sewajarnya dan tegas akan diambil," katanya dalam sidang media khas, di sini hari ini.
Jumaat lalu, seorang pelajar perempuan sebuah sekolah di Kuala Selangor mendakwa, seorang guru lelaki membuat jenaka mengenai rogol ketika dalam kelas.
Menurut pelajar berkenaan, guru terbabit bercakap mengenai jenayah rogol ketika membincangkan tentang gangguan seksual semasa kelas Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di sekolahnya.
Jenaka rogol: Kementerian Pendidikan tidak akan bertoleransi
Pelajar berkenaan mendedahkan perkara itu menerusi satu klip video di platform media sosial TikTok, yang kemudiannya diciap di Twitter dan menjadi tular.




STEVEN SIM DAN RAJA MUDA PERLIS. PROFF KANGKUNG N WALAUN BODO TAK MAU SIASAT KAH??

 


STEVEN SIM

Merafak sembah menjunjung kasih ke bawah DYTM Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail, atas perkenan Tuanku menjemput patik mengiringi kayuhan menyerahkan bantuan kepada asnaf di sekitar Perlis.

Ini kali kedua saya berpeluang berbasikal bersama Tuanku. Sambil membantu golongan susah, dapat juga menikmati pemandangan yang indah di negeri Perlis.

Saya boleh nampak Tuanku begitu disayangi rakyat kerana sering turun padang menyantuni masyarakat tanpa banyak protokol. Pelbagai masalah rakyat berjaya diselesaikan apabila Tuanku sendiri turun padang.

Cara Tuanku mendekati rakyat menjadi inspirasi kepada saya. Jika Raja Muda sendiri turun padang, sebagai wakil rakyat lagi-lagilah saya patut mengikut jejak Tuanku untuk berkhidmat kepada rakyat.

Saya berjanji kepada Tuanku bahawa saya akan terus berusaha membantu semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama.

Tuanku selalu menekan kepada keharmonian kaum dan agama. Begitulah Institusi Raja negara kita menjadi perekat sosial ataupun "social glue" menyatupadukan seluruh rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama. Description: ❤️

Saya sempat menyerahkan 50 buah laptop untuk diberikan kepada para pelajar di sekolah-sekolah di negeri Perlis. Dengan pengumuman terbaru kementerian pendidikan untuk kembali kepada pembelajaran online, semoga sumbangan kecil ini dapat membantu anak-anak kita dalam pelajaran mereka.

 

ROSAKNYA MASYARAKAT KITA YANG KURANG AKHLAK . PENGHINAAN PADA WANITA..DUA GURU DI MENTAKAB KOMEN MACAM BUDAK BUDAK.KEMENTERIAN JANGAN TUTUP MATA

 

SAIFUL NIZAM


Wahai lelaki.

Berhentilah berfikir guna zakar.

Ramai berkongsi screenshot komen-komen jelik berkenaan penampilan Ain. Lihat sendiri betapa 'sakit'nya masyarakat kita.

Kebanyakan screenshot ini adalah dari group Facebook yang ahlinya terdiri dari para guru. Malah yang wanita juga ada yang gagal memahami isu sebenar yang sedang diperjuangkan.

Body shaming & cyberbully oleh para cikgu?

Dari isu lawak rogol, kemudian ugutan rogol oleh pelajar seterusnya kini body shaming dan cyberbully. Jika inilah mentaliti kebanyakan guru yang ada, memang tak hairanlah anak-anak kita juga makin hancur akhlaknya.

Saya amat kasihan dengan profesi perguruan yang semakin tercemar oleh individu-individu sampah seperti mereka ini. Dah la nak hadap cabaran mengajar yang semakin menggunung. Terpaksa pula keluarkan wang ringgit sendiri demi untuk teruskan usaha mendidik, sekarang tercalit lagi dengan isu jelik macam ni.

Bersabarlah wahai pendidik yang berjasa dan jujur dalam mengajar. Maafkan saya kerana anda juga terpalit najis dari mereka yang hanya berfikir menggunakan zakar ini.

Perkongsian semalam di Twitter Space oleh

Akhi Fairuz Al-Jengkawi

juga membuatkan saya sangat terkejut bagaimana masalah ini sememangnya sudah terlalu lama dibiarkan dan cuba disorok oleh authority yang terlibat.

Memualkan.

Tak terungkap.

#SaifulNizam #MakeSchoolASaferPlace #StandUpSpeakOut

 





PERANGAI GURU BEGINI KAH?



MENTERI NIKAH KAHWIN DAN RASUAH TAJA KE MAKKAH BILA NAK SIASAT

 May be an image of standing and indoor


IBRAHIM MAT ISA


Salam antara dua darjat:

Kerumunan ini hanya seramai 20 orang sahaja, mereka semua telah disaman kompaun kerana langgar SOP semasa PKP ketika majlis nikah si pompuan itu. Alhamdulillah...

Yang anda nampak ramai sangat itu hanya sekadar kain alas meja saja tu..

Ada yang tanya VVIP yang nikahkan tu tak kena saman juga ke.. Eh.. mereka orang kayangan!

Dengki ke?

 





PERINCIAN PERBELANJAAN 5 BILLION BELIAN VAKSIN...CUBA MARHAEN TENGOK KEAJAAN TEBUK ATAP NI BERBELANJA.

 

SHAHBUDIN HUSIN


Inilah pecahan perbelanjaan RM5 bilion untuk program imunisasi Covid19.

Tak usah pergi jauh, untuk sewaan dan utiliti saja belanjanya RM333 juta.

Meriahhhhhh tuan-tuan  dan puan-puan  sekalian....


No photo description available.

 

INI MENGHINA ATAU MENGANJING RAKYAT NIH ?

 May be an image of 1 person, sitting and text that says "Nik Amar kamu kena ingat kamu dilantik oleh rakyat kalu lagu ni sikap kamu insyaallah kami rakyat Kelantan akan jatuhkan kamu... kamu tunggu 2h. Nik Amar hari ini menyifatkan tindakan peniaga burger yang disaman RM50,000 bukanlah keterlaluan. "Kalau bayar awal, cuma RM 25,000 sahaja," ulas beliau ceria."

DENDA RM50 RIBU KEPADA PENIAGA KECIL, SELAIN MENEKAN RAKYAT DAN TERTINGGI DI DUNIA, SEMUA INI SALAH MAHIADDIN

 

Barangkali di ketika seluruh dunia dilanda wabak Covid19 sekarang ini, hanya Malaysia satu-satunya negara di mana kerajaan yang berkuasa sampai hati mendenda rakyatnya sendiri setinggi RM50 ribu hanya atas kesalahan melanggar SOP.

Lebih buruk lagi kerajaan yang berkuasa itu pula adalah kerajaan yang mendakwa diri mereka sebagai kerajaan Melayu/Islam di dalam sebuah negara yang majoritinya penduduknya adalah bangsa Melayu yang beragama Islam.

Yang dikenakan denda tinggi itu juga adalah peniaga kecil berbangsa Melayu dan beragama Islam yang mungkin pendapatan seharian mereka tidak sampai pun RM100.

Bagi peniaga kecil yang berpendapatan harian sekitar RM100 sambil dikelilingi lima atau enam anak mahu dibesarkan, jangankan RM50 ribu atau RM10 ribu, mendenda mereka RM1000 juga boleh dianggap kejam dan zalim.

Di negara maju seperti Amerika Syarikat, England, Perancis dan lain-lain misalnya, tidak pernah lagi terdengar mereka pernah mendenda rakyatnya atas kesalahan melanggar SOP pencegahan Covid19 sehingga mencecah RM50 ribu.

Maka, kerajaan PN dengan pengenalan kadar denda yang mungkin mencatat rekod tertinggi di dunia ini bukanlah kerajaan yang membela rakyat namanya, tetapi lebih layak dipanggil kerajaan yang menekan rakyat.

Mengapa begitu sampai hati dan seolah-olah tiada hati perut mengenakan denda sebegitu tinggi?


Di mana pertimgangan mereka dalam menjalankan tugas dan berurusan dengan rakyat yang diketahui hanya golongan biasa dan berpendapatan rendah?

Menambah sadis lagi berikutan denda RM50 ribu kepada peniaga kecil itu, ada pula laporan berita menyebut sebuah syarikat besar dan kaya iaitu Jakel hanya didenda RM10 ribu, juga atas kesalahan melanggar SOP.

Berbanding peniaga kecil menjua burger dan colek yang didenda RM50 ribu atas kesalahan menjalankan perniagaan melebihi had masa, itu pun hanya kira-kira sejam terlebihnya, tetapi Jakel didapati melakukan lima kesalahan melanggar SOP.

Kesalahan Jakel itu, seperti dilaporkan media ialah gagal memastikan bilangan pintu masuk dihadkan kepada satu pintu utama, tiada penjarakan  satu meter, gagal memastikan pelanggan membuat saringan MySejahtera, gagal menghadkan bilangan pelanggan yang masuk ke dalam premis dan gagal memastikan nombor maklumat yang lengkap ditulis dalam buku daftar yang disediakan.


Di mana keadilannya kerana syarikat besar yang melakukan lima kesalahan didenda RM10 ribu, tetapi peniaga kecil yang melakukan satu kesalahan didenda RM50 ribu?

Dalam hal ini, bukan saja perlaksanaan keadilan telah dibutakan, bahkan ternampak jelas dan sengaja bahawa kerajaan mahu nenekan golongan yang lemah dan tak berupaya.

Kenapa semua ini berlaku?

Tanpa keraguan, ini adalah salah kerajaan PN pimpinan Mahiaddin Md Yasin yang menguatkuasakan darurat dan kemudian, dalam tempoh darurat itu dan berikutan Parlimen digantung, telah bertindak meminda Ordinan Darurat secara bebas dengan menaikkan kadar denda terhadap pelanggaran SOP kepada kadar yang tidak munasabah, menyusahkan dan tidak masuk akal.

Jika darurat tidak dilaksanakan dan Parlimen tidak digantung, pasti pindaan undang-undang untuk menaikkan kadar denda ke tahap tidak munasabah itu akan dibantah oleh Ahli-Ahli Parlimen, bukan saja daripada pembangkang, tidak mustahil sebahagian wakil kerajaan juga tidak setuju dengannya.

Dengan demikian, apabila Parlimen dibenarkan bersidang seperti biasa, pindaan undang-undang itu mustahil diluluskan dan nasib rakyat akan jadi lebih terbela dengan sendirinya.

Tetapi, itulah perangai penakut Mahiaddin, sudahlah tiada majoriti dan ketika keabsahananya diragui, beliau telah mencadangkan perlaksanaan darurat yang disekalikan dengan menggantung Parlimen bagi melindungi kedudukannya daripada dijatuhkan.


Akhirnya, dengan darurat dilaksanakan dan Parlimen digantung, undang-undang menekan dan menyusahkan rakyat pula telah dipinda dengan sewenang-wenangnya.

Jadi, kesalahan mendenda peniaga kecil setinggi RM50 ribu itu bukan salah penguatkuasa atau pegawai kerajaan yang menjalankan tugas, tetapi merupakan kesalahan mutlak kerajaan PN pimpinan Mahiaddin yang mengutkuasakan darurat, menggantung Parlimen dan meminda undang-undang dalam tempoh darurat tanpa memerlukan ia dibawa dan dibahas di Dewan Rakyat.

Seluruh rakyat wajib mengutuk kerajaan PN dan Mahiaddin yang ternampak tidak mampu bercakap walau sepatah kata memberi respon dalam isu menekan rakyat ini.

Jika pemimpin lain diberi ruang membuktikan sokongan dan dilantik menjadi Perdana Menteri, nasib rakyat bawahan dan marhaen – percayalah – tidak seburuk ini nasib mereka didenda oleh sebuah kerajaan tanpa langsung ada perikemanusiaan.


 (ShahbudinHusin 28/04/2021)





Guna dana KWAN tunjuk kerajaan kurang usaha, kata ahli ekonomi

 

Pakar berkata kerajaan boleh sahaja mengumpulkan dana RM3 bilion melalui cara lain, termasuk meminta belanjawan tambahan atau sumbangan daripada orang awam atau sektor korporat. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Langkah kerajaan menggunakan dana Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) bagi perbelanjaan berkaitan vaksin Covid-19 bukan sahaja menimbulkan kebimbangan mengenai status kewangan awam, malah terhadap proses demokrasi di negara ini, kata ahli ekonomi.

Dalam kritikan terhadap langkah tersebut, Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Abdul Razak berkata, ini mencerminkan kerajaan “kurang berusaha” untuk menyelesaikan masalah kewangan.

Terdapat banyak pilihan lain untuk menanggung kos program vaksinasi, tambah beliau.

Terdahulu, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, kerajaan akan mengambil RM5 bilion daripada dana tersebut bagi tujuan perolehan vaksin, dengan RM3 bilion daripadanya untuk membeli vaksin, seperti yang diumumkan ketika pembentangan Belanjawan 2021.

Beliau menjelaskan RM3 bilion yang disebut dalam pembentangannya November tahun lalu bukan sebahagian daripada belanjawan bernilai lebih RM300 bilion itu.

Barjoyai percaya KWAN adalah dana paling “senang” digunakan kerajaan.

“Itu dana yang paling mudah dicapai dan tidak memerlukan kelulusan Parlimen,” kata beliau kepada FMT.

“Persoalannya adalah, adakah ini bukan pelanggaran kewajipan fidusiari dan kepercayaan rakyat oleh kerajaan?”

Kata beliau, kerajaan boleh sahaja mengumpulkan dana RM3 bilion melalui cara lain, termasuk meminta belanjawan tambahan atau sumbangan daripada orang awam atau sektor korporat.

Carmelo Ferlito dari Pusat Pendidikan Pasaran berkata, kerajaan sepatutnya tidak membuat sebarang keputusan berkaitan perbelanjaan tanpa pengawasan Parlimen.

“Sebaiknya Parlimen dibenarkan bersidang dan kerajaan melaporkan secara terperinci mengenai status kewangan awam,” kata beliau kepada FMT.

Langkah menggunakan dana KWAN akan mempengaruhi keyakinan pelabur, baik tempatan mahupun asing, kata beliau.

Tambah beliau, kerajaan perlu membuat perancangan bagaimana untuk memulihkan situasi kewangan.

“Perancangan ini perlu mengandungi strategi jangka pendek dan jangka panjang,” kata beliau.

Menurut Zafrul sebelum ini, kerajaan pimpinan Perikatan Nasional (PN) mewarisi lebih RM1 trilion liabiliti dan pinjaman tanpa pembayaran balik, termasuk yang berkaitan 1MDB dan SRC International Sdn Bhd.

Ini hampir mencapai had hutang statutori kerajaan, kata beliau, dan ia antara sebab kerajaan berdepan masalah kewangan ketika menangani krisis kesihatan awam semasa.

Namun, Geoffrey Williams dari Universiti Sains dan Teknologi Malaysia berkata, hutang negara tidak boleh dijadikan alasan untuk menggunakan dana KWAN.

“Sangat membimbangkan apabila beliau merujuk kepada RM1 trilion hutang dan liabiliti yang sebelum ini telah dikenal pasti Pakatan Harapan.

“Had hutang kerajaan ditetapkan sendiri dan tidak bersifat mengikat.

“Sebenarnya, had hutang tersebut tidak begitu terjejas oleh RM5 bilion untuk (perolehan) vaksin. Oleh itu, ia bukan penjelasan yang meyakinkan bagi penggunaan dana KWAN,” kata beliau.

Williams juga mempersoalkan kenyataan Zafrul yang bercanggah mengenai pertumbuhan ekonomi negara.

“Saya rasa perlu dijelaskan dengan lebih lanjut kenapa beliau kini mengakui kerajaan mempunyai ruang fiskal yang sebegitu kecil.

“Menteri kewangan sendiri mengaku wujudnya krisis sedangkan sebelum ini, beliau meyakinkan kita ekonomi dalam keadaan baik dan bakal mengalami pertumbuhan yang sihat tahun ini. Ini mesej yang bercanggah,” tambah beliau.




KAH..KAH...KAH.APA PUNYA BANGGANG LA JADI MENTERI KEHAKIMAN....

 

Jawatankuasa Khas Bebas bukan pengganti Parlimen, Azalina tegur Takiyuddin

Azalina mengesyorkan penubuhan Jawatankuasa Bebas 2.0 terdiri daripada Ahli Parlimen dan dipengerusikan Speaker Dewan Rakyat bagi menggantikan peranan Parlimen sepanjang darurat.

PETALING JAYA: Jawatankuasa Khas Bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 2 Ordinan Darurat memainkan peranan yang berbeza sama sekali dengan Parlimen dan ia tidak sepatutnya menggantikan peranan Parlimen yang digantung sepanjang darurat.

Ahli Parlimen Pengerang, Azalina Othman, berkata Parlimen merupakan badan perundangan tertinggi bagi kerajaan Persekutuan meluluskan dan meminda undang-undang Persekutuan, memeriksa dan menyoal dasar kerajaan.

“Sebaliknya, Jawatankuasa Khas Bebas hanya sekadar menasihati Yang di-Pertuan Agong sama ada darurat perlu diteruskan atau tidak,” kata timbalan Speaker itu dalam kenyataan.

Beliau berkata demikian susulan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Takiyuddin Hassan, bahawa sebarang pandangan boleh disalurkan melalui mana-mana saluran seperti Jawatankuasa Khas Bebas.

Untuk itu, Azalina mengesyorkan penubuhan Jawatankuasa Bebas 2.0 terdiri daripada Ahli Parlimen dan dipengerusikan Speaker Dipertua Dewan Rakyat bagi menggantikan peranan Parlimen sepanjang darurat.

“Sekiranya (Ahli Parlimen) Kota Bharu (Takiyuddin) membayangi bahawa Jawatankuasa Khas Bebas akan menggantikan peranan dan fungsi Parlimen, tidakkan Kota Bharu merasakan lebih baik suatu ordinan dimasyhurkan supaya suatu Jawatankuasa Bebas 2.0 ditubuhkan bagi memainkan peranan tersebut?

“Jika ya pun, pendapat boleh disalurkan kepada Jawatankuasa Khas Bebas, tindakan Kota Bharu merasakan bahawa terma rujukan baru yang diperkenalkan atau dipinda supaya proses bagi penyaluran cadangan dan pendapat dapat dilakukan?” soalnya.

Tambahan lagi, katanya, Ahli Parlimen dan rakyat tidak mempunyai akses kepada prosiding mesyuarat yang diadakan antara ahli Jawatankuasa Khas Bebas dan Jawatankuasa Khas Bebas tidak menjalankan siasatan atau inkuiri berdasarkan pendengaran awam yang disiarkan di media massa.

Sehubungan itu, beliau berpendapat keputusan kerajaan menggantung Parlimen melalui Seksyen 14 Ordinan Darurat No 1 secara langsung dan tidak langsung menjejaskan kesinambungan dan kelestarian doktrin pemisahan kuasa dan sistem demokrasi berparlimen negara.

“Tidakkah sistem demokrasi berparlimen dalam negara seolah-olah tidak lagi wujud memandangkan badan Eksekutif bukan lagi bertanggungjawab terhadap Parlimen?

“Jika Eksekutif seakan-akan tidak lagi bertanggungjawab kepada Parlimen selaras dengan konsep sistem demokrasi berparlimen, kepada siapa badan Eksekutif bertanggungjawab?” soalnya.

Takiyuddin kelmarin menyatakan kerajaan memberi jaminan sidang Parlimen akan segera dipanggil pada masa sesuai, sama ada sebelum atau selepas perintah darurat tamat pada 1 Ogos depan.

Beliau berkata, semua pihak, termasuk pembangkang boleh menyalurkan pandangan kepada kerajaan melalui saluran ditetapkan, seperti melalui Jawatankuasa Khas Bebas Darurat yang ditubuhkan bawah Ordinan Darurat bagi menasihati Yang di-Pertuan Agong mengenai hal berkaitan penguatkuasaan perintah itu.

Parlimen dijadual digantung selama enam bulan 20 hari hingga 1 Ogos susulan perisytiharan darurat pada 12 Jan.




Peniaga rojak gagal ikut SOP dikompaun RM50,000: Jangan hukum rakyat secara zalim

 


Tindakan ke atas peniaga kecil-kecilan di Kelantan yang dikompaun maksimum RM50,000 kerana gagal mematuhi Prosedur Standard Operasi (SOP) terus mendapat kecaman rakyat Malaysia.

Terbaharu, rakyat mempertikaikan kompaun yang dikenakan ke atas seorang peniaga rojak (colek) di Kota Bharu yang didakwa lewat menutup perniagaannya.

Bagi Ketua Cabang KEADILAN Kota Bharu, Zinda Khalil Sastro Hassan, tindakan pihak berkuasa mengenakan denda maksimum seperti yang berlaku baru-baru ini hanya menyusahkan rakyat yang dalam kesempitan hidup, bukannya mengurangkan pandemik Covid 19.

"Sebelum ini heboh mengenai peniaga burger, berniaga kecil-kecilan di depan rumah didenda RM50,000. Terbaharu berniaga colek, depan rumah juga didenda RM50,000.

"Bagi saya ini cara kerajaan memberi hukuman kepada rakyat secara zalim. Dengan keadaan hari ini, dengan situasi Covid, rata-rata peniaga kecil menghadapi masalah besar dari segi ekonomi, tetapi kerajaan hanya pandai menghukum.

"Mereka ingat dengan menghukum kompaun RM50,000 adakah akan menyebabkan Covid turun?" katanya.

Menurut mantan Ketua Penerangan KEADILAN Kelantan itu lagi, tindakan kerajaan Perikatan Nasional hanya melambangkan lintang pukang pelaksanaan dasar

Katanya, kerajaan sepatutnya melaksanakan kempen yang lebih berkesan mengawal Covid, bukan mendenda tanpa amaran.

"Sepatutnya apa yang dilakukan ketika ini adalah sama-sama membantu rakyat yang tidak berkemampuan dan sama-sama memberi kesedaran.

"Kalau kita tengok, kompaun RM1,000 sebelum ini pun sudah cukup menyiksakan rakyat. Dengan kompaun itu saya rasa rakyat dah alert (tidak perlu ditambah jumlahnya)," katanya.

Bagaimanapun, Zinda menganggap kempen kompaun maksimum itu tidak akan berkesan selagi mana rakyat melihat menteri-menteri kerajaan PN mengikuti SOP berlainan dan berlakunya 'hukuman dua darjat'.

"Apa yang menyedihkan kita SOP hari ini ada darjat. Kita tengok yang kena tanpa diberi amaran, teguran, terus disaman RM50,000 itu orang biasa

"Golongan kayangan 'tidak nampak segala kesalahan langgar SOP'. Tetapi bila rakyat yang buat diberi kompaun maksimum," katanya lagi.

Baru-baru ini, Mohd Azizi Mohd Nor dan isterinya, Nik Norwati Nik Loh yang berniaga colek pada sebelah malam sepanjang Ramadan didatangi beberapa anggota polis pada jam 11.30 malam.

Tanpa bertanyakan maklumat lanjut, kata mereka, anggota polis berkenaan terus menulis kompaun dengan jumlah RM50,000 bagi kesalahan beroperasi melebihi had masa.

 

(function() { var d = document, w = window; w

Polis panggil Ahli Parlimen Batu Pahat bantu siasatan dakwaan langgar SOP......KEH...KEH

  FMT Reporters  - July 24, 2021  Gambar tular di media sosial menunjukkan Ahli Parlimen Batu Pahat, Mohd Rashid Hasnon makan bersama dua wa...