KENA CING WALAUN SEMUA.


 

ADA KELEBIHAN NEGEEI PANAS


 

NAK BERJIMAT PUN SALAH... BAIK JADI KERAJAAN MENYAKAW DAN TUNGGANG AGAMA... LEBIH MUDAH DAN DIBANGGAKAN PULA.



 ANWAR JANGAN JADIKAN PESAWAT RASMI KERAJAAN MACAM BAS PERSIARAN


22 November 2024


Barangkali kerana ada sedikit rasa bersalah disebabkan terlalu kerap ke luar negara, sedangkan ekonomi dan pendapatan negara tidak pun bertambah berlipat kali ganda, Perdana Menteri lantas memilih pendekatan lain untuk mengurangkan beban kos pesawat rasmi kerajaan yang digunakannya.


Ia ialah dengan cara mengajak syarikat-syarikat swasta yang ikut serta dalam lawatannya ke luar negara itu untuk sama-sama menaiki  pesawat rasmi kerajaan, tetapi dikehendaki membayar kos perjalanannya.


Memberitahu Dewan Rakyat semalam, Anwar Ibrahim berkata, sekitar 70 hingga 80 peratus perbelanjaan perjalanan dan lawatan rasminya  ke lima negara baru-baru ini adalah ditanggung oleh syarikat swasta yang turut dalam lawatannya.


“Saya lihat kos perjalanan selalunya agak tinggi. Jadi, kali ini apa yang kita lakukan adalah dengan kerjasama Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz).


“Kita  undang syarikat-syarikat terbabit umpamanya Petronas, Sapura Energy, Yinson, Proton dan syarikat semikonduktor (tidak dinamakan nama syarikatnya)  yang mengikuti rombongan untuk ikut serta dan mereka  bayar tambang dan kos.


“Jadi, maknanya tak salah saya sekitar 70 hingga 80 peratus kos penerbangan ditanggung oleh syarikat yang ikut serta dalam lawatan itu,” katanya.


Pendekatan lain yang cuba dilakukan Anwar ini adalah sesuatu yang salah dan tidak wajar kerana pesawat rasmi kerajaan adalah untuk kegunaan rasmi Perdana Menteri ketika melakukan lawatan ke luar negara.


Tindakan membawa syarikat swasta memungkikan wujudnya konflik kepentingan yang ketara, di samping menjadikan pesawat rasmi kerajaan seperti bas persiaran atas bas RapidKL yang boleh dinaiki oleh sesiapa saja.


Selain Perdana Menteri, pesawat rasmi kerajaan hanyalah untuk kegunaan Yang Di-Pertuan Agong, Raja-Raja dan Timbalan Perdana Menteri.


Membawa wakil atau peneraju syarikat swasta menaiki pesawat rasmi kerajaan bersama Perdana Menteri dalam lawatan rasmi ke luar negara tidak pernah dilakukan oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini.


Ketika Perdana Menteri melawat ke luar negara, pesawat itu sepatutnya eksklusif untuk kegunaan Perdana Menteri dan yang mereka yang dibenarkan secara rasmi oleh saja, bukan untuk diajak mana-mana orang atau syarikat swasta dan dikehendaki pula membayar sebahagian kos untuk turut sama menaikinya.


Bukankah pada Disember 2022 lalu kerajaan sendiri mengeluarkan arahan bahawa lawatan rasmi penjawat awam ke luar negara tidak boleh ditaja oleh syarikat swasta?


Tun Mahathir Mohamad ketika menjadi Perdana Menteri, jangankan syarikat swasta atau ahli perniagaan, anak-anaknya pun tidak pernah merasa menaiki pesawat rasmi kerajaan yang dinaikinya.


Mengajak wakil atau peneraju syarikat swasta menaiki pesawat rasmi dan mereka akhirnya membayar tambang serta kos dan akhirnya menjadikan antara 70 hingga 80 peratus kos penerbangan ditaja oleh swasta, selain menjadikan Anwar melanggar arahan kerajaan, malah dengan sendirinya menjadikan tatakelola sudah bertukar menjadi tatakelaut.


Apakah budi menaja sehingga 80 peratus kos penerbangan itu percuma begitu saja dan syarikat swasta berkenaan tidak mengharapkan apa-apa balasan?


Sebenarnya Anwar tidak perlu risau berkenaan kos tinggi akibat penggunaan pesawat rasmi setiap kali beliau melakukan lawatan rasmi ke luar negara.


Beliau juga tidak perlu ada rasa bersalah dengan kos penerbangan yang tinggi itu kerana itu memang kelayakan seorang Perdana Menteri yang bertugas demi negara.


Semua kita faham perkara itu, asal saja lawatan ke luar negara itu membawa hasil yang baik kepada negara dan bukan untuk hore-hore.


Jika Anwar mahu sangat berjimat dan benar-benar sayang duit kerajaan, adalah lebih baik beliau memilih pesawat komersial saja setiap kali melawat ke luar negara.


Nak jimat lagi, jangan ambil kelas pertama atau kelas perniagaan, tetapi naiklah kelas ekonomi atau lagi berjiwa marhaen jika memilih syarikat penerbangan tambang murah dan sanggup menunggu sebelum Subuh lagi di KLIA2 untuk terbang ke mana-mana negara.


Lebih membimbangkan, tindakan membawa syarikat swasta ini, jika berterusan hanya meletakkan Perdana Menteri sentiasa dikelilingi golongan mahakaya ketika di udara setiap kali beliau melakukan lawatan ke luar negara dan sewaktu berjam-jam di udara itu pula tidak mustahil macam-macam perbincangan, malah mungkin kelulusan perniagaan pun turut dilakukan.


Inikah tatakelola kerajaan madani yang dibangga-banggakan? – ShahbudinHusin 22November2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/11/anwar-jangan-jadikan-pesawat-rasmi-kerajaan-macam-bas-persiaran/



"KAU NI JANGAN NAK TUNJUK HERO" MP PAYA BESAR VS LARUT !

KETUA PEMBANGKANG HAMZAH TERUS KOYAK ? TAMBUN VS LARUT !

PN BERPECAH!! - PAS TOLAK MUHYIDDIN - HADI CALON PM?


Seorang pimpinan kanan PAS yang juga Mursyidul Am Pas Datuk Hashim Jasin berpandangan parti Islam itu lebih layak memimpin Perikatan Nasional (PN).
Beliau sekali gus menolak cadangan supaya Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin kekal sebagai calon perdana menteri gabungan berkenaan.
Pas layak memimpin kerana wakil rakyatnya paling ramai di Parlimen dan mempunyai jentera akar umbi yang kuat di seluruh negara. Eloklah tu bergaduh. Biar aje Anwar Ibrahim terus kekal sepenggal lagi!




MENAKJUBKAN !! DATUK SERI ANWAR IBRAHIM TERIMA SAMBUTAN MERIAH DI MAJLIS...

Warkah terbuka buat Abang Hanipa Maidin





OLEH FAIZ FADZIL



Tulisan peribadi Abang Hanipa Maidin yang terbaru yang mempertikaikan kesungguhan Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) untuk melaksanakan reform begitu memeranjatkan saya. Izinkan saya untuk memberikan respond pandangan tersebut atas kapasiti peribadi. Tiada niat untuk saya menyingung perasaan Abang Hanipa, tetapi saya selalu yakin dengan pendirian Abang Hanipa yang teguh berpegang kepada prinsip kebebasan bersuara.

Sejak DSAI memerintah, perkara utama yang beliau bertiwikrama adalah mewujudkan sebuah kerajaan yang stabil. Negara telah melalui satu episod hitam selama 3 tahun selepas coup d e’tat melalui Langkah Sheraton yang menyaksikan ekonomi negara yang merosot akibat ketidakstabilan politik. Tindakan DSAI yang memberikan 2 tumpuan utama iaitu kerajaan yang stabil dan pemulihan ekonomi adalah satu reform penting di mana perkara inilah yang gagal ditangani ketika zaman Muhyiddin dan Ismail Sabri sehingga menyaksikan negara mempunyai kerajaan yang tidak stabil dan ekonomi yang terus mengucup pasca Covid-19.

Pelantikan DSAI sebagai PM dibuat secara sah mengikut Perlembagaan Persekutuan di mana beliau mempunyai keyakinan majoriti Ahli Parlimen selepas keputusan PRU ke-15 dan ini diperkukuhkan lagi dengan usul undi percaya yang dibawa di lantai parlimen pada 19 Disember 2022. Jelas, DSAI tidak berkompromi dengan langkah menjadi kerajaan melalui pintu belakang dan berpegang teguh dengan prinsip tulen demokrasi. Bukankah ini satu reformasi yang telah dilaksanakan DSAI sebagai PM.

Berasaskan kepada kestabilan politik inilah ekonomi negara kembali kukuh dan inilah reform besar yang sedang berlaku. Antara kejayaan pemulihan ekonomi DSAI adalah:

  • i) Ringgit di bawah pentadbiran PN melebihi kadar RM4.70 berbanding USD pada Nov 2022. Bawah PMX, Ringgit menyaksikan pemulihan dan hari ini, berada sekitar RM4.4.
  • ii) Dalam 6 bulan pertama 2024, pelaburan langsung diluluskan meningkat 18% ke RM160bil berbanding tahun sebelumnya. Angka RM160bil adalah paling tinggi dalam sejarah negara untuk tempoh Jan-Jun.
  • iii) Penghapusan 66% miskin tegar di Malaysia setakat Okt 2024. KDNK negara pada suku ketiga 2024 menunjukkan pertumbuhan sebanyak 5.3 peratus, melebih anggaran awal 5.1 peratus.
  • iv) Negeri-negeri pembangkang (SG4) tidak dianak-tirikan. Dalam Belanjawan 2025, diumumkan bahawa perkumpulan ekonomi akan diwujudkan mengikut keistimewaan negeri seperti tenaga boleh baharu di Perlis dan Sabah, industri kimia khusus di Pahang dan Terengganu. Royalti minyak di Kelantan dan Terengganu dikembalikan.
  • v) Jumlah hutang baharu tahunan telah dikurangkan kerana perbelanjaan lebih efisien. Pada tahun 2021 dan 2022, jumlah hutang baharu tahunan adalah RM100bil setahun. Namun, ia telah jatuh kepada RM84.7bil pada 2024.

Adapun Abang Hanipa membandingkan kes Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi, keputusan DNAA dibuat oleh Jabatan Peguam Negara tanpa campur tangan DSAI. Perlantikan Zahid Hamidi sebagai TPM pula dibuat atas semangat perpaduan yang dibina antara PH dan BN dan inilah kunci kekuatan kepada kestabilan politik yang wujud sekarang.


Adapun reformasi institusi yang dibangkitkan, ianya memerlukan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan yang mana DSAI perlu mempunyai sokongan 2/3 majoriti Ahli Parlimen. Jika sesuatu pindaan tidak mendapat kelulusan Dewan Rakyat, ia akan mewujudkan krisis perlembagaan lagi sekali yang pasti boleh menggugat kestabilan politik yang akan merencatkan pemulihan ekonomi. Kesannya, rakyat akan menderita sekali lagi.

Sebagai PM, DSAI melaksanakan tugas secara tanggungjawab bersama (collective responsibility) dan jemaah menteri telah melakukan beberapa reform besar dalam pentadbiran negara.

Pindaan Perlembagaan Persekutuan yang memberikan hak samarata kepada ibu berkaitan kewarganegaraan anak yang lahir di luar negara adalah satu lagi reform yang telah berlaku. Usaha bersungguh-sungguh kerajaan Madani untuk meningkatkan pengeluaran padi tempatan juga satu reform melalui agenda keterjaminan makanan.

Antara reform institusi yang sudah dilaksanakan adalah Prime Minister Question Time (PMQT) di Parlimen, penggubalan Akta Kewangan Awam dan Tanggungjawab Fiskal (FRA) 2023 dan pindaan Pindaan Akta Audit 1957. Malah mengikut pelaporan BERSIH, terdapat 11 Reformasi yang sedang berjalan dan dalam proses untuk dilaksanakan termasuklah pelaksanaan Akta Perkhidmatan Parlimen akan dilaksanakan pada tahun depan seperti yang dinyatakan oleh Perdana Menteri di Parlimen semalam.



Ini membuktikan bahawa agenda Reformasi kekal menjadi agenda utama Kerajaan Madani pimpinan DSAI yang memerintah hari ini. Sekalipun wujudnya cabaran untuk melaksanakannya, namun ianya masih dapat dilaksanakan dan prosesnya masih berjalan.

Walau bagaimapun, pelaksanaan agenda Reformasi ini lebih adil untuk dinilai ketika tamat penggal pemerintahan dan bukannya ketika pertengahan penggal. Ini bagi memberi ruang kepada kerajaan melaksanakannya dan perlu melalui proses yang panjang. “Rome was not built in a day”.

Kepada Abang Hanipa, saya selalu teringat pertemuan-pertemuan kita dahulu bertemankan segelas teh tarik. Usahlah memberikan peluru kepada musuh.

Zaman politik hari ini penuh dengan fitnah dan sentimen dan cukuplah kita saling salah-menyalah pemimpin yang sama-sama kita bela sebelum ini. Berilah peluang dan ruang kepada DSAI untuk melaksanakan agenda reformasi kerana itulah perjuangan kita bersama beliau sebelum ini.



Faiz Fadzil ialah Setiausaha Agung AMANAH.





Dua tahun Kerajaan Perpaduan: Melangkah ke Hadapan



OLEH: Senator Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa

Perjalanan sesebuah gagasan baharu negara adalah panduan besar bagaimana negara dibentuk dalam melaksanakan dasar-dasar pembangunannya. Pemimpin besar negara perlu melihat kepada realiti sekeliling yang melingkungi suasana negara semasa kepimpinannya.

MERUNGKAIKAN KEBUNTUAN

Datuk Seri Anwar Ibrahim atau gelaran rakyatnya PMX mengambil alih tampuk kepimpinan negara dalam suasana sukar dan mencabar dari sudut dalaman dan luarannya. Dalamannya, beliau terpaksa menerima realiti wujudnya kerajaan yang dibentuk atas berbagai blok parti politik yang sebelumnya usai PRU ke-15 setiap blok gagal memenuhi majoriti yang cukup untuk membentuk kerajaan.


PH sebagai blok yang memiliki bilangan terbesar, iaitu 82 kerusi masih belum capai had majoriti mudah untuk membentuk kerajaan, iaitu 112 yang diperlukan. Di belakang PH ialah blok PN, iaitu 74 kerusi sedangkan blok lain seperti Barisan Nasional (BN), GPS dan GRS masih mencari-cari rakan untuk membentuk kerajaan.

Lontaran idea Kerajaan Perpaduan oleh Yang di-Pertuan Agong ketika itu, AlSultan Abdullah mengandungi hikmah tersirat di sebalik jalan buntu sejak pengumuman keputusan PRU ke 15 pada 20 Nov 2022. Rakyat masih dalam fobia politik selepas peristiwa ‘Langkah Sheraton’ dan pandemik Covid 19 yang menimpa negara. Namun hikmah Allah lebih besar dari segalanya, justeru terbentuklah Kerajaan Perpaduan pada 24 November 2022.

LATAR UNIK


Latar yang membawa kepada terbentuknya kerajaan pada 24 November 2022 adalah faktor penting yang tidak boleh diabaikan dalam membuat penilaian pencapaian Kerajaan Madani hari ini. Ini berpandukan kepada beberapa fakta. Pertama, suasana unik ini telah menghimpunkan 16 parti politik dan empat blok parti besar iaitu PH, BN, GPS dan GRS.


Semuanya telah bertanding dalam PRU 15 sebagai pesaing dan bukan rakan. Politik Malaysia yang bermodelkan politik kesepakatan prapilihanraya terpaksa berhadapan dengan realiti kebuntuan membentuk kerajaan, lantas blok yang bersaing antara satu sama lain terpaksa berkompromi pasca PRU.

Ini membawa kepada persoalan kedua, iaitu bagaimanakah parti yang berlawanan antara satu sama lain dengan manifesto yang berbagai dapat mencapai kata sepakat dalam melaksanakan manifesto masing-masing dalam sebuah kerajaan. Selalunya hanya satu blok utama sahaja yang akan melaksanakan manifestonya setelah membentuk kerajaan. Dengan kata lain, pasca PRU 15 sangat unik bagi lanskap politik Malaysia kerana latar tadi yang perlu dibereskan terlebih dahulu sebelum bercakap soal melaksanakan janji manifesto.

Fakta kedua perlu diambilkira dalam membuat penilaian dua tahun pencapaian Kerajaan Madani. Kegagalan berbuat demikian seolah-olah membutakan mata kepada satu fasa penting menyelerakan dahulu kepelbagaian manifesto dan membereskan kesepaduan empat blok utama yang berlawanan sebelumnya. Jadi apakah formula PMX untuk menyatukan kesemua ideologi blok masing-masing?

LAHIRNYA MADANI

PMX perlu mencari titik pertemuan dalam kerajaan bagi menyatukan blok masing-masing. Hampir dua bulan selepas proses konsolidasi dan persefahaman, PMX memperkenalkan Malaysia Madani pada 19 Januari 2023 berperanan untuk menggagaskan idea besar negara yang beliau namakan sebagai Madani. Ia diharapkan dapat memandu semua pihak kepada menjayakan nilai-nilai yang di dalamnya adalah ikhtiar untuk menjawab realiti semasa yang dihadapi negara, termasuklah menguruskan keunikan terbentuknya sebuah kerajaan perpaduan. Madani boleh dikira sebagai konsolidasi manifesto berbagai tertumpu kepada nilai-nilai besar yang akan menetapkan dasar-dasar baharu yang akan diperkenalkan.


NILAI BESAR M.A.D.A.N.I

Ada enam nilai besar negara dalam mencapai cita-cita pembangunannya, iaitu Kemampanan (M) Kesejahteraan (A) Daya-cipta (D) Hormat (A) Keyakinan ðŸ‘Ž dan Ihsan (I). Aspek Kemampanan menjurus kepada bentuk ekonomi dan alatnya pada masa hadapan bagi menjayakan konsep kelestarian untuk generasi mendatang manakala kemakmuran negara pulangannya adalah untuk rakyat yang memerlukan pembelaan.

Untuk maju ke hadapan daya-cipta dari segala aspek keintelektualan dan kebolehmenjadian diharapkan menghasilkan inovasi dan kreativiti yang menguntungkan negara sedangkan ia hendaklah dipandu atas nilai hormat kepada budaya bangsa, sesama insan dan alam. Melahirkan keyakinan adalah kunci penting untuk mengeratkan hubungan rakyat dan pemerintah yang terhakis sejak Langkah Sheraton dan akhirnya bersifat Ihsan dan Rahmah kepada kebajikan rakyat dan kepada alam sekitar adalah perasaan sedar dalaman yang membentuk kita sebagai masyarakat yang menjulang nilai Karamatul Insan.

Berdasarkan gagasan besar inilah polisi-polisi baharu yang bersifat struktural diperkenalkan antaranya ialah Kebertanggungjawaban Fiskal Negara bagi memastikan kerajaan bertanggungjawab terhadap perbelanjaan perbendaharaan negara, Penstrukturan semula regim subsidi kepada bersasar, gaji progresif, meningkatkan gaji penjawat awam, Skim pencen yang baharu serta pembelaan golongan yang memerlukan dari berbagai program kebajikan rakyat yang ditingkatkan. Dasar mengunjur ke hadapan seperti Kecerdasan Buatan (AI), Dasar Peralihan Tenaga Baharu, Perindustrian Baru semuanya dirangka dalam gagasan besar MADANI.

AKSI MADANI DI PENTAS DUNIA

Ketegasan PMX mewakili amarah manusia terhadap keganasan dan genosid Israel ke atas rakyat Palestine diiktiraf sebagai suara Malaysia dan kemanusiaan. Usaha terkini di peringkat lobi antarabangsa untuk menyingkirkan keanggotaan Israel dalam PBB adalah hasrat yang berisiko tinggi yang telah dilakukan oleh kerajaan Madani atas nama memartabatkan kemuliaan nilai Ihsan.

Aura suara Malaysia di kalangan negara Blok Selatan kembali dirasai dengan nada tegas menyuarakan ketidakseimbangan agihan kekayaan dunia untuk yang tertindas dan miskin. Persediaan Malaysia untuk menyertai gabungan BRICS diterima dengan baik menandakan satu peralihan berani kepada medan baharu sebuah kebangkitan ekonomi masa depan. PMX juga akan memimpin ASEAN untuk tahun 2025 sekaligus membawa berbagai ide untuk memajukan rantau ini dan hubungannya dengan rantau lain.

CABARAN DAN PROSPEK

Dua tahun Kerajaan Perpaduan memerintah, masih banyak yang perlu dilakukan, namun sosok PMX yang memberi inspirasi kepada rakyat tentang semangat kebangkitan melalui Tajdid Pemikiran dan Islah negara adalah jaminan terbesar bagi menjayakan cita-cita ini. Apapun, segala retorik berkenaan akhirnya akan dikira berjaya hanya setelah ia dapat dilaksanakan dan disokong oleh semua blok yang bersama dalam Kerajaan Perpaduan. Semua perkiraan politik dan senarai keutamaaan negara perlu diambil sebagai faktor penting ketimbang desakan dan semangat menjayakan reformasi. PMX mendaki persada kuasa atas kehendak rakyat yang mahukan perubahan. Dua tahun ini PMX masih kekal dengan momentum perubahan dengan mengimbangi kepelbagaian kerenah dalaman mahupun birokrasi termasuklah perubahan budaya dan tingkahlaku yang menjadi penghalang utama.

Prospek tahun mendatang kelihatan cerah setakat kejayaan yang telah dilakukan dalam proses pemulihan ekonomi dan membina imej Malaysia di mata dunia. Kita doakan Kerajaan Perpaduan yang lahir dua tahun yang lalu kekal lebih kuat dan lebih meyakinkan segenap lapisan rakyat. Sepertimana kita harapkan juga agar parti-parti dalam Kerajaan Perpaduan tidak diganggu gugat oleh suara-suara yang mahu melihat perpecahan di kalangan blok dalam perpaduan berlaku.


Senator Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa ialah timbalan presiden AMANAH dan Pengerusi Pakatan Harapan Perak.




JAWAPAN UNTUK MAMAT QAZAF...


 

BUKAN PELABURAN.. ITU INSURAN... INSURAN KERAJAAN NEGERI.


 

MAHATHIR KATA BANYAK TULISAN CINA. TAPI DIA BAGI GAMBAQ KEDAI MASAK BABI.... KAH. KAH... ITU MEMANG MARKET CINA.


 

DOKUMENTARI RUSSIA MENGENAI MALAYSIA

 


MASA TAK DA JAWATAN... KEMAIN.. ADA JAWATAN.. TAU JA LA.. HA HA...


 

CUBA BAGI PADA MARANG.



 MARKAH D TAMPARAN YANG MEMALUKAN ANWAR


20 November 2024


Pagi ini Perdana Menteri, Anwar Ibrahim tiba di tanah air setelah melakukan lawatan rasmi ke beberapa negara – Mesir, Arab Saudi, Peru dan terakhir Brazil.


Dilaporkan beratus orang menyambut kepulangannya di KLIA pagi tadi di sebalik lawatannya ke luar negara kali ini lebih diselimuti kontroversi berkaitan wawancaranya dengan CNN  berkaitan Israel.


Berikutan kontroversi itu, mengadakan sambutan kepulangan Anwar adalah bertujuan untuk  menggambarkan beliau sebagai hero negara atas beberapa pencapaian dalam lawatan tersebut, sambil cuba menutup persepsi yang tercetus melalui wawancara CNN itu.


Tetapi, sambutan kepulangan Anwar, berdasarkan gambar dan video yang didapati di media sosial, ia nampaknya tidaklah semeriah dan seramai mana yang selayaknya untuk menyambut kepulangan seorang hero.


Lain kali kalau nak sambut kepulangan seorang hero, buatlah betul-betul dan angkutlah ramai-ramai orang – bukankah PKR sekarang sudah jadi kerajaan?


Takkan tak reti-reti?


Tetapi, apa yang lebih mengaibkan selain sambutan ala-ala saja yang mampu diserlahkan, kepulangan Anwar kali ini yang cuba digambarkan sebagai kepulangan seorang hero turut “dimalukan” oleh Bersih yang sehari sebelum kepulangannya telah membentangkan laporan prestasi kerajaan madani sejak dua tahun lalu dengan hanya memberi markah D.


Pemberian markah D atau spesifiknya 45.8% kepada kerajaan madani  oleh Bersih boleh dianggap sebagai “tamparan” yang tepat ke muka Anwar.


Kalau diumpamakan dalam banyak peperiksaan sekolah, perolehan D itu boleh ditafsirkan sebagai “markah cukup makan” saja.


Di zaman dulu,  hadiah paling dekat bagi mereka yang beroleh markah D ialah kena marah atau kalau dapat bapa yang agak garang sikit, merasalah kena rotan di tapak tangan sambil diberi amaran agar belajar dengan lebih rajin lagi.


Sebab itu pemberian markah D oleh Bersih, badan pemantau pilihan raya yang sejak dulu diketahui pro PH kepada kerajaan madani yang dipimpin oleh Anwar boleh dianggap sebagai amat mengaib dan memalukan.


Apalagi kalau mengambil kira Pengerusi Bersih, Faisal Abdul Aziz adalah seorang yang pernah menjadi Presiden Abim antara tahun 2019 hingga 2023.


Abim adalah NGO yang sinonim dengan Anwar dan peneraju-penerajunya selalu ditanggapi sebagai “orang Anwar” belaka.


Orang Tun Mahathir, orang Najib atau orang Muhyiddin – takkan merasa nak jadi Presiden Abim!!


Makna kata, walaupun Faisal pernah mengetuai Abim, beliau ternyata tidak berkompromi terhadap kegagalan kerajaan madani sejak dua tahun lalu.


Markah D diberi terutamanya kerana prestasi buruk yang dikaitkan dengan kegagalan melaksanakan reformasi institusi dengan ketara.


Faisal dipetik sebagai berkata, dua tahun pertama kerajaan madani didapati terdapat jurang yang ketara antara janji reformasi dan pelaksanaan sebenar.


“Kerajaan madani menunjukkan prestasi di bawah jangkaan, dalam pembaharuan pilihan raya, tidak ada kemajuan bermakna dalam isu-isu utama seperti penyelewangan bahagian pilihan raya, gerrymandering, atau memperkenalkan pengundian tanpa hadir untuk pengundi luar negara atau negeri, walaupun di sebalik janji semasa kempen untuk menangani perkara itu.


“Kerajaan juga gagal untuk memulakan dasar dalam memastikan perwakilan yang adil dan membiarkan janji reformasi pilihan raya yang penting tidak ditangani. 


“Akta Pembiayaan Politik dan pindaan kepada Akta Kesalahan Pilihan Raya masih tidak lengkap, menimbulkan keraguan tentang komitmen kerajaan terhadap pilihan raya yang telus dan adil,” kata Faisal lagi.


Tidak cukup dengan diberi markah D,  Bersih yang diterajui Faisal juga menilai Ismail Sabri Yaakob yang memimpin negara selama hanya 15 bulan sebelum Anwar dinilai sebagai Perdana Menteri terbaik sejak 2009 berdasarkan pembaharuan yang berjaya dilakukannya.


Tanpa gegak gempita dan tanpa laungan reformasi yang berulang-ulang, Bersih melihat Ismai Sabri berjaya mencapai pembaharuan yang ketara dalam tempoh singkatnya selama 15 bulan walaupun menerajui pentadbiran yang tidak stabil, termasuk menandatangani memorandum persefahaman dengan pembangkang.


“Melalui persefahaman itu telah membawa kepada sokongan bipartisan untuk beberapa pembaharuan, termasuk meluluskan undang-undang anti-lompat parti dan menurunkan umur mengundi kepada 18 tahun.


“Ismail Sabri turut berjaya memastikan pengagihan dana pembangunan kawasan pilihan raya secara saksama kepada Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang, langkah utama dalam memupuk kerjasama dwipartisan.


“Sebaliknya, pentadbiran Anwar yang sudah menjangkau 24 bulan masih belum dapat memperoleh perjanjian reformasi dwipartisan yang setanding untuk melaksanakan reformasi pilihan raya dan demokrasi,” tambah Bersih.


Kalau Bersih sudah beri markah D, apa pula penilaian di mata pengundi kepada Anwar? – ShahbudinHusin 20November2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/11/markah-d-tamparan-yang-memalukan-anwar/