BAGAIMANA JIKA MUHYIDDIN DIPECAT DARI BERSATU?


Berdasarkan rakaman audio mesyuarat MPT Bersatu yang dibocorkan serta perkembangan semasa, adalah jelas Muhyiddin Yassin selaku Presiden parti telah melakukan dua kesalahan disiplin yang serius.
Kesalahan pertama, membawa Bersatu keluar daripada PH tanpa kebenaran serta izin parti secara sah.
Ini berdasarkan keputusan sama ada Bersatu perlu keluar PH atau tidak adalah bergantung persetujuan akhir Tun Mahathir Mohamad sebagai Pengerusi di mana dalam mesyuarat MPT pada 23 Februari itu telah dibuat ketetapan agar beliau diberi masa seminggu untuk membuat keputusan mengenainya.
Dan sehingga hari ini, Tun Mahathir tidak pernah memberi kata putus bersetuju untuk Bersatu keluar PH.
Dengan yang demikian, tindakan Muhyiddin mengumumkan Bersatu keluar PH pada 24 Februari lalu adalah sesuatu yang tidak sah dan salah dari segi disiplin parti.
Kedua, selepas keluar PH dan membawa dirinya bersama sebahagian Ahli Parlimen Bersatu untuk bergabung dengan UMNO, BN, Pas dan GPS membentuk kerajaan, semalam Muhyiddin sekali lagi melakukan kesalahan disiplin dengan menandatangani memorandum persefahaman bagi penubuhan PN secara rasmi.
Hakikatnya, tindakan Muhyiddin menandatangani MOU itu tidak bersandarkan sebarang keputusan parti dan dengan itu beliau tidak berhak menandatanganinya atas nama Bersatu.
Berikutan itu, kedua-dua kesalahan yang dilakukan Muhyiddin ini sudah pun dilaporkan kepada Lembaga Disiplin Bersatu untuk disiasat dan disyorkan tindakan sewajarnya.
Atas kedudukannya selaku Presiden Bersatu dan dua jenis kesalahan yang dilakukannya itu, adalah jelas ia suatu bentuk kesalahan yang serius dan dengan itu, jika didapati bersalah, sudah barang tentu hukumannya juga adalah berat.
Dalam hal ini, adalah tidak mustahil, jika didapati bersalah, Muhyiddin boleh diambil tindakan sama ada digantung keahlian atau dipecat daripada Bersatu.
Oleh kerana Muhyiddin sekarang sudah menjadi Perdana Menteri, bagaimana dengan kedudukannya jika beliau akhirnya dipecat daripada Bersatu?
Adakah rakan-rakan dalam PN akan menolaknya juga sebagai Perdana Menteri kerana beliau sudah jadi tidak berparti?
Atau, dengan pemecatan itu akan mendorong Muhyiddin memilih untuk kembali menyertai UMNO?
Jika beliau masuk UMNO, adakah semua penyokongnya dalam Bersatu, termasuk yang memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen, turut sedia menyertai UMNO? 
(Shahbudindotcom 18/05/2020)


*KENYATAAN BERSAMA PAKATAN HARAPAN, BERSATU, WARISAN DAN UPKO*



*18 Mei 2020*

*PIMPINAN PARTI MENJUNJUNG KASIH KE ATAS TITAH DYMM TUANKU*

Ahli-Ahli Parlimen dari Pakatan Harapan, Bersatu, Warisan dan UPKO hari ini menjunjung setinggi-tinggi kasih ke atas DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong yang berkenan bercemar duli menyampaikan Titah Diraja kepada Majlis Parlimen pagi ini.

Mengikuti keseluruhan titah Tuanku, pelbagai isu dan perkara disentuh namun ianya berkisar di atas paksi-paksi yang sama: pembelaan nasib rakyat, keperluan politik matang, bersih dan bebas rasuah, serta rasa kasih dan hormat terhadap agama dan kedudukan Raja-Raja Melayu.

Dalam hari-hari yang akan datang, Ahli-Ahli Parlimen dari Pakatan Harapan, Bersatu, Warisan dan UPKO akan memainkan peranan semak dan imbang demi memastikan dasar-dasar seperti Wawasan Kemakmuran Bersama, pelan anti-rasuah, pembangunan prasarana kritikal terutama di Sabah dan Sarawak, isu kemiskinan dan jurang ekonomi di antara wilayah diusahakan sebaik mungkin.

Kami menyanjung tinggi titah Tuanku yang khuatir dengan budaya rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa kerana ia mampu merencat pembangunan serta merosak imej Negara di peringkat antarabangsa.
Sepertimana kes yang membabitkan Riza Aziz di mana keputusan untuk membebaskannya akan memperlihatkan bahawa kita tidak serius menangani gejala tersebut. Kes ini telah menjejaskan imej Negara di peringkat antarabangsa.

Kami juga berharap isu Covid-19 terutamanya berkaitan dengan pakej rangsangan dapat diberi tumpuan khusus di mana banyak laporan berlakunya ketirisan dan ini menyebabkan bantuan ini tidak sampai kepada golongan sasar. Perkara ini amat merisaukan kerana ia membabitkan golongan yang amat memerlukan bantuan pada ketika ini dan kami merasakan ianya perlu dibahaskan seberapa segera.

Kami turut menerima baik peringatan Tuanku bahawa perbezaan pendapat tidak harus diakhiri dengan caci mencaci, serta keperluan menangani isu polarisasi kaum dan membendung segala bentuk provokasi dan fahaman serta nilai yang bertentangan dengan norma, adat dan undang-undang.

Akhir sekali, Ahli-Ahli Parlimen dari Pakatan Harapan, Bersatu, Warisan dan Upko juga turut bersama menyatakan penghargaan yang tidak terhingga buat semua petugas barisan hadapan yang telah mencurahkan bakti demi mempertahan rakyat dan negara dari wabak Covid-19.

YB Datuk Seri Anwar Ibrahim
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)
Ketua Pembangkang

YB Hj Mohamad Sabu
Parti Amanah Negara (AMANAH)

YB Lim Guan Eng
Parti Tindakan Demokratik (DAP)

YB Tun Dr Mahathir Mohamad
Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU)

YAB Datuk Seri Shafie Apdal Parti Warisan Sabah (WARISAN)

YB Datuk Seri Madius Tangau
Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO)



‪Memahami Senario Parlimen 18 Mei 2020‬



Ahmad Daniel

‪Menjadi isu susunan tempat duduk Ahli-Ahli Dewan Rakyat dalam menghadiri istiadat Titah DiRaja dalam Istiadat Pembukaan Parlimen bagi Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas hari ini.‬

‪Susunannya diatur oleh kakitangan pejabat Setiausaha Dewan Rakyat. Perlu difahami Setiausaha Dewan Rakyat yang baru dilantik pada 13 Mei 2020.‬

‪Akibat daripada susunan itu, ia menunjukkan bahawa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin seolah-olah mempunyai majoriti dengan sokongan 114 Ahli-Ahli Dewan Rakyat. Kekeliruan telah berlaku kerana terdapat MP pembangkang tersalah disenaraikan dalam blok Kerajaan yang memberi gambaran tidak tepat Kerajaan Muhyiddin mempunyai majoriti 2 kerusi.‬

‪Menurut plan tempat duduk itu juga, blok pembangkang terdiri daripada 107 Ahli Dewan Rakyat, iaitu DAP 42, PKR 39, Amanah 11, Warisan 9, Bersatu 5 dan UPKO 1.‬

‪Secara atas kertas dan mengikut plan pegawai Setiausaha Dewan Rakyat yang baru itu, Kerajaan Muhyiddin dilihat mempunyai 114 kerusi, Pembangkang 107 dan 1 Bebas.‬

‪Itu kedudukan atas kertas. Secara nyatanya, Kerajaan yang dikatakan bermajoriti 2 kerusi masih belum membuktikannya.‬

‪Petang ini, MP Sri Aman Masir Kujat yang disenaraikan dalam blok Kerajaan dengan secara terbuka mengorak langkah menjelaskan dia adalah pembangkang kepada Kerajaan Muhyiddin.‬

Masih ada beberapa MP yang diletakkan dalam blok Kerajaan belum jelas menyatakan sokongan mereka, samada bersama Kerajaan atau Pembangkang.‬

‪Oleh yang demikian, kedudukan terakhir atas kertas, blok Kerajaan mempunyai 113 kerusi, atau majoriti 1 kerusi masih diragui melainkan pengundian berlangsung.

‪Maka, tidaklah sukar untuk memahami kenapa Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga hari ini hanya 1 hari dan tiada sidang selepas Titah Diraja bagi mengelakkan Usul Undi Tidak Percaya itu daripada dibahas dan diundi. COVID-19 cuma helah untuk tidak meneruskan persidangan.‬

‪Apa yang menyulitkan Kerajaan jika persidangan diteruskan selepas Titah Diraja ialah PM Muhyiddin akan terdedah kepada Usul Undi Tidak Percaya.‬

‪Jika Usul itu dibenarkan, proses pengundian oleh Ahli-Ahli secara belahbahagian tidak dapat dielakkan.‬

‪Menurut Peraturan 46(4), Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, jika lebih lima belas orang Ahli bangun meminta diadakan belahbahagian, maka Yang di-Pertua (Speaker) Dewan Rakyat hendaklah memerintah diadakan belahbahagian itu.‬

‪Melalui proses belahbahagian, tiap-tiap Ahli akan ditanya dan dihitung undi samada ‘Bersetuju’ atau ‘Tidak’ atau menyatakan dengan jelas tidak hendak mengundi, yakni ‘Berkecuali’.‬

‪Dalam pengamatan aku, Usul Undi Tidak Percaya terhadap PM Muhyiddin lebih diyakini akan diluluskan melalui proses belahbahagian ini, dan Kerajaan akan dibuktikan tiada majoriti dalam Dewan.

‪Berdasarkan kepada latar ini, aku tidak hairan apabila melalui Titah Diraja, Kerajaan menyatakan “pemimpin politik supaya tidak mengheret negara sekali lagi ke kancah politik tidak menentu”.‬

‪Ramai rakyat yang di luar kancah Parlimen tidak mengetahui bahawa teks Titah Diraja oleh Yang di-Pertuan Agong dalam setiap kali Istiadat Pembukaan Parlimen adalah teks yang disediakan oleh Jabatan Perdana Menteri.‬

‪Anwar Ibrahim sewaktu membahaskan Usul Menjunjung Kasih Atas Titah Diraja suatu ketika dahulu pernah menyebutkan dalam Parlimen bahawa teks Titah DiRaja adalah disediakan oleh Jabatan Perdana Menteri. Katanya, sebagai Timbalan Perdana Menteri dahulu, beliau pernah bertanggungjawab beberapa kali menyediakan teks Titah Diraja bagi Istiadat Pembukaan Parlimen.‬

‪Agong hanya membaca teks yang disediakan pihak Eksekutif. Secara praktisnya, Titah Diraja tersebut pada hakikatnya mewakili Kerajaan yang berkuasa. Oleh kerana itulah, menjadi kelaziman terdapat usul mengenai Titah Diraja dan dibahaskan dalam Parlimen.‬

‪Jika teks Titah Diraja itu mutlak disediakan Istana Negara, maka apa perlunya Parlimen membuat usul untuk perbahasan Dewan sebagai Aturan Urusan Mesyuarat?

‪Kerajaan Muhyiddin berkata, ia tidak mahu mengheret negara ke kancah politik tidak menentu.‬

‪Kenapa disebut demikian? Jawapan ialah kerana Kerajaan tidak yakin mempunyai majoriti mutlak dalam Dewan Rakyat jika Usul Undi Tidak Percaya dibahas dan diundi.‬

‪Aku berpendapat, jika Kerajaan yakin miliki majoriti, ayat “tidak mahu mengheret negara ke kancah politik tidak menentu” tidak akan menjadi sebahagian teks Titah Diraja yang disediakan oleh Jabatan Perdana Menteri.‬

‪Untuk kekal berkuasa, PM Muhyiddin menunggangi alasan COVID-19 supaya Parlimen hanya 1 hari dengan Titah Diraja. Dalam pada itu, teks Titah disediakan Jabatan Perdana Menteri untuk menidakkan persidangan penuh Parlimen berlangsung.‬

‪Ini memberi nafas kelegaan politik jangka pendek kepada Kerajaan Muhyiddin untuk berkuasa paling tidak sehingga Mesyuarat Kedua, Penggal Ketiga, Parlimen Keempat Belas yang akan bermula pada 13 Julai 2020 hingga 27 Ogos 2020.‬


114 DAH JADI 113 DAH ??

Hamdan Taha.

Perkara macam ni lah yang akan mengharukan lagi politik kita....dari 114 dah jadi 113...

PRESS STATEMENT FOR IMMEDIATE RELEASE
From YB Dato Masir Kujat, MP Sri Aman

I refer to the sitting of the Dewan Rakyat today 18 May 2020. When I arrived at the Dewan Rakyat, a seat had been fixed for me together with the Perikatan Nasional (PN) backbenchers in the Dewan Rakyat.
As the seat had already been fixed, I had no choice but to sit at my assigned place.
I wish to clarify that I am a member of the Presidential Council of Parti Sarawak Bersatu (PSB) and PSB is an opposition party at both Federal and State levels. I should not have been arranged by the Speaker to be seated with PN backbenchers as PSB does not support PN.

PN Takut Dengan Usul Undi Tidak Percaya?





Senator Yusmadi Yusoff berpandangan sidang Parlimen 18 Mei yang hanya diadakan sehari dan hanya mendengar titah Yang di-Pertuan Agong dibuat atas agenda politik. Katanya, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sepatutnya mengambil peluang untuk membuktikan bahawa beliau mempunyai sokongan majoriti di Parlimen.

PARLIMEN TANPA SIDANG RAMPAS MANDAT RAKYAT





Sebagai mengulas mengenai sekatan tersebut, PAKATAN HARAPAN, BERSATU dan WARISAN telah mengeluarkan kenyataan bersama pada 14 Mei 2020. "Arahan ini amat dikesali dan cukup mendukacitakan, kerana Parlimen seharusnya berfungsi sebagai wahana bagi suara rakyat dan tiang seri demokrasi. "Ini juga merupakan kali pertama dalam sejarah lebih enam dekad Parlimen Malaysia di mana sebuah majlis mesyuarat berjalan tanpa sidang penuh. "Tindakan ini semestinya akan dilihat oleh rakyat sebagai keengganan Perdana Menteri berhadapan dengan Ahli-Ahli Parlimen Pembangkang," kata mereka dalam satu kenyataan.


PERJANJIAN DENGAN RIZA MERUGIKAN, TIADA JUMLAH BAHARU – TOMMY

40,000 PEMANDU TEKSI BELUM DAPAT BANTUAN

RUMUSAN MESYUARAT PH+BERSATU, AZMIN RANCANG KHIANAT?

AWAI LAGI NAK TUNJUK BODO


W.Fauzdin

Sebelum demo nak suruh tutup buku, elok demo delete cepat2 status demo tu.  Tak pasal2 ada yg buat report polis demo fitnah Agong.  Awal sangat tunjuk bodo menteri ni...hahaha


MAHATHIR HANYA JADI DURI DALAM DAGING BUAT PH ?


Ibrahim Mat Isa

Sampai ke saat terkini beliau masih lagi menempek di gelanggang PH padahal umum tahu parti Bersatu sudahpun mengkhianati PH dengan bantuan beberapa si kitol dari PKR sehingga jatuh sebuah kerajaan.

Untuk apa Mahathir dari awal membawa usul tidak percaya kepada Muhyiddin Yassin sebagai PM sedangkan itu bukanlah agenda PH yang sebenarnya ketika musim Covid19 ini masuk ke parlimen bagi sidang kali ini.

Anwar Ibrahim bukan manusia kemaruk jawatan sampai mesti usul tak percaya, yang beliau tekankan ialah bincang bajet pakej ransangan ekonomi ketika Covid19.



Mahathir tidak boleh dibiarkan bebas mempengaruhi PH, beliau sudah wajib menjadi pengekor sahaja jika masih himpit PH. Sekarang PH sudah tidak ada pengerusi lagi.


114 KERUSI DI PIHAK KERAJAAN BUKAN SELAMAT BAGI MUHYIDDIN


Dalam Sidang Parlimen yang hanya ada acara titah perasmian Yang Dipertuan Agong hari ini, dilaporkan seramai 114 Ahli Parlimen duduk di barisan kerajaan.
Seramai 108 Ahli Parlimen lagi adalah bersama barisan pembangkang.
Berdasarkan jumlah Ahli Parlimen adalah seramai 222 orang dan majoriti paling minima ialah 112, ertinya Muhyiddin Yassin hanya ada lebih dua daripada jumlah majoriti minima yang sepatutnya untuk membentuk kerajaan.
Dalam erti kata lain, sudahlah kerajaan ini dibentuk bukan melalui mandat rakyat dalam pilihanraya, jumlah 114 ini juga adalah majoriti paling lekeh yang pernah dikecapi oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini.
Pun begitu, ramai yang berkata, oleh kerana Muhyiddin Yassin sudah pun ada cukup majoriti di Parlimen, kedudukannya tidak perlu dipertikai dan diungkit-ungkit lagi.
Betulkah begitu?
Sebenarnya jumlah 114 yang duduk bersama di barisan kerajaan itu masih tidak sah sifatnya, melainkan jika dilakukan undian terhadap mereka terlebih dahulu.
Hanya setelah undian dilakukan, barulah dapat disahkan sama ada duduknya mereka itu adalah sama dengan undi yang diberikannya.
Sebab itu, perlunya usul tidak percaya dibenar untuk dibentangkan kerana hanya dengan itu kemutlakan sokongan seseorang itu dapat dipastikan tanpa sebarang keraguan.
Dengan 114 yang duduk di barisan kerajaan, jika undian secara sulit dilakukan dalam usul tidak percaya, apakah angka itu tidak berubah atau berpotensi boleh berkurang?
Berbanding 108 yang berani menzahirkan diri mereka duduk di barisan pembangkang dan ia sudah pasti tidak akan berubah, sebaliknya mereka yang duduk di barisan kerajaan, apatah lagi dalam kedudukan PN yang tidak stabil hari ini, segalanya boleh berubah bila-bila masa.
Harus juga diingat, jumlah 114 itu pun diperlolehi setelah Muhyiddin melambakkan kedudukan dalam GLC dan lantikan duta rekaan bertaraf menteri kepada mereka.
Bayangkan jika tiada apa-apa yang disogokkan ke mulut dan dilapikkan ke punggong Ahli-Ahli Parlimen itu?
Berdasarkan jumlah 114 ini juga kita sudah tahu mengapa Muhyiddin tidak berani membenarkan usul undi tidak percaya dibawa terhadapnya pada sessi Parlimen kali ini.
Hakikatnya, jika usul undi tidak percaya dibentangkan, hampir pasti Muhyiddin akan tergolek dengan mencatat rekod sebagai Perdana Menteri paling singkat dalam sejarah negara kerana hanya tiga atau empat peralihan undi saja diperlukan untuk menjatuhkannya.
Selain itu, dengan jumlah 114 Ahli Parlimen bersamanya sekarang, Muhyiddin dengan sendirinya semakin tidak selesa untuk menghadapi sidang Parlimen pada 13 Julai depan.
Malah, angka ini sebenarnya membuatkan beliau semakin diserang demam sejuk untuk menghadapi cabaran yang bakal mendatang pada Julai akan datang.
Segalanya mungkin boleh berlaku menjelang sidang Julai nanti, lebih-lebih lagi dalam keadaan ekonomi tambah merudum dan kebangkitan rakyat mungkin makin terserlah akibat ramai yang hilang pekerjaan dan kelaparan, barangkali senang-senang lima enam Ahli Parlimen kerajaan yang akan berubah pendirian.
Di pihak pembangkang pula, keadaan itu sentiasa memberi kelebihan kepada mereka untuk terus memberi tekanan bagi menukar kerajaan.
Pokoknya, jumlah 114 ini bukanlah angka yang selamat buat Muhyiddin, tetapi jumlah yang akan terus membuatnya tidak tidur lena selepas ini. (ShahbudinHusin 18/05/2020)


RAKYAT KEDAH TERIMA RONGHIYA ?

MB baharu Kedah pernah cadang beri kerakyatan kepada pelarian Rohingya

MB baharu Kedah pernah cadang beri kerakyatan kepada pelarian Rohingya

"Kerajaan Beta" - YDPA


FAEZUDDIN PUAAD


1. Menjunjung kasih di atas titah ucapan KDYMM SPB YDP Agong sempena penyempurnaan Istiadat Pembukaan Parlimen Penggal Ketiga Parlimen ke-14 . Daulat Tuanku.

2. Menarik perhatian saya pada komen penyokong PN yang teruja dengan perkataan "kerajaan beta". Timbalan Menteri Belia dan Sukan pun turut teruja sama. Saya harap penyokong PN tak usah terlalu teruja dengan perkataan "kerajaan beta" itu. Barangkali penyokong PN baru kali pertama tonton perasmian pembukaan Dewan Rakyat.

3. Tak salah untuk teruja tapi perlu berpada. Kerana ada sebahagian penyokong PN jadikan "kerajaan beta" sebagai benteng supaya kerajaan PN tidak dikritik, minta PH hormat YDPA dan sebagainya.

4. Seolah kalau kita kritik kerajaan PN bermakna kita kritik YDPA. Saya kira ini konsep yang tak betul.

5. Sebenarnya begini, tidak kira siapa memerintah, YDPA pasti akan sebut "kerajaan beta" bagi maksud kerajaan semasa yang sedang memerintah atau government of the day.

6. Ketika PH memerintah, YDPA juga sebut "kerajaan beta" sebagai satu pengiktirafan. Tetapi pembangkang pada waktu itu tetap kritik PH, fitnah PH dan kutuk PH. Tak timbul pula soal biadap atau kurang ajar kepada YDPA masa tu?

7. Saya harap kita semua boleh baca dan cuba fahamkan mengenai sistem pemerintahan negara Malaysia. Sekurang-kurangnya kita ada sedikit ilmu sebelum nak komen apa-apa.

8. Boleh rujuk teks titah YDPA sewaktu PH jadi kerajaan :http://www.kabinet.gov.my/bkpp/index.php/perkhidmatan/koleksi-titah-YDP-agong

.


BUAT AHLI PKR..



Azhar Archil

Buat ahli-ahli PKR...

TEAM AZMIN PENUH GENERAL(Jeneral la sangat) TAPI TIADA ARMY

Apalah yang kalian gundahkan wahai ahli-ahli PKR? Mungkin yang baru ikut ikut politik terasa tidak senang duduk. Ramainya bersama Azmin dan Zuraida... tapi tahukah mereka yang mengikuti Azmin dan Zuraida itu kenapa?

Saya bukan ahli mana-mana parti tetapi saya sangat dekat dengan penubuhan PKR. Cuma sebagai pengamal media dahulu saya mesti neautral.

Parti PKR ditubuhkan di jalanan. Setiap minggu kami akan ke jalanraya. Dikejar, ditembak gas pemedih mata, ditembak air dan aksi kejar mengejar dengan FRU dan SB itu sudah seperti permainan polis sentri. Kami pun dah tak larat nak lari lagi dan polis yang mengejar kami itu pun barangkali sudah pencen.

Ketika itu tiada ahli politik yang hebat bersama. Yang memegang kuasa semua takut bersama kecuali para akademik dan pengikut setia Anwar Ibrahim.

Anak-anak muda dan mereka atas pagar tidak kenal siapa Anwar Ibrahim. Maksud kenal itu bukan mengenali tubuh badannya tapi perjuangan Anwar dan ketokohannya.

Sebab berita fitnah ditabur setiap malam oleh rejim Mahathir ketika itu untuk memburukkan imej Anwar telah membuatkan ramai yang merasakan Anwar biasa-biasa sahaja.

Bila Anwar bercakap bab ekonomi... ada bertanya siapa Anwar bercakap bab ekonomi. Tahukah kalian dunia mengiktirafkan beliau sebagai antara Menteri Kewangan terbaik Asia dan dunia. Malaysia digelar harimau ekonomi Asia.

Sebab itulah apabila Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin dulu terbuang mereka sanggup datang ke mahkamah untuk bertemu Anwar Ibrahim. Sebab mereka tahu Anwar sudah membentuk jutaan rakyat memahami perjuangan idealismanya. Tanpa Anwar... Mahathir dan Muhyiddin tidak mana-mana.

Membina PKR bukan mudah terutama dari sumber kewangan. Yang banyak membantu PKR ketika itu ialah Allahyarham Tuan Guru Fadhil Nor, Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz, Lim Kit Siang dan Karpal Singh.

Mahu tidak mahu PKR ditubuhkan atas dasar untuk memperjuangkan idealisma Anwar Ibrahim. Anwar Ibrahim dengan kebijaksanaannya telah menyatukan parti-parti pembangkang. Teori yang sangat mudah dalam berpolitik untuk menumpaskan BN tetapi tidak difahami oleh PAS dan DAP sebelum itu.

PKR menjadi jambatan kepada PAS dan DAP yang jelas berlainan ideologi. Bermula PRU 1999 banyak liku-liku perjuangan di laluai Presiden Anwar. Kawan-kawan politik di dalam UMNO yang memuja atau mendampingi beliau meninggalkannya.

Anwar Ibrahim benar-benar bersendirian tetapi ratusan ribu rakyat menyambutnya di Dataran Merdeka hingga ke Masjid Negara yang tidak akan pernah dirasai mana-mana pemimpin politik walaupun Mahathir sekalipun. Anwar disokong oleh rakyat bawahan. Payah nak jumpa Dato apatah Tan Sri bersama Anwar ketika itu.

Bagaimanapun ramai teman seperjuangan yang tidak tahan dengan penderitaan melawan BN telah beralih arah atau lari dari perjuangan politik. Tapi bukan bagi Anwar, bertahun di penjara... dia keluar dia lawan. Dia dedahkan segala kepincangan. Tak serik-serik tapi suatu sifat terpujinya dia tidak pernah berdendam dengan musuh politiknya.

2008 ia seperti membuahkan hasil. Tanpa mengenal putus asa dengan bantuan media sosial rakyat mula sedar. Hingga PRU 14 yang lalu perkara yang dianggap mustahil akhirnya berlaku apabila BN dan UMNO dikalahkan.

Rakyat sudah benci dengan korupsi dan salah guna kuasa BN. Malangnya peristiwa si kitol ketika zaman Kesultanan Melaka berterusan wujud di dalam PKR. Nama Azmin Ali akan dikenang dalam sejarah Malaysia sebagai si kitol yang jahat mengkhianati rakyat.

Azmin menggunakan kuasanya sebagai Menteri Besar untuk memecah belahkan partinya kerana ketamakkan kuasa. Selepas menjadi Menteri Pusat dia terus menggunakan kelebihannya untuk memikat ahli/ PKR dengan 'dedak' samada diberi jawatan atau projek.

Maka satu persatu maruah ahli politik tergadai dengan tawaran-tawaran.  Ini fakta... saya mahu tanya kepada pemimpin  PKR dan ahli-ahli  PKR, jika Azmin tiada kuasa apakah 'kartel' ini tertarik dengan perjuangan (kita pun tak faham apa perjuangannya) Azmin dan Zuraida ini?

Cuma saya merasa hairan maaf kata 'kebodohan' pengikut Azmin yang bergelar kartel. Baiklah jelas idealisma perjuangan mereka bukan membela rakyat dan menganggap politik sebagai wadah mencari kekayaan...tapi adakah mereka tidak dapat fikirkan menjelang PRU 15 ke mana arah tuju perjuangan mereka nanti?

Jika bersandarkan kepada aura kepimpinan Ezam Mohd Nor dan Rouslan Kassim jauh lebih hebat dari Azmin. Tapi kedua nama itu tidak ada kuasa ( jawatan ) jadi sukar membentuk penyokong.

Ya sekarang Azmin ada kekuatan politik tetapi tidakkah kartel ini tahu UMNO, PAS, MCA, MIC dan parti-parti Sarawak secara rasmi menolak menyertai PN iaitu kerajaan Muhyiddin dan Azmin.

Hubungan Umno dan parti-parti lain dengan PN hanya satu persefahaman sahaja atau bersifat sementara. Bila-bila masa sahaja kerajaan PN ini akan tumbang. Pengikut kartel mesti ingat pada PRU 15 atau mungkin akan tumbang sebelum itu...kemungkinan besar mereka terpaksa bertanding menentang PAS, UMNO dan PH sendiri.

Anda yakin Azmin Ali ada pengikut? Azmin diibaratkan sebagai seorang Panglima Perang yang tidak mempunyai tentera. Yang menyokong Azmin Ali hanyalah pemimpin-pemimpin yang dilantik oleh rakyat yang menyokong PH atau PKR dan bukannya kerana Azmin Ali.

Jadi kepada ahli-ahli PKR yg gundah. Percayalah PKR telah melalui kehilangan beramai-beramai pemimpin. PKR lemah seketika tetapi semakin kuat hingga mampu menjatuhkan kerajaan BN.

Ahli PKR ada berjuta jika yang keluar 50 ribu orang apalah sangat.  kekuatan PKR  bukan kepada pemimpin tetapi kepada  idealismaAnwar Ibrahim. Percayalah paling lama dalam 3 tahun lagi Azmin Ali akan jadi ahli politik yang terbuang. Jika dia terbuang pemimpin-pemimpin yang bersama Azmin akan menjadi sampah politik sepertimana berlaku kepada pemimpin PKR terdahulu.


ULASAN AGAK BAIK,TETAPI UNTUK MENJADI PENULIS YANG BAIK EJAAN ADALAH PERLU UNTUK DIJAGA DAN BUKAN TULISAN RINGKAS.



MOU TUBUH PN PETANDA MUHYIDDIN SENTIASA DIHANTUI KETAKUTAN


Tanpa angin, tanpa mesyuarat, tanpa perjumpaan, tanpa berbuka puasa bersama dan secara tiba-tiba saja keluar kenyataan bersama enam parti menyokong penubuhan Perikatan Nasional atau PN melalui kerjasama gabungan parti-parti politik.
Kenyataan bersama itu ditandatangani oleh Muhyiddin Yassin, Presiden Bersatu; Ahmad Zahid Hamidi, Pengerusi BN; Hadi Awang, Presiden Pas; Abang Johari Haji Openg, Pengerusi GPS; Maximus Ongkili, Presiden PBS dan Presiden STAR, Jeffrey Kitingan.
Tetapi, kenyataan bersama ini bukanlah suatu perjanjian, sebaliknya hanya suatu bentuk pemakluman atau memorandum persefahaman atau MOU semata-mata.
Di dunia realiti, terutama ketika mengiringi lawatan Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri ke luar negara, MOU perniagaan yang ditandatangani barangkali hanya kurang 10 peratus yang berjaya dijadikan kenyataan, manakala selebihnya kekal sebagai MOU saja tanpa sebarang kemajuan.
Apakah MOU menyokong penubuhan PN ini akan menjadi kenyataan?
Hakikatnya, sukar menjangkakan ia akan menjadi kenyataan kerana UMNO yang merupakan blok terbesar dalam kerajaan tebuk atap ini sejak awal lagi memang tidak sedia untuk kekal lama dalam kerajaan PN yang tidak berdaftar ini atau selama-lamanya berketuakan Muhyiddin.
Zahid Hamidi, timbalannya, Mohamad Hasan dan Najib Razak tanpa berselindung mengatakan kerjasama UMNO dalam PN dan sokongan kepada Muhyiddin selaku Perdana Menteri hanyalah sehingga Parlimen dibubarkan saja.
Selepas itu dan untuk menghadapi PRU15, UMNO tidak ingin lagi bersama Bersatu, sebaliknya hanya ingin bekerjasama dengan Pas melalui Muafakat Nasional atau MN yang telah dimuafakati sebelum itu.
Zahid Hamidi selaku Pengerusi BN baru-baru ini menegaskan bahawa pendaftaran PN sebagai sebuah gabungan politik perlu melalui proses tertentu dalam parti-parti gabungan itu terlebih dahulu.
Walaupun tidak dihuraikan proses tertentu itu, ia dalam erti kata lain bermaksud, BN dan parti komponennya tidak akan semudah itu untuk bersetuju dengan penubuhan PN.
Setiausaha Agung BN, Annuar Musa dalam dalihnya berkata, PN tidak perlu tergesa-gesa untuk didaftarkan kerana tarikh PRU15 masih lama lagi.
Ehhh….sekarang sudah pertengahan tahun 2020, adakah tahun 2023 di mana PRU15 selewat-lewatnya mesti diadakan mahu dikata masih lama lagi?
Sementara itu, Pas pula langsung tidak pernah berbunyi apa-apa mengenai PN dan ratib mereka, sama juga seperti UMNO, adalah tentang MN dan bukan tentang PN.
Alih-alih, sehari sebelum Sidang Parlimen diadakan, tiba-tiba keluar kenyataan bersama tentang adanya MOU menyokong penubuhan PN?
Apa yang Muhyiddin mahu tunjukkan daripada semua ini?
Apakah beliau ingin membuktikan bahawa sebelum pembukaan Sidang Parlimen dirasmikan oleh Yang Dipertuan Agong pagi ini, sokongan majoriti yang dimilikinya sudah lebih daripada 112 Ahli Parlimen?
Jika begitu, adakah sebelum MOU ini ditandatangani, sokongannya masih tidak mencukupi?
Tetapi, yang lebih pelik lagi ialah tindakan Muhyiddin menunjuk-nunjuk sokongan yang dimilikinya ini sebenarnya tidak memberi kesan apa-apa kepada sesiapa pun juga.
Ini kerana Sidang Parlimen sessi ini hanya ada titah perasmian saja dan pembentangan sebarang usul, termasuk usul tidak percaya sudah ditiadakan olehnya sendiri melalui penggunaan kuasa selaku Ketua Majlis Dewan Rakyat.
Jadi, untuk apa ditunjuk-tunjuk kekuatan yang dimilikinya kalau tidak ada usul tidak percaya dan tiada undian untuk membuktikan sokongan yang dimiliknya?
Ternampak dalam ini Muhyiddin masih dihantui dan diburu ketakutan tentang sokongan Ahli-Ahli Parlimen terhadapnya, meskipun mereka sudah diberi pelbagai jawatan serta kemewahan dalam kerajaan.
Kesiannnnnn kan??? 

(ShahbudinHusin 18/05/2020)




BERMODALKAN DAP, UMNO PERANGKAP PAS, BERSATU

KES RIZA, BELUM BICARA DAH BEBAS?

(function() { var d = document, w = window; w

Undi Pas Tidak Jamin Islam Didaulatkan (ULANGSIAR)

Oleh: Syed Mohd Al-Amin Tuan Sharif Sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) 14 dan jauh sebelumnya pun pada PRU13,12,11 dan 10, malahan sejak ...