30 ISU : BERITA AWAL KERANA RUANG TERHAD- SELAMAT MEMBACA

 

LETUSAN AWAL GUNUNG BERAPI INDON


 

RAKAMAN GUNUNG MELETUS DI INDON


 

UMNO, PAS HARUS BERHENTI MENEGAKKAN BENANG BASAH, UMUM SAJA KEMATIAN MN SECARA RASMI


 Meskipun sudah jelas dan tidak sukar memahami tentang pendirian Pas yang tidak mahu lagi bersama UMNO melalui Muafakat Nasional, masih terdapat segelintir pihak daripada kedua-dua parti yang mahu permuafakatan itu dikekalkan atau setidak-tidaknya cuba diselamatkan.

Tetapi berdasarkan pendirian berterusan Hadi Awang yang kekal menolak MN, malah terbaru mendakwa UMNO melanggar piagamnya, maka terlihat hampir mustahil untuk gabungan longgar dan tidak berdaftar itu dapat diselamatkan lagi.

Jika diperhalusi, pendirian Hadi Awang selaku Presiden Pas itu tidaklah banyak berbeza dengan pendirian Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi yang turut sama menolak untuk terus bekerjasama dengan Pas.

Bagi Zahid Hamidi, UMNO tidak mahu terus dikhianati oleh Pas.

Sementara Pas, walaupun macam-macam alasan diberikan untuk menolak bersama MN, kesimpulan yang paling mudah difahami ialah mereka hanya mahu satu perkara – bawa Bersatu sekali dalam permuafakatan itu.

Oleh kerana syarat atau permintaan Pas itu terlalu sukar, bahkan mustahil untuk dipenuhi oleh UMNO, tambahan lagi keputusan menolak Bersatu adalah ketetapan PAU2020, maka sebenarnya tidak perlu lagi pemimpin kedua-dua parti berhujah menegakkan benang basah masing-masing.

Dakwaan bahawa UMNO melanggar piagam MN tidak harus sama sekali dijawab untuk mempertahankan diri kerana ia hanya membuang masa saja.

Juga tidak perlu ada pemimpin Pas yang berkata, MN adalah muafakat politik paling sempurna dan perlu dikekalkan di negara ini.

Sama tidak perlu ialah bila ada pemimpin UMNO Selangor yang mengeluarkan kenyataan bahawa kerjasama dengan Pas adalah diperlukan untuk menawan semula negeri itu daripada PH.

Realitinya sekarang, meskipun Pas lebih dulu bersama UMNO dalam MN, parti itu kini ternyata lebih mencintai Bersatu berbanding UMNO.

Lalu, apa juga kenyataan sama ada untuk menegakkan benang basah masing-masing, berbalas hujah atau memberikan pelbagai logik tentang perlunya MN dikekalkan, semuanya tidak lebih hanya menunjukkan keegoaan dan tidak mahu menerima realiti yang sebenar, walhal hakikat sebenarnya MN itu sudah pun tidak bernyawa lagi.

Kalau pendirian UMNO ialah enggan menerima Bersatu, sedangkan itulah satu syarat tunggal yang diletakkan Pas, kenyataan berkali-kali Hadi Awang menolak MN jika hanya ada UMNO dan Pas di dalamnya, ia sebenarnya lebih daripada cukup untuk memahami kematian MN itu sudah pun lama berlaku.

Ditambah dengan pendirian nyata Pas yang memilih bersama PN dalam PRN Melaka dan kemudian meneruskan gerakan politik bersama gabungan itu untuk menghadapi PRU15 akan datang, adalah membuang masa saja jika ada pemimpin kedua-dua parti masih lagi bercakap mengenai MN.

UMNO dan Pas harus berhenti bercakap, mengenang dan membayangkan logik yang bukan-bukan tentang MN kerana tindakan itu tidak ubah seperti mengenang kekasih yang sudah berada di alam kubur.

Apa yang harus UMNO dan Pas lakukan sekarang – barangkali buat kali terakhir mereka harus duduk semeja – ialah mengumumkan secara rasmi kematian MN untuk pengetahuan semua.

Menerima realiti kematian lebih mudah untuk masing-masing meneruskan kehidupan berbanding jika masih terkenang-kenang nostalgia silam. – ShahbudinHusin 05/12/2021.



MELAYU BANDARAYA PUN ENA TIPU DENGAN UMNO- AKHIRNYA 300 KPS..PH TAWAR 1000KPS...MANA PEJUANG WALAUNCAI ?

 

Kesian pada bangsa aku...asyik kena tipu je dengan pemimpin Melayu....

Dulu bergaduh sesama Melayu kerana di tipu konon nya politik satu lagi kapir dan tak boleh ikut...
Bijak lah sikit wahai bangsa ku... apa kan daya bila bab bangsa dan agama cukup mudah nak tipu melayu.....


May be an image of 1 person and text that says "Farhan Zulkefly @farhanzulke... 19m Dulu Khalid Samad kena bantai sebab: 1) Tawar RM1,000 kaki persegi untuk penduduk Kampung Baru 2) Uruskan isu ni antara rakyat dengan pemaju Tadi Menteri Wilayah dari UMNO kata: 1) Mana kami nak dapat dana untuk bayar RM1,000 2) Penduduk kena deal sendiri dengan pemaju Tanah Kg Baru: Jangan terpedaya dengan Khalid Samad, kata Najib FMT Reporters September 21, 2019 4:44 PM 1.3k Shares"

DIMANA SITI AISYAH "SERIKANDI" SEKARANG? BENARKAH BELIAU "KARTEL"?



Seorang tokoh muda di kalangan wanita yang hebat berdiri diwaktu parti tengah susah. Dilabel penyokong kartel, tetapi apakah beliau pengkhianat? Kredit: Sdr Norman Radzuan/Siti Aisyah
SHOW LESS


✴️ Politikopi : HARGA BARANG TAK AKAN TURUN?


✴️ Politikopi : HARGA BARANG TAK AKAN TURUN? bersama panelis : 🔊 DATIN PADUKA DR FATIMAH MOHAMED ARSHAD Ketua Kluster Pertanian & Sekuriti Makanan, Akademi Profesor Malaysia 🔊 AKHRAMSYAH MU SANUSI Ketua Biro Penyelidikan, Pejuang 💡 Kemudi : LIYANA MARZUKI 🗓️ Tarikh : 03 DIS 2021 (JUMAAT)

Flashmob AMK Johor tuntut harga barang turun

 


Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Johor menuntut kerajaan BN bertindak lebih agreasif dan segera dalam menurunkan harga barang.

Menurut Ketua AMK Johor, R Yuneswaran, kerajaan BN hanya pandai memberi seribu satu alasan namun realitinya harga barang tidak sedikit pun berganjak daripada sebelumnya.

"Kerajaan memberi seribu alasan tapi tidak memberi apakah kaedah dan langkah-langkah untuk mengatasi isu ini.

"Kami hari ini dengan rakan-rakan menzahirkan solidariti bersama rakyat berkenaan isu kenaikan harga barang dan juga kos sara hidup yang semakin meningkat," katanya.

Menurut Yuneswaran, AMK Johor menyokong penuh tindakan AMK Malaysia yang akan menyerahkan satu memorandum kepada Menteri KPDNHEP di Putrajaya esok pada jam 11 pagi.

Selain itu, AMK Johor juga menghargai kerjasama pihak polis dalam flashmob yang dianjurkan di bandar Johor Bahru itu, pagi tadi.

 

(function() { var d = document, w = window; w

SEKARANG BANYAK ORANG SUDAH GILA

SEKARANG  BANYAK  ORANG  SUDAH  GILA   Tamrin Tun Ghafar   Jumaat - 01/07/22 ( 1 -  26 )     1.   'Ini Semua Kerja Ora...