Rakyat jaga rakyat: Kerajaan kayangan susah turun ke bumi

 


Nafsu memuncak pemimpin kerajaan untuk mengekalkan kuasa dan pangkat serta kedudukan sesama sendiri mengakibatkan nasib rakyat menjadi korban banjir teruk di beberapa negeri.

Kerakusan kerajaan pimpinan Ismail Sabri untuk mengekalkan dan memusatkan kuasa politik menyebabkan nyawa rakyat terancam. Amalan ini berterusan sejak ketika permulaan wabak Covid-19 sehingga bencana banjir.

Semakin ramai menteri, yang kini berjumlah lebih tujuh puluh orang, dan penasihat Perdana Menteri yang dilantik, semakin bercelaru dan tiada arah tuju kerajaan hari ini.

Ramai pemangku jawatan penting di lantik tanpa mengetahui apakah tugas mereka walaupun puluhan ribu gaji sebulan di bayar. Itu pun Perdana Menteri memberi markah ajaib 90 peratus atas “prestasi” mereka.

Pelantikan tersebut adalah semata mata sebagai ganjaran mengumpul kuasa serta wang orang politik tamak dan bukan untuk menjaga kebajikan rakyat yang makin susah.

Di tengah tengah berlaku banjir dahsyat di Selangor, Kuala Lumpur dan negeri negeri melibatkan ratusan ribu rakyat, Umno dan Bersatu meneruskan majlis besar mesyuarat utama mereka di Lembah Kelang. Parti Bangsa Malaysia yang baru ditubuh pula meneruskan majlis besar besaran penerimaan ahli baru pada hari yang sama.

Hanya Parti AMANAH telah membatalkan Konvensyen mereka dan mengarahkan ahli jawatankuasa dan ahli keluar membantu rakyat walaupun belanja besar mesyuarat telah dibuat.

Kegagalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Abdul Latif Ahmad yang menerajui NADMA tidak bertindak seperti sepatutnya ke atas banjir teruk telah mendapat kecaman hebat dari rakyat.

Cubaan rakannya Wan Saiful dari Bersatu membela beliau telah mengundang tuduhan ‘bodoh’ dari Tan Sri Nazri Aziz dari Umno mendedahkan pertelingkahan dahsyat secara terbuka di antara parti-parti kerajaan sendiri.

Inilah kecelaruan menyedihkan anggota parti-parti kerajaan yang sibuk berebut jawatan dan kuasa serta gaji tinggi tanpa memikul atau memahami tanggungjawab sepatutnya.

Tidak wajar Malaysia mempunyai lebih dari 70 orang berstatus menteri dan timbalan menteri dan ramai penasihat berstatus menteri tetapi masih teraba-raba tidak mengetahui tugas atau rasa tanggungjawab terhadap rakyat yang menderita.

Kalau tidak kerana tindakan terpuji dan berani pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menjalankan tugas tanpa menerima perintah dari kerajaan, bayangkan betapa lebih teruk lagi korban banjir ini.

Situasi pihak tentera berani “melanggar birokrasi” demi nyawa rakyat membayangkan betapa tidak upaya dan lemah serta lembabnya kerajaan Malaysia pimpinan Umno, Pas dan Bersatu ini. Tahniah kepada wira negara dari ATM.

Pada awal lagi apabila Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato Tuan Ibrahim Tuan Man menyatakan berkaitan Mesyuarat Alam Sekitar Antarabangsa, yang Malaysia tidak terkesan sangat dari kesan Global Warming, masalah besar sudah patut dapat kita jangka.

Selepas itu ucapan beliau dalam bahasa Malaysia di acara Alam Sekitar peringkat dunia yang tidak mempunyai terjemahan untuk media antarabangsa, sekali lagi menunjukkan sikap tidak serius dan amat lemah Malaysia. Tidak ada sikap profesional dan malahan sikap tidak bertanggungjawab ditunjukkan.

Bandingkan yang berebut jawatan bergaji lumayan serta gila kuasa dengan sikap rasa prihatin anggota angkatan tentera yang bergaji rendah dan berkorban bertugas dihutan belantara yang mengambil inisiatif membantu rakyat sebelum diperintah oleh mereka yang berkuasa yang sibuk mengadakan mesyuarat tahunan parti politik masing masing di bangunan mewah sementara rakyat lemas dan menderita.

Apa jenis kerajaan kayangan yang kita miliki hari ini yang begitu buta hati dan membelakangkan nyawa rakyat di tengah-tengah kemewahan yang mereka membolot hadiahkan pada diri sendiri tampa rasa bersalah di tengah malapetaka menimpa rakyat.

Mana perginya Menteri Alam Sekitar dan Air yang menghilang diri di tengah-tengah kemusnahan dan penderitaan rakyat?

Mana suara para agamawan kerajaan Melayu Islam yang pandai menghukum atas musibah atas orang lain tetapi menjadi ulama bisu dalam situasi di hadapi kerajaan sendiri yang mengaku serba sempurna dan suci?

Sama ada berhadapan skandal wang besar atau malapetaka melibat nyawa rakyat, para agamawan diam membisu, terus tidak berperanan menjadi pasif menjaga kepentingan perut dan diri serta politik dan bukan menjalankan tanggungjawab dituntut Allah.

Allah membuka hati para anggota Tentera Malaysia yang bergaji rendah dan hidup dalam kesederhanaan untuk membantu rakyat menghadapi banjir.

Menteri menteri kerajaan yang berebut jawatan dan dalam segala kemewahan terus mabuk ibarat hidup di kayangan memandang rendah penderitaan rakyat tertutup hati peristiwa menghayat hati di depan mata.

Apa yang paling jelas rakyat kini lebih sedar rakyat berbilang kaum dan Agama memerlukan satu antara lain dalam saat dugaan bencana kerana Kerajaan yang bertopengkan diri kerajaan Melayu Islam hanya memperalatkan agama dan kaum untuk kepentingan politik semata mata dan tidak boleh di harap.

Sikap ditunjukkan kerajaan hari ini sebenarnya tidak Islamik kerana membelakangkan mereka yang lemah dan menderita.

Solidariti rakyat berbilang agama dan kaum di pusat perlindungan rumah ibadat Islam, Sikh, Kristian dan Buddha semasa bencana tanpa bantuan kerajaan ini patut sudah menyedarkan sifat palsu, hipokrit kerajaan hari ini yang bertopengkan agama.

Bersatu berbagai agama dan kaum rakyat akan terus makmur dan selamat sementara muslihat kerajaan hari ini untuk terus pecah perintah “divide and rule” rakyat berbilang agama dan kaum adalah senjata politik mereka untuk terus berkuasa merompak kekayaan negara.

Musibah banjir ini menyampaikan mesej penting, berbeza agama dan kaum bukan menjadikan rakyat Malaysia saling bermusuhan, sebaliknya membuktikan mereka boleh bantu membantu secara muhibah untuk selamat bersama ‐ survive.

Musuh sebenar rakyat adalah kerajaan mabuk kuasa dan tamak memecahkan perpaduan rakyat supaya mereka terus berkuasa.

Apabila musibah banjir melanda, Ali, Ah Chong, Muthu dan Steven lah yang terdahulu sampai membantu sementara menteri sibuk bermesyuarat politik dan mengambil gambar di majlis pelancaran di bangunan bangunan mewah khusus bagi golongan kayangan. Lebih 24 jam baru tersentak dari mimpi kayangan mereka.

Semoga timbul kesedaran kita rakyat sendiri perlu jaga rakyat.

Orang kerajaan kayangan yang mulia mabuk kuasa dan wang susah nak turun ke bumi yang mereka pandang hina.

MP Temerloh teruskan misi bantuan pasca banjir

 


Setelah sekian lama tidak keluar rumah ekoran masalah kesihatan yang memburuk, Ahli Parlimen Temerloh, Anuar Tahir pada semalam meninjau ke kawasan parlimennya bagi melihat sendiri anak buahnya membantu penduduk yang dilanda banjir.

Beliau menyertai Timbalan Presiden AMANAH, Datuk Seri Salahuddin Ayub melawat mangsa banjir sambil menghulurkan bantuan untuk mereka.

Sehingga hari ini, misi bantuan pasca banjir tetap diteruskan di daerah Temerloh, menurut ahli AMANAH Johor, Onn Jaafar yang berkongsi maklumat itu di Facebook.

Setakat petang semalam, daerah Temerloh mencatatkan jumlah mangsa paling tinggi di 41 pusat pemindahan sementara (PPS) melibatkan seramai 9,400 mangsa daripada 2,742 keluarga diikuti Bentong, 3,718 mangsa (1,338 keluarga) di 18 PPS dan di Bera pula seramai 2,114 mangsa (602 keluarga) di 20 PPS.

Seterusnya, daerah Pekan merekodkan mangsa seramai 1,717 mangsa daripada 556 keluarga di 21 PPS manakala seramai 431 keluarga membabitkan 1,498 mangsa berada di 28 PPS di Maran dan Kuantan pula 1,392 mangsa (354 keluarga) di sembilan PPS.

SKMM MINTA TWITTER PADAM KRITIK KERAJAAN?



Menurut beliau, permintaan SKMM itu hanya akan menimbulkan persoalan sama ada kerajaan yang memerintah sekarang takut pada pandangan berbeza. “Semasa bencana berlaku, ramai pengguna Twitter menularkan maklumat penting untuk menyelamatkan mangsa-mangsa banjir.


LAWAK 4- DIA BUKAN PM- TAPI DIA TETAP KUAT BEKERJA DEMI RAKYAT

 


LAWAK 3- BANJIR KAYU KAYAN RUPANYA


 

LAWAK 2 - DI INDIA AMBULAN ADALAH NO 1


 

LAWAK 1

 




UNTUK MENTERI GAGAL...PATUT SEBULAN POTONG GAJI BAGI KEPADA RAKYAT




Wow... Terima kasih YB Prabakaran. Contoh yang sangat baik dan wajar diikuti oleh semua MP yang lain.

Terlebih lagi para Penasihat PM dan Duta Khas bertaraf menteri yang kita tak pernah nampak buat kerja.

Dah sedap makan gaji buta selama ni, apa salah kalau dermakan sebulan gaji buta tu untuk bantu rakyat.

Terbaik

MP Batu YB Prabakaran. Tahniah dan terima kasih.

Raja Gelap

 

DSAI- BERSAMA PPIM BAGI SOLUSI MEMBANTU RAKYAT

 PERTEMUAN BERSAMA PPIM

Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan atau nama popular panggilan Toqqi hadir bertemu minta pandangan berhubung tentang masalah bebanan rakyat saat ini.

InshaAllah, pihak saya akan bersama-sama dengan PPIM untuk kerjasama yang baik demi rakyat.

 




DSAI - ZIARAH KE KG ISMAIL, AMPANGAN

 






ZIARAH KE KG ISMAIL, AMPANGAN

Jumpa warga Kg Ismail di Ampangan tadi untuk serah barang bantuan kepada keluarga yang terkesan dengan musibah banjir. Harap kita semua dapat tingkatkan sikap prihatin kepada mereka yang ditimpa musibah.

ZIARAH KE KG ISMAIL, AMPANGAN

Jumpa warga Kg Ismail di Ampangan tadi untuk serah barang bantuan kepada keluarga yang terkesan dengan musibah banjir. Harap kita semua dapat tingkatkan sikap prihatin kepada mereka yang ditimpa musibah.

 

Filem: Hanya Tuhan Yg Tahu Perasaan Hatiku






Filem: Hanya Tuhan Yg Tahu Perasaan Hatiku

Gerne: Komedi Bodoh

Lakonan: Superb boleh mengundang perasaan hiba hingga mengalir air mata.

Pak Jahid: Minta tangguh perbicaraan kerana tidak sihat siap pakai alat sokongan leher. Hari ini lakonan sgt hebat utk props bagi menampakkan aksi yg lebih tragis.

Peja: Dia melancarkan Sukarelawan KBS bila banjir mula melanda. Tiba2 dia pergi bercuti dan dia kata hatinya tak tenteram di luar negara kenangkan nasib mangsa banjir...mcm pundxx

12 tahun ber FB belum pernah aku mencarut. Tak apa cukuplah aku kata 'sialan' kamu org ini membodoh2 kan org Melayu macam org bangsa ini tiada maruah dan tidak berpelajaran.


 NORMAN RADZUAN

TUUU DIAAAAA.......JANGAN SALAH CINA DAP.


 A failed, shameful and stupid government. Embarrassing the country and its people.

What's next Mr prime minister?

 

BUAT APA NAK KECOH



Apa nak kecoh kes ambulans kena berhenti sebab VIP nak lalu?

Nyawa puluhan orang melayang sebagai korban banjir pun kerajaan boleh buat selamba, apalah sangat setakat seorang dalam ambulans tu?

Ini sebuah kerajaan yang hak untuk hidup hanya pada golongan kayangan tau. Untuk marhaen, ko nak mati lantak ko la. Siapa suruh miskin? Kan?


 

Raja Gelap


400 pelajar Parlimen Parit Buntar terima sumbangan kelengkapan sekolah

 

400 pelajar Parlimen Parit Buntar terima sumbangan kelengkapan sekolah


Memandangkan berlaku kenaikan harga barang termasuk harga pakaian sekolah, Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Parit Buntar mengambil inisiatif membantu ibu bapa yang kurang berkemampuan bagi penyediaan kelengkapan persekolahan anak-anak mereka.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Seri Dr Mujahid Yusuf Rawa berkata, seramai 400 pelajar di Parlimen Parit Buntar telah menerima kelengkapan sekolah sebagai persiapan untuk memasuki sesi persekolahan tahun depan menerusi program ‘Back To School’ yang dianjurkan oleh Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Parit Buntar dan AMANAH Kawasan Parit Buntar

“Penyampaian sumbangan berbentuk baucar untuk membeli pakaian sekolah telah diadakan di lima zon iaitu Bagan Tiang, Kuala Kurau, Tanjung Piandang, Titi Serong dan Parit Buntar

“Hari ini, program ini diadakan di Mydin Mall , Parit Buntar melibatkan penyampaian baucar kepada 100 orang pelajar,” katanya ketika ditemui pada program serahan baucar bagi program Back To School di Pasaraya Mydin, di sini.

Dr Mujahid berkata, walaupun bukan lagi menjadi wakil rakyat kerajaan, beliau tetap mengambil inisiatif bagi membantu pelajar daripada keluarga berpendapatan rendah dalam Parlimen Parit Buntar.

“Bantuan pakaian seragam sekolah ini adalah sebahagian daripada program bantuan yang kita berikan kepada penduduk berpendapatan rendah dalam kawasan ini sepanjang tahun.

“Selain itu, setiap bulan Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Parit Buntar menghulurkan sumbangan barangan keperluan dapur kepada golongan memerlukan, bantuan kepada penduduk dikuarantin serta pelbagai bantuan lain,” katanya.

Turut hadir meraikan pelajar ialah En. Azmin Bin Dato’ Dr Hj Saduruddin, Eksekutif Direktor Mydin Wilayah Utara dan  En. Muhammad Nazri Bin Abdul Latif , Pengurus Cawangan Mydin Parit Buntar, Pegawai Khas Ahli Parlimen Parit Buntar, Hairul Nizam Ishak, Penyelaras DUN Titi Serong, Mohd Adnan Ghazali dan Ketua Pemuda AMANAH Parit Buntar, Muhamad Nakhaei Abdul Wahab.

Dr Mujahid berkata, program itu memberi semangat dan menceriakan pelajar terbabit sebelum memulakan sesi persekolahan 2022.

Sementara itu, salah seorang ibu pelajar yang ditemui, Shafiah Hasan, 43, berkata, dia lega apabila anaknya menerima baucar pembelian pakaian seragam sekolah itu.

“Dengan pendapatan rendah, perbelanjaan untuk sediakan kelengkapan sekolah anak-anak cukup membebankan.

“Saya ucap terima kasih kepada wakil rakyat kerana tanpa bantuan sebegini, kami terpaksa berbelanja lebih untuk keperluan sekolah anak-anak,” katanya.

PETIKAN PENGAKUAN SIRUL DALAM LAPORAN POLIS BERTARIKH 19/11/2006...




"Bila wanita Cina melihat pistol saya, beliau telah merayu agar jangan dibunuh sebab beliau mengandung.

"Azilah telah memegang dan melempar wanita itu ke bumi.

"Saya terus menembak sebelah kiri mukanya.

"Azilah menanggalkan pakaian wanita tersebut dan memasukkannya ke dalam karung plastik hitam.

"Melihat tangan wanita itu masih bergerak-gerak, Azilah mengarahkan saya tembak lagi, dan saya lakukan.

"Lepas itu kami usung mayat wanita itu ke dalam belukar. Azilah mengikat bahan letupan dikaki, perut dan kepala, dan kami letupkan wanita itu.”

#SolidaritiBuatAltantuya

 

WALAU RAKYAT DERITA AKIBAT BANJIR, ISMAIL SABRI LEBIH SUKA MEREKA MENAMBAH HUTANG LAGI…

 

Walaupun beberapa pemimpin utama UMNO, terutama Ahmad Zahid Hamidi, Najib Razak dan Dr. Asyraf Wajdi Dusuki sudah kerapkali mendesak kerajaan membenarkan pengeluaran i-Citra berjumlah RM10 ribu daripada KWSP, Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob akhirnya bertegas menolak perkara tersebut.

Sebelum ini, desakan yang sama telah beberapa kali diutarakan kepada Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz, namun beliau juga turut menolaknya.

Ketika banjir melanda sekarang ini di mana ramai yang terkesan dengan rumah tenggelam, perabot musnah dan macam-macam kesengsaraan lain lagi yang dihadapi, tuntutan terhadap i-Citra itu semakin kuat dan ia dirasakan suatu keperluan yang tidak boleh diabaikan begitu saja.

Namun, dengan menolak tuntutan tersebut dan sepertinya ini adalah keputusan yang muktamad kerajaan, Ismail Sabri nampaknya lebih mendengar nasihat Tengku Zafrul berbanding melayan permintaan UMNO.

Agaknya Ismail Sabri fikir, yang meletakkannya sebagai Perdana Menteri ialah Tengku Zafrul dan bukannya UMNO!!

Dalam menolak tuntutan i-Citra itu, Ismail Sabri berhujah, kerajaan sudah menyediakan pelbagai bantuan kewangan kepada syarikat dan individu bagi meringankan beban mereka yang terjejas akibat banjir.

“Kalau beri alasan nak buka perniagaan baru kerana terjejas banjir, TEKUN sudah tawar RM10,000, pinjaman mudah tanpa faedah dan moratorium tak perlu bayar setahun.

“Bank seperti BSN juga ada beri pinjaman RM10,000 secara pinjaman persendirian untuk beli barangan keperluan asas rumah dengan tanpa faedah dan enam bulan moratorium,” katanya lagi.

Ternampak dalam hal ini, Ismail Sabri tidak begitu faham kesusahan yang rakyat sedang alami sekarang.

Membenarkan pengeluaran i-Citra bermakna rakyat menggunakan wang simpanan atau caruman mereka sendiri dalam KWSP untuk keperluan yang sedang mendesak ketika ini.

Meski difahami, caruman KWSP adalah simpanan untuk hari tua, tetapi apa guna ia disimpan begitu saja jika di ketika belum tua lagi mereka sudah susah dan hampir nak mati meneruskan kehidupan?






Bukankah lebih baik caruman yang sepatutnya untuk hari tua itu digunakan sebahagiannya dahulu untuk menampung masalah kehidupan yang sedang melanda sewaktu belum tua?

Lagi pula, bagi mereka yang bekerja, mereka akan terus mencarum lagi dalam KWSP sehingga berusia 55 tahun, walaupun setelah dibenarkan mengeluarkan wang RM10 ribu.

Akhirnya, wang RM10 ribu akan terganti dengan sendirinya.

Jadi, apa masalahnya?

Berbanding idea menggalakkan rakyat meminjam dengan TEKUN atau BSN, juga dengan jumlah RM10 ribu, meski tanpa faedah tetapi jumlah RM10 ribu yang dipinjam itu tetap perlu dibayar.

Sudahlah rakyat sekarang dalam kesusahan akibat banjir, cerdikkah kita ada Perdana Menteri yang menyuruh mereka menambah hutang lagi?

Di mana pertimbangan Ismail Sabri dalam ini?

Janganlah beliau ingat bantuan RM1000 yang diumumkannya kepada mangsa banjir sebelum ini mencukupi untuk mangsa banjir membina semula kehidupan, membaiki rumah, mengganti perabot, peralatan letrik dan macam-macam hal yang lain.

Kalau dibenar mengeluarkan RM10 ribu daripada KWSP itu, setidak-tidaknya bernafaslah juga mereka untuk hidup selepas ini.

Tetapi, kalau meminjam dengan TEKUN atau BSN, selain pelbagai hutang sedia ada tetap menunggu, kini ditambah lagi dengan hutang baru yang akan terus membebankan kehidupan rakyat, bukan saja lebih lama, malah mungkin selama-lamanya.

Perdana Menteri jenis apa yang kita ada ini sebenarnya? – ShahbudinHusin 27/12/2021.


Syarikat balak perlu bantu mangsa banjir di Pahang - Anwar



 


Tanggungjawab membantu mangsa banjir di Pahang tidak perlu dilepaskan kepada Kerajaan Persekutuan dan negeri sahaja, sebaliknya syarikat syarikat balak yang sedikit sebanyak menjejaskan alam sekitar perlu turut sama menghulur bantuan.


Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata demikian dalam lawatan beliau melihat pembersihan pasca banjir di Ketari, Pahang, petang semalam.


"Saya datang ke Ketari untuk memberi sedikit keringangan walaupun saya tahu wakil rakyat di sini telah menjalankan tugas, saya bangga.


"Saya jumpa penduduk mereka menyatakan terasa senang dengan kerjasama diperolehi dari wakil wakil di sini. Cuma saya ingin menyatakan walaupun Pahang biasa dengan banjir tetapi kita minta Kerajaan Negeri lebih ke depan membantu. Lebih segera meringankan beban rakyat


"Ada juga kesan dari pembalakan, jadi saya ingin memberitahu selain Kerajaan Negeri syarikat syarikat balak yang meraih keuntungan besar wajib memberi sumbangan bantuan lebih besar, sebab mereka juga bertanggungjawab dengan apa yang berlaku selain kudrat Allah yang terpaksa kita hadapai dengan sabar," katanya.


Mengenai kritikan yang dilakukan netizen dan rakyat ke atas pasukan keselamatan yang menimbulkan perdebatan kononnya mereka lembab menyelamatkan mangsa banjir, Ahli Parlimen Port Dickson itu menegaskan, pasukan keselamatan tidak boleh dipersalahkan kerana arahan yang lewat diberikan kepada mereka.


"Tiga hari lalu saya naik trak tentera, saya bangga anak anak muda tentera tungkus lumus mengedar makanan ke kawasan terpencil.


"Masalahnya kepimpinan yang lembab. Tiga hari belum ada arahan jelas, seminggu baru nak suruh menteri balik (bercuti) jalankan tugas. Sebab itu masalah sampai ke tahap ini," katanya.









Anwar menyerahkan bantuan banjir berupa kain, toto dan dapur masak (stove)


Anwar turut mendesak kepimpinan PM Ismail Sabri Yaakob agar melonggarkan kerenah birokrasi dalam bantuan banjir kali ini.


"Saya mendesak kepiminan Ismail untuk mengambil segera langkah yang perlu meringankan beban rakyat.


"Jangan terlalu banyak birokrasi. Mudahkan pengisian borang (bantuan banjir), jangan letak syuarat borang (perlu pengesahan) Pusat Penempatan Sementara (PPS). Orang dah susah, barang barang hanyut, masa ini minta kad pengenalan, pergi balai polis, pergi PPS dan sebagainya," katanya lagi.


UMNO MULA NAK BERLAKON SOH MAIL BAGI BANTUAN I CITRA....LAKONAN INI AKAN BERULANG DARI MASA KE SEMASA..SEBAB NAK JADI JUARA.

 


i-Citra RM10,000: Dengar rintihan rakyat, bukan Tengku Zafrul, Pemuda Umno beritahu PM





Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki menggesa Perdana Menteri
 Ismail Sabri Yaakob mendengar rintihan rakyat berhubung pengeluaran
 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.

PETALING JAYA: Perdana Menteri perlu mendengar rintihan rakyat dan bukannya nasihat Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berhubung pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kata Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki.

Beliau berkata, pengeluaran KWSP i-Citra RM10,000 itu sangat penting berikutan bantuan yang diberikan belum mencukupi terutama bagi mereka yang mengalami musibah banjir.

“Dengarlah rintihan rakyat, usahlah dengar nasihat Tengku Zafrul.

“Alasan yang diberikan untuk menafikan pengeluaran KWSP sama sahaja dengan alasan waktu kami bersemuka dengan Menteri Kewangan apabila beliau mempertahan pendirian untuk tidak membenarkannya waktu perintah kawalan pergerakan (PKP) 1.0 lagi.”

Ujarnya, Pemuda telah cuba sedaya upaya melalui pelbagai cara membawa suara rakyat termasuk bertemu sendiri dengan Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Menteri Kewangan bahkan Perdana Menteri sendiri berhubung pengeluaran i-Citra.

“Harap-haraplah ini bukan keputusan akhir Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Dengarlah rintihan rakyat yang mahukan bantuan i-Citra ini, lebih-lebih lagi terlalu ramai yang mahu kembali memulakan kehidupan dan perniagaan akibat terkesan dengan musibah yang melanda,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Terdahulu, FMT melaporkan kerajaan tidak bercadang membenarkan pengeluaran i-Citra Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) RM10,000 sekali lagi walaupun didesak beberapa pemimpin politik selepas rakyat berdepan bencana banjir.

Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob, berkata ia berikutan kerajaan sudah menyediakan bantuan kewangan kepada syarikat dan individu bagi meringankan beban mereka yang terjejas.

“Kalau beri alasan nak buka perniagaan baru kerana terjejas banjir, TEKUN sudah tawar RM10,000, pinjaman mudah tanpa faedah dan moratorium tak perlu bayar setahun.

“Bank seperti BSN juga akan beri pinjaman RM10,000 secara pinjaman persendirian untuk beli barangan keperluan asas rumah dengan tanpa faedah dan enam bulan moratorium,” katanya pada sidang media hari ini.

APABILA PEGAWAI YANG BERTUGAS MULA TUNJUK KUASA. RAKYAT JADI MANGSA..TIADA TOLAK ANSUR DAN TIMBANG TARA

 



Seminggu selepas banjir, mangsa masih menanti bantuan





Pemandangan dari udara kawasan terjejas banjir di Kampung Kubu
 Gajah, Sungai Buloh. (Gambar Rohkiah Abdul Aziz)

PETALING JAYA: Kehidupan agak sukar buat Rashdan Iswandi sejak pelaksanaan sekatan penuh. Pertama, majikannya jatuh muflis dan dia hilang pekerjaan. Selepas itu pula dia hilang penglihatan akibat kecederaan lama dan terpaksa menjalani pembedahan.

Sebaik saja lelaki berusia 42 tahun itu pulih daripada pembedahan, rumahnya pula dilanda banjir di Sungai Buloh.

Minggu lalu, rumah yang disewanya sekeluarga di perkarangan sebuah sekolah tahfiz, ditenggelami air setinggi satu meter menyebabkan mereka dan tujuh lagi keluarga lain terkandas di atas bumbung.

Rumah mereka di Kampung Kubu Gajah terletak bersebelahan Sungai Subang di mana tebing sungai itu pecah ketika hujan lebat melanda.

Semua keluarga itu mendakwa bantuan bot penyelamat tidak mengendahkan rayuan pertolongan mereka sepanjang malam pada 18 Dis.

Keadaan di Kampung Kubu Gajah ketika dilanda banjir pada 18 Dis.
 (Gambar Rohkiah Abdul Aziz)

Banjir surut keesokan harinya dan isteri Rashdan, Rohkiah Abdul Aziz mendapati peti sejuk dan barangan lain yang digunakannya di gerai laksanya rosak. Dua kereta yang digunakan keluarga itu turut ditenggelami air berlumpur.

Rohkiah, yang berasal dari Pulau Pinang itu mengusahakan gerai tepi jalan dikenali sebagai Cik Kiah Laksa.

Ketika dihubungi, dia yang menceritakan kejadian itu berkata, mereka terpaksa bergerak jauh ke kem bantuan untuk mendapatkan makanan panas dan keperluan asas.

Namun mereka tidak dilayan. Pegawainya berkata barangan terbabit telah dicatu untuk “kawasan tertentu” saja dan orang luar tidak boleh diberikan bantuan itu.

“Mereka minta kami menunggu bantuan di kawasan kami,” katanya kepada FMT. “Mereka enggan mengubah fikiran biarpun kami menunggu untuk mendapat lebihan makanan atau makanan yang tidak diambil. Jadi kami kembali pulang.

“Malah sehingga sekarang tiada satu pun agensi kerajaan atau wakil rakyat datang membantu. Kami terasa seperti pelarian di sebuah kem,”

Rohkiah berkata tuan rumahnya kemudiannya menyumbangkan telur, beras dan beberapa barang makanan namun dia mendermakan kepada jiran yang hamil dan orang tua “yang lebih memerlukannya”.

Dia mendapat tahu bahawa seseorang perlu melengkapkan prosedur tertentu untuk layak menerima bantuan.

Pertama, seseorang perlu membuat laporan polis. Bagaimanapun, dia perlu mengambil masa lapan jam untuk ke balai polis terletak sejauh 5 kilometer (km) di Sungai Pelong kerana hanya seorang saja pegawai yang bertugas.

“Saya perlu mengisi tiga borang, satu kepada pegawai daerah, satu ke pusat khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan satu lagi kepada pusat zakat.

“Semua borang telah diisi pada 20 Dis dan dihantar ke pejabat penghulu tetapi kini sudah seminggu dan tiada khabar berita daripada mana-mana pihak.”

Dia terpaksa merayu bantuan daripada orang ramai untuk mendapatkan tilam, bantal, dapur, tong gas dan peralatan dapur.

Rohkiah berkata dia dan jirannya kini bingung memikirkan bagaimana untuk membayar sewa RM800 sebulan.

“Kami tidak tahu apa yang boleh dilakukan. Kami mengharapkan seseorang boleh membantu.”

BEZA PH, PN DAN BN TANGANI BENCANA ALAM

 1. Bencana Pencemaran Udara di Pasir Gudang 13 Mac 2019

Pada 13 Mac 2019 Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim memfailkan Usul di Dewan Rakyat supaya diadakan perbahasan di Parlimen tentang bencana Pencemaran udara di Pasir Gudang yang mengancam nyawa rakyat dan menuntut Kerajaan mengisytiharkan Darurat di Pasir Gudang.

Speaker Dewan Rakyat ketika itu, Datuk Arif Mohd Yusof membenarkan usul itu dibentangkan di Dewan Rakyat dan dibahaskan pada jam 4.00 petang 14hb Mac 2019. Dua orang ahli parlimen Kerajaan dan dua orang ahli parlimen pembangkang membahaskan usul tersebut.

Kemudian Timbalan Menteri Undang-Undang dan parlimen, YB Hanipah Maidin (Sepang) menjawab bagi pihak Kerajaan. Walaupun tuntutan supaya Darurat bencana diisytiharkan di Pasir Gudang ditolak oleh Kerajaan tetapi kerajaan berjanji untuk melakukan segala usaha bagi membantu rakyat di Pasir Gudang seolah-olah Darurat diisytiharkan. Demikianlah jaminan Timbalan Menteri YB Hanipah Maiidin.

Pada petang hari yang sama (14 Mac 2019) ketika Usul Memohon Perisytiharaan Darurat diisytiharkan di Pasir Gudang dibahaskan dalam Parlimen, Timbalan Perdana Menteri YB Dr Wan Azizah Wan Ismail yang bertanggungjawab terhadap NADMA (Agensi Pengurusan Bencana Negara) telah bergegas turun ke Pasir Gudang.

Beberapa jam kemudian Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga datang ke Pasir Gudang.

Dalam masa yang sama Menteri Alam Sekitar, YB Yeo Bee Yin (Bakri) turun ke Pasir Gudang.

Serentak dengan kehadiran pemimpin-pemimpin tertinggi Kerajaan ke Pasir Gudang, NADMA juga menggerakkan segala unit canggih menghadapi bencana pencemaran udara (seperti unit HAZMAT) dengan pantas dan tangkas bertindak melindungi rakyat di Pasir Gudang.

Nyawa rakyat dapat diselamatkan.

Bergerak ke hadapan.

Pada 5 November 2019 ketika membahaskan Peruntukan Belanjawan tahun 2020 di Parlimen bagi peruntukan Jabatan Perdana Menteri diperingkat Jawatankuasa, ahli parlimen pasir Gudang telah menyentuh isu kawasannya berhubung peranan NADMA.

Beliau menyampaikan bahasannya seperti berikut:

“Tuan Pengerusi, Isu kawasan saya Butiran 09910, Maksud Pembangunan 6 Jabatan Perdana Menteri berkaitan NADMA. Pertama, saya ingin merekodkan dan merakamkan rasa terima kasih dan tahniah atas kecekapan NADMA dalam kes menyelamatkan rakyat terhadap bencana pencemaran udara di Pasir Gudang. Saya sangat berpuas hati dan penduduk Pasir Gudang sangat teruja dengan usaha pihak NADMA dan pasukan-pasukan yang lain”.

Menteri Alam Sekitar (Yeo Bee Yin) pula selangkah ke hadapan bersikap mesra rakyat. Satu majlis terbuka Town Hall perbincangan dengan rakyat tentang bencana pencemaran udara Pasir Gudang diadakan di Bangunan Majlis Bandaraya Pasir Gudang. Menteri Kerajaan PH berani berdepan dengan rakyat.

Apabila berlaku bencana banjir besar di Lembah Klang, maka pada Isnin 20hb. Disember 2021, Ketua Pembangkang YB Anwar Ibrahim dan YB Lim Guan Eng serta lain-lain ahli parlimen pembangkang dan ahli parlimen Kerajaan menuntut kepada Speaker Dewan Rakyat supaya dibahaskan di parlimen tentang bencana banjir besar yang mengancam nyawa dan harta rakyat.

Tetapi Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Harun, bersikap berbeza dengan Datuk Ariff Mohd Yusof (kini Tan Sri). Azhar dengan sewenang-wenang menolak tuntutan perbahasan isu bencana banjir itu dengan alasan teknikal iaitu tidak ada permohonan usul difailkan kepadanya.

Begitu juga di peringkat kepimpinan Kerajaan. Berbanding dengan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Alam Sekitar PH segera turun ke zone bahaya pencemaran udara di Pasir Gudang yang lebih 300 kilometer jaraknya dari Putrajaya tetapi sekarang di zaman kerajaan BN & PN, pada hari-hari pertama banjir itu mengancam nyawa rakyat di Lembah Klang, tidak nampak Perdana Menteri, Menteri Tugas-Tugas Khas (yang bertanggungjawab terhadap NADMA) serta Menteri Alam Sekitar yang turun ke kawasan bencana banjir di Lembah Klang yang hanya beberapa kilometer sahaja dari Putrajaya.

Inilah antara perbezaan bagaimana pemimpin Kerajaan PH dan pemimpin Kerajaan BN & PN menangani bencana negara. Rakyat dapat melihat dengan mata sendiri.

NADMA begitu cekap dan tangkas serta amat bertanggungjawab di bawah YB Dr Wan Azizah Wan Ismail semasa Kerajaan PH tiba-tiba NADMA menjadi agensi yang lembam, kaku dan lesu di bawah kepimpinan Menteri Kerajaan BN dan & PN.

Hassan Abdul Karim

Ahli Parlimen Pasir Gudang

26 Disember 2021 (Ahad)


MANA NETIZEN TAK KRITIK. LAKONAN PECAH PANGGUNG

 

Filem baru pecah panggung

Judul Filem : Keikhlasan Ku Jangan Diragui Pula

Gerne: Komedi seram

Komen pengkritik: 10/10 ....lakonan mantap untuk menipu rakyat.

Props or lokasi: Orang lain bantu cuci habis lenjun dan kotor pakaian tapi pelakon ini nampak begitu bersih.

Lokasi pula tak sesuai...orang suruh cuci rumah mangsa bukan cuci PPS. Dah memang bersih perlu apa lagi dibersihkan? Jangan buat kerja gila sebab ramai yang separuh gila kat luar sana kehilangan harta benda.


Norman Radzuan




(function() { var d = document, w = window; w

Makan Rasuah Boleh Janji Jangan Kritik Kerajaan Melayu Isle?