MGID

ANCAMAN DEEP STATE BAHAYAKAN PH.




Sejak kegagalan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) meratifikasi konvensyen antarabangsa Statut Rom pada April lalu pelbagai teori berhubung ‘deep state’ (daulah terpendam) yang mahu mengkucar-kacirkan pentadbiran timbul.
Terbaharu, Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah mengulangi ancaman daulah terpendam yang mampu mengulingkan kerajaan PH sekiranya tersalah langkah.
Malah para penganut teori konspirasi menganggap isu pengajaran khat jawi di sekolah vernakular dan pindaan enakmen agama Islam di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor juga merupakan percaturan daulah berkenaan.
Bagaimanapun, penganalisis ekonomi Jameson Tan berpendapat daulah terpendam tidak begitu mudah untuk menukar kerajaan kecuali dengan penglibatan kuasa-kuasa besar. Dalam konteks Malaysia pemimpin yang memerintah seperti Tun Mahathir dan bakal pengganti Anwar Ibrahim amat dikagumi oleh dunia yang menyukarkan mana-mana kuasa besar menyokong penggulingan pemerintah yang sah.
Namun, baginya daulah terpendam masih boleh mengurangkan keberkesanan pentadbiran PH untuk seterusnya ditolak rakyat pada pilihan raya umum ke 15.
“Isu-isu khat dan agama baru-baru ini adalah isu sensitif dan mampu memecah-belahkan rakyat pelbagai kaum. Bagi saya, semua pihak yang terlibat amat wajar duduk berunding dan tidak mengeluarkan kenyataan menyakitkan hati mana-mana kaum.
“Saya berpendapat mungkin ada peranan deep state dalam isu-isu ini untuk ‘menganggu’ pentadbiran Kerajaan PH, cuma sejauh mana peranan mereka kita tidak pasti,” katanya.
Jameson menambah, usaha mengurangkan kestabilan kerajaan PH akan memberi impak kepada kemasukan pelaburan asing. Sekiranya pelabur kurang yakin menanam modal maka usaha kerajaan menambah peluang pekerjaan tidak akan berjaya, hal itu katanya akan menaikkan kritikan rakyat.
Menurut Jameson, antara cara mudah mengurangkan kestabilan kerajaan ialah dengan memainkan isu peralihan jawatan perdana menteri setiap minggu sehingga mewujudkan kecurigaan melampau.
“Dalam hal ini (peralihan kuasa) semua pelabur asing inginkan satu proses yang sempurna dan harus diadakan pada Mei 2020. Ini akan melicinkan proses perancangan dan pentadbiran bagi semua pihak, sama ada kerajaan mahu pun golongan usahawan.
“Oleh kerana isu peralihan kuasa ini belum diselesaikan dengan penetapan tarikh hingga hari ini, maka akan wujudlah usaha deep state untuk mengeruhkan keadaan.
“Semua pihak menjangka bahawa Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri pada bulan Mei 2020. Golongan usahawan sedang membuat perancangan berdasarkan ramalan itu.
“Tetapi kalau ada apa-apa masalah yang timbul sebelum tarikh itu, maka ekonomi akan mengalami satu kejutan dan ini bukanlah satu perkara yang baik kerana ia boleh membahayakan ekonomi Malaysia. Saya harap semua perkara akan berjalan dengan sempurna dalam proses peralihan kuasa ini,” kata Jameson lagi. – RF8 Media

BENARKAH NAJIB JADI SASARAN SNIPER



Najib Razak hari ini tampil memberikan bukti-bukti berhubung dakwaannya sebelum ini bahawa pejabatnya di Pekan pernah menjadi sasaran penembak tepat atau sniper.

Gambar kesan tembakan dan salinan laporan polis berhubung kejadian itu juga turut disertakan.

Kata Najib sebelum ini, ketika kejadian tembakan yang mengenai tepi kaca bilik pejabatnya di Pejabat UMNO Pekan,  beliau tiada di pejabat dan tembakan tersebut seolah-olah berupa amaran kepadanya.

Katanya lagi, sejak itu juga, atas nasihat polis, kawalan keselamatan keatasnya telah diperketatkan lagi.

Begitu pun, tambah bekas Perdana Menteri itu, kejadian yang berlaku pada 2017 tersebut gagal dikesan oleh pihak polis siapa yang bertanggungjawab melakukannya.

Di sebalik ada laporan polis dibuat, persoalan ramai ialah kenapa baru sekarang perkara ini didedahkan?

Betulkan kejadian itu dilakukan oleh penembak tepat atau sniper?

Bagaimanapun, jika benar seperti dakwaan awal Najib bahawa tembakan itu dilakukan oleh penembak tepat atau sniper, beberapa kemusykilan timbul di sini.

Pertama, penembak tepat jarang tersasar daripada target yang mereka disasarkan. Selalunya tembakan mereka adalah tepat.

Kemungkinan mangsa tersasar daripada tembakan dan terlepas barangkali hanya 0.1 peratus saja.

Kedua, penembak tepat tidak melepaskan tembakan ketika diketahui sasaran tidak berada di tempat yang disasarkan.

Sniper tidak suka membuang peluru, membuang peluru adalah penembak amatur.

Ketiga, penembak tepat tidak akan sesekali melepaskan tembakan amaran. Memberi amaran bukan mainan mereka. Matlamat mereka ialah mati dirobek peluru.

Tetapi, ketiga-tiga perkara di atas ada dalam kes yang melibatkan Najib - tembakan tidak mengenai sasaran, tembakan dilepaskan ketika Najib tiada di tempat tersebut dan ia disebut seolah-olah sebagai amaran.

Oleh itu, benarkah ia tembakan yang dilakukan oleh penembak tepat?

Atau barangkali semua ini hanya kelakuan oleh mereka yang baru belajar menembak, atau pun hanya peluru sesat yang kebetulan terkena Pejabat UMNO Pekan?

ADA AHLI PAS MEMBUROKKAN NAMA PARTI SENDIRI

Pandangan politik itu adalah hak masing-masing.

Ada segelintir orang Islam di negara ini terbawa-bawa dengan budaya menghukum seseorang yang tidak disukai: mudah memanggil orang lain kafir, khadam kepada kafir, munafiq dan lain-lain.

Semua tindakan itu adalah soal hukum dan ada dosa pahalanya.

Saya berlapang dada apabila ada watak-watak seperti seorang yang bernama Amir Muhsinx ini yang menjatuhkan saya hukum saya seorang ahli neraka.

Saya telah melalui liku-liku dari kerjaya yang panjang di dalam dan luar politik. Makian begini tidak ada kesan kepada saya, malah saya anggapnya sebagai peluang mendapat pahala jika saya beristighfar dan memaafkan mereka yang berkelakuan begini.

Yang terkesan tanpa mereka sedari adalah pelaku yang tidak berhati-hati soal garis hukum dan dosa pahala.

Dan watak seperti Amir Muhsinx ini ada anak, ada isteri, ada keluarga. Dia akan menjadi contoh yang tidak baik untuk anak dan isteri.

Begitu juga bila budaya menggunakan agama untuk berdepan lawan politik ini menjadi senjata politik mereka. Ia menggalakkan sebuah masyarakat yang dengan mudah kafir mengkafir, hukum menghukum dan menggalakkan api kemarahan bersandarkan salah faham agama dalam masyarakat.

Penyokong PAS dan UMNO yakin mereka kalah kerana kononnya rakyat ditipu oleh PH, sehingga mereka sanggup bersumpah seranah menjatuhkan hukum seseorang itu ahli neraka.

Kemenangan PH bukanlah kerana rakyat ditipu. Sebabnya ialah pengundi atas pagar dapat menilai sendiri kerosakan yang dibawa oleh Najib Razak

Pengundi atas pagar bukanlah bodoh sehingga senang ditipu oleh mana-mana parti politik. Sebab itu juga jika PH gagal melaksanakan gagasan untuk membawa kehidupan yang lebih baik kepada rakyat, maka rakyat juga kelak akan menghukum PH.

Itu adat resam politik.

Sebab itu pimpinan politik di atas ini berkawan dalam bermusuh. Di depan mereka menuduh yang bermacam-macam, di belakang mereka merancang untuk berkongsi kuasa.

Akhirnya pimpinan politik terus hidup senang. Mereka ada jawatan yang berpuluh ribu sebulan. Jadi berbaloi untuk mereka bermain politik sepanjang masa kerana habuannya besar dan berbaloi dengan risiko (juga risiko dosa!).

Sebaliknya watak-watak di bawah ini yang taksub membabi buta sehingga mengundang dosa dengan menjatuhkan hukum neraka kepada tokoh politik lawan yang mereka tidak suka - alangkah malangnya, kerana anda tidak mendapat apa-apa kecuali dosa.

Bermuhasabahlah dalam mengambil pendirian politik.

Jangan sampai mendatangkan dosa tanpa kita sedari.

LIHAT OTAK PIMPINAN PAS MEMBERI KOMEN..ANDA NILAIKAN SENDIRI




ADUN BESERAH KATA DIA JAHIL MENENTANG LYNAS



Adun Beserah dari Pas berkata, beliau adalah di antara yg kuat menentang Lynas dulu, tapi skrg dah sedar Lynas tu baik.  Itu pengakuan Adun Beserah.  Itu hak dia, aku tak.pelik.  Kalau prinsip parti yg lebih syarie pun parti Pas boleh pinda, setakat kilang Lynas ni benda kecik je.

Dulu Pas pegang prinsip lawan Umno itu jihad dan boleh mati syahid atas alasan Umno kekalkan peraturan Jahiliyyah.  Umno.parti zalim, dan Islam melarang cenderung kpd kezaliman, kata lebai.  Pas pun pernah kata, lebih baik bubar Pas daripada bersama Umno.  Pas juga pernah berkata, pas kuat bersendirian kerana Allah ada boleh bantu Pas

Itu di antara prinsip2 syarie Pas dulu.  Kalau itu pun Pas boleh langgar dan perbodohkan walaun2 dia, apa peliknya kalau Adun Beserah selamba saja mengaku dulu dia jahil isu Lynas?   Tapi selepas berpeluk dengan Umno baru sedar Lynas itu suci lagi menyucikan?  Aku cuma simpati saja dengan budak2 dia dulu yg bersungguh2 bersamanya melawan Lynas san bukan sedikit tenaga dan wang ringgit habis waktu itu.  Malangnya, demi nak.peluk Umno, sanggup mereka dipermainkan.

WFAUZDIN NS

(function() { var d = document, w = window; w

ANWAR DAN SKIM SISWAZAH MENGANGGUR 80AN-.- KINI IANYA DIPERKENALKAN DI PORT DICKSON UNTUK PETANIAN MODEN

  Sekitar 1986, ketika beliau menjadi menteri pertanian, beliau telah melancarkan siswazah tani. Lebih kurang macam itu.Masa tu banyak mahas...