Kumar menang pusingan 1 kes peruntukan ahli parlimen

Kes ini telah difailkan ekoran kerajaan pusat menolak peruntukan tahunan RM1 juta ke kawasan pilihan raya yang diwakili pembangkang. Lapuran oleh Ravin.

Setelah beberapa kali menangguhkan kes, akhirnya pada 25 Februari 2011, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memberi kebenaran kepada permohonan ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Jeyakumar untuk mendapatkan semakan kehakiman.

Ini boleh dikatakan satu kemenangan awal kepada seluruh rakan seperjuangan Parti Sosialis Malaysia.

Permohonan ini boleh dikatakan kes pertama dalam sejarah Malaysia dimana seorang Ahli Parlimen pembangkang berani tampil ke hadapan dan mencabar serta mengheret kerajaan ke mahkamah. Yang lebih memeranjatkan semua pemerhati, adalah PSM berjaya mendapatkan ‘leave’ kebenaran. Walaupun ini hanya kemenangan pusingan pertama tetapi ia signifikan kerana ia membolehkan PSM membongkarkan isu peruntukan ahli parlimen pembangkang yang dinafikan hak selama ini.

Kes ini telah difailkan ekoran kerajaan pusat menolak peruntukan tahunan RM1 juta ke kawasan pilihan raya yang diwakili pembangkang. Tetapi, yang anehnya, peruntukkan hanya diberikan kepada wakil rakyat BN/Umno. Jadi, kenapa pula kerajaan mengatakan ini adalah negara demokrasi sedangkan mereka tidak berkelakuan sedemikian.

Menurut Dr.Jeyakumar, beliau sebenarnya terkejut dengan keputusan tersebut kerana ia bukannya seperti yang dijangka. Beberapa ahli parlimen Pakatan Rakyat turut hadir dan melibatkan diri mereka, ini termasuklah Ahli Parlimen PKR Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar dan Yusmadi, yang juga menjadi pemerhati, kerana kes tersebut turut mempunyai implikasi di kawasan yang mereka wakili.

Dalam perbicangan tersebut, Hakim Datuk Aziah Ali berpendapat Dr Jeyakumar telah membuktikan ada kes untuk diberi pertimbangan yang sewajarnya dan oleh itu hakim tersebut telah membenarkan permohonan kebenaran mendapatkan semakan kehakiman.

Peguam Datuk S Ambiga, yang mewakili Dr Jeyakumar, memberitahu pemberita bahawa mahkamah telah menetapkan 18 Mac yang akan datang untuk pengurusan kes bagi mendengar penuh permohonan semakan kehakiman itu.

Dalam mengambil tindakan ini, Dr. Jeyakumar telah berkata permintaan untuk dana harus diberikan kepada beliau kerana semua projek yang dipohon merupakan peruntukan khas untuk kawasan pilihan raya.

Beliau mendakwa pihak responden menggunakan kuasa atau budi bicara untuk memberikan peruntukan secara tidak adil dengan memihak kepada Ahli Parlimen dari Barisan Nasional (BN) dan prejudis terhadap ahli parlimen dari parti pembangkang.

Tambahan pula, Dr Jeyakumar juga menuntut perisytiharan bahawa peruntukan tersebut mesti disediakan secara saksama selaras dengan Perkara 8 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Selain itu, beliau juga menuntut perintah ‘mandamus’ bagi memaksa responden menperjelaskan kuasa mereka dalam meluluskan dana dari Peruntukan Khas Kawasan Parlimen mengikut budi bicara serta menyatakan prosedur peruntukan dana sejak 2008.

Beliau menuntut writ ‘quo warranto’ (permohonan yang mencabar kesahihan pelantikan perjawatan) dikeluarkan yang memerintahkan pihak responden untuk tunjuk sebab dan memberi maklumat mengenai kuasa mereka dalam mengguna, melulus dan mengeluarkan dana daripada Kumpulan Wang Disatukan Persekutuan.

Secara konklusinya, kerajaan harus sedar bahawa duit yang akan diperuntukkan bukannya untuk kegunaan wakil rakyat itu sendiri, tetapi itu merupakan duit rakyat dan mereka harus dan mereka mempunyai hak untuk menikmati kemudahan di negara ini. Langkah yang diambil oleh ahli parlimen PSM dalam menyaman kerajaan telah menggegarkan mereka dan langkah ini harus dipraktikkan oleh semua wakil rakyat terutamaya wakil rakyat pembangkang supaya rakyat akan mendapat kebaikan.

Turut bersama menyambut kemenangan ini adalah Pengerusi Nasiaonal PSM Dr Nasir Hashim, Setiausaha Agung PSM S Arutchelvan dan bendahari Kehormat Sdr A Sivarajan.

Kornologi Ringkas

29 Oktober 2010 – Dr Jeyakumar telah memfailkan permohonan untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi memperoleh perisytiharan bahawa peruntukan khas kawasan Parlimen mesti dibekalkan dan disediakan kepada semua ahli parlimen secara saksama tidak mengira daripada parti pemerintah ataupun parti pembangkang. Inilah yang harus dipraktikkan oleh kerajaan pemerintah pada masa ini.

10 Januari 2011 – PSM yang diketuai oleh Dr Jeyakumar telah membuat laporan polis berkenaan dengan penyelewengan dalam isu peruntukkan. Dalam surat bertarikh 21 Oktober 2010, Pegawai Pembangunan Negeri Perak telah memaklumkan bahawa sebanyak RM1.72 juta telah disalurkan untuk kegunaan 56 projek di Sungai Siput. Tiga daripada projeknya diutarakan oleh Dr Kumar untuk Anak Yatim Nurul Ihsan dan dua buah sekolah. Malangnya, apabila diperiksa, jumlah yang disalurkan kepada dua buah sekolah adalah sangat sedikit. Ini lebih teruk apabila tiada bantuan diberikan kepada Anak Yatim Nurul Ihsan. Namun, Pegawai tersebut membidas dan mengatakan bahawa RM1.72 juta dibelanjakan untuk beberapa program seperti RM 1.1 juta untuk masjid dan sebagainya. Tetapi, tiada penjelasan kenapa tiada bantuan disalurkan kepada Anak Yatim Nurul Ihsan. Dimanakah silapnya?

Dr Jeyakumar yang merupakan seorang pakar jantung, menamakan Ketua Pengarah bagi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Pengarah Pejabat Pembangunan Perak dan kerajaan Malaysia sebagai responden pertama hingga ketiga.

Ravin ialah pemberita PSM

Lebih 100 aktivis anjur demo anti-sisa radioaktif

SEKIRANYA TIADA BANTAHAN DARI SESIAPA PUN MAKA KITA AKAN MELIHAT LOGI NUKLEAR INI AKAN MENJADI KENYATAAN DAN SUDAH TENTULAH IANYA AKAN MEMBERIKAN KESAN NEGATIF JIKA BERLAKUNYA SESUATU YANG TI DAK DIINGINI..




Kira-kira 100 orang berkumpul di hadapan simpang masuk ke bangunan parlimen bagi membantah pembinaan pusat pemprosesan tanah jarang (rare earth) yang paling besar di dunia di Gebeng, Kuantan.

Mereka bimbang kemungkinan penyebaran sisa radioaktif yang bakal dihasilkan selepas projek bernilai RM700 juta itu beroperasi.

Sebanyak empat buah bas membawa membawa aktivis yang membantah pusat penapisan yang sedang dibina oleh syarikat Australia, Lynas Corp.

Penunjuk perasaan ini tiba di persimpangan parlimen sekitar jam 9.20 pagi. Mereka kemudian mengadakan perbincangan dengan seorang pegawai polis.

NONEHasil perbincangan, seramai 10 orang dibenarkan masuk ke parlimen, manakala penyokong lain dibenarkan berbaris di sepanjang jalan tanpa menganggu lalulintas.

Mereka juga mengibarkan poster dan kain rentang yang berbunyi: "Stop Lynas", "Hentikan Lynas".

Kumpulan itu berbaris sehingga jam 10 pagi.

Kira-kira 40 anggota polis mengawal jalan masuk ke parlimen.Pada 23 Mac lalu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Maximus Ongkili berkata kerajaan memberi jaminan bahawa pembinaan loji pemprosesan logam radioaktif di Gebeng, itu adalah selamat dan tidak membahayakan kesihatan awam.

NONEKatanya, sisa-sia yang akan dikeluarkan atau terhasil daripada pengilangan bahan mentah daripada loji Syarikat Lynas itu hanya mengandungi tahap bahan radioaktif yang rendah.

"Berdasarkan piawaian antarabangsa yang dikeluarkan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), sisa seperti ini ditakrifkan sebagai bukan sisa radioaktif tetapi merupakan sisa industri yang mengandungi bahan radioaktif semulajadi,” kata Ongkili.

Rocky's Bru, 'Laporan Sarawak' dan 'Laporan Sarawak'

LAPORAN DI PETIK MENGUNAKAN BAHASA INDONESIA



Apakah angka kemiskinan di Sarawak hanya 5,3 persen? Tingkat kemiskinan nyata mungkin lebih tinggi dari angka rasmi menunjukkan, menulis Philip Khoo.

Untuk beberapa waktu, Rocky Bru telah berusaha untuk menjalankan dengan kelinci dan berburu dengan anjing, terutama kerana perubahan status profesional.

Bukti terbaru ini: cuba untuk sampah Clare Rewcastle Brown sarawakreport.org dengansarawakreports.org.

The latter website is a deliberate attempt to confuse by using the same name except for the ‘s’. Its main purpose: to rubbish the former. sarawakreport.org seeks to document all its allegations, using official documents as far as possible. sarawakreports.org indulges in undocumented allegations and name-calling.

But Rocky’s Bru extols the latter as balanced over the former — but without providing any evidence as to how and in what way sarawakreport.org is unbalanced. Are Suruhanjaya Syarikat Malaysia documents not valid proof? Are Sarawak Land and Survey documents not reliable? So much for professional journalism!

Poverty rates

And sarawakreports.org? Let’s look at a recent item in it, an item which tries to rubbish both sarawakreport.org and RPK, and extol the development that Taib Mahmud has brought to Sarawak.

In the course of that item, sarawakreports.org engages in chest-thumping, boasting that Sarawak’s poverty rate of 5.3 peratus pada 2009 kurang dari separuh angka kemiskinan di Amerika Syarikat. Sebenarnya, sarawakreports.org mungkin juga telah membual bahawa angka kemiskinan Sarawak sebanyak 5,3 persen lebih rendah daripada apa yang dilaporkan untuk sebahagian besar Kesatuan Eropah dan negara-negara OECD! Bayangkan, ada kemiskinan sedikit di Sarawak - dan di Malaysia - daripada di Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat dan di OECD umumnya. Dan ini terlepas dari kenyataan bahawa ada jurang yang lebih besar di Malaysia dan Sarawak daripada di Kesatuan Eropah atau Amerika Syarikat.

Seperti yang mereka katakan, sedikit pengetahuan boleh menjadi hal yang berbahaya - dan boleh membuat satu terlihat sangat bodoh dan tidak seimbang.

gosok tersebut adalah bagaimana tahap kemiskinan di Malaysia (termasuk Sarawak) dan di Amerika Syarikat telah ditetapkan.

Dalam kedua-dua kes, mereka menggunakan pendapatan garis kemiskinan. Setiap keluarga jatuh di bawah garis kemiskinan pendapatan dianggap miskin. Setakat ini cukup baik.

Dalam kedua-dua kes, garis kemiskinan ini didasarkan pada bakul makanan minimum dan penyisihan untuk non-pangan - perumahan, sandang, perkhidmatan - keperluan. Kita boleh menganggap bahawa bakul makanan minimum cukup untuk membuat orang hidup, iaitu, Kita boleh menganggap bahawa kerajaan tidak bermaksud untuk memperbaiki bakul makanan minimal jatah kelaparan, tapi cukup untuk memberikan kalori yang diperlukan dengan makanan yang termurah yang tersedia.

Keperluan non-makanan

joker adalah pada bagaimana pendapatan untuk keperluan non-pangan dasar ditetapkan.

Di Amerika Syarikat, pendapatan untuk keperluan non-pangan dasar ditetapkan sebanyak dua kali pendapatan yang diperlukan untuk bakul makanan minimum. Jadi, garis kemiskinan pendapatan di Amerika Syarikat adalah jumlah yang diperlukan untuk memenuhi keperluan asas pangan didarabkan dengan tiga. Cara lain untuk melihatnya adalah bahawa makanan pokok keperluan sebanyak satu pertiga daripada keuntungan garis kemiskinan.

Di Malaysia, non-pangan keperluan asas didasarkan pada apa yang termiskin 20 peratus daripada keluarga benar-benar menghabiskan. Jadi, bukannya menilai apa yang diperlukan dengan cara perumahan, pakaian dan perkhidmatan, kita melihat apa yang miskin mengeluarkan dan menetapkan bahawa sebagai keperluan. Jika yang tampaknya sedikit melingkar, itu.

Hasilnya adalah bahawa di Malaysia, makanan pokok keperluan sebanyak hampir dua-pertiga dari pendapatan garis kemiskinan. Dengan kata lain, jika anda mempunyai cukup untuk makan, anda mempunyai sedikit sisa untuk yang lain, dan jika anda cuba untuk memenuhi keperluan non-pangan, anda harus menyerah pada makanan. Tidak cantik.

Jika kita melihat pada Rancangan Malaysia Kesembilan, kita mendapati bahawa untuk Sarawak, dasar keperluan non-pangan yang dikira biayanya di sekitar RM300 bulan pada tahun 2004 untuk sebuah keluarga dengan lima orang. Mengambil inflasi antara 2004 dan 2009 menjadi sekitar 15 peratus, ini diterjemahkan ke dalam faedah non-pangan dasar RM350 sebulan untuk keluarga daripada lima pada tahun 2009 sebagai kemiskinan cut-off.

Itu RM350 sebulan untuk membayar sewa rumah lima orang, untuk membayar pakaian, kasut, pengangkutan, sekolah, telefon, dll diragukan siapa pun akan mampu memenuhi keperluan non-pangan dari keluarga lima di sebuah RM350 bulan. Sebahagian besar RM350 sebulan yang dibenarkan untuk keperluan non-pangan dasar akan ditelan oleh sewa. Pada tahun 2008, penilaian dan Properti Jasa Jabatan Jabatan Kewangan dijangka satu-cerita teras rendah kos sewa rumah di Sarawak di antara RM200-500 sebulan, bergantung pada lokasi.

Rentals di Sarawak

Menempatkan semua ini bersama-sama, kita mempunyai:

* Di Amerika Syarikat, garis kemiskinan pendapatan untuk keluarga lima orang sebanyak US $ 2.166 per bulan (dari US Census Bureau)
* Di Sarawak, garis kemiskinan pendapatan untuk keluarga lima orang sebanyak RM1, 040 sebulan (dari Rancangan Malaysia ke-10)

80% atau 30%, itu masih tinggi

Jelas, membandingkan tahap kemiskinan menggunakan saiz yang berbeza adalah bodoh. Inilah salah satu alasan untuk menggunakan PPP, atau paritas kuasa beli, iaitu, apa yang akan menjadi setara dengan US $ 1 pada ringgit pada hal kuasa beli yang sebenarnya, atau jumlah sebenarnya barang-barang dan perkhidmatan yang boleh dibeli.

Jadi, mari kita menterjemahkan pendapatan garis kemiskinan untuk sebuah keluarga dengan lima orang di Amerika Syarikat dengan jumlah kuasa beli yang sama dalam ringgit. Menurut Bank Dunia, setara dengan PPP USD1 sekitar RM2.10.

Dengan demikian, US $ 2.166, garis kemiskinan di Amerika Syarikat untuk keluarga lima, diterjemahkan menjadi RM4, 549.

Berapa peratusan keluarga Sarawak membuat kurang dari RM4, 549 sebulan?

Pada tahun 2009, Malaysia Kesepuluh Rencana melaporkan rata-rata pendapatan keluarga di Sarawak menjadi RM3, 581. Dengan kata lain, pendapatan rata-rata keluarga di Sarawak kurang dari garis kemiskinan pendapatan Amerika Syarikat ditukar pada paritas kuasa beli.

Kerana pendapatan keluarga rata-rata adalah cut-off untuk sekitar 60 peratus keluarga Sarawak, ini bermakna bahawa sekitar 80 peratus keluarga Sarawak akan dianggap miskin jika kita menggunakan garis kemiskinan AS, pada paritas kuasa beli, sebagai cut-off!

Mari kita bersikap baik dan menerima bahawa penyisihan makanan pokok dalam garis kemiskinan Malaysia cukup, dan mari kita menerapkan kaedah yang sama menghitung pendapatan garis kemiskinan sebagai iaitu Amerika Syarikat,, memuat jumlah yang diperlukan untuk keperluan makanan asas dan kalikan dengan tiga.

Melakukan hal ini akan memberikan pendapatan garis kemiskinan di Sarawak yang RM1, 660 sebulan pada tahun 2009. Menganggarkan dari pendapatan keluarga rata-rata pada tahun 2009 menunjukkan bahawa lebih daripada 30 peratus keluarga Sarawak akan di bawah ini pendapatan garis kemiskinan. Cukup jauh dari rasmi 5,3 peratus, dan lebih dari dua kali ganda tahap kemiskinan di Amerika Syarikat.

Philip Khoo adalah pemerhati politik Malaysia