'To defend Selangor, Khalid must go'


Pakatan Rakyat kekal utuh - Majlis Presiden

Pakatan Rakyat kekal utuh - Majlis Presiden

Menyedari bahawa mutakhir ini timbul perselisihan faham di kalangan anggota-anggota parti komponen Pakatan Rakyat, terutama berkisar isu kepimpinan di Selangor yang masih dalam proses penyelesaian;

Memahami bahawa suara dan hasrat rakyat yang telah memberikan mandat dan kepercayaan kepada Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Umum ke-13 yang lalu untuk mentadbir tiga negeri;

Mengamati bahawa semangat persefahaman dan setiakawan Pakatan Rakyat merupakan asas kekuatan dan keutuhan perjuangan membawa perubahan dan agenda reformasi dalam persada politik, sosial dan ekonomi di negara tercinta;

Maka, Pakatan Rakyat bertegas bahawa kami beriltizam meneruskan perjuangan ini dengan mengukuhkan persefahaman dan setiakawan koalisi politik dalam kerangka Dasar-Dasar Bersama kami.

Kami juga komited untuk mendepani isu-isu berbangkit mutakhir ini secara kolektif, berani, berprinsip dengan berteraskan nilai-nilai sejagat yang dikongsi bersama, demi memenuhi amanah dan menggalas tanggungjawab yang telah diberikan rakyat.

Datuk Seri Anwar Ibrahim
Ketua Umum PKR

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

Lim Kit Siang
Ketua Ahli Parlimen DAP

Tiada Dalam Terma Khalid Kekal Sebagai MB Sepenuh Penggal

Tiada Dalam Terma Khalid Kekal Sebagai MB Sepenuh Penggal

greenboc 

PKR Selayang senarai sebab mengapa Khalid tidak layak jadi MB

Ketua PKR cabang Selayang, William Leong Jee Keen hari ini berkata, pihaknya bersama 28 Ahli Jawatankuasa dalam mesyuarat khas cabang selama 40 minit malam tadi bersepakat mendesak Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim melepaskan jawatannya.

William Leong turut meminta kerjasama Khalid supaya akur menerima keputusan yang telah dicapai Majlis Kepimpinan Pusat Pakatan Rakyat pada 5 Januari lalu serta disahkan semula pada mesyuarat 23 Julai lalu di mana Presiden PKR Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail akan mengambil alih.

"Jawatan MB bukan hak peribadi Khalid dan tiada terma yang mengatakan beliau akan kekal sebagai MB sepenuh penggal kerana dalam politik parti mesti mengambil kira dari semasa ke semasa apa jua pandangan dan sokongan rakyat.

"Jika seseorang pemimpin didapati hilang kelayakan atau kepercayaan rakyat, maka adalah menjadi tanggungjawab parti menukar pemimpin, tak perlu tunggu penggal tamat.

"Sebab itu kita minta Khalid memikirkan lebih mendalam dan minta nasihat orang lebih layak untuk mengambil keputusan dan berundur.

"Lagipun ramai mendakwa bahawa Anwar gila kuasa kerana tak dapat jadi MB lantik isterinya Wan Azizah, itu sebenarnya tak benar, PKR yang mempunyai 219 cabang dengan hampir 500,000 ahli bukan dipengaruhi satu individu, ini keputusan majlis perwakilan pusat PR," katanya pada sidang akhbar berhubung konflik politik di Taman Selayang Jaya di sini.

Menurut beliau, sebenarnya parti membuat keputusan kerana Khalid gagal melaksanakan manifesto PR yang dipersetujui malah menafikan ia sebagai janji rakyat.

Malah katanya, isu lebuh raya Kinrara-Damansara (Kidex) bila ditanya rakyat, Khalid tanpa rasa bersalah memberi jawapan ia adalah manifesto pembangkang yang tiada kena mengena dengan negeri.

Selain itu katanya lagi, Khalid didakwa membuat keputusan sesuka hati tanpa mempedulikan manifesto PR untuk negeri menaikkan premium cukai tanah dan cukai pintu melambung sehingga 400 peratus menyusahkan rakyat sehingga pakatan tidak boleh menjawab di Parlimen.

"Kita soal kerajaan BN pusat kenapa naikkan tol dan cukai tetapi kerajaan negeri Selangor PKR buat begitu dan menyusahkan parti, selain geran tanah dengan kadar premium tinggi, sampah melimpah dan wabak denggi diluar kawalan yang mana turut dikecam rakyat.

"Bukan sekadar itu, mesyuarat biro politik pun dia tak pernah datang selain kurang menyertai Majlis Kepimpinan Pusat setiap bulan sehingga parti PKR tak dapat tahu apa Khalid buat.


"Kita lantik Anwar sebagai penasihat ekonomi negeri pada 2009 sebagai inisiatif untuk mengadakan satu saluran membincangkan polisi antara parti dan Khalid melibatkan ekonomi negeri, kebajikan rakyat dan polisi parti.

"Ini semua tidak dapat dilaksanakan disebabkan Khalid tidak mahu menerima cadangan atau idea Anwar sambil mengatakan dia bukan pak urut yang mendengar 100 peratus semua cadangannya.

"Malah prestasi Khalid tidak begitu memuaskan, Khalid tak ikut polisi parti, menafikan dan tidak mengikut juga manifesto dan janji kepada rakyat negeri.

"Selepas Mesyuarat Majlis Pepimpinan Pusat dah buat keputusan, kini sudah 7 bulan berlalu dan ini bukan perkara (tukar MB) dibuat secara tiba-tiba. Kajang Move menerusi PRK Kajang satu langkah awal Khalid perlu berundur," tegasnya.

Lagipun katanya, tidak wajar seorang presiden PKR (Wan Azizah) berfungsi sebagai ADUN biasa di bawah seorang MB (Khalid) yang tiada jawatan dalam parti di negeri.

Dalam pada itu beliau turut berharap komponen PR iaitu Pas supaya menimbangkan dengan teliti keputusan pakatan rakyat kerana adalah penting untuk gabungan pembangkang menjadi lebih kuat memenuhi harapan rakyat.

"Kita sedia memberi penjelasan penuh jika terdapat perkara yang kurang mereka ketahui dalam soal pertukaran MB," katanya. -MG



Saya yang cadang Wan Azizah jadi MB - Syed Husin

KUALA LUMPUR: Bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dr Syed Husin Ali memberitahu, cadangan nama Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk jawatan Menteri Besar Selangor yang baharu diberikan olehnya kepada biro politik PKR.

Dalam laman Tweeternya, Dr Syed Ali turut mengakui nama Wan Azizah itu diberikan bukan sahaja untuk jawatan MB Selangor tetapi sudah diberikan untuk menjadi calon PKR untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang yang berlangsung pada 23 Mac lepas.



Pada Sabtu, empat pemimpin cabang PKR iaitu R Sivarasa (Subang), William Leong (Selayang), Yew Boon Lye (Klang) dan David Cheong (Kuala Langat) menyatakan sokongan kepada Wan Azizah yang dianggap paling layak menjadi menteri besar.

Mereka turut meminta Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berundur dari jawatan tersebut bagi menghormati keputusan parti.


Keempat-empat mereka juga meminta anggota PKR menyokong keputusan Majlis Pimpinan Pusat pada 21 Julai lalu yang menamakan Wan Azizah sebagai calon untuk jawatan itu.

Sebelum ini, Wan Azizah turut membayangkan kesediaan memikul tanggungjawab sebagai Menteri Besar Selangor sekali gus menggantikan Abdul Khalid.

Azizah berkata, ia adalah satu tanggungjawab yang besar dan amanah yang perlu dijaga.
- astroawani


TAMRIN MAKSUDKAN PAS PERNAH BELOT

Silap PKR umum pengganti Khalid sebelum masanya, kata anak bekas TPM

 

Kah..kah ..kah   kalau Tamrin orang luar setahun jagung masuk Pas komen Pas , aku tabik, sebab beliau bukan sahaja lama dalam perjuangan bangsa  Umno , tetapi melihat bahawa Pas ini pernah menjadi sebuah parti yang boleh belot pada Pakatan Rakyat demi sevival beberapa ahli yang nak pada dunia.

Apa yang didengar dan dikatakan oleh orang ramai ialah "Kalau Arwah Dato Hj Fadzil Noor ada, benda ini tak akan berlaku.Benda nak bincang dengan Umno,Benda nak pakat dengan Umno, benda nak bagi negeri yang dipegang terlepas pada Umno. Bukan sebuah negeri 2 buah negeri terlepas"

Ramai juga yang kata Allahyarham tidak mendengar membuta tuli, tetapi  banyak membaca, menelaah bukan sahaja kitab agama, tetapi isu semasa dalam negara demi kebaikan parti. Beliau tidak mengharapkan orang memberi nasihat yang membawa rebah, mengharap orang mencetak kertas untuk dibaca, mendengar anak menantu memberi kata nasihat. itu Allahyarham Fadzil Noor. 

Apa pandangan bangsa Cina dan India yang selama ini menganggap bahawa Pas ada sebuah parti orang beragama,boleh dipercayai, baik,malah melebihi parti mereka sendiri iaitu Mca,Gerakan hatta DAP.

Kajian Tony Pua , Jika pilihanraya di adakan di Selangor, Pas akan kehilangan sebahagian besar kerusi yang dimenangi mereka kerana kehilangan pengundi Cina melebihi 35% hingga 55% yang mana meletakkan calon Pas. 

 

Situasi 1.

" Isu hudud ni Majlis Kerja Tertinggi UMNO tak pernah bincang jauh sekali bersetuju.
Yg pemimpin2 PAS Kelantan terhegeh-hegeh nak sambut pelawaan Jamil Khir tu apasal?
Mana maruah korang?" Tulang besi MalaysiaWaves

 Situasi 2.

Kalo berjaya projek tukar Khalid Ibrahim kpd Kak Wan, inshaalah, projek seterusnya adalah tukar TMB Kelantan kepada Husam Musa

 Situasi 3.

Punya Lama Sejak Mac Lagi Bekalan Air Di Selangor Sudah Di Sabotaj... Semalam Baru Perasan Ke... Dari Dulu Kini Selamanya Keje Sabotaj Nie Akan Berlaku Selagi Syabas Di Bawah Kroni Umno Yang Punya... Mau Jadi MB Bukan Pandai Simpan Duit Je... Kene Gak Pandai Baca Permainan Politik Pihak Lawan Yang Cuba Menjatuhkan Pakatan Rakyat... Maklumlah... Rakyat Kata Beliau Hebat.. Kalau Hebat Takkan Biarkan Rakyat Menderita Dah Beberapa Bulan Air Di Catu... Sampai Lani Baru Perasan Kene Sabotaj... ...kikik

 situasi 4.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=784765384901814&set=a.581587838552904.1073741826.100001050809013&type=1




Anak bekas timbalan perdana menteri Tun Ghafar Baba, Tamrin Ghafar (paling kanan) berkata mengumumkan pengganti Khalid sebelum tiba pada masanya adalah kesilapan Datuk Seri Anwar Ibrahim. – Gambar fail The Malaysian Insider, 3 Ogos, 2014.  


Anak bekas timbalan perdana menteri Tun Ghafar Baba, Tamrin Ghafar (paling kanan) berkata mengumumkan pengganti Khalid sebelum tiba pada masanya adalah kesilapan Datuk Seri Anwar Ibrahim. – Gambar fail The Malaysian Insider, 3 Ogos, 2014. 


 Usaha PKR untuk memastikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meletakkan jawatan sebagai menteri besar Selangor sedikit sebanyak merosakkan reputasi PAS dan Pakatan Rakyat (PR), kata Tamrin Ghafar.
Beliau yang juga anak kepada bekas timbalan perdana menteri, Tun Ghafar Baba melihat kesilapan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah mengumumkan pengganti Khalid sebelum tiba pada masanya.

MB Selangor daripada PKR, bukan daripada PAS, tetapi yang mulai retak ialah PAS dan Pakatan. Aneh dan ajaib.


“Apabila Anwar membuat kenyataan bakal pengganti Khalid, itu dia bercakap bagi pihak partinya PKR, bukan bagi pihak Pakatan.
  “Mungkin pada PAS, kelemahan Anwar ialah mengumumkan nama pengganti MB sebelum 10 Ogos. Mungkin juga kelemahan kita ialah membuat kenyataan umum sebelum tarikh itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

PKR pada mesyuarat tergempar Majlis Pimpinan Pusatnya pada 22 Julai lalu mencapai keputusan untuk meletakkan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti Khalid bagi jawatan menteri besar Selangor.

Anwar berkata Dr Wan Azizah yang juga presiden PKR mampu memberi kestabilan kepada PR di Selangor selain bertujuan menyelesaikan isu di negeri itu yang semakin meruncing.
Bagaimanapun, Tamrin tidak meletakkan kesalahan 100% kepada PKR, dengan melihat PAS juga tidak terlepas dari melakukan kesalahan.

Tanpa menyebut kelemahan PAS secara spesifik, beliau merujuk tingkah laku PAS yang dikatakan memungkiri janji pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

“Mungkin kalau itu dikatakan kelemahan, PAS juga ada kelemahannya. Cuba kita renung kembali apa yang berlaku semasa PRU13 yang lepas.

“Memungkir janji persetujuan yang dicapai itu bagi saya kelemahan yang susah hendak dilupakan. Selepas (kewafatan) Rasulullah, tidak ada siapa pun yang maksum,” katanya.

Sehubungan itu, Tamrin menggesa pemimpin parti mengambil kesempatan kemuliaan Syawal untuk saling bermaaf-maafan sebelum keadaan menjadi semakin buruk.

Katanya, perawakan yang selama ini dijaja oleh Umno perlu segera dielakkan dan tidak harus dibawa ke dalam PR.

“Di hari dan bulan yang mulia ini, sebaik-baik amalan kita ialah bermaaf-maafaan. Yang lebih baik lagi kita memaafkan sebelum dipinta. Musuh sedang menunggu retak menjadi belah.

“Jangan disebabkan Khalid seorang, rumah yang dibina sejak berzaman lamanya boleh rebah ke bumi.
“Jangan biarkan, malah menggalakkan amalan membisu dan mengampu yang ada pada Umno menular ke dalam parti kita. Yang penting ialah perjuangan parti bukan pemimpin,” katanya. – 3 Ogos, 2014.



Banner Protes Kerajaan Perpaduan PAS+Khalid+UMNO Naik Seluruh Selangor- BACA ARTIKEL KENAPA KHALID MESTI DI TOLAK.

Banner Protes Kerajaan Perpaduan PAS+Khalid+UMNO Naik Seluruh Selangor




www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog iniAnd her

BUKAN RAKYAT SELANGOR SENANG...TAPI....LANGAT 2 DAN UMNO DAPAT DURIAN RUNTUH-SILA BACA KENAPA KHALID HARUS DITUKARKAN

https://www.facebook.com/38012338900/photos/a.10152586131013901.1073742097.38012338900/10152586131073901/?type=1

Wajarkah Selangor dijadikan batu loncatan Pakatan ke Putrajaya?


Walaupun tidak dapat dinafikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim adalah pemimpin yang prihatin dengan rakyat, bukan itu sahaja yang menjadi kayu ukur seorang pemimpin yang berkesan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 1 Ogos, 2014. Walaupun tidak dapat dinafikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim adalah pemimpin yang prihatin dengan rakyat, bukan itu sahaja yang menjadi kayu ukur seorang pemimpin yang berkesan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 1 Ogos, 2014. Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim baru-baru ini mempersoalkan hasrat Pakatan Rakyat (PR) untuk menjadikan negeri pimpinannya sebagai papan lonjakan  ke Putrajaya.

Menurut Khalid, langkah ini “tidak memenuhi hasrat rakyat negeri Selangor”.
Untuk itu, Khalid menyarankan agar pembangkang mendapatkan “mandat baru dari rakyat” dalam pilihan raya akan datang untuk melaksanakan projek Putrajaya melalui Selangor ini.

Kenyataan Khalid ini dibuat samada sebagai alasan untuk beliau terus menguasai kerusi menteri besar Selangor atau kenaifan bacaan politiknya.
  Apa pun rasional di sebalik kenyataan Khalid ini, Selangor dan juga negeri-negeri lain di bawah PR adalah penting sebagai showcase kepada keupayaan pembangkang mentadbir dan mengurus hal ehwal rakyat berdasarkan acuan baru yang acapkali ia laungkan dalam pilihan raya.

Atas dasar inilah, Selangor amat penting kepada PR. Atas kepentingan inilah, isu kepimpinan negeri Selangor perlu ditangani segera. Dan atas logik inilah, Selangor wajar dijadikan papan lonjakan PR ke Putrajaya.

Kepentingan Selangor kepada Pakatan

Adalah suatu perkara yang lazim bahawa umum hanya akan dapat menerima sesuatu pendekatan atau dasar apabila ianya sudah lama dilaksanakan.

Strategi ‘menawan’ sesebuah pentadbiran tempatan atau wilayah untuk dijadikan modal politik untuk merebut kuasa di peringkat lebih tinggi mungkin agak luar biasa di Malaysia, tetapi ia adalah strategi politik yang popular dalam kalangan negara luar.

Sewaktu Recep Tayyip Erdogan menjadi gabenor Istanbul, beliau melaksanakan pelbagai program yang meningkatkan kualiti hidup warga kota tersebut.

Daripada kejayaan tersebut, beliau dan parti pimpinannya dapat memaparkan visi mereka kepada seluruh warga Turki.

Ini membolehkan beliau melonjak ke tampuk kuasa tertinggi di Turki. Hal yang sama turut dilalui oleh Lee Myung Bak yang menggunakan kejayaan beliau sebagai Datuk Bandar Seoul  (beberapa siri projek penambahbaikan alam sekitar yang meningkat kualiti hidup dan imej bandaraya Seoul menjadi kekuatan kepimpinan beliau) sebagai batu loncatan untuk menjadi presiden Korea Selatan.

Lebih dekat lagi adalah lonjakan kerjaya Joko Widodo (Jokowi) daripada Datuk Bandar Solo ke gabenor Jakarta sehingga dipilih menjadi presiden Republik Indonesia.

Kejayaan Jokowi didorong program-program mesra rakyat marhaen serta sikap tiada toleransi terhadap rasuah dan kelemahan birokrasi yang diamalkan sepanjang beliau memimpin Solo dan Jakarta.

Jadi, apa salahnya PR menjadikan Selangor sebagai showcase kebolehan mereka mentadbir Malaysia berasaskan dasar keadilan sosial, prinsip demokrasi serta tadbir urus yang baik?

Malah, strategi ini wajar disokong agar rakyat dapat membuat pilihan yang lebih objektif dan pragmatik dalam pilihan raya akan datang. Inilah kepentingan Selangor kepada PR.

Apa halnya dengan Khalid Ibrahim?

Masalah yang dihadapi PR ketika mentadbir Selangor adalah memastikan Khalid melaksanakan program yang sudah dipersetujui bersama.

Berasaskan pemerhatian dan perbincangan dengan individu yang berpengetahuan tentang politik Selangor, prestasi Khalid pada penggal pertama hanya bertaraf sederhana.

Ini kerana beliau mengambil masa yang agak lama untuk merencana dan melaksana program-program kerajaan negeri serta kerap dilakukan secara bersendirian tanpa penglibatan pimpinan lain.
Penggal pertama beliau sebagai menteri besar Selangor menyaksikan pelancaran beberapa program dan inisiatif yang menarik, tetapi kurang menjana perhatian umum.

Kelemahan penerangan

Seperti contoh, pelaksanaan program “Merakyatkan Ekonomi Negeri Selangor (MES)” melihat aliran dana yang besar terhadap aktiviti seperti Takaful Kifalah untuk warga tua, bantuan kebajikan untuk keluarga peladang, pelajar dan program mikrokredit.

Satu lagi elemen dalam program MES ialah bekalan air percuma 20 meter padu untuk setiap rumah kediaman di Selangor.

Pada asasnya, MES adalah program yang menguntungkan rakyat, dan Khalid wajar menerima kredit atas inisiatif mesra rakyat kerajaan negeri ini.

Bagaimanapun, Khalid tidak melabur dalam usaha mewar-warkan program ini kepada umum.
Dalam konteks program MES ini, ratusan juta ringgit dibelanjakan untuk menyalurkan bantuan, tetapi ianya tidak menghasilkan peningkatan sokongan di kalangan kumpulan sasaran.

Anda mungkin mempersoalkan kritikan yang tampak remeh ini, tetapi sedarlah bahawa khidmat kerajaan bukan sahaja perlu dilaksanakan dengan baik, ia juga perlu dilihat rakyat dilaksanakan dengan baik.

Bukankah bagus sekiranya rakyat di Pahang, Perak, Sarawak, Sabah dan Negeri Sembilan tahu tentang kebaikan yang dilakukan oleh kerajaan Selangor untuk rakyatnya?

Ia memungkinkan rakyat negeri-negeri lain mendesak kerajaan negeri masing-masing untuk menambahbaik mutu perkhidmatan mereka atau memberi peluang kepada PR untuk melaksanakan program serupa di negeri-negeri ini.

Sampah

Satu lagi inisiatif terkenal Khalid ialah menamatkan kontrak kutipan sampah syarikat Alam Flora Berhad apabila tempoh perjanjian konsesi yang bersifat monopoli ini tamat pada 2011.
Hasrat di sebalik tindakan ini adalah baik kerana ia cuba menamatkan amalan monopoli yang berleluasa semasa pemerintahan BN.

Bagaimanapun, Khalid mengundang kontroversi apabila pelan tindakan alternatif tidak dibincangkan secara terperinci dengan pimpinan tertinggi PR dan pimpinan akar umbi di Selangor.

Akibatnya apabila kontrak Alam Flora berakhir, kemampuan kontraktor-kontraktor kecil yang dilantik menggantikan syarikat ini agak meragukan sehingga menyebabkan kemerosotan mutu perkhidmatan yang menimbulkan kemarahan rakyat.

Bekalan air

Satu ‘mercu tanda’ Khalid adalah usaha pengambil alihan konsesi bekalan air yang diswastakan oleh BN pada awal tahun 1990-an yang menjadi satu ‘perjuangan’ besar Khalid Ibrahim pada penggal pertama pemerintahannya.

Pada asasnya, Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tidak dapat memenuhi syarat pembekalan seperti yang termaktub di dalam perjanjian dengan kerajaan negeri.

Oleh itu, Khalid mahu kerajaan negeri menamatkan perjanjian tersebut dan perkhidmatan bekalan air dikembalikan semula kepada kerajaan negeri.

Pada masa yang sama, kerajaan pusat ingin membangunkan loji penapisan air baru yang dinamakan ‘Langat 2’ yang menelan belanja yang tinggi untuk memastikan keperluan air di Selangor dan Kuala Lumpur dapat terus dipenuhi.

Jika projek ini diluluskan, kos pembinaan loji tersebut akan ditanggung pengguna menerusi caj bayaran air yang akan bertambah.

Sekali lagi hasrat Khalid untuk mengkaji semula konsensi bekalan air adalah wajar, tetapi beliau mengambil masa yang lama (hampir enam tahun) dan secara berseorangan untuk mengendalikan perkara ini.

Akhirnya apabila Langkah Kajang diumumkan dan pilihan raya kecil diisytiharkan, Khalid tiba-tiba menandatangani persefahaman dengan kerajaan pusat untuk meluluskan projek Langat 2 serta menerima pengambil alihan aset bekalan air Selangor oleh kerajaan pusat.

Ini bermaksud selepas enam tahun rundingan dan tekanan dikenakan kepada syarikat konsesi air dan kerajaan pusat, Khalid akhirnya menyerahkan aset air negeri dengan mudah.

Sekali lagi, perkara yang melibatkan berbilion ringgit ini tidak dirujuk kepada pimpinan parti sebelum ia dimeterai.

Di sinilah masalah utama gaya kepimpinan Khalid. Beliau terlalu taksub dengan keupayaan sendiri sehingga tidak menghiraukan pandangan pakar mahupun masyarakat.

Kegagalan Khalid bertindak pantas dalam isu konsensi air menyebabkan kerajaan pusat melaksana undang-undang di peringkat persekutuan yang membolehkan mereka mengambil alih pengurusan air daripada kerajaan negeri.

Akibatnya, rancangan kerajaan negeri untuk menguasai konsensi air terbantut dan yang lebih teruk nasib rakyat terjejas dengan ketidakcekapan pengurusan air di Selangor.

Jika khidmat asas seperti bekalan air pun tidak dapat diuruskan dengan baik, bagaimana PR dapat mentadbir negara?

Kepincangan kepimpinan Khalid meletakkan PR dalam keadaan dilema. Adakah ia mahu membiarkan Khalid mentadbir sesuka hati beliau ataupun menghentikan perkhidmatannya?
Ini kerana pada peringkat awal pemerintahannya, Khalid sememangnya bertindak atas dasar mementingkan rakyat, tetapi  modus operandi yang beliau ambil adalah secara bersendirian, tidak demokratik dan tidak telus.

Akhirnya kepimpinan Khalid  menyakiti rakyat dan menganggu gugat tahap pembangunan negeri. Secara tidak langsung, PR mendapat tempias daripada pandangan negatif ini yang akhirnya menjejaskan peluang pakatan parti ini untuk menjadi  kerajaan alternatif.

Cabaran yang dihadapi pimpinan pusat PR ialah mengurus seorang pemimpin negeri yang mempunyai ego yang besar dan tidak mengiraukan kesan daripada tindakan yang diambilnya.
Pada waktu yang sama, wakil-wakil rakyat Selangor terpaksa berdepan dengan aduan dan kemarahan rakyat tanpa mengira lapisan umur, bangsa dan kelas.

Para penyokong Khalid sering mendakwa atas sebab kepimpinan beliaulah PR menambah kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), mereka terlupa sesuatu, mungkinkah rakyat akan menyokong PR sekiranya bekalan asas seperti air dicatu?
Selama manakah alasan yang menyalahkan syarikat pembekal boleh diterima rakyat biasa?
Bayangkan gaya kepimpinan Khalid ini berterusan untuk empat tahun lagi sehingga pilihan raya yang berikutnya.

Apakah kesan jangka panjang dari isu-isu yang tidak dapat diselesaikan dan membawa kemarahan rakyat seperti masalah kutipan sampah, pemutihan kilang haram, permohonan pembinaan perumahan, pembinaan tapak komersil, penyelengaraan jalan raya, proses perancangan belanjawan negeri dan lain-lain lagi? Tidak dinafikan bahawa nilai integriti Khalid adalah tinggi dan wajar dipuji serta dijadikan contoh.

Namun nilai terpuji ini tidak menjadi satu-satunya kayu ukur kepada kepimpinan yang baik.
Rakyat menuntut seorang pemimpin yang jujur, responsif, demokratik, sentiasa mendengar, progresif, inklusif dan merendah diri. Ciri-ciri inilah yang tampak kurang pada diri Khalid.
Bayangkan diri anda berada dalam kedudukan PR.

Apakah yang anda akan lakukan sekiranya salah seorang pemimpin harapan anda berbuat sesuka hati tanpa menghiraukan pandangan dan nasihat parti komponen Pakatan yang lain, pemimpin partinya sendiri, ahli parti dan rakyat?

Berapa lamakah anda boleh bertahan dan sentiasa memohon maaf bagi pihaknya dan melindungi kelemahan pemimpin tersebut?

Dan apakah yang anda akan lakukan sekiranya kepincangan pemimpin ini mampu meranapkan usaha anda mempertahankan negeri yang terkaya di Malaysia dan yang lebih penting menjejaskan peluang anda merampas Putrajaya?

Adakah anda hanya berdiam diri? Adakah anda akan mengetepikan harapan 53% pengundi Malaysia? Persoalan-persoalan sukar inilah yang perlu ditangani pemimpin Pakatan sekarang.
Kesudahan Langkah Kajang:  Tersungkur atau terlonjak ke Putrajaya?

“Langkah Kajang” adalah suatu tindakan drastik yang terpaksa dilakukan untuk menghentikan hakisan kepercayaan rakyat kepada PR.

Oleh kerana Khalid tidak menghiraukan saranan, apatah lagi cadangan pimpinan PR ataupun aduan awam, adalah perlu beliau diganti dengan pemimpin lain yang boleh melaksanakan program dan urus tadbir kerajaan negeri seperti visi dan hala tuju PR.

Tindakan menggantikan menteri besar ini bukanlah perkara yang asing. Malah, Barisan Nasional (BN) sendiri baru-baru ini menggantikan menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said bagi memastikan parti tersebut mampu mempertahankan Terengganu yang nampak goyah selepas PRU13.
Bezanya, BN mempunyai sumber dan kuasa penuh kerajaan pusat untuk memastikan proses pertukaran menteri besar berlaku dengan lancar (walaupun pada mulanya timbul konflik besar dalam kalangan pemimpin Umno negeri).

Pimpinan PR, bagaimanapun, hanya mempunyai kemampuan untuk mendesak.
Cubaan menggugurkan Khalid menimbulkan pelbagai reaksi serta percaturan politik yang dipengaruhi kepentingan peribadi:
  • Khalid enggan berundur kerana beliau rasa berhak meneruskan tugas sehingga akhir penggal. Di samping itu beliau turut dipengaruhi pihak lain yang berkepentingan untuk melihat Selangor terus dikepalai beliau mungkin atas dasar “musuh kepada musuhku adalah kawanku”  – lihat bagaimana Bank Islam Malaysia Berhad (anak syarikat Lembaga Urusan Tabung Haji) secara mengejut tiba-tiba melupuskan hutang RM66.7 juta Khalid. Hal ini membuatkan integriti beliau dipersoal oleh pimpinan parti;
  •  
  • Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang turut menyokong Khalid agar dikekalkan sebagai menteri besar atas pelbagai sebab, walaupun sumbang saran dalam kalangan akar umbi PAS Selangor mahukan Khalid diganti. Adakah pendirian presiden parti Islam ini dipengaruhi oleh ahli keluarga dan rakan/penasihat parti terdekat yang mendapat manfaat daripada Khalid menerusi syarikat GLC Selangor? Allah sahaja yang mengetahui.
  •  
  • Pimpinan Umno/BN tentu gusar sekiranya seteru abadi mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat menguasai Selangor. Ini kerana Umno bimbang Anwar akan menggunakan segala kekuatan yang ada di Selangor untuk membina bala tentera politik dan jentera untuk menawan Putrajaya. Atas sebab inikah kes rayuan liwat 2.0 Anwar secara tiba-tiba diawalkan dan keputusan mendapati Anwar bersalah dikeluarkan sebelum Anwar dapat mengemukakan pencalonan untuk Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang pada bulan Februari yang lepas?
  •  
  • Masyarakat umum, media arus perdana dan penganalisis politik sering mempertikaikan motif Anwar merencanakan Langkah Kajang ini. Terdapat penyokong Khalid yang menabur dakwaan bahawa ianya dilakukan untuk merebut dana dan kedudukan dalam kerajaan negeri, ada pula yang berkata ianya perbuatan terdesak untuk menghidupkan kerjaya politik Anwar yang kian lesu. Ada pula yang muak dengan apa yang mereka lihat adalah helah politik untuk mengalih pandangan rakyat dari kelemahan PR dari memenuhi keperluan dan penyelesaian masalah umum. Sejauh manakah mereka faham implikasi sebenar langkah ini dan maksudnya untuk rakyat biasa sekiranya isu ini dibenarkan berterusan?
Kesimpulan

Punca dan implikasi kemelut politik Selangor ini sememangnya kompleks dan rumit untuk dibincang dalam penulisan singkat sebegini.

Jika diamati, ianya adalah pertembungan antara PR dan BN serta sekutu mereka (samada mereka sedar ataupun tidak).

Walaupun perlu berdepan tentangan dari parti lawan, visi dan perancangan PR di Selangor sememangnya boleh dilaksanakan, tetapi laluannya sudah pasti menjadi sukar apabila pimpinan tertinggi negeri tidak menghiraukan saranan serta keputusan pimpinan pusat, wakil rakyat negeri dan orang ramai.

PR adalah sama seperti gagasan politik lain yang sememangnya tidak sempurna. Ini ditambah lagi dengan isu kekurangan sumber, pengalaman mengelolakan kerajaan dan hayat kesepakatan yang masih muda.

Tetapi ia berpotensi menjadi gagasan politik yang terbaik untuk menandingi BN di peringkat nasional.

Oleh itu, pemimpin PR dan masyarakat umum perlu menilai kemelut Selangor ini secara menyeluruh, seimbang, pragmatik dan rasional.
 
Malaysia memerlukan pesaingan politik yang sihat dan kompetetif agar kestabilan dapat dipelihara, kebajikan rakyat diutamakan dan keadilan didaulatkan. – 1 Ogos, 2014.
Bahagian I dan II di sini.




(function() { var d = document, w = window; w

MGNews: Penganggur Mengaku Tidak Bersalah Bunuh Dan Liwat Bayi 9 Bulan