MUHYIDDIN HARUS BUANG EGO, FIKIR MASA DEPAN NEGARA DAN JANGAN SAMPAI NASIB TRUMP MENIMPA DIRINYA


Kedudukan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri yang tiada lagi sokongan majoriti bukan suatu perkara rahsia, malah semakin difahami serta diakui oleh pelbagai kelompok masyarakat negara ini.


Menangguh-nangguh sidang Parlimen, takut membenarkan usul undi tidak percaya atau usul percaya, melambakkan jawatan sebagai habuan kepada Ahli-Ahli Parlimen dan terakhir, menasihatkan Agong untuk menguatkuasakan darurat selepas UMNO meluluskan usul putus hubungan dengan Bersatu dan diikuti dengan seorang demi seorang Ahli Parlimen menarik sokongan, ini adalah realiti kedudukannya yang sudah jadi minoriti.


Perdana Menteri yang ada sokongan majoritinya tidak mungkin melakukan semua perkara di atas, terutama mencadangkan darurat di ketika tiada rusuhan kaum, tiada huru-hara politik dan tidak ada sebarang ancaman yang boleh menggugat keselamatan negara berlaku di depan mata.


Darurat ini tidak lain kerana Muhyiddin sendiri sedang darurat untuk mempertahankan kuasa politik melalui pengkhianatan yang belum pun setahun usianya, di tambah UMNO yang merupakan blok terbesar dalam kerajaan PN dijangka memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu dalam Perhimpunan Agungnya, 31 Januari ini.


Berikutan darurat, di samping PKP yang dilanjutkan lagi sehingga 4 Februari, UMNO akhirnya terpaksa menangguhkan Perhimpunan Agungnya ke tarikh lain yang belum lagi ditentukan.


Dengan itu, sekurang-kurangnya sehingga 31 Januari ini, boleh dikata selamatlah Muhyiddin daripada diberikan talak oleh UMNO.


Tetapi, dengan UMNO sudah meluluskan usul putus hubungan dengan Bersatu, di samping tiga Ahli Parlimen UMNO – Tengku Razaleigh Hamzah, Ahmad Jazlan Yaakob dan Nazri Aziz – telah menarik sokongan, disertai pengakuan Anwar Ibrahim semalam bahawa majoriti Ahli-Ahli Parlimen turut mengutus surat kepada Agong memohon ihsan serta pertimbangan baginda agar mengkaji semula alasan Perdana Menteri bagi menguatkuasakan darurat itu, Muhyiddin sepatutnya berlapang dada serta segera membuang ego besar dalam dirinya.


Bila hilang sokongan, langkah demokrasi yang terpuji dan sewajarnya ialah meletakkan jawatan tanpa bertangguh lagi.


Dalam keadaan dirinya tiada lagi sokongan di Parlimen, Muhyiddin sebenarnya juga semakin dijauhi serta tidak lagi disokong oleh majoriti rakyat.


Tanyalah rakyat kelompok mana sekali pun di negara ini, tidak sukar untuk mendapati bahawa lebih ramai yang menolak serta membenci berbanding menyokongnya.


Di ruangan komen laman sosial Muhyiddin sendiri, jika diperhati, lebih 90 peratus daripadanya penuh dengan kecaman dan kata-kata yang menyakitkan terhadapnya.


Berbanding Najib Razak di tahun-tahun terakhir sebelum kejatuhannya, penolakan yang menandakan kebencian netizen terhadap Muhyiddin ternampak jauh lebih parah lagi.


Kenapa semua ini berlaku?


Rata-rata rakyat melihat Muhyiddin sebagai pemimpin yang hipokrit, cakap tak serupa serta tidak serius membantu rakyat, terutama di ketika ramai yang sedang susah dan sempit hidupnya sewaktu PKP dan darurat ini.


Beliau sering bercakap mengutamakan rakyat dan tidak suka berpolitik, tetapi perlakuannya jelas lebih banyak bermain politik daripada memberi perhatian untuk menolong rakyat.


Pengeluaran KWSP masih dengan syarat yang pelbagai serta menyusahkan, langsung tidak dipermudahkan, manakala rayuan pelbagai pihak agar moratorium pinjaman bank dilanjutkan secara automatik, sama sekali tidak dipedulikannya.


Di ketika PKP dan darurat yang menyebabkan ramai orang hilang pendapatan, termasuk hilang pekerjaan, ditambah harga minyak dan barang keperluan seperti minyak masak terus meningkat tanpa terlihat ada usaha membendungnya, kenapa susah sangat Muhyiddin meluluskan moratorium automatik dan pengeluaran KWSP sepert didesak Anwar dan Najib ketika membahaslan Belanjawan 2021 baru-baru ini?


Kalau meluluskan tiga dewan di Pagoh yang tidak banyak manfaatnya boleh dilakukan, kenapa payah sangat memberi keselesaan kepada rakyat melalui KWSP dan moratorium?


Kesukaran hidup di masa depan lebih terpapar lagi di mata rakyat berikutan beberapa syarikat besar mulai menarik keluar pelaburan mereka untuk berpindah ke negara jiran lantaran, antara puncanya, adalah tifak yakin dengan kestabilan politik di bawah kepimpinanan seorang Perdana Menteri minoriti.


Dengan itu, pasti ramai yang hilang pekerjaan dan jadi penganggur di tahun-tahun mendatang ini, selain pertambahan pengangguran kerana PKP sudah pun sedia mencemaskan kita semua.


Selagi Muhyiddin duduk di kerusi kuasanya, dengan sokongan Ahli Parlimen terhadapnya sudah jadi minoriti, disertai majoriti rakyat tidak lagi bersamnya, masa depan negara ini tidak akan bertambah baik masa depannya.


Orang minoriti patutnya jadi pengikut, bukan jadi ketua yang mencatur kuasa.


Muhyiddin dalam hal ini, harus segera membuang ego besarnya yang mahu terus kekal berkuasa tanpa memikirkan apa jadi kepada rakyat dan juga negara.


Perutusan khas beliau mengumumkan skim bantuan Permai berjumlah RM15 bilion baru-baru nyata ditolak pelbagai pihak kerana banyak isinya adalah ulangan kandungan Belanjawan 2021, sekaligus memperlihatkan Muhyiddin sebenarnya mati idea untuk membawa kebaikan serta kesejahteraan kepada rakyat.


Dalam keadaan ini, perubahan kerajaan adalah pilihan yang sangat diharapkan demi masa depan negara yang lebih baik lagi.


Di samping ada yang menaruh harapan agar Agong dapat segera menggunakan kebijaksanaan berdasarkan perubahan sokongan dimiliki Perdana Menteri yang bukan lagi rahsia serta tidak sukar difahami, tidak kurang pentingnya ialah Muhyiddin sendiri mesti ada tanggungjawab lebih besar memastikan masa depan negara sentiasa terpelihara.


Dengan beliau berjiwa besar, membuang ego, menginsafi tiada lagi sokongan di belakangnya, mengundurkan diri bagi memberi ruang kepada mudahnya perubahan adalah sisa-sisa sikap terpuji yang masih boleh dilakukannya.


Terus berdegil hanya memungkinkan beliau mengulangi nasib Donald Trump bakal menimpa dirinya. (Shahbudindotcom 21/01/2021)



PANAS!! MAHATHIR AKAN 'MEMPERGUNAKAN' PAKATAN HARAPAN??

KELUARKAN DALIL WAJIBKAN DARURAT DEMI PERTAHAN KUASA RAPUH, 'ULAMAK' PAS...

Lebih Separuh MP Sudah Hantar Surat Kepada YDP Agong

[🔥SIRI 93🔥] "MUHYIDDIN SEORANG DIKTATOR?"





BICARA YB KHALID SAMAD (SIRI 93) TAJUK: "MUHYIDDIN SEORANG DIKTATOR?" TARIKH: 21 JANUARI 2021 (KHAMIS) MASA: 8.30 MLM MODERATOR: MOHD SHAIFUL ROSEMAN






PENGGUNA TAK PUAS HATI KPDNHEP CUBA NAFIKAN MINYAK MASAK NAIK…

 

Image may contain: 2 people, text that says ""HARGA MINYAK MASAK NAIK PADA KADAR RENDAH Khairuddir Attakuarantin Menteri Saji 5KG RM17.00 Zaman PH 5KGRM28.60 BERITA Zaman PN malaysiakini. Harga Minyak Sawit Naik Minyak Masak Tentu Naik!! Pilih PAS masalah kos sara hidup boleh selesai mk 2:32 Dikemask9a2018, 1:44pm"


NAIK TAPI KADAR RENDAH...BODO PIANG..YANG NAIK TU TETAP NAIK LA LEBAI...


BOB KELANANG


Ekoran kenaikan harga beberapa barangan asas seperti minyak masak dan bawang, orang ramai mula membuat aduan dan meluahkan rasa tidak puas hati di laman Facebook Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Melalui Facebook rasmi KPDNHEP, agensi itu menafikan wujudnya pencatutan harga barang terutama harga minyak masak seperti yang dilaporkan seorang pengadu yang menggunakan nama FB Kemah Keming.

Penafian itu bagaimanapun mengundang kemarahan pengguna lain yang meluahkan rasa tidak puas hati kerana sememangnya wujud kenaikan harga minyak masak.

Pengadu mendakwa wujudnya kenaikan harga minyak masak melebihi pasaran semasa iaitu lebih RM27 di pasaraya Tunas Manja, Kuala Rompin.

Salah seorang pengguna turut menyertakan harga minyak masak yang mengenakan harga sehingga RM27.75 untuk minyak jenama Saji 5kg.

“Aku ambil gambar ini kat Aeon Big Alamanda. Hari jumaat sebelum PKP kot aku ambil ini. Lebih RM27. Harga di Aeon Big mesti lah sama satu Malaysia,” tulis Ashraff Daniel.

“Mydin semalam minyak Saji dan Alif pun RM27++,” kata pengguna lain.

Ada juga yang meminta pegawai KPDNHEP melakukan semakan di Taiping kerana berlakunya pencatutan dengan harga yang melambung.

Biarpun penjelasan sudah diberikan, namun para pengguna menganggap KPDNHEP tidak memantau harga barangan asas sehingga harga barang naik mendadak.

“Pasaraya Terengganu tak nak check ke. Kelmarin beli minyak cap Buruh 5kg RM24.99,” tulis Mohd Mustaqim.

Seorang lagi pengguna, Faiz JoYs menyertakan gambar minyak jenama Buruh 5kg yang dijual dengan harga RM24.50 di pasaraya 99 speedmart.

Menurut KPDNHEP, harga semasa minyak Buruh ialah RM22.99 berbanding harga dahulu yang tidak dinyatakan tahun bila, iaitu RM20.99

Bagi minyak Saji, harga semasa (RM26.99), berbanding harga dahulu (RM25.99). Harga semasa minyak Seri Murni (RM22.99), harga dahulu (RM22.70)

Harga semasa Vesawit (RM25.99), harga dahulu (RM23.99). Manakala Neptune Lite pula berharga (RM22.99) berbanding harga dahulu (RM21.50).

Sementara itu KPDNHEP memberitahu, minyak masak botol termasuk 5kg adalah tidak dikawal dan dipengaruhi harga minyak sawit di pasaran dunia serta tidak disubsidi oleh kerajaan.

 

ISHHH...DASYAT YA NEGERI PANTAI TIMUR PUNYA MAJU MACAM AMERIKA...

 


MOHD MUKHLIS


Betul tu

Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang

 Ambe setuju dgn kenyataan guru sebab rata-rata rakyat Kelantan hidup selesa, rumah sendiri, tiada masalah air, pengangkutan senang. Pendek cerita semuanya serba lengkap sebab tinggal di Negeri Selangor.

kredit

Saufi Ikhwan


Image may contain: 1 person, text


Guru tak jamin minyak murah, yang dia jamin kos sara hidup rendah.

Ikut perkiraan takiri kalau naik 60% masih kira rendah, mungkin kalau naik 100% baru kira tinggi. Olamak tak di lantik untuk mengira, yang penting ada anak kunci Nirvana.

Betul lah tu, bila olamak kata kalau pilih PAS masalah dunia selesai, Tengok negeri olamak penduduk mereka didalam Nirvana, mana nak jumpa teh tarik percuma terus dari kepala paip; itulah keberkatan olamak ana.

Bila PAS jadi kerajaan, semua masalah rakyat semua dah selesai, majoriti jadi penghuni abadi baiti 3 x 7 kaki.

Kalau ada yang masih hidup, hanya tunggu appointment dengan Izrail.

Cerdik tak guru ambe mengawal populasi penduduk Malaysia?

Image may contain: 2 people, text that says ""HARGA MINYAK MASAK NAIK PADA KADAR RENDAH Khairuddir Attakuarantin Menteri Saji 5KG RM17.00 Zaman PH 5KGRM28.60 BERITA Zaman PN malaysiakini. Harga Minyak Sawit Naik Minyak Masak Tentu Naik!! Pilih PAS masalah kos sara hidup boleh selesai mk 2:32 Dikemask9a2018, 1:44pm"









 


Pengajaran, pembelajaran di rumah tidak meyakinkan – AM

 PENGAJARAN, PEMBELAJARAN DI RUMAH TIDAK MEYAKINKAN – AMK

PH beri tiga nama Jawatan Kuasa Khas Darurat

 PH BERI TIGA NAMA JAWATAN KUASA KHAS DARURAT

PH PERLU PANTAU

 

Ini TIDAK BERMAKNA PH mengakui Darurat tetapi adalah lebih baik wakil PH berada dalam Jawatankuasa Bebas bagi Penilaian Darurat ini untuk berusaha menamatkannya berbanding membiarkan jawatankuasa ini dikuasai oleh KERAT. Sohheh depa akan panjang-panjangkan Darurat.


No photo description available.

COVID DAN DARURAT MEMANGSAKAN PELAJAR?


ZUBAIDI SUDIN


Dah lama Malaysia ni dok bangga konon ada Cyberjaya dgn kemudahan internet fiber optik bla bla bla sejak 1990an tapi sampai ke hari ni INFRASTUKTUR INTERNET kita jauh ketinggalan berbanding Thailand dan Vietnam.

Majoriti Coverage sgt lemah terutama di kpg2.

Jika di bandar Unifi dgn fiber optik tu dikira chekai...di kpg2 masih lagi copper wire hanya boleh support Streamyx yg semput.

Nak harap 4G mobile internet? Kirim salam. Klau dpt 3G tu kira besaq tuah. Mostly H (HSPA) je lah. Lagi bengong klau tinggal E.

 



MSO

Ancaman Covid dan terpacaknya Muhyiddin ditampuk kekuasan menyaksikan berkaku diskriminasi dan penafian dalam pendidikan. Apabila kementerian pendidikan mengadakan pembelajaran dalam talian (online learning), kita dengar bermacam macam rintihan di mana mana. Buka dan skrollah page media sosial kita akan menemui dengan rintihan itu yang kadang kadang sebak mendengarnya.

Walaupun pembelajaran dalam talian ringkas, dan salah satu alternatif dalam darurat ini tetapi ia tidak semua memberi kebaikan dan menguntung para murid dan pelajar. Yang jelasnya bagi murid atau pelajar yang ibubapa mereka mampu tidak menjadi masalah. Mereka akan dapat bekalan peranti untuk akses program pendidikan.

Tetapi yang tidak berada, terkial kial untuk mengaseskan program pendidikan sebab ia tidak boleh diakses dengan periok atau baldi buruk. Bahkan dengan radio transistor pun tidak dapat. Ia hanya boleh diaseskan dengan kemudahana IT seperti, telefon atau smart tv.

Itu satu hal, kalaupun ada duit dan mampu untuk memperolehi peralatan itu semua (setelah bergadai bergolok)’ tetapi kalau kemudahan prasarana talian atau coverage internet kapastitinya rendah di bawah 5G atau line hanya ada dua bar, ia juga menjadi masalah.

Malahan disesetengah tempat langsung tidak dapat capaian internet kerana kapasitinya atau strength rendah. Sebagai contoh di kampung saya di Gual Nibong, Rantau Panjang Kelantan terkial kial untuk dapatkan liputan internet. Kampung saya adalah seribu contoh kampung yang belum mengalami proses tamadun IT.

Apa yang hendak dikatakan disini dengan segala masalah dan hambatan itu, secara tidak langsung murid dan pelajar di luar bandar sudah menjadi mangsa keadaan. Darurat, kerajaan PN dan Covid telah merampas hak mereka. Nikmati kemerdekaan lebih 60 tahun yang perlu dikecapi ternafi buat mereka.

Kerajaaan yang ada kini pula seperti Kucing sakit melakukan sesuatu tanpa berfikir jauh pakai tangkap muat sahaja. Kerajaan dah jadi macam Singa tua yang tidak mampu berburu, justeru kalau laba laba, lipan, lipas dan lalat meniti di bibirnya dinggap sahaja serengga itu. Aduh sakit, tetapi Tok Dor mana faham ini semua. Cis. NMA. Trims.

 

Perlekeh darurat: Bukit Aman sahkan panggil Azwan Ali untuk bantu siasatan

 

Perlekeh darurat:

Fareez Azman
Januari 21, 2021 
Perlekeh darurat: Bukit Aman sahkan panggil Azwan Ali untuk bantu siasatan
Pada 21 Januari Azwan telah dipanggil ke Pejabat USJT, Bukit Aman bagi membantu siasatan. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Bukit Aman mengesahkan telah memanggil selebriti Azwan Ali pada Khamis untuk membantu siasatan berhubung penularan sebuah klip video baru-baru ini.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed, berkata siasatan dijalankan terhadap selebriti itu kerana dipercayai memperlekehkan Proklamasi Darurat yang diisytiharkan Yang di-Pertuan Agong.
"PDRM (Polis Diraja Malaysia) mengesahkan menerima laporan dan sedang menjalankan siasatan terhadap klip video Azwan Ali kerana didapati telah memperlekehkan Proklamasi Darurat yang diisytiharkan Yang di-Pertuan Agong.
"Rakaman video berdurasi 41 saat tersebut telah ditularkan oleh pemilik akaun Facebook Zai Mikail pada 12 Januari 2021," katanya dalam kenyataan media pada Khamis.
Tambah Huzir, siasatan dijalankan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
"Pada 21 Januari 2021, Azwan Ali (DIVA AA) telah dipanggil ke Pejabat USJT, Bukit Aman bagi membantu siasatan.
"Siasatan akan diteruskan untuk mengenal pasti pemilik akaun Facebook yang telah memuat naik dan menularkan klip video tersebut," katanya lagi.
PDRM mengesa orang ramai agar menjadi pengguna media sosial yang bijak, berhemah dan tidak menggunakan platform tersebut sehingga boleh mendatangkan kegentaran awam serta menganggu gugat keharmonian negara.
Tegas Huzir, tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana individu yang sengaja mengancam keselamatan dan ketenteraman awam.

BELAJAR DARI SULTAN SALAHUDDIN & KING RICHARDSENI POLITIK...........KENAPA MAHATHIR SERANG ANWAR?


Kita lawan bila lawan mampu melawan

SENI POLITIK...KENAPA MAHATHIR SERANG ANWAR?


Image may contain: text that says "saya bkn malaikat...saya bkn nabi yg tk pernah melakukan dosa...saya manusia yg tk blh lari dr buat dosa...maaf maaf tuan.. Saya sudah maafkan dgn seikhlas hati saya. syukran tuan... Sebaiknya Tuan block saya supaya tiada aqi mendengar kritikan2 dari yg lain... Insyallah selamat maju jaya. syukran syukrantun...kotnkitbl tuan...ko nnt kita blh jd kawan... Insyallah"


NORMAN RADZUAN


Bukan saya ingin menunjuk nunjuk atas doa kebaikan kpd Hamzah Zainuddin. Ia ikhlas dari hati saya walaupun pengkhianatan dilakukan kpd rakyat itu sgt kejam. Bagi saya itu urusan antara dia dgn Allah. Tapi bila dia sakit saya kena doakan. Bila dia sihat kita berlawan hujah kembali dgnnya.

Seperti skg saya sakit... tersentuh hati apabila ramai sahabat FB yg mendoakan kesihatan saya. Ramai juga yg PM memberi petua dan ubatan yg perlu dibeli. Malah ada yg bersusah payah mencarikan daun tradisi utk mengubati penyakit saya. Jadi bila kita sakit bukan sahaja kwn tapi yg memusuhi saya juga dpt doakan yg baik2 utk saya...

Dari pengalaman, pembelajaran dan pembacaan byk mengajar saya. Kalau sukar kita memaafkan seseorang itu jiwa rasa tak tenteram. Sb itu pada rakan2 tak perlu minta maaf pada saya. Selalu saya bercakap dgn Tuhan saya maafkan kesalahan org lain. Jika saya tidak tahan provokasi... saya unfriend sahaja.

Kisah memaafkan musuh ini saya byk belajar dari Sultan Salahuddin Al Ayubbi. Ketika perang Salib berlaku, apabila Salahuddin mendengar Ketua Peperangan musuhnya,King 'Richard The Lionheart' sakit, Salahuddin mengarahkan genjatan senjata serta merta.

Salahuddin telah menghantar seorang Tabib ( ada buku meriwayatkan Salahuddin yg dtg merawat sendiri King Richard) merawati musuhnya itu sehingga sembuh. Kata Richard selepas pulang ke England," Hari ini kita tewas bukannya kerana kekuatan tentera Islam tetapi kerana kekuatan akhlak yg ada pada diri Salahuddin Al Ayubbi." Jadi ingat nilai akhlak itu penting.

Beberapa minggu yg lalu saya diserang oleh penyokong sebuah parti agama dgn kata2 yg mengaibkan saya sehingga memfitnah... ketika itu pelbagai serangan kpd beliau... mungkin tidak tahan dgn serangan dan mahu mengambil tindakan undang2 kpdnya, insan ini PM saya memohon kemaafan.

Ketika itu di wall, dia diserang bertali arus. Jadi saya minta dia block saya dari terus diserang. Akhirnya dia ingin bersilaturahim. Itu satu kemenangan buat saya dari seorang membenci saya, kini bersilaturahim.

Pagi ini bukan nak cerita kebaikkan saya tapi dlm politik kita kena bijak. Saya byk belajar dari DS Anwar Ibrahim. Bagaimana Anwar begitu mudah memaafkan musuh2 politiknya terutama manusia bernama Tun Mahathir.

Politik ini sebenarnya unpredictable. Hari dia musuh nombor satu, esok lusa belum tentu. Ketika ini saya sgt kecewa dgn mereka yg percaya kpd Mahathir. Mereka lebih percaya Mahathir dikhianati oleh Muhyiddin berbanding Mahathir mengkhianati Anwar. Sebab sandiwaranya sgt hebat.

Hanya mereka yg memahami seni politik faham jika melihat trilogi kejadian. Mahathir kata dia dikhianati Muhyiddin tetapi mengapa dia lebih kerap menyerang Anwar berbanding Muhyiddin. Dia tidak menyerang Azmin dan Hishamuddin sdgkan kedua insan ini adalah mastermind pengkhianatan.

Ini kerana Muhyiddin adalah PM yg ada 'expired date' baginya. Tapi Azmin dan Hishamuddin adalah generasi seterusnya yg akan menentukan masa depan politik anaknya. Yg peliknya, 'Salahuddin Malaysia' melihat Mahathir dikhianati oleh Azmin Ali. Pemikiran yg sgt cetek tentang ilmu politik.

Dlm buku karya peperangan China berjudul Thirty Six Strategies ada satu strategi peperangan dinamakan 'Serang Wei utk selamatkan Zhao.' Maksudnya apabila musuh sgt kuat utk diserang, maka seranglah kesayangan musuh.

Siapa mereka yg menjadi kesayangan atau ikonik perjuangan reformasi? Tubuh itu tentulah Anwar Ibrahim. Strategi Mahathir melemahkan apa yg disayangkan oleh penyokong dan pendokong Reformasi. Kononnya menyerang Muhyiddin tapi sebenarnya mahu memusnahkan Anwar.

Sebab itu dia mesti membina keyakinan rakyat dgn memburukkan imej Anwar saban bulan. Dulu seks, skg gila kuasa, tak mahu kerjasama dgnnya, desak dia letak jawatan dan mcm2 fitnah lagi. Sebenarnya Mahathir tiada niat mahu jadi PM pun. Mahathir sekadar mahu memecah belahkan dari kepimpinan hingga ke penyokong PH.

Perasan tak yg sibuk menyerang Anwar ketika ini adalah Mahathir, Mukhriz dan Azmin. Bukannya Muhyiddin Yassin. Jadi fikir2kanlah sendiri kenapa? Sepatutnya Mukhriz saban malam mestilah menyerang Azmin dan Muhyiddin kerana dah tentu mereka itu pemerintah dan Mukhriz pembangkang.

Kisah strategi PN ini kita bualkan dlm isu yg lain.

 


Terkini! Peja letak jawatan (PAFA)

 

Terkini! Peja letak jawatan

Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu mengumumkan peletakan jawatan sebagai Presiden Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa), berkuat kuasa serta-merta.

Sejurus selepas itu, Datuk Adly Shah Ahmad Tah pula mengumumkan peletakan jawatan sebagai Timbalan Presiden Pafa dan Pengurus Pasukan Liga Super Perak.

Ahmad Faizal berkata, selepas tidak lagi menjadi Menteri Besar Perak sejak awal Disember lalu, sukar untuknya mendapatkan dana bagi membiayai gaji pegawai dan pemain.

Ekoran daripada itu, gaji pegawai dan pemain Perak masih tertunggak sebulan setengah untuk sebahagian November dan Disember 2020 yang berjumlah hampir RM3 juta.

Beliau mendakwa, kerajaan negeri melalui dua anggota Exco Kerajaan Negeri ketika ini pernah berjanji untuk memberi pendahuluan sebelum Pafa memperolehi sumbangan dana dan tajaan.

“Namun sehingga kini, janji yang telah diberikan oleh kedua-dua Yang Berhormat melalui mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri itu masih belum dilangsaikan. Saya rasa tidak adil bagi para pemain dan juga para pegawai tidak mendapat gaji masing-masing.

“Saya juga mendengar khabar berita daripada angin, daripada udara, daripada burung yang menyampaikan kononnya saya, kerajaan ataupun YAB Menteri Besar sendiri tidak berhasrat untuk membantu persatuan selagi saya memikul tanggungjawab sebagai Presiden. Walaupun awalnya tadi saya dimaklumkan untuk saya kekal sehingga saya serahkan secara baik-baik melalui kongres,” ujar Ahmad Faizal.

Beliau bercakap pada sidang media khas di Ipoh pada Khamis



PEMIMPIN LUAR NEGARA MEREKALAH ORANG YANG PERTAMA AMBIL VAKSIN, MAI MALAYSIA MOHON SUKARELAWAN..!!!




KOH KOH KOH… jilaker tol la!! 

 


Lihatlah pimpinan negara luar... mereka menjadi contoh untuk rakyat di mana merekalah orang yang pertama mengambil vaksin untuk meyakinkan rakyat negara mereka... TAPI di Malaysia tak ada seorang pun pimpinan kerajaan tampil... namun yang dimintanya ialah 3000 sukarelawan daripada rakyat sendiri...


 Lihatlah apa kata netizen bilamana pimpinan sendiri yang penakut...


ANAKKEDAH2021


#kitajagakita


#kitabelummenang




INI SENARAI 30 AHLI POLITIK KENA COVID-19 SELEPAS PRN SABAH


Bob Kelanang





Penularan Covid-19 memang tidak mengenal siapa termasuk ahli politik. Virus berasal dari Wuhan, China itu juga tidak peduli parti mana yang dianut ahli politik.


Pola jangkitan Covid-19 dalam kalangan ahli politik melonjak selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah pada 26 September 2020.


Serentak dengan peningkatan mendadak kes jangkitan pandemik di Sabah, virus itu turut menjalar ke Semenanjung apabila Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob beberapa kali menyatakan tidak perlu kuarantin untuk mereka yang pulang dari Sabah.


Paling awal, menteri Umno itu berkata demikian pada 12 September 2020 walaupun kes Covid-19 di Tawau dan Lahad Datu mencatatkan angka membimbangkan dengan 49 kes baharu Sabah dilapor ketika itu manakala Kedah hanya lima kes serta Selangor dan Kuala Lumpur masing-masing dua kes baharu.


Menjengah ke tahun baharu 2021, satu demi satu ahli politik sah dijangkiti virus yang sudah membunuh 619 orang setakat semalam.


Susulan kebenaran merentas daerah dan negeri seluruh negara kecuali di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) bermula 7 Disember lalu, kes harian meningkat mendadak.


Sehingga semalam, tiada lagi zon hijau di Semenanjung sementara di Sarawak pula zon hijau semakin berkurang. Perlis juga berada dalam zon merah.


Kementerian Kesihatan (KKM) juga memaklumkan kes pesakit Tahap 4 dan 5 iaitu pesakit kategori serius di hospital semakin meningkat kepada 15 peratus.


Setakat 12 tengah hari semalam, seramai 238 pesakit sedang mendapat rawatan di ICU termasuk 96 menggunakan alat bantuan pernafasan. Angka di ICU sudah mencecah tiga digit.


Tinggi ‘harga’ untuk dibayar untuk memastikan aktiviti ekonomi bernafas dengan jumlah 165,371 kes positif Covid-19 di negara ini setakat semalam.


Angka tersebut merangkumi ahli politik pelbagai parti. Berikut disenaraikan ahli politik termasuk menteri dan senator yang sah dijangkiti Covid-19 bermula sejak PRN Sabah September lalu sehingga hari ini, memetik laporan Malaysia Dateline:


1. Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Mohd Razlan Rafii


2. Timbalan Ketua Pemuda Umno, Shahril Hamdan


3. Calon BN DUN Pitas, Sufian Abdul Karim


4. Setiausaha AMANAH Pulau Pinang, Saifullah Abdul Nasir


5. ADUN Ayer Limau dari Umno, Amiruddin Yusof


6. ADUN Lunas (bekas PKR), Azman Nasrudin


7. Senator Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad yang juga Timbalan Menteri Alam Sekitar dan Air


8. Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.


9. ADUN Kampung Tunku dari DAP, Lim Yi Wei


10. ADUN Kota Damansara dari PKR, Shatiri Mansor


11. ADUN Maharani dari AMANAH, Nor Hayati Bachok


12. Ahli Parlimen Keningau dari STAR, Datuk Dr Jeffrey Kitingan


13. ADUN Bingkor dari STAR, Robert Tawik


14. Ahli Parlimen Jeli dari Bersatu, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang juga Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi)


15. Ahli Parlimen Titiwangsa dari Bersatu, Datuk Seri Rina Mohd Harun yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.


16. ADUN Nenggiri dari BN, Ab Aziz Yusof


17. Ketua Pemuda Umno Gua Musang, Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani


18. ADUN Galas dari BN, Mohd Syahbuddin Hashim


19. Ahli Parlimen Gua Musang dari BN, Tengku Razaleigh Hamzah yang juga Pengerusi Jemaah Penasihat Umno.


20. ADUN Parit Yaani dari AMANAH, Aminolhuda Hassan yang juga Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Johor.


21. Ahli Parlimen Padang Besar dari Umno, Datuk Zahidi Zainul Abidin yang juga Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia.


22. Ahli Parlimen Larut dari Bersatu, Datuk Seri Hamzah Zainudin yang juga Menteri Dalam Negeri.


23. Setiausaha Politik kepada Menteri Sumber Manusia, Datuk Khamarulazlan Mohamad Hanafiah.


24. Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Sepang, Datuk Suhaimi Ghazali.


25. Senator dari PKR, Yaakob Sapari


26. Senator Idris Ahmad yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang dan Naib Presiden Pas


27. Ahli Parlimen Padang Rengas dari BN, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz


28. Ahli Parlimen Kota Tinggi dari BN, Datuk Halimah Mohamed Sadique yang juga Menteri Perpaduan Negara


29. ADUN Kijal, Datuk Seri Ahmad Said yang juga Menteri Besar Terengganu dan Pengerusi BN negeri.


30. Ahli Parlimen Pasir Salak dari BN, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.



(Live) Anwar Ibrahim: Ringkasan Perlaksanaan & Aktiviti Parlimen Port Di...

Umno Terengganu bersama PN tetapi tidak mampu beraksi

 

Oleh: CheguSyed



Ketika mana Kerajaan Perikatan Nasional (PN) terus didominasi oleh Parti Peribumi Bersatu Malaysia atau Bersatu dalam pelbagai urusan pentadbiran, Umno kelihatan tersisih dan berterusan tersorok dalam sebuah kerajaan yang kononnya Kerajaan “Melayu-Islam” yang paling ideal di dunia ketika ini.

Syed Mohd Al-Amin



Umno dahulunya gah dan selalu kelihatan hebat rupa-rupanya bukanlah pejuang tulen bagi orang-orang Melayu. Para pemimpinnya masih lagi bergantung kepada pangkat dan sumber kewangan dalam pentadbiran kerajaan untuk terus bernafas dan hidup.

Wang dan kuasa seperti oksigen bagi kehidupan Umno. Tanpa dua elemen ini, Umno rebah dan tersungkur serta hampir mati. Oleh sebab itulah Umno tidak boleh hidup tanpa wang dan kuasa. Mereka akan meracau dan mengacau jika tidak diberikan wang dan kuasa.

Kehilangan semangat

Rakan-rakan Umno yang saya kenali kini berjalan seperti orang hilang semangat. Mereka tidak segirang dan seriang dahulu apabila berjumpa di kedai-kedai kopi melainkan menumpang sedikit sisa tuah Perikatan Nasional di pusat. Mereka tidak lagi ghairah bercakap soal Ketuanan Melayu apatah lagi bercakap soal membantu mengurangkan derita rakyat.

Di Terengganu mereka tidak berkongsi kuasa dengan rakan sekedudukan Pas, sebagaimana di pusat. Mereka seolah-olah melukut ditepi gantang. Mahu dikatakan mereka tidak bersama, mereka memang bersama dalam kerajaan Perikatan Nasional. Hendak dikata mereka bersama, mereka tidak pula bersama dalam kerajaan Terengganu di bawah penguasaan Pas.

Secara peribadi, saya boleh katakan Umno telah hilang jati diri dengan maruah yang tercalar. Hala tuju tidak jelas dan perjuangan mereka lebih kepada mengejar kedudukan pangkat, kuasa dan wang. Kedudukan dan keadaan Umno Terengganu kini seolah-olah sebuah parti yang tidak berpaksi atau tidak berpendirian tetap.

Kerajaan tidak, pembangkang pun tidak

Mereka bukanlah sebahagian dari kerajaan negeri dan mereka juga tidak pembangkang. Mereka tidak tahu peranan mana yang sepatutnya untuk mereka. Jika hendak jadi sebahagian dari kerajaan, jadi kerajaan betul-betul dan bukannya duduk di “lambor” rumah. Jika mahu jadi pembangkang, jadi pembangkang betul-betul perjuangkan nasib rakyat.

Parti seperti Umno ini tidak boleh menjadi harapan kepada rakyat Terengganu kerana mereka sendiri tidak mempunyai hala tuju yang jelas tentang perjuangan di hadapan. Mereka keliru dan “berbolok wok”. Mereka tidak pasti sama ada untuk terus mengekalkan kuasa dan sumber kewangan demi pemimpin mereka di pusat atau untuk berbakti dengan ikhlas kepada rakyat Terengganu.

Justeru, Umno Terengganu bukanlah pilihan yang terbaik buat rakyat Terengganu masa kini. Mereka seperti ibarat ayam jantan yang dibuli pasangan hasil perkahwinan sangkut. Bersama tetapi tidak mampu beraksi. Saya doakan Umno Terengganu kembali bangkit sama ada sebagai lawan atau kawan yang lebih berwibawa kepada Parti Keadilan Rakyat Terengganu, dan untuk rakyat Terengganu.

 

Semua MP, ADUN Selangor terima peruntukan khas kerajaan negeri


untitled image


Kesemua 22 Ahli Parlimen dari Selangor dan 56 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tidak kira dari kerajaan mahupun pembangkang menerima peruntukan bagi melaksanakan Program Mesra Rakyat dan membantu meringankan beban rakyat ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ekoran peningkatan kes Covid-19.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata sebanyak RM5.6 juta disediakan untuk peruntukan khas DUN manakala peruntukan khas Parlimen sebanyak RM1.1 juta.

Katanya, sejumlah RM100,000 akan diterima oleh setiap ADUN manakala RM50,000 diberikan kepada ahli Parlimen.

“Berikutan keadaan pandemik yang terus melarat, kita bersetuju meluluskan Peruntukan Khas Selangor Mesra Rakyat kepada 56 DUN dan ahli parlimen dengan kadar segera,” katanya ketika mengumumkan Pakej Kita Selangor.

Beliau berkata, peruntukan khas itu adalah bagi memastikan rakyat di seluruh negeri Selangor menerima perolehan bekalan asas yang mencukupi seperti beras, minyak masak, tepung dan makanan dalam tin.

 


Menteri KPM perlu beri tumpuan perkasakan kaedah PdPR berbanding buka sekolah

 

Menteri KPM perlu beri tumpuan perkasakan kaedah PdPR berbanding buka sekolah

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) perlu memberi tumpuan terhadap pemerkasaan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) berbanding membuka semula sekolah buat masa ini.

Menurut Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Akmal Nasir, tindakan tersebut perlu dilakukan KPM memandangkan kadar kebolehjangkitan Covid-19 yang masih tinggi iaitu pada paras melebihi 1.0.

“KPM seharusnya mengambil pengajaran dengan apa yang berlaku di Maktab Rendah Sains Mara Lipis apabila 144 pelajar dikuarantin setelah seorang daripada pelajarnya didapati positif Covid-19.

“Keadaan kini lebih berbahaya apabila muncul strain virus UK B117 yang lebih mudah menjangkiti kanak-kanak.

“Tanpa tindakan segera, masalah ini akan memberi kesan jangka panjang yang lebih parah kepada negara iaitu peningkatan terhadap jurang generasi (generation gap),” katanya menerusi satu kenyataan pada Khamis.

Tambahnya, satu task force bersepadu perlu diwujudkan KPM bagi memperhalusi dan memperkemas sistem pembelajaran fasa PdPR dan task force tersebut perlu melibatkan ahli Parlimen daripada pembangkang dan pihak-pihak berkepentingan daripada kumpulan masyarakat awam.

“Menteri KPM seharusnya mengambil langkah yang lebih proaktif dengan membentangkan pelan strategi pelaksanaan PdPR yang lebih sistematik, berkualiti dan cekap bagi tempoh sekurang-kurangnya enam bulan sebagai fasa awal.

“Sebagai contoh Buku Manual PdPR yang dikeluarkan KPM pula dilihat tidak cukup komprehensif dan meletakkan bebanan yang terlalu besar ke atas para guru yang diminta untuk menetapkan sendiri kaedah pentaksiran untuk menilai prestasi murid dalam sesi PdPR.

“Dalam buku tersebut masih tidak jelas sama ada guru-guru akan diminta untuk menghabiskan sukatan mata pelajaran seperti normal biasa atau ada silibus khas yang telah disesuaikan dengan normal pembelajaran yang baharu.

“Dengan cara ini semua pihak berkepentingan khususnya guru-guru dan ibu bapa dapat memahami hala tuju yang jelas tentang proses pembelajaran yang akan dilalui oleh para pelajar sepanjang tempoh genting ini,” katanya

Ujarnya lagi, KPM perlu membentangkan data terkini mengenai kadar partisipasi pelajar dalam PdPR setelah hampir setahun kaedah ini berjalan memandangkan data sebelum ini hanya menunjukkan sehingga April 2020.

Dalam pada itu, AMK juga menyarankan agar KPM memandang serius terhadap situasi para pelajar yang akan menduduki peperiksaan awam seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM).

Kata Akmal, semestinya emosi dan motivasi para pelajar ini terjejas akibat suasana genting dan hal ini boleh mengganggu prestasi mereka dalam peperiksaan.

“Secara umumnya terlalu banyak perkara yang masih tidak jelas mengenai situasi pendidikan negara ketika ini.

“AMK merasakan perlu ada semakan menyeluruh bagi memastikan proses pembelajaran para pelajar tidak tergendala,” katanya. 



Keluhan rakyat: Si rakyat biasa mereka akur dengan SOP tetapi menteri dan VIP tidak

 

Keluhan rakyat: Si rakyat biasa mereka akur dengan SOP tetapi menteri dan VIP tidak

Covid-19 terus mengganas. Ramai rakyat biasa bising-bising, marah-marah, kerana pak menteri, timbalan mereka serta golongan yang seistimewa dengan mereka bebas bergerak ke sana ke sini ketika PKB dan macam-macam PKP lagi berkuatkuasa.

Bukan sekadar bergerak bebas tetapi bergerak bebas tanpa mematuhi SOP.

Berkata rakyat biasa, kalaulah kami si rakyat biasa yang buat apa yang pak menteri dan rakan-rakan buat, tentunya kami ditangkap, didenda, dan sebagainya.

Berkata lagi si rakyat biasa mereka akur dengan SOP tetapi menteri dan VIP tidak – walaupun SOP itu jemaah menteri yang gubal.

Sebenarnya kemarahan ini bukan baru. Pernah timbul dulu tetapi reda.

Kini timbul semula dengan tersebar luasnya berita ada menteri jalan-jalan, gotong-royong, makan-makan. Dengan bebas. Pelitup muka dipakai tapi penjarakan fizikal terabai.

Golongan menteri yang ditegur tentunya terkilan dibidas sedemikian kerana apa yang dilakukan bukan untuk “enjoy-enjoy”, jalan-jalan suka-suka, makan angin.

Yang dilakukan ialah menjalankan tugas dan memikul tanggungjawab membantu rakyat yang perlu dibantu. Mendapat izin pihak berkuasa walaupun mereka sendiri sebahagian pihak yang berkuasa.

Bukan senang buat itu semua. Kena “travel” berkilometer jauhnya ke kampung-kampung pendalaman. Kena tolong bersihkan rumah yang dilanda banjir. Kena makan lauk sempoi, bukan menu hotel lima bintang.

Sabar. Jangan lah pak menteri & co marah, berkecil hati dan merintih kalbu.

Rakyat biasa sekadar meluah perasaan. Sebenarnya mereka sayangkan kamu. Mereka bimbang pak menteri dan rakan-rakan dijangkiti Covid-19 bila bergerak bebas dengan tidak mengikuti SOP yang ditetapkan.

Rakyat biasa pula janganlah bimbang. Kerana pak menteri dan tim tahu apa yang mereka lakukan.

Jika tidak, masakan mereka berani merentas negeri dan daerah, ke hulu ke hilir berjumpa orang itu orang ini dan sedikit sebanyak mengabaikan SOP. Itu pun kadang-kala.

Akan tetapi ada juga menteri dan timbalan dijangkiti. Didapati positif. Namun rasanya mereka yakin akan pulih secepat mungkin. Memang ada yang dijangkiti sudah pun pulih. Alhamdulillah.

Yang tidak dijangkiti semuanya “business as usual”. Semuanya dilakukan demi rakyat dan negara tercinta.

Oleh itu kita dihidangkan dengan berita ada menteri dan rakan-rakan, duduk dekat-dekat antara satu sama lain masa bermesyuarat, masa makan-makan , masa borak-borak. Kadang-kala penjarakan dijaga, pelitup muka dipakai. Kadang-kadang tidak.

Terlupalah tu. Sebagai manusia lupa tidak dapat dielakkan.

Oleh itu rakyat biasa yang sayang pak pak menteri janganlah bimbang dengan pergerakan atau peri laku menteri. Pak menteri pula janganlah marah apabila rakyat marah. Mereka marah sebab sayang. –


(function() { var d = document, w = window; w

MEMALUKAN SUNGGUH MENTERI UNDANG UNDANG NIH...

  NORMAN RADZUAN aaa sudahhh !! Takiyuddin rupanya Loyar butakayu....kena sekolah dgn Noh Udang dan Kuli Tafsiran Taki, Pas 40(1) dan Pasa...