LUAHAN HATI GUAN ENG

Hati saya sangat pedih dan pilu apabila isteri saya Betty Chew ditahan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia walaupun dia tidak ada kaitan dengan projek terowong mahupun apa-apa hal kerajaan.

Sedikit lega apabila dia telah dilepaskan daripada tahanan. Bimbang juga jika dia ditahan bermalam di lokap SPRM seperti saya semalam. Saya terpaksa menukar pakaian ke baju oren lokap SPRM, mengharungi tidur malam beralaskan lantai papan bilik lokap yang sempit (tanpa bantal mahupun tilam), dan tidak bernasib baik seperti Menteri Kewangan sebelum saya yang tidak perlu bermalam walau satu malam pun dalam lokap. Sama ada ini satu bentuk pilih kasih atau tidak, hanya SPRM yang boleh menjawabnya.

Saya tidak hairan PN cuba menekan saya dengan tuduhan tidak berasas. Ini kerana kerajaan yang tidak dipilih rakyat ini perlu mengukuhkan majoriti tipis mereka di Parlimen. Tetapi untuk mereka menjadikan isteri saya sebagai sasaran, yang walaupun seorang peguam namun tidak pernah hidup dengan mewah, membuktikan bahawa mereka sanggup menyeksa jiwa tanpa perasaan belas kasihan.

===========================

当我听说妻子周玉清被反贪会逮捕时,我很伤心,因为她跟海底隧道或政府事务没有任何关系。我很担心她会像我一样需要在反贪会扣留所过一夜,所以当我收到她获得释放的消息时,我着实松了一口气。

昨晚,我必须换上反贪会的橙色衣服,睡在扣留所的木地板上,没有床垫也没有枕头,这与在我之前的另一位财政部长享有不必在扣留所过夜的情况有所不同。这当中是否存在着双重标准,就只有反贪会才能回答了。

国盟对我毫无根据的指控是意料之中的,毕竟这非民选政府需极力保住其微弱多数。但是针对我的妻子,她只是一位没有过着奢侈生活的律师,显示了他们知道如何打击你最无助、最受伤的地方。

===========================

I am upset when I heard that my wife Betty Chew was arrested by Malaysian Anti-Corruption Commission even though she had nothing to do with the tunnel project or government matters. I was relieved she was released. Really concerned that she would need to spend a night in the MACC lock-up like me.

I had to change to the SPRM orange T-shirt and slept on the wooden floor in the small lock-up(no pillow no mattreses), unlike my predecessor who need not spend a single night in the lock-up. Whether this is double-standards or not, only MACC can answer.

PN going after me with baseless charges is to be expected. After all this unelected government needs to reinforce their slim parliamentary majority. But to go for my wife, who even though a lawyer, does not enjoy a luxurious lifestyle, shows that they know how to hit you where you helplessly hurt most!

No comments: