DAIM SALAHKAN MAHATHIR? ATAU WAYANG?


Sebagaimana kita sedia maklum, Tun Mahathir Mohamad telah beberapa kali melabel orang Melayu sebagai pemalas dalam ucapan terbukanya.
Pada Kongres Maruah Melayu baru-baru ini pun beliau mengulangi lagi perkara yang sama.
Ketika ditanya kemudiannya, Perdana Menteri mempertahankannya dakwaannya itu.
“Saya ingin cakap kebenaran. Kalau saya dapati ada orang tak nak bekerja, bermakna dia tak ada minat.
“Kalau kita tak boleh tegur orang, macam mana nak betulkan mereka? Kalau dia buat salah pun kita puji, itu salah.
“Saya cuma kata, maruah orang Melayu ini akan dipulih semula oleh orang Melayu sendiri. Kita tidak boleh harap kepada orang lain, tidak juga boleh harap kepada kerajaan.
“Itu isi kandungan ucapan saya dan saya tak fikir saya buat sesuatu yang salah,” katanya pada wartawan di Bangunan Parlimen.
Bagaimanapun, hari ini Tun Daim Zainuddin nampaknya tidak setuju sama sekali dengan label yang diberi oleh Tun Mahathir kepada orang Melayu itu.
Kata Tun Daim, banyak cerita kejayaan orang Melayu yang sebenarnya boleh dibanggakan.
“Yang malas itu adalah mereka yang dapat kontrak, mereka yang dapat AP (Approve Permit), tetapi jual kepada pihak lain.
“Melayu sampai sekarang tidak malas. Kalau kita lihat kepada sejarah, Melaka dahulu jadi pusat pelabuhan yang berjaya. Itu semua (usaha) orang Melayu.
“Kita tengok yang naik LRT pagi-pagi, siapa? Orang Melayu. Yang jual nasi lemak, orang Melayu. Jadi kalau kata Melayu malas, itu tidak betul,” katanya lagi.
Adakah Tun Daim kini sudah berani menyanggah Tun Mahathir?
Kenapa?
Maka, majoriti orang Melayu setuju dengan siapa – setuju dengan Tun Mahathir atau Tun Daim? (ShahbudinHusin 22/12/2019

No comments: