KENAPA DUNIA PANDANG SEPI?



Kesepian para pemimpin dunia terhadap pertukaran jawatan PM Malaysia daripada lelaki 94 tahun kepada lelaki 72 tahun memberi berbagai tafsiran dan membawa maksud yang menyebabkan kita terus tertanya-tanya.

Kesepian ini antara lain menunjukkan dunia tidak mengenali lelaki 72 tahun. Sekiranya dia dikenali tentu tentu mereka telah menghantar kalungan bunga tahniah. Apakah dia tidak dikenali dan mempunyai kawan di peringkat dunia. Tetapi kenapa tidak ada? Bermakna dia tidak ada kenalan dan rangkaian diplomatik yang luas.

Hanya Indonesia dan Singapura yang menghantar bunga kepada lelaki itu. Ini mungkin kerana di Singapura lah lelaki itu mendapat rawatan semasa di sakit kanser setahun lepas, manakala di Indonesia negara tempat dia mendapatkan satay Padang.

Kenapa ketua-ketua negara lain tidak menghantarkan kalungan bunga, mengucap tahniah. Mungkin mereka menyedari apa yang berlaku disebalik pertukaran secara rampas kuasa itu. Lantas mereka tahun PM itu adalah PMTCN.

Bolehkah dengan pandang sepi dunia ini lelaki 72 itu untuk mentadbir, membawa negara ini keluar dari belenggu yang ada kini. Jangan-jangan dia akan diketawa seperti mana dunia ketawakan terhadap Perdana Menteri ke 6 lalu kerana skandal bersara 1MDB. Trims.

MSO


No comments: