DAH TAHU DURIAN BUSUK PULOH TAHUN.. NAK BELI LAGI.




 Bayangkan nak ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ถ ๐—ฑ๐˜‚๐—ฟ๐—ถ๐—ฎ๐—ป. Ada dua bijik atas meja. Sebiji dah sedia dikopek. Dah tahu isinya tawar, keras malah ada yang berulat. Sebijik lagi masih tak dikopek. Belum tahu keadaannya bagaimana.


Dalamasa yang sama, kita tahu beberapa biji durian yang lain, ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ๐—บ๐—ฏ๐—ถ๐—น ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—น๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฎ dengan durian yang rosak itu juga menunjukkan hasil yang sama. Isi durian yang busuk dan rosak.


Manakala beberapa durian yang diambil dari kebun durian yang belum dikopek pula kelihatannya ๐—ฒ๐—น๐—ผ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ธ. Jika begitu keadaannya, nak pilih yang mana?


Begitulah jawapan untuk soalan yang ditanyakan. Memang tiada jaminan ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฎ๐—ถ๐—ฟ ๐—ž๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐˜€๐—ฎ๐—ถ serta merta jika PH memerintah. Akan tetapi terdapat data untuk ๐—ฏ๐˜‚๐—ฎ๐˜ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป.


PH telah memerintah ๐—ฆ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ผ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฃ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฃ๐—ถ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด semenjak 2008. Cuba lihat hasilnya. Walaupun ada beberapa masalah, tapi kehidupan rakyat di negeri negeri ๐—ท๐—ฎ๐˜‚๐—ต ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ๐—ธ daripada Kelantan.


Dari segi kemajuan dan kebajikan, rakyat Selangor dan Pulau Pinang terpelihara. Memang ada juga masalah air tapi ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ถ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜€๐—ถ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ. Tidak berlarutan.


Begitu juga Negeri Sembilan yang mula dijaga oleh PH semenjak 2018. Negeri itu juga sedang melalui ๐—ณ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐—ป yang pantas dan sedang mengejar Selangor dan Pulau Pinang.


Islam juga terus berkembang di negeri-negeri tersebut. Malah ๐—ฃ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฃ๐—ถ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด yang ๐—ž๐—ฒ๐˜๐˜‚๐—ฎ ๐— ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐˜„๐—ฎ๐—ธ๐—ถ๐—น ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐——๐—”๐—ฃ, peruntukan agama Islam jauh ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต ๐—ฏ๐—ฒ๐˜€๐—ฎ๐—ฟ daripada Kelantan sendiri.


Manakala PAS telah memerintah Kelantan sejak 1990. Apa yang Kelantan dapat selama ini? Dan pada 2018, PAS mula memerintah ๐—ง๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ๐—ป๐˜‚ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ž๐—ฒ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต. Apa hasilnya di kedua negeri tersebut?


Bahkan di Kedah, ada ๐™Ž๐™š๐™ฃ๐™ฉ๐™ช๐™๐™–๐™ฃ ๐™†๐™š๐™˜๐™ช๐™ฃ๐™™๐™–๐™ฃ๐™œ oleh ๐—ฆ๐—ฎ๐—ป๐˜‚๐˜€๐—ถ. Apa yang dia sentuh semuanya kecundang. Dari pasukan bolasepak hinggalah ke anak syarikat MBI. Apa yang dia rancang semuanya ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—บ ๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ต ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ.


Sampaikan syarikat yang dikatakan hendak melabur ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ถ๐˜ di Kedah pun terkena tempiasnya dan tersungkur rebah tak pasal-pasal.


Di Terengganu pula, walaupun mendapat bayaran royal (atau ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฒ๐—ต๐˜€๐—ฎ๐—ป) yang banyak, tiada sebarang pencapaian yang membanggakan pernah dicapai. Masih di takuk lama juga.


Pelaburan pun tak banyak yang masuk. Kerajaan negeri bergantung harap terhadap royalti semata mata. Janjikan peluang pekerjaan tapi rupanya ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ ๐—ธ๐—ผ๐˜€๐—ผ๐—ป๐—ด ๐˜๐˜‚ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฆ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ผ๐—ฟ!


Itu kenyataannya. Memang tiada jaminan masalah air di Kelantan boleh segera selesai jika PH perintah Kelantan tapi ๐—ฃ๐—› ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐˜‚๐—ป๐˜†๐—ฎ๐—ถ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ผ๐—ฑ ๐—ฐ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด mentadbir beberapa negeri lain.


Manakala PAS, walaupun diberi peluang mentadbir negeri yang ada pendapatan istimewa seperti wang ehsan dari hasil petroleum, tiada sebarang kemajuan atau pembangunan yang berjaya dibawa.


Nak kata Islam semakin hebat di Kelantan, Kedah dan Terengganu pun tak juga. Tak ada pun nampak negeri-negeri itu muncal menjadi ๐—ป๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐˜๐—ผ๐—ต ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฑ๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฎ ๐—ฑ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ฎ. Perkembangan dakwah di negeri itu pun ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐—ธ๐—ฒ ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ.


Dengan perbandingan data sebegini, takkanlah masih ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚ ๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐—ฝ๐—ถ๐—น๐—ถ๐—ต ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ? Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



No comments: