JURANG AGAMA PULAK.


 𝗦𝗘𝗗𝗜𝗛𝗡𝗬𝗔 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗧𝗔𝗙𝗦𝗜𝗥𝗔𝗡 𝗬𝗚 𝗗𝗜𝗦𝗘𝗠𝗣𝗜𝗧𝗞𝗔𝗡 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗝𝗔𝗡𝗚𝗞𝗔 𝗞𝗜𝗧𝗔 𝗕𝗔𝗞𝗔𝗟 𝗠𝗘𝗟𝗜𝗛𝗔𝗧 𝗝𝗨𝗥𝗔𝗡𝗚 𝗣𝗘𝗥𝗕𝗘𝗗𝗔𝗔𝗡 𝗣𝗔𝗡𝗗𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗬𝗚 𝗟𝗘𝗕𝗜𝗛 𝗠𝗘𝗟𝗘𝗕𝗔𝗥


Akibat dari RUU Mufti (Lebai) WP yg menyempitkan Tafsiran ASWJ saya bagitahu Menteri Agama (Mentega) bahawa secara umum 9 bahagian tu nak gubal kita takde masalah tapi Tafsiran yg SEMPIT itu kita tak setuju kerana ia boleh membawa ke jalan TAKFIRI. 


Ini yg saya tanya Mentega terpulang pada beliau utk menjawap : 


Dato' kata ia persoalan Ijtihad, tapi ia akan akan diwartakan sebagai undang2 apabila Dewan Rakyat dan Dewan Negara lulus, maka kita harus berpegang kpdnya. Di WP begini ASWJ ditafsirkan, jadi siapakah mereka di Perlis?? 


Soalan saya : 


1. Adakah Tuanku Raja Perlis seorg yg dikira SESAT dan BUKAN dari kalangan ASWJ? 


2. Adakah Mufti Perlis dan asatizah yg sama waktu dengannya seperti DrRoRa. Dr. Abu Hafiz Salleh Hudin, Maulana Asri Yusoff, Dr Abu Anas MADANI dll ahli penegak sunnah adalah SESAT, BUKAN dari kalangan ASWJ dan jangan ikut kuliah mereka??


3. Adakah seluruh Rakyat negeri Perlis yg rata-rata berpegang kpd mazhab Syafie dan HAMBALI adalah sesat, bukan dari kalangan ASWJ kerana mereka bukan Asya'irah dan Maturidiyah???


4. 𝗦𝗵𝗲𝗶𝗸𝗵 𝗗𝗿. 𝗠𝗮𝗵𝗲𝗿 𝗛𝗮𝗺𝗮𝗱 𝗔𝗹-𝗠𝘂𝗮'𝗶𝗾𝗮𝗹𝘆 aliran apa Dato'?? Asya'irah dan Maturidiyah atau BUKAN? Kalau dia Salafiyyah adakah itu bermaksud dia BUKAN ASWJ??


Perkara ni mesti JELAS. Kami tak mahu dgn RUU ini 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗴𝘂𝗻𝗮𝗸𝗮𝗻, 𝗷𝗮𝗱𝗶𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗴𝗮𝗶 "𝗟𝗘𝗦𝗘𝗡" 𝘂𝘁𝗸 𝗺𝗲𝗻𝘆𝗲𝘀𝗮𝘁𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗸𝗮𝗳𝗶𝗿𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗮𝘂𝗱𝗮𝗿𝗮 𝘀𝗲𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 mcm mereka selalu buat. Nauzubillah min dzalik.


Apapun kita tunggu tengok apa yg akan berlaku selepas RUU Mufti (Lebai) WP ini diwartakan satu hari nanti.


Wallahualam.


-Zus Din 

12102024