STEVEN SIM DAN NURUL BANTU MAKCIK

 

Bilik sempit sekecil kotak, tidur atas tilam nipis, tandas takda, dapur pun takda. Itu saja yang Makcik Aminah, 63 tahun dan adiknya Bibi, 52 mampu nak sewa.

Kadang kala mereka dua beradik berkongsi sebungkus nasi sebab tak cukup duit belanja. Sayu hati mendengar kisah mereka.

Bilik-bilik sewa kat sana kebanyakannya laki-laki, jadi memang tak sesuai untuk Makcik dua orang ni dok kat sana.

Ada seorang jiran kat tepi, aunty Cina kata Makcik Aminah selalu dok jatuh bila nak pi beli makanan. Aunty Cina lah yang dok pimpin Makcik pi beli barang. Makcik dah tua, jalan pun bertongkat. Adiknya pula kudung sebelah kaki.

Bila saya dapat laporan orang awam tentang warga mas dua beradik ni, saya terus mencari mereka. Lokasi dia sebenarnya kat sempadan parlimen BM dan Permatang Pauh. Jadi saya ajak sekali YB Nurul Izzah.

Pagi ni, kami cari Makcik Aminah dan Makcik Bibi untuk pindahkan mereka ke rumah baru.

Izzah dan saya sama-sama uruskan permohonan rumah. Kami beli perabot baru, tikar baru, katil baru, bagi kedua-dua Makcik selesa sikit kat rumah baru. Total kos lebih kurang RM6 ribu.

Ramadan dah dekat, semoga tahun ini boleh menyambut bulan Ramadan dalam keadaan yang lebih baik.

Sewa rumah saya tolong cover terus untuk setahun.

Saya juga bincang dengan atlet paralimpik Koh Lee Peng untuk ajar Makcik buat sikit kraftangan kemudian dijual melalui Lee Peng. Lee Peng bukan takat suhu nak tolong jual malah dia nak ajar mereka macam mana nak buat kraftangannya. Description: ❤️

Untuk permulaan, mereka buat packing facemask dan sanitizer, saya akan hantar ke KL untuk Lee Peng tolong jualkan. Tadi dia pek 100 pek dalam masa satu jam masa kami pi beli perabot. Nanti saya hantar semua kepada Lee Peng di KL. Mudah-mudahan murah rezeki mereka semua. 


Saya supply sikit modal, depa buat packing facemask, sanitizer dan tisu paper. Besok saya bawa ke KL hantar kat paralimpik Koh Lee Peng tolong jualkan. Lee Peng lepas ni akan ajar mereka buat kraftangan. Bolehlah jana sikit pendapatan.




Perabot masuk rumah. Kerusi meja cantik dari M haus Alma. Tq boss M Haus, Esther yang selalu bagi diskaun padu. Korang pi lah sokong dia sikit juga.



M Haus, Alma memang kedai perabot berkualiti tinggi, tapi bos baik hati selalu kasi diskaun sebab nak bantu saya bantu orang. Tadi Izzah dan saya kongsi kos beli perabot.



Makcik Bibi terharu bila sampai rumah baru mereka. Hari ini, rumah baru siap dibaiki, dibersihkan. Saya janji akan tanggung sewa setahun.🤗



Kami hantar Makcik Aminah dan Makcik Bibi ke rumah baru mereka. Tempat luas, bersih, selamat, ada segala kemudahan.😊
— with Nurul Izzah Anwar.



Makcik Aminah berkongsi kisah hidup mereka adik beradik berdua. Dah berkelana banyak tempat, hidup dalam sukar, ada kala nasi sebungkus kongsi dua orang.🍚😞😞
— with Nurul Izzah Anwar.



Saya call YB Nurul Izzah apabila mendapat tahu dua adik-beradik warga mas dan OKU yang memerlukan bantuan sebenarnya tinggal di sempadan kawasan parlimen kami.
— with Nurul Izzah Anwar.



Inilah keadaan "bilik sewa' mereka. Laluan pun sempit. Tadi masa nak naik kerusi roda, Makcik Bibi mencuba beberapa kali sendiri sebab tak nak dibantu, sampai ada sekali terjatuh. Saya terharu nampak YB Nurul Izzah Anwar membaca ayat Yassin memberi semangat kepada Makcik Bibi. Tak pernah saya nampak macam ini. Tersentuh sangat-sangat. 😭
— with Nurul Izzah Anwar.

No comments: