KHALID SAMAD CUBA NAK BAGI TAHU MAHATHIR MASIH RELEVEN.



1) Terus terang sejak selesai PN jadi kerajaan dan PH jatuh dah beberapa kali mengkritik Org Tua tu, saya dah move on sambil berharap kita lupakan shjlah Org Tua tu yg sudah kita beri peluang. Dia pun dah kehilangan sokongan MP-MP Bersatu kpd PM8. Biarlah dia dok tepi, bersara, berehat...lagi pun dia bukan lagi berada dlm PH tapi ahli Bersatu sebuah parti yg khianat kpd Muafakat PH lalu terbina kerajaan PNKhianat, kerajaan Pintu Belakang Jamban yg juga diistilahkan oleh Pak Aji B sebagai kerajaan Tebuk Atap.

2) Tapi bila Tuan Khalid Samad (harap buang ke tepi dulu title YB tu) bangkitkan soal kononnya Org Tua tu kawan / sahabat PH saya rasa terpanggil utk memberikan pandangan. Saya tak bercadang mahu menjawap keseluruhan tulisan Tuan Khalid Samad sbb ia akan jd panjang. Saya hanya mahu menyentuh sebahagian sahaja dan berharap ia sudah cukup bg menyedarkan penyokong2 PH yg Org Tua itu tidak lagi boleh dipercayai dan 𝐁𝐔𝐊𝐀𝐍 rakan kita.

3) Tuan Khalid Samad masih tak sedar agaknya yg Orang Tua itu 𝐌𝐄𝐍𝐎𝐋𝐀𝐊 𝐃𝐒𝐀𝐈 sbgai PM meskipun telah berjanji? Renung balik apa dia kata pada DSAI selepas dia gagal jadi PM semula dan PH dah jatuh? "𝘼𝙣𝙬𝙖𝙧 𝙣𝙞 𝙜𝙞𝙡𝙖𝟐 𝙣𝙖𝙠 𝙟𝙖𝙙𝙞 𝙋𝙈". "𝙊𝙧𝙜 𝙈𝙚𝙡𝙖𝙮𝙪 𝙩𝙤𝙡𝙖𝙠 𝘼𝙣𝙬𝙖𝙧 𝙨𝙗𝙗 𝙙𝙞𝙖 𝙇𝙞𝙗𝙚𝙧𝙖𝙡" kata Org Tua itu.

4) Bila Ustaz Ali Muda (Abu Miskat) mengutarakan ayat Al Quran di bawah ini, fikiran saya terus tertancap kpd sikap Org Tua tu yg menganggap sebab semua org samada MP pembangkang mahu pun kerajaan ketika itu 𝐒𝐎𝐋𝐈𝐃 menyokong dia, sbb kununnya 𝐑𝐀𝐌𝐀𝐈 penyokong maka suka hati dia bila nak letak jawatan dan bila jd 𝐏𝐌 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐫𝐢𝐦 pula, dia mahu bina Kabinet UG yg tidak berdasarkan kpd parti sebaliknya individu terbaik. Lalu Manifesto PH tidak lagi berguna?

5) Perasannya sampai ke situ dgn ujian Allah tersebut. Walhal sokongan UMPA$ ketika itu kpd dia hanya 𝐏𝐀𝐋𝐒𝐔, bermuka2 bagi melemahkan kesatuan PH. Sebaliknya satu2nya sokongan padu yg Org Tua itu ada waktu itu adalah dari PKR tolak geng semburit 10 org, Amanah dan DAP. Bersatu sendiri ghuyup dan tak sokong dia kecuali sekerat dua sperti Syed Saddiq dan DS Mukhriz.
Cuba kita renungkan Surah Al-Nahl Ayat 92 : Allah berfirman...

"𝑫𝒂𝒏 𝒋𝒂𝒏𝒈𝒂𝒏𝒍𝒂𝒉 𝒌𝒂𝒎𝒖 𝒎𝒆𝒏𝒋𝒂𝒅𝒊 𝒔𝒆𝒑𝒆𝒓𝒕𝒊 𝒑𝒆𝒓𝒆𝒎𝒑𝒖𝒂𝒏 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒕𝒆𝒍𝒂𝒉 𝒎𝒆𝒓𝒐𝒎𝒃𝒂𝒌 𝒔𝒂𝒕𝒖 𝒑𝒆𝒓𝒔𝒂𝒕𝒖 𝒃𝒆𝒏𝒅𝒂 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒅𝒊𝒑𝒊𝒏𝒕𝒂𝒍𝒏𝒚𝒂, 𝒔𝒆𝒔𝒖𝒅𝒂𝒉 𝒅𝒊𝒂 𝒔𝒆𝒍𝒆𝒔𝒂𝒊 𝒎𝒆𝒎𝒊𝒏𝒕𝒂𝒍𝒏𝒚𝒂 𝒌𝒖𝒂𝒕 𝒕𝒆𝒈𝒖𝒉; 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝒌𝒂𝒎𝒖 𝒎𝒆𝒏𝒋𝒂𝒅𝒊𝒌𝒂𝒏 𝒔𝒖𝒎𝒑𝒂𝒉/𝒑𝒆𝒓𝒋𝒂𝒏𝒋𝒊𝒂𝒏 𝒌𝒂𝒎𝒖 𝒔𝒆𝒃𝒂𝒈𝒂𝒊 𝒕𝒊𝒑𝒖 𝒅𝒂𝒚𝒂 (𝒖𝒏𝒕𝒖𝒌 𝒎𝒆𝒏𝒄𝒂𝒃𝒖𝒍𝒊 𝒑𝒆𝒓𝒋𝒂𝒏𝒋𝒊𝒂𝒏 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒕𝒆𝒍𝒂𝒉 𝒅𝒊𝒎𝒆𝒕𝒆𝒓𝒂𝒊𝒌𝒂𝒏) 𝒔𝒆𝒔𝒂𝒎𝒂 𝒌𝒂𝒎𝒖, 𝒅𝒊𝒔𝒆𝒃𝒂𝒃𝒌𝒂𝒏 𝒂𝒅𝒂𝒏𝒚𝒂 𝒔𝒂𝒕𝒖 𝒈𝒐𝒍𝒐𝒏𝒈𝒂𝒏/𝒑𝒆𝒏𝒚𝒐𝒌𝒐𝒏𝒈 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒍𝒆𝒃𝒊𝒉 𝒓𝒂𝒎𝒂𝒊 𝒅𝒂𝒓𝒊 𝒈𝒐𝒍𝒐𝒏𝒈𝒂𝒏/ 𝒑𝒆𝒏𝒚𝒐𝒌𝒐𝒏𝒈 𝒍𝒂𝒊𝒏. 𝑺𝒆𝒔𝒖𝒏𝒈𝒈𝒖𝒉𝒏𝒚𝒂 𝑨𝒍𝒍𝒂𝒉 𝒉𝒂𝒏𝒚𝒂 𝒎𝒂𝒉𝒖 𝒎𝒆𝒏𝒈𝒖𝒋𝒊 𝒌𝒂𝒎𝒖 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒅𝒆𝒎𝒊𝒌𝒊𝒂𝒏 𝒊𝒕𝒖; 𝒅𝒂𝒏 𝑫𝒊𝒂 𝒔𝒖𝒅𝒂𝒉 𝒕𝒆𝒏𝒕𝒖 𝒂𝒌𝒂𝒏 𝒎𝒆𝒏𝒆𝒓𝒂𝒏𝒈𝒌𝒂𝒏 𝒌𝒆𝒑𝒂𝒅𝒂 𝒌𝒂𝒎𝒖, 𝒑𝒂𝒅𝒂 𝒉𝒂𝒓𝒊 𝒌𝒊𝒂𝒎𝒂𝒕, 𝒂𝒑𝒂 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒌𝒂𝒎𝒖 𝒃𝒆𝒓𝒔𝒆𝒍𝒊𝒔𝒊𝒉𝒂𝒏 𝒑𝒂𝒅𝒂𝒏𝒚𝒂". (𝑨𝑸 16:92)

6) Tidak mengapa jika DSAI sememangnya ditakdirkan tidak jadi PM, mungkin bukan rezeki dia, tapi dgn menolak DSAI sebagai PM seterusnya, Org Tua tu sudah melanggar perkara yg paling "𝐅𝐮𝐧𝐝𝐚𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐥" iaitu Khianat kpd konsensus PH. Ini yg kita tak boleh terima. Sekaligus...dia sudah mengkhianati kepercayaan ramai penyokong DSAI dan PH yg setia menyokong dia sejak sebelum PRU14, ini termasuklah saya.

7) Ini ke jenis org yg 𝐈𝐊𝐇𝐋𝐀𝐒 nak bekerjasama dgn DSAI yg rata2 pemimpin2 dan penyokong2 sejak era BA, kemudian jadi PR dan PH adalah sebenarnya penyokong2 DSAI tapi diajak utk menyokong Org Tua tu? Platform PH ini yang bukannya dibina sekelip mata oleh DSAI dan para pimpinan PH, diperkudakan Org Tua itu tapi kemudiannya ditolak DSAI ke tepi?

8) Bekerjasama dgn Org Tua itu setelah apa yg berlaku bermakna mengiktiraf apa yg dia buat iaitu berjanji tapi dalam masa yg sama berharap org lain menolak konsensus PH itu. Tuan Khalid Samad sepatutnya terlebih dahulu menasihati Org Tua itu supaya 𝐈𝐊𝐇𝐋𝐀𝐒 berkawan dan bekerjasama dgn DSAI bukan cuba mendapatkan sokongan penyokong2 PH bagi menyokong Org Tua itu atas alasan supaya PH ‘kuat dan kukuh di tengah’

9) To be frank, jujur saya katakan...saya tidak boleh terima bila Tuan Khalid Samad kata....
"𝑲𝒆𝒔𝒊𝒍𝒂𝒑𝒂𝒏 𝒊𝒕𝒖 𝑩𝑼𝑲𝑨𝑵 𝒔𝒐𝒂𝒍 𝒎𝒆𝒍𝒆𝒕𝒂𝒌𝒌𝒂𝒏 𝒌𝒆𝒑𝒆𝒓𝒄𝒂𝒚𝒂𝒂𝒏 𝒌𝒆𝒑𝒂𝒅𝒂 𝑻𝒖𝒏 𝒕𝒆𝒕𝒂𝒑𝒊 𝒎𝒆𝒎𝒃𝒆𝒏𝒂𝒓𝒌𝒂𝒏 𝒓𝒂𝒔𝒂 𝒔𝒂𝒍𝒊𝒏𝒈 𝒕𝒊𝒅𝒂𝒌 𝒑𝒆𝒓𝒄𝒂𝒚𝒂 𝒕𝒆𝒓𝒔𝒆𝒃𝒂𝒓 𝒃𝒆𝒃𝒂𝒔 𝒅𝒂𝒏 𝒕𝒊𝒅𝒂𝒌 𝒃𝒆𝒓𝒖𝒔𝒂𝒉𝒂 𝒎𝒆𝒎𝒃𝒊𝒏𝒂 𝒌𝒆𝒑𝒆𝒓𝒄𝒂𝒚𝒂𝒂𝒏 𝒔𝒆𝒔𝒂𝒎𝒂 𝒌𝒊𝒕𝒂, 𝒕𝒆𝒓𝒖𝒕𝒂𝒎𝒂 𝒂𝒏𝒕𝒂𝒓𝒂 𝒌𝒆𝒅𝒖𝒂-𝒅𝒖𝒂 𝒑𝒆𝒎𝒊𝒎𝒑𝒊𝒏 𝒌𝒆𝒕𝒊𝒌𝒂 𝒌𝒊𝒕𝒂 𝒃𝒆𝒓𝒑𝒆𝒍𝒖𝒂𝒏𝒈 𝒎𝒆𝒍𝒂𝒌𝒖𝒌𝒂𝒏𝒏𝒚𝒂".

10) Sbb sebagai salah seorg penyokong asal BA, PR dan PH saya menyokong Org Tua dan DSAI sejak "𝐍𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧𝐚𝐥 𝐑𝐞𝐜𝐨𝐧𝐜𝐢𝐥𝐢𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧" dimulakan selepas Org Tua tu bertemu DSAI di mahkamah...saya sudah sentiasa berusaha nak elakkan penyokong mereka bergaduh dan puas menasihat walau saya dimaki hamun kedua2 belah pihak dan dituduh penjilat kepada keduanya juga, Apa untungnya saya jilat? Tuan Khalid Samad at least dapat jawatan Menteri. Malah Menteri mcm Tuan Khalid Samad pun akan pandang saya mcm anjing dan tak ingin berjumpa. Kalau setahun buat appointment pun entah2 tak dilayan? Betul tak? 😅Oleh itu sgt tidak masuk akal utk saya jilat Org Tua tu dan DSAI.

11) Dgn cuba mendamaikan penyokong kedua2 pihak di SocMed...Itu usaha kecil yg mampu saya lakukan. Mungkin shbt2 lain juga berbuat yg sama. Tapi apa yg Tuan Khalid Samad dan rakan2 dia buat? Mereka selesa dgn jawatan, tak nampak pula mereka cuba melarang penyokong kedua2 belah pihak dari bergaduh sebaliknya usaha berdamai. Sebgai makluman, saya tidak pernah berubah menyokong Org Tua tu dan DSAI sepertimana sebelum PRU14 meskipun penyokong mereka sudah berpecah dari muafakat PH. Saya tetap sokong keduanya sehinggalah PH jatuh, Bersatu atau PPBM keluar dari PH dan saya tidak punya sebab lagi utk menyokong Org Tua itu.

12) Malah bila kedua2 pemimpin PPBM dan PKR bertekak dlm media pasal tarikh peralihan kuasa puak Amanah menyepi dari menegur pihak2 berkenaan, sekadar mengambil jalan tengah dan berkecuali? Skrg Tuan Khalid Samad kata "....𝒅𝒂𝒏 𝒕𝒊𝒅𝒂𝒌 𝒃𝒆𝒓𝒖𝒔𝒂𝒉𝒂 𝒎𝒆𝒎𝒃𝒊𝒏𝒂 𝒌𝒆𝒑𝒆𝒓𝒄𝒂𝒚𝒂𝒂𝒏 𝒔𝒆𝒔𝒂𝒎𝒂 𝒌𝒊𝒕𝒂, 𝒕𝒆𝒓𝒖𝒕𝒂𝒎𝒂 𝒂𝒏𝒕𝒂𝒓𝒂 𝒌𝒆𝒅𝒖𝒂-𝒅𝒖𝒂 𝒑𝒆𝒎𝒊𝒎𝒑𝒊𝒏 𝒌𝒆𝒕𝒊𝒌𝒂 𝒌𝒊𝒕𝒂 𝒃𝒆𝒓𝒑𝒆𝒍𝒖𝒂𝒏𝒈 𝒎𝒆𝒍𝒂𝒌𝒖𝒌𝒂𝒏𝒏𝒚𝒂".

13) Saya pernah whatsapp dan tanya Tuan Khalid Samad, tapi jwpannya ialah Amanah hanya mahu meneruskan kerja utk rakyat dan taknak layan pertikaian atau perbezaan pendapat dalam PH. Hari ini Tuan Khalid Samad menyesal ke sebab tidak berbuat lebih dari itu? Teringin saya nak tanya..terlalu sombong utk jawap whatsapp saya lagi atau takut kena smash?

14) Amanah, khususnya Tuan Khalid Samad 𝐓𝐎𝐋𝐎𝐍𝐆𝐋𝐀𝐇...berhentilah percaya lagi pada Org Tua tu dan seret dia ke dalam PH kalau dah dia memg tak ikhlas nak kerjasama dgn DSAI. Org tak ikhlas ni tak guna utk kerjasama. Hasilnya tidak akan baik juga. Jujurnya...saya berpendapat bahawa sebahagian besar penyokong PH terutama penyokong DSAI tidak lagi boleh menerima Org Tua tu dan dia yg harus dipersalahkan kerana 𝐒𝐈𝐊𝐀𝐏 dia sendiri, bukan org lain.

Wallahualam.
- Zus Din
07 April 2020


No comments: