AZHAN UTHMAN
MAT KILAU YANG SERBA KACAU
Skrip Mat
Kilau ditulis Shahruddin Dali, yang juga penerbit Studio Kembara dengan
mendapat olahan pengarah Syamsul Yusof. Dalam satu sembang podcast aku dengar,
awal lagi penulis beritahu, skrip Mat Kilau perlu sarat mesej.
Inilah
masalah terbesar Mat Kilau bila awal2 penulisnya dah fikir pasal mesej. Bagi
aku kalau nak mesej, tengoklah Tanyalah Ustaz, bukan tengok filem.
Maka
jadilah Mat Kilau yang sedang kita tengok sekarang. Pendapat aku pasal Mat
Kilau:
1. Dah
banyak kali aku geram dengan Syamsul pasal hal skrip ni yang sudah tentu banyak
dipelajarinya daripada Universiti Skop Production sampai aku syak Yusof Haslam
jadi tukang pruf untuk setiap skrip yang Syamsul buat.
Kalau
ikutkan Mat Kilau ni dah masuk period awal abad ke-19, dah masuk era Bahasa
Melayu yang moden tapi masih asli.
Timeline
pun dalam 3-4 generasi ke belakang. Maksudnya bahasa atuk ke moyang kita je.
Boleh jadikan bahasa Mahathir sebagai rujukan. Jadi tutur bahasa tu masih lagi
dalam lontar yang biasa kita dengar. Tak perlulah sampai nak rancak berpantun
sana sini macam abad ke-15 dan 16. Dah macam tengok bangsawan jadinya.
2.
Sepatutnya ada satu dua loghat asas Pahang digunakan, macam aok, keh, koi,
kome, pepoh, hogoh. Tapi masih bukan isu besar bagi aku sebab Xerxes dalam
Hollywood pun boleh cakap Inggeris. Tapi kalau ada, boleh berikan lebih fiil.
3.
Didaktik keterlaluan. Mungkin inilah mesej yang mahu disampaikan penulis skrip
Mat Kilau dan kebetulan kena pula dengan isim islamika dan Melayu gaya Syamsul
yang menjadi2 sejak Munafik.
Maka
masing2 watak berebut nak bersembang pasal orang Melayu tak bersatu sampai ke
Kapten Syers pun join sekaki huha huha pasal Melayu tak bersatu. Lepas tu masuk
kisah dan cabaran nabi. Melugai perut aku dengar.
Tapi dari
segi konteks cerita, tak cerita pun tak bersatu sangat tu kat mana? Apa yang
aku nampak, cuma konflik ketidaksetujuan orang kampung, dan pembesar pasal
menentang British secara keras cara Mat Kilau. Takkan itu dah cakap tak
bersatu?
4. Konflik
kemudian memuncak sesama Mat Kilau dan Awang (Fattah) tentang strategi nak
lawan British. Bagi aku cara Awang ada pintarnya. Dia beri janji orang Melayu
tak kacau British dengan syarat British tak buat kacau.
5. Sebab
bagi Awang, tindakan berdepan British secara 'rambo' hanya bagi banyak masalah
kepada orang Melayu (krisis nyawa).
Jadi
pelan Awang, dia buat macam tu supaya ada peluang curi senjata British yang
jadi punca orang Melayu susah menang.
Sampai
satu tahap aku nampak Mat Kilau pulak yang gopoh duk ingat orang lain
pengkhianat dan tak nak bersatu sebab tak setuju cara 'rambo' dia. Huk aloh poh
palawei.
6. Adi
Putra ialah Jai KL Gengster dalam universe Mat Kilau. Pantun2 pendek, dengung
dan idgham Jai sangat pekat bunyinya. Mujurlah tak ada rokok daun di hujung
bibir (dan spek itam).
7. Beto
yang patut jadi Mat Kilau. Lontar dan lenggok tutur Beto lebih dinamik dan
emosional. Teknikal silat Beto lebih smooth.
Aku rasa
Adi Putra dipilih sebab fizikalnya yang maskulin, termasuk kronisme Syamsul walaupun
sosok Beto nampak lebih lean, cerdas, dan tangkas yang sesuai dengan karakter
pesilat tulen. Adi lebih kepada MMA. Haha.
8. Tak
nampak sisi heroik Mat Kilau, selain babak atas jeti baca nota. Ruang kreatif
filem tak dieksploitasi Syamsul dengan baik untuk menampakkan kepintaran
seorang Mat Kilau.
Kalau ada
adegan Mat Kilau tengah brief taktikal gerila dengan team dia untuk cara nak
lawan askar British yang bersenapang dan meriam, pasti aksi filem ni akan jadi
lebih seru.
Sudahnya,
kita cuma dapat tengok babak perang rambo yang klise, lawan bersemuka angkat
senjata dan tulang empat kerat. Bila dah nak kalah, datang pula satu batalion
orang kampung bekap. Padahal Mat Kilau yang aku kenal aksinya macam siluman.
Tau tau perut bocor kena rodok.
9. Benda
patut dipuji. Syamsul fiksyenkan British sebagai penjajah yang brutal. Walaupun
faktanya British ni lembut, gentleman dan lebih kepada licik.
Tapi bila
Syamsul jadikan British jahat serupa Jepun dan Siam, ini aku tabik. Idea2 pelik
di luar jangka macam ni yang aku mahukan. Aku rasa ini filem Melayu pertama
yang gambarkan British sebagai puak barbarian yang lapar darah.
Babak
bini Wahid yang hamil kena rodok sampai mati mengingatkan aku pada cerita2
Perang Musuh Bisik ketika askar Siam membelah perut perempuan Melayu dan
keluarkan anak dari perut selepas berjudi meneka bayi laki atau perempuan.
Babak Mat
Kilau memeluk dan menepuk belakang Wahid yang lihat bini dia dibunuh sangat
mengesankan. Kesan drama dalam babak ini setanding Ustaz Adam 'disalib' atas
palang dalam Munafik 2. Memang pehhh.
10. Prop
ala kadar dan cincai. Berlawan macam nak rak, baju dan muka masih berkilat
serupa memasing ada tiga set baju masa berlawan. Kemudian ada time break untuk
tukar baju dan sambung lawan balik. Baju maintain tak koyak.
11.
Tegang sepanjang masa. Sinematografi out. Pung pang pung pang tak ketahuan
hala. Lepas tu ada babak berjalan masuk frem serupa gengster. Betullah orang
cakap serupa KL Gengster versi purba abad ke-19.
12. Tajuk
sesuai: 'Kisah Mat Kilat dan Rakan-Rakan Melawan British yang Dilupakan'.
13.
5.5/10. Poin 0.5 ditambah atas kejayaan membrutalkan British.