“Saya perlu mencari cara lain untuk menjadi PM” – Tun Mahathir

“Saya perlu mencari cara lain untuk menjadi PM” – Tun Mahathir

PETALING JAYA, 23 Jun 2020 – Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan beliau
 akan keluar dari Pakatan Plus tetapi akan terus bekerjasama dengan DAP
 dan Amanah setelah PKR menolak gabungan “Mahathir-Anwar” untuk jawatan
 Perdana Menteri.
Bekas Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia menjawab soalan semasa 
wawancara video dengan Akhbar Sin Chew Daily Selasa (23 Jun) pagi tadi.
Pakatan Plus merujuk kepada gabungan yang terdiri daripada parti-parti Pakatan 
(PKR, DAP dan Amanah), Warisan dan Ahli Parlimen yang diketuai oleh
 Dr Mahathir.Beliau juga mengatakan bahawa dia tidak akan menghubungi
 PKR atau presidennya, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk sebarang perbincangan
 mengenai kerjasama di masa depan.
“Saya tidak akan bekerjasama dengannya (Anwar) kerana dia tidak mahu 
bekerja dengan saya. Saya perlu mencari cara lain untuk menjadi PM. 
Mungkin ada cara lain!
“Mereka telah lama berada dalam Pembangkang. Sebelum saya bergabung 
dengan mereka, pada tahun 2008 dan 2013, mereka berusaha untuk menang
 tetapi mereka kalah. Mereka tidak dapat menang.
“Saya menyertai mereka pada PRU14, dan dengan sokongan orang Melayu
 yang cukup, kami menang.
“Mereka sangat jelas bahawa mereka memerlukan undi orang Melayu 
untuk menang dan fikir saya boleh memberikan mereka undi orang Melayu
 kerana Bersatu adalah parti orang Melayu dan orang Melayu tidak akan
 menyokong parti berbilang kaum,” kata Dr Mahathir.
Ketika ditanya adakah dia akan terus bekerja dengan DAP dan Amanah,
 mantan perdana menteri itu mengatakan “ya”, kerana mereka menyokongnya
 sebagai perdana menteri.
Semasa wawancara baru-baru ini dengan Channel News Asia Singapura,
 Anwar mengatakan bahawa dia bersedia mempertimbangkan peranan menteri 
kanan atau mentor menteri untuk Dr Mahathir.
Bagaimanapun, Dr Mahathir memberitahu Sin Chew Daily bahawa dia tidak
 akan menerima kedudukan lain. – Sin Chew Daily / Asia News Network


No comments: