Selamat Hari Malaysia dan Selamat Hari Jumaat

 



Selamat Hari Malaysia dan Selamat Hari Jumaat

MASJID KENA UBAH PERSEPSI BILIK AIR BUSUK

Saya amat cerewet tentang bilik air. Isteri, anak dan kawan2 tahu jika saya mahu ke tandas saya akn mencari hotel samada di KL atau KK. Sebab di tanahair ku bilik air awam masih di tahap menyedihkan walaupun ada perubahan berbanding dahulu.

Zaman saya kanak2 dan remaja jika perjalanan jauh andaikata perlu melepaskan hajat.. masjid atau stesen minyak adalah pilihan yg ada kerana ketika itu tiada lagi highway utk berhenti di R&R. Punya ngeri nak buka pintu tandas masa tu…apa tidaknya masuk sahaja bau menusuk kalbu.

Maaf kata hinggalah skg bilik air masjid atau surau byk masih di tahap mengecewakan. Masjid nampak cantik tapi bilik air masih berbau malah tidak mencukupi. Kenapa Pengerusi dan AJK boleh biarkan keadaan begitu tanpa rasa bersalah?

Samalah kalau ke kedai mamak walaupun ada perubahan bilik air tetapi tak tau kenapa selalunya berbau hancing. Sebab itu jika saya makan di restoran mamak (bukan semua) saya akn pastikan makan dahulu sebelum ke bilik air… bimbang hilang selera makan.

Bagi saya mereka perlukan pekerja utk pembersihan bilik air kerana penggunaan tandas restoran Mamak ramai. Bisnes ribu2 sehari tak akan nak lantik seorang pekerja pun tak mampu.

Di Lembah Klang terutama kawasan elit ada beberapa tandas masjid yg saya rasa di tahap 3-4 bintang. Antaranya seingat saya Masjid An Nur ketika berkunjung ke rumah penyanyi Hattan di Subang. Waktu saya solat Mahgrib dgn Hattan dia beritahu masjid itu juga dikenali Masjid Putih.

Saya puji bilik air dia taraf lima bintang. Sgt wangi, bersih di mana lantainya kering dan ada selipar yg baik utk dipakai. Air blower dan ventilation fan di setiap tandas byk membantu agar bilik air segar dari bau yg tidak mahu dihidu.

Persoalannya kenapa bilik air masjid atau surau selalu berbau atau tidak bersih?

Saya tertarik dgn seorang Pengerusi Masjid di negeri Selangor yg sgt ramah dan sgt proaktif . Selepas solat saya sempat berbual dgnnya dan memberitahu saya suka singgah di Masjid itu kerana ia sgt selesa bukan sahaja berhawa dingin tetapi kebersihan, dekorasi, sound systerm yg baik, karpet tebal dan bilik airnya yg bersih.

Kata Pengerusi kpd saya, dia beritahu Bendahari dan AJK Masjidnya.. mereka hanya perlu menyimpan RM 20k sahaja saving utk emergency. Duit tabung masjid selebihnya mereka akn gunakan utk keselesaan jamaah masjid.

Saya puji beliau sb ramai Pengerusi Masjid buat masjid mcm bapa dia punya. Malah boleh berbangga saving yg ada tetapi masjid penghawa dingin rosak, karpet dah rosak, tandas jgn cakap la…

Bagi saya Masjid tidak perlu berbangga dgn saving. Kena ubah sikap tipikal Melayu yg terkenal cuai bab ‘maintenance’. Duit yg ada pastikan kebersihan dibuat… Islam pentingkan kebersihan. Dlm kitab Fiqah Islam, bab pertama dibahaskan ialah bab bersuci merujuk jpd kebersihan.

Jangan sibuk fikir nak sediakan Parking VIP 6-7 lot parking utk Pengerusi Masjid, Timbalan Pengerusi, Bendahari, Setiausaha dan mcm2 pangkat lagi. Buang sifat sombong dan tak membantu jamaah. Tugas kita utk memudahkan umat ke rumah Allah bukan utk membangga diri.

 

No comments: