APA SALAHNYA SALING BANTU MEMBANTU?

 

Saya tidak bersetuju kenyataan Azhar Idrus

APA SALAHNYA SALING BANTU MEMBANTU?

Sebelum isu ini... kita dpt melihat pemuda2 India dtg membantu umat Islam membersihkan masjid yg teruk dilanda banjir. Jadi kenapa UAI melarang pelajar2 Islam bantu membersihkan rumah ibadat mereka?

Selepas pemuda2 India berbuat demikian, pelajar2

Universiti Islam Antarabangsa ini menunjukkan tolenrasi dan keindahan akhlak Islam dgn membalas budi baik mereka dgn dtg membantu membersihkan kuil pula. Jadi apa masalahnya?

Islam ajar bertolenrasi dan membantu mereka yg dlm kesusahan. Bukannya mereka hadir setiap hari berbuat demikian tanpa sebab. Bukannya mereka dtg sembah objek2 di situ dan mereka lakukan dgn batas2nya. Musibah banjir ini sebenarnya antara hikmahnya menyatukan kita pelbagai bangsa yg teruk dipisahkan oleh org2 politik.

Utk saya yg cetek ilmu agama ini tak salah utk kita berbuat baik dan saling membantu. Bagi saya yg salah kita golongan agama saling bantu membantu pemimpin2 korup, salah guna kuasa, bersuhabat merampas kuasa rakyat dan mengapi apikan isu perkauman.

Di luar negara Gereja siap benarkan azan di tempat mereka. Di NZ org Kristian menjaga luar masjid takut umat Islam diserang ketika solat dan byk lagi tolenrasi mereka kpd Islam. Begitu tolenrasi Islam kpd mereka.

Kita tunggulah Dr Rozaimi utk ulas selanjutnya kerana ia dlm bidang ilmunya terutama bab isu Ta'awun. Saya sekadar berikan pandangan, mungkin saya betul mungkin saya salah... Wallahuallam.

 



No comments: