LAGI LAGI STEVEN SIM...

 


May be an image of 2 people, people sitting, people standing and headscarf


STEVEN SIM


Hari ini ada orang call kata seorang ayah minta tablet untuk anaknya di Kampung Bukit Kecil. Ayahnya bekerja sebagai seorang posmen. Anak empat orang. Paling sulung Tingkatan 1 di BM High School.

Besok sudah start pembelajaran online di rumah, tapi tak ada peranti. Nak tunggu kerajaan bagi, sudah enam bulan tak mai lagi. Maka ada kawan suruh dia cuba pohon dekat pejabat saya.

Bila saya dapat tahu perkara ini, saya terus bawa sebuah tablet Samsung Tab ke rumahnya. Kampung Bukit Kecil berjiran dengan rumah saya. Jalan kaki pun sampai. Nak pi tolong satu dunia, tapi kalau jiran sendiri tak pi bantu, tak patut juga.

Sampai kat rumah mereka, ayah tak ada di rumah sebab pergi kerja. Mereka terkejut saya datang melawat bawa tablet pada hari Ahad. Saya kata, tak pelik, ayah kamu pun bekerja untuk kita semua pada hari Ahad.

Bila dapat tablet, anak Tingkatan 1 itu, Nabila, begitu gembira sekali. Dia kata dia pernah jumpa saya semasa di sekolah rendah dulu. Bila tanya cita-citanya, Nabila jawab: Nak jadi doktor. Sejuk hati mendengar. Anak-anak Bukit Mertajam semuanya ada cita-cita yang murni. Semoga berjaya anakku.

Jujur nak kata, saya pun sudah habis dana untuk beli peranti. Setakat ini kita sudah agihkan 500 buah laptop dan tablet kepada anak-anak di Bukit Mertajam.

Setiap kali ada orang derma, saya kumpulkan sekaligus borong 10 buah, kadang kala 20 buah; beli banyak taukeh bagi diskaun. Saya akan masukkan duit sendiri untuk cukupkan jumlahnya kalau tabung tak cukup duit. Asal Cek Mau Pi Sekolah, saya akan berusaha bersungguh-sungguh.

Saya akan buat order lagi dalam masa terdekat. Kalau kawan-kawan sudi nak join bersama, bolehlah salurkan sumbangan ke tabung:

Akaun: Maybank

Penama: Akaun Khas Pusat Khidmat Parlimen Bukit Mertajam

No Akaun: 557090527361

 

No comments: