π— π—˜π—‘π—§π—˜π—₯π—œ π—”π—šπ—”π— π—” π—•π—˜π—•π—”π—‘π—žπ—”π—‘ π—£π—˜π—§π—¨π—šπ—”π—¦ π—žπ—˜π—¦π—œπ—›π—”π—§π—”π—‘ DAN RAKYAT…BAIK LETAK JAWATAN


Image may contain: 7 people, including Meli Ketitir, people standing




BOB KELANANG

Seperti semua kes Covid-19 lain, pengesan kontak kini berlumba dengan masa untuk mengesan individu yang mempunyai kontak dengan menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Zulkifli Mohamad sejak 14 hari lepas.

Kali ini, tugas itu menjadi lebih mencabar kerana dua minggu sebelum dijangkiti, Zulkifli telah merasmikan pelbagai acara yang dihadiri ratusan peserta, merentasi beberapa negeri, jika berdasarkan hantaran di laman Facebooknya.

Negeri-negeri berkenaan ialah Sabah, Selangor, Kelantan, Terengganu dan Negeri Sembilan. Beliau turut melawat Putrajaya dan Kuala Lumpur,

Di tempat-tempat berkenaan, beliau dilihat memberikan ucapan di atas pentas, atau menyampaikan sijil atau bantuan dalam acara yang dihadiri ramai peserta.

Lawatan ke Sabah merupakan titik genting. Selain kes penjara di Alor Setar, Kedah dan kes-kes yang dikaitkan dengan pendatang tanpa dokumen di Klang, Selangor, hampir semua kes di semenanjung Malaysia mempunyai kaitan dengan perjalanan ke Sabah.

Selepas pulang dari Sabah, Zulkifli telah melawat beberapa masjid di pelbagai negeri, kebanyakannya untuk menyampaikan khutbah atau ceramah.

Ini termasuklah Masjid Dato Kelana Petra, Nilai, yang pada hari ini mengumumkan penutupan serta-merta sehingga pengumuman lanjut kerana “beberapa suspek pesakit Covid-19 hadir ke masjid” berkenaan. Zulkifli menyampaikan khutbah di situ sebanyak dua kali sejak pulang dari Sabah.

Masjid dan surau lain termasuklah Masjid Ulul Albab di Jerteh (25 September), Surau An-Nur di Bangi (27 September), Masjid Jamek Sultan Hisamuddin di Serdang (3 Oktober).

Selain acara-acara, menteri itu turut berkongsi gambar mesyuarat yang dihadirinya, termasuklah di pejabatnya, yang menyaksikan kebanyakan peserta mesyuarat tidak memakai pelitup muka.

Beliau turut melawat kedai makan, dan seperti pelanggan lain, dia menanggalkan pelitup mukanya untuk makan, seperti di Putrajaya (Kedai Pak Tam Sup Utara di Presint 8) dan Tuaran (Gerai Kelapa Bakar Kak Tini).

Di bawah ini, disenaraikan tempat yang dilawati atau dihadiri menteri berkenaan sekembalinya dari Sabah, berdasarkan hantaran Facebooknya:

24 September (Sabah)

Majlis di Kampung Serusup –

Kampung Serusup, Tuaran

Gerai Kelapa Bakar Kak Tini

Kediaman Sakaran Dandai

Lapangan Terbang Kota Kinabalu

25 September (Kelantan, Terengganu & Putrajaya)

Dewan Jubli Perak, Kota Bharu

Hari Terbuka Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)

Sekolah Pondok Pasir Tumboh, Kota Bharu

Masjid Ulu Albab, Jerteh

Kedai Pak Tam Putrajaya Sup Utara, Presint 8, Putrajaya

26 September (Kelantan, Kuala Lumpur)

Dewan Jubli Perak, Kota Bharu

Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa

PPR Pantai Ria, Kuala Lumpur

27 September (Selangor)

-Surau An-Nur, Bangi

30 September (Selangor)

Hotel Movenpick, Sepang

2 Oktober (Negeri Sembilan)

Universiti Sains Islam Malaysia (Usim)

3 Oktober (Selangor)

Jabatan Perdana Menteri

Masjid Jamek Sultan Hishamuddin, Serdang

Dewan Muktamar Darul Quran Jakim, Kuala Kubu Bharu

4 Oktober (Selangor)

Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi

Hotel Geno, Subang Jaya


DAH TAHU BALIK DARI KAWASAN BAHAYA, BOLEH PULAK KE MERATA TEMPAT.



<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/2UikyugGxCU" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>



No comments: