LAWATAN PM ADA YANG TERTINGGAL?

MSO



 SEDIKIT MUSYKIL LA


Saya difahamkan ini delegasi lawatan Perdana Menteri ke Russia. Dalam gambar ini ada dua menteri dan seorang MB. Dua menteri yang ikut sertai ialah Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz dan Menteri Pertahanan Mohamad Hassan. 


Manakala MB ialah Amiruddin Shari. 


Sudah kerap dan banyak negara serantau dan dunia yang Anwar lawati dan beberapa orang menteri yang ikut serta. Biasalah menteri dibawa sama untuk timba ilmu dan pengalaman. Kebanyakan menteri menteri dibawa pula ialah daripada proksi Keadailan. 


Dalam kekerapan itu itu saya tidak pernah ternampak seorang menteri kanan yang ikut serta dimasukan disenaraikan delegasi. Usahkan ke Eropah ke Jepun , Cina dan India juga tidak dibawa.

 

Apakah kerana menteri berkenaan darat boleh nai kapal terbang jauh apa kenapa? Tetapi masa Anwar jumpa PM Thailand baru baru ini di Golok juga tidak kelihatan menteri berkenaan. 


Kalau dekat sejengal pun tak ada, apakah menteri berkenaan dicicirkan kerana pencapaian dan sifatnya tak capai piawaian yang dikehendaki Anwar. Trims.


Jawapan kepada pandangan di atas. 


Lawatan Rasmi PM. Wajib ada ialah Menteri Luar (foreign affairs). Seterusnya lihat keperluan utama lawatan tersebut. 


Dalam isu Russia ni kita ke sana utk bincang lebih kepada ekonomi. Russia ialah Pengerusi BRICS, maka amat penting utk kita yakinkan Russia terima malaysia sebagai anggota BRICS atau kini BRICS +. 


BRICS+ ialah kesatuan baru utk berdagang secara lebih sihat, guna mata wang negara2 anggota. So ada Menteri Perdagangan bersama PM.


So lawatan ke Russia ada

1. PM (ketua executive pentadbiran negara)

2. Menteri Kewangan (PM is MOF)

3. Menteri Luar Negara 

4. Menteri Perdagangan 


So apa yg tuan merepek ni? Kena tengok jugak tuan apa motif sesebuah lawatan rasmi. Tak boleh main kaut bawak semua ikut suka suka.



No comments: