PMX BERTEMU PENDAKWARAYA ANTARABANGSA.



 Hari ini saya menerima kunjungan hormat daripada Pendakwa Raya Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) Karim Khan sambil dimaklumkan mengenai peranan ICC dan perkembangan isu-isu antarabangsa terutamanya di Palestin dan Myanmar.






Saya telah menekankan bahawa Malaysia menuntut akauntabiliti atas segala jenayah kejam dari rejim Zionis Israel termasuk penganiayaan terhadap rakyat Palestin khususnya kanak-kanak, malah saya juga menggesa pihak ICC untuk mempercepatkan tindakan demi menegakkan keadilan bagi rakyat Palestin. 


Terkait perihal isu Myanmar, saya mengulangi kesediaan Malaysia untuk bekerjasama dengan negara-negara ASEAN dalam mencari jalan penyelesaian. 


==========


I received a courtesy call from the Prosecutor at the International Criminal Court (ICC) Karim Khan today and was briefed on the role of the ICC and developments on international issues, particularly on Palestine and Myanmar. 


I emphasized Malaysia’s call for Israel to be held accountable for possible war crimes and crimes against humanity in the Gaza Strip, and abuses against Palestinians, including children hence

urged the ICC to expedite action in upholding justice for the Palestinians.


#MalaysiaMADANI



No comments: